Ik denk niet dat nog veel boeren terug willen komen om onder het regieme daar wat op te zetten. Zuidafrika beleeft op het moment soortgelijke toestanden. Boeren worden geterroriseerd en overvallen.quote:Regering-Mugabe wil blanke boeren terug
Van onze correspondent Kees Broere
NAIROBI - De regering van Zimbabwe wil blanke boeren laten terugkeren naar hun land. De beslissing komt ruim vijf jaar na het begin van het controversiële landhervormingsprogramma van president Robert Mugabe.
Sinds 2000 zijn meer dan 3500 blanke boeren verjaagd. De economie van Zimbabwe is vrijwel geheel ingestort.
Tot 2000 was de meeste landbouwgrond in Zimbabwe in handen van de kleine blanke minderheid. Vierduizend boeren gaven werk aan 300 duizend zwarte arbeiders.
[Advertentie]
President Mugabe wist zich echter bedreigd door de financiële steun die blanken gaven aan de oppositiepartij MDC. Hij beloofde het land te zullen ‘teruggeven’ aan de zwarte Zimbabwanen. In de praktijk echter waren het vooral zijn vertrouwelingen die van de hervorming profiteerden.
Op de meeste buitgemaakte boerderijen kwam de productie zo goed als stil te liggen. De oogst van tabak, maïs, fruit en bloemen is tot een minimum gereduceerd. Door het instorten van de zo belangrijke landbouweconomie zijn dit jaar minstens vier van de dertien miljoen Zimbabwanen op voedselhulp aangewezen.
‘Er is begrip voor het feit dat onze leden een belangrijke rol willen spelen in de agrarische productie, de voedselzekerheid en het genereren van buitenlandse valuta voor het land’, zo reageerde Trevor Gifford, de vice-voorzitter van de (blanke) Unie van Commerciële Boeren, op het regeringsbesluit. Op dit moment zijn tweehonderd aanvragen van blanke boeren in behandeling.
In totaal zullen mogelijk tweeduizend zwarte boeren die de hun toegewezen grond niet bewerken hun bedrijf weer in blanke handen zien overgaan. Minister Didymus Mutasa van Landhervorming houdt echter vol dat het hervormingsbeleid niet overboord wordt gezet. Niettemin wil de regering volgens hem de blanken een ‘hand van verzoening’ reiken.
Idd. Die snapt het echt niet.quote:Op maandag 24 april 2006 09:54 schreef ShaoliN het volgende:
Mugabe.![]()
Wat een dom menneke is dat toch.
Waar heb je precies begrip voor? Dat mensen die wat opgebouwt hebben alles afgepakt wordt omdat je het dan aan je strijdmakkers kan geven zodat je verkiezingen wint?quote:Op maandag 24 april 2006 10:15 schreef laforest het volgende:
Ik heb overigens wel begrip voor Mugabes standpunten. Hij is alleen niet echt tactisch![]()
Dat ie de blanken eruit heeft gegooid heb ik wel begrip voorquote:Op maandag 24 april 2006 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar heb je precies begrip voor? Dat mensen die wat opgebouwt hebben alles afgepakt wordt omdat je het dan aan je strijdmakkers kan geven zodat je verkiezingen wint?
ja vooral, die blanke boeren waren meer geintegreerd dan sommige immigranten die hier al jaren wonen.quote:Op maandag 24 april 2006 10:22 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat ie de blanken eruit heeft gegooid heb ik wel begrip voor
Wow, stoer man.quote:Op maandag 24 april 2006 10:22 schreef laforest het volgende:
[..]
stoer? wat lul je nou man?quote:
Heb je ooit wel eens de situatie ter plekke aanschouwd? Heb je enig idee hoe de zwarte bevolking ook leidt onder Mugabe?quote:Op maandag 24 april 2006 10:15 schreef laforest het volgende:
Ik heb overigens wel begrip voor Mugabes standpunten. Hij is alleen niet echt tactisch![]()
Ja de steunpilaren van je economie de deur uittiefen was erg handigquote:Op maandag 24 april 2006 10:22 schreef laforest het volgende:
[..]
Waarom?quote:Op maandag 24 april 2006 10:22 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja maar ze buiten de lokale bewoners wel uit en hebben daar eigenlijk niks te zoek.quote:Op maandag 24 april 2006 10:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ja vooral, die blanke boeren waren meer geintegreerd dan sommige immigranten die hier al jaren wonen.
Ze wonen er al generaties en brachten vreselijk veel welvaard in het land.quote:Op maandag 24 april 2006 10:25 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja maar ze buiten de lokale bewoners wel uit en hebben daar eigenlijk niks te zoek.
Inderdaad... Maar het siert ze wel dat ze zo publiekelijk hun fout toegeven...quote:Op maandag 24 april 2006 09:54 schreef ShaoliN het volgende:
Mugabe.![]()
Wat een dom menneke is dat toch.
Nou, de lokale bewoners zijn erg blij met het resultaatquote:Op maandag 24 april 2006 10:25 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja maar ze buiten de lokale bewoners wel uit en hebben daar eigenlijk niks te zoek.
En wie moesten er hard werken voor de blanken, voor de blanken hun winst? Nou?quote:Op maandag 24 april 2006 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze wonen er al generaties en brachten vreselijk veel welvaard in het land.
Lokale bevolking werd niet uitgebuit, dat mag nu wel duidelijke zijn, het land is zonder hen zo goed als failliet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |