abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 mei 2006 @ 19:26:18 #1
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_37697365
The Decemberists

Een erg leuke indiepopband die binnenkort ook wat optredens in Nederland geeft, en mede daarom hoognodig een keer toe is aan een eigen topic.

quote:
Biografie van AMG: Colin Meloy leads the Decemberists, a five-piece outfit whose pop sound has listeners comparing the band with the likes of Neutral Milk Hotel and Belle & Sebastian. Meloy, who hails from Missoula, MT, is the main songwriter for the group. Rounding out the lineup are Ezra Holbrook on drums, Nate Query on upright bass, Jenny Conlee on accordion, and Chris Funk on theremin and pedal steel guitar. Frontman Meloy previously devoted some time to an alternative country group before breaking off to pursue his craft as a singer/songwriter in the city of Portland, a period that eventually led to the Decemberists' formation. He also holds a degree in creative writing. In addition to her duties on the accordion, Conlee also plays piano. Funk is the band's newest member. Before Hush Records released the Decemberists' first album in 2002, the group put out an EP of five tracks. Their full-length debut, Castaways and Cutouts was re-released that same year on the Kill Rock Stars label, and the band began to accumulate a serious fan base. 2003 saw the release of Her Majesty, another fine collection of theatrical indie pop with british folk sensibilities that further cemented their growing reputation as a band to watch. The following year they released the five-part epic EP The Tain, based on the 8th century Irish poem of the same name, followed by their third full-length Picaresque in 2005.
Discografie:

Albums
2002 Castaways and Cut-Outs
2003 Her Majesty, The Decemberists
2005 Picaresque

Singles & EPs
2001 5 Songs EP
2004 The Tain EP
2004 Billy Liar (Single)
2005 16 Military Wives (Single)

Op 18 mei staan ze in ieder geval in Paradiso, concert is op dit moment nog niet uitverkocht. Gaan er nog meer mensen van FoK! heen?
pi_37698942
In mei had ik al 2 concerten, B&S en Josh Ritter. Nóg een concert was een beetje teveel van het goede volgens mijn portemonee, jammer had ze wel graag willen zien. Picaresque was een érg goed album.
pi_37701642
Als in: The Decemeberists hadden nog geen eigen topic? Ai.

Ik zal er bij zijn, volgende week. Ben nog een beetje aan het afkicken van Belle and Sebastian, maar heb er ondertussen al erg veel zin in!
Picaresque was goed, maar Castaway and Cutouts was wat mij betreft de beste tot nog toe.
  woensdag 10 mei 2006 @ 00:35:19 #4
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_37701798
Hadden ze echt geen eigen topic

Ja, de decemberists, wat een goede band is dat toch. Hun debuut vind ik persoonlijk nog hun sterkste plaat, al worden ze kort op de voet gevolgd door de andere twee. Ook de EP Five Songs mag er zeker weten. Ik hoop wel dat die concert beter is dan hetgeen ze presteerden in de Rotown, dat was namelijk niet zo overtuigend helaas!
pi_37702129
De cd Picaresque is werkelijk geweldig en mede daarom ga ik ze ook zien op 18 mei
  Moderator woensdag 10 mei 2006 @ 01:22:13 #6
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_37702539
Heb vandaag wat nummers geluisterd en het klinkt erg goed. Vooral 16 military wives en July July. Vinden jullie dat beginstukje van 16 Military Wives ook zo op the White Stripes lijken? Dat riedeltje wat hij met zijn stem doet zeg maar
Ik ga zeker proberen om er volgende week bij te zijn!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  woensdag 10 mei 2006 @ 14:31:42 #7
55350 Reena
Angelcrusher
pi_37708154
Ja ik ga en heb er zin in...kon het eigenlijk ook niet betalen, want Mei is een druk concert maandje (5 in totaal), maar ach...dan maar een maandje krap bij kas Weet zeker dat ik aan eind van de maand wel anders piep
pi_37708239
Nog een indie/britpop bandje. Waar komen ze opeens allemaal vandaan? Of wordt dit gewoon een nieuwe hype?
  woensdag 10 mei 2006 @ 14:43:19 #9
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_37708532
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 14:34 schreef -Beer- het volgende:
Nog een indie/britpop bandje. Waar komen ze opeens allemaal vandaan? Of wordt dit gewoon een nieuwe hype?
Decemberists zijn niet echt een hype en timmeren al langer aan de weg. Is daarnaast zeker geen britpop, eerder meer folkpop.
pi_37709840
Decemberists zijn geen hype, maar indie is dat wel. Met dank aan bv myspace en pitchfork raken amerikaanse local bandjes veel eerder bekend in Europa dan een paar jaar geleden, en p2p/itunes en internetwinkels zorgen dat je het zooitje nog eens makkelijker kan luisteren ook. Ten slotte is Easyjet er schuldig aan dat amsterdam een voorstad van Londen is geworden en de meest obscure bands toch nog uitverkocht kunnen raken.
pi_37710688
Ik vind Picaresque erg goed, toch zomaar de nummer 8 uit mijn 2005 jaarlijst. Vooral de meer melodieuze songs. 16 Military Wives vind ik tekstueel interessanter dan muzikaal. Een vergelijking met White Stripes hoor ik er trouwens niet in.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37710995
Mijn favorieten zijn The Bagman's Gambit en We Both Go Down Together, maar eigenlijk is het al moeilijk keuzes maken. Maakte pas een cd voor in de auto en wilde eigenlijk twee cd's op 1 cd zetten, maar dat paste natuurlijk net niet. Maar ik kreeg het niet over mijn hart om een paar nummers van Picaresque weg te laten en dus heb ik maar twee cd's gebrand
pi_37712722
The Engine Driver en On The Bus Mall zijn mijn favo's denk ik, hoewel Eli The Barrow Boy en We Both Go Down Together ook sterk zijn.
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 10 mei 2006 @ 17:58:08 #14
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37713650
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 14:34 schreef -Beer- het volgende:
Nog een indie/britpop bandje. Waar komen ze opeens allemaal vandaan?
Je hebt geen idee hè.

De teksten van Colin Meloy zijn werkelijk geniaal, die rijm, die woordkeuze. Zeker één van m'n favoriete tekstschrijvers.
pi_37713973
Ik ben er ook bij.

Fijne band.
  woensdag 10 mei 2006 @ 18:12:38 #16
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_37714012
Maken idd fijne muziek
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_37715437
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 17:20 schreef methodmich het volgende:
The Engine Driver en On The Bus Mall zijn mijn favo's denk ik, hoewel Eli The Barrow Boy en We Both Go Down Together ook sterk zijn.
En ondertussen noem je bijna de hele cd op
  woensdag 10 mei 2006 @ 23:35:26 #18
104962 SilverRocket
longtime sunshine upon me
pi_37723876
On the Bus Mall is zeker weten het beste nummer op Picaresque. Voor de rest niet veel hoogtepunten; Castaways & Cutouts en Her Majesty zijn stukken beter.

California One/YAAB, Here i Dreamt i was an architect, I was meant for the stage, Los Angeles, i'm yours etc etc zijn duidelijk betere songs dan die op Picaresque.

Hoe dan ook, goeie band.
And it's so sad to see the world agree
That they'd rather see their faces fill with flies
All when I'd want to keep white roses in their eyes
pi_37737927
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 19:12 schreef Evertje het volgende:

[..]

En ondertussen noem je bijna de hele cd op
Nou, net 35 % maar hoor.
www.thuisuiteten.nl
pi_37738003
The Engine Driver geeft... zo'n decemberistisch gevoel..
pi_37740475
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 15:28 schreef methodmich het volgende:

[..]

Nou, net 35 % maar hoor.
Ik dacht echt 35,6% hoor
Was maar bij wijze van spreken.
  maandag 15 mei 2006 @ 12:02:31 #22
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_37840409
Aardige band, live etaleren ze echter iets te vaak een bijzonder flauw gevoel voor humor.
1,000,000 demons can't be wrong...
  vrijdag 19 mei 2006 @ 10:44:19 #23
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_37981584
quote:
Op maandag 15 mei 2006 12:02 schreef DaisyDuke het volgende:
Aardige band, live etaleren ze echter iets te vaak een bijzonder flauw gevoel voor humor.
Ik vond het niet echt storend hoor, als het optreden goed genoeg is dan is een beetje humor (hoe flauw ook) alleen maar een extra bonus. Gisterenavond werden er bijvoorbeeld mensen uit het publiek getrokken om bas en gitaar te spelen, plus natuurlijk het hele gedoe dat de band "ineens" op het podium in slaap viel en het hele publiek werd gemaand tot zitten. Bij een slecht optreden is zoiets irritant, maar het geluid was gisteren zo loepzuiver en de band was dusdanig goed op dreef dat het hen vergeven is.
  vrijdag 19 mei 2006 @ 11:43:41 #24
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_37983519
Ah er is ook een apart Decemberists topic. Dan post ik hier mijn mening over het concert ook maar even.

Uit het indie-central topic:
Potverdrie, wat was dat fijn zeg: Decemberists live. Loepzuiver gespeeld, met ongelooflijk veel energie. Op een gegeven moment vielen de bandleden een voor een om waarna de zanger verklaart: "ssst...they are sleeping". Heel apart moment. Dat we daarna nog een hippie moment kregen waarbij iedereen op de grond moest zitten, ach. Stiekem was dat ook nog best leuk.
Maar het was echt tof. de zaal was ook voller dan ik verwacht had.
Genoten!

[ Bericht 0% gewijzigd door Wepeel2 op 19-05-2006 12:04:07 ]
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
pi_37986427
Ja, het was leuk gisteren. De band is ook live een stuk beter geworden sinds ik ze voor het laatst in Nederland zag (Rotown & Ekko, 2004), alhoewel ze nog steeds dezelfde dingen deden (mensen uit het publiek halen, 'slapen' op het podium, enfin, de eerder genoemde dingen). Geluid was inderdaad perfect!
suburban gangster flow
pi_37986960
Ik had kaarten, maar door een keelontsteking kon ik niet. Ik zie dat ik dus wat heb gemist? Jammer, volgende keer ben ik er wel bij.
pi_37988485
Ik vond het ook een geweldig optreden. Ze begonnen meteen met m'n twee favoriete nummers (California Youth and Beauty Brigade en The Infanta), dus het kon niet meer stuk. Het geluid was prima, hoera daarvoor, erg goed gezongen, fijne sfeer, helemaal goed.

Alleen dat voorprogramma, wat was dat saai zeg. .
pi_37988797
Ik vond het erg goed gisteren, ondanks de jetlag van de bandleden

Voorprogramma vond ik nog wel gaan, zeker dat laatste nummer toen er wat meer pit in kwam.

Weet iemand de setlist (van de hoofdact ) toevallig?
  vrijdag 19 mei 2006 @ 14:33:10 #29
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_37989031
Ik had nog tot half 6 college in Nijmegen, dus we waren niet op tijd om het voorprogramma te aanschouwen. Maar zo te horen heb ik er niet al te veel aan gemist.
pi_37989099
Voorprogramma vond ik nog best goed opzich, maar had wel wat meer pit in gemogen (het laatste nummer was wat dat betreft wel oke). Het deed me een beetje denken aan de rustigere nummers van Grandaddy.

Dit was de eerste keer dat ik The Decemberists mocht aanschouwen en het was gewoon erg goed!! Heb me prima vermaakt.
pi_37989947
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 14:25 schreef Evertje het volgende:
Weet iemand de setlist (van de hoofdact ) toevallig?
California One / Youth and Beauty Brigade
the Infanta
the Soldiering Life
the Sporting Life
Apology Song
We Both Go Down Together
Summer Song
the Legionnaire's Lament
My Own True Love (Lost At Sea)
Los Angeles, I'm Yours
the Engine Driver
the Bachelor and the Bride
Here I Dreamt I Was an Architect
16 Military Wives
the Chimbley Sweep
---
I Was Meant For the Stage
suburban gangster flow
pi_37989990
Ik vond het voorprogramma best goed trouwens, heb ze vanaf het balkon staan bekijken. Deed me erg denken aan the Pernice Brothers, en heb net dan ook een cd'tje van ze binnengehaald via Slsk
suburban gangster flow
  vrijdag 19 mei 2006 @ 22:36:16 #33
55350 Reena
Angelcrusher
pi_38003213
Ik vond het een aardig concert, maar moet zeggen ik ben er niet razend enthousiast over. Ze speelden wel heel goed en alles...maar denk toch dat de muziek me niet zo pakte als ik had verwacht. Het publiek was leuk/relax waar ik stond. De band had het publiek in de zak en de sfeer was heel goed. Ook lekker dat er bijna niet gerookt werd. Er liep een mannetje door de zaal heen, iedereen aan te spreken die aan het roken was. Het mocht niet. Mogen ze vaker doen, wat mij betreft. Oh en de flauwe grapjes vond ik wel leuk...
pi_38003474
Colin Meloy begint trouwens wel akelig veel op Ben Gibbard te lijken...
suburban gangster flow
  zaterdag 3 juni 2006 @ 10:13:52 #35
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_38498148
In an email sent out to The Deceberists’ mailing list, the band revealed that they’ve actually been hard at work in the studio. From the email:

This one’s going to be really good, though. Undoubtedly the best thing we’ve done to date. And while that might smack of hyperbole (”didn’t they say that about the last record?” you well may be thinking. . .) we can guarantee that it, at the very least, will be decidedly above average. And what’s more, it’s going to be called The Crane Wife. Quite a title, yes? There is a happy glut of songs to choose from — some 22 in all at last count — before it’s wittled down to album-length, with a few of them clocking in at the >10 minute mark (always makes the label people happy).

The Crane Wife will be The Decemberists’ major label debut and is set to hit stores October 3rd. Tour to follow.

Hopelijk kunnen wij er even enthousiast over zijn als zij zelf.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 11:26:52 #36
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_38499183
Al die indie-bandjes tekenen opeens op een groot label. Nou ik ben benieuwd. The Decemberists lijkt me toch niet echt een band die heel erg groot kan worden. De muziek is daarvoor toch net iets te eigenzinnig.
Maar ik kijk uiteraard uit naar de nieuwe plaat. Bij het concert vertelden ze al over de opname-sessie en ze speelden ook een nieuw nummer dat erg goed klonk.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 11:31:30 #37
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_38499292
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 11:26 schreef Wepeel2 het volgende:
Al die indie-bandjes tekenen opeens op een groot label.
Afvalligen!
1,000,000 demons can't be wrong...
  zaterdag 3 juni 2006 @ 12:14:31 #38
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_38514735
Ik hoor nu iets dat met vrijwel 100% zekerheid decemberists moet zijn. Ik ken het niet. Raar.

Bij navraag blijkt het de The Tain EP te zijn. Eens kijken of die te kopieren is, want het klinkt lang niet gek.
pi_38618267
Ik kan anders wel een kopietje voor je maken, Thijs
suburban gangster flow
pi_38714818
Nou, zou lang niet gek zijn. Ik zal je van de week wel even mailen.

Pitchfork doet weer een exclusiefje met Colin:
http://www.pitchforkmedia.com/news/06-06/09.shtml
pi_38745372
Prima! Alles goed daar in de USA?
suburban gangster flow
pi_41145441
Wikipedia heeft altijd gelijk.
quote:
The album was leaked on to filesharing networks on Sunday, August 13, 2006.
(overigens was alles natuurlijk prima in de vs, maar deed een gebrek aan internet in rimboe mijn deelname in dit draadje de das om;)
pi_41151409
Ik heb er op Xlsr alláng een topic over gemaakt...
suburban gangster flow
pi_41151415
Nog interesse in The Tain trouwens?
suburban gangster flow
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 10:45:11 #46
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_41156402
Het nieuwe album is weer top. Echt een stap verder dan Picaresque, maar nog steeds erg Decemberists.
pi_41156663
Jammer van The Island. Vind ik toch nèt een beetje te Queen'ish. Dat duet met Laura Veirs (Yankee Bayonet) en Oh Valencia zijn absolute krakers, en het 's nachts over straat lopen tijdens het beluisteren van The Shankill Butchers heeft me al menig angstaanvalletje opgeleverd
suburban gangster flow
pi_41169569
Wat een geniale cd weer!!

En The Perfect Crime #2.... gewoon een dancenummer eropzetten!
pi_41173321
Ze hadden beter de gehele track nummer 2 beter kunnen opslitsen in aparte nummers. Het heeft niks voor niks 3 titels.. Verder wel een puike plaat.
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:49:02 #50
69655 mordradead
Wat is een leesje?
pi_41173373
*op zoek gaat naar nieuwe album, picaresque was tof
Bernie en ik zijn tof.
pi_41175922
Mijn hemel. Wat breed. The Island is in Colin Meloy's (1974) leven niet eerder gemaakt. Crane Wife 3 geeft wel een geweldig mooi begin van de plaat; O Valencia doet mij om de een of andere reden aan Fables of the Reconstruction denken. En ieder volgend nummer is weer een verandering in stijl. Goed dat Colin zo'n karakteristiek stem heeft, anders had ik het niet als 1 album herkent (laat staan een Decemberists werkje).

Sorry Pfaf, maar dit lijkt me een mooi voorbeeld van een Indie band waar de uitverkoop heel goed voor is geweest. Al die mogelijkheden extra die ze nu kunnen benutten....

@Marijn: Ik zag je XLCR draadje ook later ja En kom maar op met die EP, leuk!
pi_41180247
PM je adres even door op Xlsr. Ik heb ook nog een kekke dvd voor je
suburban gangster flow
pi_41191268
Bijna oktober natuurlijk, dus dat is vast een leuke om in het vooruitzicht te hebben.
www.thuisuiteten.nl
pi_41202292
Hier dan ook maar.. Album klinkt goed.
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_41209155
Ik ben benieuwd, zeg! Erg tof bandje..
Oktober, las ik?
pi_41213498
3 oktober idd, best wel vroeg gelekt eigenlijk!
pi_41246822
Even gekopieerd van musicmeter:
quote:
Het thema van dit album is overigens gebaseerd op een tragisch oud Japans volksverhaal:

Een arme man vindt een gewonde kraanvogel in het bos en verzorgt deze totdat hij weer kan vliegen. Enkele dagen later verschijnt er een vrouw aan zijn deur, ze worden verliefd en trouwen. Omdat ze arm zijn stelt de vrouw voor dat de man een speciale stof gaat verkopen die zij weeft, op voorwaarde dat hij nooit een kijkje zal nemen in de kamer waar zij de stof fabriceert. Uiteindelijk overwint zijn nieuwsgierigheid het en gluurt hij de kamer binnen. Daar ontdekt hij dat zijn vrouw een kraanvogel is, dat ze haar eigen veren plukt en deze in de stof verwerkt. Wanneer zij hem ziet, vliegt ze voorgoed weg....
  maandag 28 augustus 2006 @ 04:25:47 #58
25444 Mr.Manson
Disassociative
pi_41246848
Kort geleden pas leren kennen, maar ik moet zeggen dat het me wel bevalt
I can tell you what they say in space / That our earth is too grey
But when the spirit is so digital / The body acts this way
That world was killing me / ..world was killing me / disassociative..
pi_41261420
Hmm, dat thema is gewoon Pluk van de Petteflet en de Krullevaar natuurlijk.
www.thuisuiteten.nl
pi_41277208
En de Shankill Butchers zijn gewoon de Bokkerijders, alleen dat bekt niet zo lekker in het Engels
suburban gangster flow
pi_41288151
Sja, Annie MG was dan ook een held natuurlijk. Zou Decemberists' versie van Ronja de Roversdochter ook nog wel willen horen eigenlijk.

Michel, ben benieuwd wat jij van de Nieuwe Bombast gaat vinden! Zelf vind ik The Island eigenlijk wel leuk, fascinerend hoe ze met zoiets over the top weg komen zonder parodie te worden. Wordt er wel vrolijk van. Yankee Bayonet is het hoogtepunt van de plaat, en When the War Came is gewoon vervelend eigenlijk.
pi_41296758
Ik ben ook benieuwd Thijs. Wachten tot oktober.
www.thuisuiteten.nl
pi_41343003
Begint steeds beter te worden. De titelsongs zijn erg mooi, alsook Yankee Bayonet, O Valencia en Sons & Daughters.

Vind het alleen raar dat ze sommige nummers aan elkaar hebben geplakt. Alsof ze er van het label maar 10 nummers op mochten zetten..
pi_41344957
Op Pitchfork vertelde Colin dat er een keuze is gemaakt uit 22 nummers. Zo is The Perfect Crime 1 opgenomen na de nodige absinth, dus ik betwijfel of we die ooit te horen gaan krijgen

http://pitchforkmedia.com(...)emberists_Albu#36837
suburban gangster flow
pi_41371572
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 22:19 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Begint steeds beter te worden. De titelsongs zijn erg mooi, alsook Yankee Bayonet, O Valencia en Sons & Daughters.

Vind het alleen raar dat ze sommige nummers aan elkaar hebben geplakt. Alsof ze er van het label maar 10 nummers op mochten zetten..
Misschien dat ze tekstueel wel 1 verhaal vormen?
Maar ik ben nog te lui geweest om op de teksten te letten.
pi_41372162
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 19:30 schreef Wepeel2 het volgende:

[..]

Misschien dat ze tekstueel wel 1 verhaal vormen?
Maar ik ben nog te lui geweest om op de teksten te letten.
Het vormt sowieso 1 verhaal (Het Crane Wife-gedeelte dan).

Dat Japanse verhaaltje lijkt gewoon te beginnen met The Crane Wife 1 ("I was a poor man", "The winter so long", totdat hij een "white crane, helpless thing, on a red stain" tegenkomt).

Maar toch is er voor gekozen deel 3 (waar de vrouw is gevlogen) eerder op het album te plaatsen, en 1 en 2 dus aan elkaar te plakken (terwijl het duidelijk twee losse liedjes zijn).

Maargoed, ze zullen er wel goede redenen voor hebben.
  vrijdag 15 september 2006 @ 13:07:11 #67
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_41832778
Goede keuzes van Colin, beetje komkommertijd bericht voor de rest

http://www.pitchforkmedia(...)st_List_Decemberists
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 11:18:34 #68
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_42330633
Niet verbazingwekkend, maar toch goed ontvangen!

http://www.pitchforkmedia(...)rists_The_Crane_Wife
pi_42331009
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 13:07 schreef bigshadow het volgende:
Goede keuzes van Colin, beetje komkommertijd bericht voor de rest

http://www.pitchforkmedia(...)st_List_Decemberists
The Best Song Ever : Robyn Hitchcock: "The Ghost Ship"

Ik kwam trouwens een aantal opnamen van Colin Tegen die Robyn Hitchcock nummers speelt.
Weet iemand hier of die officieel zijn uitgegeven?
pi_42332319
ik vind 't tot dusver een erg fijne plaat, zeker wel eentje die de komende tijd veel door de speakers gaat schallen
"how I don't know what I should do with my hands when I talk to you
how you don't know where you should look, so you look at my hands"
pi_42545236
Ligt het aan mij of is Yankee Bayonet (briljant!) opnieuw ingezongen?
suburban gangster flow
pi_42663234
21 februari 2007 > Amsterdam! Dat wordt de 4e keer dat ik ze zie in 2,5 jaar tijd
suburban gangster flow
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 12:23:27 #73
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_42667739
Goed dat ze komen, jammer dat het weer in A-dam is, weer reizen en haasten
pi_42686376
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 12:23 schreef bigshadow het volgende:
Goed dat ze komen, jammer dat het weer in A-dam is, weer reizen en haasten
ja helaas wel. denk dat ik ze dit keer maar wel ga bekijken, vorige keer niet geweest.
pi_42703303
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 15:45 schreef Summerteeth het volgende:
Ligt het aan mij of is Yankee Bayonet (briljant!) opnieuw ingezongen?
Werkelijk? Dat lijkt me bijna zeker erg jammer, want met name Laura Veirs vond ik wel fantastisch op de gelekte versie.

(Ja, ik ben deze maand nog niet bij de betere platenshop binnen geweest. Hiaat ga ik zsm verhelpen, of dan toch zodra mn banksaldo weer is bijgevuld)

Februari doe ik mee!
pi_42711991
Ben je helemaal vergeten Thijs, maar dat gaat goed komen.
suburban gangster flow
pi_42715149
geeft niet marijn, ik had dit pareltje immers nog.
pi_42722495
Laura Veirs zingt overigens nog steeds mee op Yankee Bayonet thijs!
www.thuisuiteten.nl
pi_42728577
Daar ging ik wel vanuit, maar ik ben erg benieuwd hoe ze er in is geslaagd nog beter te zijn dan ze al was.
pi_44117101
Ik heb nu ook de andere versie van Yankee Bayonet gehoord. Het is niet minder goed, maar wel anders. Wat zou de reden hiervoor zijn geweest?!?

Hmmm, The Prefect Crime klinkt ook anders dan op de gelekte versie. Ik ben verrast!
  zondag 3 december 2006 @ 22:52:50 #81
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_44118130
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 02:08 schreef Summerteeth het volgende:
21 februari 2007 > Amsterdam! Dat wordt de 4e keer dat ik ze zie in 2,5 jaar tijd
Ik heb ondertussen ook tickets.
  maandag 4 december 2006 @ 00:22:03 #82
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_44120861
quote:
Op zondag 3 december 2006 22:52 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Ik heb ondertussen ook tickets.
Ik ook, binnenkort dan!
pi_45208535
Ik ga ze ook binnenkort bestellen.
pi_45237989
Yes ik ben er ook
pi_45309299
Besteld
pi_46397828
Nog een halve week ongeveer
  zaterdag 17 februari 2007 @ 14:14:29 #87
168597 Gravybrain
grey, with creamium
pi_46397928
Een week geleden waren ze hier in Brussel. Fantastisch optreden, met vooral nummers uit Crane Wife en Picaresque. Hoogtepunten waren The Island (live echt amazing), We both go down together en Engine Driver na elkaar, en Eli the barrow boy als encore. Jammer genoeg geen Mariner's Revenge Song though Wij kregen geen Smiths cover, maar misschien hebben jullie meer geluk...
I'm always thinking one step ahead, like a carpenter - who makes stairs
pi_46398546
Ik heb ze onlangs ook ontdekt door hun cd The Crane Wife. Goede plaat! Zijn de oudere cd's net zo leuk?
It's not going to stop 'till you wise up
pi_46398613
Ja, vooral Picaresque. Dat was de plaat voor The Crane Wife.
pi_46485275
Morgen.. Wat gaan er hier weinig zeg.
pi_46485379
Ik ga, maar ik ken ze nauwelijks. Alleen het laatste album op de Luisterpaal een paar keer gehoord. Maar ik benieuwd wat ik er morgen van vind.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 13:30:48 #92
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_46487916
Soms komt het gewoon niet zo goed uit Dries, maar ik heb ze gelukkig al meerdere malen gezien! Veel plezier voor degene die wel gaan
  dinsdag 20 februari 2007 @ 14:15:16 #93
96599 SlagerKorrel
wat doe je daar?
pi_46489287
Ik ga misschien. Hopelijk raakt het niet uitverkocht, dan kan ik op het laatste moment beslissen.
Vind hun beide albums (Picaresque en Crane Wife dus) best goed, maar voel mezelf al dagen niet al te best...
ik snij wat lapjes vlees en ik maak leverworstjes klaar
  dinsdag 20 februari 2007 @ 14:27:46 #94
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_46489658
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 14:15 schreef SlagerKorrel het volgende:
Ik ga misschien. Hopelijk raakt het niet uitverkocht, dan kan ik op het laatste moment beslissen.
Vind hun beide albums (Picaresque en Crane Wife dus) best goed, maar voel mezelf al dagen niet al te best...
Psst, ze hebben nog meer albums hoor
pi_46490800
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 14:15 schreef SlagerKorrel het volgende:
hier hetzelfde. wil ze erg graag zien, maar weet nog niet of 't praktisch haalbaar wordt.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 17:29:47 #96
96599 SlagerKorrel
wat doe je daar?
pi_46495979
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 14:27 schreef bigshadow het volgende:

[..]

Psst, ze hebben nog meer albums hoor
Ik heb net de rest van het topic maar eens doorgelezen
Maar zijn die eerste twee CD's ook officieel in NL uitgekomen?
  dinsdag 20 februari 2007 @ 18:24:07 #97
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_46497622
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 17:29 schreef SlagerKorrel het volgende:

[..]

Ik heb net de rest van het topic maar eens doorgelezen
Maar zijn die eerste twee CD's ook officieel in NL uitgekomen?
Volgens mij wel, zij het aan de late kant.
pi_46498892
Ben er bij

D'uh. Natuurlijk.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 23:17:12 #99
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_46510697
Hoe was het?
  dinsdag 20 februari 2007 @ 23:31:15 #100
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_46511193
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 23:17 schreef bigshadow het volgende:
Hoe was het?
Morgen pas, he.
pi_46512262
ik ben er ook bij
pi_46512611
mag ik trouwens nog even van de gelegenheid gebruik maken dat ik Laura Veirs in de demoversie van Yankee Bayonet 10x mooier vindt en dat ik er van baal dat ding overschreven te hebben met de rip van de cd?
  woensdag 21 februari 2007 @ 00:33:11 #103
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_46513145
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 23:31 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Morgen pas, he.
Ik ben er graag vroeg bij
pi_46515725
Morgen naar Paradiso wie zijn er nog meer bij?
pi_46518518
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 03:05 schreef _dirkjan_ het volgende:
Morgen naar Paradiso wie zijn er nog meer bij?
Ik, thijs, boskov, en jij ook Grobbel?
pi_46520453
ik zal Paradiso vanmiddag eens bellen hoe de kaartverkoop ervoor staat. waarschijnlijk kan ik pas rond 20:30 o.i.d. in A'dam zijn, en ik heb begrepen dat het hoofdprogramma dan (officieel) al zou moeten beginnen... als het nu al zo goed als uitverkocht is, vind je dan nooit meer een normale plek of - erger nog - sta je voor niks in A'dam na 1,5 uur reizen...
  woensdag 21 februari 2007 @ 12:13:31 #107
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_46521806
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 11:29 schreef Imaginary_Friend het volgende:
ik zal Paradiso vanmiddag eens bellen hoe de kaartverkoop ervoor staat. waarschijnlijk kan ik pas rond 20:30 o.i.d. in A'dam zijn, en ik heb begrepen dat het hoofdprogramma dan (officieel) al zou moeten beginnen... als het nu al zo goed als uitverkocht is, vind je dan nooit meer een normale plek of - erger nog - sta je voor niks in A'dam na 1,5 uur reizen...
Waarom ga je anders niet snel even langs het VVV-kantoor? En ik betwijfel ten zeerste dat the Decemberists daadwerkelijk om 20u30 beginnen; 21u is een wat realistischere gok (al gok ik zelf op 21u30)
  woensdag 21 februari 2007 @ 12:14:15 #108
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_46521827
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 10:04 schreef -Dries- het volgende:

[..]

Ik, thijs, boskov, en jij ook Grobbel?
Uiteraard, zie mijn posts op de vorige bladzijde.
pi_46521831
-knip-
  woensdag 21 februari 2007 @ 12:21:28 #110
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_46522040
Ik zie trouwens dat om 22u in de kleine zaal Au Revoir Simone speelt, ook wel een leuk bandje. Mochten the Decemberists redelijk bijtijds afgelopen zijn, hoe hoog schatten jullie de kans in dat we kunnen doorlopen naar de kleine zaal zonder een apart kaartje ervoor te hoeven kopen?
pi_46525080
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 12:13 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Waarom ga je anders niet snel even langs het VVV-kantoor? En ik betwijfel ten zeerste dat the Decemberists daadwerkelijk om 20u30 beginnen; 21u is een wat realistischere gok (al gok ik zelf op 21u30)
Het lijkt me dat The Decemberists wel eerder spelen; het voorprogramma speelt al om 19.30 uur, dan zou er wel een erg groot gat tussen zitten.

Ik hoop dat het de reis vanuit Groningen waard gaat zijn.
Don't think twice, it's all right.
pi_46530219
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 14:01 schreef JH87 het volgende:

[..]

Het lijkt me dat The Decemberists wel eerder spelen; het voorprogramma speelt al om 19.30 uur, dan zou er wel een erg groot gat tussen zitten.

Ik hoop dat het de reis vanuit Groningen waard gaat zijn.
Haha, dat hoop ik ook

Over een uurtje de trein maar pakken...
pi_46530781
ik ga me klaarmaken om naar amsterdam te gaan
pi_46531401
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 12:13 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Zat vast op m'n werk en 't is niet direct om de hoek. Wat nu, oh ironie, wel weer goed uitkomt, want het gaat 'm sowieso niet worden vanavond; leve het wachten op buitenlandse collega's! Ik zit hier nog wel even... En dan moet ik nu eigenlijk blij zijn dat ik niet al kaarten heb gekocht, maar ik baal ervan het te moeten missen (vanmorgen waren er nog 200+ kaarten beschikbaar).

dan zaterdag maar kaarten voor The Shins halen...
pi_46546501
pi_46546522
wat een geweldig concert. Super sfeer, leuke interactie met het publiek, leuke show. En geweldige nummers speelden ze. Subliem!
pi_46546726
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:29 schreef boskov het volgende:
wat een geweldig concert. Super sfeer, leuke interactie met het publiek, leuke show. En geweldige nummers speelden ze. Subliem!
Inderdaad Alleen wel erg veel werk van crane wife & Picaresque, weinig ouder werk. Maar geweldige show!
pi_46547374
Damn... dan denk je alles al meegemaakt te hebben tijdens concerten, maak je een concert van The Decemberists mee....
In één woord: weergaloos!
pi_46547432
Oh. Dit was wel heel erg goed. Moet raar lopen als dit niet een van de beste concerten van het jaar zou zijn. Jammer alleen van dat voorprogramma dat Amsterdam duidelijk iets te spannend had gevonden. Shankhill Butchers zijn live nog een stuk enger dan op plaat. Ben blij dat er mensen met me mee liepen van paradiso naar het station
pi_46547441
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:28 schreef _dirkjan_ het volgende:
Dat dus.

Geweldig concert. Geen idee wat ik ervan moest verwachten, maar het overtrof alles waar ik op hoopte.
En dat meezingen met 'Sixteen Military Wives'.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_46547588
2e keer dat ik de Decemberists zag, en wederom briljant!

Oh, en voor degenen die het verhaal achter de "zeeslag" niet helemaal hebben meegekregen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tocht_naar_Chatham
pi_46548854
Ik ben ook weer thuis. Briljante show, inderdaad.
  donderdag 22 februari 2007 @ 09:46:58 #123
9030 Mr.Black
sucks to be me
pi_46550748
Ja! Live zijn ze echt goed! En door de interactie met het publiek was het concert echt super!
Don't love if you want to die in peace.
pi_46551914
Wow! Wat een top concert, echt super, vooral de interactie met het publiek, en ze speelden gewoon heel heel erg goed. Wat een toffe instrumenten trouwens!
pi_46552006
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 01:06 schreef Tourniquet het volgende:
2e keer dat ik de Decemberists zag, en wederom briljant!

Oh, en voor degenen die het verhaal achter de "zeeslag" niet helemaal hebben meegekregen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tocht_naar_Chatham
Ik zag het niet eens, ik ben te klein
  donderdag 22 februari 2007 @ 10:50:30 #126
96599 SlagerKorrel
wat doe je daar?
pi_46552167
Shit, als je niet naar een concert gaat, moet je natuurlijk nooit zulke topics gaan lezen...
Ik was niet in de stemming voor een concert, maar daar had ik me overheen moeten zetten, zo te horen.
pi_46552949
he een topic over de decemberists

ik was gisteren ook bij het optreden, had picaresque al een tijdje in huis en toen crane wife uitkwam demn wat een album, ik moest ze gewoon live zien

en wat een optreden, in een woord: bril-jant!

dat meezingen met sixteen military wives (wat ik persoonlijk een van hun mindere nummers vind eigenlijk ) was echt gaaf, vooral toen ze aan t einde ervan weer t liedje inzetten

en verdomme wat klinkt dat drieluik The Island geweldig live, ik vond t al een geniaal nummer maar nu
  donderdag 22 februari 2007 @ 11:48:01 #128
63598 bigshadow
Fan van iedereen
  donderdag 22 februari 2007 @ 11:49:15 #129
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_46553875
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 10:50 schreef SlagerKorrel het volgende:
Shit, als je niet naar een concert gaat, moet je natuurlijk nooit zulke topics gaan lezen...
Ik was niet in de stemming voor een concert, maar daar had ik me overheen moeten zetten, zo te horen.
Exact hetzelfde gevoel hier
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:56:13 #130
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_46555755
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:59 schreef thijsdetweede het volgende: Jammer alleen van dat voorprogramma dat Amsterdam duidelijk iets te spannend had gevonden.
Ja, die zangeres van Lavender Diamond was inderdaad knetterstoned. Er was bijzonder weinig van haar zang te verstaan, maar wel leuk om te zien verder.
En fantastisch optreden inderdaad! Weer een mooie show geworden, al had die zeebattle van mij weer niet gehoeven (dan nog liever een extra nummer). Ik stond overigens vlak bij de plek waar de "chain" werd geplaatst, dus wat betreft heb ik het allemaal van redelijk dichtbij mogen meemaken.
pi_46556140
Wel leuk ook dat het aan de ene kant een behoorlijke solo opstelling was voor Colin Meloy met de rest van de band ver op de achtergrond, maar na een paar liedjes heb Colin niet meer aangekeken. Er gebeurde zoveel op de achtergrond....

Het tempo lag trouwens (vooral in het begin) wat aan de lage kant, vond ik. Moeilijk ritme houden met meezingen
pi_46557099
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 11:16 schreef Verbal_Kint het volgende:
en verdomme wat klinkt dat drieluik The Island geweldig live, ik vond t al een geniaal nummer maar nu
Dat vooral ja! Echt geweldig.
pi_46558568
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:56 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Ja, die zangeres van Lavender Diamond was inderdaad knetterstoned.
Of misschien had ze het wel gewoon heel erg naar der zin.
pi_46565530
Ik vond The Crane Wife part 1 erg goed. Wat een kippenvel kreeg ik toen ik dat nummer hoorde!
Trouwens: tijdens alle rustige nummers kon je gewoon een speld horen vallen in de Paradiso
pi_46568065
Mooi dat het weer een goede show was. Helaas kwam het voor mij deze keer echt niet uit qua werk/beschikbare tijd, maar ik heb ze gelukkig de vorige keer al gezien.
Goede liveband!
Op 3voor12 staat trouwens een liftsessie met de zanger.
pi_46574644
Ik was er ook, het was geweldig! Maar een beetje een vaag voorprogramma idd. ... vond het niet zo leuk
http://www.last.fm/user/Teije
CYBERNATIONS! >> Staatsinrichting voor beginners, FOK! style << CYBERNATIONS!
pi_47186782
Ik liep in een H&M in Amsterdam, hoor ik the Decemberists ineens op de achtergrond (O Valencia)
pi_47188991
quote:
Op maandag 12 maart 2007 12:51 schreef _dirkjan_ het volgende:
Ik liep in een H&M in Amsterdam, hoor ik the Decemberists ineens op de achtergrond (O Valencia)
PSry, het was Yankee Bayonet!
pi_47193855
quote:
Op maandag 12 maart 2007 13:53 schreef _dirkjan_ het volgende:

[..]

PSry, het was Yankee Bayonet!

bijzonder!

O Valencia, is dat niet een singel (geweest)?
Of hebben ze nu Yankee Bayonet uitgebracht??
  maandag 12 maart 2007 @ 17:40:42 #140
38070 Kabouter_Krulleput
Kabouter_Krulleput
pi_47197779
O Valencia is net de nieuwe single. De clip is iig net pas gereleased in Amerika.
pi_47198120
quote:
Op maandag 12 maart 2007 17:40 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
O Valencia is net de nieuwe single. De clip is iig net pas gereleased in Amerika.
Ik heb het album nog even geluisterd, en ik weet zeker dat het Yankee Bayonet is wat ik gehoord heb. Ik heb nog mee staan neuriën
pi_47853287
Er staat nu een behoorlijk pauperige recensie van hun optreden in de nieuwste LiveXS (#4, april).
pi_47854789
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 03:37 schreef hydraulix het volgende:
Er staat nu een behoorlijk pauperige recensie van hun optreden in de nieuwste LiveXS (#4, april).
Het optreden in Februari??
pi_47859614
yep
  zaterdag 31 maart 2007 @ 14:33:57 #145
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_47860188
Wat is de strekking van die recensie?
Ik gok er voor nu maar even op dat zel wat aan te merken hadden op alle onderbrekingen tussendoor (ochtendgymnastiek, zeeslag); kan me voorstellen dat niet iedereen daar even enthousiast over was.
pi_47861297
Ja dat heb je goed gegokt. Zal hem anders wel compleet plaatsen:
quote:
Het laatste werk van The Decemberists, The Crane Wife, staat bol van de prachtige liedjes. Een mengeling van folk en progrock waarbij je af en toe het idee krijgt met een Engelse band te maken te hebben. Live is dit niets minder waar en presenteren ze zich op en top Amerikaans met alle slappigheid van dien. Muzikaal is er weinig op aan te merken, maar voorman Colin Meloy heeft kennelijk bedacht de mensen vanavond wat nader tot elkaar te brengen. Vooraf mogen we de hand van de buurman-/vrouw te schudden. Nou is er niets mis mee om een beetje vriendelijk tegen elkaar te zijn, maar in het verdere verloop van het optreden wordt het wel erg flauw. Zo krijgen we nog wat lichaamsbewegingsoefeningen en bij Sixteen Military Wives vindt Mozes het nodig om de zee van mensen te splijten en interactie tussen de groepen te bewerkstelligen. Ladidadida... De schapen vinden het echter allemaal geweldig en zullen ze zich ook kostelijk vermaken op een EO-jongerendag. Willem Schalekamp
Eerst Veronica Magazine die The Decemberists een prima band vindt voor Kelly Family-fans die naar iets anders op zoek zijn (wel een behoorlijk positief recensie van 'The Crane Wife') en nu dit
Natuurlijk zullen er mensen geweest zijn die hier niet enthousiast over zijn, maar wat ik ervan meemaakte was dat wel het overgrote deel het geweldig vond en meedeed! Vond de interactie wat Colin met het publiek had erg tof (vind ik leuker dan artiesten die gewoon nummer na nummer achter elkaar spelen).
Vooral de toevoeging van 'EO-jongerendag' vond ik wel too much
pi_47861471
de interactie met t publiek vond ik ook zeker een pluspunt

muzikaal was t sowieso geniaal :
pi_47861988
Idd, vond het ook wel iets hebben.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 16:05:14 #149
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_47862275
Die Willem Schalekamp is wel een verzuurde oude zak, zeg.
pi_47862690
Punt is, hij mist volledig de kwaliteit van de muziek, en juist vanwege het loepzuivere spel konden ze het maken (en was het wmb zelfs een extra) om al die ongein er doorheen te duwen. Nog daargelaten dat die ochtendgymnastiek een uitstekende methode bleek om de zaal ook de nummers daarop aan het bewegen te krijgen.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 18:24:08 #151
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_47865839
quote:
De schapen vinden het echter allemaal geweldig en zullen ze zich ook kostelijk vermaken op een EO-jongerendag.
Die Willem Schalekamp moet gewoon een keer weer goede seks hebben zo te lezen. Wat een chagerijn. Het is sowieso maar een spelletje dat The Decemberists spelen. Het is allemaal ontzettend over de top en melig, die kerel doet alsof het allemaal super serieus bedoelt is. De mensen in de zaal begrijpen gewoon dé grap wel en spelen mee.
  woensdag 11 april 2007 @ 19:44:24 #152
169853 dreamaniac
Hail to the Peanut!
pi_48227826
THE DECEMBERISTS

Zaterdag 22 september 2007 in Paradiso.
aanvang: 20.30 uur
zaal open: 19.00 uur
entree: 17,- excl. lidmaatschap (3,- p.m./18,- p.j.)
Voorverkoop vanaf zaterdag 21 april.

pi_48230803
pi_48233168
alweer
pi_48233396
Hahaha dan ben ik weer van de partij Hun optreden was één van de tofste concerten die ik tot nu toe ooit heb meegemaakt
pi_48245190
Tof Waarom ook niet weer gaan he?
  donderdag 12 april 2007 @ 09:26:10 #157
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_48245323
Klinkt wel weer goed inderdaad. Maar dat concert is pas over 5 maanden, ze zijn wel weer erg vroeg met die voorverkoop.
pi_48246838
quote:
Op woensdag 11 april 2007 19:44 schreef dreamaniac het volgende:
THE DECEMBERISTS

Zaterdag 22 september 2007 in Paradiso.
aanvang: 20.30 uur
zaal open: 19.00 uur
entree: 17,- excl. lidmaatschap (3,- p.m./18,- p.j.)
Voorverkoop vanaf zaterdag 21 april.

Da's een end weg! Maar wel errug leuk, en op een zaterdag, dus werk zal me niet tegenhouden lijkt me.
pi_48247431
Grobbel, regel jij effe kaartjes?
  donderdag 12 april 2007 @ 10:41:36 #160
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_48247617
quote:
Op donderdag 12 april 2007 10:36 schreef Rimneger het volgende:
Grobbel, regel jij effe kaartjes?
Ik zal een notitie maken in mijn agenda voor de vvk op 21 april. Komt wel in orde.
pi_48247668
Hippe shizzle.
pi_48248430
Ach, ik heb zo veel mensen verteld dat ze stom waren dat ze niet naar de Decemberists zijn gegaan, dat ik ze maar een nieuwe kans moet geven denk ik.
  donderdag 12 april 2007 @ 12:25:10 #163
162749 Spuit12
Heeft altijd het laatste woord
pi_48251675
Jammer dat het zo ver weg is (voor mij dan). Woon in Apeldoorn, en moet nog naar 't een en ander voor CKV.
  maandag 23 april 2007 @ 12:56:20 #164
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_48629173
Yankee Bayonet is wel een geweldig nummer.

"Far from the hills of the sea-swelled Carolinas, that's where my true love lies"

.
  maandag 23 april 2007 @ 12:59:57 #165
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_48629284
Ik heb m'n kaarten alweer besteld, trouwens.
pi_48629917
quote:
Op donderdag 12 april 2007 12:25 schreef Spuit12 het volgende:
Jammer dat het zo ver weg is (voor mij dan). Woon in Apeldoorn, en moet nog naar 't een en ander voor CKV.
Je kunt nog terugkomen met het OV hoor

the Decemberists zouden Butcher's Tale van the zombies moeten coveren, dat nummer is voor ze gemaakt lijkt het wel

[ Bericht 21% gewijzigd door _dirkjan_ op 23-04-2007 13:26:06 ]
  maandag 23 april 2007 @ 13:31:17 #167
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_48630368
Maar welke liedjes zijn nou geweldig? Ik wil meer Yankee Bayonets.
pi_48631708
quote:
Op maandag 23 april 2007 13:31 schreef MeneerTim het volgende:
Maar welke liedjes zijn nou geweldig? Ik wil meer Yankee Bayonets.
O Valencia! is ook wel heel mooi.
pi_48639775
Niks overtreft The Island:/Come and See/The Landlord's Daughter/You'll Not Feel The Drowning in grandeur
pi_48642702
Ik blijf nog altijd liefhebber van We Both Go Down Together, Eli, The Barrow Boy, The Engine Driver en On The Bus Mall van Picaresque!
www.thuisuiteten.nl
pi_48646668
Nee, dan de start van Castaways and Cutouts: Leslie Ann Levine/Here I Dreamt I was an Architect/July July/A Cautionary Song!
pi_48646820
Ik ben dan weer helemaal weg van The Legionnaire's Lament. Wat een heerlijk vrolijke melodie. Verder ook We both go down together en van het nieuwe album Sons & Daughters en O Valencia.

Tickets alvast besteld
pi_52306965
Patti Smith ( ) heeft een album met allemaal covers opgenomen. Als B-side heeft ze ook een geniale versie van Here I Dreamt I Was An Architect van the Decemberists opgenomen .

PM ff als je m wilt horen
pi_52307167
Dat album is al een tijdje uit. Maar die B-Side is van een single dan neem ik aan, aangezien die niet op de CD staat?
www.thuisuiteten.nl
pi_52307184
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 16:38 schreef methodmich het volgende:
Dat album is al een tijdje uit. Maar die B-Side is van een single dan neem ik aan, aangezien die niet op de CD staat?
Het is een bonustrack op de vinyl versie

[ Bericht 8% gewijzigd door _dirkjan_ op 12-08-2007 16:47:14 ]
  zondag 12 augustus 2007 @ 18:00:34 #176
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_52308602
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 16:28 schreef _dirkjan_ het volgende:
Patti Smith ( ) heeft een album met allemaal covers opgenomen. Als B-side heeft ze ook een geniale versie van Here I Dreamt I Was An Architect van the Decemberists opgenomen .

PM ff als je m wilt horen
Zeer tof album.
pi_52402467
Gaan er nog mensen naar het concert in Paradiso volgende maand?

Ik ben waarschijnlijk aanwezig. Ga met twee vrienden en een zus van een van die vrienden waarschijnlijk. Zal tevens m'n eerste concert worden, als je Van Velzen ff niet meetelt.
pi_52406788
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 21:16 schreef Larsch het volgende:
Ik ga. Heb er erg veel zin in!
pi_52407712
quote:

Ik ben waarschijnlijk aanwezig. Ga met twee vrienden en een zus van een van die vrienden waarschijnlijk. Zal tevens m'n eerste concert worden, als je Van Velzen ff niet meetelt.
Ik ben ook aanwezig Mijn tweede concert, als eerste heb ik The Shins mogen bewonderen.
pi_52412526
quote:

Kaartje ligt alweer een maandje klaar
pi_52412602
Tuurlijk ben ik er.
pi_52545611
Oeh, waarom niet he. Vorige keer was leuk.
pi_52546892
Vorige keer was leuk, maar nog een keer is een beetje teveel van het goede Bewaar ik mn geld liever voor iets wat ik nog níet gezien hebt
pi_52574484
Ja ik ga wel nog een keer. Morgen maar mijn kaartje halen.
pi_53364953
Morgen. Dus.
pi_53367856
Jup, tot morgen.
pi_53370086
Yep, ook present. Veel zin in!
pi_53370186
Hmm veel plezier iedereen morgen
pi_53372522
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 23:21 schreef _dirkjan_ het volgende:
Hmm veel plezier iedereen morgen

Lang over getwijfeld, maar met Editors, Arcade Fire en Bloc Party coming up en het feit dat ik ze in t voorjaar al in Paradiso gezien heb... toch maar niet.

Hopelijk zijn ze weer net zo goed!! Veel plezier iedereen dus
pi_53396981
Ze hebben me weer goed weten te vermaken hoor. Prima optreden!
pi_53397367
Ja het was echt geweldig! Beginnen met The Crane Wife pt. 1 en Mariner's Revenge Song als toegift
pi_53399566
Wat een geweldig optreden! Muzikaal heel goed en ook erg leuk om naar te kijken.
pi_53400574
quote:
Op zondag 23 september 2007 02:07 schreef hydraulix het volgende:
Ja het was echt geweldig! Beginnen met The Crane Wife pt. 1-3 en Mariner's Revenge Song als toegift
Ze hebben duidelijk eens de experimentele set van stal gehaald. The Crane Wife, The Island, The Tain, Mariner, en je bent alvast weer een uurtje zoet.

Behoorlijk anders dan de vorige keer wel. Meer improvisatie (meer kleine missertjes ook), minder flauwe humor, minder greatest hits show. Het goede spel bleef overigens. Prima vermaakt dus.
  zondag 23 september 2007 @ 11:59:35 #195
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_53401433
Minder flauwe humor dan vorige keer? Volgens hebben ze na The Crane Wife trilogie geen enkel nummer meer zonder kwinkslagen gespeeld. Okay, bij sommige nummers was het redelijk subtiel (zoals ze bij I dreamt I was an architect begonnen met een heel refrein van Fleetwood Mac's Dreams), maar dat ze bij 16 military wives echt *exact* hetzelfde deden als vorige keer was wel bijzonder flauw.
Ik zeg niet dat ik me er echt aan heb zitten ergeren, maar op een gegeven moment weet je het allemaal wel. Vorige keer vond ik het wel beter.
pi_53401528
quote:
Op zondag 23 september 2007 11:59 schreef Grobbel het volgende:
(zoals ze bij I dreamt I was an architect begonnen met een heel refrein van Fleetwood Mac's Dreams),
Ik hoopte best dat ze die in hun geheel zouden spelen, prachtig nummer is het.
pi_53401556
Ik heb echt genoten van t concert supertof. Iemand die springende grijze vent gezien? Daar stond ik naast...
BigguyNL @ Xbox Live
Ach, wat doe je eraan
pi_53401845
quote:
Op zondag 23 september 2007 11:59 schreef Grobbel het volgende:
Minder flauwe humor dan vorige keer? Volgens hebben ze na The Crane Wife trilogie geen enkel nummer meer zonder kwinkslagen gespeeld. Okay, bij sommige nummers was het redelijk subtiel (zoals ze bij I dreamt I was an architect begonnen met een heel refrein van Fleetwood Mac's Dreams), maar dat ze bij 16 military wives echt *exact* hetzelfde deden als vorige keer was wel bijzonder flauw.
Ik zeg niet dat ik me er echt aan heb zitten ergeren, maar op een gegeven moment weet je het allemaal wel. Vorige keer vond ik het wel beter.
Sorry, maar Fleetwood Mac (ah, dat was het) als intro gebruiken, vind ik van een volkomen ander niveau dan met zn allen een zeeslag naspelen.Of halverwege aan het gymmen slaan. Of elkaar van tevoren een hand gaan geven. Vorige keer had ik meer het gevoel dat alle grappen al lang op papier staan dan deze ronde. Vorige keer vond ik ook beter, maar deze ronde kwam mij oprechter over. Is ook wat waard.
pi_53402079
I feel kinda Locrian today
pi_53402375
Geniaaluberbriljant, het grootste stuk van The Mariner's Revenge Song is hier al terug te vinden. Wat een hysterie!
pi_53402518
Iemand een setlist?
  zondag 23 september 2007 @ 12:59:47 #202
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_53402851
quote:
Op zondag 23 september 2007 12:17 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Sorry, maar Fleetwood Mac (ah, dat was het) als intro gebruiken, vind ik van een volkomen ander niveau dan met zn allen een zeeslag naspelen.Of halverwege aan het gymmen slaan. Of elkaar van tevoren een hand gaan geven. Vorige keer had ik meer het gevoel dat alle grappen al lang op papier staan dan deze ronde. Vorige keer vond ik ook beter, maar deze ronde kwam mij oprechter over. Is ook wat waard.
Ik noemde Fleetwood Mac ook alleen maar om aan te geven dat ze eigenlijk geen nummer meer "straight" gespeeld hebben. Die walvissenkreet en alles eromheen, het bijzonder flauwe "left, right" gedoe bij The Island, dat gedoe met The Perfect Crime... Op de een of andere manier werd je continu uit de muziek getrokken. Die zeeslag de vorige keer was uiteraard je reinste onzin, maar op dat moment hadden we al een prachtig concert achter de rug. Dit keer had ik toch het gevoel dat ze bepaalde nummers die wel op de setlist stonden ter plekke moesten schrappen, omdat het concert door al die meligheid behoorlijk werd uitgerekt. Vorige keer had je ook wel een hoop nutteloze intermezzo's, maar voor mijn gevoel waren die wat minder talrijk en beter gespreid.
Maar goed. 16 Military Wives met name was een grote tegenvaller, omdat dat hele call/response gedoe bij het vorige concert al helemaal was uitgekauwd; dus wellicht dat dit mijn mening over de meligheid negatief kleurt. Maar zouden ze dat nu werkelijk bij elke opvoering van dat nummer doen?
  zondag 23 september 2007 @ 13:02:38 #203
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_53402920
quote:
Op zondag 23 september 2007 12:44 schreef -Dries- het volgende:
Iemand een setlist?
The Crane Wife 1+2
The Crane Wife 3
The Island
"some country song", titel weet ik niet.
Here I Dreamt I was an Architect
Eli, the Barrow Boy
16 Military Wives
The Perfect Crime
O Valencia
The Tain
--------------------
The Mariner's Revenge Song

Zoiets, denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Grobbel op 23-09-2007 13:08:03 ]
pi_53403327
The Tain zag ik nog liggen toen ik in Florida op vakantie was, had ik misschien toch maar mee moeten nemen. Trouwens. Dat voorprogramma was echt bagger
pi_53404145
quote:
Op zondag 23 september 2007 13:18 schreef -Dries- het volgende:
Dat voorprogramma was echt bagger
Nou, sjonge, wat was dat saai. En 'so nineties', van die indierock..
  zondag 23 september 2007 @ 14:12:01 #206
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_53404944
Nou ja, bagger vind ik wat overdreven, ze speelden op zich wel strak en verzorgd. Er bleef alleen niet echt veel van hangen uiteindelijk, beetje gezichtloze gitaarrock.
pi_53405185
Ik vond het ook prima voor tijdens het bier drinken.
  zondag 23 september 2007 @ 14:23:33 #208
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_53405226
Hoe laat waren ze nu precies klaar eigenlijk? Was dat kwart over 10 of half 11?
Alle gespeelde nummers in CD-vorm duren namelijk 1 uur en 22 minuten (en dan neem ik ongeveer 4 a 5 minuten voor het ene onbekende nummer). Dan hebben ze toch een hoop tijd gevuld met intermezzo's en meligheid, toch zeker 20 minuten.
pi_53406517
quote:
Op zondag 23 september 2007 14:21 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik vond het ook prima voor tijdens het bier drinken.
Ik vond zowel het bier als het voorprogramma niet te pruimen

Juist dat ze de zaal er bij betrekken vond ik wel leuk, in plaats van braaf achter elkaar de liedjes afwerken en weer weggaan. Kan je net zo goed een cd opzetten naar mijn mening
BigguyNL @ Xbox Live
Ach, wat doe je eraan
  zondag 23 september 2007 @ 15:18:54 #210
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_53406856
quote:
Op zondag 23 september 2007 15:10 schreef -Bigguy- het volgende:

Juist dat ze de zaal er bij betrekken vond ik wel leuk, in plaats van braaf achter elkaar de liedjes afwerken en weer weggaan. Kan je net zo goed een cd opzetten naar mijn mening
Ze slaan er alleen te veel in door. naar mijn mening

Maar goed, bij de eerste twee Decemberists-concerten was ik ook redelijk positief en vond ik die interactie ook van toegevoegde waarde (lees de vorige paar pagina's van dit topic maar eens door!), dus op zich kun je mijn woorden met een korreltje zout nemen. Ik heb ze gewoon te vaak in een te korte tijd gezien, en als ze dan steevast dezelfde grappen uithalen, dan gaat dat op den duur wel vervelen.
pi_53412210
Maar is er verder niemand die die springende vent heeft gezien? De vloer trilde gewoon en zo ongeveer iedereen ergerde zich aan hem
BigguyNL @ Xbox Live
Ach, wat doe je eraan
  zondag 23 september 2007 @ 22:09:12 #212
106894 PekingDuck
Doeterniettoe
pi_53417391
quote:
Op zondag 23 september 2007 12:59 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Ik noemde Fleetwood Mac ook alleen maar om aan te geven dat ze eigenlijk geen nummer meer "straight" gespeeld hebben. Die walvissenkreet en alles eromheen, het bijzonder flauwe "left, right" gedoe bij The Island, dat gedoe met The Perfect Crime... Op de een of andere manier werd je continu uit de muziek getrokken. Die zeeslag de vorige keer was uiteraard je reinste onzin, maar op dat moment hadden we al een prachtig concert achter de rug. Dit keer had ik toch het gevoel dat ze bepaalde nummers die wel op de setlist stonden ter plekke moesten schrappen, omdat het concert door al die meligheid behoorlijk werd uitgerekt. Vorige keer had je ook wel een hoop nutteloze intermezzo's, maar voor mijn gevoel waren die wat minder talrijk en beter gespreid.
Maar goed. 16 Military Wives met name was een grote tegenvaller, omdat dat hele call/response gedoe bij het vorige concert al helemaal was uitgekauwd; dus wellicht dat dit mijn mening over de meligheid negatief kleurt. Maar zouden ze dat nu werkelijk bij elke opvoering van dat nummer doen?
Ben blij dat ik niet geweest ben, als ik dit zo hoor. Vorige keer was ik met iemand die vooral into jazz en klassieke muziek was, en hij vond het leuk. Ik ook
http://www.last.fm/user/Teije
CYBERNATIONS! >> Staatsinrichting voor beginners, FOK! style << CYBERNATIONS!
pi_53419615
bijzonder vermakelijk en gewoon erg leuk. ik kan me voorstellen dat je ze geen drie keer in een jaar moet zien, maar wij hadden iig een prima avond!
  maandag 24 september 2007 @ 00:49:05 #214
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53422152
in paradiso gezien, afgelopen februari...was een topavond, erg genoten toen Dat ik nog geen tvp in dit topic had zeg
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:23:46 #215
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_62239863
Er zit weer een nieuwe plaat aan te komen. Nog geen releasedate bekend vooralsnog, maar heel lang gaat het niet meer duren.

http://www.pitchforkmedia(...)m-do-election-events
pi_62239932
Heeft iemand hier al die nieuwe EP Always The Bridesmaid: A Singles Series gehoord? Echt geweldig.
pi_62240240
Ja, vooral die Velvet Underground cover is leuk. Maar dat is natuurlijk zoiezo al een goed nummer.
pi_62242109
Het is geen EP maar een serie van 3 singles. Maar 't zijn prachtige nummers inderdaad.
pi_62490758
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:23 schreef Grobbel het volgende:
Er zit weer een nieuwe plaat aan te komen. Nog geen releasedate bekend vooralsnog, maar heel lang gaat het niet meer duren.

http://www.pitchforkmedia(...)m-do-election-events
kijk, da's goed nieuws!

ik ga ook eens op zoek naar die 'tussen-release' die hierboven genoemd wordt.
pi_65166145
Op http://www.decemberists.com/ is een nieuw nummer te downloaden. The Rake's Song. Ik kijk uit naar het album!
pi_65198395
quote:
Op zondag 18 januari 2009 12:21 schreef Tourniquet het volgende:
Op http://www.decemberists.com/ is een nieuw nummer te downloaden. The Rake's Song. Ik kijk uit naar het album!
Bedankt
BigguyNL @ Xbox Live
Ach, wat doe je eraan
  maandag 19 januari 2009 @ 21:25:12 #223
239628 Levi12
Indie-tuig
pi_65224310
Topverhaal! Dank je!
Lees mijn bitch, stelletje blogs. Tyler. En Trevor. En Leviathan.
pi_66809663
Het nieuwe album is nu al gelekt.
pi_66810237
wma
pi_66811609
Nu 'al'? 2 weken van tevoren valt wel mee toch... En ach ja, ik heb ook een hekel aan wma, maar over 2 weken koop ik het album en heb ik het toch in hq mp3
pi_66811688
Valt inderdaad wel mee. Ik dacht dat die in mei zou komen.
pi_66823977
Hmm. Ik ben nog niet bijzonder onder de indruk, geloof ik. Misschien komt dat nog als ik bij een volgende luisterbeurt meer op de tekst en het verhaal ga letten, maar muzikaal klinkt het me te veel als een Crane Wife, maar dan zonder de spannende elementen erin.
  zondag 8 maart 2009 @ 14:12:14 #229
213601 CatsInTheWell
Elevate me later
pi_66824999
Zelfde mening als thijsdetweede, hoewel ik na vijf nummers ofzo goede hoop had dat 't een episch spektakel zou worden. Nu ik de plaat in z'n geheel heb gehoord, ben ik toch wat terughoudender.
pi_66953847
Ik vind 'em tot nu toe ook nog niet super fantastisch spectaculair, terwijl sommigen juist echt he-le-maal lyrisch zijn (met name op Last.fm).. Ik mis toch wel beetje liedjes in de trant van Castaways and Cutouts.. Maar daar op hopen was sowieso wel een beetje ijdele hoop denk ik.
  donderdag 12 maart 2009 @ 08:45:44 #231
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_66959270
Ik ben ook nog niet overdonderd, maar bij een conceptalbum als deze zal ik me echt even in de teksten moeten verdiepen. Zeker bij Meloy, de woordkunstenaar. Won't want for Love vind ik overigens echt schitterend!
  zondag 22 maart 2009 @ 21:26:11 #232
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_67306402
En na een anderhalve week intensief beluisteren ben ik helemaal om. Magnus Opus.
pi_67316676
Pitchfork denkt er anders over!

http://pitchfork.com/reviews/albums/12842-the-hazards-of-love/

Maar das Pitchfork.
  maandag 23 maart 2009 @ 11:05:56 #234
213601 CatsInTheWell
Elevate me later
pi_67317674
Volledig terecht. Goede recensie ook (en da's zeldzaam voor Pitchfork).
  maandag 23 maart 2009 @ 13:18:26 #235
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_67321951
Eerst dit zeggen:
quote:
Nobody got into the Decemberists for the riffs.
En vervolgens is het enige commentaar dat hij op de plaat heeft:
quote:
On disc, though, it's largely missing the catchy choruses and verisimilar emotions that previously served as ballast for the Decemberists' gaudy eccentricities.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 07:59:06 #236
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_67346426
Ik moet zeggen dat ik hem na 2 luisterbeurten zeker niet vind tegevallen. Ik vind hem best wel goed eigenlijk.

Andere de andere kant begrijp ik ook wel weer dat veel mensen hem vinden tegenvallen. De liefhebbers van popliedjes met een kop en een start komen er wat bekaaid van af. Het is een conceptplaat die zich als geheel laat beluisteren. Het komt allemaal wat pretentieuzer over. Op zich niet erg als die pretenties maar worden waargemaakt. Voor mij lijkt dat wel het geval. Of het echt een topper gaat worden moet nog blijken.
pi_67401574
Jézus, wat is die goed! Dit nieuwe stijltje van ze pakt nog beter uit dan ik had verwacht. De aaneensluiting van de nummers zorgen voor een unieke sfeer op het album, en ik blijf maar nieuwe dingen ontdekken met elke luisterbeurt.

Een must-buy!
  woensdag 25 maart 2009 @ 18:35:01 #238
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_67402048
Ik vind hem na 1 keer luisteren ook meevallen. Er staan een paar mindere nummer, maar ook zeker wat pareltjes op.
  woensdag 25 maart 2009 @ 20:07:02 #239
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_67405520
Ik vind het nieuwe album maar niks, helaas. Moet er misschien nog een keer voor gaan zitten met lyrics, maar qua muziek vind ik er maar weinig an. Maar volgens mij is Hazards of Love gewoon een typisch hate if or love it - album, en ik ben bang dat ik in die eerste categorie zit.
Want ik ben kaler dan kaal
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
pi_67425600
Recensie van nu.nl
quote:
The Decemberists - The Hazards of Love
Uitgegeven: 24 maart 2009 08:47
Laatst gewijzigd: 24 maart 2009 08:51

Na het succesvolle ‘The Crane Wife’ uit 2006 komen The Decemberists opnieuw met een conceptplaat. Dit keer draait de plaat rond het liefdesverhaal tussen Margaret die in de stad woont, en William, een mystieke bosbewoner.

Het resultaat is een folkvariant op de welbekende rockopera. Om dit idee te laten slagen heeft de band voor de verschillende karakters gastzangeressen ingezet. Zo neemt Becky Stark van Lavender Diamond de stem van Margaret op zich en komt Shara Worden (My Brightest Diamond) opdraven voor de partijen van de boze boskoningin.

Tot zover verhaal en cast. Voor ‘The Hazards of Love’ hebben The Decemberists een mix van jaren ‘70 progrock, hardrock en stevige saus van folk in elkaar gezet. Duidelijk is dat het bindmiddel in deze cd de Europees/Ierse folk traditie is. De insteek is een verhaal vertellen, en de muziek is daar begeleiding en instrument in. Door de folkpopdeuntjes kan ineens een Focus-achtige Clavecimbe partij klinken om vervolgens over te gaan in een Zepellin gitaarriff.

‘The Hazards of Love’ is een plaat die je het beste in zijn geheel kunt luisteren. De samenhang van de nummers, de overgangen zitten erg sterk in elkaar. Er is niet een nummer dat er echt uit springt. Niet omdat de plaat vlak is, maar juist omdat hij zo’n homogeen geheel vormt.

Toch zijn er enkele nummers die iets meer opvallen, al is het alleen maar omdat ze er in verschillende delen op staan. Zo valt de titelsong vier keer erg op, met name de afsluiter van de cd blijft in je hoofd geramd zitten.

Dat geldt helemaal voor het breekpunt in de plaat, ‘The Wanting Comes in Waves / Repaid’. Niet alleen ligt dit nummer midden in de folkopera en lijkt het een omslagpunt in de verhaallijn, maar ook komen in dit nummer alle stijlen die door de plaat heen de revue passeren tezamen.

In 6.27 min gaan The Decemberists van Emerson, Lake & Palmer naar Jefferson Airplane, langs een poppy refreintje en tussen de seventies hardrockgitaren door. Een nummer dat je blijft draaien.

Met ‘The Hazards of Love’ hebben The Decemberists een potentieel klassieker geschreven. Je moet er wel even voor gaan zitten, maar als je de plaat een aantal keer hebt gehoord valt alles zijn plek, en is het een blijvertje.

© NU.nl/Tjeerd van Erve
pi_67468053
Gister de cd aangeschaft, hij staat vandaag min of meer op repeat, en verdomd! Hij begint te groeien. Ik durf het nog geen Magnum Opus te noemen (pfaf, de u-declinatie is onzijdig), maar een stuk beter dan 2 weken geleden.
pi_67469294
Ik vind het nieuwe album best geniaal. Alle songs gaan naadloos in elkaar over, alsof je naar 1 lang nummer aan het luisteren ben. Het is gewoon een album die je vanaf het begin tot het eind moet luisteren en niet allemaal door elkaar of los.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 10:44:38 #243
239628 Levi12
Indie-tuig
pi_67488403
Precies. Geen shuffle, gewoon laten lopen. Chris Walla heeft wederom bewezen een zeer goede producer te zijn. En Meloy is een fantastische tekstschrijver.
pi_67493200
Sinds wanneer is 'geen shuffle' een overtuigend argument? Ik draai altijd en alleen maar albums.
Bach, de Beatles en de Beach Boys lieten al zien dat een album de entiteit is, niet het liedje.

Toegegeven, in dit geval zou het helemaal stupide zijn om liedjes te gaan draaien. Maar datzelfde kon je van Tommy zeggen
  zaterdag 28 maart 2009 @ 15:33:40 #245
239628 Levi12
Indie-tuig
pi_67494827
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 14:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Sinds wanneer is 'geen shuffle' een overtuigend argument? Ik draai altijd en alleen maar albums.
Bach, de Beatles en de Beach Boys lieten al zien dat een album de entiteit is, niet het liedje.

Toegegeven, in dit geval zou het helemaal stupide zijn om liedjes te gaan draaien. Maar datzelfde kon je van Tommy zeggen
Ik gebruik het niet als argument. Wat ik wil zeggen is dat je het album het beste van voren af aan in zijn geheel moet luisteren. Zo komt het het beste tot zijn recht.
pi_67500717
Prachtalbum! En inderdaad niet op shuffle zetten.
BigguyNL @ Xbox Live
Ach, wat doe je eraan
  zondag 29 maart 2009 @ 16:30:23 #248
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_67520951
Ik vind het toch wel een bijzondere plaat. Als je er even voor gaat zitten houdt hij zeker wel je aandacht vast. Op Shuffle werkt hij trouwens ook wel hoor. Daar kwam ik achter omdat ik hem per ongeluk op Shuffle aan het luisteren was.
Ik vind sommige gitaarpartijen wel wat minder boeiend. Dat logge spel wat in The Queens's Rebuke zit (vanaf 18 seconden ongeveer) vind ik wat minder bij Decemberists passen.
pi_67540142
Tja, wat past er nog wel en niet meer bij de Decemberists? Epische hard-folk, daar hoort zo'n beetje alles met een gitaar wel onder.

Toch wel fascinerend. Ik heb officieel helemaal niets met de jaren 70 rock opera stijl, maar de afgelopen jaren hebben clubs als The Decemberists, Raconteurs en zelfs Green Day het genre wel weer behoorlijk salonfahig gemaakt.
pi_67552634
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 07:59 schreef thedunno het volgende:Andere de andere kant begrijp ik ook wel weer dat veel mensen hem vinden tegenvallen. De liefhebbers van popliedjes met een kop en een start komen er wat bekaaid van af. Het is een conceptplaat die zich als geheel laat beluisteren. Het komt allemaal wat pretentieuzer over. Op zich niet erg als die pretenties maar worden waargemaakt.
Inderdaad. Persoonlijk vind ik het een heerlijke plaat, maar ik kan ook begrijpen dat mensen het niks vinden.
pi_67789491
Mooie plaat hoor Hazards of Love
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_67792127
Ik ben hem op dit moment aan het draaien, voor de zoveelste keer. K vind m echt geweldig, hoe vaker ik hem hoor hoe beter hij wordt! Je moet er wel van houden denk ik, het is niet erg toegankelijk en als je het zomaar aan iemand laat horen dan hoef je denk ik geen enthousiaste reactie te verwachten.

Binnenkort ga ik m braaf in de winkel kopen
BigguyNL @ Xbox Live
Ach, wat doe je eraan
pi_67836784
Misschien toch nog maar eens een paar keer luisteren dan.
  donderdag 9 april 2009 @ 21:44:34 #254
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_67877929
Superplaat zeg.

En wat een geweldige schmierende stem van The Queen aka Shara Worden!
  donderdag 9 april 2009 @ 21:48:08 #255
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_67878046
Hier is de show van SXSW te downloaden/luisteren.
quote:
The band will premiere the music of Hazards in its entirety, and play music from the rest of its repertory, as part of NPR Music's official South by Southwest showcase
pi_68825380
Ik zag net dat Becky Stark te horen is op het laatste album, ik vroeg me al af wie die mooie vrouwenstem zong in een aantal nummers.
Iemand Lavender Diamond nog gezien als voorprogramma van the decemberists? Ik vond het maar een flutband
BigguyNL @ Xbox Live
Ach, wat doe je eraan
pi_68826525
Ik heb ze toen gezien, maar zij mij niet, denk ik. Volgens mij zag ze die avond namelijk alleen maar elfjes en kaboutertjes.
pi_68838323
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 22:36 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik heb ze toen gezien, maar zij mij niet, denk ik. Volgens mij zag ze die avond namelijk alleen maar elfjes en kaboutertjes.
idd, aparte figuren

Hoe vaker ik hem luister hoe mooier die wordt zeg! Wel fucked op teksten, Rake's Song vooral.
En in dat nummer het geschreeuw op de achtergrond tijdens 'Alright'
BigguyNL @ Xbox Live
Ach, wat doe je eraan
pi_90277553
Goede voornemens voor 2010: Zorgen dat er gepost wordt in het Decemberists topic.
1) Het nieuwe album is, the king is dead, komt volgende maand uit, en staat al op internet. Sinds 10 minuten aan het luisteren, en laat ik het zo zeggen: De invloed van Peter Buck lijkt groter op dit album dan op de meeste REM albums van de afgelopen 12 jaar. Nog geen oordeel, maar het feit dat het geen conceptalbum is is even wennen.

2) Ze staan op 14 maart in Paradiso (nu hopen dat ze Hamburg ook aandoen) *O*
pi_90286042
Wat vet! Net gedownload en je hoort inderdaad die heerlijke buck-gitaarrifs :) vooral in Calamity Song, dat zou qua melodie zo van Fables or Murmur kunnen komen _O_
pi_90287192
Na wat beter geluisterd te hebben: behalve de gitaar is het maar een saai album, Colin Meloy z'n stem is een stuk minder scherp dan tijdens bijv. picaresque
pi_90301849
Cool, dirkjan is in het topic! Nu nog wachten op Bert en opa Bokma en dan post ik in 2011 zeker regelmatig in het Decemberists topic. _O_

Overigens vind ik Picaresque nog altijd hun beste plaat.
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 22 december 2010 @ 23:59:43 #263
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_90319608
Picaresque is zeker tof. Hazards of Love vind ik achteraf gezien eigenlijk de minste. Ik luister hem nooit meer. Te veel herhaling en vervelende gitaarpartijen.
pi_90327021
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 19:23 schreef methodmich het volgende:
Cool, dirkjan is in het topic! Nu nog wachten op Bert en opa Bokma en dan post ik in 2011 zeker regelmatig in het Decemberists topic. _O_

Overigens vind ik Picaresque nog altijd hun beste plaat.
Wat een warm welkom, waar heb ik dat aan verdient? :P
pi_90355105
Haha, omdat dirkjan een cultheld is natuurlijk en jij duidelijk door hem bent geïnspireerd. ;)

www.thuisuiteten.nl
pi_92674817
Maar weer eens een topic bumpen, vind ik toch leuk. Al is hier toch wel wat recenter gepost ;)

Mijn fan zijn van Decemberists is langzaamaan aan het toenemen. Ik vind het nieuwe album erg goed, erg poppy. Heel toegankelijk. Niet van die lange concept-album shit van de vorige albums.

Desalniettemin ben ik die vorige albums nu ook wel meer gaan waarderen. Hazards of Love blijft mijn favoriet, maar ook Picaresque is zeker erg fijn :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zaterdag 12 februari 2011 @ 13:26:25 #267
175039 Wounded_Knee
It isn't nice but it
pi_92676824
The King is Dead stond vorige week op 1 in Amerika!
Maxana Naŋba Wi Makumidi Ila Namənda Záptan Shoopé Bía Áxxaashe Bilítaachiia.
pi_92688070
En binnenkort in Paradiso :)
pi_92700278
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 19:14 schreef -Dries- het volgende:
En binnenkort in Paradiso :)
Yep, ik ben erbij. :)

"The King is Dead" is een erg goede plaat geworden, maar Picaresque blijft voor mij nog staan als beste Decemberists plaat.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 14 maart 2011 @ 23:38:44 #270
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_94124996
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_94126570
Mooie foto's!

Was weer een leuke avond. The Mariner's Revenge Song :D

filmpje:

[ Bericht 60% gewijzigd door Tourniquet op 15-03-2011 00:50:36 ]
pi_109001393
Een nieuwe live-plaat is uit, onder andere op spotify! ^O^
pi_109007462
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 09:11 schreef Norrage het volgende:
Een nieuwe live-plaat is uit, onder andere op spotify! ^O^
Update: het is echt een héél erg fijne live-registratie, met fantastische versie van werkelijk bijna alle klassiekers. Inclusief een volledige Crane Wife ^O^
pi_109013690
Maar meteen even binnengehengeld. Die legale download mogelijkheden zijn financieel niet handig, zeg...

Goeie registratie inderdaad, zeg ik na 5 nummers. Geeft goed weer wat voor een live band het is, hoe sterk ze zijn, wat de flauwe humor is, en dat ze er mooi wel het publiek mee mee krijgen. Maar het valt me ook op dat bijna ieder nummer in 1 versnelling te hoog begint.
pi_109014051
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 15:54 schreef thijsdetweede het volgende:
Maar meteen even binnengehengeld. Die legale download mogelijkheden zijn financieel niet handig, zeg...

Goeie registratie inderdaad, zeg ik na 5 nummers. Geeft goed weer wat voor een live band het is, hoe sterk ze zijn, wat de flauwe humor is, en dat ze er mooi wel het publiek mee mee krijgen. Maar het valt me ook op dat bijna ieder nummer in 1 versnelling te hoog begint.
Ja erg leuk, moet ze zeker ook nog eens live gaan zien :)
pi_123872773
MUZ / Top5 van de dag #34

Voor de liefhebbers, vandaag (zondag 10 maart) en morgenochtend (maandag 11 maart) kun je jouw 5 favoriete nummers van deze band daar plaatsen!!
www.thuisuiteten.nl
pi_123882994
Wat een heerlijke band is dit toch eigenlijk O+
pi_146263544
*kick*

23 februari 2015 Paradiso
25 februari 2015 Doornroosje

*O*

Nieuw album op 20 januari.

Nieuwe single:

[ Bericht 38% gewijzigd door Tourniquet op 03-11-2014 19:02:28 ]
  maandag 3 november 2014 @ 19:20:26 #279
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_146264709
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 18:56 schreef Tourniquet het volgende:
25 februari 2015 Doornroosje
Zal de eerste keer worden dat ik ze sinds 2007 zie. Benieuwd of ze nu wel weer een gezondere balans hebben tussen muziek en show, want dat was die laatste keer niet echt best.

(zie ook verslag/discussie erover eerder in dit topic)
pi_147349140
Mooi nummer van de nieuwe plaat:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_149613142
Gister gezien in Dublin. Erg goed, met Mariner's Revenge Song als briljante afsluiter, maar toch ook wat inkakmomentjes. Ze hadden er zin in iig. Eerste optreden van de tour.
pi_149613265
Ik ga volgende week in Paradiso *O*
pi_149616489
quote:
7s.gif Op donderdag 12 februari 2015 21:01 schreef Norrage het volgende:
Ik ga volgende week in Paradiso *O*
De 23e pas toch? :o
pi_149616550
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 22:09 schreef Zocalo het volgende:

[..]

De 23e pas toch? :o
Bijna volgende week :P
pi_149976259
*O* _O_
Fantastisch concert. Wie waren er nog meer? :)
pi_149977064
Yep. *O* Band t-shirt cover contest. :D
  Moderator dinsdag 24 februari 2015 @ 01:02:14 #287
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_149977115
Hoe was het? Ik zou gaan maar moest vanwege een operatie afzeggen :'(
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_149977210
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 01:02 schreef MaJo het volgende:
Hoe was het? Ik zou gaan maar moest vanwege een operatie afzeggen :'(
Ah dat suckt. -O-
Optreden was weer geweldig. Grappige grapjes van Colin, mooie nummers, publieksparticipatie, Mariner's Revenge Song _O_

En Colin bedacht ter plekke een "wedstrijd" (dit moeten we dus doorgeven aan andere bands :P) waarbij de band een stukje moest coveren van een band waarvan iemand in het publiek een t-shirt droeg. Dat werden dus resp. Neutral Milk Hotel, Wilco en The Shins. :)

Baas Colin Meloy:

Setlist: http://www.setlist.fm/set(...)erlands-3cbbd63.html
  Moderator dinsdag 24 februari 2015 @ 01:18:30 #289
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_149977318
Dat klinkt heel goed!! Maar dus niet mijn favo nummer Engine Driver gedaan? De volgende keer ben ik er zeker bij!
pi_149977378
Klopt, er misten wel wat "vaste" nummers van de afgelopen tours (The Chimbley Sweep, Engine Driver, We Both Go Down Together, Yankee Bayonet), maar ze speelden wel weer wat nummers die ik nog niet eerder live had gehoord (The Sporting Life bijvoorbeeld).
pi_149978708
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 01:26 schreef Tourniquet het volgende:
Klopt, er misten wel wat "vaste" nummers van de afgelopen tours (The Chimbley Sweep, Engine Driver, We Both Go Down Together, Yankee Bayonet), maar ze speelden wel weer wat nummers die ik nog niet eerder live had gehoord (The Sporting Life bijvoorbeeld).
Ja, de echte favo's misten wel ja ;(
pi_149981109
Dit is wat ik opschreef over gisteravond:

quote:
ik ben een relatief late The Decemberists adept. Pas ten tijde van Hazards of Love, het wisselvallige conceptalbum dat niet bij alle fans in de smaak viel, werd ik echt bekend met The Decemberists. Na pakweg 6 jaar kon ik nu eindelijk naar mijn eerste concert van ze, en ik wist niet wat ik van ze moest verwachten behalve dat het een groot feest zou worden. En dat werd het. Daarbij wil ik overigens al meteen de eerste kanttekening maken: ik kan me voorstellen dat je ze niet te vaak moet zien. Hun melige en theatrale optredens zijn al jarenlang praktisch hetzelfde.

Maar voor mij werkte het. Na het tenenkrommend slechte voorprogramma van de ontzettend goede artieste Serafine Steer (hoe krijgen ze het toch voor elkaar om voorprogramma's bijna altijd kapot te mixen, zij verdiende veel meer) was het meteen feest met de charismatische frontman Colin Meloy. Weinig echte The Decemberists klassiekers kwamen langs (geen We Both Go Down Together of Engine Driver), en zelfs mijn favoriete nummers van het wisselvallige nieuwe album kwamen niet langs (Lake Song, Till The Water's All Long Gone). Maar wat wél langskwam was goud. Een weergaloos The Island, een fantastisch Rake's Song (van Hazards of Love) en het opzwepende Down By The Water. En uiteraard moest de band in een tweede toegift afsluiten met het theatrale en hilarische Mariner's Revenge Song, met trucjes die de band al jaren doet, maar wat bij een toegift altijd zal mogen. Wat ik van deze band nog niet precies wist, maar makkelijk had kunnen weten, is de meligheid. Zo kwam er een hilarische (en spontaan ogende) Rock T-shirt contest langs waarbij de band een medley speelde van T-shirts in het publiek (Neutral Milk Hotel, Wilco en The Shins werden in het publiek gespot, en gespeeld), en wist Meloy tussen bijna elk nummer het publiek lekker te maken met droge humor. Jammergenoeg stond het geluid niet altijd perfect afgesteld (niet zo erg als bij het voorprogramma) en verzandde het band-geluid vooral bij de hardere en meer up-tempo nummers in ruis en gekraak, zeker naar het einde van het concert toe. Gelukkig vergoedde het speelplezier van de band dat ruimschoots, met een glansrol voor multi-instrumentaliste Jenny Conlee die alles aan elkaar reeg met accordeon, piano, orgel, gitaar, drums en zang.

Echt legendarische muziek maken The Decemberists (voor mij) niet. De kwaliteit van de band is hun veelzijdigheid, de instrumentatie, hun mix van jolige en serieuze muziek en een van de meest charismatische frontmannen die er is. En al die kwaliteiten kwamen nadrukkelijk naar voren vanavond in Paradiso, waar de band heerlijk bijna 2 en een half uur wist vol te spelen. Veel plezier Doornroosje aanstaande woensdag (nog niet uitverkocht)!
http://pat-sounds.blogspo(...)diso-2015-02-23.html
pi_149981926
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 10:37 schreef Norrage het volgende:
Dit is wat ik opschreef over gisteravond:

[..]

Daar kan ik me goed in vinden :)
pi_149995624
OOR-recensie: http://oor.nl/#!/articles(...)_paradiso_op/concert

quote:
The Decemberists slokken Paradiso op
24 feb 2015

What A Beautiful World. Het is slechts de helft van de titel van het onlangs verschenen zevende album van The Decemberists (What A Terrible World gaat er aan vooraf), maar het is de enige helft die op deze maandagavond in Paradiso van toepassing is. De band, met frontman Colin Meloy als charismatisch middelpunt, blijkt strak, enthousiast, grappig, maar vooral verschrikkelijk goed.

Het eerste half uur is nog redelijk ingetogen. The Singer Addresses His Audience, afkomstig van die recente plaat, is de onvermijdelijke opener, waarna de band zich een tijdje richt op materiaal van What A Terrible World, What A Beautiful World. Songs die, voor Decemberists-begrippen, behoorlijk toegankelijk zijn en wat meer de pop- dan de traditionele folkkant van de band opgaan. Toch blijkt er tussen die nieuwe nummers een aantal pareltjes te zitten, zoals het catchy Philomena en Cavalry Captain. Later in de set bewijzen nieuwe ballads Carolina Low en het prachtige 12/17/12 prima tussen de bestaande tracks te passen.

En tussen die ingetogen nummers blijken The Decemberists er vanavond bijzonder veel zin in te hebben. Want voor een band die regelmatig beeldschoon en serieus klinkt, is de sfeer ontzettend los in Paradiso. Frontman Meloy is bij vlagen hilarisch, bijvoorbeeld wanneer hij vertelt hoe hij Calamity Song ooit als ‘functioneel nummer’ schreef om zijn zesjarige zoontje te laten eten (‘Oh Hank, eat your oatmeal’), of wanneer hij de Rock T-Shirt Challenge introduceert, waarbij de band nummers van bandshirts uit de zaal speelt. Het levert een goedbedoelde, aan alle kanten rammelende medley op van Neutral Milk Hotel, Wilco en The Shins. Bij het eigen werk is er echter totaal geen sprake van, dat rammelen. De zeven bandleden weten een knap, nagenoeg perfect geluid neer te zetten.

Maar Meloy is vanavond niet alleen behendig in het bespelen van de zaal. Ook qua stemgeluid blijkt de zanger in absolute topvorm te zijn en maakt het materiaal van The Decemberists nog altijd indruk. O Valencia! is nog altijd een opzwepende meezinger, waarmee de reguliere set beëindigd wordt, en tijdens de laatste toegift – afsluiter The Mariner’s Revenge Song – laat Meloy de aanwezigen brullen ‘alsof ze worden opgeslokt door een walvis’. Het absolute hoogtepunt van de avond is echter de uitvoering van het ambitieuze The Island. Het elf (!) minuten durende nummer, afkomstig van The Crane Wife, is op de plaat al indrukwekkend – schrijf maar eens zo’n lang nummer dat nergens begint te vervelen – en krijgt live een uitzonderlijk goede versie. De zevenkoppige band mixt het folky geluid met invloeden uit de progrock (orgeltjes!).

Zo gaat de set van The Decemberists vanavond verschillende kanten op: van ontroerend (zoals het prachtige Grace Cathedral Hill), grappig (Dracula’s Daughter, gespeeld als de intro voor O Valencia!) en opzwepend (Sixteen Military Wives krijgt de hele zaal in beweging). Maar wat de insteek van het nummer ook is: de band speelt strak en bijzonder overtuigend. Fenomenaal optreden.
pi_149995686
En Kicking the Habit

quote:
Hoe hadden The Decemberists hun stijf uitverkochte concert in Paradiso maandag anders kunnen beginnen? Natuurlijk komt songschrijver en frontman Colin Meloy, gehuld in grijs pak, alleen het podium op om solo dat merkwaardig ironische openingsnummer The Singer Adresses His Audience van nieuw album What A Terrible World, What A Beautiful World in te zetten. Waarna de andere bandleden zich bij hem voegen om naar de eerste grote crescendo van de avond toe te werken. De heren keurig in jasjes of een giletje, enkele dames in jurkje; in wezen zo keurig als de muziek sinds vorig, rootsier album The King Is Dead geworden is.

Dat klinkt misschien een beetje flauw, maar het is heus geen diskwalificatie. Want er staan zeker drie handen vol prachtige liedjes op die twee laatste platen, al speelt de band aangevuld met twee achtergrondzangeressen ze ook live wel heel netjes, zeker het eerste dikke half uur van het twee uur durende concert.

Vlekkeloos en geroutineerd inmiddels, en door Meloy met zijn herkenbare stem volmaakt gezongen, maar een vuurtje laait tijdens een wat stroef begin hierdoor nog niet op, terwijl Meloy’s droge praatjes al vroeg de vaart eruit halen. Dit ondanks dat fonkelende nieuwe vintage Decemberists-song Cavalry Captain van de nieuwe plaat zich vroeg in de set bevindt, evenals The King Is Dead-prijsbeesten Down By The Water en het heerlijk aan R.E.M. memorerende Calamity Song. Die laatste wel vooraf gegaan door een flauw deuntje dat Meloy schreef om zijn zoontje zijn pap te laten opeten: ‘Hank, eat our oatmeal.’

Maar zo na een half uur, rond het nieuwe The Wrong Year, laat Meloy de praatjes en flauwe grappen meer voor wat ze zijn, lijkt de hele band wat losser te worden – zonder te vervallen in slordigheden trouwens – en duiken we dieper het hele Decemberists-oeuvre in. Zo komt het concert definitief tot leven met 12 minuten-epos inclusief progneigingen The Island, hoogtepunt van album The Crane Wife. Uit vroeger folkiër tijden zijn daar Grace Cathedral Hill – hoewel tussen het nieuwe werk een tikje gezapig –, Los Angeles I’m Yours en The Legionnaires Lament,

In het intieme Carolina Low van de nieuwe plaat bewijst de aanwezigheid van extra zangeressen Rachel Flotard en Kelly Hogan zijn waarde, evenals in Make You Better, dat met hun harmonieën en met hulp van liefst drie gitaren naar een hoger plan wordt getild. Onverwacht gemeen en badend in bloedrood licht is daar ook The Rake’s Song met z’n babymoordthematiek, uit de rockopera The Hazards Of Love. “That was an awful song, and you are cheering”, leert Meloy ons de les.

Dan zijn huppelende Picaresque-songs The Sporting Life en publieksfavoriet 16 Military Wives inderdaad stukken luchtiger, waarin Meloy net als acht jaar terug de kans grijpt om de zaal in twee helften te verdelen en zijn ‘ladida’s’ steeds luider mee te laten zingen. Met de publieksparticipatie zit het bij The Decemberists kortom ook weer snor, inclusief de ‘rock t-shirt challenge’, waarbij de band covers probeert te spelen aan de hand van bandshirts in de zaal: Neutral Milk Hotel komt er aardig van af, Wilco’s Casino Queen eigenlijk totaal niet. Werkt stukken beter: 1500 man en vrouw laten schreeuwen alsof ze worden opgeslokt door een walvis, in de op Oost-Europese volksmuziek leunende uitsmijter The Mariner’s Revenge Song. Ook al mochten we dat acht jaar terug in dezelfde zaal ook al doen, het publiek vindt het nog steeds schitterend. Die tweede toegift is sowieso welkom na de wat obligaat aanvoelende eerste, met de niet bijster sterke afsluitende songs van What A Terrible World…

Ach, de spetterendste liveband is The Decemberists nog altijd niet, wat niet wegneemt dat dit een flink geprofessionaliseerde groep is geworden die het eigen catalogus en geluid hoorbaar tot in de finesses beheerst.

Zelf zien? The Decemberists spelen woensdagavond 25/2 nog in Doornroosje, Nijmegen. Er zijn nog kaarten.
http://kickingthehabit.nl(...)g-spelen-is-het-goed
pi_149995727
Ben het meer eens met de KtH review dan met die van Oor, maar dat het goed was staat buiten kijf ^O^
pi_150068539
Grappig om te zien dat de setlist in Doornroosje volstrekt anders bleek te zijn :D
  donderdag 26 februari 2015 @ 15:57:57 #298
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_150071138
Ik was er gisteren ook bij in Roosje. Vierde keer Decemberists (sinds 2006 denk ik?), voor de vierde keer dat 16 Military Wives zo gespeeld werd. :')

En verder: ach ja. Het was onderhoudend, Colin was zijn charismatische zelve weer, en een aantal geijkte publieksfavorieten kwamen weer voorbij. Gewoon business as usual, maar de formule is voor mij persoonlijk een beetje uitgewerkt.
pi_150071237
Kan me inderdaad niet voorstellen dat het meer dan 1x leuk is, als ze elke keer hetzelfde doen.
pi_150073477
Zal ik hem eens vullen?
pi_150073486
Hallo iedereen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')