abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38510838
Wat heeft Nederland aan deze missie ??

Zembla had echte Afganistan kenners uitgenodigd , wat zij zeggen neem ik serieus .
  Moderator zaterdag 3 juni 2006 @ 19:54:23 #202
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38511057
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 19:47 schreef atmosphere1 het volgende:
Wat heeft Nederland aan deze missie ??
hetzelfde als wat Nederland aan de missies in Libanon, Cambodja, Haiti, Ethiopie, Eritrea, Liberia, Albanie, Macedonie, Bosnie, Kroatie, Kosovo, Cyprus, Irak en god mag weten waar nog meer heeft gehad

nix eigenlijk
quote:
Zembla had echte Afganistan kenners uitgenodigd , wat zij zeggen neem ik serieus .
ik neem ze ook serieus, ik ben het alleen niet met ze eens als ze zeggen dat jaar daar dingen kunt doen zonder goed geoefende en goed uitgerustte militairen ... dat verhaal is kan wmb sinds Srebrenica gewoon de prullenbak in
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_38511075
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 17:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

mjah dan maak je dezelfde fout als Zembla

het is een vredesmissie, geen oorlogs-, vecht-, opbouw-, opleidings-, of wat dan ook voor een missie je nog meer kunt bedenken al die dingen moeten gedaan worden, naar eigen inzicht van de DETCO en ja in het begin zal er waarschijnlijk wat meer gevochten gaan worden ... maar vergis je niet er gaan ook 2 PRT's bemand worden vanaf augustus, die zijn uberhaupt niet uitgerust om oorlog te maken die gaan daar echt gewoon dingen op zitten bouwen. net zoals de Marechaussee meteen aan de slag gaat met de lokale veiligheidstroepen want daar zal ook nog wel een en ander aan op te merken zijn
[..]

mjah het werd in de uitzending zelf ook al gezegd, voorstanders nodigden voorstanders uit en tegenstanders nodigden tegenstanders uit.

beetje rare manier van doen idd echt druk kan ik me er niet om maken, die mensen die Zembla heeft gesproken waren overigens ook niet echt overtuigend in wat er nu gedaan moest worden dus ik snap wel dat die iig niet zijn uitgenodigd
De bedoeling is een vredesmissie , wat blijkt uit wat de kenners in Zembla zeggen is dat juist dit een naïve bedoeling is . Waarom dat zo is wordt goed onderbouwd, echt goed vind ik .

Ook met zwaar militair optreden gaat het niet lukken .

Deze missie is voor Nederlandse begrippen nou niet bepaald een kleintje . Alle Nederlandse militairen in andere landen van de wereld bij elkaar opgeteld zijn er minder dan er nu in Afganistan zitten.

[ Bericht 4% gewijzigd door atmosphere1 op 03-06-2006 20:03:47 ]
pi_38512633
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 19:55 schreef atmosphere1 het volgende:
Deze missie is voor Nederlandse begrippen nou niet bepaald een kleintje . Alle Nederlandse militairen in andere landen van de wereld bij elkaar opgeteld zijn er minder dan er nu in Afganistan zitten.
Ja dus?
Danmark: more usefull every day!
pi_38514408
Dus kun je deze missie niet zomaar met andere vergelijken.
pi_38517668
Kan me toch zo herinneren dat er in de hoogtij dagen van Bosnie er toch ook een mannetje of 1200 zat.
Danmark: more usefull every day!
  Moderator zondag 4 juni 2006 @ 01:44:30 #207
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38520172
quote:

[..]

De bedoeling is een vredesmissie , wat blijkt uit wat de kenners in Zembla zeggen is dat juist dit een naïve bedoeling is . Waarom dat zo is wordt goed onderbouwd, echt goed vind ik .
ja dat zei je al, ik vind van niet en ik heb gezegd waarom maar als je verder niet met tegenargumenten komt wordt het een beetje welles/nietes
quote:
allicht, maar dat is de bedoeling dan ook niet, dat is te simpel gedacht en Zembla en haar expects maken dezelfde fout, het is niet of of, alles gaat mee van de lichte MB's en LSV's tot de Patria's en van YPR'en met 25mm kanonnen tot pzh2000 met 155mm geschut

het heet 3block warfare of zoiets moois, je treed op met drie verschillende geweldsspectrums tegelijk. Als het stil is dan ga je licht, zonder helm vrolijk handjes schudden en voetballen uitdelen, als er dan iemand begint te schieten gaan de helmen op en wordt er teruggeschoten en als er dan meer tegenstanders op komen draven komt het zware materiaal en die maken alles kapot
quote:
logisch, er zit verder alleen een half battaljon op de balkan, daar zijn op het hoogtepunt meer dan 2000 militairen gestationeerd geweest dus deze missie kan nog wat groeien, Irak zat gemiddeld ook rond de 1400 dus zo gigantisch is dit nu ook weer niet.
pi_38521322
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 23:55 schreef Keksi het volgende:
Kan me toch zo herinneren dat er in de hoogtij dagen van Bosnie er toch ook een mannetje of 1200 zat.
Meer, iets van 2000.
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
pi_38521385
quote:

[..]

Hetzelfde voor de Balkan en Irak, sommige missies zijn nou eenmaal groot.
Dat er zo nu en dan eens een aanslag wordt gepleegd betekent nog niet dat deze missie gedoemd is om te mislukken, in Irak zijn de Nederlanders ook meerdere malen aangevallen en ze hebben daar toch goed werk verricht.

En het is trouwens niet helemaal zo dat Nederland niks opschiet met deze missie, als land wat zeer afhankelijk is van handel met het buitenland is Nederland gebaat bij een stabiele wereld waarvan de economische situatie verbetert, het laatste is uiteraard alleen mogelijk als er geen oorlog is.
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
pi_38532002
De vraag is dan of die regio hier inderdaad stabieler van wordt .
pi_38532253
quote:
Op zondag 4 juni 2006 16:24 schreef atmosphere1 het volgende:
De vraag is dan of die regio hier inderdaad stabieler van wordt .
Als er nu geen Westerse troepen zouden zitten, krijg je óf de terroristensteunende, wraakzuchtige Taliban weer aan de macht, óf een nieuwe burgeroorlog, met een chaotische situatie waarin terroristen meer hun gang kunnen gaan en de buurlanden kan destabiliseren. De aanwezigheid van Westerse troepen is daarom noodzakelijk.
  Moderator zondag 4 juni 2006 @ 17:20:52 #212
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38533813
feitelijk was die burgeroorlog nog bezig voor er ingegrepen werd
pi_38533866
quote:
Op zondag 4 juni 2006 17:20 schreef sp3c het volgende:
feitelijk was die burgeroorlog nog bezig voor er ingegrepen werd
Jawel, maar het was kleinschalig en vond plaats in het verre noorden. Minstens negentig procent van Afghanistan was uiteindelijk in handen van de Taliban.
  Moderator zondag 4 juni 2006 @ 17:25:56 #214
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38533995
ja het was wel een beetje een gelopen race inmiddels

verder geloof ik niet zo in de dreiging van Afghaanse terroristen voor het westen, ik denk niet dat ons leven er heel veel gevaarlijker op wordt als ze daar kunnen trainen.
pi_38544281
quote:
Op zondag 4 juni 2006 16:31 schreef Monidique het volgende:

[..]

Als er nu geen Westerse troepen zouden zitten, krijg je óf de terroristensteunende, wraakzuchtige Taliban weer aan de macht, óf een nieuwe burgeroorlog, met een chaotische situatie waarin terroristen meer hun gang kunnen gaan en de buurlanden kan destabiliseren. De aanwezigheid van Westerse troepen is daarom noodzakelijk.
Er breekt hopelijk een betere tijd aan voor de Afghanen, maar zeker is het niet gezien de reputatie van de groepen die nu aan de macht zijn. Duidelijk is daarentegen dat het militaire geweld naast combattanten ook duizenden burgerslachtoffers heeft gemaakt en dat het einde van het gewapend conflict nog niet in zicht is. Veel mensen sterven door honger, kou en banditisme, als gevolg van de oorlog. Tienduizenden vluchtelingen leven in kritieke omstandigheden, zonder adequate hulp.
De Taliban maakt het leven van de Afganen nog altijd zuur trouwens.

Het Amerikaans optreden heeft burgers naar de Taliban doen overlopen ! Wie zijn nu eigenlijk precies de terroristen??? Jullie laten het klinken of het een heel duidelijk te herkennen groep is .
Terreur is in sommige gevallen zeker een gevolg van westerse interventie .

De aanwezigheid van westerse troepen is niets nieuws (koude oorlog), en wat heeft het tot nu toe opgeleverd??
  Moderator zondag 4 juni 2006 @ 23:22:52 #216
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38546171
laten we nu niet doen alsof er tijdens de Taliban geen doden vielen, geen honger was, niemand door geweld om het leven kwamen en er geen vluchtelingen en lugubbere omstandigheden in de buurlanden leefden want al die dingen waren er toen ook al en ik durf wel te beweren in grotere mate

wat heeft het opgeleverd?

hoop
pi_38551531
Dat doe ik zeker niet ,het land is al zo lang het terrein waar vele conflicten worden uitgevochten. Wat is er nu dan wezenlijk anders? Waarom zou de bevolking vertrouwen hebben in de VS die eerst hand in hand met de Taliban tegen de Russen ten strijde trok .
Natuurlijk is er hoop , dat is er altijd anders overleef je niet .

Missies als Enduring freedom gooien roet in het eten, en dat is erg jammer voor de Nederlandse militairen die met een heel andere instelling daar aan de slag gaan.
  Moderator zaterdag 10 juni 2006 @ 02:03:03 #218
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38714188
een andere instelling?
er zijn al sinds het begin van de operatie zo'n beetje Nederlandse militairen actief geweest in Enduring Freedom (gaat iets verder dan terroristen jagen in Afghanistan you know) dus hoe is de instelling precies anders?

anyways
weer een schietpartij
quote:
ANP346 3 BIN 241 VDPOLL 929 879
DEF09 URUZGAN+AA; DENHAAG-DEFENSIE-URUZGAN
AFGHANISTAN - KABINET

Taliban nadert omgeving Nederlandse basis (2)

N i e u w bericht, meer informatie

DEN HAAG (ANP) - Een Nederlandse militaire patrouille is in de
nacht van woensdag op donderdag in gevecht geraakt met vijandelijke
eenheden ten noorden van Tarin Kowt, de provinciehoofdstad van
Uruzgan. De Nederlandse eenheid kreeg tijdens het gevecht
luchtsteun van bondgenoten. Aan Nederlandse kant vielen geen
gewonden, meldde het ministerie van Defensie vrijdag.
Het is de vierde keer sinds eind april dat Nederlandse
militairen slaags zijn geraakt met opstandelingen. Tot nu toe zijn
de troepen daar zonder kleerscheuren van af gekomen. Maar de
incidenten komen wel steeds dichter bij het Nederlandse hoofdkamp
dat uitkijkt op Tarin Kowt. Volgens Defensie gaat het overigens
niet om grootschalige confrontaties. Aan vijandelijke kant gaat het
om groepjes van naar schatting tien tot twintig man.
De veiligheidssituatie in de provincie waar Nederland vanaf
augustus 1400 militairen heeft rondlopen, werd vrijdag uitgebreid
besproken in het kabinet. De hoogste militaire baas, generaal Dick
Berlijn, gaf een uiteenzetting over de laatste stand van zaken.
Premier Jan Peter Balkenende erkende na afloop van het
kabinetsberaad dat er sprake was van een verslechtering van de
veiligheidssituatie. ,,Er is sprake van een toename van de
activiteiten van vermoedelijk de taliban,'' zei hij. Maar hij
voegde daar direct aan toe dat de Nederlandse militairen de
risico's goed aankunnen en reageren met ,,robuust optreden''.
Tijdens het overleg werd ook nog gesproken over de
media-aandacht voor recente uitspraken van minister Alexander
Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) over de Nederlandse missie in
Uruzgan. De D66-bewindsman had de indruk gewekt ruimte te zien voor
een heroverweging van de uitzending als de omstandigheden daar
aanleiding toe gaven.
Volgens Balkenende is er echter geen sprake van een
heroverweging en staat het kabinet als één man achter het
uitzendingsbesluit. Ook Pechtold zelf zei na afloop van het
kabinetsberaad ,,geen twijfel te hebben willen zaaien over het
besluit. Ik sta daar volledig achter. Wat ik heb willen zeggen is
dat het denken niet moet stilstaan. Het is daarom van groot belang
dat het kabinet voortdurend wordt geïnformeerd over de situatie.''

091732 juni
  Moderator zaterdag 10 juni 2006 @ 02:09:14 #219
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38714281
quote:
Op maandag 5 juni 2006 03:31 schreef atmosphere1 het volgende: Waarom zou de bevolking vertrouwen hebben in de VS die eerst hand in hand met de Taliban tegen de Russen ten strijde trok .
dit klopt ook niet helemaal, de Taliban is na de burgeroorlog pas ontstaan (godsdienststudenten geloof ik)
figuren als Zawahiri die Al Qaida hebben opgestart hebben wel meegedaan maar die zijn later pas naar Afghanistan gestuurd, de man zat in Egypte vast met zijn kompanen voor de moord van een Egyptische president oid, die is vrijgelaten om jihad te maken in Afghanistan net als veel van zijn vrienden/celgenoten, die hebben geen stingers of sattelietinfo oid gehad van de Amerikanen voor zover ik weet. Dat is een beetje vergelijkbaar met de huidige situatie in Tsjetsjenie (en Irak strax?), het begon als een vrijheidsstrijd die is overgenomen door extremisten

de organisatie die het dichtste bij de mensen komen die de Amerikanen hebben gesteund tegen de Russen is de Noordelijke Alliantie
  zaterdag 10 juni 2006 @ 11:11:14 #220
21467 franske19
Hit the deck!
pi_38717738
quote:
Nederlanders doden vele Taliban

` Nederlandse commando's hebben sinds
begin april in Uruzgan tientallen
Taliban-strijders gedood.Dat zegt
kolonel Morsink,de bevelhebber van de
troepen die de komst van de Nederlandse
missie in Afghanistan voorbereiden.

Onder de doden was volgens Morsink ook
een belangrijk leider van de Taliban.De
commando's hebben in twee maanden zes
keer zwaar moeten vechten.Soms duurden
die gevechten de hele dag.Volgens hem
is het jaren geleden dat Nederlandse
troepen zo zwaar slag leverden.

Onder de Nederlanders vielen geen
gewonden,maar de commando's raakten wel
enkele keren in het nauw.
Bron: http://teletekst.nos.nl/?104-01
  Moderator zaterdag 10 juni 2006 @ 12:47:04 #221
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38720228
more
quote:
Nederlandse commando's doden vele Taliban
KANDAHAR - Nederlandse commando's hebben de afgelopen maanden in de Afghaanse provincie Uruzgan waarschijnlijk „enkele tientallen” Taliban-strijders gedood. Dat zegt kolonel Henk Morsink.

Archieffoto: leden van een Taliban-militie op 12 April 2004, klaar om een patrouille uit te voeren in Tarin Kowt, de hoofdstad van de Afghaanse provincie Uruzgan.
Foto: ANP

Morsink is bevelhebber van de Deployment Task Force (DTF) die sinds twee maanden in Afghanistan verblijft om de komst van een Nederlandse missie in Uruzgan voor te bereiden. Vanaf augustus zijn 1400 Nederlandse militairen in de provincie gestationeerd.

Een van de Afghaanse slachtoffers is volgens Morsink een „belangrijk leider” van de taliban geweest. De kolonel benadrukt dat het gaat om schattingen en inlichtingen die niet altijd bevestigd kunnen worden.

De commando's zijn volgens Morsink bij verkenningen rondom de provinciehoofdstad Tarin Kowt in totaal zes keer slaags geraakt met mogelijk taliban. Het ministerie van Defensie meldde vrijdag dat Nederlandse militairen sinds eind april vier keer slaags zijn geraakt met opstandelingen.

Morsink beschrijft in het interview een confrontatie op 30 mei. „Echt een heel groot gevecht” waarbij zijn mannen ontzet moesten worden door een Nederlandse Apache-gevechtshelikopter. „Onze mannen lagen zwaar onder vuur en zaten echt in het nauw.”

Over het feit dat Nederland nog geen verliezen heeft geleden in Afghanistan zegt de militair: „We hebben een paar keer een beschermengeltje voor ons aan het werk gehad”.

Premier Jan Peter Balkenende zei vrijdag na afloop van het kabinetsberaad dat er sprake was van een verslechtering van de veiligheidssituatie in Uruzgan. „Er is sprake van een toename van de activiteiten van vermoedelijk de Taliban,” zei hij. Morsink denkt daar anders over. „Het beeld dat de situatie ernstig is verslechterd, is geen goed beeld.” Wel is de provincie Uruzgan volgens de kolonel nog niet goed in kaart gebracht. „We ontdekken dat er meer vijand is dan we wisten.”

telegraaf
  zaterdag 10 juni 2006 @ 13:41:09 #222
21467 franske19
Hit the deck!
pi_38721397
Denk dat die gasten wel blij zijn dat ze nu wel luchtondersteuning krijgen als erom gevraagt wordt. Hopelijk zijn er geen onschuldige burgers onder de slachtoffers.
  zaterdag 10 juni 2006 @ 14:37:13 #223
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_38722642
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 12:47 schreef sp3c het volgende:
more
Nederlandse commando's doden vele Taliban (...)
Wil de missie enige kans van slagen hebben, zal in het begin de nadruk moeten komen te liggen op het met wortel en tak uitroeien van de Taliban en de mensen die hen ondersteunen. Voordat hieraan is voldaan, is beginnen met wederopbouw verloren moeite.

[ Bericht 7% gewijzigd door LXIV op 10-06-2006 14:42:41 ]
The End Times are wild
pi_38722677
Ik las op teletekst of in de krant dat minister Bot of Kamp niet wilde zeggen hoeveel Taliban er gedood zijn door Nederlanders, omdat een gebrek aan daadkracht de vijand zou helpen. Hoe help je de Taliban als je zegt hoeveel je er gedood hebt?
  zaterdag 10 juni 2006 @ 14:45:16 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_38722762
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 14:39 schreef Monidique het volgende:
Ik las op teletekst of in de krant dat minister Bot of Kamp niet wilde zeggen hoeveel Taliban er gedood zijn door Nederlanders, omdat een gebrek aan daadkracht de vijand zou helpen. Hoe help je de Taliban als je zegt hoeveel je er gedood hebt?
Je verstrekt informatie over jouw beeld van het aantal gedode vijanden -wat wellicht helemaal niet klopt-. Het soort berichten als hierboven zijn natuurlijk op de eerste plaats bedoeld om zowel in Nederland, als bij onze bondgenoten, maar ook in Afghanistan zelf, een beeld te scheppen van Nederlandse militairen die niet met zich laten spotten.
Een dergelijk bericht komt niet 'zomaar' in de media terecht natuurlijk.
The End Times are wild
  Moderator zaterdag 10 juni 2006 @ 17:45:18 #226
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38727139
het Nederlandse leger doet zowieso over het algemeen weinig uitspraken over vijandellijke slachtoffers, heeft deels met respect te maken maar wij gaan ook het werk van de vijand niet voor ze doen.

als zij zelf willen weten hoeveel man ze kwijt zijn dan gaan ze zelf maar zoeken (met het risico dat ze vanuit de lucht naar huis toe gevolgd worden)
pi_38739067
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 14:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je verstrekt informatie over jouw beeld van het aantal gedode vijanden -wat wellicht helemaal niet klopt-. Het soort berichten als hierboven zijn natuurlijk op de eerste plaats bedoeld om zowel in Nederland, als bij onze bondgenoten, maar ook in Afghanistan zelf, een beeld te scheppen van Nederlandse militairen die niet met zich laten spotten.
Ach, is het beeld van de vredesoldaatjes die niks kunnen misschien eindelijk ook eens (gedeeltelijk) weg.
Kan me trouwens nog wel herinneren dat de commando's bij een aantal conflicten (oa. Afghanistan en Irak) stonden te springen om aan de slag te gaan omdat ze eindelijk wel eens wilden laten zien wat ze uit kunnen halen met relatief heel weinig mensen.
  zondag 11 juni 2006 @ 03:02:11 #228
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_38741364
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 14:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens.
De afgelopen weken is de stemming rondom de missie in Uruzgan in de media nogal negatief uitgemeten. Zo zijn bijna alle deskundigen aan bod gekomen om te vertellen dat de missie van wederopbouw geen schijn van kans zal hebben en werden we wekenlijks getrakteerd op signalen van forse toename van de activiteiten van de Taliban. Het werd al zo erg op de spits gedreven dat D'66 bij monde van Bert Bakker en Karimi van Groen Links zich openlijk afvroegen of het hele Uruzgan debat niet opnieuw gevoerd moest worden, omdat het mandaat, dat was afgegeven door de Kamer voor de missie, niet overeenstemde met de huidige ontwikkelingen in Uruzgan.
Gisteren liet Balkenende, in het wekenlijkse gesprek met de minister-president, echter weten dat de missie hoe dan ook door zou gaan en dat zulke gevoelens (en dus het beeld dat in de media werd gepresenteerd) de missie niet gemakkelijker zou maken.
Mij valt op dat dit bericht enorm afwijkt van de tendens van de afgelopen tijd...
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_38745616
Taliban Surges as U.S. Shifts Some Tasks to NATO
quote:
"The situation is really, in the last four years, the most unstable and insecure I have seen," said Talatbek Masadykov, who is in charge of the United Nations assistance mission in Kandahar.
Mooi groot artikel, dus ik zal het niet integraal citeren.
  Moderator zondag 11 juni 2006 @ 15:11:47 #230
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38749332
quote:
Kordaat optreden Nederlanders verrast Taliban

Commando’s opereren offensief

De Nederlandse special forces in Zuid-Afghanistan opereren veelal in verkenningseenheden van vier tot acht commando’s die zich met Mercedes terreinwagens uit de zogenoemde Gelände-klasse verplaatsen. Naast de persoonlijke bewapening van elke commando zijn de jeeps uitgerust met zware mitrailleurs van het kaliber .50.

Tijdens de gevechten met Taliban-strijders, die sinds april zes keer in Oeroezgan hebben plaatsgevonden en waarbij volgens bevelhebber kolonel Morsink tientallen Afghanen zijn gesneuveld, hebben de commando’s diverse malen ruggensteun gehad van Apache gevechtshelikopters. Of de heli’s daarbij hun dodelijke Hellfire-raketten hebben gebruikt, is niet bekend. Waarschijnlijk is het 30-mm-kanon onder de neus van het toestel – meedraaiend met het hoofd van één van de vliegers – ingezet.

De strategie van het Korps Commandotroepen (KCT) vindt zijn oorsprong in de Tweede Wereldoorlog. Speciale operaties worden uitgevoerd met groepen soldaten die in de regel kleiner zijn dan een peloton, ongeveer 40 man. Waarbij het accent op de aanval ligt. Commando’s wachten niet af tot ze in een hinderlaag lopen, maar denken en opereren offensief.

Net als de Britse Special Air Service (SAS) graven ze zich soms ver achter vijandelijke linies in, om vanuit hun schuilplaats informatie door te sturen. Volgens oud-commando’s gebeurt dat ook nu in Zuid-Afghanistan.

In Oeroezgan patrouilleren de ongeveer 160 commando’s met offensieve strategie. Het wordt aan individuele commandanten, vaak jonge luitenants en onderofficieren, overgelaten het vuur te openen of vijandelijk vuur te beantwoorden. Voor de Taliban is het kordate optreden van de Nederlanders een onaangename verrassing. In Oeroezgan werd rekening gehouden met ’softe’ soldaten uit Holland, die tijdens het beruchte zomeroffensief wel even een lesje zou worden geleerd.

Maar onze commando’s staan, net als de Bijzondere Bijstands Eenheid (BBE) van het Korps Mariniers, waarvan Eric O. in het verleden deel uitmaakte, internationaal zeer hoog aangeschreven. Ze zijn erop getraind tijdens korte aanvallen vijanden, ook guerrilla’s als de Taliban, snel en zo nodig met veel vuurwapengeweld uit te schakelen. Daarbij maken ze gebruik van hinderlagen, sabotage en vuurleiding van laser gestuurde munitie. De opleiding van de commando’s is ongekend zwaar. Nog nooit is een vrouw erin geslaagd de felbegeerde groene baret en de F-S commandodolk te bemachtigen. Zij die de twaalf maanden basistraining volhouden, kunnen uitgroeien tot explosieven-specialist of sniper (scherpschutter).

Ook in Oeroezgan is een aantal Nederlandse snipers actief. Zij schakelen tot op een afstand van 800 meter een vijand met één enkel schot uit. Elk van de drie operationele compagnies (104, 105 en 108) heeft scherpschutters.

Nederlandse commando’s opereren voornamelijk in woestijnachtig gebied in Zuid-Afghanistan. In hun acties tegen de Taliban krijgen de speciale troepen, die zelf tot de tanden toe bewapend zijn, ondersteuning van F16’s en Apache-helikopters.

De Nederlandse speciale troepen verplaatsen zich in Zuid-Afghanistan in jeeps. Naast het klimaat speelt ook het terrein hun parten. Enorme zandbakken beletten hun dat zij snel kunnen oprukken.

In Oeroezgan spelen de STTploegen (Speciale Tactiek en Technieken) van het KCT een sleutelrol. Die opereren in gebieden met deels sympathiserende, deels vijandige burgers, met tegenstanders die uiterlijk niet als vijand te herkennen zijn. STT’ers zijn gespecialiseerd in het vechten in terrein met veel onschuldige bewoners, die tijdens schotenwisselingen ontzien moeten worden.

Bijna alle commando’s zijn forward air controller (fac’er), waarmee de elitesoldaten in Oeroezgan sinds april vaak hun voordeel deden. Ze ’praten’ een Apache-helikopter of F16-straaljager naar het doel. Frans Erkelens, lid van het korps, wist zo tijdens het drama rond Srebrenica een Nederlandse F16-piloot naar oprukkende Servische tanks te loodsen.

Deze werden vervolgens met bommen uitgeschakeld. Commando’s kunnen tegenwoordig zelfs foto’s van de situatie op de grond naar de cockpit van een bevriende vlieger sturen, zodat de piloot de situatie kan beoordelen voor hij zijn luchtaanval inzet.

Zelf hebben commando’s, net als de BBE, een scala aan bewapening. Bijvoorbeeld het Spas-12 Buckshot-geweer, de FN-Herstal P90, het Glock 22 pistool, de Heckler&Koch MP5A3 mitrailleur en het Sig SG551-Swat geweer. Een Amerikaanse militair van het Provinciaal Reconstructie Team (PRT) in Tarin Kowt roemt de kwaliteit van onze commando’s. „Ze hebben hier in negen weken tijd enorme indruk gemaakt. Bij ons, maar – veel belangrijker – vooral bij de Taliban.”

Bron: De Telegraaf dd. 11-06-2006
  zondag 11 juni 2006 @ 20:31:28 #231
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_38768820
Ik zie niet goed in wat er zo positief aan is om goed in staat te zijn een bepaalde groep mensen goed te kunnen doden.
pi_38771085
Dan ben je een beetje naief.
  Moderator maandag 12 juni 2006 @ 11:47:49 #234
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38774549
nou het lijkt mij toch duidelijk een positief bericht dat de Taliban (en de Amerikanen) onder de indruk zijn van Nederlandse militairen

het is toch beter als andersom vind ik zelf hoor
pi_38774621
quote:
Op maandag 12 juni 2006 11:47 schreef sp3c het volgende:
nou het lijkt mij toch duidelijk een positief bericht dat de Taliban (en de Amerikanen) onder de indruk zijn van Nederlandse militairen

het is toch beter als andersom vind ik zelf hoor
Maar waar blijkt uit dat er indruk is ingemaakt op de Taliban? Ikzie geen Taliban-meneertje gequote. Het is pure veronderstelling. Ik denk ook niet dat die Talibannemannen snel onder de indruk zijn eigenlijk.
  Moderator maandag 12 juni 2006 @ 11:53:00 #236
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38774713
quote:
schattingen en inlichtingen die niet altijd bevestigd kunnen worden.
pi_38775071
Gaat de CV-90 er ook heen?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_38775181
quote:
Op maandag 12 juni 2006 11:53 schreef sp3c het volgende:

[..]
Beetje speculatief dus.

p.s. Heb je het boek van Knoops over Eric O. al gelezen? Het Tweede Schot. Ik ben wel benieuwd wat jij er van vindt.
  Moderator maandag 12 juni 2006 @ 12:21:55 #239
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38775478
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:09 schreef SCH het volgende:

[..]

Beetje speculatief dus.
ja dat houd je altijd met dit soort eenheden en hun reputatie.
quote:
p.s. Heb je het boek van Knoops over Eric O. al gelezen? Het Tweede Schot. Ik ben wel benieuwd wat jij er van vindt.
nope, nooit van gehoord zelfs
  Moderator maandag 12 juni 2006 @ 12:24:10 #240
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38775538
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:05 schreef SHERMAN het volgende:
Gaat de CV-90 er ook heen?
cv90 is er al

pi_38775585
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat houd je altijd met dit soort eenheden en hun reputatie.
Nee, daar gaat het niet om. Het gaat er om dat je niet zal weten wat de Taliban vindt. Ik neem niet aan dat er een telefoontje is gekomen van de Taliban dat ze erg geschrokken zijn.
quote:
nope, nooit van gehoord zelfs
foei
quote:
Geert-Jan Alexander Knoops - Het Tweede Schot

Uitgegeven: 22 mei 2006 14:35

De advocaat van Eric O. beschrijft in dit boek het rumoerige proces rondom de marinier die vanuit de warzone in Irak in een Nederlandse rechtszaal belandde.

Alweer geen boek om met sterren te kunnen duiden, want het betreft hier een uitgave die vooral belangrijk is als documentatie. Zoals oorlogsverslaggeefster Martha Gellhorn al ooit zei: 'De geschiedenis kunnen we niet veranderen, maar het is wel belangrijk dat zij wordt opgetekend.' Advocaat Knoops heeft zich uiterst minutieus op deze belangrijke taak toegelegd, en is Het Tweede Schot eerder een dossier in boekvorm van het proces Eric O .

Het tweede schot

Wat gebeurde er op 27 december 2003 in Irak? De Nederlandse troepen waren indertijd in het zuiden gestationeerd als VN-stabilisatiemacht, om de Brits-Amerikaanse coalitie in Irak te assisteren na de omverwerping van het regime. Die bewuste ochtend kregen zij een oproep om ondersteuning te verlenen bij de berging van een container. Er waren plunderaars gesignaleerd, en plunderingen van Amerikaanse konvooien waren schering en inslag. Sergeant-majoor Eric O. was 100% op de hoogte van de werkwijze in een dergelijke situatie, en deed het enige mogelijke toen een groep Irakezen hen naderde: hij loste een waarschuwingsschot, en daarna nog een in de grond.

Het braafste jongetje van de klas

Een paar dagen later zit Eric O. in het vliegtuig naar Nederland, waar hem een lang en moeizaam proces wacht. Bij het tweede waarschuwingsschot in de grond - waarbij de klei omhoogspatte - is er namelijk een slachtoffer gevallen aan Irakese zijde. Reden voor het Nederlandse Gerechtshof om het braafste jongetje van de klas te willen spelen, en Eric O. aan te klagen op verdenking van moord danwel poging tot doodslag. Toe maar. Maar de zaak rammelt aan alle kanten. Zo legden de Irakezen een slachtoffer op de grond die een bloedvlek op de borst had, namen hem snel mee, en later volgt er een uiterst warrig overlijdensakte uit een Irakees ziekenhuis waar sprake is van een wond aan het oog.

Raadselachtig

Dit is nog maar één van de talloze discutabele kanten aan deze rechtszaak die Knoops in dit boek beschrijft, maar het OM leek er desondanks op gebrand om Eric O. te veroordelen. Dat is de conclusie van Knoops, en uit dit boek kun je niet anders dan hem hierin gelijk geven. Het is een absurd proces geweest, waarbij tegenstrijdige dan wel compleet vage verklaringen zijn afgelegd en ontlastend bewijsmateriaal op raadselachtige wijze verdween of onvindbaar bleek. Voor Eric O. waren de gevolgen een trip naar de hel en weer terug, waarbij de rechtspraak in Nederland een bedreigender omgeving is gebleken dan de warzone in Irak.

Hooligans neerknuppelen? Geen probleem

Zoals gewoonlijk lijkt Nederland weer besluiteloos te schipperen tussen recht en betrokkenheid jegens gevaarlijke gebieden. We willen wel helpen, maar dan wel op de Nederlandse manier, svp. En waar de militairen ook naartoe worden gezonden, het liefst ziet onze overheid dat het er daar precies zo aan toe gaat als in Nederland. Althans, daar lijkt het sterk op, mede gezien militaire operaties uit het verleden. Gek genoeg heeft diezelfde overheid er geen enkele moeite mee om ME-ers erop uit te sturen om voetbalhooligans 's flink neer te knuppelen, of om krakers hardhandig uit een huis te zetten. Maar zodra het om buitenlandse gebieden gaat, ook al zijn dat oorlogsgebieden, dan moet er met witte duiven en palmtakken worden gezwaaid, ongeacht wie de Nederlandse soldaten tegenover zich treffen. Dat de overheid wil voorkomen dat militairen ongecoördineerd als Jantjes Schietgraag hun gang kunnen gaan, is uiteraard een nobel streven. Dat zulke morele ethiek echter moeten leiden tot een scheve farce zoals dit proces van Eric O., is zondermeer schandalig.

Geert-Jan Alexander Knoops - Het Tweede Schot
A.W. Bruna Uitgevers
  maandag 12 juni 2006 @ 12:32:49 #242
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_38775781
quote:
Op maandag 12 juni 2006 01:46 schreef atmosphere1 het volgende:
Ik zie niet goed in wat er zo positief aan is om goed in staat te zijn een bepaalde groep mensen goed te kunnen doden.
Als je besloten hebt het te doen moet je het iig goed doen.
Vampire Romance O+
pi_38775786
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

cv90 is er al
[afbeelding]

Ik bedoelde een Nederlandse.
Er is nu 1 onderdeel over volgens mij, maar die zal er zeker niet heen moeten...
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  Moderator maandag 12 juni 2006 @ 12:50:06 #244
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38776275
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:25 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, daar gaat het niet om. Het gaat er om dat je niet zal weten wat de Taliban vindt. Ik neem niet aan dat er een telefoontje is gekomen van de Taliban dat ze erg geschrokken zijn.
mjah je kunt het zien aan hun manier van handelen, als ze (bijvoorbeeld, ik weet ook niet waar dit op gebaseerd is) op het ene moment open en bloot rondlopen en zelf checkpoints inrichten met tolpaaltjes en dan na anderhalve maand schieten op Nederlanders toch ietwat voorzichtiger te werk gaan dan kun je wel stellen dat ze onder de indruk zijn denk ik
quote:
[..]

foei
[..]
lijkt me saai ... koste wat kost je mening doordrammen ofzo, nu weten we wel dat het niet goedgegaan is, om daar nu ook nog een financieel slaatje uit te moeten slaan als advocaat vind ik wat flauw.
de man is ineens ook een bekende Nederlander ofzo, ik zie zijn kop steeds voorbijkomen overal

mag hopen dat de opbrengsten naar een goed doel gaan (1 of andere veteranen organisatie, of de familie O.)
  maandag 12 juni 2006 @ 12:51:21 #245
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_38776308
quote:
Op maandag 12 juni 2006 01:46 schreef atmosphere1 het volgende:
als militair komt dat nogal eens goed van pas.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator maandag 12 juni 2006 @ 12:52:20 #246
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38776337
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:33 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Ik bedoelde een Nederlandse.
Er is nu 1 onderdeel over volgens mij, maar die zal er zeker niet heen moeten...
volgens mij komen ze pas in de loop van 2007 binnen dus het lijkt me niet dat ze gaan nee.

misschien als er een YPR op wordt geblazen dat ze in Den Haag beginnen na te denken over versneld invoeren of huren (net als de AH64A's toen) tot ze binnen zijn maar laten we daar maar niet op hopen
pi_38776341
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

mjah je kunt het zien aan hun manier van handelen, als ze (bijvoorbeeld, ik weet ook niet waar dit op gebaseerd is) op het ene moment open en bloot rondlopen en zelf checkpoints inrichten met tolpaaltjes en dan na anderhalve maand schieten op Nederlanders toch ietwat voorzichtiger te werk gaan dan kun je wel stellen dat ze onder de indruk zijn denk ik
Dat vind ik een veel betere uitleg dan er in dat stukje staat!
quote:
lijkt me saai ... koste wat kost je mening doordrammen ofzo, nu weten we wel dat het niet goedgegaan is, om daar nu ook nog een financieel slaatje uit te moeten slaan als advocaat vind ik wat flauw.
de man is ineens ook een bekende Nederlander ofzo, ik zie zijn kop steeds voorbijkomen overal

mag hopen dat de opbrengsten naar een goed doel gaan (1 of andere veteranen organisatie, of de familie O.)
Het is ook nog eens een vreselijk zelfbevlekkend boek, wat het bijna weer grappig maakt.
  maandag 12 juni 2006 @ 12:53:24 #248
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_38776370
quote:
Op maandag 12 juni 2006 11:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar waar blijkt uit dat er indruk is ingemaakt op de Taliban? Ikzie geen Taliban-meneertje gequote. Het is pure veronderstelling. Ik denk ook niet dat die Talibannemannen snel onder de indruk zijn eigenlijk.
nu meestal als de apaches er aan komen is het snel voorbij.

Ik denk dat je er terecht van uit kunt gaan dat ze van die dingen bang zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator maandag 12 juni 2006 @ 13:01:59 #249
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_38776581
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:52 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat vind ik een veel betere uitleg dan er in dat stukje staat!
ja nu ja ik moet eerlijk toegeven dat ik toen ik het stukje voor het eerst las ook wel bij mezelf dacht 'zijn die dat aan de poort komen melden ofzo?'

maar ik vond het wel een aardig dat de Amerikanen onder de indruk waren want die (en dan vooral hun fanboyz) willen nog al is afgeven op de slappe Nederlandse manier van werken want het is oorlog, dan hoef je niet te kijken voor je schiet ... ofzo
quote:
[..]

Het is ook nog eens een vreselijk zelfbevlekkend boek, wat het bijna weer grappig maakt.
maar jij hebt het gelezen??

is het wat?
pi_38776662
quote:
Op maandag 12 juni 2006 13:01 schreef sp3c het volgende:
maar jij hebt het gelezen??

is het wat?
Ik heb het gelezen, er staat weinig nieuws in en het is nogal 1-dimensionaal.

Meneer Knoops is wel heel erg tevreden met zichzelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')