Ach kom, die verkiezing is nooit spannend geworden. Ik geloof dat Bos iets van 60% kreeg, Jeltje 25 en Klaas 15. Ik kan me niet herinneren dat het toen net zo'n strijd was als nu.quote:Op donderdag 11 mei 2006 08:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Naast het feit dat vooral Jeltje van Nieuwenhoven een echte serieuse kandidaat was, was Wouter Bos destijds nog lang niet de 'onaantastbare' leider die hij nu binnen de PvdA is. Men dacht dat het te vroeg voopr hem zou zijn, qua leeftijd en politieke ervaring in verhouding met Klaas de Vries en Van Niuewenhoven.
Er was ook stukken midner mediaaandacht. Komt ook omdat er niet zo'n controversieel figuur als Verdonk bij de PvdA meedeed.quote:Op donderdag 11 mei 2006 09:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ach kom, die verkiezing is nooit spannend geworden. Ik geloof dat Bos iets van 60% kreeg, Jeltje 25 en Klaas 15. Ik kan me niet herinneren dat het toen net zo'n strijd was als nu.
Jeltje kreeg 32% overigens. Maar imho kan Verdonk ook met dergelijke cijfers van Rutte winnen, maar dan achteraf roepen dat het niet spannend is slaat dan ook nergens op.quote:Op donderdag 11 mei 2006 09:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ach kom, die verkiezing is nooit spannend geworden. Ik geloof dat Bos iets van 60% kreeg, Jeltje 25 en Klaas 15. Ik kan me niet herinneren dat het toen net zo'n strijd was als nu.
Das waarquote:Op woensdag 10 mei 2006 23:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja maar dat heeft weinig tot niets met de stemming onder de VVD-leden te maken.
Omdat ik voor Verdonk ben, qua standpunten verschillen ze niet veel van elkaar, ze hebben beiden hun voor en nadelen die elkaar naar mijn mening goed in balans houden. Persoonlijk vind ik ze beiden even goed, dus dan kijk ik maar naar het effect. Ik denk dat Verdonk voor veel meer zetels gaat zorgen dan Rutte, dus doe dan Verdonk maarquote:[..]
Waarom?
quote:Rutte en Verdonk ruziën vooral over peilingen
Uitgegeven: 11 mei 2006 22:31
ARNHEM - Inhoudelijk was er donderdagavond in Arnhem nauwelijks een verschil van mening te bespeuren tussen Mark Rutte en Rita Verdonk. Hun derde debat in de strijd om het lijsttrekkerschap van de VVD ging vooral over tactiek en de vraag wie het beste zal scoren bij de kiezer. Allebei claimen ze daarbij de te kloppen kandidaat te zijn.
Volgens Verdonk is het verschil tussen haar en Rutte acht zetels. De minister voor Vreemdelingenzaken baseert zich daarbij op peilingen. Maar Rutte komt op grond van andere peilingen tot de conclusie dat hij de meeste kiezers zal trekken. Volgens Rutte scoort Verdonk alleen goed bij de traditionele VVD-stemmers, terwijl hijzelf kiezers zou kunnen weghalen bij PvdA en CDA.
Vinnig werd de toon toen Verdonk Rutte opnieuw verweet negatief campagne te voeren. Rutte zou dat ook al hebben gedaan bij de gemeenteraadsverkiezingen, waarbij hij als campagneleider optrad. Rutte koos toen voor een scherpe anti-PvdA-koers. Volgens Verdonk heeft dat averechts gewerkt.
Flauw
Rutte noemde deze aanval "ongelofelijk flauw en niet van leiderschap getuigen". Hij wees erop dat Verdonk bij vergaderingen van de VVD-top heeft gezeten waar de koers voor de gemeenteraadscampagne werd bepaald. Maar volgens Verdonk heeft ze toen onvoldoende kans gehad haar zegje te doen.
Veenendaal
De derde kandidaat voor het lijsttrekkerschap, Jelleke Veenendaal, bleef buiten dit gekibbel. Zij deed donderdagavond vooral een poging om de problematiek van de recreatiehuizen op de agenda te krijgen. De stembussen bij de VVD zijn woensdag opengegaan. Inmiddels heeft al een kwart van de 40.000 leden zijn stem uitgebracht.
Bron: Nu.nl
Ik denk wel dat deze campagne ook gebruikt wordt om thema's 'uit te testen' ....quote:Op donderdag 11 mei 2006 20:49 schreef marky het volgende:
Uiteindelijk kunnen ze niet van elkaar verschillen ze zullen straks toch gewoon de partijlijn moeten verdedigen. Het gaat dan ook meer om de vorm dan over de inhoud.
Dat heeft Bolkenstein niet gezegd. Hij heeft niet gezegd dat hij aan haar kant staat. Hij zei dat de VVD met Rita Verdonk meer zetels zou halen. Dat zou goed voor de belangen van de partij zijn.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 23:45 schreef DeepThought het volgende:
Tsja, heeft Bolkenstein een voorkeur uitgesproken voor Rita Verdonk, dan ga ik er maar (voorzichtig) van uit dat hij ook werkelijk aan haar kant staat, in deze (vrij vuile) strijd die tegen haar gevoerd wordt.
Hier staat dan ook heel wat op het spel, zodat zelfs het volle gewicht de Docters van Leeuwen in de strijd wordt geworpen om de weegschaal te beïnvloeden. Kijk straks maar eens naar de herhaling van Nova ...pathetisch gewoon, zoals hij zich aanstelt!
En terecht vraagt deze topic opener zich natuurlijk af wat hem bezielt om (plotseling) kamerlid te willen worden.
Je spreekt jezelf wel erg tegen. Bolkestein vind je normaal maar van de anderen noem je het een karretje?quote:Op zondag 14 mei 2006 10:06 schreef marky het volgende:
Bolkestein heeft geen grote rol in de partijtop. Heb van de week ook de brief gehad waarin Partij bobo's Rutte aanprijzen. Ik heb er wat moeite mee dat hij andere voor zijn karretje spand. Je moet uitgaan van je eigen kracht. Ik heb er niets aan als andere je naar voren douwen. Je moet zelf mensen weten te overtuigen. Als je dat niet lukt dan kan je geen goede leider zijn.
Rita gebruikt Bolkestein niet in haar campagne. Ze stuurt niet een brief rond waarin ze zich laat ophemelen door Bolkesteinquote:Op zondag 14 mei 2006 12:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf wel erg tegen. Bolkestein vind je normaal maar van de anderen noem je het een karretje?
De vorm Verdonk levert denk ik meer zetels op, dus ben ik daar voorquote:Op donderdag 11 mei 2006 20:49 schreef marky het volgende:
Uiteindelijk kunnen ze niet van elkaar verschillen ze zullen straks toch gewoon de partijlijn moeten verdedigen. Het gaat dan ook meer om de vorm dan over de inhoud.
Inderdaad. Het tast zijn geloofwaardigheid ernstig aan.quote:Op maandag 15 mei 2006 09:53 schreef pberends het volgende:
Trage hbo'er moet betalen
Hypocriete lamzak die Rutte, deed er zelf ook 7 jaar over.
Waarom is dat hypocriet? Dat hij er zelf 7 jaar over gedaan heeft zegt namelijk helemaal niks over zijn mening over dit onderwerp.quote:Op maandag 15 mei 2006 09:53 schreef pberends het volgende:
Trage hbo'er moet betalen
Hypocriete lamzak die Rutte, deed er zelf ook 7 jaar over.
Lijkt me onzin, buitenkant van Rutte is niet zo bijzonder en op zijn best een aftreksel van Wouter Bos.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:05 schreef Vassili_Z het volgende:
.
De reden waarom Rutte populair is? Omdat mensen naar de buitenkant kijken in plaats van wat ie te zeggen heeft en wat zijn inhoud is. Maar dat verschijnsel zie je natuurlijk overal terug.
Ja al 12 jaar ongeveer, was toch algemeen bekend hier?quote:Op maandag 15 mei 2006 11:11 schreef SCH het volgende:
Ben jij VVD-lid Chewie?
quote:Op zondag 14 mei 2006 22:59 schreef marky het volgende:
[..]
Rita gebruikt Bolkestein niet in haar campagne. Ze stuurt niet een brief rond waarin ze zich laat ophemelen door Bolkestein
Nou ik denk niet dat Rita elsevier in huurt. Ik denk gewoon dat Bolkestein laat merken wie hij steunt maar dat gaat dan wel gewoon in een column.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:13 schreef SCH het volgende:
[..]![]()
Nee, die huurt de Elsevier in. Maar die mensen sturen toch zelf die brief?
Verdonk geeft in deze zaak wel heel erg aan nogal gevoelig te zijn voor publiciteit en peilingen. Walgelijke vertoning wat ze gisteren weer liet zien, eerst gelijk melden dat er geen consequenties zijn voor AHA maar naar een klein beetje ophef en een uitkomst van 1 of ander peilinkje en mevrouw draait 180 graden om. Als dit recht door zee moet zijn laat dan maar zitten.quote:Op maandag 15 mei 2006 20:28 schreef marky het volgende:
Met het vertrek van Ayaan is denk ik voor mij nu de keuze op Rita een feit dit om het evenwicht in de partij te houden.
quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:05 schreef Chewie het volgende:
Verdonk als lijsttrekker zou voor mij als VVD lid betekenen dat ik bij de komende verkiezingen niet op de VVD stem.
Als je de peiling van TNS moet geloven dan is een ruime meerderheid voor het intrekken van het Nederlanderschap van AHA. Maar ik vraag me af of de manier waarop Verdonk het nu doet nog steeds op zoveel steun kan rekenen.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:15 schreef Sidekick het volgende:
Waar de 'verdeelde' Rutte en Verdonk eerder nog gezamenlijk een heel breed publiek wisten aan te spreken, zie de peilingen, is de verdeeldheid rondom Ayaan weer erg schadelijk en splijtend. En vooral voor Verdonk zal dit niet goed werken.
Ik denk (en hoop) dat van de VVD leden er een meerderheid was en nu is voor Rutte.quote:Verdonk heeft geluk dat al veel leden in de eerste week hebben gestemd.
[..]
Verdonk geeft in deze zaak wel heel erg aan nogal gevoelig te zijn voor publiciteit en peilingen. Walgelijke vertoning wat ze gisteren weer liet zien, eerst gelijk melden dat er geen consequenties zijn voor AHA maar naar een klein beetje ophef en een uitkomst van 1 of ander peilinkje en mevrouw draait 180 graden om. Als dit recht door zee moet zijn laat dan maar zitten.
Het enige alternatief, D66, wat ik dan nog heb stemt me ook niet echt vrolijk.quote:
Dat zegt mijn man ook steeds, omdat ie denkt dat de VVD dan helemaal kopje onder gaat.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:24 schreef Verbal het volgende:
[..]
Al hoop ik juist wèl dat Verdonk lijsttrekker wordt
V.
GroenLinks is ook heel liberaal tegenwoordigquote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
Het enige alternatief, D66, wat ik dan nog heb stemt me ook niet echt vrolijk.
[..]Verdonk als lijsttrekker zou voor mij als VVD lid betekenen dat ik bij de komende verkiezingen niet op de VVD stem.
Femke mischien maar ik vraag me af of de rest van de partij wel mee wil.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:42 schreef SCH het volgende:
[..]
GroenLinks is ook heel liberaal tegenwoordig![]()
De eerder opmerking van Verdonk zou kunnen zijn ingegeven door haar lijstrekkersschap wens.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:05 schreef Chewie het volgende:
[..]
Verdonk geeft in deze zaak wel heel erg aan nogal gevoelig te zijn voor publiciteit en peilingen. Walgelijke vertoning wat ze gisteren weer liet zien, eerst gelijk melden dat er geen consequenties zijn voor AHA maar naar een klein beetje ophef en een uitkomst van 1 of ander peilinkje en mevrouw draait 180 graden om. Als dit recht door zee moet zijn laat dan maar zitten.
Verdonk als lijsttrekker zou voor mij als VVD lid betekenen dat ik bij de komende verkiezingen niet op de VVD stem.
Je draait nog wel een keer bij.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 11:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik blijf verder (rechts) liberaal hoor, alleen Verdonk zie ik als lijsttrekker niet zitten.
V.quote:''Verdonk gediskwalificeerd als lijsttrekker''
HILVERSUM (ANP) - Directeur Patrick van Schie van de Teldersstichting, het wetenschappelijk bureau van de VVD, vindt dat minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) zich heeft gediskwalificeerd voor het lijsttrekkerschap van de VVD.
Voor de microfoon van de VPRO noemde hij maandag haar handelen in de kwestie Hirsi Ali ,,schandalig''. Van Schie noemde oud-partijleider Dijkstal als een van de VVD'ers die verantwoordelijk zijn voor de twist binnen de VVD
Zeg ik iets anders danquote:Op dinsdag 16 mei 2006 15:03 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Laat dat de leden zelf maar beslissen.
En waar is de onderbouwing voor deze onzin. Je denkt toch niet dat zo'n affaire positief uit kan pakken voor een partij. Verder is het natuurlijk onzin omdat de lijsttrekkerverkiezingen al bezig waren en al veel leden hun stem hadden uitgebracht. Niet echt een goede timing dus, straks zit je als partij met een zwaar beschadigde lijsttrekker.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 16:40 schreef DeepThought het volgende:
Het hele spel is door de VVD zelf op de wagen gezet om Verdonk in moeilijkheden te brengen, omdat ten koste van ALLES moet worden voorkomen dat zij de nieuwe lijsttrekker wordt, dat moge duidelijk zijn.
Gast, Mark Rutte vind ik een beter charisma hebben dan Wouter Bos.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:11 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom is dat hypocriet? Dat hij er zelf 7 jaar over gedaan heeft zegt namelijk helemaal niks over zijn mening over dit onderwerp.
[..]
Lijkt me onzin, buitenkant van Rutte is niet zo bijzonder en op zijn best een aftreksel van Wouter Bos.
Desnoods ten koste van ALLES dus, zei ik dan ook. De VVD fractie die nu krokodillentranen huilt om Ayaan en daarmee eigenlijk kritiek heeft op het beleid van Verdonk. Rita Verdonk zelf, die ik nog geen woord heb horen zeggen over deze zaak. De beslissingen zijn volgens mij dan ook in de eerste plaats door "haar" ambtenaren genomen of zijn door hen bij haar ingefluisterd, met het dringende verzoek er toch vooral gehoor aan te geven.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 16:43 schreef Chewie het volgende:
[..]
En waar is de onderbouwing voor deze onzin. Je denkt toch niet dat zo'n affaire positief uit kan pakken voor een partij.
Aan de nervositeit van de VVD kopstukken te zien (Docters van Leeuwen en Dijkstal uit de kast getrokken) is de verkiezing nog allerminst beslist! Maar schadebeperking doe je dus door alle neuzen dezelfde kant op te zetten en iedereen hetzelfde te laten zeggen ....dan wordt het vanzelf geloofwaardig.quote:Verder is het natuurlijk onzin omdat de lijsttrekkerverkiezingen al bezig waren en al veel leden hun stem hadden uitgebracht. Niet echt een goede timing dus, straks zit je als partij met een zwaar beschadigde lijsttrekker.
En de linkse PvdA schiet de door D'66 gewenste grondwetswijziging af, die noodzakelijk is om tot "een gekozen burgemeester" te komenquote:De VVD schakelt de linkse Vara in
![]()
Of ze vijanden zijn of niet maakt niet zoveel uit, als je opgelet had kon je weten dat AHA het niet eens was met bijvoorbeeld de utizetting van Taida.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 17:41 schreef DeepThought het volgende:
[..]
Desnoods ten koste van ALLES dus, zei ik dan ook. De VVD fractie die nu krokodillentranen huilt om Ayaan en daarmee eigenlijk kritiek heeft op het beleid van Verdonk. Rita Verdonk zelf, die ik nog geen woord heb horen zeggen over deze zaak. De beslissingen zijn volgens mij dan ook in de eerste plaats door "haar" ambtenaren genomen of zijn door hen bij haar ingefluisterd, met het dringende verzoek er toch vooral gehoor aan te geven.
Polititiek gezien waren Rita en Ayaan in ieder geval zeker geen vijanden en ik weet dan ook zeker dat Rita juist geprobeerd zal hebben om de uitzetting van Ayaan te voorkomen, maar dat andere machten sterker zijn geweest. Ook Ayaan zelf bekritseert Verdonk niet, maar spreekt over "het schrikbewind" dat de (eigenlijke) macht heeft in Nederland en dat zich bedient van roddel en achterklap om haar doelen te bereiken. En de democratische poppenkast natuurlijk.
Wat een onzin zeg, Dijkstal wordt nog regelmatig gevraagd om zijn mening te geven en is verder niet meer actief binnen de VVD. van Leeuwen is nog maar recent een VVD lid en kan een kopstuk worden. Ook is het niet vreemd dat een partij aardig nerveus wordt door zo'n affaire maar het blijft natuurlijk complete kolder dat alles in scene is gezet om Verdonk te beschadigen, die lijkt er namelijk zelf een stuk beter in te zijn.quote:Aan de nervositeit van de VVD kopstukken te zien (Docters van Leeuwen en Dijkstal uit de kast getrokken) is de verkiezing nog allerminst beslist! Maar schadebeperking doe je dus door alle neuzen dezelfde kant op te zetten en iedereen hetzelfde te laten zeggen ....dan wordt het vanzelf geloofwaardig.
Wat nu gebeurt lijkt vooral ingegeven door de wens om specifiek Rita juist zo veel mogelijk te beschadigen, luister maar eens goed naar die geëmotioneerde VVDstemmetjes in de kamer, die ineens zóóó veel moeite hebben om zich neer te leggen bij het beleid van IJzeren Rita.
Wat is je punt? Moet links automatisch voor een gekozen burgemeester zijn? Als je dat vind geeft het imo wel aan dat je weinig weet van de politieke verhoudingen.quote:En de linkse PvdA schiet de door D'66 gewenste grondwetswijziging af, die noodzakelijk is om tot "een gekozen burgemeester" te komen![]()
![]()
Ik bedoelde natuurlijk te zeggen dat het (politieke) vrienden waren, en dat weet u ook wel, maar tracht nu het geval Taida als 'de mogelijke splijtzwam tussen hen' te gebruiken.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 17:50 schreef Chewie het volgende:
[..]
Of ze vijanden zijn of niet maakt niet zoveel uit, als je opgelet had kon je weten dat AHA het niet eens was met bijvoorbeeld de utizetting van Taida.
Ik heb je eerder al ongeveer geschetst hoe ik denk dat het gegaan is, maar voor de grap zal ik eens schetsen hoe u denkt dat het gegaan is. Verdonk leest dus een peiling waaruit zou blijken dat de meerderheid vond dat AHA haar paspoort in moest leverenen. Dat dit een landelijke peiling is doet natuurlijk niet ter zake, want zij besluit direct tot intrekking van het paspoort, in de hoop hiermee nog gauw even wat stemmen voor het lijsttrekkerschap te scoren en heeft nooit kunnen voorzien dat dit op zo veel weerstand binnen haar partij zou stuiten, waardoor de zaak zich tegen haar keert.quote:Over welke andere machten hebben we het eigenlijk als er al juristen zijn die deze stap van Verdonk onbegrijpelijk en veel te snel vinden? Het lijkt er dus meer op dat Verdonk die eerst meldde dat er niks aan de hand was voor AHA opeens vond dat er wel wat aan de hand was, wellicht ingegeven door een peiling waaruit zou blijken dat de meerderheid vond dat AHA haar paspoort in moest leveren?
Ja ja, breek me de bek niet open.quote:[..]
Wat een onzin zeg, Dijkstal wordt nog regelmatig gevraagd om zijn mening te geven en is verder niet meer actief binnen de VVD. van Leeuwen is nog maar recent een VVD lid en kan een kopstuk worden.
En je ziet het dan natuurlijk niet als een drang tot zelfbeschadiging, maar als grenzeloos opportunistisch en dom.quote:
Ook is het niet vreemd dat een partij aardig nerveus wordt door zo'n affaire maar het blijft natuurlijk complete kolder dat alles in scene is gezet om Verdonk te beschadigen, die lijkt er namelijk zelf een stuk beter in te zijn.
[..]
Ik bedoel dat het erg voor de hand zou liggen wanneer zij voor gestemd zouden hebben, maar aangezien de rechtse partijen D'66 moesten zien te paaien omde regering in stand te houden, kon enkel links "het onheil" nog keren, hetgeen dan ook prompt gebeurde. Door haar democratische principes is D'66 (momenteel) de meest gehate partij in de Nederlandse politiek, en Zembla is sedert enige tijd (sinds de bezuinigingsvoorstellen die dit programma betroffen om precies te zijn) ook al niet meer wat het ooit geweest is overigens....quote:Wat is je punt? Moet links automatisch voor een gekozen burgemeester zijn? Als je dat vind geeft het imo wel aan dat je weinig weet van de politieke verhoudingen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |