abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 april 2006 @ 12:32:38 #87
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_37240823
ik pak de popcorn
pi_37241681
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:30 schreef zodiakk het volgende:
Ringo is eigenlijk de grammaticaal correcte evenknie van Od1n.
Volgens mij stuit je hier op een contradictie, waarde zodiakk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_37242006
quote:
Op maandag 24 april 2006 10:13 schreef Ringo het volgende:

[..]

Mondriaan is briljant. Alleen onbegrijpbaar als je in één keer in zijn meest abstracte werk duikt.

[afbeelding]

Uiterst vermakelijk topic dit.
underground forever baby
pi_37243357
quote:
Op maandag 24 april 2006 13:03 schreef Claudia_x het volgende:

Volgens mij stuit je hier op een contradictie, waarde zodiakk.
, dat is waar. Laat ik zeggen dat Ringo een evenknie van Od1n is, omdat ik het idee krijg dat ze hetzelfde op verschillende manieren proberen te verhullen. Od1n legt gewoon wat taalfragmentatiebommen en Ringo voert een heilloze taalguerilla tegen het onuitroeibare vermoeden dat ze elkaar helemaal niet begrijpen.

En nu heb ik wel weer genoeg in tongen gesproken.
  maandag 24 april 2006 @ 15:29:44 #91
63792 0d1n
Introvert iNtuitive raTional
pi_37246198
quote:
Op maandag 24 april 2006 13:55 schreef zodiakk het volgende:

[..]

, dat is waar. Laat ik zeggen dat Ringo een evenknie van Od1n is, omdat ik het idee krijg dat ze hetzelfde op verschillende manieren proberen te verhullen. Od1n legt gewoon wat taalfragmentatiebommen en Ringo voert een heilloze taalguerilla tegen het onuitroeibare vermoeden dat ze elkaar helemaal niet begrijpen.

En nu heb ik wel weer genoeg in tongen gesproken.
Ja.. de wereld zoals zodiakk het ziet klinkt ook interessant. lol

[ Bericht 1% gewijzigd door 0d1n op 24-04-2006 15:49:36 ]
Mundus vult decipi
pi_37248148
quote:
Op maandag 24 april 2006 15:29 schreef 0d1n het volgende:

Ja.. de wereld zoals zodiakk het ziet klinkt ook interessant. lol
Interessant, vermakelijk, doch onjuist. Maar zodiakk is een pragmaticus, dus van hem kun je veel leren.
pi_37248442
Wetenschap, Filosofie & Levensbeschouwing... Wrong turn dude.

maandag 24 april 2006 @ 16:41:45 #94
63792 0d1n
pi_37248450
quote:
Op maandag 24 april 2006 16:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Interessant, vermakelijk, doch onjuist. Maar zodiakk is een pragmaticus, dus van hem kun je veel leren.
Volgens mij moet(en) Zodiakk (en anderen?) dan maar over hetvolgende oordelen,

Een pragmaticus word je als je constant neerdaald en opstijgt naar verschillende hoogten en gaande weg bewust de dingen mee pakt die je opmerkt. (Mijn conclussie ondertussen)
Mundus vult decipi
pi_37248558
Dat is wederom zo algemeen geformuleerd dat zelfs ik me erin herken, en ik zou mezelf toch geen pragmaticus willen noemen.
  maandag 24 april 2006 @ 16:49:46 #96
63792 0d1n
pi_37248700
quote:
Op maandag 24 april 2006 16:45 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is wederom zo algemeen geformuleerd dat zelfs ik me erin herken, en ik zou mezelf toch geen pragmaticus willen noemen.
Klopt, maar het klopt ook wel ergens dacht ik zo. Daar gaat het mij om, voorzover ik een conclussie heb is het dat. Meer hoop ik nog te bedenken!

Enneh, zelfs jij?
Mundus vult decipi
pi_37248733
!
  maandag 24 april 2006 @ 16:51:55 #98
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37248786
quote:
Op maandag 24 april 2006 16:41 schreef 0d1n het volgende:
Een pragmaticus word je als je constant neerdaald en opstijgt naar verschillende hoogten en gaande weg bewust de dingen mee pakt die je opmerkt. (Mijn conclussie ondertussen)
Een pragmaticus is iemand die zich door een vrachtwagen laat overrijden om te bewijzen dat het voetgangerslicht op rood stond.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_37248842
Alsjeblieft, mensen, géén metaforen.
  maandag 24 april 2006 @ 16:54:59 #100
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37248897
quote:
Op maandag 24 april 2006 16:53 schreef Claudia_x het volgende:
Alsjeblieft, mensen, géén metaforen.
Maar taal ís toch een metafoor?
  maandag 24 april 2006 @ 16:55:17 #101
63792 0d1n
pi_37248907
quote:
Op maandag 24 april 2006 16:50 schreef Aneurism het volgende:
!
hehe, wat nou?

bevallen de bewegingen je niet?

Volgens mij kun je zeggen dat intuitief lezen vaak zal leiden tot het interpreteren van dingen op een manier die in je eigen wereld past. Lees aandachtig dan is dit topic volgens mij echt interessant!
Mundus vult decipi
  maandag 24 april 2006 @ 16:56:46 #102
63792 0d1n
pi_37248949
quote:
Op maandag 24 april 2006 16:54 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik noem het vaak "mythe"

[ Bericht 8% gewijzigd door 0d1n op 24-04-2006 17:02:28 ]
Mundus vult decipi
pi_37249011
quote:
Op maandag 24 april 2006 16:54 schreef Ringo het volgende:

Kun je dat nader toelichten?
  maandag 24 april 2006 @ 17:13:27 #104
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37249490
Het ding is het woord niet. Er bestaat een relatie tussen de klank [stu:l], het woord 'stoel' en het ding dat zo wordt genoemd, maar die relatie is arbitrair. In die zin is taal toch maar een 'afbeelding' van de werkelijkheid? Elk woord is een metafoor van wat dat woord wil betekenen.
Daarom neig ik ernaar, in het geval van filosofie, zo concreet mogelijk te blijven. Liever een poëtisch beeld dan een technische uiteenzetting. Als taal naar niets anders verwijst dan naar zaken of begrippen die ze zelf heeft uitgevonden, verlies ik mijn interesse erin.
  maandag 24 april 2006 @ 17:20:59 #105
63792 0d1n
pi_37249739
quote:
Op maandag 24 april 2006 17:13 schreef Ringo het volgende:
Als taal naar niets anders verwijst dan naar zaken of begrippen die ze zelf heeft uitgevonden, verlies ik mijn interesse erin.
Kijk dat is nog eens een constructief idee.

Hmm, ik noem dat vaak in 2 woorden "luchtkastelen bouwerij".

Wat interessant dat je mondriaan kunst dan WEL leuk vind, mag je me dat ook even gaan uitleggen!

Wat moet ik van mondriaan weten? Omdat ik denk dat het dat het wel uit zelfuitgevonden begrippen voortkomt.

Of zie je gewoon "de charme van" Mondriaan in?

En zie ik enigszins een kleine contradictie.

[ Bericht 4% gewijzigd door 0d1n op 24-04-2006 17:27:08 ]
Mundus vult decipi
  maandag 24 april 2006 @ 17:40:12 #106
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37250289
quote:
Op maandag 24 april 2006 17:20 schreef 0d1n het volgende:
Kijk dat is nog eens een constructief idee.
Hmm, ik noem dat vaak in 2 woorden "luchtkastelen bouwerij".
Wat interessant dat je mondriaan kunst dan WEL leuk vind, mag je me dat even gaan uitleggen!
Mondriaan schrijft niet, hij schildert. Voor mij een wezenlijk verschil. Beeldende kunst kan 'abstract' zijn maar de vorm is altijd concreet aanwezig. Hoe Mondriaan de werkelijkheid met zijn lijn- en vlakspel ook heeft willen sublimeren, het schilderij is. Ik kijk ernaar en kan erdoor ontroerd worden, of afgestoten. Direct. Door het ding zelf.
  maandag 24 april 2006 @ 17:47:09 #107
63792 0d1n
pi_37250501
quote:
Op maandag 24 april 2006 17:40 schreef Ringo het volgende:

[..]

Mondriaan schrijft niet, hij schildert. Voor mij een wezenlijk verschil. Beeldende kunst kan 'abstract' zijn maar de vorm is altijd concreet aanwezig. Hoe Mondriaan de werkelijkheid met zijn lijn- en vlakspel ook heeft willen sublimeren, het schilderij is. Ik kijk ernaar en kan erdoor ontroerd worden, of afgestoten. Direct. Door het ding zelf.
Aha, bedankt.
Mundus vult decipi
pi_37250696
quote:
Op maandag 24 april 2006 17:40 schreef Ringo het volgende:

[..]

Eerst de pragmatiek opzij schuiven met een té flauwe dooddoener, dan een uiteenzetting over taal die zwemt in zelfingenomenheid en vervolgens wat geromantiseer over Mondriaan. Het is allemaal een Ringo-ride door het leven, maar Ringo zélf zien we niet.
  maandag 24 april 2006 @ 17:57:05 #109
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_37250812
Dit heeft zo niets met R&P te maken.
Een schop richting WFL.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 24 april 2006 @ 17:59:13 #110
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37250872
quote:
Op maandag 24 april 2006 17:53 schreef zodiakk het volgende:
Eerst de pragmatiek opzij schuiven met een té flauwe dooddoener, dan een uiteenzetting over taal die zwemt in zelfingenomenheid en vervolgens wat geromantiseer over Mondriaan. Het is allemaal een Ringo-ride door het leven, maar Ringo zélf zien we niet.
Die zit thuis, kleurladders te schilderen.
pi_37251337
quote:
Op maandag 24 april 2006 17:53 schreef zodiakk het volgende:

Het verhaal over Mondriaan vind ik nog het meest concrete in dit hele topic eigenlijk. Maar verder maakt hij er wel een zooitje van natuurlijk. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 24 april 2006 @ 18:21:40 #112
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37251519
quote:
Op maandag 24 april 2006 18:15 schreef RaisinGirl het volgende:
Het verhaal over Mondriaan vind ik nog het meest concrete in dit hele topic eigenlijk. Maar verder maakt hij er wel een zooitje van natuurlijk. .
Hè ja, praat over mij alsof ik er niet ben.

En verder ben ik irl met zo'n secuur werkje bezig dat ik het zooitje hier wel kan waarderen, eigenlijk.
pi_37251735
quote:
Op maandag 24 april 2006 18:21 schreef Ringo het volgende:

Hè ja, praat over mij alsof ik er niet ben.
Hè ja, daar doe je zelluf aan mee.
quote:
Die zit thuis, kleurladders te schilderen.
quote:
En verder ben ik irl met zo'n secuur werkje bezig dat ik het zooitje hier wel kan waarderen, eigenlijk.
Dit topic gaat toch al nergens over. .
  maandag 24 april 2006 @ 18:38:36 #114
63792 0d1n
pi_37251961
Ik zou bijna in de verleiding vallen te geloven dat mijn problemen zijn opgelost door hetgeen dat hierboven staat of niet over mij gezegd word.

Maarja aan de andere kant ben ik ook wel blij, na de enige reflectie kom ik tot de conclussie dat ik gewoon tot september door banjer met die filosofische praktijken en dan begin met het aanleggen van een lekker interessant netwerk, dat moet toch ook een uitdaging zijn. Weer een nieuwe fase!

[ Bericht 3% gewijzigd door 0d1n op 24-04-2006 18:44:28 ]
Mundus vult decipi
pi_37252358
quote:
Op maandag 24 april 2006 18:38 schreef 0d1n het volgende:
Maarja aan de andere kant ben ik ook wel blij, na de enige reflectie kom ik tot de conclussie dat ik gewoon tot september door banjer met die filosofische praktijken en dan begin met het aanleggen van een lekker interessant netwerk, dat moet toch ook een uitdaging zijn. Weer een nieuwe fase!
Inderdaad, gewoon lekker doorbanjeren!
pi_37252787
Avond 0d1n,

Ik heb alleen de openingspost van je gelezen dus don't bite please. Maar wat is precies je vraag of was je verhaal meer een mededeling van persoonlijke aard?
Share your knowledge about low-tech and sustainability on the http://www.bagelhole.org/forum
  maandag 24 april 2006 @ 19:13:33 #117
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_37252925
Vanaf nu is het verboden woord : conclusie
  maandag 24 april 2006 @ 19:15:03 #118
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37252966
pi_37253520
Filosofie.... ik zou er niet aan beginnen. Als je zo van abstract redeneren houdt ga dan wiskunde of natuurkunde studeren. Bij zo'n studie weet je na 5 jaar tenminste zeker dat je iets geleerd hebt.
Bovendien zijn die studies in de praktijk veel 'abstracter'. Je zult er wel wat voor moeten doen, aan je taalgebruik en redeneringen te zien ben je al behoorlijk ver heen.
  maandag 24 april 2006 @ 19:31:55 #120
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_37253533
Mijn conclusie voor vandaag is: zo is het wel weer genoeg.
Met dank aan dit topic.

[ Bericht 32% gewijzigd door Ringo op 24-04-2006 22:21:09 ]
  maandag 24 april 2006 @ 19:39:06 #121
63792 0d1n
pi_37253788
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:08 schreef bagelhole het volgende:
Avond 0d1n,

Ik heb alleen de openingspost van je gelezen dus don't bite please. Maar wat is precies je vraag of was je verhaal meer een mededeling van persoonlijke aard?
Avond!

Aha. Nouja ik heb zo ondertussen door medewerking van de mensen van fok een plaatje kunnen schetsen over wat ik in de toekomst nog moet doen. In het kort. Werken aan het overbrengen van mijn ideeen (logische schema's en opbouw bijvoorbeeld maar ook grammatica).

In het kort wat mijn openings post was: "Ik zoek een psychologische bewijsvoering die mij kennis verschaft over hoe abstract te kunnen blijven denken maar wel zodat ik toch in staat ben pragmatisch in te tunen op andere mensen zonder me te gaan vervelen"

Hiervoor moet ik alles van groot tot klein kunnen apprecieren als het enige kwaliteit heeft.

Omdat we nu in WFL zitten.

Welke "kwaliteiten" zoek ik? Nou dat is de vraag, ik wil op elk niveau zeg maar progressief als het even kan denken. Een filosoof pur sang worden. Maakt niet uit in welke termen, als het maar filosofie is. De grap is, voor jezelf is het dan geen filosofie maar een belevings wereld.

Nog maals in het kort. Mijn probleem is dat mijn belevings wereld niet overeenstemt met dat van menig mens, ik wil dus "filosofisch verantwoord" denken en toch met mensen kunnen praten.
Mundus vult decipi
pi_37253808
quote:
Op zondag 23 april 2006 12:49 schreef Claudia_x het volgende:
De late Wittgenstein is er overigens behoorlijk bedreven in om zijn abstracte denken tot de verbeelding te laten spreken door sprekende voorbeelden te geven. Misschien kun je nog wat van hem leren?
Snik. Bekering in haar zuiverste vorm.
Wittgenstein
  maandag 24 april 2006 @ 19:41:24 #123
63792 0d1n
pi_37253885
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:31 schreef bo-mec het volgende:
Filosofie.... ik zou er niet aan beginnen. Als je zo van abstract redeneren houdt ga dan wiskunde of natuurkunde studeren. Bij zo'n studie weet je na 5 jaar tenminste zeker dat je iets geleerd hebt.
Bovendien zijn die studies in de praktijk veel 'abstracter'. Je zult er wel wat voor moeten doen, aan je taalgebruik en redeneringen te zien ben je al behoorlijk ver heen.
Ha!

Ik ga informatica doen volgend jaar en heb mijn boeken wiskunde en natuurkunde al klaar liggen in de kast, ik ga een breed exact minor pakket nemen. En natuurlijk in mijn vrije tijd verdiepen .
Mundus vult decipi
  maandag 24 april 2006 @ 22:18:33 #124
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_37261043
tip: om concreet te zijn moet je dicht bij jezelf blijven. Verschuil je niet in het jargon maar probeer een simpel voorbeeld te bedenken of te pakken en ga daar vanuit denken.

Wat mij opvalt is dat men vooral filosofen wil verklaren en niet de filosofie maar das OT
The more debt, the better
pi_37269278
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:39 schreef 0d1n het volgende:
In het kort wat mijn openings post was: "Ik zoek een psychologische bewijsvoering die mij kennis verschaft over hoe abstract te kunnen blijven denken maar wel zodat ik toch in staat ben pragmatisch in te tunen op andere mensen zonder me te gaan vervelen"
neemt scherp scalpel
Psychologie en bewijsvoering, hoe valt dit te rijmen? Hoe kan die bewijsvoering, als deze al zou bestaan, kennis verschaffen in abstract denken ? Je zegt dat je nu al abstract denkt en dat de uitkomst van de psychologische bewijsvoering je in staat stelt dit denken te continueren.
Ik zou zeggen dat daarvoor eenvoudig de wil om het te doen voldoende is.
Waarom zou je "pragmatisch in willen tunen", voorzover het iets betekent ?
Hoe kan dan de verveling ontstaan?
Lees over verveling maar eens na wat Schopenhauer er over te zeggen heeft.
quote:
Welke "kwaliteiten" zoek ik? Nou dat is de vraag, ik wil op elk niveau zeg maar progressief als het even kan denken. Een filosoof pur sang worden. Maakt niet uit in welke termen, als het maar filosofie is. De grap is, voor jezelf is het dan geen filosofie maar een belevings wereld.
Waarom wil je persé filosoof worden ?
De eerste vraag die dan bij mij opkomt is: "Kan je het wel worden, of moet je het al zijn?"
En als je al zo aangelegd bent, is het dan zegen of een vloek ?
quote:
Nog maals in het kort. Mijn probleem is dat mijn belevings wereld niet overeenstemt met dat van menig mens, ik wil dus "filosofisch verantwoord" denken en toch met mensen kunnen praten.
Hoe weet je dat jouw belevingswereld een andere is dan die van anderen?
(afgezien van het feit dat mijn belevingswereld een andere is omdat het mijn belevingswereld is)
Waarom zijn gedachten met het stempel "filosofisch verantwoord" waardevoller, beter, gewenster, etc. dan andere gedachten?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 25 april 2006 @ 07:58:03 #126
63792 0d1n
pi_37269433
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 07:25 schreef Oud_student het volgende:neemt scherp scalpel
Psychologie en bewijsvoering, hoe valt dit te rijmen? Hoe kan die bewijsvoering, als deze al zou bestaan, kennis verschaffen in abstract denken ? Je zegt dat je nu al abstract denkt en dat de uitkomst van de psychologische bewijsvoering je in staat stelt dit denken te continueren.
Ik zou zeggen dat daarvoor eenvoudig de wil om het te doen voldoende is.
Waarom zou je "pragmatisch in willen tunen", voorzover het iets betekent ?
Hoe kan dan de verveling ontstaan?
Wil...

Denkt na..

In het algemeen ben ik bang dat ik mijn filosofisch denken verlies als ik te snel het sociale leven ga verkennen. Ik heb wel een paar vrienden maar die zijn of hoog opgeleid of zeer intelligent en kunnen mij altijd volgen. 1 is niet echt opgeleid en redelijk intelligent en die moet nogal wel eens herlezen wat ik zeg of vragen wat ik bedoel. Ik denk dat ik meer met hem ga praten. Dat is wilskracht als je het mij vraagt. Al ben ik vaak ook voor alle partijen onduidelijk..
quote:
Waarom wil je persé filosoof worden ?
De eerste vraag die dan bij mij opkomt is: "Kan je het wel worden, of moet je het al zijn?"
En als je al zo aangelegd bent, is het dan zegen of een vloek ?
Filosoof zijn in de puurste vorm? Volgens mij is dat een nachtmerrie ALS je eenmaal niet instaat bent je filosofie te vertalen naar het publiek, het is een zegen als je wel instaat bent grote waarheden uit te leggen aan andere mensen en dat kan een andere filosoof zijn, ik heb het hier over mijn kijk op wittgenstein en mijn kijk op bijvoorbeeld Kant.
quote:
Hoe weet je dat jouw belevingswereld een andere is dan die van anderen?
(afgezien van het feit dat mijn belevingswereld een andere is omdat het mijn belevingswereld is)
Waarom zijn gedachten met het stempel "filosofisch verantwoord" waardevoller, beter, gewenster, etc. dan andere gedachten?
Nee, de gedachte is niet bijzonder, het doen van een inzicht is bijzonder. Gedachten zijn je gewoonweg eigen, verder niet maar een synthese vinden van iets dat je zelf bijzonder acht dat is interessant. Wat is bijzonder dan? Ik denk dat dat iets is waar je meer emoties aan hecht omdat het bijvoorbeeld gepaard gaat met sociale status die je in je achterhoofd houd (weet dit niet zeker). Maar straks wil ik langzaam naar een model waar ik filosofie op een laag tempo kan bedrijven als vermaak/ontspanning (ipv tv of romans) al wil ik wel die "Remembrance of Things Past" van Proust en Finnegans Wake van Joyce lezen en dat vergt ook wat inspanning volgens mij. Hmm, ik lees eigenlijk weinig literatuur maar soms lees ik wel wat.

[ Bericht 0% gewijzigd door 0d1n op 25-04-2006 08:15:37 ]
Mundus vult decipi
pi_37275778
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:39 schreef 0d1n het volgende:

[..]

Ik zoek een psychologische bewijsvoering die mij kennis verschaft over hoe abstract te kunnen blijven denken maar wel zodat ik toch in staat ben pragmatisch in te tunen op andere mensen zonder me te gaan vervelen.
Abstract blijven denken lukt het best als je wiskunde gaat doen. De beste manier om dan nog in te tunen op andere mensen zonder je te vervelen is door seks met ze te hebben. Het duurt alleen wel even voordat je op het niveau zit dat je deze beide zaken goed met elkaar kan combineren. Het heeft ook jaren geduurd voordat ik zover was.
  dinsdag 25 april 2006 @ 12:54:08 #128
63792 0d1n
pi_37276488
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 12:29 schreef thabit het volgende:

[..]

Abstract blijven denken lukt het best als je wiskunde gaat doen. De beste manier om dan nog in te tunen op andere mensen zonder je te vervelen is door seks met ze te hebben. Het duurt alleen wel even voordat je op het niveau zit dat je deze beide zaken goed met elkaar kan combineren. Het heeft ook jaren geduurd voordat ik zover was.
Thnks! Dat bied perspectief!
Mundus vult decipi
pi_37277373
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 12:54 schreef 0d1n het volgende:

[..]

Thnks! Dat bied perspectief!
Je moet wel oppassen hoor, niet iedereen lukt dit. Ik zie links en rechts om me heen wel mensen hierin falen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')