abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37430250
quote:
Op zondag 30 april 2006 16:15 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Jammer is alleen dat we juist meer het tegenovergestelde zijn geworden; dat we onze gevoelens en dergelijke vaak uit angst niet meer durven te uiten op een meer directe manier, omdat we bang zijn voor onze (sociale) status in de maatschappij. De maatschappelijke etiquette die we heden ten dage kennen ten opzichte van onze driften en emoties zijn vaak irrationeel en op angst gebaseerd.
Wat is er bijvoorbeeld in principe eng of tegennatuurlijk aan naakt zijn, of aan het eten zonder mes en vork, of het tonen van je emoties?
Ik ben dan liever meer een slaaf van mijn gevoelens dan een slaaf van de maatschappij die deze gevoelens op allerlei wijze probeert te onderdrukken door ze met angsten te omgeven.
(hoewel een tussenweg ideaal zou zijn..
En hoever wil je daar dan mee gaan? Wat is er dan in principe onjuist aan het verkrachten van een vrouw? Of het vermoorden van iemand die je niet kunt uitstaan? Nu ga je vast en zeker reageren met "maar daarmee doe je een ander leed aan," dat is echter in de natuur geen issue.
pi_37430300
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:27 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

En hoever wil je daar dan mee gaan? Wat is er dan in principe onjuist aan het verkrachten van een vrouw? Of het vermoorden van iemand die je niet kunt uitstaan? Nu ga je vast en zeker reageren met "maar daarmee doe je een ander leed aan," dat is echter in de natuur geen issue.
De definitie van goed of kwaad is dan ook maatschappelijk en cultuur vastgelegd.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_37430323
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:30 schreef Seneca het volgende:

[..]

De definitie van goed of kwaad is dan ook maatschappelijk en cultuur vastgelegd.
Exact.
pi_37430343
Hoewel er wat mij betreft ook universele waarden en normen bestaan naar welke je moet leven ten einde je ziel te verlossen.
pi_37430469
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:32 schreef FuifDuif het volgende:
Hoewel er wat mij betreft ook universele waarden en normen bestaan naar welke je moet leven ten einde je ziel te verlossen.
Zoals welke?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_37430534
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:38 schreef Seneca het volgende:
Zoals welke?
Zoals een ander geen kwaad doen, ook al is het de grootste schoft die je kent. Want wie een ander kwaad doet, doet zichzelf kwaad.
  zondag 30 april 2006 @ 17:43:11 #107
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_37430584
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:32 schreef FuifDuif het volgende:
Zoals?
Ieder normen en waardenpatroon is cultureel gekleurd; ik zit er wel eens over na te denken:
- Stel nu eens dat het in een bepaalde cultuur voor een vrouw een eer was om verkracht te worden; stel eens dat dat overal normaal was. Dan hadden we het niet slecht gevonden. Dat het verkrachten van een vrouw slecht is (is ook zo) komt mede voort uit onze ideeen over het lichaam, over seks etc.

Niet dat ik een dergelijke cultuur zou kunnen waarderen; maar ik vraag me wel eens af hoe universeel die universele waarden en normen (zeg maar de natuurrechten) nu echt zijn.

T klinkt allemaal een beetje vaag, maar toch. Ik vind t wel grappig om erover na te denken soms.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_37430620
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:43 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Zoals?
Ieder normen en waardenpatroon is cultureel gekleurd; ik zit er wel eens over na te denken:
- Stel nu eens dat het in een bepaalde cultuur voor een vrouw een eer was om verkracht te worden; stel eens dat dat overal normaal was. Dan hadden we het niet slecht gevonden. Dat het verkrachten van een vrouw slecht is (is ook zo) komt mede voort uit onze ideeen over het lichaam, over seks etc.

Niet dat ik een dergelijke cultuur zou kunnen waarderen; maar ik vraag me wel eens af hoe universeel die universele waarden en normen (zeg maar de natuurrechten) nu echt zijn.

T klinkt allemaal een beetje vaag, maar toch. Ik vind t wel grappig om erover na te denken soms.
Waarom is het verkrachten van een vrouw slecht?
pi_37430646
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:43 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Zoals?

Als het voor een vrouw een eer is om verkracht te worden, dan doe je haar geen kwaad wanneer je haar verkracht. In zo'n samenleving kan nog steeds dezelfde universele norm (die ik hierboven heb aangehaald) van kracht zijn.
  zondag 30 april 2006 @ 17:47:15 #110
120304 descendent1
pi_37430689
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:27 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Maar de maatschappij is dan ook geen natuur; maar een uitvloeisel van onze cultuur.

Tja, je kunt erin doorgaan totdat je een ander onvermijdelijk leed aandoet. Als ik op straat loop te poepen kunnen mensen die daar niet tegenkunnen ook wel ff de andere kant op kijken bij wijze van spreken. (tenzij tegenover mij nog iemand op straat aan het poepen is natuurlijk..

Ach; een universeel systeem van normen en waarden is wat mij betreft een utopie.
Want ieder mens heeft een andere irritatiegrens en of normen en waardenpatroon waarin is vastgelegd wat hij of zij wel en niet door de beugel vindt kunnen.

Want de een zou het niet kunnen schelen of je op straat peopt; vloekt als een ketter etc. Terwijl de ander alleen al gruwt bij de gedachte.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_37430704
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:44 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Waarom is het verkrachten van een vrouw slecht?
Goede vraag... ik vind het vreemd dat iemand slecht eerst als relatief beschouwt en vervolgens tussen haakjes wel nog even snel politiek correct benadrukt dat verkrachting wel degelijk slecht is.
  zondag 30 april 2006 @ 17:50:22 #112
120304 descendent1
pi_37430764
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:47 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Goede vraag... ik vind het vreemd dat iemand slecht eerst als relatief beschouwt en vervolgens tussen haakjes wel nog even snel politiek correct benadrukt dat verkrachting wel degelijk slecht is.
Dat is het 'ik heb niks tegen... maar ik niet syndroom...
Voordat jullie gaan lopen denken dat ik één of andere enge mafkees ben ofzo...
Maar iets is in mijn ogen slecht wanneer je de ander daarmee moedwillig schaadt of pijn doet en je je daar bewust van bent. (
pi_37430786
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:56 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Nou niet geheel offtopic, want stiekem is dat één van de redenen waarom ik dit topic heb geopend. Want inderdaad, je ziet dat vooral de natuurwetenschappen worden gezien als de rotsen waarop wij onze realiteitszin kunnen bouwen. Want als de heren geleerden keer op keer door goed gecontroleerde experimenten een zeker natuurkundig verschijnsel aantonen en verklaren, dan moet het wel een absolute waarheid zijn, is het niet?

Echter, in hoeverre zijn die wetenschappelijke bevindingen nog hard, wanneer je, zoals jij al aangeeft, je realiseert dat die harde werkelijkheid wel eens niet de werkelijkheid kan zijn?
the matrix gezien
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_37430879
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:50 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Maar iets is in mijn ogen slecht wanneer je de ander daarmee moedwillig schaadt of pijn doet en je je daar bewust van bent. (
Ik snap de reden waarom je dat er bij plaatst inderdaad, maar ik zie je niet als een enge mafkees hoor, wanneer je zegt dat verkrachting niet slecht is. Ik zelf heb er nota bene een aantal topics over geopend en ben er voor geband .
pi_37431106
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:24 schreef FuifDuif het volgende:
Wij zijn een creatie welke bestaat bij de gratie van Gods actieve Wil. Zonder de aandacht van de Heer kunnen wij niet bestaan.
Als God mij zou kennen dan ging ie aan de drank en vergat Hij iedereen.
Die 2 kratten bier waren oke, maar van die borrelnootjes moest ik kotsen.
pi_37431280
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:41 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Zoals een ander geen kwaad doen, ook al is het de grootste schoft die je kent. Want wie een ander kwaad doet, doet zichzelf kwaad.
Wie bepaald dat?

Als ik iemand zomaar in elkaar sla, en ik voel me daarna beter, is er dan nog steeds sprake van zinloos geweld?
pi_37431324
quote:
Op zondag 30 april 2006 18:12 schreef Seneca het volgende:

[..]

