Volgens mij stuit je hier op een contradictie, waarde zodiakk.quote:Op maandag 24 april 2006 12:30 schreef zodiakk het volgende:
Ringo is eigenlijk de grammaticaal correcte evenknie van Od1n.
quote:Op maandag 24 april 2006 10:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
![]()
![]()
Mondriaan is briljant. Alleen onbegrijpbaar als je in één keer in zijn meest abstracte werk duikt.
[afbeelding]
![]()
quote:Op maandag 24 april 2006 13:03 schreef Claudia_x het volgende:
Volgens mij stuit je hier op een contradictie, waarde zodiakk.
Ja.. de wereld zoals zodiakk het ziet klinkt ook interessant. lolquote:Op maandag 24 april 2006 13:55 schreef zodiakk het volgende:
[..], dat is waar. Laat ik zeggen dat Ringo een evenknie van Od1n is, omdat ik het idee krijg dat ze hetzelfde op verschillende manieren proberen te verhullen. Od1n legt gewoon wat taalfragmentatiebommen en Ringo voert een heilloze taalguerilla tegen het onuitroeibare vermoeden dat ze elkaar helemaal niet begrijpen.
En nu heb ik wel weer genoeg in tongen gesproken.
Interessant, vermakelijk, doch onjuist. Maar zodiakk is een pragmaticus, dus van hem kun je veel leren.quote:Op maandag 24 april 2006 15:29 schreef 0d1n het volgende:
Ja.. de wereld zoals zodiakk het ziet klinkt ook interessant. lol![]()
Volgens mij moet(en) Zodiakk (en anderen?) dan maar over hetvolgende oordelen,quote:Op maandag 24 april 2006 16:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Interessant, vermakelijk, doch onjuist. Maar zodiakk is een pragmaticus, dus van hem kun je veel leren.
Klopt, maar het klopt ook wel ergens dacht ik zo. Daar gaat het mij om, voorzover ik een conclussie heb is het dat. Meer hoop ik nog te bedenken!quote:Op maandag 24 april 2006 16:45 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is wederom zo algemeen geformuleerd dat zelfs ik me erin herken, en ik zou mezelf toch geen pragmaticus willen noemen.
Een pragmaticus is iemand die zich door een vrachtwagen laat overrijden om te bewijzen dat het voetgangerslicht op rood stond.quote:Op maandag 24 april 2006 16:41 schreef 0d1n het volgende:
Een pragmaticus word je als je constant neerdaald en opstijgt naar verschillende hoogten en gaande weg bewust de dingen mee pakt die je opmerkt. (Mijn conclussie ondertussen)
Maar taal ís toch een metafoor?quote:Op maandag 24 april 2006 16:53 schreef Claudia_x het volgende:
Alsjeblieft, mensen, géén metaforen.
hehe, wat nou?quote:
Ik noem het vaak "mythe"quote:
Kun je dat nader toelichten?quote:
Kijk dat is nog eens een constructief idee.quote:Op maandag 24 april 2006 17:13 schreef Ringo het volgende:
Als taal naar niets anders verwijst dan naar zaken of begrippen die ze zelf heeft uitgevonden, verlies ik mijn interesse erin.
Mondriaan schrijft niet, hij schildert. Voor mij een wezenlijk verschil. Beeldende kunst kan 'abstract' zijn maar de vorm is altijd concreet aanwezig. Hoe Mondriaan de werkelijkheid met zijn lijn- en vlakspel ook heeft willen sublimeren, het schilderij is. Ik kijk ernaar en kan erdoor ontroerd worden, of afgestoten. Direct. Door het ding zelf.quote:Op maandag 24 april 2006 17:20 schreef 0d1n het volgende:
Kijk dat is nog eens een constructief idee.
Hmm, ik noem dat vaak in 2 woorden "luchtkastelen bouwerij".
Wat interessant dat je mondriaan kunst dan WEL leuk vind, mag je me dat even gaan uitleggen!
Aha, bedankt.quote:Op maandag 24 april 2006 17:40 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mondriaan schrijft niet, hij schildert. Voor mij een wezenlijk verschil. Beeldende kunst kan 'abstract' zijn maar de vorm is altijd concreet aanwezig. Hoe Mondriaan de werkelijkheid met zijn lijn- en vlakspel ook heeft willen sublimeren, het schilderij is. Ik kijk ernaar en kan erdoor ontroerd worden, of afgestoten. Direct. Door het ding zelf.
Eerst de pragmatiek opzij schuiven met een té flauwe dooddoener, dan een uiteenzetting over taal die zwemt in zelfingenomenheid en vervolgens wat geromantiseer over Mondriaan. Het is allemaal een Ringo-ride door het leven, maar Ringo zélf zien we niet.quote:Op maandag 24 april 2006 17:40 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mondriaan schrijft niet, hij schildert. Voor mij een wezenlijk verschil. Beeldende kunst kan 'abstract' zijn maar de vorm is altijd concreet aanwezig. Hoe Mondriaan de werkelijkheid met zijn lijn- en vlakspel ook heeft willen sublimeren, het schilderij is. Ik kijk ernaar en kan erdoor ontroerd worden, of afgestoten. Direct. Door het ding zelf.
Die zit thuis, kleurladders te schilderen.quote:Op maandag 24 april 2006 17:53 schreef zodiakk het volgende:
Eerst de pragmatiek opzij schuiven met een té flauwe dooddoener, dan een uiteenzetting over taal die zwemt in zelfingenomenheid en vervolgens wat geromantiseer over Mondriaan. Het is allemaal een Ringo-ride door het leven, maar Ringo zélf zien we niet.
Het verhaal over Mondriaan vind ik nog het meest concrete in dit hele topic eigenlijk. Maar verder maakt hij er wel een zooitje van natuurlijk.quote:Op maandag 24 april 2006 17:53 schreef zodiakk het volgende:
Eerst de pragmatiek opzij schuiven met een té flauwe dooddoener, dan een uiteenzetting over taal die zwemt in zelfingenomenheid en vervolgens wat geromantiseer over Mondriaan. Het is allemaal een Ringo-ride door het leven, maar Ringo zélf zien we niet.
Hè ja, praat over mij alsof ik er niet ben.quote:Op maandag 24 april 2006 18:15 schreef RaisinGirl het volgende:
Het verhaal over Mondriaan vind ik nog het meest concrete in dit hele topic eigenlijk. Maar verder maakt hij er wel een zooitje van natuurlijk..
Hè ja, daar doe je zelluf aan mee.quote:Op maandag 24 april 2006 18:21 schreef Ringo het volgende:
Hè ja, praat over mij alsof ik er niet ben.![]()
quote:Die zit thuis, kleurladders te schilderen.
Dit topic gaat toch al nergens over.quote:En verder ben ik irl met zo'n secuur werkje bezig dat ik het zooitje hier wel kan waarderen, eigenlijk.
Inderdaad, gewoon lekker doorbanjeren!quote:Op maandag 24 april 2006 18:38 schreef 0d1n het volgende:
Maarja aan de andere kant ben ik ook wel blij, na de enige reflectie kom ik tot de conclussie dat ik gewoon tot september door banjer met die filosofische praktijken en dan begin met het aanleggen van een lekker interessant netwerk, dat moet toch ook een uitdaging zijn. Weer een nieuwe fase!
Avond!quote:Op maandag 24 april 2006 19:08 schreef bagelhole het volgende:
Avond 0d1n,
Ik heb alleen de openingspost van je gelezen dus don't bite please. Maar wat is precies je vraag of was je verhaal meer een mededeling van persoonlijke aard?
Snik. Bekering in haar zuiverste vorm.quote:Op zondag 23 april 2006 12:49 schreef Claudia_x het volgende:
De late Wittgenstein is er overigens behoorlijk bedreven in om zijn abstracte denken tot de verbeelding te laten spreken door sprekende voorbeelden te geven. Misschien kun je nog wat van hem leren?
Ha!quote:Op maandag 24 april 2006 19:31 schreef bo-mec het volgende:
Filosofie.... ik zou er niet aan beginnen. Als je zo van abstract redeneren houdt ga dan wiskunde of natuurkunde studeren. Bij zo'n studie weet je na 5 jaar tenminste zeker dat je iets geleerd hebt.
Bovendien zijn die studies in de praktijk veel 'abstracter'. Je zult er wel wat voor moeten doen, aan je taalgebruik en redeneringen te zien ben je al behoorlijk ver heen.
neemt scherp scalpelquote:Op maandag 24 april 2006 19:39 schreef 0d1n het volgende:
In het kort wat mijn openings post was: "Ik zoek een psychologische bewijsvoering die mij kennis verschaft over hoe abstract te kunnen blijven denken maar wel zodat ik toch in staat ben pragmatisch in te tunen op andere mensen zonder me te gaan vervelen"
Waarom wil je persé filosoof worden ?quote:Welke "kwaliteiten" zoek ik? Nou dat is de vraag, ik wil op elk niveau zeg maar progressief als het even kan denken. Een filosoof pur sang worden. Maakt niet uit in welke termen, als het maar filosofie is. De grap is, voor jezelf is het dan geen filosofie maar een belevings wereld.
Hoe weet je dat jouw belevingswereld een andere is dan die van anderen?quote:Nog maals in het kort. Mijn probleem is dat mijn belevings wereld niet overeenstemt met dat van menig mens, ik wil dus "filosofisch verantwoord" denken en toch met mensen kunnen praten.
Wil...quote:Op dinsdag 25 april 2006 07:25 schreef Oud_student het volgende:neemt scherp scalpel
Psychologie en bewijsvoering, hoe valt dit te rijmen? Hoe kan die bewijsvoering, als deze al zou bestaan, kennis verschaffen in abstract denken ? Je zegt dat je nu al abstract denkt en dat de uitkomst van de psychologische bewijsvoering je in staat stelt dit denken te continueren.
Ik zou zeggen dat daarvoor eenvoudig de wil om het te doen voldoende is.
Waarom zou je "pragmatisch in willen tunen", voorzover het iets betekent ?
Hoe kan dan de verveling ontstaan?
Filosoof zijn in de puurste vorm? Volgens mij is dat een nachtmerrie ALS je eenmaal niet instaat bent je filosofie te vertalen naar het publiek, het is een zegen als je wel instaat bent grote waarheden uit te leggen aan andere mensen en dat kan een andere filosoof zijn, ik heb het hier over mijn kijk op wittgenstein en mijn kijk op bijvoorbeeld Kant.quote:Waarom wil je persé filosoof worden ?
De eerste vraag die dan bij mij opkomt is: "Kan je het wel worden, of moet je het al zijn?"
En als je al zo aangelegd bent, is het dan zegen of een vloek ?
Nee, de gedachte is niet bijzonder, het doen van een inzicht is bijzonder. Gedachten zijn je gewoonweg eigen, verder niet maar een synthese vinden van iets dat je zelf bijzonder acht dat is interessant. Wat is bijzonder dan? Ik denk dat dat iets is waar je meer emoties aan hecht omdat het bijvoorbeeld gepaard gaat met sociale status die je in je achterhoofd houd (weet dit niet zeker). Maar straks wil ik langzaam naar een model waar ik filosofie op een laag tempo kan bedrijven als vermaak/ontspanning (ipv tv of romans) al wil ik wel die "Remembrance of Things Past" van Proust en Finnegans Wake van Joyce lezen en dat vergt ook wat inspanning volgens mij. Hmm, ik lees eigenlijk weinig literatuur maar soms lees ik wel wat.quote:Hoe weet je dat jouw belevingswereld een andere is dan die van anderen?
(afgezien van het feit dat mijn belevingswereld een andere is omdat het mijn belevingswereld is)
Waarom zijn gedachten met het stempel "filosofisch verantwoord" waardevoller, beter, gewenster, etc. dan andere gedachten?
Abstract blijven denken lukt het best als je wiskunde gaat doen. De beste manier om dan nog in te tunen op andere mensen zonder je te vervelen is door seks met ze te hebben. Het duurt alleen wel even voordat je op het niveau zit dat je deze beide zaken goed met elkaar kan combineren. Het heeft ook jaren geduurd voordat ik zover was.quote:Op maandag 24 april 2006 19:39 schreef 0d1n het volgende:
[..]
Ik zoek een psychologische bewijsvoering die mij kennis verschaft over hoe abstract te kunnen blijven denken maar wel zodat ik toch in staat ben pragmatisch in te tunen op andere mensen zonder me te gaan vervelen.
quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:29 schreef thabit het volgende:
[..]
Abstract blijven denken lukt het best als je wiskunde gaat doen. De beste manier om dan nog in te tunen op andere mensen zonder je te vervelen is door seks met ze te hebben. Het duurt alleen wel even voordat je op het niveau zit dat je deze beide zaken goed met elkaar kan combineren. Het heeft ook jaren geduurd voordat ik zover was.
Je moet wel oppassen hoor, niet iedereen lukt dit. Ik zie links en rechts om me heen wel mensen hierin falen.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |