abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37411411
Beste lieden,

Bij deze poneer ik de stelling dat wij (of beter gezegd: alles) bestaan omdat God aan ons denkt. De creatie komt voort en is voortgekomen uit Zijn Wil en Zijn Projectontwerp. Het is dus een voortdurend proces, waarbij het wellicht lijkt dat wij onze eigen keuzen maken, wegen inslaan en dus, inderdaad, een vrij individu zijn, maar dat in werkelijkheid deze vrije wil en deze afgescheidenheid voortkomen uit een bewust geschapen illusie.

Wij zijn een creatie welke bestaat bij de gratie van Gods actieve Wil. Zonder de aandacht van de Heer kunnen wij niet bestaan.
pi_37411424
Jezus is zwart.
pi_37411456
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:24 schreef martinlutherking het volgende:
Jezus is zwart.
Reageer normaal of anders zal ik je moeten scalperen.
pi_37411520
ik besta omdat mijn ouders sex hebben gehad, en hun ouders ook, en de ouders van die ouders ook enzzzzzz
pies on joe toe
  zaterdag 29 april 2006 @ 20:28:59 #5
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37411525
Het is een filosofie die ik wel vaker heb gehoord. Op welke manier wil je er echter over discussieren, gezien het niet falsifieerbaar is?
pi_37411553
ik besta omdat ik denk
pi_37411594
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:29 schreef berc het volgende:
ik besta omdat ik denk
Zet het dan wel even in de brontaal: cogito ergo sum.
pi_37411614
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:29 schreef berc het volgende:
ik besta omdat ik denk
ik denk omdat ik besta.
pi_37411619
Sum ergo cogito.
pi_37411636
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:26 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Reageer normaal of anders zal ik je moeten scalperen.
heb je wat tegen zwarten ofzo?
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
pi_37411667
het was meer zo geschreven vanwege de reactie van bonke
pi_37411688
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:34 schreef berc het volgende:
het was meer zo geschreven vanwege de reactie van bonke
was descartes niet frans
pi_37411702
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:28 schreef bonke het volgende:
ik besta omdat mijn ouders sex hebben gehad, en hun ouders ook, en de ouders van die ouders ook enzzzzzz
Je kunt niet bewijzen dat je ouders seks hebben gehad. Je kunt zelfs niet bewijzen dat ze bestaan.
pi_37411729
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:34 schreef berc het volgende:

[..]

was descartes niet frans
Ja. Maar hij zei het in het Latijn.
pi_37411750
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:35 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je kunt niet bewijzen dat je ouders seks hebben gehad. Je kunt zelfs niet bewijzen dat ze bestaan.
Je kan ze toch doodmaken, en DNA enzo.
pi_37411788
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:33 schreef Onderbroek het volgende:

[..]

heb je wat tegen zwarten ofzo?
Op basis waarvan trek je deze conclusie? Gefrustreerd ofzo?
pi_37411829
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:36 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Je kan ze toch doodmaken, en DNA enzo.
Maar wie zegt je dat je al die handelingen niet slechts in je geest voltrekt?
pi_37411836
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:28 schreef Alicey het volgende:
Het is een filosofie die ik wel vaker heb gehoord. Op welke manier wil je er echter over discussieren, gezien het niet falsifieerbaar is?
Een goede vraag, Alicey.
pi_37411873
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:38 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Jezelf dood maken met slechts je geest. Dat kan niet.
pi_37411877
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:38 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Juist, net zoals een droom. In een droom realiseer je je doorgaans niet (tenzij je lucide droomt) dat je droomt en ga je volledig op in hetgeen er zich voltrekt. Datgene wat zich vervolgens voltrekt lijkt de werkelijkheid, maar is niet de werkelijkheid.
pi_37411950
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:39 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Jezelf dood maken met slechts je geest. Dat kan niet.
Je maakt jezelf niet dood. Slechts een ander. Maar het bestaan van die ander kun je niet bewijzen.
pi_37411980
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:41 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je maakt jezelf niet dood. Slechts een ander. Maar het bestaan van die ander kun je niet bewijzen.
Hersenactiviteit meten.
pi_37412010
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:42 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Hersenactiviteit meten.
Aan metingen heb je niets, wanneer het illusies zijn.
pi_37412057
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:42 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Hersenactiviteit meten.
Dat bewijst niets. Dat bewijst alleen dat je kunt bedenken dat hersenactiviteit meten een oplossing van het probleem zou kunnen zijn.
pi_37412074
Maf topic. En waarom droom ik elke keer hetzelfde biermerk dan? En cerror ook? Heh?
pi_37412090
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:44 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat bewijst niets. Dat bewijst alleen dat je kunt bedenken dat hersenactiviteit meten een oplossing van het probleem zou kunnen zijn.
Geloof jij hier nou echt in?
  zaterdag 29 april 2006 @ 20:46:06 #27
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37412098
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:45 schreef martinlutherking het volgende:
Maf topic. En waarom droom ik elke keer hetzelfde biermerk dan? En cerror ook? Heh?
Misschien bestaat cerror wel alleen in je hoofd.
pi_37412103
Ik denk, dus ik geloof.
pi_37412117
quote:
Maf topic? Ik stel voor: denk eens dieper na! Alles als maf afdoen omdat je het of niet begrijpt of niet wilt begrijpen is niet bepaald serieus te nemen.
pi_37412123
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:46 schreef Alicey het volgende:

[..]

Misschien bestaat cerror wel alleen in je hoofd.
Ah, jij kent hem ook.
pi_37412155
quote:

[..]

Heeft niets met geloven te maken. Het is een redelijke mogelijkheid. Waarom is die mogelijkheid minder realistisch dan de aangenomen mogelijkheid dat alles wat we kunnen zien en meten de ware werkelijkheid is?
pi_37412169
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:46 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Ah, jij kent hem ook.
Collectief bewustzijn .
  zaterdag 29 april 2006 @ 20:48:00 #33
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37412172
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:46 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Ah, jij kent hem ook.
Misschien besta ik ook wel alleen in je hoofd.
pi_37412198
quote:

[..]

Wat is geloven? Ik weet in ieder geval dat ik met geen mogelijkheid kan bewijzen dat andere entiteiten bestaan, ja zelfs andere dingen.
pi_37412228
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:46 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Maf topic? Ik stel voor: denk eens dieper na! Alles als maf afdoen omdat je het of niet begrijpt of niet wilt begrijpen is niet bepaald serieus te nemen.
Ik ken de algemene filosofie een beetje. Dat Descartes wiskundige was is toch wel maf in deze context.
pi_37412256
quote:
Dat is niet zo raar. Cerror ontspringt immers weer aan jouw geest, die overigens weer aan de mijne ontspringt.
pi_37412257
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:48 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat is geloven? Ik weet in ieder geval dat ik met geen mogelijkheid kan bewijzen dat andere entiteiten bestaan, ja zelfs andere dingen.
Precies... ergens in geloven heeft weinig zin, juist vanwege die onzekerheid... in feite is alles mogelijk, dus waarom zou je dan geloven in één specifieke mogelijkheid?
pi_37412312
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:50 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Precies... ergens in geloven heeft weinig zin, juist vanwege die onzekerheid... in feite is alles mogelijk, dus waarom zou je dan geloven in één specifieke mogelijkheid?
Precies. Wat overigens de zgn harde beta wetenschappen heel wat minder hard maakt dan men altijd pretendeert, maar dat offtopic.
pi_37412456
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:52 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Precies. Wat overigens de zgn harde beta wetenschappen heel wat minder hard maakt dan men altijd pretendeert, maar dat offtopic.
Nou niet geheel offtopic, want stiekem is dat één van de redenen waarom ik dit topic heb geopend. Want inderdaad, je ziet dat vooral de natuurwetenschappen worden gezien als de rotsen waarop wij onze realiteitszin kunnen bouwen. Want als de heren geleerden keer op keer door goed gecontroleerde experimenten een zeker natuurkundig verschijnsel aantonen en verklaren, dan moet het wel een absolute waarheid zijn, is het niet?

Echter, in hoeverre zijn die wetenschappelijke bevindingen nog hard, wanneer je, zoals jij al aangeeft, je realiseert dat die harde werkelijkheid wel eens niet de werkelijkheid kan zijn?
  zaterdag 29 april 2006 @ 20:59:05 #40
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37412537
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:56 schreef FuifDuif het volgende:

Echter, in hoeverre zijn die wetenschappelijke bevindingen nog hard, wanneer je, zoals jij al aangeeft, je realiseert dat die harde werkelijkheid wel eens niet de werkelijkheid kan zijn?
In ieder geval zijn alle stemmetjes die je in je hoofd hoort het dan ergens over eens.
pi_37412564
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:59 schreef Alicey het volgende:

[..]

In ieder geval zijn alle stemmetjes die je in je hoofd hoort het dan ergens over eens.
Maar dat maakt het nog niet de werkelijkheid .
pi_37412645
quote:

[..]

Nou niet geheel offtopic, want stiekem is dat één van de redenen waarom ik dit topic heb geopend. Want inderdaad, je ziet dat vooral de natuurwetenschappen worden gezien als de rotsen waarop wij onze realiteitszin kunnen bouwen. Want als de heren geleerden keer op keer door goed gecontroleerde experimenten een zeker natuurkundig verschijnsel aantonen en verklaren, dan moet het wel een absolute waarheid zijn, is het niet?
Ze hebben een goede pr, dat kun je wel stellen. Of moet ik zeggen: ik heb mezelf wijs gemaakt dat ze een goede pr hebben?
quote:
Die bevindingen zijn zacht als boter.
  zaterdag 29 april 2006 @ 21:01:52 #43
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37412654
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:59 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Maar dat maakt het nog niet de werkelijkheid .
Nope. Maar als je besluit dat je de werkelijkheid niet kunt kennen, is dat eigenlijk ook wel op te vatten als een andere betekenis geven aan een woord. Wanneer je de werkelijkheid ziet als datgene wat objectief waar te nemen is, dan is het zeker wel de werkelijkheid..
pi_37412742
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 21:01 schreef Alicey het volgende:

[..]

Nope. Maar als je besluit dat je de werkelijkheid niet kunt kennen, is dat eigenlijk ook wel op te vatten als een andere betekenis geven aan een woord. Wanneer je de werkelijkheid ziet als datgene wat objectief waar te nemen is, dan is het zeker wel de werkelijkheid..
Hoe kom je daarbij? Het is dan je eigen subjectieve waarheid, maar dan zijn we nog geen stap verder dan in deze hele discussie eerder is vastgesteld.
pi_37412803
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:24 schreef FuifDuif het volgende:
Beste lieden,

Bij deze poneer ik de stelling dat wij (of beter gezegd: alles) bestaan omdat God aan ons denkt. De creatie komt voort en is voortgekomen uit Zijn Wil en Zijn Projectontwerp. Het is dus een voortdurend proces, waarbij het wellicht lijkt dat wij onze eigen keuzen maken, wegen inslaan en dus, inderdaad, een vrij individu zijn, maar dat in werkelijkheid deze vrije wil en deze afgescheidenheid voortkomen uit een bewust geschapen illusie.

Wij zijn een creatie welke bestaat bij de gratie van Gods actieve Wil. Zonder de aandacht van de Heer kunnen wij niet bestaan.
Ik ken mezelf als een hoogst onvolmaakt, vegankelijk en eindig wezen, en toch heb ik in mijn geest het begrip van een oneindig, eeuwig, onsterfelijk en volmaakt wezen. Aangezien het onmogelijk is dat iets op eigen kracht iets anders kan scheppen dat groter dan dat iets zelf is, moet dat wezen bestaan en me het besef van zijn bestaan hebben ingegeven , net zoals de ambachtsman zijn handtekening op een werkstuk zet.

Okee.
  zaterdag 29 april 2006 @ 21:08:10 #46
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37412813
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 21:04 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? Het is dan je eigen subjectieve waarheid, maar dan zijn we nog geen stap verder dan in deze hele discussie eerder is vastgesteld.
Wanneer je alleen uitgaat van jezelf, wat is dan nog het verschil tussen subjectiviteit en objectiviteit>
pi_37412840
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 21:07 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Ik ken mezelf als een hoogst onvolmaakt, vegankelijk en eindig wezen, en toch heb ik in mijn geest het begrip van een oneindig, eeuwig, onsterfelijk en volmaakt wezen. Aangezien het onmogelijk is dat iets op eigen kracht iets anders kan scheppen dat groter dan dat iets zelf is, moet dat wezen bestaan en me het besef van zijn bestaan hebben ingegeven , net zoals de ambachtsman zijn handtekening op een werkstuk zet.

Okee.
Toch kan dit slechts kloppen als er sprake is van een Droste-effect ad infinitum.
pi_37412867
En daar heeft god ook echt lol in?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_37412875
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 21:08 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wanneer je alleen uitgaat van jezelf, wat is dan nog het verschil tussen subjectiviteit en objectiviteit>
Het verschil is dat je niet kunt bewijzen dat er iets dan wel niets is buiten jezelf. Dat maakt dat je je subjectieve werkelijkheid nooit kunt objectiveren.
  zaterdag 29 april 2006 @ 21:11:31 #50
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37412899
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 21:10 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Het verschil is dat je niet kunt bewijzen dat er iets dan wel niets is buiten jezelf. Dat maakt dat je je subjectieve werkelijkheid nooit kunt objectiveren.
Wanneer er niets is buiten jezelf doet dat er echter ook niet meer toe.
pi_37412953
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 21:11 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wanneer er niets is buiten jezelf doet dat er echter ook niet meer toe.
Maar daar hebben we het niet over nu. Verder kun je zoals gezegd ook nooit aantonen dat er niets is buiten jezelf, dat is een theoretische onmogelijkheid.
pi_37413412
quote:

[..]
Want als de heren geleerden keer op keer door goed gecontroleerde experimenten een zeker natuurkundig verschijnsel aantonen en verklaren, dan moet het wel een absolute waarheid zijn, is het niet?

Mja, je verklaart het vanuit een kader. Ik zou daar zelf geen absolute waarheid aan slingeren. Zwaartekracht is geen "absolute waarheid", het is een manier om orde te scheppen. Dat laat sommige mensen tot uitspraken komen als "zwaartekracht bestaat niet", of "tijd bestaat niet". Flauwekuluitspraken als je het mij vraagt, want natuurlijk bestaan ze wel. Het zijn slechts beschrijvingen.
pi_37413491
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 21:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mja, je verklaart het vanuit een kader.
Volgens mij werkt Fuifduif juist zonder kader.
quote:
Ik zou daar zelf geen absolute waarheid aan slingeren. Zwaartekracht is geen "absolute waarheid", het is een manier om orde te scheppen.
Dat klopt. Maar is die orde alleen een orde in je geest of ook daarbuiten/ervan uitgaande dat er een daarbuiten is?
quote:
Dat laat sommige mensen tot uitspraken komen als "zwaartekracht bestaat niet", of "tijd bestaat niet". Flauwekuluitspraken als je het mij vraagt, want natuurlijk bestaan ze wel.
Noodzakelijke nuancering: In je geest.
quote:
Het zijn slechts beschrijvingen.
Ja.
  zaterdag 29 april 2006 @ 21:49:30 #54
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37413834
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 21:13 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar daar hebben we het niet over nu. Verder kun je zoals gezegd ook nooit aantonen dat er niets is buiten jezelf, dat is een theoretische onmogelijkheid.
Daar hadden we het wel over. De uitkomst er van is dat of objectiviteit bestaat, of dat het niet relevant is.
pi_37414154
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 21:49 schreef Alicey het volgende:

[..]

Daar hadden we het wel over. De uitkomst er van is dat of objectiviteit bestaat, of dat het niet relevant is.
Wat ik bedoel is dat je zowel het bestaan van objectiviteit als het niet bestaan niet kunt aantonen. Daarmee is jouw opmerking nog wel waar, maar niet relevant, want je kunt niet bewijzen dat er niet een andere werkelijkheid is dan je eigen subjectieve. Je kunt dat begrip om die reden derhalve ook niet objectiveren, daarvoor moet je eerst het bestaan van een objectieve werkelijkheid kunnen uitsluiten.
pi_37414200
quote:
Hoe zouden we dan ooit iets kunnen doen wat niet de wil van God is?
  zaterdag 29 april 2006 @ 22:02:57 #57
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37414231
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:00 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat je zowel het bestaan van objectiviteit als het niet bestaan niet kunt aantonen. Daarmee is jouw opmerking nog wel waar, maar niet relevant, want je kunt niet bewijzen dat er niet een andere werkelijkheid is dan je eigen subjectieve. Je kunt dat begrip om die reden derhalve ook niet objectiveren, daarvoor moet je eerst het bestaan van een objectieve werkelijkheid kunnen uitsluiten.
Of empirisch onderzoek doen. Zoals alles zich in mijn hoofd afspeelt is er tot nu toe niets dat wijst op niet-bestaan van objectieve werkelijkheid. Mocht die objectieve werkelijkheid niet bestaan, heeft dat geen gevolgen voor hoe ik de werkelijkheid ervaar, en is het dus niet relevant of die objectieve werkelijkheid bestaat.
pi_37414337
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:02 schreef Alicey het volgende:

[..]

Of empirisch onderzoek doen. Zoals alles zich in mijn hoofd afspeelt is er tot nu toe niets dat wijst op niet-bestaan van objectieve werkelijkheid. Mocht die objectieve werkelijkheid niet bestaan, heeft dat geen gevolgen voor hoe ik de werkelijkheid ervaar, en is het dus niet relevant of die objectieve werkelijkheid bestaat.
Maar je geeft hier een nuttigheidsargument (vgl Ik geloof in God, want dat levert me voordeel op als hij bestaat en geen nadeel als hij niet bestaat). Dat zegt niets inhoudelijks over het bestaan van een werkelijkheid in welke vorm dan ook.
  zaterdag 29 april 2006 @ 22:09:50 #59
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37414434
quote:
Beste lieden,

Nou leuk dat je dat stelt. En nu?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 29 april 2006 @ 22:12:16 #60
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37414495
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:06 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar je geeft hier een nuttigheidsargument (vgl Ik geloof in God, want dat levert me voordeel op als hij bestaat en geen nadeel als hij niet bestaat). Dat zegt niets inhoudelijks over het bestaan van een werkelijkheid in welke vorm dan ook.
Het gaat niet om een voordeel of nadeel, en ik wil ook niets zeggen over het bestaan er van. Ik maak me er niet druk om, omdat de uitkomst niet relevant is.
  FOK!fotograaf zaterdag 29 april 2006 @ 22:14:36 #61
17893 Forno
pi_37414555
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:02 schreef Schonedal het volgende:

[..]

De Heer speelt graag met zijn creaties. Hij geeft ze Vrije Wil, et voila, je kunt alles. De truuk is eachter dat je ondanks alle verleidingen, en kwade geesten toch blijft geloven. Want alleen dan kom je in de hemel.
pi_37414664
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:12 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het gaat niet om een voordeel of nadeel, en ik wil ook niets zeggen over het bestaan er van. Ik maak me er niet druk om, omdat de uitkomst niet relevant is.
Epicurus?
pi_37415529
Mijn God... dit is echt een zaterdagavond topic niet? Bierfilosofie
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  zaterdag 29 april 2006 @ 22:52:05 #64
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37415576
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:18 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Epicurus?
Het epicurisme omvat dat wel een beetje idd..
pi_37416425
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:49 schreef Bensel het volgende:
Het is te moeilijk voor je?
pi_37416999
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 21:10 schreef djenneke het volgende:
En daar heeft god ook echt lol in?
Weet ik niet. Sterker nog, hoe weten wij hoe wij God moeten zien? Wellicht moet je God niet zo persoonlijk beschouwen.
pi_37417043
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 21:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mja, je verklaart het vanuit een kader. Ik zou daar zelf geen absolute waarheid aan slingeren. Zwaartekracht is geen "absolute waarheid", het is een manier om orde te scheppen. Dat laat sommige mensen tot uitspraken komen als "zwaartekracht bestaat niet", of "tijd bestaat niet". Flauwekuluitspraken als je het mij vraagt, want natuurlijk bestaan ze wel. Het zijn slechts beschrijvingen.
De bewering "zwaartekracht bestaat niet" is wat mij betreft net zulke flauwekul als de bewering "zwaartekracht bestaat." Ik ben het dus met je eens, maar dat geldt wat mij betreft ook voor de andere partij. We kunnen hoogstens stellen dat we de beschrijving zwaartekracht als een constante kunnen beschouwen binnen de wereld zoals wij die kennen en zoals wij die als onze werkelijkheid ervaren.
  zondag 30 april 2006 @ 00:09:07 #68
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_37417072
Je wordt langzaam atheist. God is in deze stelling van je nog slechts de materie.
Zyggie.
pi_37417078
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:02 schreef Schonedal het volgende:

[..]

Dat kan in dat geval inderdaad niet. Wat mij betreft is alles wat is en gebeurt de Wil van God, omdat alles wat is is en alles wat gebeurt gebeurt.
pi_37417099
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:14 schreef Forno het volgende:

[..]

De Heer speelt graag met zijn creaties. Hij geeft ze Vrije Wil, et voila, je kunt alles. De truuk is eachter dat je ondanks alle verleidingen, en kwade geesten toch blijft geloven. Want alleen dan kom je in de hemel.
Ik dacht toch dat ik duidelijk had gesteld dat er niet zoiets bestaat als een vrije wil .
pi_37417114
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:49 schreef Bensel het volgende:
Als het boven je pet gaat, reageer dan gewoon niet, Bensel.
pi_37417134
quote:
Op zondag 30 april 2006 00:09 schreef Zyggie het volgende:
Je wordt langzaam atheist. God is in deze stelling van je nog slechts de materie.
Atheïst zal ik nooit worden. Agnost ben ik.
  zondag 30 april 2006 @ 00:12:54 #73
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_37417152
quote:
Op zondag 30 april 2006 00:11 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Atheïst zal ik nooit worden. Agnost ben ik.
Ja ok, dat is waar.
Zyggie.
  zondag 30 april 2006 @ 00:43:19 #74
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37417798
quote:
Beste lieden,

was dit niet precies het Gods/scheppings idee van Spinoza?
daar staat me zoiets van bij!

ik ben het er niet mee eens, omdat de liefde dan geen plek kent. als wij geen keuzes en wil hebben zijn er 2 vragen die opborellen:
1. hoe kun je iemand liefhebben terwijl je geen keuze hebt of terwijl die keuze door het object zelf is gemaakt? zijn we dan geen robots?
2. hoe heeft de mens dan kunnen vervallen in zonde? (of anders gezegd, waarom is er zoveel leed als God achter alles zit)
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_37417941
quote:
Op zondag 30 april 2006 00:43 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

was dit niet precies het Gods/scheppings idee van Spinoza?
daar staat me zoiets van bij!
Onder andere inderdaad, het is een vrij algemeen concept volgens mij.
quote:
Op zondag 30 april 2006 00:43 schreef pmb_rug het volgende:
ik ben het er niet mee eens, omdat de liefde dan geen plek kent. als wij geen keuzes en wil hebben zijn er 2 vragen die opborellen:
1. hoe kun je iemand liefhebben terwijl je geen keuze hebt of terwijl die keuze door het object zelf is gemaakt? zijn we dan geen robots?
2. hoe heeft de mens dan kunnen vervallen in zonde? (of anders gezegd, waarom is er zoveel leed als God achter alles zit)
Het punt in dit geval is: wat is de definitie van liefde? Als er geen vrije wil is en dus alles is de Wil van de Heer, dan kent Zijn Liefde inderdaad geen specifieke plaats. Dan is Zijn Liefde alom vertegenwoordigd en dus ook in datgene wat wij beschouwen als lijden. Vooral vraag twee hangt daarmee samen.

Ik ga hier over nadenken (deze nacht ) en zal er op terugkomen. Dit zijn namelijk zeer belangrijke vragen!
  zondag 30 april 2006 @ 01:03:42 #76
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37418189
Toch appart dat er dan mensen zijn die niet in God geloven. Waarom zou God voor dergelijke mensen zorgen als mensen geen vrije wil hebben.
Onikaan ni ov dovah
pi_37418342
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:03 schreef ATuin-hek het volgende:
Toch appart dat er dan mensen zijn die niet in God geloven. Waarom zou God voor dergelijke mensen zorgen als mensen geen vrije wil hebben.
Omdat het wellicht niet relevant is of men wel of niet gelooft in God? Wie zegt dat het een bewuste keuze is geweest om mensen een bepaald karakter te geven? Mensen volgen simpelweg, net zoals alles, bepaalde wetten. Wetten die worden bepaald door factoren in de biologische sfeer, de psychologische, de sociologische enzovoort.
  zondag 30 april 2006 @ 01:15:21 #78
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_37418416
Religie Dodelijker dan welk virus ook...

Ik besta omdat mijn pa zijn kunstje op mijn ma heeft gedaan, niet omdat er een of andere geilneef boven de wolken met zijn toverstaf zit te zwaaien...

Mensen die een religie aanhangen geloven in sprookjes
  zondag 30 april 2006 @ 01:26:00 #79
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37418592
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:11 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Omdat het wellicht niet relevant is of men wel of niet gelooft in God? Wie zegt dat het een bewuste keuze is geweest om mensen een bepaald karakter te geven? Mensen volgen simpelweg, net zoals alles, bepaalde wetten. Wetten die worden bepaald door factoren in de biologische sfeer, de psychologische, de sociologische enzovoort.
Dat ontkracht je zelf al met je stelling. Als de creatie uit God voortkomt komen die wetten en facteren e.d. dat dus ook.
Onikaan ni ov dovah
pi_37418671
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:15 schreef Omnifacer het volgende:
Religie Dodelijker dan welk virus ook...

Ik besta omdat mijn pa zijn kunstje op mijn ma heeft gedaan, niet omdat er een of andere geilneef boven de wolken met zijn toverstaf zit te zwaaien...

Mensen die een religie aanhangen geloven in sprookjes
Kwak niet als een domme. Niemand heeft het hier over religie, jij dwaas.
pi_37418677
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:26 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat ontkracht je zelf al met je stelling. Als de creatie uit God voortkomt komen die wetten en facteren e.d. dat dus ook.
Ja, dus?
  zondag 30 april 2006 @ 01:34:31 #82
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_37418724
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:31 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Kwak niet als een domme. Niemand heeft het hier over religie, jij dwaas.
Ik ben nog nooit niet-religieuze boeken tegengekomen waar het bestaan van God voor waar werd aangenomen, dikke zeug
pi_37418784
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:34 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Ik ben nog nooit niet-religieuze boeken tegengekomen waar het bestaan van God voor waar werd aangenomen, dikke zeug
Laten wij dan maar weer eens een aantal definities aanhalen (bron Van Dale):

Religie
re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst

Godsdienst
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God

Met name is nu de definitie van godsdienst van belang om de onzin van jouw opmerking aan te tonen. Bij het spreken over God is het niet vanzelfsprekend dat daarmee bepaalde leerstellingen en plechtigheden gepaard gaan. Ook hoeft er zeker geen sprake te zijn van een verering/aanbidding van God.
  zondag 30 april 2006 @ 01:43:37 #84
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_37418849

Nou, dit was mijn uitstapje naar WFL, tot spreeks!

ik vind alles wat met religie te maken heeft rieken naar bedrog en leugens, vandaar deze zure oprisping

pi_37418869
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:43 schreef Omnifacer het volgende:

Nou, dit was mijn uitstapje naar WFL, tot spreeks!

ik vind alles wat met religie te maken heeft rieken naar bedrog en leugens, vandaar deze zure oprisping

Ik zal je missen .
  zondag 30 april 2006 @ 02:41:04 #86
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37419467
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:31 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ja, dus?
Dus? Dan spreek je jezelf tegen...
Onikaan ni ov dovah
  zondag 30 april 2006 @ 02:46:55 #87
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37419518
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:38 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Laten wij dan maar weer eens een aantal definities aanhalen (bron Van Dale):

Religie
re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst

Godsdienst
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God

Met name is nu de definitie van godsdienst van belang om de onzin van jouw opmerking aan te tonen. Bij het spreken over God is het niet vanzelfsprekend dat daarmee bepaalde leerstellingen en plechtigheden gepaard gaan. Ook hoeft er zeker geen sprake te zijn van een verering/aanbidding van God.
Goh weer een tegenspraak Of ben ik de enige die dat er in ziet. Niet dat ik het eens ben met de definitie van de Van Dale maargoed. dat is een ander punt.
Onikaan ni ov dovah
  zondag 30 april 2006 @ 02:48:16 #88
262 Re
Kiss & Swallow
pi_37419531
bestonden de Egyptenaren?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 30 april 2006 @ 11:15:53 #89
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37421780
quote:
Op zondag 30 april 2006 02:48 schreef Re het volgende:
bestonden de Egyptenaren?
ze bestaan nog steeds (al kun je dat niet bewijzen)
?Porque no te calles?
  zondag 30 april 2006 @ 11:19:32 #90
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37421836
quote:
Op zondag 30 april 2006 02:46 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Goh weer een tegenspraak Of ben ik de enige die dat er in ziet. Niet dat ik het eens ben met de definitie van de Van Dale maargoed. dat is een ander punt.
ja, jij bent de enige. want er is geen tegenspraak.
lees het nog maar een keer.
wacht, ik zal je helpen:

de vraag die Fuif behandeld is: is godsdienst hetzelfde als het spreken over God?
het antwoord luidt NEE, want " Bij het spreken over God is het niet vanzelfsprekend dat daarmee bepaalde leerstellingen en plechtigheden gepaard gaan. Ook hoeft er zeker geen sprake te zijn van een verering/aanbidding van God."
Bij godsdienst is dit echter wel het geval, gezien de definitie....

?Porque no te calles?
  zondag 30 april 2006 @ 11:27:12 #91
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_37421949
quote:
Beste lieden,

Heb jij toevallig gisteravond de film 'de Matrix' (deel 1) lopen kijken en ben je vervolgens aan het filosoferen geslagen?
Als de mens geen vrije wil heeft; dan valt toch eigelijk de hele basis van de religie weg?
Waarom zouden wij dan moeten geloven in hemel en hel; goed en kwaad als er in feite iemand is die al onze beslissingen aanstuurt (hoewel wij dat zelf niet doorhebben dus). Dan zijn we er toch zelf niet verantwoordelijk voor?

Of bedoel je nu dat wij vrij zijn om te denken en te doen, maar dan binnen de kaders die 'God' heeft bepaald?

ik geloof zelf niet overigens

sorry, kon het niet laten...
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_37426041
Stelling: Wij bestaan omdat God aan ons denkt.

Mijn antwoord daarop ligt in het verlengde van de analytische filosofie
Deze is stelling is niet te falsificeren, dus niet cognitief zinvol. Ergo: dit mondt alleen maar uit in metafysische onzin.
.
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
pi_37426524
quote:
Op zondag 30 april 2006 11:27 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Heb jij toevallig gisteravond de film 'de Matrix' (deel 1) lopen kijken en ben je vervolgens aan het filosoferen geslagen?
Als de mens geen vrije wil heeft; dan valt toch eigelijk de hele basis van de religie weg?
Waarom zouden wij dan moeten geloven in hemel en hel; goed en kwaad als er in feite iemand is die al onze beslissingen aanstuurt (hoewel wij dat zelf niet doorhebben dus). Dan zijn we er toch zelf niet verantwoordelijk voor?

Of bedoel je nu dat wij vrij zijn om te denken en te doen, maar dan binnen de kaders die 'God' heeft bepaald?
Ik vermoed dat het niet zozeer zo is dat één of andere hogere Heer ons van bovenaf aanstuurt als poppetjes. Dat is een dualistisch idee van wij en Hij. Volgens mij bestaat die afgescheidenheid niet. Het religieuze leven is in dit kader dan niets anders dan een uiting volgens bepaalde biologische en sociale wetten. Of je wel of niet een religieus leven leidt heeft geen enkele consequentie voor wat er met je zal gebeuren na de dood wat mij betreft.
  zondag 30 april 2006 @ 15:04:51 #94
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37426909
maar nu heb je nog steeds het probleem van de zonde en het lijden niet opgelost. in jouw beeld zou God dit direct sturen, of niet?
?Porque no te calles?
pi_37427273
quote:
Beste lieden,

En je onderbouwing voor deze stelling is?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_37427556
quote:
Op zondag 30 april 2006 15:04 schreef pmb_rug het volgende:
maar nu heb je nog steeds het probleem van de zonde en het lijden niet opgelost. in jouw beeld zou God dit direct sturen, of niet?
Ik moet nu bekennen dat ik bij mijzelf wat in de problemen kom door de vrije wil te verwerpen. Daarnaast vraag ik mij wel af of er zoiets bestaat als zonde. Het 'slechte' gedrag van mensen (en dieren) kan wetenschappelijk worden verklaard. Slecht gedrag wordt altijd geleid door bepaalde wetten die een deel vormen van de natuur. In dat opzicht is dergelijk gedrag geen zonde, maar simpelweg een totale overgave aan de primitieve natuur... aan de creatie. De vrije wil bestaat er nu vervolgens uit dat je als mens je af kunt keren van die primitieve natuur door te aanvaarden dat deze werkelijkheid geschapen is en dat er een hogere werkelijkheid bestaat.

Jezus heeft gezegd dat je je vijand moet liefhebben. Dat druist in tegen de menselijke natuur, maar je kunt er wel degelijk voor kiezen. Dergelijke tegennatuurlijke stappen leiden uiteindelijk tot de verlossing van de ziel.

Oke, ik ben bij deze afgestapt van het idee dat er geen vrije wil bestaat .
  zondag 30 april 2006 @ 16:00:29 #97
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37428168
quote:
Op zondag 30 april 2006 15:32 schreef FuifDuif het volgende:
Oke, ik ben bij deze afgestapt van het idee dat er geen vrije wil bestaat .
?Porque no te calles?
  zondag 30 april 2006 @ 16:06:44 #98
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37428299
quote:
Op zondag 30 april 2006 15:32 schreef FuifDuif het volgende:
Jezus heeft gezegd dat je je vijand moet liefhebben. Dat druist in tegen de menselijke natuur, maar je kunt er wel degelijk voor kiezen. Dergelijke tegennatuurlijke stappen leiden uiteindelijk tot de verlossing van de ziel.
het kiezen om jezelf geen speelbal te laten zijn van je lusten, driften, verlangens en gevoelens: dat onderscheid ons van dieren
?Porque no te calles?
  zondag 30 april 2006 @ 16:15:21 #99
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_37428543
quote:
Op zondag 30 april 2006 16:06 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het kiezen om jezelf geen speelbal te laten zijn van je lusten, driften, verlangens en gevoelens: dat onderscheid ons van dieren
Jammer is alleen dat we juist meer het tegenovergestelde zijn geworden; dat we onze gevoelens en dergelijke vaak uit angst niet meer durven te uiten op een meer directe manier, omdat we bang zijn voor onze (sociale) status in de maatschappij. De maatschappelijke etiquette die we heden ten dage kennen ten opzichte van onze driften en emoties zijn vaak irrationeel en op angst gebaseerd.
Wat is er bijvoorbeeld in principe eng of tegennatuurlijk aan naakt zijn, of aan het eten zonder mes en vork, of het tonen van je emoties?
Ik ben dan liever meer een slaaf van mijn gevoelens dan een slaaf van de maatschappij die deze gevoelens op allerlei wijze probeert te onderdrukken door ze met angsten te omgeven.
(hoewel een tussenweg ideaal zou zijn..
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_37428711
quote:
Op zondag 30 april 2006 16:15 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Jammer is alleen dat we juist meer het tegenovergestelde zijn geworden; dat we onze gevoelens en dergelijke vaak uit angst niet meer durven te uiten op een meer directe manier, omdat we bang zijn voor onze (sociale) status in de maatschappij. De maatschappelijke etiquette die we heden ten dage kennen ten opzichte van onze driften en emoties zijn vaak irrationeel en op angst gebaseerd.
Wat is er bijvoorbeeld in principe eng of tegennatuurlijk aan naakt zijn, of aan het eten zonder mes en vork, of het tonen van je emoties?
Ik ben dan liever meer een slaaf van mijn gevoelens dan een slaaf van de maatschappij die deze gevoelens op allerlei wijze probeert te onderdrukken door ze met angsten te omgeven.
(hoewel een tussenweg ideaal zou zijn..
Mensen zijn kuddedieren. Dat wat afwijkt van de norm wordt gesanctioneerd met uitstoting. De norm an sich is dus niet relevant, het gaat om de afwijking.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')