Helaas is het er gisterenavond niet van gekomen, maar hierbij alsnog de foto’s die ik verleden jaar maakte in een leegstaand landhuis, bij ons in de buurt.
Mag ik jullie voorstellen aan het 'Spookhuis' van Sas van Gent?![]()
Ik zal er eerst eens iets over vertellen.
Zelf woon ik pas een jaar of vijf hier in Sas van Gent. In vergelijking met Rotterdam, waar ik oorspronkelijk vandaan kom, is het hier voor mij gigantisch wennen geblazen. Zo vaak kom ik hier de deur dus niet uit.
Mijn belangstelling werd echter al snel gewekt voor een oud leegstaand landhuis dat zich op ongeveer 10 minuten fietsafstand van ons huis bevind. Het huis is eigendom van de plaatselijke glasfabriek en was destijds – omstreeks de jaren ’20 van de vorige eeuw – het woonadres van de toenmalige directeur van de glasfabriek.
Het pand staat al jaren, in vervallen toestand, leeg en is voor de plaatselijke jeugd een geliefde plek om af en toe eens rond te hangen. Bij de locale bevolking staat het huis bekend als ‘spookhuis’ hetgeen voor mij aanleiding was om er eens een kijkje te gaan nemen. Ik heb bijzonder veel belangstelling voor alles wat te maken heeft met het paranormale maar probeer wel alles wetenschappelijk te verklaren. Ik bekijk de zaken dus ook met enige sceptisme.
Met datzelfde sceptische gevoel ben ik verleden jaar eens een kijkje gaan nemen in het ‘spookhuis’ van Sas van Gent. Gewapend met een digitale camera en in het gezelschap van mijn oudste zoon (15) ben ik er heen gegaan. Het moet gezegd: Het is een zeer imposant huis om te zien. Ramen en deuren bevinden zich niet meer in het huis. De vloeren in de kamers zijn nagenoeg allemaal opengebroken en op de bovenverdieping zijn totaal geen vloeren meer. Wanneer je vanaf de benedenverdieping naar boven kijkt, zie je de wolken, want het dak ligt er ook al niet meer op…..het huis is werkelijk in een zeer vervallen toestand.
De reden dat ik een camera meenam, ligt nog geeneens gelegen in het feit dat ik de veronderstelling had ‘iets’ te kunnen fotograferen. Zo nuchter ben ik dan ook nog wel…..Ik wilde gewoon een aantal foto’s van het huis maken omdat het zo’n fraai bouwwerk is om te zien.
De ingang van het huis....Nadat ik en mijn zoon het huis waren binnengelopen, stonden wij in een gang met aan beide zijden een kamer. Deuren bevonden zich er niet meer en ook de vloeren lagen allemaal opengebroken waardoor je zo de kelder in kon kijken, alwaar een laag grondwater stond.
Het binnenvallende daglicht gaf in ieder geval een redelijk beeld van de, onder het huis gelegen, kelder. Wij durfden in eerste instantie niet zo goed door te lopen, omdat wij bang waren voor vermolde vloerdelen. Toch lukte het ons om een stuk door te lopen naar het punt waarop de gang overging in een soort vestibule
De betreffende gang met de zijkamers aan weerszijden....Op dat moment hoorden wij een deur hard dichtslaan en haastige voetstappen over een houten vloer op de bovenverdieping! Dit was volstrekt niet mogelijk, omdat er geen vloeren meer zijn op de bovenverdieping. Ook de dichtslaande deur was onmogelijk omdat er zich in het hele huis geen enkele deur meer bevind. Mijn zoon en ik bleven enkele seconden stokstijf stil staan luisteren met ingehouden adem. Lang genoeg overigens om, op een gegeven moment opnieuw voetstappen en het tikken van een (wandel)stok op de vloer te horen in een, aan de gang grenzende kamer. Bij het betreden van de betreffende kamer bleek ook deze leeg te zijn en er eveneens geen vloer in te liggen.
De mogelijkheid dat het geluid door evt. naastgelegen buren werd veroorzaakt kunnen we uitsluiten, gezien het feit dat het landhuis de enige bebouwing op dat land is. Er woont niemand naast!
Na wat foto’s van de kamer gemaakt te hebben, ging ik naar buiten om daar ook wat foto’s te maken. Ik had nauwelijks een aantal foto’s gemaakt of mijn zoon kwam met een noodgang het huis uitgerend. Hij rende, zonder acht te slaan op mijn roepen, met een rotgang naar de, langs het perceel gelegen weg, om daar buiten adem en spierwit bij een boom te blijven staan. Kennissen die op dat moment met de auto voorbij kwamen rijden hadden zijn reactie opgemerkt en waren langs de kant van de weg gestopt om te vragen wat er aan de hand was. Bevend en half huilend vertelde hij dat, nadat ik naar buiten was gelopen, hij in de kamer (waar wij iemand duidelijk hoorden lopen) onder de openliggende vloer had gekeken. Hij zag in de ondergelegen kelder een laag water staan. Hij vertelde voorts dat het wateroppervlak licht begon te rimpelen (alsof er een windvlaag over heen ging). Op het moment dat dit gebeurde, kwam er een gezicht in het water zichtbaar. Hij omschreef het gezicht als dat van een oudere man met een baardje en diepliggende kwaadkijkende ogen. (Ik gebruik daarbij zijn eigen woorden)…. Jullie begrijpen dat mijn zoon daarna niet meer de behoefte had om weer het huis in te gaan, en terwijl hij langs de weg stond te wachten, liep ik nog even terug naar het huis om aan de buitenkant wat foto’s te maken.
Zo was er, naar achteraf bleek, toch een aantal foto’s die mijn bijzondere aandacht kregen.
Die foto’s plaats ik hieronder……
Op de onderstaande foto zie je op het eerste gezicht niets. Aan de binnenzijde van het huis groeien wat struiken en de takken zijn dermate hoog geworden dat ze het venster uit groeien.
Wat mij nu het meest opviel aan deze foto, is het gezicht van vermoedelijk een jonge vrouw óf een kind. Als je goed kijkt lijkt het om een gezicht met half gesloten ogen en een geopende mond te gaan, alsof hij/zij schreeuwt…..
Het 'gezicht' heb ik op de bovenstaande foto rood omcirkeld....Voor de mensen die het er niet zo duidelijk uithalen, heb ik onderstaand een vergroting geplaatst:
Zoals ik al zei: Als je goed kijkt zie je duidelijk een gezicht dat, met half gesloten ogen, naar boven lijkt te kijken. De wijd opengesperde mond wekt de indruk dat hij/zij schreeuwt....Een kennis van mij, dat tevens lid is van ons forum, heeft kort daarna eveneens een aantal foto's van het huis gemaakt. Daarbij viel ons de onderstaande foto in het bijzonder op:
Let hierbij eens op het rood omcirkelde raam aan de linkerzijde van de bovenverdieping.....
Een vergroting van het betreffende raam geeft het beeld van een man met een snor en een grote gleufhoed op....Het meest opmerkelijke is nog wel, dat volgens de plaatselijke Historische Kring, er inderdaad een man heeft gewoond die aan dit signalement voldoet!
Ondanks het feit dat de foto's naar mijn idee redelijk overtuigend zijn, zal er altijd ruimte zijn om het te bekritiseren. Daar ben ik mijzelf van bewust. Het gaat er ook niet om, om gelijk te krijgen. Ik wil alleen mijn ervaring met jullie delen.
Overigens,....ik heb deze gebeurtenis destijds gemeld aan een Parapsychologisch Adviesbureau in Breda, en die hebben bevestigd dat er zich daar het e.e.a. bevind....