Ik denk niet dat nog veel boeren terug willen komen om onder het regieme daar wat op te zetten. Zuidafrika beleeft op het moment soortgelijke toestanden. Boeren worden geterroriseerd en overvallen.quote:Regering-Mugabe wil blanke boeren terug
Van onze correspondent Kees Broere
NAIROBI - De regering van Zimbabwe wil blanke boeren laten terugkeren naar hun land. De beslissing komt ruim vijf jaar na het begin van het controversiële landhervormingsprogramma van president Robert Mugabe.
Sinds 2000 zijn meer dan 3500 blanke boeren verjaagd. De economie van Zimbabwe is vrijwel geheel ingestort.
Tot 2000 was de meeste landbouwgrond in Zimbabwe in handen van de kleine blanke minderheid. Vierduizend boeren gaven werk aan 300 duizend zwarte arbeiders.
[Advertentie]
President Mugabe wist zich echter bedreigd door de financiële steun die blanken gaven aan de oppositiepartij MDC. Hij beloofde het land te zullen ‘teruggeven’ aan de zwarte Zimbabwanen. In de praktijk echter waren het vooral zijn vertrouwelingen die van de hervorming profiteerden.
Op de meeste buitgemaakte boerderijen kwam de productie zo goed als stil te liggen. De oogst van tabak, maïs, fruit en bloemen is tot een minimum gereduceerd. Door het instorten van de zo belangrijke landbouweconomie zijn dit jaar minstens vier van de dertien miljoen Zimbabwanen op voedselhulp aangewezen.
‘Er is begrip voor het feit dat onze leden een belangrijke rol willen spelen in de agrarische productie, de voedselzekerheid en het genereren van buitenlandse valuta voor het land’, zo reageerde Trevor Gifford, de vice-voorzitter van de (blanke) Unie van Commerciële Boeren, op het regeringsbesluit. Op dit moment zijn tweehonderd aanvragen van blanke boeren in behandeling.
In totaal zullen mogelijk tweeduizend zwarte boeren die de hun toegewezen grond niet bewerken hun bedrijf weer in blanke handen zien overgaan. Minister Didymus Mutasa van Landhervorming houdt echter vol dat het hervormingsbeleid niet overboord wordt gezet. Niettemin wil de regering volgens hem de blanken een ‘hand van verzoening’ reiken.
Idd. Die snapt het echt niet.quote:Op maandag 24 april 2006 09:54 schreef ShaoliN het volgende:
Mugabe.![]()
Wat een dom menneke is dat toch.
Waar heb je precies begrip voor? Dat mensen die wat opgebouwt hebben alles afgepakt wordt omdat je het dan aan je strijdmakkers kan geven zodat je verkiezingen wint?quote:Op maandag 24 april 2006 10:15 schreef laforest het volgende:
Ik heb overigens wel begrip voor Mugabes standpunten. Hij is alleen niet echt tactisch![]()
Dat ie de blanken eruit heeft gegooid heb ik wel begrip voorquote:Op maandag 24 april 2006 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar heb je precies begrip voor? Dat mensen die wat opgebouwt hebben alles afgepakt wordt omdat je het dan aan je strijdmakkers kan geven zodat je verkiezingen wint?
ja vooral, die blanke boeren waren meer geintegreerd dan sommige immigranten die hier al jaren wonen.quote:Op maandag 24 april 2006 10:22 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat ie de blanken eruit heeft gegooid heb ik wel begrip voor
Wow, stoer man.quote:Op maandag 24 april 2006 10:22 schreef laforest het volgende:
[..]
stoer? wat lul je nou man?quote:
Heb je ooit wel eens de situatie ter plekke aanschouwd? Heb je enig idee hoe de zwarte bevolking ook leidt onder Mugabe?quote:Op maandag 24 april 2006 10:15 schreef laforest het volgende:
Ik heb overigens wel begrip voor Mugabes standpunten. Hij is alleen niet echt tactisch![]()
Ja de steunpilaren van je economie de deur uittiefen was erg handigquote:Op maandag 24 april 2006 10:22 schreef laforest het volgende:
[..]
Waarom?quote:Op maandag 24 april 2006 10:22 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja maar ze buiten de lokale bewoners wel uit en hebben daar eigenlijk niks te zoek.quote:Op maandag 24 april 2006 10:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ja vooral, die blanke boeren waren meer geintegreerd dan sommige immigranten die hier al jaren wonen.
Ze wonen er al generaties en brachten vreselijk veel welvaard in het land.quote:Op maandag 24 april 2006 10:25 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja maar ze buiten de lokale bewoners wel uit en hebben daar eigenlijk niks te zoek.
Inderdaad... Maar het siert ze wel dat ze zo publiekelijk hun fout toegeven...quote:Op maandag 24 april 2006 09:54 schreef ShaoliN het volgende:
Mugabe.![]()
Wat een dom menneke is dat toch.
Nou, de lokale bewoners zijn erg blij met het resultaatquote:Op maandag 24 april 2006 10:25 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja maar ze buiten de lokale bewoners wel uit en hebben daar eigenlijk niks te zoek.
En wie moesten er hard werken voor de blanken, voor de blanken hun winst? Nou?quote:Op maandag 24 april 2006 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze wonen er al generaties en brachten vreselijk veel welvaard in het land.
Lokale bevolking werd niet uitgebuit, dat mag nu wel duidelijke zijn, het land is zonder hen zo goed als failliet.
Hij gaat ze waarschijnlijk de schuld van de problemen geven omdat ze zijn weggegaan, dat heeft ie al eerder gedaan.quote:Op maandag 24 april 2006 10:29 schreef Bebop het volgende:
[..]
Inderdaad... Maar het siert hem wel dat hij zo publiekelijk zijn fout toegeeft...
Voor hetzelfde geld was hij zo'n lijer die zich te goed vindt om zijn fouten toe te geven, waardoor het land helemaal naar de knoppen gaat.
Hij weet toch ook wel waarom de blanke boeren vertrokken zijn?quote:Op maandag 24 april 2006 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij gaat ze waarschijnlijk de schuld van de problemen geven omdat ze zijn weggegaan, dat heeft ie al eerder gedaan.
Er zijn in die contreien genoeg gekken die het liever op een burgeroorlog zien uitlopen dan hun fout toe te geven.quote:Op maandag 24 april 2006 10:31 schreef Lucille het volgende:
Het land is al naar de knoppen, veel meer schade kan je toch niet meer doen. Al een aantal jaren is de situatie zo slecht dat het resultaat wel eens een burgeroorlog zou kunnen worden. Ik denk dat Mugabe dus nu de keuze heeft tussen de boeren terug halen of een burgeroorlog. Heeft denk ik weinig te maken met het feit dat hij een toffe peer is en zijn fout in ziet.
ja want etnische zuiveringen zijn vet coolquote:Op maandag 24 april 2006 10:22 schreef laforest het volgende:
[..]
Nu hebben ze geen uitbuiting meer, ze hebben vruchtbare landbouwgronden + boederijen. Maar toch gaat het land naar de knoppen.quote:Op maandag 24 april 2006 10:30 schreef laforest het volgende:
En wie moesten er hard werken voor de blanken, voor de blanken hun winst? Nou?
De 'British South Africa Company', onder de leiding van Cecil Rhodes, startte in 1888 met de ontginning van de aanwezige ertsen. Hij noemde het gebied naar zichzelf: Rhodesië. Het was de start van de kolonisatie. De lokale bevolking wordt ondergebracht in reservaten, terwijl de blanken de beste landbouwgronden bezetten.
Uitbuiting![]()
Toch wel grappig dat je Rhodes noemt als de uitbuiter. Natuurlijk was hij degene die de kolonisatie vooruit heeft gestuwd, maar Rhodes heeft het land wel gebracht waar het was (tot Mugabe de boel ging verzieken). Rhodes hield het kapitaal wel binnen Rhodesie en daarvoor heeft hij veel credits gekregen bij de bevolking, ook de zwarte bevolking dus. Je zou eens naar het graf van Rhodes moeten gaan, sta je versteld van dat hij op die speciale plek een laatste rustplaats heeft gekregen. Geen zwarte die daar roept dat Rhodes zo'n uitbuiter was.quote:Op maandag 24 april 2006 10:30 schreef laforest het volgende:
[..]
De 'British South Africa Company', onder de leiding van Cecil Rhodes, startte in 1888 met de ontginning van de aanwezige ertsen. Hij noemde het gebied naar zichzelf: Rhodesië. Het was de start van de kolonisatie. De lokale bevolking wordt ondergebracht in reservaten, terwijl de blanken de beste landbouwgronden bezetten.
Uitbuiting![]()
Wat doen ze nu dan? Juist, hongersnood hebben en geen fuck uitvoeren.quote:Op maandag 24 april 2006 10:30 schreef laforest het volgende:
[..]
Wat heeft dat met deze boeren te maken die de welvaard in het land brachten?quote:De 'British South Africa Company', onder de leiding van Cecil Rhodes, startte in 1888 met de ontginning van de aanwezige ertsen. Hij noemde het gebied naar zichzelf: Rhodesië. Het was de start van de kolonisatie.
Voordat de blanken daar landbouw bedreven werd er daar geen landbouw bedreven. Nadat Mugabe de boeren van hun land verdreef storte de economie in, was er hongersnood en werd er helemaal niets verbouwt op die farms. Enige wat men deed was de irrigatie systemen afbreken en verkopen.quote:De lokale bevolking wordt ondergebracht in reservaten, terwijl de blanken de beste landbouwgronden bezetten.
Inderdaad, alleen jammer dat ze nu omkomen van de honger maar ik lig er geen seconde wakker van. De meeste van die boeren zijn daar ook gewoon geboren. Of ben jij ook van mening dat we derde generatie turken en marrokanen maar het land moeten uitschoppen omdat ze van onze welvaart pikken?quote:Op maandag 24 april 2006 10:25 schreef laforest het volgende:
[..]
Opvallend niet, hoe de standpunten van Mugabe aanhangers nauwelijks afwijken van een ouwe nazi over de joden. Ze horen hier niet, ze buiten uit, etc etcquote:Op maandag 24 april 2006 10:39 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
Inderdaad, alleen jammer dat ze nu omkomen van de honger maar ik lig er geen seconde wakker van. De meeste van die boeren zijn daar ook gewoon geboren. Of ben jij ook van mening dat we derde generatie turken en marrokanen maar het land moeten uitschoppen omdat ze van onze welvaart pikken?
Dan kom ik er gezellig langs zitten, laat ze het maar lekker uitzoeken.quote:Op maandag 24 april 2006 10:13 schreef Drugshond het volgende:
Als er straks een giro 555 actie komt voor Zimbabwe , dan trek ik nog een pilsje open met een zak chips. Ze zoeken het daar maar uit.
- Het volk krijgt wat het verdient, de bedelstaf -
Valt wel mee toch? Minder dan in NL!quote:vier van de dertien miljoen Zimbabwanen op voedselhulp aangewezen.
Die vier moeten we maar naar NL halen, schiphol heeft immers nog 5 banen.quote:Op maandag 24 april 2006 10:57 schreef Henk-Wim het volgende:
[..]
Valt wel mee toch? Minder dan in NL!![]()
Waarom? Jij vindt het ok als het eigendom van eenieder naar willekeur kan worden gevorderd door de staat?quote:Op maandag 24 april 2006 10:15 schreef laforest het volgende:
Wat een primitieve denkbeelden. Eenieder die voor een ander werkt wordt dus uitgebuit?quote:Op maandag 24 april 2006 10:30 schreef laforest het volgende:
[..]
Uitbuiting![]()
Nee, eenieder die voor iemand werkt van een andere etnische groep wordt onderdrukt en uitgebuit.quote:Op maandag 24 april 2006 11:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat een primitieve denkbeelden. Eenieder die voor een ander werkt wordt dus uitgebuit?
lijden is iets anders dan leiden.quote:Op maandag 24 april 2006 10:25 schreef Lucille het volgende:
[..]
Heb je ooit wel eens de situatie ter plekke aanschouwd? Heb je enig idee hoe de zwarte bevolking ook leidt onder Mugabe?
Excuses voor de onzuivere formuleringquote:Op maandag 24 april 2006 11:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, eenieder die voor iemand werkt van een andere etnische groep wordt onderdrukt en uitgebuit.
Ja, ik zag de fout zonet ook al.quote:
In de tijd van de blanke boeren was er geen hongersnood. Wat ik begrepen heb is dat Zimbabwe het voor een Afrikaans land niet eens zo slecht deed.quote:Op maandag 24 april 2006 10:22 schreef laforest het volgende:
[..]
Sterker nog, Zimbabwe had als bijnaam 'de graanschuur van zuidelijk Afrika' en produceerde zo veel voedsel dat het naar alle omringende buurlanden werd geexporteerd. Boeren waren in staat om 2 a 3 oogsten per jaar te produceren. Als je nu langs de graanvelden rijdt dan zie je braakliggende landerijen waar niet eens 1 oogst vanaf komt. Met pijn en moeite zijn mensen in staat om een paar vierkante meter voor zichzelf te bebouwen, maar er is nauwelijks productie voor de gehele bevolking.quote:Op maandag 24 april 2006 12:13 schreef BrickTop het volgende:
[..]
In de tijd van de blanke boeren was er geen hongersnood. Wat ik begrepen heb is dat Zimbabwe het voor een Afrikaans land niet eens zo slecht deed.
Deze welvarende periode is binnen zes jaar compleet om zeep geholpen.
Yup. Dat noemen ze geloof ik de "belevingseconomie".quote:Op maandag 24 april 2006 13:08 schreef Richie_Rich het volgende:
Is het niet die vrouw van Mugabe die eens per maand naar een Europese stad vliegt om daar een paar ton kapot te slaan een kleding e.d.?
Waar ik op duidde is dat de grenzen zoals wij mensen die creeeren goed te vergelijken is met territoria zoals dieren deze hebben.quote:Op maandag 24 april 2006 14:12 schreef Floridinges het volgende:
Mensen verschuillen juist heel erg van beesten: ze zijn rationeel, ze kunnen prima voor zichzelf beslissingen nemen, enzovoorts. Pas als er groepsdenken (religie, staat, ideologie, stam) in het spel komt, met de dehumanisering van dien, gebeuren er zulke drama's.
Ook de landen die geen grensconflicten hebben maar buiten de Hegemonie der Groten vallen groeien niet zo hard. Kijk maar in dat topic dat ik opende.
Dat is ook waar voor Azie, en daar doen ze het toch stukken beter.quote:Op maandag 24 april 2006 14:09 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Oorzaak van veel problemen in Afrikaanse landen is dat vaak een westers land de baas is geweest, op een dag bedacht dat westerse land om zich terug te trekken waardoor een machtsvacuum ontstond. Om stabiliteit binnen een land te krijgen is helaas vaak oorlog nodig (er moet uitgevochten worden wie de baas is). Kijk maar naar de landsindeling zoals deze binnen europa is, deze is ook niet in goed en vreedzaam overleg vastgesteld hoor. In Afrika hebben westerse landen gewoon lijnen getrokken om grenzen te stellen, deze grenzen hebben niets met history zoals in bijvoorbeeld Nederland te maken.
Kom eens met bewijzen voor die bewering. Marokko is nog net geen derde-wereldland, als je kijkt naar het BNP per hoofd van de bevolking.quote:
Je begrijpt het niet, da's duidelijk. Alleen in hele arme landen 'leent' men kinderen op grote schaal uit om seks met oude mannen te hebben. Dat dat in Nederland ook sporadisch gebeurt, doet daar niks aan af. Nederland is trouwens ook in rap tempo aan het afglijden, maar dat even terzijde.quote:Wat heeft dat te maken met welvaart? De seksindustrie draait hier ook op volle toeren.
Lees het boek "IQ and the Wealth of Nations" eens. En laat je niet teveel afleiden door kritiek uit de politiek correcte hoek.quote:Oh ja? Onderbouw dat "feit" eens, dan? Dan ga ik lekker falsifieren.
Of ben je zelf een neger?![]()
Denk dat dit eerder een indicatie is voor wat je eigenlijk meet als je IQ meet, verdiep jij je maar eens in de Cyril Burt affaire.quote:Op maandag 24 april 2006 14:18 schreef Sherlock666 het volgende:
Lees het boek "IQ and the Wealth of Nations" eens. En laat je niet teveel afleiden door kritiek uit de politiek correcte hoek.
Is ook niet zo gek. Aziaten weten wel hoe ze een economie draaiende moeten houden. En geheel toevallig ligt het IQ in (Oost-)Azië gemiddeld ook een stukkie hoger.quote:Op maandag 24 april 2006 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is ook waar voor Azie, en daar doen ze het toch stukken beter.
Marokko is een heel modern land aan het worden, kijk maar naar Casablancaquote:Op maandag 24 april 2006 14:03 schreef Sherlock666 het volgende:
Jij laat je waarschijnlijk een beetje teveel in met 'onze' Marokkaanse medelanders. Die hebben zelf een heel verkeerd beeld van Marokko. Marokko is gewoon een achterlijk land.
Bullshit, door alle landbouw subsidies in het westen is er nauwelijks wat te verdienen voor die Afrikanen, als de westerse wereld eens stopt met die achterlijke landbouw subsidies dan hoef je ook heel wat minder ontwikkelingshulp te geven.quote:Nee. Dat is linkse bullshit, geuit door mensen die geen verantwoordelijkheid voor zichzelf durven te nemen, en die onmacht ook op anderen projecteren.
IQ is niet zozeer een graadmeter van intelligentie. Maar meer een graadmeter voor de zaken die je nodig hebt om je staande te houden in een moderne economie. Analytisch denkvermogen. Ruimtelijk inzicht. Taalvermogen. Dat soort zaken dus.quote:Op maandag 24 april 2006 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk dat dit eerder een indicatie is voor wat je eigenlijk meet als je IQ meet, verdiep jij je maar eens in de Cyril Burt affaire.
Klopt maar historisch gezien zijn er in Afrika nooit echt landen geweest zoals wij dat kennen. Afrika bestond voor een groot deel uit volkeren. De volken waren een stuk kleiner ivm hoe wij nu een land zien, zo'n volk had een leider. Deze leider had dus maar een klein groepje mensen onder zich.quote:Op maandag 24 april 2006 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is ook waar voor Azie, en daar doen ze het toch stukken beter.
Het is gewoon een graadmeter van het soort samenleving waar de mensen die de test ontwikkelen uit komen.quote:Op maandag 24 april 2006 14:24 schreef Sherlock666 het volgende:
[..]
IQ is niet zozeer een graadmeter van intelligentie. Maar meer een graadmeter voor de zaken die nodig hebt om je staande te houden in een moderne economie. Analytisch denkvermogen. Ruimtelijk inzicht. Taalvermogen. Dat soort zaken dus.
Het is natuurlijk erg leuk dat men in Burkina Fasso heel vermakelijk op trommeltjes kan slaan. Maar daar heeft een moderne economie nu eenmaal geen enkel nut voor.
Da's in wezen hetzelfde als wat ik zeg. Denk daar maar eens over na.quote:Op maandag 24 april 2006 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is gewoon een graadmeter van het soort samenleving waar de mensen die de test ontwikkelen uit komen.
Geen wonder dus dat mensen uit het soort samenleving komen waar de ontwikkelaars van de test uit komen beter scoren dan mensen uit een ander soort samenleving.
prcs, als een Afrikaan een IQ test zal samenstellen zouden wij europeanen heel laag scoren. Er wordt bij het maken van zo'n IQ test voor een groot deel (bewust dan wel onbewust) naar dingen gekeken die in de samenleving belangrijk zijn.quote:Op maandag 24 april 2006 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is gewoon een graadmeter van het soort samenleving waar de mensen die de test ontwikkelen uit komen.
Geen wonder dus dat mensen uit het soort samenleving komen waar de ontwikkelaars van de test uit komen beter scoren dan mensen uit een ander soort samenleving.
Nee, omdat je compleet ondoordachte onzin loopt uit te kramen. Een beetje niveau VMBO zeg maar.quote:Op maandag 24 april 2006 14:40 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Omdat ik het niet met je eens ben begrijp ik het niet?![]()
Met Marokko gaat het juist helemaal niet goed. Na Syrie het armste land aan de middenlandse zee. Zeer slechte economische groei 1,2% slechts vorig jaar. Dat is erg slecht voor een land in ontwikkeling die moeten toch 4-8% scoren willen ze echt vooruit komen.quote:Op maandag 24 april 2006 14:21 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Marokko is een heel modern land aan het worden, kijk maar naar Casablanca
[..]
Zou je toch niet zeggen als ik die vakantie foto`s zie van een vriend van mij.quote:Op maandag 24 april 2006 14:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Met Marokko gaat het juist helemaal niet goed. Na Syrie het armste land aan de middenlandse zee. Zeer slechte economische groei 1,2% slechts vorig jaar. Dat is erg slecht voor een land in ontwikkeling die moeten toch 4-8% scoren willen ze echt vooruit komen.
Trouwens Zimbabwe
groeicijfers
2000 -6,1%
2001 -6,5%
2002 -12,1%
2003 -13,6%
2004 -8,2%
2005 -7,0%
Leuke kerel die mugabe, jammer dat het westen niet in Zimbabwe heeft ingegrepen
Je hebt Marokko en je hebt de Rif. Dat zijn twee verschillende dingen.quote:Op maandag 24 april 2006 14:51 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Zou je toch niet zeggen als ik die vakantie foto`s zie van een vriend van mij.
Schone mooie straten, overal netjes en geordend en mooie gebouwen in Casablanca.
Maarja de cijfers liegen niet.
quote:Op maandag 24 april 2006 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk dat dit eerder een indicatie is voor wat je eigenlijk meet als je IQ meet, verdiep jij je maar eens in de Cyril Burt affaire.
Mja de arabische landen zijn over het algemeen niet zo arm. Het beste kun je een land vergelijken met de buurlanden. Marroko is duidelijk stukken armer dan Algerije, Tunesie, Libie, Spanje ook blijven de groeicijfers ten opzichte van die landen achter.quote:Op maandag 24 april 2006 14:51 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Zou je toch niet zeggen als ik die vakantie foto`s zie van een vriend van mij.
Schone mooie straten, overal netjes en geordend en mooie gebouwen in Casablanca.
Maarja de cijfers liegen niet.
Dat boek bewijst inderdaad niet veel meer dan A=A.quote:Op maandag 24 april 2006 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je wil dus ontkennen dat een deel van de problemen in Afrikaanse landen o.a. geescaleerd zijn n.a.v. vertreken van de westerse landen die deze landen gecoloniseerd hadden?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |