WFL Feedback 18quote:Op zondag 23 april 2006 13:33 schreef bagelhole het volgende:
-Alicey : Klachten over moderatie in FB-
Verdiep je eens in wat evolutie is voordat je verder praat. Met name de WFL Evolutie wiki is een goed begin.quote:Op zondag 23 april 2006 13:31 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Als creactie niets met evolutie te maken heeft is het net als een verhaal zonder begin. Je begint een verhaal toch ook niet ergens midden in het boek of jij wel misschien? Het enige wat ik pretendeer is dat men de wetenschap niet los kan 'zien' van het veld waarin deze bedreven wordt ofwel het bewustzijn. Bewustzijn is een feit niet waar? Waarom dan niet wetenschappelijke van aard?
Een boek is echter wel ingedeeld in hoofdstukken, en zo is een forum ingedeeld in topics. Het gaat hier over evolutie, en niet over creatie, schepping, bewustzijn of wat dan ook.quote:Op zondag 23 april 2006 13:31 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Als creactie niets met evolutie te maken heeft is het net als een verhaal zonder begin. Je begint een verhaal toch ook niet ergens midden in het boek of jij wel misschien? Het enige wat ik pretendeer is dat men de wetenschap niet los kan 'zien' van het veld waarin deze bedreven wordt ofwel het bewustzijn. Bewustzijn is een feit niet waar? Waarom dan niet wetenschappelijke van aard?
Je verwart evolutie met abiogenesis.quote:Op zondag 23 april 2006 13:31 schreef bagelhole het volgende:
[..]
omdat er nog steeds geleerde mensen zijn die blijkbaar vinden dat het niet is weerlegt (er is dus discussie over). dus ik moet kiezen tussen wetenschapper A en wetenschapper B. ik heb zelf niet de wetenschappelijke achtergrond om het te checken. ik vermoed jij ook niet. daarnaast zijn wij allebei bevooroordeeld waardoor je veel sneller bereid bent bepaald 'bewijs' af te wijzen of aan te nemen.quote:Op zondag 23 april 2006 10:51 schreef roobje het volgende:
@pmb_rug; Behe's irreducible complexity is al 10x weerlegd. Ik kan je zo een aantal systemen noemen die voldoen aan de definitie van IC maar waar toch zeker van is dat ze zijn geëvolueerd. Voor elk redelijk mens is dat voldoende om IC het raam uit te knikkeren, waarom doe jij dat niet?
IC is dan ook niet wetenschappelijkquote:Op zondag 23 april 2006 23:53 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
omdat er nog steeds geleerde mensen zijn die blijkbaar vinden dat het niet is weerlegt (er is dus discussie over). dus ik moet kiezen tussen wetenschapper A en wetenschapper B. ik heb zelf niet de wetenschappelijke achtergrond om het te checken. ik vermoed jij ook niet. daarnaast zijn wij allebei bevooroordeeld waardoor je veel sneller bereid bent bepaald 'bewijs' af te wijzen of aan te nemen.
(ik word echt GEK van die subjectiviteit in de wetenschap). dus ik heb begrepen dat de 'weerlegging' van Behe nogal zwak is en speculatief. maar ook dat kan ik niet checken.
Het achterliggende idee van IC is een statement van Darwin, hierboven al ergens gequoted. Behe heeft aangegeven dat er dat soort systemen zijn, hij heeft voorbeelden gegeven en die voorbeelden zijn weerlegd. Punt. Daarnaast is er nog geen enkel wetenschappelijk onderzoek geweest dat door Behe (en friends) is uitgevoerd dat onderzoek doet naar IC terwijl ze heel hoog van de toren blazen dat hun bewijsvoering water dicht is. (Eigenlijk loopt er nu inmiddels een tweede onderzoek, althans het onderzoeksvoorstel is een maand of vier geleden gepresenteerd. Behe kon niet uitleggen waarom het onderzoek IC zou aantonen, toch werd het onder die noemer gepresenteerd. Het eerste onderzoek werd enkele dagen na het insturen van de resultaten al afgeschoten.) Normale gang van zaken is dat je in ieder geval je eigen bewering probeert te ondersteunen met gegevens, Behe (en friends) bedienen zich van een religieuze techniek door te roepen dat de tegenstanders maar met tegenbewijs moeten komen. Zoals je weet is het onmodelijk te bewijzen dat er geen ijsbeer in de koelkast zit, je kunt alleen de foutieve aannames afschieten.quote:Op zondag 23 april 2006 23:53 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
omdat er nog steeds geleerde mensen zijn die blijkbaar vinden dat het niet is weerlegt (er is dus discussie over). dus ik moet kiezen tussen wetenschapper A en wetenschapper B. ik heb zelf niet de wetenschappelijke achtergrond om het te checken. ik vermoed jij ook niet. daarnaast zijn wij allebei bevooroordeeld waardoor je veel sneller bereid bent bepaald 'bewijs' af te wijzen of aan te nemen.
(ik word echt GEK van die subjectiviteit in de wetenschap). dus ik heb begrepen dat de 'weerlegging' van Behe nogal zwak is en speculatief. maar ook dat kan ik niet checken.
Geef eens voorbeelden? Motieven doen er in principe niet zoveel toe zolang de manier waarop en de informatie maar klopt. Waaruit blijkt dat er onjuist wordt afgeschoten?quote:Op maandag 24 april 2006 10:01 schreef pmb_rug het volgende:
daar kan ik me iets bij voorstellen.
het probleem is alleen dat veel van de mensen die dat 'afschieten' doen ook niet uit louter objectieve motieven handelen.
Hoezo, het is gewoon wetenschap, beweringen al dan niet onderbouwd danwel weerlegt door proefondervindelijke waarheidbepaling. Je kunt bijna alle onderzoeken die van belang zijn via google vinden.quote:Op maandag 24 april 2006 10:01 schreef pmb_rug het volgende:
maar goed, het frustrerende aan het geheel is dat ik het zelf niet kan uitzoeken en dat ik anderen in deze niet vertrouw.
Maar om natuurwetenschappen één op één te vergelijken met een sociale wetenschap als economie gaat me een beetje ver. Alleen al als je kijkt hoe er met wetmatigheden wordt omgegaan...quote:Op maandag 24 april 2006 10:01 schreef pmb_rug het volgende:
maar goed, het frustrerende aan het geheel is dat ik het zelf niet kan uitzoeken en dat ik anderen in deze niet vertrouw.
Binnen de wetenschap is er ook geen discussie. De discussie word gevoerd in het schemergebeid van de populaire wetenschap, het succes van ID heeft dan ook niets met wetenschap te maken maar puur met public opinion. De enige kracht van de ID-beweging is hun achterban waardoor ze op niet-wetenschappelijke wijze kunnen inbreken op oa wetenschappelijk onderwijs.quote:Op maandag 24 april 2006 10:38 schreef pmb_rug het volgende:
als de wetenschap 'objectief' was hoefde er geen discussie over bestaan, toch? dan was het toch duidelijk? of heeft de ene helft het 'fout'?
ik heb ook niet zo'n hoge pet op van die gevestigde wetenschappelijke orde waarin je alleen kunt toetreden als je erin bent opgeleid en iets hebt gepresteerd binnen het bestaande wetenschappelijke paradigma (alles daarbuiten is nml 'geen wetenschap')quote:Op maandag 24 april 2006 10:44 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Binnen de wetenschap is er ook geen discussie. De discussie word gevoerd in het schemergebeid van de populaire wetenschap, het succes van ID heeft dan ook niets met wetenschap te maken maar puur met public opinion. De enige kracht van de ID-beweging is hun achterban waardoor ze op niet-wetenschappelijke wijze kunnen inbreken op oa wetenschappelijk onderwijs.
Ik heb wel de wetenschappelijke achtergrond om het te checken, ik doe namelijk een medische studie. Ik heb genoeg colleges gehad over genetica, moleculaire biologie, celbiologie, biochemie etc. Ik moet daarnaast ook vaak wetenschappelijke artikelen doorlezen dus ik ben ook bekend met de wetenschappelijke methode. Ik ga later zelf ook medisch onderzoek doen dus ik moet wel hequote:Op zondag 23 april 2006 23:53 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
omdat er nog steeds geleerde mensen zijn die blijkbaar vinden dat het niet is weerlegt (er is dus discussie over). dus ik moet kiezen tussen wetenschapper A en wetenschapper B. ik heb zelf niet de wetenschappelijke achtergrond om het te checken. ik vermoed jij ook niet. daarnaast zijn wij allebei bevooroordeeld waardoor je veel sneller bereid bent bepaald 'bewijs' af te wijzen of aan te nemen. (ik word echt GEK van die subjectiviteit in de wetenschap). dus ik heb begrepen dat de 'weerlegging' van Behe nogal zwak is en speculatief. maar ook dat kan ik niet checken.
dat doe ik niet, maar het verschil is opvallend klein (daar kom ik steeds meer achter).quote:Op maandag 24 april 2006 10:38 schreef Frezer het volgende:
[..]
Maar om natuurwetenschappen één op één te vergelijken met een sociale wetenschap als economie gaat me een beetje ver. Alleen al als je kijkt hoe er met wetmatigheden wordt omgegaan...
'de meeste wetenschappers vinden het, dus neem ik het ook maar aan'quote:Ik kan het ook niet zelf onderzoeken, maar het feit dat op de 100 wetenschappers die er wél wat van af weten er hooguit één is die problemen heeft met de evolutie theorie geeft me wel het vertrouwen dat die theorie behoorlijk betrouwbaar is. Waarom zou je in dit geval geen vertrouwen hebben en in een willekeurige andere wetenschappelijke theorie wel? Er is niemand die alles weet, en je zult dus vertrouwen moeten hebben in het gene wetenschappers uitvoeren.
nee, dat kan ik niet. ik denk dat het 'creationisme' al heel wat langer bestaat dan de evolutietheorie dus die laatste uitspraak vind ik op zijn minst 'opvallend'. maar goed, ik kan dus bijv. niet bepalen hoe het staat met die theorie van Behe... om maar eens wat te noemen. ik begrijp de theorie zelf nauwelijks (behalve dan het principe argument)quote:Tot slot kun je ook als leek op dat gebied wel stellen dat "concurrende" theorieen van de evolutie theorie niet bepaald sterk zijn, omdat ze vooral een aanval op de evolutie theorie zijn, in plaats van een alternatief.
Dat is een systeem dat het succes van de wetenschap waarborgd. Ik ben blij dat niet iedereen zomaar op de proppen kan komen met een nieuwe techniek voor hersenchirurgie die dan ook meteen maar ingevoerd moet worden.quote:Op maandag 24 april 2006 10:47 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik heb ook niet zo'n hoge pet op van die gevestigde wetenschappelijke orde waarin je alleen kunt toetreden als je erin bent opgeleid en iets hebt gepresteerd binnen het bestaande wetenschappelijke paradigma (alles daarbuiten is nml 'geen wetenschap')
natuurlijk is dat tot op zekere hoogte nuttig, maar ik vraag me vaak af in hoeverre dit paradigma niet een doel opzich word ipv een middel om deel van de werkelijkheid te onderzoeken!quote:Op maandag 24 april 2006 10:55 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dat is een systeem dat het succes van de wetenschap waarborgd. Ik ben blij dat niet iedereen zomaar op de proppen kan komen met een nieuwe techniek voor hersenchirurgie die dan ook meteen maar ingevoerd moet worden.
Ik doe zelf een studie waarin technische met sociale wetenschappen gecombineerd worden en zie toch hele duidelijke verschillen.quote:Op maandag 24 april 2006 10:51 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat doe ik niet, maar het verschil is opvallend klein (daar kom ik steeds meer achter).
De andere optie is helemaal niks aannemen (afgezien van een klein gebied als je toevallig zelf wetenschapper bent). Gezien alles wat er bereikt wordt door middel van wetenschap lijkt me dat minstens zo onzinnig.quote:[..]
'de meeste wetenschappers vinden het, dus neem ik het ook maar aan'
![]()
ik kan me voorstellen dat je als leek weinig andere keuzes hebt, maar de redenatie is natuurlijk belachelijk.
Nogmaals, iedereen hier staat open voor steekhoudende argumenten waaruit zou blijken wat hier zegt - of waarom het 'afschieten' van Behe zou berusten op foutieve wetenschapsbedrijving.quote:Op maandag 24 april 2006 10:56 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
natuurlijk is dat tot op zekere hoogte nuttig, maar ik vraag me vaak af in hoeverre dit paradigma niet een doel opzich word ipv een middel om deel van de werkelijkheid te onderzoeken!
http://en.wikipedia.org/w(...)reducible_complexityquote:...a single system which is composed of several well-matched interacting parts that contribute to the basic function, wherein the removal of any one of the parts causes the system to effectively cease functioning. (Behe, Molecular Machines: Experimental Support for the Design Inference)
http://en.wikipedia.org/w(...)#Gradual_replacementquote:Regarding Behe's antibody example, we have the "marker" substance and the "killer" substance, that together hunt and kill marked invaders. Behe is saying that by themselves, the marker and the killer are useless, and thus must have been made at the same time. The killer cannot kill what it cannot find and the marker has no ability to kill even if it can find a target.
Voila, een systeem dat IC zou moeten zijn maar een methode bestaat om het wel degelijk via natuurlijke selectie tot stand te laten komen. IC weerlegt. Simpel toch?quote:However, under gradual replacement, a different marker may have started out as an independent hunter AND killer. After a while, a helper killer joined this army because it had some nice specialties. However, this second killer still depended on the first one to find the target. Thus the first killer served as both a marker and a killer, and the second killer is just a killer, relying on the first to hunt.
Perhaps over time it is more efficient to have the 2nd killer specialize in killing and the first specialize in marking, and so the first killer is replaced by a similar substance that is merely a marker (perhaps a better marker than the first dual-purpose one).
Thus, each step is an advantage, yet the final result is a dependent pair that does not resemble the proto-killer. This example can be laid out as:
A = original killer and marker
K = second killer
M = replacement marker
1. A
2. AK
3. AMK
4. MK
All we see today is "MK". Opponents of irreducible complexity state that Behe erroneously assumes that if the structure ended up MK, then it must have started out as M or K by themselves.
in de economie zijn de aannames omtrent 'consumptie' zeer zeer inrealistisch en word elke suggestie die dit aan de kaak stelt gewoonweg genegeerd. bijna alle modellen blijven gewoon hardnekkig in de neo-classicistische traditie terwijl het ver weg ligt van de realiteit. de wetenschap staat hierin niet open voor een ontologische discussie en dat schaadt haar, imo.quote:Op maandag 24 april 2006 11:11 schreef Invictus_ het volgende:
@pmb_rug
Kan je, naast evo/crea, nog een paar voorbeelden geven van semiwetenschappelijke debatten waarin de 'starre' houding van de wetenschap volgend jou een probleem is?
Kleine aanvulling:quote:Op maandag 24 april 2006 13:48 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
in de economie zijn de aannames omtrent 'consumptie' zeer zeer inrealistisch en word elke suggestie die dit aan de kaak stelt gewoonweg genegeerd. bijna alle modellen blijven gewoon hardnekkig in de neo-classicistische traditie terwijl het ver weg ligt van de realiteit. de wetenschap staat hierin niet open voor een ontologische discussie en dat schaadt haar, imo.
over de natuurwetenschap weet ik te weinig (en interesseer ik me te weinig) om er een voorbeeld over te geven.
Onzin. In de geneeskunde wordt veel onderzoek gedaan, en alles wat enigszins lijkt te werken wordt verder onderzocht. Wanneer iemand ziek is zal men echter liever beproefde methodes gebruiken, totdat nieuwe methodes significant beter blijken te zijn, en risico zoveel mogelijk uitgesloten is.quote:Op maandag 24 april 2006 14:17 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Kleine aanvulling:
In de geneeskunde worden vaak ongebruikelijke methoden ook gelijk van de hand geschreven. Dat het drinken van urine zeer goede resultaten boekt bij mensen met hepititus C en mensen met allergieen wil de medici niets van weten. Liever farmaceutische producten toeschuiven want zolang de farmaceuten dikke winsten blijven draaien kunnen zij lekker rond rijden in hen bentley. Dat menig fysieke probleem berust op een psychisch probleem blijft 't gros van de medici maar ontkennen.
Een wetenschapper aan de universiteit verdient geen geld naar gelang de uitkomst van het onderzoek.quote:Op maandag 24 april 2006 14:17 schreef bagelhole het volgende:
Liever farmaceutische producten toeschuiven want zolang de farmaceuten dikke winsten blijven draaien kunnen zij lekker rond rijden in hen bentley. Dat menig fysieke probleem berust op een psychisch probleem blijft 't gros van de medici maar ontkennen.
Feit is gewoon dat de meeste wetenschappen beoefend worden uit egocentrische redenen. Het hele idealisme in de wetenschap is ver te zoeken.
Geloof jij maar wat je wil geloven, ik heb het aan den levende lijve ondervonden op onze prachtige en zeer kostbare UMCG. De huidige methodes zijn voornamelijk gebaseerd op het 'verdwijnen' van de symptomen, ofwel het snoeren van de mond van de patient en het liefst met zoveel mogelijk medicatie! Je praat over risico's uitsluiten? De geneeskunde opzichzelfstaand is niets mis mee maar de beoefenaars wederom wel. Menig dokter die zonder condoom neukt, menig arts die een pakje sigaretten per dag rookt, menig huishouding van artsen hebben drie auto's voor de deur staan, menig arts stimuleert gentech voeding en ondertussen voor anderen risico's willen uitsluiten. Hypocrisie den top!quote:Op maandag 24 april 2006 14:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Onzin. In de geneeskunde wordt veel onderzoek gedaan, en alles wat enigszins lijkt te werken wordt verder onderzocht. Wanneer iemand ziek is zal men echter liever beproefde methodes gebruiken, totdat nieuwe methodes significant beter blijken te zijn, en risico zoveel mogelijk uitgesloten is.
Mijn eigen ervaringen zijn anders. Zullen we maar eens verder kijken dan onze eigen ervaringen, en zien wat er allemaal plaats vindt in de medische wetenschap?quote:Op maandag 24 april 2006 14:33 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Geloof jij maar wat je wil geloven, ik heb het aan den levende lijve ondervonden op onze prachtige en zeer kostbare UMCG.
True, maar zonder de farmaceutische bedrijven geen hedendaagse geneeskunde. De beste mensen moet 10 of meer jaar studeren en willen dan ook wel waar voor hen geld. Ofwel een inkomen van plus minus 8000e per maand! En wie zou dat allemaal moeten gaan betalen dan?quote:Op maandag 24 april 2006 14:22 schreef speknek het volgende:
[..]
Een wetenschapper aan de universiteit verdient geen geld naar gelang de uitkomst van het onderzoek.
maar van de vooraanstaande publicaties staat na 10 jaar nog maar 20%.... dat geeft je toch te denken.quote:Op maandag 24 april 2006 14:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Onzin. In de geneeskunde wordt veel onderzoek gedaan, en alles wat enigszins lijkt te werken wordt verder onderzocht. Wanneer iemand ziek is zal men echter liever beproefde methodes gebruiken, totdat nieuwe methodes significant beter blijken te zijn, en risico zoveel mogelijk uitgesloten is.
De reden dat medicijnen duur zijn heeft vooral te maken met het feit dat er tientallen jaren onderzoek en research nodig zijn voor een medicijn op de markt komt. Het bedrijf heeft daarna maar 10 jaar om die kosten grotendeels terug te verdienen, omdat het daarna toegestaan wordt dat er een generiek medicijn op de markt wordt gebracht door andere partijen.quote:Op maandag 24 april 2006 14:37 schreef bagelhole het volgende:
[..]
True, maar zonder de farmaceutische bedrijven geen hedendaagse geneeskunde. De beste mensen moet 10 of meer jaar studeren en willen dan ook wel waar voor hen geld. Ofwel een inkomen van plus minus 8000e per maand! En wie zou dat allemaal moeten gaan betalen dan?
Dit is de hedendaagse evolutie: de intelligentie heeft de macht, macht=geld, geld=afgunst/gierigheid, afgunst/gierigheid houdt de armoede in stand.
Kennelijk wordt er veel onderzoek verricht wat later niet of minder bruikbaar blijkt. Ik heb liever dat dat uit onderzoek blijkt dan dat er eerst doden moeten vallen..quote:Op maandag 24 april 2006 14:39 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
maar van de vooraanstaande publicaties staat na 10 jaar nog maar 20%.... dat geeft je toch te denken.
7 Blijf kalm en wacht op de HEER,quote:Op maandag 24 april 2006 14:37 schreef bagelhole het volgende:
[..]
True, maar zonder de farmaceutische bedrijven geen hedendaagse geneeskunde. De beste mensen moet 10 of meer jaar studeren en willen dan ook wel waar voor hen geld. Ofwel een inkomen van plus minus 8000e per maand! En wie zou dat allemaal moeten gaan betalen dan?
Dit is de hedendaagse evolutie: de intelligentie heeft de macht, macht=geld, geld=afgunst/gierigheid, afgunst/gierigheid houdt de armoede in stand.
Nou vraag ik me af hoe die berekening tot stand gekomen is, als een bepaald middel bijvoorbeeld beter in staat is iets te verhelpen, hoeft nog niet te zeggen dat het vorige fout is. Dus gaat het hier om epistemologisch 'staan' of om behandeltechnieken?quote:Op maandag 24 april 2006 14:39 schreef pmb_rug het volgende:
maar van de vooraanstaande publicaties staat na 10 jaar nog maar 20%.... dat geeft je toch te denken.
Wat er allemaal in de medische wereld omgaat daar wil ik geneens naar kijken. De hypocrisie die daar circuleert, de betweterigheid en de blaaskaakerij doet mijquote:Op maandag 24 april 2006 14:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Mijn eigen ervaringen zijn anders. Zullen we maar eens verder kijken dan onze eigen ervaringen, en zien wat er allemaal plaats vindt in de medische wetenschap?
Heb je ook een bron?quote:Op maandag 24 april 2006 14:39 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
Waarom kan het onderzoek en research(zijn hetzelfde hoor?) niet uit liefdadigheid gedaan worden? Waarom moeten er van die belachelijke hoge winsten gemaakt worden? De farmacie is een miljarden business!! Door die toren hoge winsten zijn er vele die geneens de medicijnen kunnen betalen. Waar gaat het dan in hemelsnaam over als niet iedereen gebruikt kan maken van wat zij te bieden hebben?quote:Op maandag 24 april 2006 14:39 schreef Alicey het volgende:
[..]
De reden dat medicijnen duur zijn heeft vooral te maken met het feit dat er tientallen jaren onderzoek en research nodig zijn voor een medicijn op de markt komt. Het bedrijf heeft daarna maar 10 jaar om die kosten grotendeels terug te verdienen, omdat het daarna toegestaan wordt dat er een generiek medicijn op de markt wordt gebracht door andere partijen.
quote:Op maandag 24 april 2006 14:41 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
7 Blijf kalm en wacht op de HEER,
erger je niet aan wie slaagt in het leven,
aan wie met listen te werk gaat.
8 Wind je niet op, laat je woede varen,
erger je niet, dat brengt maar onheil.
9 Slechte mensen worden verdelgd,
wie hopen op de HEER, zullen het land bezitten.
![]()
Ik ben blij te horen dat er mensen zijn die het wel begrijpen. Laatst op NOVA werd er beweert dat er maar een klein onderzoekje wordt gedaan alleen om te kijken of er geen mensen aan dood gaan voordat het op de markt komt. Ik vind dit echt schandalig.quote:Op maandag 24 april 2006 14:39 schreef Alicey het volgende:
[..]
De reden dat medicijnen duur zijn heeft vooral te maken met het feit dat er tientallen jaren onderzoek en research nodig zijn voor een medicijn op de markt komt. Het bedrijf heeft daarna maar 10 jaar om die kosten grotendeels terug te verdienen, omdat het daarna toegestaan wordt dat er een generiek medicijn op de markt wordt gebracht door andere partijen.
Maar is dat niet meer een interne discussie? Strijd om definities binnen modellen lijkt mij meer iets zoals Dawkins vs Gould (ruzie over speciesatie) niet een discussie over de basis van de gebruikte systematiek. De economie als wetenschap zou er niet bij gebaat zijn dat er van buitenaf (dus door mensen zonder inhoudelijke kennis) constant druk zou komen om 'consumptie' standaard als 48 te definieren, laat staan dat het ergens op zou slaan.quote:Op maandag 24 april 2006 13:48 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
in de economie zijn de aannames omtrent 'consumptie' zeer zeer inrealistisch en word elke suggestie die dit aan de kaak stelt gewoonweg genegeerd. bijna alle modellen blijven gewoon hardnekkig in de neo-classicistische traditie terwijl het ver weg ligt van de realiteit. de wetenschap staat hierin niet open voor een ontologische discussie en dat schaadt haar, imo.
Jammer, ik snap dan weer de ballen van economie.quote:over de natuurwetenschap weet ik te weinig (en interesseer ik me te weinig) om er een voorbeeld over te geven.
Sta jij te springen om vrijwillig expirimentele geneesmiddelen te slikken?quote:Op maandag 24 april 2006 15:41 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Waarom kan het onderzoek en research(zijn hetzelfde hoor?) niet uit liefdadigheid gedaan worden?
pmb_rug doet aan economie, moet je hem vragen.quote:Waarom moeten er van die belachelijke hoge winsten gemaakt worden? De farmacie is een miljarden business!! Door die toren hoge winsten zijn er vele die geneens de medicijnen kunnen betalen. Waar gaat het dan in hemelsnaam over als niet iedereen gebruikt kan maken van wat zij te bieden hebben?
Je bent toch niet stiekem een communist hequote:Op maandag 24 april 2006 15:41 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Waarom kan het onderzoek en research(zijn hetzelfde hoor?) niet uit liefdadigheid gedaan worden? Waarom moeten er van die belachelijke hoge winsten gemaakt worden? De farmacie is een miljarden business!! Door die toren hoge winsten zijn er vele die geneens de medicijnen kunnen betalen. Waar gaat het dan in hemelsnaam over als niet iedereen gebruikt kan maken van wat zij te bieden hebben?
[..]
Mensen kunnen niet leven van liefdadigheid. Jij schijnt te weten op welke getallen de winstmarge begaseert is? Deel dat dan es met ons?quote:Op maandag 24 april 2006 15:41 schreef bagelhole het volgende:
Waarom kan het onderzoek en research(zijn hetzelfde hoor?) niet uit liefdadigheid gedaan worden? Waarom moeten er van die belachelijke hoge winsten gemaakt worden? De farmacie is een miljarden business!! Door die toren hoge winsten zijn er vele die geneens de medicijnen kunnen betalen. Waar gaat het dan in hemelsnaam over als niet iedereen gebruikt kan maken van wat zij te bieden hebben?
Dat dacht ik ook evenquote:Op maandag 24 april 2006 15:59 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Je bent toch niet stiekem een communist he![]()
Omdat mensen ook brood op de plank willen hebben.quote:Op maandag 24 april 2006 15:41 schreef bagelhole het volgende:
[..]
Waarom kan het onderzoek en research(zijn hetzelfde hoor?) niet uit liefdadigheid gedaan worden?
Ik vraag me af of er zoveel netto-winst is. Zoals gezegd is research duur, en hoe dan ook moet dat vooruit betaald worden.quote:Waarom moeten er van die belachelijke hoge winsten gemaakt worden? De farmacie is een miljarden business!!
Je hetb niet echt mijn reactie gelezen he?quote:Door die toren hoge winsten zijn er vele die geneens de medicijnen kunnen betalen.
Dat lijkt mij een afzonderlijk probleem, wat misschien niet geheel litg aan de farmacie.quote:Waar gaat het dan in hemelsnaam over als niet iedereen gebruikt kan maken van wat zij te bieden hebben?
De vraag is als we nu eens stoppen met de geneeskunde hoe zou de menselijke gezondheid zich dan ontwikkelen. Ik wil maar zeggen we kunnen wel steeds weer nieuwe medicijnen ontwikkelen maar er komen ook steeds weer nieuwe ziekten bij? Weegt het ene wel tegen het andere op?quote:Op maandag 24 april 2006 15:52 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Sta jij te springen om vrijwillig expirimentele geneesmiddelen te slikken?
[..]
Nee, ik ben een levend wezen zonder etiket. Sorrie je te moeten teleurstellen!quote:Op maandag 24 april 2006 15:59 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Je bent toch niet stiekem een communist he![]()
Wij leven van Liefde en voedsel om ons lichaam in stand te houden! Geld is ook voedzaam hetgeen we ermee verruilen is wat ons in leven, houdt voedsel. Deze krijgen wij van de natuur door deze meet respect te gebruiken. De winst marge van de farmacie is helemaal niet interessant iedereen weet dat deze markt een miljarden markt is.quote:Op maandag 24 april 2006 16:01 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Mensen kunnen niet leven van liefdadigheid. Jij schijnt te weten op welke getallen de winstmarge begaseert is? Deel dat dan es met ons?
Wat is er nu weer mis met een communist? Omdat het communisme zogenaamd in het verleden gefaald zou hebben? Het is neit het communisme dat faalt, het is niet de wetenschap die faalt, het is niet de godsdienst die faalt, het zijn de mensen die falen!quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |