Ik vertrok dus met de trein vanuit Groningen naar Leeuwarden. Daar overgestapt op de trein naar Harlingen en daar de Qliner richting Alkmaar gepakt. Uitgestapt bij Zurich, een paar minuten gelopen (door het dorp heen) en toen de stok gehaald. Die daar inderdaad nog lag. Tot zover het makkelijke gedeelte van mijn reis.
Want nu moest de stok naar een nieuw plekje. En degenen die hier al een poosje meelezen zal het niet verbazaen welk plekje dat is. Mijn beoogde plek: Breezanddijk. Het voormalig werkeiland, midden op de Afsluitdijk. Echter, daar stopt geen bus. Daarbij was de enige bus die over de Afsluitdijk gaat net 10 minuten weg. Dus ben ik gaan liften. Het viel me reuze mee hoe snel ik een lift kreeg, al was die man wel wat verbaasd toen ik zei dat ik op weg was naar Breezanddijk. Onderweg heb ik hem uitgelegd waarvoor dat was. Hij snapte het principe van een ander spelletje. Het blijkt dat Breezanddijk voor een GPS-achtig spel ook een verstopplaats is.
![]()
Maar hij wist niet zeker of Breezanddijk wel een plaatsnaambord had. Op de goede gok kwam werd ik dus daar afgezet. Zie hier een overzichtsfoto van Breezanddijk:
![]()
En daar stond ik dus, midden op de Afsluitdijk. Gelukkig kon de ANWB me vertellen hoever ik precies van huis was:
![]()
(als het niet leesbaar is: Groningen 112 km)
Maar wat bleek, Breezanddijk, met zijn bezinepomp, zijn camping en een huisje heeft geen plaatsnaambord, Het enige wat er nog bij in de buurt komt was dit:
![]()
Dus maar besloten om naar doel 2 te gaan. Daarvoor moest ik een nieuwe lift zien te vinden, die ik daar op de parkeerplaats vond bij een bus van een brugklas of zoiets uit Zoetermeer op weg naar een schoolkamp. Ik mocht wel een stukje mee van de chauffeur. De kinderen waren wat verbaasd en vroegen zich (aan het geroezemoes te horen) af wie ik nu weer was.
Bij de andere plek aangekomen werd ik eruit gelaten, en ja hoor, een plaatsnaambord! De stok heeft daarom dus een mooi nieuw plekje gevonden in (op): Kornwerderzand!!
![]()
Iets minder midden op de Afsluitdijk, iets dichterbij Friesland. Maar nog steeds op de Afsluitdijk
![]()
Achterkant van het bord:
![]()
Omgeving de ene kant op (richting Waddenzee, als je goed kijkt zie je een zeilschip):
![]()
Omgeving de andere kant op (IJsselmeer):
![]()
Foto van de toegang tot het dorpje:
![]()
En hier ligt de stok, aan het plaatsnaambord vastgeketend, tussen de boterbloempjes:
![]()
De sleutel heb ik verborgen in dit verkeersbord:
![]()
Verkeersbord ten opzichte van het plaatsnaambord:
![]()
De marechaussee reed nog langs, ze vroegen zich duidelijk af waar ik mee bezig was. Wat ik daar aan het bord had bevestigd. Of het geen mes was etc.
![]()
Ik heb het ze maar even uitgelegd.
De bus (die daar wel stopt) terug naar het vasteland was net langsgeweest, en 50 minuten wachten had ik geen zin in. Dus weer liften. Ik kreeg van een vrouw een lift naar Sneek. Ze zette me af op het station, waarna ik via Leeuwarden met de trein weer terug ben gereisd naaar Groningen.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.