Zo... eindelijk voel ik me goed genoeg om mijn lichaam naar zolder te slepen (waar de pc staat) om mijn afwezigheid hier te verklaren en me meteen af te melden in dit forum! Ik doe dit zonder bij te lezen, anders zit ik hier te lang om aan mijn verhaal toe te komen, vrees ik.
4 april: smiddags nog naar de gyn geweest; alles lijkt goed. Als het echter avond wordt, verlies ik bij een toiletbezoek weer gigantisch veel bloed, het gutst me langs de benen als ik mijn man probeer te waarschuwen. Meteen ziekenhuis gebeld en moet meteen komen. Mijn ziekenhuistas staat er nog van de vorige opname, dus oppas geregeld en meteen er vandoor. Gelukkig voel ik Ukkie onderweg bewegen. In het ziekenhuis krijg ik meteen een ctg en een echo... het kindje lijkt niet te lijden onder het bloedverlies en ik wordt ter observatie opgenomen. Er komen weeën op gang, maar dat zet niet door.
5 april: ik krijg een kamer apart op de afdeling. Het bloeden was gestopt, maar begint snachts opnieuw, net als behoorlijke weeën, die na een uurtje weer weg ebben. Ik ga herhaaldelijk die nacht aan de ctg. Dit patroon blijft zich de komende dagen herhalen. Ik word hoe langer hoe banger dat mijn placenta los zal laten en ik mijn kindje zal verliezen. De gyn wikkelt er geen doekjes om: die angst kan zij niet wegnemen; daarom lig ik ook in het ziekenhuis.
8 april: op mijn verzoek ga ik naar zaal. Zo heb ik wat aanspraak, want ik word hartstikke depressief en angstig op die kamer alleen. De bloedingen blijven aanhouden en ik mag dus nog steeds niet van bed af, moet plat blijven liggen. Mijn lichaam wordt steeds zwakker en stijver; alles doet me zeer. Inmiddels raak ik gewend aan bloedingen; de lichte meld ik niet eens meer, dat doe ik alleen nog bij stolsels en zware bloedingen, waarna ik telkens weer aan de ctg ga. Regelmatig lijkt het alsof de bevalling gaat beginnen en heb ik hevige ontsluitingsweeën, maar helaas zakken die naar een paar uur weer weg. De verpleging troost me dat ik hier waarschijnlijk wel centimeters mee win. Ik krijg er steeds minder vertrouwen in dat het goed gaat. De angst om het leven van mijn kindje, maar ook die van mijzelf EN de heimwee naar mijn man en kind van 15 maanden zijn soms bijna ondraagbaar en overweldigend.
12 april: het nieuws waarop ik gewacht heb! Ze willen me morgen gaan inleiden!!! Ik ben dolgelukkig; eindelijk komt er een einde aan die angst en onzekerheid!!! Als savonds (voor de zoveelste keer) de weeën beginnen, besluiten ze me alvast naar de afdeling verloskunde te brengen zodat ik de andere dames niet alweer een slapeloze nacht bezorg. Spannend! Mijn man komt alvast slapen die nacht, omdat het al wel heel serieus lijkt te beginnen. Helaas zakt het ook deze keer weer na een paar uur weg.
13 april: Om 8 uur word ik getoucheerd (auw!) en ik blijk nog potdicht te zitten... Ik baal als een stekker; al die weeën van de afgelopen weken zijn dus voor niets geweest. Ze kunnen me daarom nog niet inleiden maar gaan me gel geven om de baarmoedermond week te maken. Misschien dat de bevalling dan spontaan op gang komt. Ik krijg idd heftige weeën, maar wederom zakt het na een uur weg. Om 13.00 uur word ik opnieuw getoucheerd en nog steeds zit ik potdicht, dus ik krijg opnieuw gel. Inmiddels ben ik behoorlijk ontmoedigd. Er gebeurt deze keer ook niets. Ik mag (voor het eerst in anderhalve week) lopen en daar ben ik dolgelukkig mee. Ga dus samen met mijn man beneden in het restaurant eten. Ik begin weeën te voelen en die lijken serieuzer dan de vorige keer. Om 20.00 worden ze heftiger en komen ze steeds vaker. Om 22.30 worden het rugweeën, ze zijn niet meer weg te puffen en krijg ik nog nauwelijks tussenpauzes. Om middernacht wordt er gevraagd wanneer ik voor het laatst getoucheerd ben en vallen ze zowat achterover als ze horen dat dat smiddags is geweest. Zodra de gyn vrij is, zal ze naar me toekomen, maar ze zijn net met iemand naar de OK gehold! (Lekker vertrouwen geeft dat gegeven!) Om 1.30 snachts word ik eindelijk getoucheerd. Zelf denk ik al aan de persweeën toe te zijn en verwacht MINSTENS 6 cm. De grond zakt dan ook onder mijn voeten vandaan als ik hoor dat ik nog steeds potdicht zit!!!!!!!!!! Dit kán niet, onmogelijk! Ik krijg een injectie met zware pijnstiller en slaapverwekker in mijn been en ben binnen een paar seconden van de wereld.
14 april: als ik smorgens weer een beetje bijkom (nog steeds versuft van de injectie) kan ik het nog steeds niet bevatten. Ik heb een complete bevalling achter de rug, maar heb geen kindje gekregen. Hoe bestaat dit?! Ik ben compleet uitgeput, lichamelijk maar zeker ook geestelijk. Ik besluit dat ik geen gel meer wil en alleen ingeleid wil worden als ik minstens 3 cm. ontsluiting heb. Na het toucheren blijk ik nog amper een cm. te hebben en de gyn besluit na overleg dat ik terug naar zaal mag.
Alles lijkt een nare ware-woensdagavondfilm! Inmiddels is het goede vrijdag (niet voor mij!) en als ik op zaal kom, blijkt iedereen naar huis gestuurd te zijn. Echt iedereen, ik ben de enige zwangere nog op de afdeling... en zo voel ik me ook. Het worden eenzame paasdagen en ik verkeer in een roes. Voel nog nauwelijks emoties. Mijn lichaam is op en mijn ziel voelt leeg. Ongeloof over mijn 'nepbevalling' en over een goede afloop van deze zwangerschap overheersen. Ik lig de hele dagen voor me uit te staren, heb nergens meer zin in, negeer iedere wee en iedere bloeding die ik krijg en begin over 'mijn buik' te praten i.p.v. mijn kindje... alsof ik mezelf wil indekken tegen de pijn die ik zal voelen als het misgaat.
dinsdag 18 april: Hele nacht nauwelijks geslapen, iedere keer als ik wegdommelde werd ik wakker van een wee. Melden bij de verpleging doe ik niet meer.
13.45: tijdens het middagdutje draai ik me om en voel ineens gigantisch veel vocht wegstromen. Ik druk op de alarmbel en blijf muisstil liggen. ("Shit... zou de placenta nu loslaten?!") Als de verpleging komt, blijkt dat er meer vocht dan bloed vrijkomt en er wordt gecheckt of het vruchtwater is.
14.45: Het blijkt vruchtwater te zijn en de gyn zegt dat ze aan gaan kijken of de bevalling spontaan op gang komt. Ik vraag haar of er niet in gepoept is en als dat het geval blijkt, gaat alles met een sneltreinvaart. Inmiddels heb ik (alweer) wat weeën maar ik geloof ze niet meer. Ze willen me direct inleiden als dat nu wel mogelijk is en ik bel mijn man.
15.00: Ik word meteen naar de afdeling verloskunde gereden. Mijn man is er nog niet en ik heb het gevoel er helemaal niet klaar voor te zijn. Ik wil niet bevallen, heb het gevoel het niet aan te kunnen. Eigenlijk wil ik alleen maar slapen. Ik word getoucheerd en er blijkt toch al 3 cm. ontsluiting te zijn. Er worden slangetjes naar binnen gebracht die de hartslag van de baby en mijn weeënactiviteit moeten meten, dit doet verschrikkelijk veel pijn en moet 2 keer over omdat ze niet goed blijven zitten. De (nieuwe) slangetjes blijken niet aan te sluiten te zijn op de afmeetapparatuur en na een hoop tumult komt er toch iemand met nieuwe koppelstukken aanzetten. Mijn man arriveert. Ik krijg een infuus geprikt, maar dit gaat mis en er wordt er daarom één zowat tussen mijn vingers geplaatst die met elke beweging zeer doet. Ik krijg er inmiddels de slappe (zenuwen-)lach van en roep dat als dit een voorbode voor de rest van de bevalling is, dat ik dan pas! Mijn weeën worden spontaan al heftiger nog zonder dat ik ingeleid ben. Ze besluiten me direct naar een verloskamer te verplaatsen omdat Randy zo snel (binnen 2 uur en 3 kwartier) geboren is.
16.15: Ik wordt ingeleid, maar brul al binnen 5 minuten dat ik het niet aankan. Mijn lichaam is verzwakt, ik ben geestelijk en fysiek een wrak en héb het niet meer van de rugweeën. Ik jank het uit van ellende. De rek is eruit, ik KAN niet meer en er bestaat nog steeds ongeloof bij me dat het deze keer wel doorzet. Na zo'n anderhalf uur (?) voel ik ineens een persdrang... Hoop gloreert... zou ik dan toch gaan bevallen deze keer? De verpleging komt meteen binnen, ze hebben mijn weeënactiviteit kennelijk goed in de gaten gehouden en de perswee (?) gezien. Ik wordt getoucheerd en ik heb volledige ontsluiting!!!!!!! Maar Ukkie is nog niet goed ingedaald, dus of ik nog zoveel mogelijk persweeën weg wil proberen te zuchten?! Ineens voel ik hernieuwde kracht: het einde is in zicht!!! Ik puf nog een heel aantal persweeën weg en als de gyn besluit dat ik meepersen mag voel ik bij de 3e wee het koppie in mijn schede. Helaas duurt de wee niet lang genoeg en het koppie plopt terug.
18.20: Met de 4e wee pers ik het koppie naar buiten en wisselt persen/zuchten elkaar af terwijl de kleine door de gyn naar buiten gewrikt wordt. Ik voel de boel scheuren daaronder, maar dat doet niet meer ter zake als de kleine op mijn buik gelegd wordt! Ik jank het uit van blijdschap; de kleine heeft het gehaald!!!!!!!! Ik voel tussen de beentjes, maar kom geen balletjes tegen zoals bij Randy... Het is een meisje!!!!!!! Wat een rijkdom... Terwijl zij gecheckt wordt, krijg ik een injectie om de placenta te doen loslaten. Na enige tijd komt de één na de ander om op mijn buik te drukken en na een hoop gedonder komt de placenta eindelijk los... Helaas niet compleet. Ik krijg verschrikkelijke pijn... zo erg dat ik geen oog meer heb voor de kleine meid en denk dat ik doodga... Verpleegsters lopen af en aan met de matjes onder mijn kont vandaan om het bloed te wegen dat ik verlies. Nog een kwartier voordat ik de OK in kan, meldt iemand me... Ik kijk de klok vooruit.
19.15: ik word naar de OK gereden en in de wachtkamer ervoor zeg ik tegen mijn man dat ik van hem en onze kinders hou... Ik verwacht eigenlijk niet dat ik hem nog weer spreek... Ik word meteen doorgeschoven naar de OK en de iemand zegt tegen mij dat hij me meteen maar onder narcose zal brengen omdat het zo geen harden is... Ik ben de man zo dankbaar dat hij me snapt... Het licht gaat uit.
20.00: tot mijn verbazing word ik weer wakker in de verkoeverruimte. Al snel komt mijn man met baby bij me... Ik heb het overleefd, hoewel ik me gigantisch slap voel en met een dronkenmanstong spreek. Ik blijk 2 liter bloed verloren te hebben en heb een hb van 3.9 (normaliter is dit zo'n 7). De nacht erna krijg ik 3 bloedtransfusies, waarbij ik me langzaamaan ietsie beter ga voelen. Ik heb maar één doel: Ik wil naar huis!!!!! En dus doe ik me sterker voor dan ik ben.
19 april: IK MAG NAAR HUIS MET MIJN KLEINE MEID!!!!! Ik kan amper lopen, het zal nog weken duren voor ik hersteld ben, blijk nog nét ontkomen te zijn aan een totaal-ruptuur en het duurt nog een aantal dagen voordat ik durf te hechten aan mijn eigen Ukkie en voordat ik mijn kleine jongen weer als de mijne zie... maar ik mag naar huis!!!
Mag ik jullie dan nu vol trots vertellen dat ik moeder geworden ben van een prachtig meisje:
TINKA, 51 cm klein en 3875 gram bij geboorte?
Ik ben zielsgelukkig!