Wie bepaald dat?

Als ik iemand zomaar in elkaar sla, en ik voel me daarna beter, is er dan nog steeds sprake van zinloos geweld?
Niet zinloos, maar je hebt wel een ander leed aan gedaan en gezien het idee dat die ander en jij in feite één zijn, druist dat in tegen de verlossing van je ziel. "Heb uw vijanden lief" is een grote wijsheid.
pi_37431433
quote:
Op zondag 30 april 2006 18:13 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Niet zinloos, maar je hebt wel een ander leed aan gedaan en gezien het idee dat die ander en jij in feite één zijn, druist dat in tegen de verlossing van je ziel. "Heb uw vijanden lief" is een grote wijsheid.
Dan neem je onbewust aan dat er zoiets bestaat als een ziel, en dat kun je niet onderbouwen.
pi_37431449
quote:
Op zondag 30 april 2006 18:13 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Da's helemaal wat, wil je me nu vertellen dat ik en m'n vrienden allemaal één zijn?
Waar betaal ik dan al die drank voor?
Die 2 kratten bier waren oke, maar van die borrelnootjes moest ik kotsen.
pi_37431453
quote:
Op zondag 30 april 2006 18:18 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dan neem je onbewust aan dat er zoiets bestaat als een ziel, en dat kun je niet onderbouwen.
Niet onderbouwen volgens de heersende wetenschappelijke conventies, nee.
pi_37431486
quote:
Op zondag 30 april 2006 18:19 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Niet onderbouwen volgens de heersende wetenschappelijke conventies, nee.
Je kunt het alleen onderbouwen binnen je eigen denkkader, en dat maakt het per definitie dus al geen universele waarheid.
pi_37433439
quote:
Op zondag 30 april 2006 17:50 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Maar hoe denk je erover als je een ander schaadt en pijn doet als je zegt dat hij achterlijke denkbeelden heeft? Ben je dan ook slecht?
  zondag 30 april 2006 @ 19:51:38 #123
120304 descendent1
pi_37433706
quote:
Op zondag 30 april 2006 19:43 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar hoe denk je erover als je een ander schaadt en pijn doet als je zegt dat hij achterlijke denkbeelden heeft? Ben je dan ook slecht?
Och jee; daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Want in hoeverre doe je diegene pijn; dat weet je niet. Misschien kan ie beter tegen kritiek dan je denkt of juist niet.
Als je zelf dondersgoed weet dat je diegene pijn doet; tja, dan ben je slecht bezig, maar dat kun je niet altijd weten. (hoezo overigens; heb ik ooit lelijke dingen tegen je gezegd? )
pi_37433831
quote:
Op zondag 30 april 2006 19:51 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Och jee; daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Want in hoeverre doe je diegene pijn; dat weet je niet. Misschien kan ie beter tegen kritiek dan je denkt of juist niet.
Als je zelf dondersgoed weet dat je diegene pijn doet; tja, dan ben je slecht bezig, maar dat kun je niet altijd weten. (hoezo overigens; heb ik ooit lelijke dingen tegen je gezegd? )
Nee hoor, je hebt nooit iets lelijks tegen me gezegd . Waar ik op doel is dat als je "het pijn doen" tot criterium verheft, je het subjectieve belevingskader van een derde tot maatstaf maakt. Als diegene het al "pijn" zou doen als je verkeerd kijkt hebt je een m.i. onwerkbaar criterium.
  zondag 30 april 2006 @ 19:58:09 #125
120304 descendent1
pi_37433929
quote:
Op zondag 30 april 2006 19:55 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nee hoor, je hebt nooit iets lelijks tegen me gezegd . Waar ik op doel is dat als je "het pijn doen" tot criterium verheft, je het subjectieve belevingskader van een derde tot maatstaf maakt. Als diegene het al "pijn" zou doen als je verkeerd kijkt hebt je een m.i. onwerkbaar criterium.
Yep; maar noem maar eens een criterium dat wel werkbaar is...
Je bewust zijn van je gedrag en de gevolgen daarvan voor anderen; maar ja, in hoeverre ben je dat altijd..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')