Nou meer nog even om de practische redenen nog een paar weken hier en dan schrijf ik me uit.quote:Op woensdag 10 mei 2006 19:24 schreef ErwinRommel het volgende:
"af en toe" woonachtig in Nl zie ik niet als iemand die daadwerkelijk in het buitenland woont en dus is ge-emigreerd. (of het moet voor vakantie in NL zijn.)
@Static waar woon je? En is dat permanent? Zo ja wil ik je best toevoegen.
Carnaval is niet echt een feestdag, ok er word gefeest maar het is niet nationaal in de wet vastgelegd dat men vrij moet zijn. Ook 1 mei is niet bij wet vastgelegdquote:Op woensdag 10 mei 2006 19:36 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
je vergeet er een paar:
2 dagen carnaval
1 mei, dia de trabalho
Naar welk land ga je verkassen?quote:Op woensdag 10 mei 2006 19:37 schreef ExtendedVersion het volgende:
[..]
Nou meer nog even om de practische redenen nog een paar weken hier en dan schrijf ik me uit.
En daarna idd voor vakantie in NL.
Italie, carrara. Foto's ed zijn al onderweg.quote:
Ik probeer het eerst nog even hier, ik moet immers ook aan mijn vriendin en haar moeder denken die beide samen met me wonen (en kindje sinds vandaagquote:Op dinsdag 9 mei 2006 23:25 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dat is niet prettig inderdaad.
Maar in Galway is werk zat, zeker voor bi- of multilinguals. Gezellig! Ik kan je eventueel wel wegwijs maken hoor. Mail me maar eens op ElizabethR62 apenstaartdingus hotmail.com als je serieus plannen hebt. Wellicht kan ik iets voor je doen.
Lekker werken/geld verdienen toch.quote:Op donderdag 11 mei 2006 01:19 schreef poohy het volgende:
In Nieuw-Zeeland heb je (naast de feestdagen die Jaguarized) noemde, maar liefst 15 vakantiedagen als werknemer per jaar![]()
Dan pak je je vakanties verkeerd aan... Ik ga volgende maand weer eens een weekje weg.quote:Op donderdag 11 mei 2006 01:23 schreef Steijn het volgende:
[..]
Lekker werken/geld verdienen toch.Ik verveel me altijd dood in vakanties.
Dat klopt wel, ik boek eigenlijk nooit een reisje ofzo in mijn vakanties.quote:Op donderdag 11 mei 2006 02:15 schreef Libris het volgende:
Dan pak je je vakanties verkeerd aan... Ik ga volgende maand weer eens een weekje weg.
Welke dag is typerend voor Wellington?quote:Op donderdag 11 mei 2006 01:19 schreef poohy het volgende:
In Nieuw-Zeeland heb je (naast de feestdagen die Jaguarized) noemde, maar liefst 15 vakantiedagen als werknemer per jaar![]()
Maar goed, daar heb ik tot nu toe geen last van omdat ik als werkeloze heel veel vrij heb gehad![]()
Daarnaast heeft elke regio ook een eigen feestdag per jaar.
Ik heb er spijt van dat ik niet vaker de trein naar Parijs ofzo gepakt heb. Vanuit Maastricht was ik zelfs sneller in Parijs dan waar mijn ouders wonen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 02:22 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat klopt wel, ik boek eigenlijk nooit een reisje ofzo in mijn vakanties.
Additionally, the Holidays Act 1981 specifies each locality observing a Provincial Anniversary Day to celebrate the founding days or landing days of the first colonists of the various colonial provinces.quote:Op donderdag 11 mei 2006 02:37 schreef Jaguarized het volgende:
[..]
Welke dag is typerend voor Wellington?
bijnaquote:
Zondagquote:Op vrijdag 12 mei 2006 21:15 schreef troma78 het volgende:
Ja, wat is het nu?
Wow!! Gefeliciteerd!! Dat is snel gegaan. Good man! Sláinte!quote:Op zaterdag 13 mei 2006 00:35 schreef troma78 het volgende:
Mooi om te weten
BTW: over twee weken begin ik bij een nieuw bedrijf![]()
Beetje traag, maar het topic is dicht. Laatste keer dat ik bloemen besteld heb was via florient.nl en die bloemen waren erg goed. Deze moederdag ben ik een beetje vergeten.... Bel mijn broertje vandaag wel even of die iets kan regelen.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 18:59 schreef maartena het volgende:
Laat ik het ook maar even hier neerzetten, omdat er wellicht Fokkers zijn in het buitenland die hier al eens ervaring mee hebben.
Bloemen bezorgen
quote:Op vrijdag 12 mei 2006 21:14 schreef z80 het volgende:
[..]
bijna
ma heeft gemeld dat het op zondag is.
fleurop.nl. Ik heb het vandaag laten bezorgen, nog nooit problemen mee gehad.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 18:59 schreef maartena het volgende:
Laat ik het ook maar even hier neerzetten, omdat er wellicht Fokkers zijn in het buitenland die hier al eens ervaring mee hebben.
Bloemen bezorgen
Vertel.quote:Op zondag 14 mei 2006 05:44 schreef poohy het volgende:
Leuk idee om bloemen te sturen voor moederdag![]()
Heb trouwens eindelijk een baan gevonden (wel tegen een bedroevend salaris maar zo kritisch ben ik allang niet meer) en maandag ga ik beginnen!
Heb er zin in![]()
Ik denk toch dat je de folder moet lezenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:43 schreef ennuik het volgende:
Mag ik dit topic vervuilen met een (op het oog simpel lijkende) belastingvraag?
Ja, ik ben nog steeds bezig met het M-formulier, ookal had het per 1 mei binnen moeten zijn. Elke keer als ik denk dat het klaar is, komt er een nieuwe vraag boven.
Nu loop ik vast bij vraag 1C![]()
In 2005 heb ik 9 maanden in Nederland gewoond, daar alleen inkomsten uit loon (en een beetje ziektewet). Geen partner, geen winst, geen auto van de zaak, geen eigen woning, geen kind, helemaal niets behalve dus mijn loon en wat ziektekosten. In december 2005 een baantje gekregen in Zweden waar ik nog geen belasting over heb betaald maar ik ben natuurlijk wel wat verschuldigd.
Het lijkt er op dat ik er voor kan kiezen om voor heel 2005 (incl de periode in Zweden) als Nederlands belastingplichtige beschouwd te worden. Het voordeel lijkt mij dat ik dan ziektekosten voor heel 2005 af kan trekken maar verder kom ik niet met voor- en nadelen.
Natuurlijk heb ik contact opgenomen met Belastingdienst Buitenland maar het "gesprek" (in onverstaanbaar Limburgs) ging ongeveer zo: "Neu heur mevrouwtje, daar kan u niet zomaar voor kiezen. Als u wil kiezen moet u goed oppassen, er zijn nogal wat haken en ogen. Als u het verkeerd doet, moet u alles terug betalen, nee dan kan u geen bezwaar maken. Neu heur mevrouwtje, ik kan u dat niet uitleggen, dan zijn we twee uur bezig en daar heb ik echt geen tijd veur. Mevrouwtje, u moet gewoon de bijlage lezen en daar staat alles in. Ik hang nu op, ik heb hier geen tijd voor. Bovendien moet u ons hier niet mee lastig vallen, maar de gewone Belastingtelefoon. Nou, doei he!"....![]()
Dus... Mijn vraag: wat zijn (in mijn situatie) de voor- en nadelen voor het kiezen van het een of het ander? Aan welke "haken en ogen" moet ik denken? Iemand een idee?
Nee, dat is helaas niet mijn huisquote:Op woensdag 24 mei 2006 08:10 schreef Isegrim het volgende:
Hey StefanP, die foto van jouw auto waar dat huis op de achtergrond staat, is dat jouw huis?
Ik kom af en toe in Texas. Ik ken daar vooral mensen die in de lagere inkomensklassen zitten (ik kom daar om een terdoodveroordeelde te bezoeken en dan krijg je dat) en die moeten zich allemaal uit de naad werken om een beetje fatsoenlijk te kunnen leven... Ik heb altijd het idee dat je in de VS véél harder moet werken dan hier, ondanks het feit dat het leven goedkoper is. Als je voor een baas werkt, is het helemaal fijn. Drie weken op vakantie? Vergeet het maar. Te vaak ziek? Hup, ontslagen.
Hoe kijk jij hier tegenaan?
Hoeveel gaat daar nou ongeveer aan belasting vanaf ?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 03:59 schreef StefanP het volgende:
Het gemiddelde gezinsinkomen hier in Plano en Frisco is echter bijna 80000 dollar,
Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik altijd een Nederlands accent in mijn Engels zal houden en de meeste mensen mij wel zullen kwalificeren als buitenlander. Het schijnt (volgens mijn vriendinnetje) dat ik langzaam aan een amerikaans accent begin te krijgen in mijn engels (ik woon nu 1.5 jaar in Florida). Beter zo dan zoals een (ook Nederlandse) collega van me doet, geforceerd Amerikaans praten terwijl duidelijk te horen is dat het geforceerd is.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 03:31 schreef poohy het volgende:
Ondanks dat mijn vriend Engels is en we hier al ruim een jaar wonen, kom ik helaas maar niet van mijn nederladse accent afEn dat zal helaas ook nooit gebeuren. Het is geen RuudLubbers Engels, maar ja ik ben er niet echt weg van
![]()
Vaak denkt men dat ik uit Australie of Zuid-Afrika komquote:Soms kom ik volgens anderen kom ik uit:
Zuid-Afrika![]()
Amerika![]()
Engeland![]()
Is 25% de eerste en enige schijf tot 450000 ?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 04:23 schreef StefanP het volgende:
25%. De eerstvolgende schijf is pas bij 450000 dollar of zo dus ik maak me geen illusies ooit meer belasting te hoeven betalen
Volgens sommige collegaas bij het computer science department is daar ook het grootste gedeelte van de grad. students van Chinese of Indische afkomst. De Amerikaanse studenten willen niet verder dan hun bachelor omdat ze dan "de echte" wereld in willen en geld verdienen. Maarja, wat heb je op een R&D afdeling aan mensen die op hun luie reet door hun bachelor zijn gegaan, terwijl zo'n bedrijf voor het zelfde geld een ir/dr uit India kan halen die wel gemotiveerd is.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 03:59 schreef StefanP het volgende:
Frappant is ook dat zeker 75% van de ITers, ingenieurs e.d. hier inmiddels van Indische of Chinese afkomst is. Echt. Zonder hoogopgeleide buitenlanders zou de economie van de VS helemaal vastlopen.
Ja in de Westerse wereld zijn we veel te verwend geworden (ikzelf inclusiefquote:Op zaterdag 27 mei 2006 04:33 schreef devzero het volgende:
[..]
Volgens sommige collegaas bij het computer science department is daar ook het grootste gedeelte van de grad. students van Chinese of Indische afkomst. De Amerikaanse studenten willen niet verder dan hun bachelor omdat ze dan "de echte" wereld in willen en geld verdienen. Maarja, wat heb je op een R&D afdeling aan mensen die op hun luie reet door hun bachelor zijn gegaan, terwijl zo'n bedrijf voor het zelfde geld een ir/dr uit India kan halen die wel gemotiveerd is.
BTW: ik had jou toch ambitieuzer ingeschatquote:Op zaterdag 27 mei 2006 04:23 schreef StefanP het volgende:
25%. De eerstvolgende schijf is pas bij 450000 dollar of zo dus ik maak me geen illusies ooit meer belasting te hoeven betalen
Sorry, ik heb me vergist. Dit is de tabel voor 2006:quote:Op zaterdag 27 mei 2006 04:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is 25% de eerste en enige schijf tot 450000 ?
Als er nog een lagere schijf bestaat dan zou je totaal dus nog minder dan 25% betalen.
Hoeveel betaal je in NL eigenlijk over een inkomen van $80.000 (¤ 63.000) ?
Ruim 40% denk ik ?
| 1 2 3 4 5 6 7 | $0 - $7,550 10.000% $0 - $15,100 10.000% $7,551 - $30,650 15.000% $15,101 - $61,300 15.000% $30,651 - $74,200 25.000% $61,301 - $123,700 25.000% $74,201 - $154,800 28.000% $123,701 - $188,450 28.000% $154,801 - $336,550 33.000% $188,451 - $336,550 33.000% $336,551 + 35.000% $336,551 + 35.000% |
Er zijn een aantal staten die geen state income tax heffen. Florida is daar 1 van en Texas doet het volgens mij ook niet.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 04:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Aan state tax doet StefanP niet?
Ik spreek accentloos Amerikaans Engels, zonder Nederlands accent. Ik krijg wel eens te horen dat ik geen Nederlander ben. Sterker nog, toen ik voor mijn interview kwam voor naturalisatie tot Amerikaans staatsburger kreeg ik te horen dat "they might as well give it to you, you sound as American as apple pie"quote:Op zaterdag 27 mei 2006 03:31 schreef poohy het volgende:
Hoe gaat het trouwens met de taal die jullie in je woonland spreken?
Hoe is dat bij jullie?
Zonder laagopgeleide Mexicanen ook..... althans California met haar bijna 3 miljoen illegalen, naar schatting een kwart van alle illegalen in de VS heeft een sub-economie die bestaat uit illegalen. En de Amerikanen maken er ook zeer gretig gebruik van, bij de lokale Home Depot staan elke ochtend zeker 50 of 60 man te wachten als ik er langs rijd op weg naar mijn werk. Die worden meestal opgehaald door contractors etc, om in de bouw te werken.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 03:59 schreef StefanP het volgende:
Echt. Zonder hoogopgeleide buitenlanders zou de economie van de VS helemaal vastlopen.
Dit klopt toch best aardig met wat je zei ?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 04:47 schreef StefanP het volgende:
[..]
Sorry, ik heb me vergist. Dit is de tabel voor 2006:
[ code verwijderd ]
Veel meer dan ik zei, maar goed, nog altijd stukken lager dan in Nederland
Wat hoog!quote:
Hier in Taiwan zijn de Filipijnen de 'Turken'.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 05:05 schreef maartena het volgende:
[..]
Zonder laagopgeleide Mexicanen ook..... althans California met haar bijna 3 miljoen illegalen, naar schatting een kwart van alle illegalen in de VS heeft een sub-economie die bestaat uit illegalen. En de Amerikanen maken er ook zeer gretig gebruik van, bij de lokale Home Depot staan elke ochtend zeker 50 of 60 man te wachten als ik er langs rijd op weg naar mijn werk. Die worden meestal opgehaald door contractors etc, om in de bouw te werken.
Daar komt het wel op neer. En iedereen maar roepen dat ze "onze" banen stelen, en dat er genoeg "echte Amerikanen" zijn die dat werk willen doen.... En toch zie ik elke dag weer (voornamelijk blanke) contractors een zootje Mexicanen oppikken en achter in de longbed-truck-met-crew-compartment stappen met 3 of 4 tegelijk om ergens verderop een huis te gaan bouwen wat voor $2 miljoen word verkocht.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 05:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Oftewel legalized slavery
Het goedkoopste plekje om te wonen in de VS is Vancouver, Washington.quote:
Waar woon jij?quote:
Hoeveel is de state tax?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 06:01 schreef maartena het volgende:
[..]
Het goedkoopste plekje om te wonen in de VS is Vancouver, Washington.
In Washington betaal je geen state tax. En Vancouver grenst dus met alleen een rivier ertussen met Portland, Oregon. En in Oregon is dus geen sales tax. Dus, even winkelen in Portland, en je betaald dus letterlijk alleen nog maar Federale belasting.
California heeft wel State Tax, en een Sales Tax van 8.25%. Nog altijd beter dan die 19% in Nederland natuurlijk....
Van 1% tot 9%, afhankelijk van hoeveel je verdiend. Er zijn 6 brackets. En dan zijn er nog weer kortingen voor als je getrouwd bent, of getrouwd met kinderen, en diverse uitzonderingen. Er zijn geloof ik 18 verschillende mogelijkheden ofzo om het even ingewikkeld te maken.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 08:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoeveel is de state tax?
Nee, 53% volgens het laatste tarief.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 04:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is 25% de eerste en enige schijf tot 450000 ?
Als er nog een lagere schijf bestaat dan zou je totaal dus nog minder dan 25% betalen.
Hoeveel betaal je in NL eigenlijk over een inkomen van $80.000 (¤ 63.000) ?
Ruim 40% denk ik ?
Klopt nietquote:
uhuh.. 52% om precies te zijn, azijnpisser.quote:
Klopt ook niet, want er zijn meer schijven dan de hoogste. De totale belastingdruk zal rond de 40% liggen denk ikquote:Op zaterdag 27 mei 2006 22:56 schreef K33T het volgende:
[..]
uhuh.. 52% om precies te zijn, azijnpisser.
Trouwens, weet iemand of je nog redelijk kunt leven als je werkloos raakt in VS (hebben ze überhaupt wel een uitkering)?. En zijn er ook uitkeringen voor gehandicapten? Want een neef van mij is namelijk van plan om naar VS te gaan.
Bij een vermogen van ¤63.000,- kom je in NL sowieso in aanraking met de 52%-schijf, ik bedoel maar.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Klopt ook niet, want er zijn meer schijven dan de hoogste. De totale belastingdruk zal rond de 40% liggen denk ik
Wat? Hoe? Waar?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:59 schreef DiegoArmandoMaradon... het volgende:
En die bestaan in andere landen niet?
Diego Armando Maradona en iets onderbouwen?quote:Op zondag 28 mei 2006 00:36 schreef popolon het volgende:
Wat? Hoe? Waar?
Kom op je kunt het misschien wel, meer dan die ene regel typen.
Zet 'm op Don Armani.![]()
When hell freezes over.quote:
Diego heeft wel gelijk, dwz hij geeft hij geeft het juiste antwoord op mijn vraag.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:31 schreef K33T het volgende:
[..]
Bij een vermogen van ¤63.000,- kom je in NL sowieso in aanraking met de 52%-schijf, ik bedoel maar.
Trouwens, als je gaat beginnen over de totale belastingdruk, dan blijft die heus niet 40% hoor. Veel hoger zelfs. Want je vergeet bij de totale belastingdruk zoals de 19% BTW, de BPM, OZB, enz. enz. Misschien ben je al vergeten hoe Nederland weer in elkaar stak
Ik heb ook liever een wat gematigder klimaat.quote:Op zondag 28 mei 2006 01:05 schreef popolon het volgende:
Kut wat warm, maarten, Libris, selang etc. Hoe hou je het vol zo lang in die warmte het vol te houden.
Gewoon met de fiets naar werk gaan. Ik merk al bijna niet meer dat het 90+F isquote:Op zondag 28 mei 2006 01:05 schreef popolon het volgende:
Kut wat warm, maarten, Libris, selang etc. Hoe hou je het vol zo lang in die warmte het vol te houden.
Een bijkomend nadeel voor een nauwkeurige berekening is dat je met een hoger inkomen waarschijnlijk ook meer aftrekposten hebt. Voeg daarbij een 2de, 3de en 4de huis en een simpel weg gemiddelde van de schijven nemen is er niet bij. Ik kan me daarom wel vinden in de simpele benadering van 40%quote:Op zondag 28 mei 2006 03:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Diego heeft wel gelijk, dwz hij geeft hij geeft het juiste antwoord op mijn vraag.
Ik bedoelde de totale inkomstenbelasting, dus niet alleen het deel dat in de 52% schijf valt.
Omdat het onderste deel van je inkomen in lagere schijven valt is de totale inkomstenbelasting dus altijd lager.
Aircon.... En daarnaast gewoon jezelf aanpassen, wat langzamer aan als je buiten bent, niet moeilijk doen over zweten, dan maar een douche extra nemen.quote:Op zondag 28 mei 2006 01:05 schreef popolon het volgende:
[..]
When hell freezes over.
Ik wil winter.
Daar zorgt een goede airco voor.quote:Op zondag 28 mei 2006 05:31 schreef Libris het volgende:
20, jeeez wat koud...
Ik zet hem hooguit op 25, als de vochtigheid maar weg is..
Gezellig, regen.quote:Op zondag 28 mei 2006 05:53 schreef Libris het volgende:
Regen in Singapore op het moment: http://app.nea.gov.sg/cms/htdocs/mss5.asp
Ziet er goed uit Libris, lekker rood.quote:Op zondag 28 mei 2006 05:53 schreef Libris het volgende:
Regen in Singapore op het moment: http://app.nea.gov.sg/cms/htdocs/mss5.asp
Ik ben jaloersquote:Op zaterdag 27 mei 2006 04:27 schreef devzero het volgende:
Het schijnt (volgens mijn vriendinnetje) dat ik langzaam aan een amerikaans accent begin te krijgen in mijn engels (ik woon nu 1.5 jaar in Florida).
Dat mag idd wel eens schoongemaakt worden.quote:Op zondag 28 mei 2006 05:28 schreef popolon het volgende:
Ik heb de central airco vandaag voor het eerst aangehad, buiten 35, binnen 20.
Maar ik overdreef ook een beetje, zie laatste post.
Van de week en gisteren
Nou nog even schoon spoelen met de pomp (er ligt wat zand in) en klaar, ik heb er al wel in gelegen natuurlijk.
Ik loop hier nog steeds in korte broek.quote:Op maandag 29 mei 2006 10:13 schreef poohy het volgende:
Volgens mij is het iets typisch nederlands om over het weer te praten![]()
Maar goed, ik kan natuurlijk niet achterblijven.
Hier waait het zoals gewoonlijk en met de afwezige isolatie hebben we erg veel last van de kouHet rolkacheltje staat nu standaard naast me en 's nachts naar de wc gaan is echt een ramp
![]()
Kan wel weer mijn lievelings (winter)jas aan![]()
Welkom. Stage of werk?quote:Op maandag 29 mei 2006 19:04 schreef Dakota het volgende:
ik woon sinds kort ook in het buitenland, europa! Ierland
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |