En hoever wil je daar dan mee gaan? Wat is er dan in principe onjuist aan het verkrachten van een vrouw? Of het vermoorden van iemand die je niet kunt uitstaan? Nu ga je vast en zeker reageren met "maar daarmee doe je een ander leed aan," dat is echter in de natuur geen issue.quote:Op zondag 30 april 2006 16:15 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Jammer is alleen dat we juist meer het tegenovergestelde zijn geworden; dat we onze gevoelens en dergelijke vaak uit angst niet meer durven te uiten op een meer directe manier, omdat we bang zijn voor onze (sociale) status in de maatschappij. De maatschappelijke etiquette die we heden ten dage kennen ten opzichte van onze driften en emoties zijn vaak irrationeel en op angst gebaseerd.
Wat is er bijvoorbeeld in principe eng of tegennatuurlijk aan naakt zijn, of aan het eten zonder mes en vork, of het tonen van je emoties?
Ik ben dan liever meer een slaaf van mijn gevoelens dan een slaaf van de maatschappij die deze gevoelens op allerlei wijze probeert te onderdrukken door ze met angsten te omgeven.![]()
(hoewel een tussenweg ideaal zou zijn..![]()
De definitie van goed of kwaad is dan ook maatschappelijk en cultuur vastgelegd.quote:Op zondag 30 april 2006 17:27 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
En hoever wil je daar dan mee gaan? Wat is er dan in principe onjuist aan het verkrachten van een vrouw? Of het vermoorden van iemand die je niet kunt uitstaan? Nu ga je vast en zeker reageren met "maar daarmee doe je een ander leed aan," dat is echter in de natuur geen issue.
Exact.quote:Op zondag 30 april 2006 17:30 schreef Seneca het volgende:
[..]
De definitie van goed of kwaad is dan ook maatschappelijk en cultuur vastgelegd.
Zoals welke?quote:Op zondag 30 april 2006 17:32 schreef FuifDuif het volgende:
Hoewel er wat mij betreft ook universele waarden en normen bestaan naar welke je moet leven ten einde je ziel te verlossen.
Zoals een ander geen kwaad doen, ook al is het de grootste schoft die je kent. Want wie een ander kwaad doet, doet zichzelf kwaad.quote:Op zondag 30 april 2006 17:38 schreef Seneca het volgende:
Zoals welke?
Zoals?quote:Op zondag 30 april 2006 17:32 schreef FuifDuif het volgende:
Hoewel er wat mij betreft ook universele waarden en normen bestaan naar welke je moet leven ten einde je ziel te verlossen.
Waarom is het verkrachten van een vrouw slecht?quote:Op zondag 30 april 2006 17:43 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Zoals?
Ieder normen en waardenpatroon is cultureel gekleurd; ik zit er wel eens over na te denken:
- Stel nu eens dat het in een bepaalde cultuur voor een vrouw een eer was om verkracht te worden; stel eens dat dat overal normaal was. Dan hadden we het niet slecht gevonden. Dat het verkrachten van een vrouw slecht is (is ook zo) komt mede voort uit onze ideeen over het lichaam, over seks etc.
Niet dat ik een dergelijke cultuur zou kunnen waarderen; maar ik vraag me wel eens af hoe universeel die universele waarden en normen (zeg maar de natuurrechten) nu echt zijn.
T klinkt allemaal een beetje vaag, maar toch. Ik vind t wel grappig om erover na te denken soms.
Als het voor een vrouw een eer is om verkracht te worden, dan doe je haar geen kwaad wanneer je haar verkracht. In zo'n samenleving kan nog steeds dezelfde universele norm (die ik hierboven heb aangehaald) van kracht zijn.quote:Op zondag 30 april 2006 17:43 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Zoals?
Ieder normen en waardenpatroon is cultureel gekleurd; ik zit er wel eens over na te denken:
- Stel nu eens dat het in een bepaalde cultuur voor een vrouw een eer was om verkracht te worden; stel eens dat dat overal normaal was. Dan hadden we het niet slecht gevonden. Dat het verkrachten van een vrouw slecht is (is ook zo) komt mede voort uit onze ideeen over het lichaam, over seks etc.
Niet dat ik een dergelijke cultuur zou kunnen waarderen; maar ik vraag me wel eens af hoe universeel die universele waarden en normen (zeg maar de natuurrechten) nu echt zijn.
T klinkt allemaal een beetje vaag, maar toch. Ik vind t wel grappig om erover na te denken soms.
Maar de maatschappij is dan ook geen natuur; maar een uitvloeisel van onze cultuur.quote:Op zondag 30 april 2006 17:27 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
En hoever wil je daar dan mee gaan? Wat is er dan in principe onjuist aan het verkrachten van een vrouw? Of het vermoorden van iemand die je niet kunt uitstaan? Nu ga je vast en zeker reageren met "maar daarmee doe je een ander leed aan," dat is echter in de natuur geen issue.
Goede vraag... ik vind het vreemd dat iemand slecht eerst als relatief beschouwt en vervolgens tussen haakjes wel nog even snel politiek correct benadrukt dat verkrachting wel degelijk slecht is.quote:Op zondag 30 april 2006 17:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Waarom is het verkrachten van een vrouw slecht?
Dat is het 'ik heb niks tegen... maar ik niet syndroom...quote:Op zondag 30 april 2006 17:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Goede vraag... ik vind het vreemd dat iemand slecht eerst als relatief beschouwt en vervolgens tussen haakjes wel nog even snel politiek correct benadrukt dat verkrachting wel degelijk slecht is.
the matrix gezienquote:Op zaterdag 29 april 2006 20:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou niet geheel offtopic, want stiekem is dat één van de redenen waarom ik dit topic heb geopend. Want inderdaad, je ziet dat vooral de natuurwetenschappen worden gezien als de rotsen waarop wij onze realiteitszin kunnen bouwen. Want als de heren geleerden keer op keer door goed gecontroleerde experimenten een zeker natuurkundig verschijnsel aantonen en verklaren, dan moet het wel een absolute waarheid zijn, is het niet?
Echter, in hoeverre zijn die wetenschappelijke bevindingen nog hard, wanneer je, zoals jij al aangeeft, je realiseert dat die harde werkelijkheid wel eens niet de werkelijkheid kan zijn?
Ik snap de reden waarom je dat er bij plaatst inderdaad, maar ik zie je niet als een enge mafkees hoor, wanneer je zegt dat verkrachting niet slecht is. Ik zelf heb er nota bene een aantal topics over geopend en ben er voor gebandquote:Op zondag 30 april 2006 17:50 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Dat is het 'ik heb niks tegen... maar ik niet syndroom...![]()
Voordat jullie gaan lopen denken dat ik één of andere enge mafkees ben ofzo...
Maar iets is in mijn ogen slecht wanneer je de ander daarmee moedwillig schaadt of pijn doet en je je daar bewust van bent. (
Als God mij zou kennen dan ging ie aan de drank en vergat Hij iedereen.quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:24 schreef FuifDuif het volgende:
Wij zijn een creatie welke bestaat bij de gratie van Gods actieve Wil. Zonder de aandacht van de Heer kunnen wij niet bestaan.
Wie bepaald dat?quote:Op zondag 30 april 2006 17:41 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zoals een ander geen kwaad doen, ook al is het de grootste schoft die je kent. Want wie een ander kwaad doet, doet zichzelf kwaad.
Niet zinloos, maar je hebt wel een ander leed aan gedaan en gezien het idee dat die ander en jij in feite één zijn, druist dat in tegen de verlossing van je ziel. "Heb uw vijanden lief" is een grote wijsheid.quote:Op zondag 30 april 2006 18:12 schreef Seneca het volgende:
[..]
Wie bepaald dat?
Als ik iemand zomaar in elkaar sla, en ik voel me daarna beter, is er dan nog steeds sprake van zinloos geweld?
Dan neem je onbewust aan dat er zoiets bestaat als een ziel, en dat kun je niet onderbouwen.quote:Op zondag 30 april 2006 18:13 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Niet zinloos, maar je hebt wel een ander leed aan gedaan en gezien het idee dat die ander en jij in feite één zijn, druist dat in tegen de verlossing van je ziel. "Heb uw vijanden lief" is een grote wijsheid.
Da's helemaal wat, wil je me nu vertellen dat ik en m'n vrienden allemaal één zijn?quote:Op zondag 30 april 2006 18:13 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Niet zinloos, maar je hebt wel een ander leed aan gedaan en gezien het idee dat die ander en jij in feite één zijn, druist dat in tegen de verlossing van je ziel. "Heb uw vijanden lief" is een grote wijsheid.
Niet onderbouwen volgens de heersende wetenschappelijke conventies, nee.quote:Op zondag 30 april 2006 18:18 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dan neem je onbewust aan dat er zoiets bestaat als een ziel, en dat kun je niet onderbouwen.
Je kunt het alleen onderbouwen binnen je eigen denkkader, en dat maakt het per definitie dus al geen universele waarheid.quote:Op zondag 30 april 2006 18:19 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Niet onderbouwen volgens de heersende wetenschappelijke conventies, nee.
Maar hoe denk je erover als je een ander schaadt en pijn doet als je zegt dat hij achterlijke denkbeelden heeft? Ben je dan ook slecht?quote:Op zondag 30 april 2006 17:50 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Dat is het 'ik heb niks tegen... maar ik niet syndroom...![]()
Voordat jullie gaan lopen denken dat ik één of andere enge mafkees ben ofzo...
Maar iets is in mijn ogen slecht wanneer je de ander daarmee moedwillig schaadt of pijn doet en je je daar bewust van bent. (
Och jee; daar is geen eenduidig antwoord op te geven.quote:Op zondag 30 april 2006 19:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar hoe denk je erover als je een ander schaadt en pijn doet als je zegt dat hij achterlijke denkbeelden heeft? Ben je dan ook slecht?
Nee hoor, je hebt nooit iets lelijks tegen me gezegdquote:Op zondag 30 april 2006 19:51 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Och jee; daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Want in hoeverre doe je diegene pijn; dat weet je niet. Misschien kan ie beter tegen kritiek dan je denkt of juist niet.
Als je zelf dondersgoed weet dat je diegene pijn doet; tja, dan ben je slecht bezig, maar dat kun je niet altijd weten. (hoezo overigens; heb ik ooit lelijke dingen tegen je gezegd?)
Yep; maar noem maar eens een criterium dat wel werkbaar is...quote:Op zondag 30 april 2006 19:55 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nee hoor, je hebt nooit iets lelijks tegen me gezegd. Waar ik op doel is dat als je "het pijn doen" tot criterium verheft, je het subjectieve belevingskader van een derde tot maatstaf maakt. Als diegene het al "pijn" zou doen als je verkeerd kijkt hebt je een m.i. onwerkbaar criterium.
Een criterium vinden dat werkbaar is is nog niet zo eenvoudig. Wij juristen houden ons er al millennia mee bezig, en er is nog altijd geen universeel toepasbaar criterium uitgerold.quote:Op zondag 30 april 2006 19:58 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Yep; maar noem maar eens een criterium dat wel werkbaar is...
Je bewust zijn van je gedrag en de gevolgen daarvan voor anderen; maar ja, in hoeverre ben je dat altijd..
ik sta ook eigenlijk geen onderdrukken van gevoelens voor, maar meer een heiligingquote:Op zondag 30 april 2006 16:15 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Jammer is alleen dat we juist meer het tegenovergestelde zijn geworden; dat we onze gevoelens en dergelijke vaak uit angst niet meer durven te uiten op een meer directe manier, omdat we bang zijn voor onze (sociale) status in de maatschappij. De maatschappelijke etiquette die we heden ten dage kennen ten opzichte van onze driften en emoties zijn vaak irrationeel en op angst gebaseerd.
Wat is er bijvoorbeeld in principe eng of tegennatuurlijk aan naakt zijn, of aan het eten zonder mes en vork, of het tonen van je emoties?
Ik ben dan liever meer een slaaf van mijn gevoelens dan een slaaf van de maatschappij die deze gevoelens op allerlei wijze probeert te onderdrukken door ze met angsten te omgeven.![]()
(hoewel een tussenweg ideaal zou zijn..![]()
ik denk dat het in de schepping is vastgelegd, in de wetsorde van de natuur.quote:Op zondag 30 april 2006 17:30 schreef Seneca het volgende:
[..]
De definitie van goed of kwaad is dan ook maatschappelijk en cultuur vastgelegd.
in welke cultuur is lafheid (wegrennen van het slagveld) een goede eigenschap? waar is liegen/bedriegen een virtue? waar is moorden een goede zaak?quote:Op zondag 30 april 2006 17:43 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Zoals?
Ieder normen en waardenpatroon is cultureel gekleurd; ik zit er wel eens over na te denken:
- Stel nu eens dat het in een bepaalde cultuur voor een vrouw een eer was om verkracht te worden; stel eens dat dat overal normaal was. Dan hadden we het niet slecht gevonden. Dat het verkrachten van een vrouw slecht is (is ook zo) komt mede voort uit onze ideeen over het lichaam, over seks etc.
Niet dat ik een dergelijke cultuur zou kunnen waarderen; maar ik vraag me wel eens af hoe universeel die universele waarden en normen (zeg maar de natuurrechten) nu echt zijn.
T klinkt allemaal een beetje vaag, maar toch. Ik vind t wel grappig om erover na te denken soms.
er zijn zoveel 'waarheden' die alleen in het wetenschappelijke denkkader zijn te onderbouwen, zijn het dan opeens wel universele waarheden?quote:Op zondag 30 april 2006 18:21 schreef Seneca het volgende:
[..]
Je kunt het alleen onderbouwen binnen je eigen denkkader, en dat maakt het per definitie dus al geen universele waarheid.
is intentie dan de norm?quote:Op zondag 30 april 2006 19:51 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Och jee; daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Want in hoeverre doe je diegene pijn; dat weet je niet. Misschien kan ie beter tegen kritiek dan je denkt of juist niet.
Als je zelf dondersgoed weet dat je diegene pijn doet; tja, dan ben je slecht bezig, maar dat kun je niet altijd weten. (hoezo overigens; heb ik ooit lelijke dingen tegen je gezegd?)
In een aantal Aziatische landen is het onbeleefd om in bepaalde situaties te zeggen dat iets dat gevraagd wordt niet kan. Wanneer wij vragen naar iemands capaciteiten zouden wij dat in dat geval als liegen beschouwen.quote:
Het is algemeen bekend in de ethiek dat moreel niet uit de natuur valt af te leiden. De stap van 'is' naar 'ought' valt niet te rechtvaardigen. Zie ook: naturalistic fallacy.quote:Op zondag 30 april 2006 20:49 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik denk dat het in de schepping is vastgelegd, in de wetsorde van de natuur.
moreel gedrag is een onderkenning van deze wetsorde en in die zin een verering van de Oorzaak van de wetsorde.
En dan ook nog één van de meest Christelijke landen ter wereld: Amerika.quote:Op zondag 30 april 2006 20:55 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er zijn nog aardig wat landen die de doodstraf kennen.
wat heeft moorden in vredesnaam met de doodstraf te maken?quote:Op zondag 30 april 2006 20:55 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er zijn nog aardig wat landen die de doodstraf kennen.
als jij denkt dat 'schepping' alleen 'natuur' betekent dan begrijpen wij mekaar niet helemaal...quote:Op zondag 30 april 2006 21:04 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend in de ethiek dat moreel niet uit de natuur valt af te leiden. De stap van 'is' naar 'ought' valt niet te rechtvaardigen. Zie ook: naturalistic fallacy.
Tenslotte had jij het over de wetsorde van de natuur...quote:Op zondag 30 april 2006 21:11 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
als jij denkt dat 'schepping' alleen 'natuur' betekent dan begrijpen wij mekaar niet helemaal...
enig idee wat dat inhoud?quote:Op zondag 30 april 2006 21:13 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Tenslotte had jij het over de wetsorde van de natuur...
Het eerste wat mij te binnenschiet is hoe de natuur ten uitdrukking komt door middel van natuurwetenschappelijke wetten. Maar als jij daar een religieuze betekenis aan koppelt, dan weet ik niet hoe ik dat moet zien. Laat staan hoe je daarvan moraal wilt gaan afleiden...quote:
Alles. De daad is identiek: iemand anders ombrengen. Slechts de motivering is verschillend. Als je dat kunt inzien ben je al een heel eind gevorderd op het sendero luminoso.quote:Op zondag 30 april 2006 21:10 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wat heeft moorden in vredesnaam met de doodstraf te maken?![]()
![]()
![]()
wat vreselijk narrow minded!
nergens; hoewel in bepaalde culturen zaken als eerwraak wel worden gewaardeerd; iets dat in feite moord is.quote:Op zondag 30 april 2006 20:50 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
in welke cultuur is lafheid (wegrennen van het slagveld) een goede eigenschap? waar is liegen/bedriegen een virtue? waar is moorden een goede zaak?
Waarom praten atheïsten altijd zo alsof de natuurwetenschappelijke orde een soort vast gegeven is waarbij sommigen het nodig vinden om daar een religieuze betekenis aan te koppelen, maar welke in feite niet noodzakelijk is? Je kunt het ook anders zien: die natuurwetenschappelijke orde maakt onderdeel uit van de religieuze betekenis. Je kunt wel zeggen dat je God niet nodig hebt om natuurwetenschappelijke verklaringen te formuleren, maar waarop wordt dat gebaseerd? Kan het niet zo zijn dat God juist de essentie vormt van alles wat men kan verklaren?quote:Op zondag 30 april 2006 21:20 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Het eerste wat mij te binnenschiet is hoe de natuur ten uitdrukking komt door middel van natuurwetenschappelijke wetten. Maar als jij daar een religieuze betekenis aan koppelt, dan weet ik niet hoe ik dat moet zien. Laat staan hoe je daarvan moraal wilt gaan afleiden...
je beantwoordt je vraag zelf al..quote:Op zondag 30 april 2006 22:30 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Waarom praten atheïsten altijd zo alsof de natuurwetenschappelijke orde een soort vast gegeven is waarbij sommigen het nodig vinden om daar een religieuze betekenis aan te koppelen, maar welke in feite niet noodzakelijk is? Je kunt het ook anders zien: die natuurwetenschappelijke orde maakt onderdeel uit van de religieuze betekenis. Je kunt wel zeggen dat je God niet nodig hebt om natuurwetenschappelijke verklaringen te formuleren, maar waarop wordt dat gebaseerd? Kan het niet zo zijn dat God juist de essentie vormt van alles wat men kan verklaren?
Occam's Razor en logica. De propositie "God is dat essentie van wat alles men kan verklaren" is niet te falcifiseren en daarom cognitief zinloos. De propositie "De essentie van de realiteit is een onzichtbare baviaan" is cognitief net zo onzinnig als de eerste. Het hanteren van deze logische principes zijn noodzakelijke tools om geldige uitspraken over de realiteit te doen. Hanteer je dit principe niet, dan verval je in allerlei metafysische onzin.quote:Op zondag 30 april 2006 22:30 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Waarom praten atheïsten altijd zo alsof de natuurwetenschappelijke orde een soort vast gegeven is waarbij sommigen het nodig vinden om daar een religieuze betekenis aan te koppelen, maar welke in feite niet noodzakelijk is? Je kunt het ook anders zien: die natuurwetenschappelijke orde maakt onderdeel uit van de religieuze betekenis. Je kunt wel zeggen dat je God niet nodig hebt om natuurwetenschappelijke verklaringen te formuleren, maar waarop wordt dat gebaseerd? Kan het niet zo zijn dat God juist de essentie vormt van alles wat men kan verklaren?
Maar dat geeft de atheïsten nog niet het recht om te doen alsof hun levensbeschouwing de norm is tegenover welke alle andere beschouwingen zich moeten verantwoorden. Kom nou zeg.quote:Op zondag 30 april 2006 22:37 schreef descendent1 het volgende:
[..]
je beantwoordt je vraag zelf al... Voor Atheisten is er geen god; en dus ook geen goddelijke essentie. Maar wat die natuurwetenschappelijke orde betreft: Het is typisch menselijk om overal een ordening in aan te brengen omdat het hele menselijke bestaan (samenleving e.d.) met hierarchieen en ordeningen doorweven zijn.
Dat is jouw mening en daarmee houdt het op. Zelfs die gepercipieerde realiteit is niet te falcifiseren. Het is naief te denken dat onze logische constructies universele hulpmiddelen zijn om tot de enige juiste voorstelling van de werkelijkheid te komen. Ik denk dat je de menselijke ratio iets te veel overschatquote:Op zondag 30 april 2006 22:42 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Occam's Razor en logica. De propositie "God is dat essentie van wat alles men kan verklaren" is niet te falcifiseren en daarom cognitief zinloos. De propositie "De essentie van de realiteit is een onzichtbare baviaan" is cognitief net zo onzinnig als de eerste. Het ahnteren van deze logische principes zijn noodzakelijke tools om geldige uitspraken over de realiteit te doen. Hanteer je dit principe niet, dan verval je in allerlei metafysische onzin.
Klopt; maar we leven in een tijd waarin de wetenschap en al haar bevindingen hoog worden aangeslagen, omdat ze volgens de huidige maatstaven en denkkaders betrouwbaarder wordt geacht dan het geloof in een hogere macht. Aangezien geloof en wetenschap elkaar (niet per se overigens) vaak bijten is het de 'zwaktste' die zich het meest dient te verantwoorden.quote:Op zondag 30 april 2006 22:42 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar dat geeft de atheïsten nog niet het recht om te doen alsof hun levensbeschouwing de norm is tegenover welke alle andere beschouwingen zich moeten verantwoorden. Kom nou zeg.
Zo zie je maar weer dat het wetenschappelijk denken ook aan mode onderhevig isquote:Op zondag 30 april 2006 22:46 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Klopt; maar we leven in een tijd waarin de wetenschap en al haar bevindingen hoog worden aangeslagen, omdat ze volgens de huidige maatstaven en denkkaders betrouwbaarder wordt geacht dan het geloof in een hogere macht. Aangezien geloof en wetenschap elkaar (niet per se overigens) vaak bijten is het de 'zwaktste' die zich het meest dient te verantwoorden.
het hele concept 'falsificeren' is al dusdanig subjectief dat het eigelijk al zinloos is... je kunt niet eens bewijzen dat jij bent waar jij denkt dat je bent. wat stelt bewijzen dan voor? zie de relativiteit ervan in!quote:Op zondag 30 april 2006 22:42 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Occam's Razor en logica. De propositie "God is dat essentie van wat alles men kan verklaren" is niet te falcifiseren en daarom cognitief zinloos. De propositie "De essentie van de realiteit is een onzichtbare baviaan" is cognitief net zo onzinnig als de eerste. Het hanteren van deze logische principes zijn noodzakelijke tools om geldige uitspraken over de realiteit te doen. Hanteer je dit principe niet, dan verval je in allerlei metafysische onzin.
quote:Op zondag 30 april 2006 22:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer dat het wetenschappelijk denken ook aan mode onderhevig is. Ik vind dat spirituele denkers zich helemaal niet hoeven verantwoorden tegenover de wetenschap.
Yep; nog geen 50 jaar geleden dacht men bijvoorbeeld in de geschiedwetenschap dat men empyrische wetmatigheden kon vinden...quote:Op zondag 30 april 2006 22:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer dat het wetenschappelijk denken ook aan mode onderhevig is.
Precies, dit is ook wat ik bedoelquote:Op zondag 30 april 2006 22:47 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het hele concept 'falsificeren' is al dusdanig subjectief dat het eigelijk al zinloos is... je kunt niet eens bewijzen dat jij bent waar jij denkt dat je bent. wat stelt bewijzen dan voor? zie de relativiteit ervan in!
Maar ik ben ook in het geheel geen tegenstander van de wetenschap hoor! Laat dat even duidelijk zijn. Ik realiseer me echter daarbij wel heel goed dat de wetenschap een beschrijving geeft van de perceptie van de werkelijkheid zoals die onder de mensen leeft. Als we observeren dat er evolutie plaatsvindt kunnen we dan concluderen dat er in werkelijkheid evolutie plaatsvindt? Nee, dat kunnen we niet. We kunnen enkel concluderen dat evolutie plaatsvindt in onze perceptie.quote:Op zondag 30 april 2006 22:50 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Yep; nog geen 50 jaar geleden dacht men bijvoorbeeld in de geschiedwetenschap dat men empyrische wetmatigheden kon vinden...![]()
Wat wel van wetenschap gezegd kan worden is dat het zich op een bepaalde manier ontwikkelt; men komt steeds weer tot andere inzichten. Het geloof verandert in principe niet (of minder), omdat de basis ervan (de bijbel) niet aan verandering onderhevig is, hooguit aan veranderende interpretaties ervan. toch?![]()
Ik snap niet hoe je erbij komt dat de realiteit niet te falcifiseren valt. Als iemand stelt dat een tafel 50 cm lang is en het blijkt 60 cm te zijn, dan is zijn uitspraak gefalcifiseerd. Of die tafel onafhankelijk van onze waarneming bestaat is een compleet zinloze discussie en doet er ook niet toe.quote:Op zondag 30 april 2006 22:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is jouw mening en daarmee houdt het op. Zelfs die gepercipieerde realiteit is niet te falcifiseren. Het is naief te denken dat onze logische constructies universele hulpmiddelen zijn om tot de enige juiste voorstelling van de werkelijkheid te komen. Ik denk dat je de menselijke ratio iets te veel overschat.
mee eens, zonder levensbeschouwing is wetenschap niets dan losse deelwaarheden. het mist een kader om in geplaatst te worden.quote:Op zondag 30 april 2006 22:53 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar ik ben ook in het geheel geen tegenstander van de wetenschap hoor! Laat dat even duidelijk zijn. Ik realiseer me echter daarbij wel heel goed dat de wetenschap een beschrijving geeft van de perceptie van de werkelijkheid zoals die onder de mensen leeft. Als we observeren dat er evolutie plaatsvindt kunnen we dan concluderen dat er in werkelijkheid evolutie plaatsvindt? Nee, dat kunnen we niet. We kunnen enkel concluderen dat evolutie plaatsvindt in onze perceptie.
En zoals ik al zei: Logica en de wetenschappelijke methode zijn de meest betrouwbare instrumenten die we hebben. Jij negeert kennelijk dezelfde vraag die je ik al eerder voorlegde: als logica en wetenschap subjectief zijn, vanwaar hun grote voorspellings- en verklaringskracht? Waarom zijn ze succesvoller dan pseudowetenschap, bijgeloof van de boeman e.d.? Heeft toch iets met betrouwbaarheid en objectiviteit te maken dunkt me.quote:Op zondag 30 april 2006 22:47 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het hele concept 'falsificeren' is al dusdanig subjectief dat het eigelijk al zinloos is... je kunt niet eens bewijzen dat jij bent waar jij denkt dat je bent. wat stelt bewijzen dan voor? zie de relativiteit ervan in!
Juist de reden waarom ik wetenschap zo belangrijk acht. Erkennen dat we over 100 jaar meer weten dan nu. Een prachtig sterven in tegenstelling tot religies die denken al De Waarheid te hebben.quote:Op zondag 30 april 2006 23:06 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
overigens ben ik ook niet tegen wetenschap. het is alleen zo dat wetenschap in mijn levensbeschouwing een bescheiden plek krijgt, een plek die het verdient. niet meer en zeker ook niet minder. er zijn ook mensen die wetenschap heilig verklaren... (wat ik nooit begrijp omdat de wetenschap constant veranderd, dus wat je vandaag 'gelooft' is morgen gefalcificeerd...)
dat iets voorspellingskracht heeft maakt het nog niet objectief, maar ik begrijp je punt en onderschrijf het ook. maar de conclusies die jij er daarna aan verbind zijn belachelijk, namelijk dat alles buiten dit zelfverzonnen kader onzinnig is om uitspraken over te doen omdat kennis hierin niet mogelijk is. Ik denk dat kennis weldegelijk mogelijk is, alleen kun je het niet meer bewijzen zoals we dat kennen uit de wetenschap. Het bewijzen gebeurd door rede en inzicht. ja, dat is subjectief. nee, dat is niet erg want de gehele waarheid is dusdanig normatief van aard dat je jezelf te erg beperkt om je niet buiten het 'objectieve' te begeven.quote:Op zondag 30 april 2006 23:11 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
En zoals ik al zei: Logica en de wetenschappelijke methode zijn de meest betrouwbare instrumenten die we hebben. Jij negeert kennelijk dezelfde vraag die je ik al eerder voorlegde: als logica en wetenschap subjectief zijn, vanwaar hun grote voorspellings- en verklaringskracht? Waarom zijn ze succesvoller dan pseudowetenschap, bijgeloof van de boeman e.d.? Heeft toch iets met betrouwbaarheid en objectiviteit te maken dunkt me.
Wat een klinkare onzin. Weet je hoeveel filosofen erover heen zijn gegaan voordat we tot onze huidige denkkaders zijn gekomen? Het wetenschappelijk denken is consistent.quote:Op zondag 30 april 2006 22:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer dat het wetenschappelijk denken ook aan mode onderhevig is. Ik vind dat spirituele denkers zich helemaal niet hoeven verantwoorden tegenover de wetenschap.
Werkelijk? Als dit waar is, hoe verklaar je dan zgn wetenschappelijke revoluties?quote:Op zondag 30 april 2006 23:18 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Wat een klinkare onzin. Weet je hoeveel filosofen erover heen zijn gegaan voordat we tot onze huidige denkkaders zijn gekomen? Het wetenschappelijk denken is consistent.
We hebben het hier toch over wetenschappelijke kaders en niet over de inhoud?quote:Op zondag 30 april 2006 23:25 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Werkelijk? Als dit waar is, hoe verklaar je dan zgn wetenschappelijke revoluties?
Dus je kan kennis van God krijgen met de rede en inzicht? Daar ben ik het dus niet met je eens. Je kan het concept God op een rationele manier beredeneren, maar de premissen waarmee redeneert zijn gebaseerd op speculatie. Alle uitspraken over God behoren immers tot de metafysica (filosofie en theologie), want anders had de wetenschap God reeds geobserveerd. En metafysica is gewoon speculatie in een deftig, filosofisch jasje. Dat is dus geen kennis. Ik kan me ook niets voorstellen van een methode om God te kunnen bewijzen met rede en inzicht en dusdanig tot kennis komen. Dan zou je moeten uitleggen hoe zo'n methode te werk gaat...quote:Op zondag 30 april 2006 23:15 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat iets voorspellingskracht heeft maakt het nog niet objectief, maar ik begrijp je punt en onderschrijf het ook. maar de conclusies die jij er daarna aan verbind zijn belachelijk, namelijk dat alles buiten dit zelfverzonnen kader onzinnig is om uitspraken over te doen omdat kennis hierin niet mogelijk is. Ik denk dat kennis weldegelijk mogelijk is, alleen kun je het niet meer bewijzen zoals we dat kennen uit de wetenschap. Het bewijzen gebeurd door rede en inzicht. ja, dat is subjectief. nee, dat is niet erg want de gehele waarheid is dusdanig normatief van aard dat je jezelf te erg beperkt om je niet buiten het 'objectieve' te begeven.
Jij hebt het over consistentie in het wetenschappelijk denken. Ik draag een argument aan waarom dat niet zo is.quote:Op zondag 30 april 2006 23:29 schreef Zyggie het volgende:
[..]
We hebben het hier toch over wetenschappelijke kaders en niet over de inhoud?
'Het wetenschappelijk denken' is de systematiek, de wetenschappelijke revoluties gingen om inhoud verkregen binnen de systematiek. Das dus iets anders.quote:Op zondag 30 april 2006 23:36 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Jij hebt het over consistentie in het wetenschappelijk denken. Ik draag een argument aan waarom dat niet zo is.
Inderdaad. Deze systematiek zorgt ervoor dat de verkregen feiten zo objectief mogelijk zijn en wederom bewezen kunnen worden.quote:Op zondag 30 april 2006 23:40 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
'Het wetenschappelijk denken' is de systematiek, de wetenschappelijke revoluties gingen om inhoud verkregen binnen de systematiek. Das dus iets anders.
Maar die systematiek is ook niet consistent, en ontwikkelt zich ook niet zo.quote:Op zondag 30 april 2006 23:40 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
'Het wetenschappelijk denken' is de systematiek, de wetenschappelijke revoluties gingen om inhoud verkregen binnen de systematiek. Das dus iets anders.
Je moet het echt van bovenaf bekijken. Het gaat niet om de theorieën maar hoe ze gemaakt worden. Dit laatste is al tijden hetzelfde.quote:Op zondag 30 april 2006 23:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar die systematiek is ook niet consistent, en ontwikkelt zich ook niet zo.
Ik zou de wetenschappelijke methode toch tamelijk consistent willen noemen. Of heb je voorbeelden van het tegendeel?quote:Op zondag 30 april 2006 23:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar die systematiek is ook niet consistent, en ontwikkelt zich ook niet zo.
Met andere woorden, moordenaars en verkrachters gaan vrijuit omdat god gedacht had dat de moordenaars moorden en verkrachters verkrachten.quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:24 schreef FuifDuif het volgende:
Beste lieden,
Bij deze poneer ik de stelling dat wij (of beter gezegd: alles) bestaan omdat God aan ons denkt. De creatie komt voort en is voortgekomen uit Zijn Wil en Zijn Projectontwerp. Het is dus een voortdurend proces, waarbij het wellicht lijkt dat wij onze eigen keuzen maken, wegen inslaan en dus, inderdaad, een vrij individu zijn, maar dat in werkelijkheid deze vrije wil en deze afgescheidenheid voortkomen uit een bewust geschapen illusie.
Welke mystieke ervaringen doel je op dan?quote:Op maandag 1 mei 2006 09:12 schreef FuifDuif het volgende:
Er is hier kennelijk een misverstand ontstaan omtrent mijn houding tegenover de wetenschap. Net als pmb_rug erken ik de waarde van de wetenschap. Het is, zoals Dr_Jack het duidelijk zegt, het meest betrouwbare middel om onze werkelijkheid te leren kennen. Maar in daarin ligt ook direct de nuance gelegen: het betreft onze werkelijkheid. De werkelijkheid zoals wij die, collectief, ervaren. Echter, er is met geen enkele zekerheid te stellen dat onze werkelijkheid de absolute werkelijkheid is en daarin schuilt ook de onmogelijkheid om mystieke ervaringen van welke aard dan ook af te doen als onzin. Mijn standpunt is en blijft in deze: doe er geen uitspraken over en aanvaard de mogelijkheid dat mystieke ervaringen daadwerkelijk ervaringen zijn afkomstig uit de hogere sferen.
Willekeurige ervaringen. Dergelijke ervaringen komen nooit met elkaar overeen. De één ervaart zus, de ander zo.quote:Op maandag 1 mei 2006 09:13 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Welke mystieke ervaringen doel je op dan?
Vrijwel helemaal mee eens. Echter, er bestaat zelfs niet zoiets als een collectieve werkelijkheid. Je kunt immers nooit aantonen of ik de werkelijkheid op precies dezelfde manier ervaar als jij.quote:Op maandag 1 mei 2006 09:12 schreef FuifDuif het volgende:
Er is hier kennelijk een misverstand ontstaan omtrent mijn houding tegenover de wetenschap. Net als pmb_rug erken ik de waarde van de wetenschap. Het is, zoals Dr_Jack het duidelijk zegt, het meest betrouwbare middel om onze werkelijkheid te leren kennen. Maar in daarin ligt ook direct de nuance gelegen: het betreft onze werkelijkheid. De werkelijkheid zoals wij die, collectief, ervaren. Echter, er is met geen enkele zekerheid te stellen dat onze werkelijkheid de absolute werkelijkheid is en daarin schuilt ook de onmogelijkheid om mystieke ervaringen van welke aard dan ook af te doen als onzin. Mijn standpunt is en blijft in deze: doe er geen uitspraken over en aanvaard de mogelijkheid dat mystieke ervaringen daadwerkelijk ervaringen zijn afkomstig uit de hogere sferen.
Precies en je zegt het goed, voor de wetenschap. Maar zoals hier al meerdere malen is geopperd, is de wetenschap niet het enige in het leven.quote:Op maandag 1 mei 2006 10:13 schreef Seneca het volgende:
[..]
Vrijwel helemaal mee eens. Echter, er bestaat zelfs niet zoiets als een collectieve werkelijkheid. Je kunt immers nooit aantonen of ik de werkelijkheid op precies dezelfde manier ervaar als jij.
Een goede wetenschapper weet dat je niet kunt redeneren over de absolute waarheid, slechts over jouw waarneming van die waarheid. Dat sluit dus niet uit dat er zoiets als een God bestaat, maar bewijst het ook niet. Je kunt er niets zinnigs over zeggen, en dat maakt het voor de wetenschap een betekenisloos begrip.
Dat is een mening, geen feit.quote:Op maandag 1 mei 2006 10:17 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies en je zegt het goed, voor de wetenschap. Maar zoals hier al meerdere malen is geopperd, is de wetenschap niet het enige in het leven.
Ja, maar als je zo ver wilt gaan, kun je alleen nog maar zeker zijn van je eigen bestaan. Dan kun je in geen enkel filosofisch topic meer iets beredeneren, omdat er geen enkele absolute waarheid bestaat. Je zult dus altijd vanuit een bepaald denkkader moeten redeneren.quote:Op maandag 1 mei 2006 10:29 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zeker, net zoals het een mening is dat de wetenschap dat wel is.
Je slaat de spijker precies op zijn kop. Het enige verschil is dat ik hier nog de consequenties hiervan aanvaard.quote:Op maandag 1 mei 2006 09:12 schreef FuifDuif het volgende:
Er is hier kennelijk een misverstand ontstaan omtrent mijn houding tegenover de wetenschap. Net als pmb_rug erken ik de waarde van de wetenschap. Het is, zoals Dr_Jack het duidelijk zegt, het meest betrouwbare middel om onze werkelijkheid te leren kennen. Maar in daarin ligt ook direct de nuance gelegen: het betreft onze werkelijkheid. De werkelijkheid zoals wij die, collectief, ervaren. Echter, er is met geen enkele zekerheid te stellen dat onze werkelijkheid de absolute werkelijkheid is en daarin schuilt ook de onmogelijkheid om mystieke ervaringen van welke aard dan ook af te doen als onzin. Mijn standpunt is en blijft in deze: doe er geen uitspraken over en aanvaard de mogelijkheid dat mystieke ervaringen daadwerkelijk ervaringen zijn afkomstig uit de hogere sferen.
Inderdaad. Er is trouwens ook geen enkel bewijs dat onze realiteit niet de ware is. Tijdschalen daargelaten.quote:Op maandag 1 mei 2006 10:55 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Je slaat de spijker precies op zijn kop. Het enige verschil is dat ik hier nog de consequenties hiervan aanvaard.Ik heb in eerdere posts gezegd dat er wellicht verschijnselen bestaan die niet via de wetenschappelijke methode om onkenbaar zijn. Dat kunnen we zeker niet uitsluiten. Dan kan God zijn, mystieke ervaringen, pratende ijsberen of vliegende bananen. En het is een misverstand dat ik deze zaken afdoe als ontologisch onzinnig. De consequentie is dat ik deze zaken als cognitief onzinnig bestempel. Er is geen concreet bewijs van het bestaan van zulke verschijnselen, zodat iedere bewering over metafysische zaken kennis gerelateerd gezien onzin is. De oorzaak hiervan is dat er geen methode is om deze metafysische zaken te benaderen. Je zou dan aan zaken als intuïtie, gevoel en speculatie moeten denken, maar met die middelen valt geen kennis te verwerven. Deze dingen hebben ons vaak op een dwaalspoor geleid, zoals dat men dacht dat de zon om de aarde draaide. En dan is het mijns inziens wijs om de uitspraak van Wittgenstein te hanteren:"Waarover men niet mag spreken, daarover moet men zwijgen." En dat geldt voor metafysische zaken cognitief gezien imo.
![]()
Doch, het volgende is ook van Wittgenstein (Cf. Ray Monk, Wittgenstein: The Duty of Genius, p. 151), in een brief naar Engelmann: .quote:Op maandag 1 mei 2006 10:55 schreef Dr_Jack het volgende:
En dan is het mijns inziens wijs om de uitspraak van Wittgenstein te hanteren:"Waarover men niet magkan spreken, daarover moet men zwijgen." En dat geldt voor metafysische zaken cognitief gezien imo.![]()
quote:And this is how it is: if only you do not try to utter what is unutterable then nothing gets lost. But the unutterable will be – unutterably – contained in what has been uttered.
quote:Op maandag 1 mei 2006 11:04 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Inderdaad. Er is trouwens ook geen enkel bewijs dat onze realiteit niet de ware is. Tijdschalen daargelaten.
Je komt in een wereld terecht en je hebt interactie met de materie enzo. Waarom zou je dan denken dat daar nog wat achter zit? Uiteraard draai ik de bewijslast om, anders kan je van alles gaan zeggen.quote:Op maandag 1 mei 2006 11:18 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
![]()
Er is geen enkel bewijs dat onze realiteit WEL de ware is zul je bedoelen.
* Iets over omkering van de bewijslast en de pot verwijt de ketel mompelt
Om dezelfde reden waarom je zou denken dat er niets achter zit... we weten er geen fuck over.quote:Op maandag 1 mei 2006 11:20 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Je komt in een wereld terecht en je hebt interactie met de materie enzo. Waarom zou je dan denken dat daar nog wat achter zit? Uiteraard draai ik de bewijslast om, anders kan je van alles gaan zeggen.
Het omkeren van de bewijslast is overigens in deze zeer ongepast. Jij stelt immers dat onze observeerbare werkelijkheid de enige ware werkelijkheid. Dat is een stelling welke om bewijsvoering vraagt. Ik stel daarentegen niets.quote:Op maandag 1 mei 2006 11:20 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Je komt in een wereld terecht en je hebt interactie met de materie enzo. Waarom zou je dan denken dat daar nog wat achter zit? Uiteraard draai ik de bewijslast om, anders kan je van alles gaan zeggen.
Juist omdát je in die wereld terecht komt waarin het denken gevormd is door bepaalde religieuze en wetenschappelijke kaders die onze manier van denken grotendeels bepalen. Ik geloof zelf niet per sé dat er wat achter zit; maar ben me bewust van mijn beperkingen als mens; dwz ik weet dat ik geen onweerlegbare uitspraken kan doen over het al dan niet bestaan van hogere machten enzo omdat ik in mijn denken beperkt ben door de denkkaders en het daarmee samenhangende gebrek aan kennis en inzicht die heersen in de omgeving waarin ik ben opgegroeid. (in de hele wereld tenslotte; anders waren we allemaal wel gelovig of juist niet).quote:Op maandag 1 mei 2006 11:20 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Je komt in een wereld terecht en je hebt interactie met de materie enzo. Waarom zou je dan denken dat daar nog wat achter zit? Uiteraard draai ik de bewijslast om, anders kan je van alles gaan zeggen.
Moet je toch es je eigen OP lezen.quote:Op maandag 1 mei 2006 11:58 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Het omkeren van de bewijslast is overigens in deze zeer ongepast. Jij stelt immers dat onze observeerbare werkelijkheid de enige ware werkelijkheid. Dat is een stelling welke om bewijsvoering vraagt. Ik stel daarentegen niets.
Vraag me dan toch best wel af hoe je kennis wil vergaren over QM en bijv. het gedrag van electronen bij het vormen van covalente bindingen om maar eens wat te noemen. Daar gaat de bijbel je niet veel mee helpen ben ik bang.quote:Op zondag 30 april 2006 23:15 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat iets voorspellingskracht heeft maakt het nog niet objectief, maar ik begrijp je punt en onderschrijf het ook. maar de conclusies die jij er daarna aan verbind zijn belachelijk, namelijk dat alles buiten dit zelfverzonnen kader onzinnig is om uitspraken over te doen omdat kennis hierin niet mogelijk is. Ik denk dat kennis weldegelijk mogelijk is, alleen kun je het niet meer bewijzen zoals we dat kennen uit de wetenschap. Het bewijzen gebeurd door rede en inzicht. ja, dat is subjectief. nee, dat is niet erg want de gehele waarheid is dusdanig normatief van aard dat je jezelf te erg beperkt om je niet buiten het 'objectieve' te begeven.
Precies. Vandaar dat elke uitspraak daarover cognitief onzinnig is.quote:Op maandag 1 mei 2006 11:42 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Om dezelfde reden waarom je zou denken dat er niets achter zit... we weten er geen fuck over.
De vraag is dan ook in hoeverre dat wezenlijk relevant is.quote:Op maandag 1 mei 2006 12:36 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Vraag me dan toch best wel af hoe je kennis wil vergaren over QM en bijv. het gedrag van electronen bij het vormen van covalente bindingen om maar eens wat te noemen. Daar gaat de bijbel je niet veel mee helpen ben ik bang.
nee, daar is wetenschap dus uitermate geschikt voor. dat ontken ik toch ook totaal niet???????quote:Op maandag 1 mei 2006 12:36 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Vraag me dan toch best wel af hoe je kennis wil vergaren over QM en bijv. het gedrag van electronen bij het vormen van covalente bindingen om maar eens wat te noemen. Daar gaat de bijbel je niet veel mee helpen ben ik bang.
Men heeft het hier over de fundamentele eigenschappen van de fysische werkelijkheid. Als dat niet relevant is...quote:Op maandag 1 mei 2006 13:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
De vraag is dan ook in hoeverre dat wezenlijk relevant is.
Denk dat je het best wel gaat waarderen als je bijvoorbeeld een keer ziek bentquote:Op maandag 1 mei 2006 13:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
De vraag is dan ook in hoeverre dat wezenlijk relevant is.
Je kan dergelijke dingen niet door inzicht beredeneren. Je kan daar niet zomaar een eigen draai aan geven. Waarom wil je dat dan wel doen voor iets waar geen enkele aanwijzing voor is dat het bestaat? Waarom zou je (afgezien van het zou kunnen bestaan) daar verder uitspraken over willen doen?quote:Op maandag 1 mei 2006 13:58 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
nee, daar is wetenschap dus uitermate geschikt voor. dat ontken ik toch ook totaal niet???????![]()
![]()
wat is je punt?
Oh, maar ik wijs medicatie en medische zorg zeker niet af hoor. Het is, in the end, echter niet relevant.quote:Op maandag 1 mei 2006 14:04 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Denk dat je het best wel gaat waarderen als je bijvoorbeeld een keer ziek bent
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |