quote:Op zondag 23 april 2006 11:48 schreef Biancavia het volgende:
Kon je WFL niet meer vinden?
Het zou nog eens een interessante discussie kunnen opleveren.quote:Op zondag 23 april 2006 12:23 schreef 0d1n het volgende:
[..]
![]()
Ik hoop dan ook (filosofische) Psychologen aan te spreken haha
Ik heb al het late wittgenstein (alles vanaf filososische onderzoekingen) reeds besteld. Alleen nadat ik zijn filosofische onderzoekingen had doorgespit kwam ik erachter dat ik het allemaal toch in mijn eigen wereldje plaats. Er zijn een aantal gedachten die ik snap maar waar ik nog niks mee kan, ik denk dat dat komt omdat hij het zelf ook nog niet uitgewerkt heeft, daar moet ik later maar onderzoek naar doen. Ik heb wat dat betreft een vrij sterke onbewuste-wil die dingen op een eigen manier verwerkt.quote:Op zondag 23 april 2006 12:49 schreef Claudia_x het volgende:
De late Wittgenstein is er overigens behoorlijk bedreven in om zijn abstracte denken tot de verbeelding te laten spreken door sprekende voorbeelden te geven. Misschien kun je nog wat van hem leren?
"Zweven".. "alle kanten op".. Hmm, naar mijn mening is dit ook het probleem dat ik opgeschreven heb, "zou je het intuitief doorgekregen hebben?". Ik vraag het me af. Maar dat is niet relevant nu. Meer relevant is dat ik rationeel een motivator moet hebben. "Intellectuele bruggetjes".quote:Op zondag 23 april 2006 12:47 schreef Claudia_x het volgende:
Ik houd ook van abstract denken, maar jij hebt een bijzonder slordige openingspost geschreven. Misschien moet je proberen je gedachten duidelijk af te bakenen in plaats van alle kanten op te zweven.
Ehm, is dat een manouvre?quote:Verder zijn er in gesprekken twee mogelijkheden om het pragmatische met het abstracte te verbinden: redeneren van principes naar concrete voorbeelden, of van concrete voorbeelden terug naar de onderliggende principes. In de praktijk van de discussie werkt dit vrij aardig, al zal niet iedereen welwillend zijn om over principes te gaan praten.
Ik geloof overigens niet dat het mogelijk is om verschillende standpunten te hebben die dezelfde praktische implicaties hebben. Zou je daar een voorbeeld van kunnen geven?
Ik ben al met argumentatieleer en een beetje propositie logica bezig geweest en ga er in de toekomst mee verder maar het eigen maken is een totaal ander verhaal. Ik denk dat ik een soort logisch schema ga maken na elke reactie in de toekomst. Ik doe dingen gradueel (veel verschillende onderwerpen (Creativiteit?)). Maar ik moet hier echt nog over nadenken!quote:Op zondag 23 april 2006 13:10 schreef Petertje81 het volgende:
Misschien moet je voor een wetenschappelijker benadering kiezen, 0d1n. Ik zou je willen aanraden eens een poging te wagen de formele logica toe te passen in je filosofische praktijk. Ga voor elke zin, voor elke gedachte na hoe deze niet alleen associatief, maar ook - en primair - logisch aansluit op het voorafgaande en volgende.
Zonder de intentie je te bruuskeren, moet ik namelijk zeggen dat de indruk die ik - op basis van dit topic en de meerderheid van je WFL topics - van je brein krijg grote overeenkomsten met your typical American hurricane vertoont: krachtig, maar wanordelijk. Mocht ik gelijk hebben, dan zou het gevolg hiervan kunnen zijn dat de grenzen van de waarheid waartoe je komt enkel bepaald worden door je eigen creativiteit.
"Waar is wat je denken kunt" mag een uiterst hip adagium zijn, het lijkt me niet het jouwe.
Ha! Dat dacht je!quote:Op zondag 23 april 2006 13:21 schreef Nickthedick het volgende:
Hmmm, ik ben behoorlijk pragmatisch in discussies. Het is een kwestie van gevoel als uitgangspunt nemen en tijdens de discussies de argumenten ontwikkelen, waarbij je sterk gebruik maakt van de argumenten van de ander om je ideeen aan te hangen. Het wordt daardoor ook een meer levendig gesprek waarbij 'je eigen gedachten uitleggen' ondergeschikt wordt aan het 'samen tot een conclusie komen' (wat maar zelden of gedeeltelijk lukt overigens).![]()
Goed, ik ben taalkundige, zoals je waarschijnlijk al ontdekt hebt. Ik begrijp vrij weinig van de passage hierboven, evenals van je openingspost. Nu kun je mij kwalijk nemen dat ik je niet intuïtief begrijp, maar volgens mij is dat ook onmogelijk met de taal die jij gebruikt. "Meer relevant is dat ik rationeel een motivator moet hebben." Wat voor "motivator"? Wat betekent het om zoiets "rationeel" te hebben? Waarom is dat relevanter? Wat is het verband met het voorgaande? Wat is het verband met "intellectuele bruggetjes"? Je schrijft alsof je een droom probeert na te vertellen.quote:Op zondag 23 april 2006 13:38 schreef 0d1n het volgende:
"Zweven".. "alle kanten op".. Hmm, naar mijn mening is dit ook het probleem dat ik opgeschreven heb, "zou je het intuitief doorgekregen hebben?". Ik vraag het me af. Maar dat is niet relevant nu. Meer relevant is dat ik rationeel een motivator moet hebben. "Intellectuele bruggetjes".
Je schreef tussen haakjes: "Discussies hebben de neiging eeuwig voort te woekeren. De pragmatische aanpak: betekenen de verschillende standpunten in praktisch opzicht precies hetzelfde, dan is verder discussieren onnodig'."quote:Even toch denken Ja,. waar haal je dat precies uit? Kan je dat stukje voor mij quoten? Dat maakt het helder voor mij. (geheugen werkt even niet mee), Ik denk dat ik het anders bedoeld heb. Ik kan wel proberen je aan te vullen/vallen maar dat is dan meer drog-filosoferen of hoe ze dat noemen haha..
En wat is nu het probleem? Is het probleem dat je niet in anderen en hun gedachten geïnteresseerd bent? Zijn ze niet in jou geïnteresseerd? Wil je je technieken eigen maken om discussies te voeren met mensen die zich op een ander abstractieniveau begeven?quote:Op zondag 23 april 2006 13:55 schreef 0d1n het volgende:
Ik verzand altijd in mezelf en dan zeggen ze bijvoorbeeld "Kijk niet zo stoicijns" of "doe alsof je geinteresseerd bent".. Majaha, ik zie vaak mijn eigen dingen in zaken en najah, menig persoon kan niks met mijn inzichten. Ik heb er wel lol aan hoor maar inderdaad zoals Claudia_X al verteld heeft: Niet iedereen heeft begrip voor dergelijke diepe reflecties.
Mijn gevoel is niet op anderen gericht maar naar binnen zeg maar.
De kritiek die je daar kreeg was niet onterecht. Heidegger is niet makkelijk om te lezen en te begrijpen, zeker als je helemaal geen moeite doet je gedachtegang op te bouwen voor je lezer. Bedenk dat je zoiets niet alleen voor de lezer doet, maar ook voor jezelf.quote:Op vrijdag 21 april 2006 07:18 schreef 0d1n het volgende:
Thnks.. nou je hebt in ieder geval een aantal dingen begrepen.
Ik zal me voorlopig weer afhoudend houden van nederlandse fora en aan mijn taal werken.
Het probleem! Ha! Nou dat ik gevoelsmatig JUIST in kan tunen. Daar heb ik een stel mentale motivaties voor nodig.quote:Op zondag 23 april 2006 16:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En wat is nu het probleem? Is het probleem dat je niet in anderen en hun gedachten geïnteresseerd bent? Zijn ze niet in jou geïnteresseerd? Wil je je technieken eigen maken om discussies te voeren met mensen die zich op een ander abstractieniveau begeven?
a motivator? Daar heb ik het toch de hele tijd over? Namelijk de motivator tot alles! Maar ik beschreef het al in een eerder geval en daar bedoelde ik wel iets specifieks namelijk (en daar was het een associatie op), de motivatie die mij helpt in te tunen op anderen.quote:Op zondag 23 april 2006 16:47 schreef Claudia_x het volgende:Goed, ik ben taalkundige, zoals je waarschijnlijk al ontdekt hebt. Ik begrijp vrij weinig van de passage hierboven, evenals van je openingspost. Nu kun je mij kwalijk nemen dat ik je niet intuïtief begrijp, maar volgens mij is dat ook onmogelijk met de taal die jij gebruikt.
1"Meer relevant is dat ik rationeel een motivator moet hebben."
a Wat voor "motivator"?
b Wat betekent het om zoiets "rationeel" te hebben?
c Waarom is dat relevanter?
d Wat is het verband met het voorgaande?
e Wat is het verband met "intellectuele bruggetjes"?
Aha. Beeldend denker? Zou het?!quote:Je schrijft alsof je een droom probeert na te vertellen.
Aha! Ja, ik denk dat ik het maar aan william james over moet laten. En mijn periode autodidactisch leren is bijna over (september). Dan begin ik een nieuwe opleiding en focus ik mij helemaal op de "orthodoxe vakken".quote:Hoe kun je ooit helder gaan denken als je taal zo vertroebeld is? Waarom gebruik je de woorden die je gebruikt? Wat betekenen ze? Welk doel wil je ermee bereiken? Welke gedachten moeten ze vormgeven?
Misschien moet jij de filosofie eens een tijdje opzij leggen en wat romans gaan lezen, filosofische romans als jij daar behoefte aan hebt, al ben ik van mening dat je als "filosoof" geen voorgekauwde gedachten nodig hebt om ergens inspiratie uit te kunnen halen. En als ik jou was, zou ik beginnen dit essay van Orwell te lezen.
[..]
Je schreef tussen haakjes: "Discussies hebben de neiging eeuwig voort te woekeren. De pragmatische aanpak: betekenen de verschillende standpunten in praktisch opzicht precies hetzelfde, dan is verder discussieren onnodig'."
Wat orrwell zegt : " A man may take to drink becausequote:Op zondag 23 april 2006 16:47 schreef Claudia_x het volgende:Misschien moet jij de filosofie eens een tijdje opzij leggen en wat romans gaan lezen, filosofische romans als jij daar behoefte aan hebt, al ben ik van mening dat je als "filosoof" geen voorgekauwde gedachten nodig hebt om ergens inspiratie uit te kunnen halen. En als ik jou was, zou ik beginnen dit essay van Orwell te lezen.
Filosofie is als een roman voor me. Schopenhauers kleine filosofische geschriften was voor de plezier, late wittgenstein als ik moe ben en heidegger omdat ik vind dat ik hem moet kennen, James omdat ik wil leren automatisch in te tunen op andere mensen maar niet weet welke burg ik moet slaan om vervolgens mezelf met wilskracht over te kunnen zetten op het intunen op anderen.quote:Op zondag 23 april 2006 16:47 schreef Claudia_x het volgende:
Misschien moet jij de filosofie eens een tijdje opzij leggen en wat romans gaan lezen, filosofische romans als jij daar behoefte aan hebt, al ben ik van mening dat je als "filosoof" geen voorgekauwde gedachten nodig hebt om ergens inspiratie uit te kunnen halen. En als ik jou was, zou ik beginnen dit essay van Orwell te lezen.
Klopt, maar ik ben geen narcist..quote:Op zondag 23 april 2006 18:14 schreef TrenTs het volgende:
Je vindt jezelf wel heel interessant, hé?
Ik had anders wel wat tips voor je, maar die zijn vast niet diep genoeg, o grote godheid met het ontzagwekkend groot brein.quote:Op zondag 23 april 2006 18:17 schreef 0d1n het volgende:
[..]
Klopt, maar ik ben geen narcist..
En omdat jij in een selecting mind zit zoals al je andere karnuiten.
In die zin van: "ik onderzoek de geest en mijn eigen geest is het beste onderzoeks gebied"
Tips! Damn ik mag dan wel blind zijn "abstracties willen hebben voor food" maar in die blindheid heb ik wel tips nodig!quote:Op zondag 23 april 2006 18:19 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Ik had anders wel wat tips voor je, maar die zijn vast niet diep genoeg, o grote godheid met het ontzagwekkend groot brein.
quote:Op zondag 23 april 2006 18:22 schreef 0d1n het volgende:
[..]
Tips! Damn ik mag dan wel blind zijn "abstracties willen hebben voor food" maar in die blindheid heb ik wel tips nodig!
Ik zou echt blij zijn met tips!![]()
Ik ben een ad lib denker (on the fly ofzo?). Dat kan oninspirerend overkomen met al het onderstaande maar heeft ook voordelen.quote:Gebruik geen woorden/uitdrukkingen die je niet kent, zoals 'karnuiten' of 'naar mijns inziens'
Okquote:Gebruik normaal Nederlands
Mijn zinnen zijn altijd vrij efficient. Maar het laatste wat je zegt is wel iets waar ik graag aan werk.quote:Een hoop onzinzinnen achter elkaar zetten maakt je werk onleesbaar, oninteressant, oninspirerend en laat zien dat je zelf ook geen idee hebt waar je het over hebt.
Persoonlijke indruk denk ik. Maar ik weet niet altijd het nederlandse alternatief. Kan ik nog aan gaan werken in de toekomst.. Eerst maar tot september doorwerken.quote:Je taal doorspekken met Engelse termen doet bijzonder gekneust aan
Dat komt omdat dat raar overkomt, ik vind het leuk om daarmee te spotten als tegen reactiequote:Jezelf op de borst kloppen is meelijwekkend
Heb ik niet gezegd. Ik hoor ook bij die karnuiten. dat is de grap, ik plaats je in een groep waar ik ook bij hoor. Beetje ambigu..quote:Roepen dat ik een 'selecting mind' heb en daarna mij in een hokje plaatsen geeft aan dat je nog 100 boeken over filosofie kunt lezen en er dan nog steeds niets van zal begrijpen
Nee, het zijn gewoon lompe taalfouten.quote:Op zondag 23 april 2006 18:41 schreef 0d1n het volgende:
Ik ben een ad lib denker (on the fly ofzo?). Dat kan oninspirerend overkomen met al het onderstaande maar heeft ook voordelen.
Het heeft weinig met efficiënt te maken, het zijn niet-lopende onduidelijke zinnen.quote:Mijn zinnen zijn altijd vrij efficient. Maar het laatste wat je zegt is wel iets waar ik graag aan werk.
Iemand die serieus genomen wil worden komt niet aan met iets wat zo "nouveau riche" is als Engels in je taal verwerken. Ik ben zelf Anglist en doe dat niet eens.quote:Persoonlijke indruk denk ik. Maar ik weet niet altijd het nederlandse alternatief. Kan ik nog aan gaan werken in de toekomst.. Eerst maar tot september doorwerken.
De ironie is anders onmerkbaar.quote:Dat komt omdat dat raar overkomt, ik vind het leuk om daarmee te spotten als tegen reactie
Je maakt jezelf belachelijk door zoiets op te schrijven, want er is geen reden om aan te nemen dat het ambigu is. Als je dat zo doet is het een geval van 'de pot verwijt de ketel' en dat komt je geloofwaardigheid niet ten goede, zeker niet in discussies.quote:Heb ik niet gezegd. Ik hoor ook bij die karnuiten. dat is de grap, ik plaats je in een groep waar ik ook bij hoor. Beetje ambigu..
Aha, nou ambigu in een "ik had intuitief nog een andere interpretatie in mijn achterhoofd".. Enigszins moelijk uit te leggen verder..quote:Op zondag 23 april 2006 19:26 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Nee, het zijn gewoon lompe taalfouten.
[..]
Het heeft weinig met efficiënt te maken, het zijn niet-lopende onduidelijke zinnen.
[..]
Iemand die serieus genomen wil worden komt niet aan met iets wat zo "nouveau riche" is als Engels in je taal verwerken. Ik ben zelf Anglist en doe dat niet eens.
[..]
De ironie is anders onmerkbaar.
[..]
Je maakt jezelf belachelijk door zoiets op te schrijven, want er is geen reden om aan te nemen dat het ambigu is. Als je dat zo doet is het een geval van 'de pot verwijt de ketel' en dat komt je geloofwaardigheid niet ten goede, zeker niet in discussies.
Tekst is polyinterpretabel ja, maar in bepaalde gevallen komt dat niet uit de verf.quote:Op zondag 23 april 2006 19:37 schreef 0d1n het volgende:
Maareh, het is ook bekend dat text multi-interpreteerbaar is, er gaat geen toon of nonverbaleexpressie mee gepaard ofzo.
Kan niet. Psychologen functioneren postmodernistisch uitgedrukt op een ander niveau.quote:Op zondag 23 april 2006 12:23 schreef 0d1n het volgende:
[..]
![]()
Ik hoop dan ook (filosofische) Psychologen aan te spreken haha
Ik had het topic nog niet gelezen. Vandaar de tvpquote:Op zondag 23 april 2006 21:49 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Waarom? Er valt niets zinnigs te zeggen. Od1n weet niet waar hij over praat. Letterlijk.
Je gebruikt hier wel het woordje 'want', maar ik zie geen verklaring. Ik denk echt dat als jij je taal op orde weet te krijgen, je hiermee tevens ordening en samenhang in je gedachten aanbrengt.quote:Op zondag 23 april 2006 17:57 schreef 0d1n het volgende:
Wat orrwell zegt : " A man may take to drink because
he feels himself to be a failure, and then fail all the more completely
because he drinks. It is rather the same thing that is happening to the
English language. It becomes ugly and inaccurate because our thoughts are
foolish, but the slovenliness of our language makes it easier for us to
have foolish thoughts."
Dit gaat niet helemaal op want ik beschrijf stukken in mijn gedachten om problemen op verschillende manieren aan te vallen. Ik maak dus denk sprongetjes.
het beloofd repliek;quote:Op zondag 23 april 2006 09:34 schreef 0d1n het volgende:
Ik heb het boek "pragmatisme" van William James (filosoof/psycholoog) besteld en hoop dat hij mij wat tips kan geven, ik denk vaak in abstracte termen of spring van gedachte op gedachte (lees, ik begrijp intern wat de connectie is.
En helemaal omdat ik constant of Heidegger of vanaf vorige week de late Wittgenstein lees als ik de tijd heb. Schopenhauer zegt ook, "filosofie moet je voor jezelf bedrijven". Ik ben vaak bang dat ik mijn filosofische ontwikkelingen ondermijn als ik me ga richten op de pragmatische vorm. Ik merk gewoon dat ik vaak in abstacties denk en niet graag "descend in chitty-chatty world".
Toch moet ik nog een psychologische bewijsvoering hebben om te kijken wat er nodig is om abstract te blijven denken en toch pragmatisch te zijn. (Discussies hebben de neiging eeuwig voort te woekeren. De pragmatische aanpak: betekenen de verschillende standpunten in praktisch opzicht precies hetzelfde, dan is verder discussieren onnodig'.)
Wat heb ik hier allemaal voor nodig?
Naar mijns insziens bepaalde bruggetjes maken (mentale motivatoren) (omdat ik zelf alleen uit rationele motivatoren kan handelen en mij aanpas op oude beslissingen totdat ik weer een nieuwe gedachte erover heb gehad die het omgooit) en meditaties na elke zin in reacties zodat je tijd hebt om te formuleren maar ik wil dit automatisch maken! Tips, pointers, uitleg, etc allemaal welkom!
En voor de duidelijkheid: ik wil een beste van both worlds, 'door ontwikkelen filosofisch' en gelijkgestemden op elk niveau vinden door pragmatisme (idealiter).
Ik probeer nu met de huidige kennis een evenwicht te vinden tussen:
a: constant filosofisch denken
b: concrete voorbeelden fabriceren die zoveel mogelijk recht doen aan 'a:'
c: pragmatische kijk, gedachten toespitsen op de mensen die ik spreek
d: een filosofie ontwikkelen dat als werk model het subject kan laten schakelen tussen abstracties
e: nog niet bekend
dat is op zijn zachts gezegd wel vreemd...zeker als je met denken bezig bent en een boodschap de wereld in wil knallen.quote:Op zondag 23 april 2006 17:57 schreef 0d1n het volgende:
[..]
Wat orrwell zegt : " A man may take to drink because
he feels himself to be a failure, and then fail all the more completely
because he drinks. It is rather the same thing that is happening to the
English language. It becomes ugly and inaccurate because our thoughts are
foolish, but the slovenliness of our language makes it easier for us to
have foolish thoughts."
Dit gaat niet helemaal op want ik beschrijf stukken in mijn gedachten om problemen op verschillende manieren aan te vallen. Ik maak dus denk sprongetjes.
Vervolgens is het zo in mijn gedachten dat ik grammaticaal WEL een achterstandje heb omdat ik jaren geen spelling corrector meer heb gebruikt en het meeste van die tijd ook niet echt een handig programma ervoor heb gevonden dat mij interesse wekt. (de rationele motivator bijvoorbeeld)
Wat een coole constructie!quote:Op zondag 23 april 2006 21:49 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Waarom? Er valt niets zinnigs te zeggen. Od1n weet niet waar hij over praat. Letterlijk.
Ben ik al enigszins mee bezig..quote:Op maandag 24 april 2006 01:42 schreef Pracissor het volgende:
Wat je beter kunt doen is boeken bestellen/lezen die je introduceren in de contemporaire/moderne filosofie, zoals universitaire studieboeken. Deze boeken zetten de verschillende filosofische stromingen naast elkaar en bieden de meest objectieve visies op deze stromingen. Ook raadzaam is om jezelf eerst te introduceren in de wetenschapstheorie, gezien jij je ook lijkt te interesseren in de methodiek van de filosofie.
Ja klopt, maar zoals ik boven al een beetje aangeef, ik programmeer niet maar ik denk routes uit en ga dan serieel daarmee aan de slag (1 thema per keer). Ik denk dat het nu zo langzamerhand tijd word spelling, argumentatie analyse, communicatie analyse en logica als thema te gaan kiezen (met als generale thema zeg maar beter leren communiceren).quote:Op maandag 24 april 2006 00:33 schreef SHE het volgende:
[..]
dat is op zijn zachts gezegd wel vreemd...zeker als je met denken bezig bent en een boodschap de wereld in wil knallen.
dan is taal en de mogelijkheid je fatsoenlijk uit te drukken toch wel vrij essentieel lijkt me?
Ah ik houd van goede vragen, ik denk niet zo nee!quote:Op maandag 24 april 2006 09:09 schreef Claudia_x het volgende:
Ben je eigenlijk wel geïnteresseerd in de klepel? Wil je gestructureerd denken?
Misschien moet je filosofie voor jezelf bedrijven.quote:Op zondag 23 april 2006 09:34 schreef 0d1n het volgende:
Ik heb het boek "pragmatisme" van William James (filosoof/psycholoog) besteld en hoop dat hij mij wat tips kan geven, ik denk vaak in abstracte termen of spring van gedachte op gedachte (lees, ik begrijp intern wat de connectie is.
En helemaal omdat ik constant of Heidegger of vanaf vorige week de late Wittgenstein lees als ik de tijd heb. Schopenhauer zegt ook, "filosofie moet je voor jezelf bedrijven". Ik ben vaak bang dat ik mijn filosofische ontwikkelingen ondermijn als ik me ga richten op de pragmatische vorm. Ik merk gewoon dat ik vaak in abstacties denk en niet graag "descend in chitty-chatty world".
Toch moet ik nog een psychologische bewijsvoering hebben om te kijken wat er nodig is om abstract te blijven denken en toch pragmatisch te zijn. (Discussies hebben de neiging eeuwig voort te woekeren. De pragmatische aanpak: betekenen de verschillende standpunten in praktisch opzicht precies hetzelfde, dan is verder discussieren onnodig'.)
Wat heb ik hier allemaal voor nodig?
Naar mijns insziens bepaalde bruggetjes maken (mentale motivatoren) (omdat ik zelf alleen uit rationele motivatoren kan handelen en mij aanpas op oude beslissingen totdat ik weer een nieuwe gedachte erover heb gehad die het omgooit) en meditaties na elke zin in reacties zodat je tijd hebt om te formuleren maar ik wil dit automatisch maken! Tips, pointers, uitleg, etc allemaal welkom!
En voor de duidelijkheid: ik wil een beste van both worlds, 'door ontwikkelen filosofisch' en gelijkgestemden op elk niveau vinden door pragmatisme (idealiter).
Ik probeer nu met de huidige kennis een evenwicht te vinden tussen:
a: constant filosofisch denken
b: concrete voorbeelden fabriceren die zoveel mogelijk recht doen aan 'a:'
c: pragmatische kijk, gedachten toespitsen op de mensen die ik spreek
d: een filosofie ontwikkelen dat als werk model het subject kan laten schakelen tussen abstracties
e: nog niet bekend
Je denkt routes uit..wat voor routes? Fietsroutes? Wandelroutes? Que?quote:Op maandag 24 april 2006 09:08 schreef 0d1n het volgende:
[..]
Ja klopt, maar zoals ik boven al een beetje aangeef, ik programmeer niet maar ik denk routes uit en ga dan serieel daarmee aan de slag (1 thema per keer). Ik denk dat het nu zo langzamerhand tijd word spelling, argumentatie analyse, communicatie analyse en logica als thema te gaan kiezen (met als generale thema zeg maar beter leren communiceren).
In de zin van dat ik plan en me conformeer aan zo'n planning (intj). Dat is enigszins programmeren ja, je bepaald zo in welke omgeving je je inzichten gaat doen, maar je weet natuurlijk niet welke inzichten dat zijn. Ik denk dat dat heel filosofisch te benaderen is overigens.quote:Op maandag 24 april 2006 00:26 schreef SHE het volgende:
Je behoefte inzake het abstract en pragmatisch maken van je denken begrijp ik niet zo goed. Je wil in feite jezelf herprogrammeren opdat je een pragmatische benadering forceert? Dat heeft natuurlijk niets van doen met filosofie.
Een filosofische ontwikkeling zorgt er nu eenmaal vanzelf voor dat je in andere mindframes tapt.
Aargh, je praat als een autist!quote:Op maandag 24 april 2006 09:19 schreef 0d1n het volgende:
Maar het is denk ik een ideaal dat je niet vervreemd als je de kleine dingetjes zoals ik minder leert apprecieren. Lees ik had gepland de hoogten in te gaan een tijd terug en alleen abstracte onderwerpen te onderzoeken. Nu kom ik tot de conclussie dat ik mijn abstracte denken wil behouden maar wel wil kunnen intunen op mensen. Dat vergt een zorgvuldige uiteenzetting en een planning zodat ik de beste van bijde werelden kan behalen. Ik conformeer me dan ook echt als ik zo'n schema heb gemaakt!
er bestaat idd zoiets als orde in chaosquote:Op maandag 24 april 2006 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
En wat heb je aan abstract denken als het niets betekent?
Ah wacht, de Van Dale geeft ook als betekenis van 'abstract':
4. (weinig gebruikt) verstrooid
Best of both worlds is niet absoluut te definieren. Wel als begrip te gebruiken voor een visueel plaatje.quote:Op maandag 24 april 2006 09:13 schreef Claudia_x het volgende:
Wat zie jij als een 'best of both worlds'? Wat wil je daarmee bereiken? Dat je met anderen kunt communiceren? En wat wil je daar uithalen?
in paint, bij voorkeurquote:Op maandag 24 april 2006 09:23 schreef Ringo het volgende:
[..]
Aargh, je praat als een autist!
M.a.w. dat intunen op mij is je vooralsnog nog niet gelukt.
Ik beschouw mezelf toch als bovenmatig intelligent maar jouw denktrant gaat me boven de pet.
Kan je er niet een tekening van maken? (serieus bedoeld)
Aha,quote:Op maandag 24 april 2006 09:15 schreef Ringo het volgende:
Je blowt teveel. Je gedachten zijn meer Monet dan Mondriaan. Haal nu eens alle moeilijke sleutelwoorden weg en zeg in abc-taal wat je bedoelt.
Misschien dat ik je dan aan wat praktische tips kan helpen.
ah, haha.quote:Op maandag 24 april 2006 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
En wat heb je aan abstract denken als het niets betekent?
Ah wacht, de Van Dale geeft ook als betekenis van 'abstract':
4. (weinig gebruikt) verstrooid
wtf dude, als ik jou zo lees, neig ik ernaar zelf alleen nog in sjonnie-taal te spreken.quote:Op maandag 24 april 2006 09:27 schreef 0d1n het volgende:
Ja inderdaad, en dat ik me lekker voel en niet perse in eigen diepten verstrand, zeg maar dat ik niet denk aan eigen abstracties maar aan het onderwerp dat op dat moment speelt. "geinteresseerdheid", dat vergt een apprecieren van kleine dingetjes oa. Dat moet/wil ik bewerkstelligen (het apprecieren van kleine dingetjes) door uit te zoeken welk gedrag daar voor nodig is zodat ik het kleine weer begin te accepteren, ik denk dat dat gebeurt als ik me met het "kleine" bezig houd. Maar dan ben ik bang de abstracte interesse te verliezen, ik zoek die brug zeg maar die ervoor zorgt dat ik kan "glijden" tussen verschillende zijns modi of interesse sferen zonder innerlijke resistentie.
quote:Op zondag 23 april 2006 12:20 schreef Flibble het volgende:
Zelfs van de gemiddelde James Bond film begrijp ik meer dan van dit verhaal...![]()
aha.. Nouja. Het is natuurlijk te gek dat ik iemand zo ver krijg als jij nu gaat in je emotie. Dat moet voor mij een zogezegde klap in het gezicht zijn. Dan ga ik tot september door. Ik kan het niet over mijn hart krijgen de geplande wittgenstein, heidegger en nietzsche niet eens uitgelezen te hebben.quote:Op maandag 24 april 2006 09:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
wtf dude, als ik jou zo lees, neig ik ernaar zelf alleen nog in sjonnie-taal te spreken.![]()
Wat jij nodig hebt is een alledaagse ervaring van schoonheid, simpel en krachtig als een klap voor je smoel. Je hebt teveel in boekjes gesnuffeld en daar hang je nu verbeten de werkelijkheid aan op. Wat mij betreft flikker je alle filosofen in de haard; probeer te leven.
![]()
Het grappige is, dat impressionisten nooit tot conclusies komen. Feitelijk beredeneren ze niet eens. Ze zeggen (schilderen) wat ze zien en that's it.quote:Op maandag 24 april 2006 09:30 schreef 0d1n het volgende:
Ik ben ook een moment denker(impressionist) en omschrijf verschillende momenten (onderdelen van een mondriaan). Zo kom ik spelenderwijs (heuristisch) tot een conclussie. En lijk ik ook wat op een oud italiaanse meester..
Dat is toch wel het allermooiste advies wat je kan krijgen zo op de druilerige maandagmorgenquote:Op maandag 24 april 2006 09:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
wtf dude, als ik jou zo lees, neig ik ernaar zelf alleen nog in sjonnie-taal te spreken.![]()
Wat jij nodig hebt is een alledaagse ervaring van schoonheid, simpel en krachtig als een klap voor je smoel. Je hebt teveel in boekjes gesnuffeld en daar hang je nu verbeten de werkelijkheid aan op. Wat mij betreft flikker je alle filosofen in de haard; probeer te leven.
![]()
Dit commentaar staat zoals anderen hierboven nu ook in mijn aantekeningenquote:Op maandag 24 april 2006 09:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het grappige is, dat impressionisten nooit tot conclusies komen. Feitelijk beredeneren ze niet eens. Ze zeggen (schilderen) wat ze zien en that's it.
De oude Italiaanse meesters laat ik voor het gemak buiten beschouwing.
Als je écht op zoek bent naar helderheid, moet je je dus in Mondriaan verdiepen. Verlies je niet in wolligheid, blaas je taal niet op, maar ontleed de werkelijkheid, stap-voor-stap, als een pop die je uitkleedt, met geduld en uiterste precisie, onverstoorbaar.
Elk woord, elke lijn, is er in principe één teveel.
Join the club!quote:Op maandag 24 april 2006 09:33 schreef Claudia_x het volgende:
Oh well, tijd om me bij de autisten te voegen.
Nouja.. Even denken. Wel interessant namelijk.quote:Op maandag 24 april 2006 09:13 schreef Claudia_x het volgende:
Geloof je in waarheid?
quote:Op maandag 24 april 2006 09:46 schreef 0d1n het volgende:
Majah. mondriaan is wel bagger..
hahaha, heerlijk.. Maareh, dat is het denk ik inderdaad ja, ik ben nog niet genoeg bekend met het werk.quote:Op maandag 24 april 2006 10:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
![]()
![]()
Mondriaan is briljant. Alleen onbegrijpbaar als je in één keer in zijn meest abstracte werk duikt.
[afbeelding]
![]()
quote:Op maandag 24 april 2006 10:29 schreef SHE het volgende:
Die schilder overschat zichzelf enorm getuige zijn zelfportret![]()
Dat is het ook niet. Mondriaan zocht naar de sublimatie van de werkelijkheid. Hij probeerde in zijn schilderijen een zuiverheid te tonen zoals die in de "echte" wereld niet zichtbaar was.quote:Op maandag 24 april 2006 10:23 schreef 0d1n het volgende:
majah.. als we het over kunst hebben, laten we het dan wel relateren aan mijn probleem.
Ik denk dat ik zoals Kitsch constructief wil zijn en niet "lege vlakken als misleidende "DE" waarheid wil vertolken"
Aha! Ik zal mij wat verdiepen in Mondriaan, ik hoop echter dat het geen lucht kastelen creatie is, want dan zou zijn strengheid hoogst grappig zijn. Ik ben wel benieuwd naar zijn argumenten.quote:Op maandag 24 april 2006 10:58 schreef Ringo het volgende:
Een van de redenen dat Mondriaan brak met Van Doesburg, mede-oprichter van De Stijl, is dat Van Doesburg wél voorstander was van de diagonale lijn in een abstract schilderij.
Zoveel frivoliteit kon Mondriaan niet verdragen.
quote:Wat jij nodig hebt is een alledaagse ervaring van schoonheid, simpel en krachtig als een klap voor je smoel. Je hebt teveel in boekjes gesnuffeld en daar hang je nu verbeten de werkelijkheid aan op. Wat mij betreft flikker je alle filosofen in de haard; probeer te leven.
ik verdenk de smeerlap ervan teveel met zijn ding an sich te hebben gespeeldquote:Op maandag 24 april 2006 11:41 schreef steeg het volgende:
[..]
ik wed dat het de schuld van die verdomde Kant is dat filosofen worden gezien als saaie mensen die het 'echte' leven missen. Alleen maar omdat die nooit heeft geneukt, arme kerel.
Leg dat eens uit.quote:Op maandag 24 april 2006 12:30 schreef zodiakk het volgende:
Ringo is eigenlijk de grammaticaal correcte evenknie van Od1n.
Volgens mij stuit je hier op een contradictie, waarde zodiakk.quote:Op maandag 24 april 2006 12:30 schreef zodiakk het volgende:
Ringo is eigenlijk de grammaticaal correcte evenknie van Od1n.
quote:Op maandag 24 april 2006 10:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
![]()
![]()
Mondriaan is briljant. Alleen onbegrijpbaar als je in één keer in zijn meest abstracte werk duikt.
[afbeelding]
![]()
quote:Op maandag 24 april 2006 13:03 schreef Claudia_x het volgende:
Volgens mij stuit je hier op een contradictie, waarde zodiakk.
Ja.. de wereld zoals zodiakk het ziet klinkt ook interessant. lolquote:Op maandag 24 april 2006 13:55 schreef zodiakk het volgende:
[..], dat is waar. Laat ik zeggen dat Ringo een evenknie van Od1n is, omdat ik het idee krijg dat ze hetzelfde op verschillende manieren proberen te verhullen. Od1n legt gewoon wat taalfragmentatiebommen en Ringo voert een heilloze taalguerilla tegen het onuitroeibare vermoeden dat ze elkaar helemaal niet begrijpen.
En nu heb ik wel weer genoeg in tongen gesproken.
Interessant, vermakelijk, doch onjuist. Maar zodiakk is een pragmaticus, dus van hem kun je veel leren.quote:Op maandag 24 april 2006 15:29 schreef 0d1n het volgende:
Ja.. de wereld zoals zodiakk het ziet klinkt ook interessant. lol![]()
Volgens mij moet(en) Zodiakk (en anderen?) dan maar over hetvolgende oordelen,quote:Op maandag 24 april 2006 16:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Interessant, vermakelijk, doch onjuist. Maar zodiakk is een pragmaticus, dus van hem kun je veel leren.
Klopt, maar het klopt ook wel ergens dacht ik zo. Daar gaat het mij om, voorzover ik een conclussie heb is het dat. Meer hoop ik nog te bedenken!quote:Op maandag 24 april 2006 16:45 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is wederom zo algemeen geformuleerd dat zelfs ik me erin herken, en ik zou mezelf toch geen pragmaticus willen noemen.
Een pragmaticus is iemand die zich door een vrachtwagen laat overrijden om te bewijzen dat het voetgangerslicht op rood stond.quote:Op maandag 24 april 2006 16:41 schreef 0d1n het volgende:
Een pragmaticus word je als je constant neerdaald en opstijgt naar verschillende hoogten en gaande weg bewust de dingen mee pakt die je opmerkt. (Mijn conclussie ondertussen)
Maar taal ís toch een metafoor?quote:Op maandag 24 april 2006 16:53 schreef Claudia_x het volgende:
Alsjeblieft, mensen, géén metaforen.
hehe, wat nou?quote:
Ik noem het vaak "mythe"quote:
Kun je dat nader toelichten?quote:
Kijk dat is nog eens een constructief idee.quote:Op maandag 24 april 2006 17:13 schreef Ringo het volgende:
Als taal naar niets anders verwijst dan naar zaken of begrippen die ze zelf heeft uitgevonden, verlies ik mijn interesse erin.
Mondriaan schrijft niet, hij schildert. Voor mij een wezenlijk verschil. Beeldende kunst kan 'abstract' zijn maar de vorm is altijd concreet aanwezig. Hoe Mondriaan de werkelijkheid met zijn lijn- en vlakspel ook heeft willen sublimeren, het schilderij is. Ik kijk ernaar en kan erdoor ontroerd worden, of afgestoten. Direct. Door het ding zelf.quote:Op maandag 24 april 2006 17:20 schreef 0d1n het volgende:
Kijk dat is nog eens een constructief idee.
Hmm, ik noem dat vaak in 2 woorden "luchtkastelen bouwerij".
Wat interessant dat je mondriaan kunst dan WEL leuk vind, mag je me dat even gaan uitleggen!
Aha, bedankt.quote:Op maandag 24 april 2006 17:40 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mondriaan schrijft niet, hij schildert. Voor mij een wezenlijk verschil. Beeldende kunst kan 'abstract' zijn maar de vorm is altijd concreet aanwezig. Hoe Mondriaan de werkelijkheid met zijn lijn- en vlakspel ook heeft willen sublimeren, het schilderij is. Ik kijk ernaar en kan erdoor ontroerd worden, of afgestoten. Direct. Door het ding zelf.
Eerst de pragmatiek opzij schuiven met een té flauwe dooddoener, dan een uiteenzetting over taal die zwemt in zelfingenomenheid en vervolgens wat geromantiseer over Mondriaan. Het is allemaal een Ringo-ride door het leven, maar Ringo zélf zien we niet.quote:Op maandag 24 april 2006 17:40 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mondriaan schrijft niet, hij schildert. Voor mij een wezenlijk verschil. Beeldende kunst kan 'abstract' zijn maar de vorm is altijd concreet aanwezig. Hoe Mondriaan de werkelijkheid met zijn lijn- en vlakspel ook heeft willen sublimeren, het schilderij is. Ik kijk ernaar en kan erdoor ontroerd worden, of afgestoten. Direct. Door het ding zelf.
Die zit thuis, kleurladders te schilderen.quote:Op maandag 24 april 2006 17:53 schreef zodiakk het volgende:
Eerst de pragmatiek opzij schuiven met een té flauwe dooddoener, dan een uiteenzetting over taal die zwemt in zelfingenomenheid en vervolgens wat geromantiseer over Mondriaan. Het is allemaal een Ringo-ride door het leven, maar Ringo zélf zien we niet.
Het verhaal over Mondriaan vind ik nog het meest concrete in dit hele topic eigenlijk. Maar verder maakt hij er wel een zooitje van natuurlijk.quote:Op maandag 24 april 2006 17:53 schreef zodiakk het volgende:
Eerst de pragmatiek opzij schuiven met een té flauwe dooddoener, dan een uiteenzetting over taal die zwemt in zelfingenomenheid en vervolgens wat geromantiseer over Mondriaan. Het is allemaal een Ringo-ride door het leven, maar Ringo zélf zien we niet.
Hè ja, praat over mij alsof ik er niet ben.quote:Op maandag 24 april 2006 18:15 schreef RaisinGirl het volgende:
Het verhaal over Mondriaan vind ik nog het meest concrete in dit hele topic eigenlijk. Maar verder maakt hij er wel een zooitje van natuurlijk..
Hè ja, daar doe je zelluf aan mee.quote:Op maandag 24 april 2006 18:21 schreef Ringo het volgende:
Hè ja, praat over mij alsof ik er niet ben.![]()
quote:Die zit thuis, kleurladders te schilderen.
Dit topic gaat toch al nergens over.quote:En verder ben ik irl met zo'n secuur werkje bezig dat ik het zooitje hier wel kan waarderen, eigenlijk.
Inderdaad, gewoon lekker doorbanjeren!quote:Op maandag 24 april 2006 18:38 schreef 0d1n het volgende:
Maarja aan de andere kant ben ik ook wel blij, na de enige reflectie kom ik tot de conclussie dat ik gewoon tot september door banjer met die filosofische praktijken en dan begin met het aanleggen van een lekker interessant netwerk, dat moet toch ook een uitdaging zijn. Weer een nieuwe fase!
Avond!quote:Op maandag 24 april 2006 19:08 schreef bagelhole het volgende:
Avond 0d1n,
Ik heb alleen de openingspost van je gelezen dus don't bite please. Maar wat is precies je vraag of was je verhaal meer een mededeling van persoonlijke aard?
Snik. Bekering in haar zuiverste vorm.quote:Op zondag 23 april 2006 12:49 schreef Claudia_x het volgende:
De late Wittgenstein is er overigens behoorlijk bedreven in om zijn abstracte denken tot de verbeelding te laten spreken door sprekende voorbeelden te geven. Misschien kun je nog wat van hem leren?
Ha!quote:Op maandag 24 april 2006 19:31 schreef bo-mec het volgende:
Filosofie.... ik zou er niet aan beginnen. Als je zo van abstract redeneren houdt ga dan wiskunde of natuurkunde studeren. Bij zo'n studie weet je na 5 jaar tenminste zeker dat je iets geleerd hebt.
Bovendien zijn die studies in de praktijk veel 'abstracter'. Je zult er wel wat voor moeten doen, aan je taalgebruik en redeneringen te zien ben je al behoorlijk ver heen.
neemt scherp scalpelquote:Op maandag 24 april 2006 19:39 schreef 0d1n het volgende:
In het kort wat mijn openings post was: "Ik zoek een psychologische bewijsvoering die mij kennis verschaft over hoe abstract te kunnen blijven denken maar wel zodat ik toch in staat ben pragmatisch in te tunen op andere mensen zonder me te gaan vervelen"
Waarom wil je persé filosoof worden ?quote:Welke "kwaliteiten" zoek ik? Nou dat is de vraag, ik wil op elk niveau zeg maar progressief als het even kan denken. Een filosoof pur sang worden. Maakt niet uit in welke termen, als het maar filosofie is. De grap is, voor jezelf is het dan geen filosofie maar een belevings wereld.
Hoe weet je dat jouw belevingswereld een andere is dan die van anderen?quote:Nog maals in het kort. Mijn probleem is dat mijn belevings wereld niet overeenstemt met dat van menig mens, ik wil dus "filosofisch verantwoord" denken en toch met mensen kunnen praten.
Wil...quote:Op dinsdag 25 april 2006 07:25 schreef Oud_student het volgende:neemt scherp scalpel
Psychologie en bewijsvoering, hoe valt dit te rijmen? Hoe kan die bewijsvoering, als deze al zou bestaan, kennis verschaffen in abstract denken ? Je zegt dat je nu al abstract denkt en dat de uitkomst van de psychologische bewijsvoering je in staat stelt dit denken te continueren.
Ik zou zeggen dat daarvoor eenvoudig de wil om het te doen voldoende is.
Waarom zou je "pragmatisch in willen tunen", voorzover het iets betekent ?
Hoe kan dan de verveling ontstaan?
Filosoof zijn in de puurste vorm? Volgens mij is dat een nachtmerrie ALS je eenmaal niet instaat bent je filosofie te vertalen naar het publiek, het is een zegen als je wel instaat bent grote waarheden uit te leggen aan andere mensen en dat kan een andere filosoof zijn, ik heb het hier over mijn kijk op wittgenstein en mijn kijk op bijvoorbeeld Kant.quote:Waarom wil je persé filosoof worden ?
De eerste vraag die dan bij mij opkomt is: "Kan je het wel worden, of moet je het al zijn?"
En als je al zo aangelegd bent, is het dan zegen of een vloek ?
Nee, de gedachte is niet bijzonder, het doen van een inzicht is bijzonder. Gedachten zijn je gewoonweg eigen, verder niet maar een synthese vinden van iets dat je zelf bijzonder acht dat is interessant. Wat is bijzonder dan? Ik denk dat dat iets is waar je meer emoties aan hecht omdat het bijvoorbeeld gepaard gaat met sociale status die je in je achterhoofd houd (weet dit niet zeker). Maar straks wil ik langzaam naar een model waar ik filosofie op een laag tempo kan bedrijven als vermaak/ontspanning (ipv tv of romans) al wil ik wel die "Remembrance of Things Past" van Proust en Finnegans Wake van Joyce lezen en dat vergt ook wat inspanning volgens mij. Hmm, ik lees eigenlijk weinig literatuur maar soms lees ik wel wat.quote:Hoe weet je dat jouw belevingswereld een andere is dan die van anderen?
(afgezien van het feit dat mijn belevingswereld een andere is omdat het mijn belevingswereld is)
Waarom zijn gedachten met het stempel "filosofisch verantwoord" waardevoller, beter, gewenster, etc. dan andere gedachten?
Abstract blijven denken lukt het best als je wiskunde gaat doen. De beste manier om dan nog in te tunen op andere mensen zonder je te vervelen is door seks met ze te hebben. Het duurt alleen wel even voordat je op het niveau zit dat je deze beide zaken goed met elkaar kan combineren. Het heeft ook jaren geduurd voordat ik zover was.quote:Op maandag 24 april 2006 19:39 schreef 0d1n het volgende:
[..]
Ik zoek een psychologische bewijsvoering die mij kennis verschaft over hoe abstract te kunnen blijven denken maar wel zodat ik toch in staat ben pragmatisch in te tunen op andere mensen zonder me te gaan vervelen.
quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:29 schreef thabit het volgende:
[..]
Abstract blijven denken lukt het best als je wiskunde gaat doen. De beste manier om dan nog in te tunen op andere mensen zonder je te vervelen is door seks met ze te hebben. Het duurt alleen wel even voordat je op het niveau zit dat je deze beide zaken goed met elkaar kan combineren. Het heeft ook jaren geduurd voordat ik zover was.
Je moet wel oppassen hoor, niet iedereen lukt dit. Ik zie links en rechts om me heen wel mensen hierin falen.quote:
De "sex" part of de "wiskunde" part?quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:25 schreef thabit het volgende:
[..]
Je moet wel oppassen hoor, niet iedereen lukt dit. Ik zie links en rechts om me heen wel mensen hierin falen.
Haha!quote:
Het valt helaas alleen maar uit te leggen aan mensen die reeds een bepaald niveau hebben bereikt. Dus je zult nog even een aantal jaren moeten wachten.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:30 schreef 0d1n het volgende:
[..]
Haha!
Hmm, ja, kan je wat kwijt over je ervaringen?
Dat past namelijk wel binnen dit topic!
Haha, ok. Ik zie het inderdaad wel op mij afkomenquote:Op dinsdag 25 april 2006 14:41 schreef thabit het volgende:
[..]
Het valt helaas alleen maar uit te leggen aan mensen die reeds een bepaald niveau hebben bereikt. Dus je zult nog even een aantal jaren moeten wachten.
quote:And indeed, I'm a guy who likes to mystify himself, the name "J****" has different connotations in the information flow from where I come from. I was an adventurous type once (sexually, guts, different kind of party's, drugs, etc), I'm really a men of the world. Now I'm more of an intellectual adventurer, thats the only thing I haven't done in my eyes, and of course there are things still open todo, but becasue of of my strong emphasis on philosophical harvesting I come to conclude that philosophy is a way of seeing the world in different perspectives and by doing so you need to reflect sometimes to accept those new perspectives and others you take for granted or welcome as a gift.
I see it.
I like to quote the following (You don't have to read it by the way, its more for the ones interested):
"The world is a good judge of things, for it is in natural ignorance, which is man’s true state. The sciences have two extremes which meet. The first is the pure natural ignorance in which all men find themselves at birth. The other extreme is that reached by great intellects, who, having run through all that men can know, find they know nothing, and come back again to that same ignorance from which they set out; but this is a learned ignorance which is conscious of itself. Those between the two, who have departed from natural ignorance and not been able to reach the other, have some smattering of this vain knowledge, and pretend to be wise. These trouble the world, and are bad judges of everything. The people and the wise constitute the world; these despise it, and are despised. They judge badly of everything, and the world judges rightly of them." --B. Pascal
I distill from this the following
Simple and understandable-->not understandable-->understandable again
What this implicates is that if your "totally screwed up" as I call it. You're dissociated from society that is, then you need to relearn all those values again because "they hang in the air" and are not values you get from studying the properties of nature.
I have such moments right now that I instinctively act totally different from others. Some now even say "grow up!", at such moments I feel a little emotion that disorients me for a moment and then I intuit that I'm on my way of developing my own identity.
I'm going to study the later Wittgenstein and I'm reading "pragmatics" from Willam James right now which helps me orient to find my way back to others without losing my abstract thoughts. Even beter, with Wittgenstein I learn to reformulate problems in another way, although both are not the temperaments I am and so I suppose my philosophy will have other ways of attacking the things at hand.
But ok, sexuality, as you've probably noticed. I'm really (always) looking for adventure and I've planned my way into an intellectual adventure. I really don't feel for most sexual jokes and other "flat" jokes because I have relativized them or the context where I come from is different. One form of joke comes down to this: "Oh, I know most don't dare to talk about there Maestro from below. Lets put this in an sarcastic/ironic/nostalgic/cynical/etc picture, and most will get a laugh from it because they recognize something in it from their puberty for example". This is a structure you can apply for finding jokes but I like it when it feels naturally. So why isn't it natural for me? Well, I laugh at jokes that fit my personal-world and my world says at this particular joke: "I am sublimating things in such a fashion that I like to find things out, or is it my libidinal structure? If it is to easy to grasp I have a hard time accepting that I did a great job finding it" "so again I'm in somewhat other heights and don't give myself space to the emotions that backfire from a joke, I suppose this is merely a phaze of my life, and naturally I can't expect all cabaratiers studying philosophy as I do!". A joke for me has to do something with "climbing the ladder and falling from it" (where the height is the measurement of the laugh you get from it). So there are contextual put flat jokes I like. Its like the invention in abstract art like that of Mondriaan, these are "cloudcastles", made from mere concepts and not tested to reality (is my undeveloped view on it btw), I suppose I like impressionism becaause it tries to grasp "one" impression of consciousness and the classic italians because they unite different moments of conscious impressions into one, though my feeling of impressionism is ambiguous because I don't like the development of "conart" afterwards, perhaps I'll wait for Kitsch to rise up and then I'll appreciate impressionism at its fullest.
So, I want to be productive and I don't want to lose myself in cultural abberations (unnecessary loops, paradoxes etc), I want to develop my instinct and intuition for what is constructive and apply my limited human mind to it.
Ik gebruik hem echt nooit maar bij deze:quote:Op woensdag 26 april 2006 08:52 schreef 0d1n het volgende:
In het engels geschreven op een andere site (highiqsociety.org)
[..]
Hoogst subjectieve interpretatie Zodiakk...quote:Op woensdag 26 april 2006 10:07 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik gebruik hem echt nooit maar bij deze:.
quote:Op woensdag 26 april 2006 10:09 schreef SHE het volgende:
[..]
zie je, daar heb je het al.....easy on the acid son
quote:Op woensdag 26 april 2006 12:15 schreef Aneurism het volgende:
IK WEET WIE DIT IS! DIT IS DIEZELFDE GEK ALS VAN DE REPTILIANS!![]()
Als je goed gelezen had dan had je begrepen dat ik inderdaad probeer terug te komen uit deze fase..quote:The Reptilian Aliens which are called Reptoids are proportional in size to modern humans. They have a snake like or lizard appearance. These are highly advanced entities but viewed as being of a negative, hostile or dangerous disposition since they regard humans as a totally inferior race.
Flauw..quote:
Nou wat je iig uit de "shit" kan halen is niet meer regels neerzetten als je laatste. Dat zou al een heel goed begin zijn. Ben je in het echt ook zo?quote:Op woensdag 26 april 2006 12:33 schreef 0d1n het volgende:
[..]
Flauw..
Wees eens constructief en denk eens mee over hoe mij uit de 'shit' te halen.
Leer eens IETS van Ghandi, ipv je eigen ego te strelen in blindheid.
Gelukkig niet!quote:Op woensdag 26 april 2006 12:36 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Nou wat je iig uit de "shit" kan halen is niet meer regels neerzetten als je laatste. Dat zou al een heel goed begin zijn. Ben je in het echt ook zo?
dat vind ik mooiquote:Op woensdag 26 april 2006 18:35 schreef davonovski het volgende:
Na de meeste posts gelezen te hebben; je wordt iets niet alleen door te doen, ook door te ondergaan. Probeer niet teveel iets te pushen om te worden, accepteer het proces waarin je iets wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |