Dat recht door zee wordt haar toch niet in de mond gelegdquote:Op dinsdag 25 april 2006 10:21 schreef RM-rf het volgende:
Ik vrees een beetje dat Verdonk al in deze campagne kapot gemaakt wordt... het hautaine 'Wees duidelijk Rita, Recht door zee!’ is een slimme truc om iemand op diens eigen woorden te pakken en helaas, ze is er weerloos tegen... iedere nuance die ze nu nog zou willen leggen wordt bij voorbaat al gecounterd met die spreuk...
Verdonk moet nu ieder 'programma' waar ze zelf in gelooft, iedere genuanceerde weloverwogen visie opgeven en gewoon puur op plat populisme inzetten, wil ze niet achtervolgd worden door haar eigen woorden 'recht door zee' te zijn..
Ik betwijfel of ze dat zou kunnen, ik denk eerder dat ze wel populair zal blijven bij het brede volk, een politica met een goed breed imago, maar bij nauwer betrokkenen en zeker bij actieve partijleden zal ze mogelijk door het ijs zakken ...
Bovenal, als het zou lukken deze campagne te winnen, bestaat de mogelijkheid dat Bos haar in debatten precies op dezelfde manier zal aanvallen , en daarmee des te makkelijker de wat links-liberalere VVD'ers van haar afweekt ...
het is oorspronkelijk haar eigen uitspraak geweest, in die persconferentie ...quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat recht door zee wordt haar toch niet in de mond gelegd
Ik ook en begrijp nog steeds helemaal niks van al die aandacht die er aan besteed wordt. Dat dorp heeft waarschijnlijk nog nooit zoveel cameraploegen e.d. bijelkaar gezien. Zal me ook niet verbazen dat er meer pers aanwezig was dan de aanwezige 200 belangstellenden.quote:
quote:Jelleke![]()
![]()
![]()
eerlijk gezegd vond ik jelleke net zo beroerd als de rest. Verdonk was het slechts. Rutte het best, zo van wat ik ervan heb gezien.quote:
Punt is, in een verkiezingscampagne zal Verdonk ook het debat met andere lijsttrekker moeten aangaan, dus mensen als pastors en Wilders aan de rechterzijde en dan weer aan de linkerzijde Marijnissen, Bos ..quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:51 schreef Urquhart het volgende:
Aan de andere kant denk ik dat de VVD meer zetels kan winnen met Verdonk aan het roer.
Dat is inderdaad wel een groot risico, en dat is iets wat Fortuyn wel had en zei niet. Fortuyn had een natuurlijke debatstijl, en wist dat ook met een bepaalde charme te brengen, en dat heeft Verdonk duidelijk niet als ik het gisteren zo zag.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Punt is, in een verkiezingscampagne zal Verdonk ook het debat met andere lijsttrekker moeten aangaan, dus mensen als pastors en Wilders aan de rechterzijde en dan weer aan de linkerzijde Marijnissen, Bos ..
Bovendien zal ze geconfronteerd worden met veel kritische journalisten die haar 'hard' kunnen gaan aanpakken....
Hoe gaat Verdonk daarmee om?
Ik vrees dat juist in een campagne Verdonk wel eens grandioos door het ijs zou kunnen zakken en dan juist de VVD enorme verliezen toe zou kunnen brengen ....
Het meeste aanzien heeft ze als betrouwbaar bestuurder, kabinetslid, maar op dat punt moet ze Balkenende duidelijk voor laten gaan en het kan wel eens vanuit populistisch oogpunt moeilijk zijn om het kabinetsbeleid volledig te moeten blijven verdedigen ... valt ze echter het kabinet aan, valt ze ook de basis van haar eigen populariteit aan.... (Bij Rutte speelt dat waarschijnlijk ook deels, maar toch minder dan Verdonk, die het meer moet hebben van haar populariteit buiten de partij VVD, en dus minder kan 'bouwen' op het partijkader)
Dat is nog best subtiel gebrachtquote:Op dinsdag 25 april 2006 16:02 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een groot risico, en dat is iets wat Fortuyn wel had en zei niet. Fortuyn had een natuurlijke debatstijl, en wist dat ook met een bepaalde charme te brengen, en dat heeft Verdonk duidelijk niet als ik het gisteren zo zag.
Dat denk ik ook. Ze doet geforceerd, probeert popie-er dan popie te zijn, heeft de materie niet in de vingers, en kan na een aantal ad Ruttinems niet verder komen dan zelf janken dat er niet op de persoon moet worden gespeeld.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:59 schreef RM-rf het volgende:
Ik vrees dat juist in een campagne Verdonk wel eens grandioos door het ijs zou kunnen zakken en dan juist de VVD enorme verliezen toe zou kunnen brengen ....
quote:Op woensdag 26 april 2006 08:08 schreef mariatrepp het volgende:
Leuke column van Martin Bril vandaag in de Volkskrant over Rita: "Ooit had een politicus volgelingen, gelijkgestemden, aanhangers. Rita niet - zij heeft fans."
Politiek komt dus echt wel dichter bij de burgerquote:Op woensdag 26 april 2006 08:08 schreef mariatrepp het volgende:
Leuke column van Martin Bril vandaag in de Volkskrant over Rita: "Ooit had een politicus volgelingen, gelijkgestemden, aanhangers. Rita niet - zij heeft fans."
Tja, wat vervelend toch voor Verdonk dat ze kiest voor een plat-populistische benadering en dat ze daar dan op kan worden aangevallen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Punt is, in een verkiezingscampagne zal Verdonk ook het debat met andere lijsttrekker moeten aangaan, dus mensen als pastors en Wilders aan de rechterzijde en dan weer aan de linkerzijde Marijnissen, Bos ..
Bovendien zal ze geconfronteerd worden met veel kritische journalisten die haar 'hard' kunnen gaan aanpakken....
Het meeste aanzien heeft ze als betrouwbaar bestuurder, kabinetslid, maar op dat punt moet ze Balkenende duidelijk voor laten gaan en het kan wel eens vanuit populistisch oogpunt moeilijk zijn om het kabinetsbeleid volledig te moeten blijven verdedigen ... valt ze echter het kabinet aan, valt ze ook de basis van haar eigen populariteit aan.... (Bij Rutte speelt dat waarschijnlijk ook deels, maar toch minder dan Verdonk, die het meer moet hebben van haar populariteit buiten de partij VVD, en dus minder kan 'bouwen' op het partijkader)
Dat is imho al het geval. Mijn indruk na het debat in Heerhugowaard was dat ze de inhoud nauwlijks beheerst. En heel arrogant denkt dat haar imago van harde rechtse tante genoeg is om Rutte te verslaan.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Maar zou je in dit geval ook niet Wouter Bos in kunnen vullen i.p.v. Verdonk?quote:Op woensdag 26 april 2006 22:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Politiek komt dus echt wel dichter bij de burger![]()
Dat zeg ik helemaal niet maar ze is wel meer bezig met het uitschot van de samenleving veel meer dan iemand die in het buitenland voor de shell bezig is of op een afdeling personeelszaken van een concern. Ze maakt op dit moment al veel meer mee dan Rutte die nog bij zijn moeder op de koffie kan zonder dat hij van te voren het bij de politie moet aanvragen. Rita heeft een van de zwaarste functies in de politiek op dit moment.quote:Op maandag 24 april 2006 10:38 schreef Loedertje het volgende:
[..]
![]()
Jij denkt werkelijk dat een directeur van een gevangenis in aanraking komt met de gedetineerden?
Sorry hoor, beleidsmatig is hij bezig met het reilen en zeilen van een bajes en van zeer dichtbij maakte ik mee dat at soort mensen ladderzat van feestjes en bijeenkomsten wegreden onderwijl lachend dat er mensen vastzaten voor drankovertredingen maar dat zij dan min of meer *onschendbaar * waren omdat men bij aanhouding doorgaans met een knipoog naast het tonen van rijbewijs en autopapieren ook even terloops de toegangspasjes en personeelskaarten lieten zien.
Beetje vaag dat je zo'n functie ziet als *ervring met het omgaan met de afdeling bevolking van een inrichting.
Uiteraard komen ze *weleens* in aanraking met die bevolking aldaar maar dat is meer uitzondering dan regel.
Inderdaadquote:Op woensdag 26 april 2006 08:08 schreef mariatrepp het volgende:
Nou ja, dit is natuurlijk an sich al een probleem waarmee Verdonk mogelijk komt te zitten. Ze mag dan wel mogelijk een grote populariteit onder het electoraat genieten, met alleen dat kom je er niet. Minstens zo essentieel zijn een goed gefundeerd partijkader en een uitgebreid netwerk in politieke en bestuurlijke kringen. Verdonk kan het echt niet alleen in de rol van outsider bolwerken; ze zal de rest van de VVd hard nodig hebben, en het is dwaas om met controversiele uitspraken juist die zo onmisbare kaders van je te vervreemden.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:21 schreef RM-rf het volgende:
Ik betwijfel of ze dat zou kunnen, ik denk eerder dat ze wel populair zal blijven bij het brede volk, een politica met een goed breed imago, maar bij nauwer betrokkenen en zeker bij actieve partijleden zal ze mogelijk door het ijs zakken ...
Ik denk dat het bij Bos een combinatie van beiden is.quote:Op donderdag 27 april 2006 16:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar zou je in dit geval ook niet Wouter Bos in kunnen vullen i.p.v. Verdonk?
Of komen zijn stemmen meer door de aversie tegen de huidige regering?
Nederland is een constitutionele monarchie.quote:Op maandag 1 mei 2006 17:40 schreef Lipvis het volgende:
Verdonk for President
Exquise me? Baking powder?quote:Op dinsdag 2 mei 2006 02:22 schreef Seneca het volgende:
Hoewel ik Rutte inhoudelijk het sterkst vind, vind ik het wel zwak dat hij Rita aanvalt op het feit dat ze niet duidelijk zou zijn. Zo geef je het beeld af dat nuancering een vorm van zwakte zou zijn.
Het is nog steeds Verdonk met haar "afspraak is afspraak" en gestrooi met daadkracht en rechtlijnigheid dat dat beeld voornamelijk geeft. Rutte zou je hoogstens opportunistisch kunnen noemen.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 02:22 schreef Seneca het volgende:
Hoewel ik Rutte inhoudelijk het sterkst vind, vind ik het wel zwak dat hij Rita aanvalt op het feit dat ze niet duidelijk zou zijn. Zo geef je het beeld af dat nuancering een vorm van zwakte zou zijn.
Eensch.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 18:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het is nog steeds Verdonk met haar "afspraak is afspraak" en gestrooi met daadkracht en rechtlijnigheid dat dat beeld voornamelijk geeft. Rutte zou je hoogstens opportunistisch kunnen noemen.
Wat een vastberadenheid, wat een nobel streven...quote:Als ze in mei tot lijsttrekker wordt gekozen, zal ze minister blijven."Ik blijf tot het eind minister en ga niet tussentijds de Kamer in"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
Take it easy, just imagine Heather Locklear in a forest.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 09:38 schreef Verbal het volgende:
[..]
Exquise me? Baking powder?
Je wilt hier toch niet serieus poneren dat mevrouw Verdonk in deze 'campagne' het toonbeeld van nuance is
V.
Uiteindelijk zullen ze in de verkiezingscampagne wel bijdraaien. Nu gaat het er immers om om de VVD-leden te overtuigen en een groot deel daarvan is nu eenmaal voorstander van een a-sociaal beleid.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 19:11 schreef pberends het volgende:
Is de harde toon van het debat tussen de 2 een voorpost van het harde aso beleid van de VVD? Het lijkt er verdomd veel op.
rutte is net zon schreeuwlelijk als Marijnissen en Bos. Dus idd in die categorie valt alles samen. Maarja, rutte of verdonk ( liever verdonk .. rutte verneukt de studenten nogal ) ik hoop dat vvd toch inmekaar keldert. Al snap ik wel als je beetje poen hebt wel voor zon partij stemt. Maar hoop toch dat de winst uitvalt naar pvda/sp/cda.quote:Op vrijdag 21 april 2006 18:40 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Hetgeen dan tot instabiliteit in het kabinet zal leiden.
Ik betwijfel trouwens of een Verdonk in staat zal zijn om een jaar lang hoog te blijven scoren in de peilingen. Sowieso vermoed ik dat ze het in debatten zal verliezen van Marijnissen en Bos en zelfs van Balkenende. Wat dat betreft denk ik dat een Rutte een betere kandidaat is voor de VVD.
Nee. Ze stond niet op de lijst, dus kan ze niet in de Kamer komen.quote:Op woensdag 3 mei 2006 09:30 schreef pberends het volgende:
Iemand kan toch z'n zetel opgeven en dan kan Rita plaatsnemen?
Hah, en rutte brult niet? Die brult net zo hard als rita. Rita hoeft maar iets te zeggen en rutte( hij verneukt ons studentenlevenquote:Op woensdag 3 mei 2006 17:42 schreef Falco het volgende:
Rita Verdonk moet niet zo brullen als ze een menigte toespreekt. Het komt erg gemaakt over en ik raak er allesbehalve onder de indruk van. Wat mij betreft mag Rutte de VVD-kar trekken.
Rutte laat zich alleen maar een beetje meeslepen door Rita.quote:Op woensdag 3 mei 2006 18:59 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hah, en rutte brult niet? Die brult net zo hard als rita. Rita hoeft maar iets te zeggen en rutte( hij verneukt ons studentenleven) dondert er over heen. Ik hoop dat het rita wordt
http://www.webwereld.nl/ref/rss/41019quote:Studenten willen open lijsttrekkersverkiezingen via internet
Vrijdag 5 mei 2006, 12:32 - Via hetnieuwestemmen.nl kan iedereen zich registreren om vervolgens te stemmen op een lijsttrekker. Lid zijn van een politieke partij is voor deze stem niet nodig.
Door Evan Schaafsma
Twintig studenten en een aantal recent afgestudeerden lanceren hetnieuwestemmen.nl. Op deze website kan iedereen die een stem wil uitbrengen op een lijsttrekker van een politieke partij, zijn mobiele telefoonnummer opgeven. Vervolgens ontvangt de kiezer een smsje met een wachtwoord, waarna hij op de website zijn stem kan uitbrengen.
Technici van de TU Delft ontwikkelden een systeem waarbij anoniem en maximaal één keer gestemd kan worden. Fraude valt niet helemaal uit te sluiten. "Mensen die twee mobiele telefoons hebben, kunnen twee keer stemmen", verklaart Jelmer Alberts van Het Nieuwe Stemmen tegenover Webwereld . De initiatiefnemers richten zich vooral op de strijd om het lijsttrekkerschap van de VVD, die op dit moment veel aandacht krijgt. Alberts relativeert het fraude-risico met de opmerking dat 'we inschatten dat het aantal mensen met twee mobiele telefoons ongeveer gelijk verdeeld is over de Rutte- en Verdonk-stemmers'.
Initiatiefnemer Godert van Gendt vindt het belangrijk dat kiezers ook op lijsttrekkers kunnen stemmen als ze niet lid zijn van de partij van de lijsttrekker. Van Gendt neemt daarbij het Amerikaanse systeem als voorbeeld. "Daar kan iedereen zich registreren als aanhanger van een partij en stemt daardoor mee bij de verkiezing van de partijleider. Het lidmaatschap is daar niet nodig." De jongeren die het idee ontwikkeld hebben noemen het dan ook een 'aanhangersraadpleging' als alternatief voor de 'ledenraadpleging' die politieke partijen nu gebruiken om lijsttrekkers te kiezen.
De studenten achter Het Nieuwe Stemmen zijn zelf leden van de PvdA, VVD, D66 en CDA. Ze willen nieuwe inbreng van jongeren stimuleren om 'vergrijsde verenigingen' die anders 'ten dode zijn opgeschreven' te redden.
Kandidaatlijsttrekkers Rutte en Verdonk van de VVD steunen de plannen, evenals D66-minister van bestuurlijke vernieuwing Alexander Pechtold. Hij zal zaterdagochtend tijdens de lancering van Het Nieuwe Stemmen op Het Plein in Den Haag als eerste zijn stem uitbrengen. [eind]
Nee, dan gaat het naar de eerst volgende in de VVD rij, en Verdonk zit niet in die rijquote:Op woensdag 3 mei 2006 09:30 schreef pberends het volgende:
Iemand kan toch z'n zetel opgeven en dan kan Rita plaatsnemen?
http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/binnenland/article522531.ecequote:VVD-jongeren kiezen voor Rutte
anp | Gepubliceerd op 06 mei 2006, 22:41
Laatst bijgewerkt op 06 mei 2006, 22:51
UTRECHT - Leden van de JOVD, de jongerenorganisatie van de VVD, willen dat Mark Rutte de partij gaat leiden. Tijdens een informele ledenraadpleging zaterdagavond in Utrecht kwam hij als favoriete lijsttrekker uit de bus.
Rutte kreeg 39 van de zestig uitgebrachte stemmen. Zijn belangrijkste tegenstrever Rita Verdonk eindigde op de tweede plaats met 19 stemmen. De derde kandidaat-lijsttrekker Jelleke Veenendaal kreeg twee stemmen. Het hoofdbestuur van de JOVD had zich eerder al achter de kandidatuur van Rutte geschaard.
Maar dat was tegen het zere been van diverse afdelingen van de jongerenorganisatie. Ze vonden dat het bestuur zich te vroeg had uitgesproken en dat de leden eerst geraadpleegd hadden moeten worden. Daarom hielden ze zelf een ledenraadpleging.
Voorafgaand daaraan presenteerden Rutte, Verdonk en Veenendaal zich in de sociëteit van het Utrechtsch Studenten Corps aan de jongeren. Ook gingen ze in op vragen uit de zaal. Van een onderling debat tussen de kandidaat-lijsttrekkers was echter geen sprake, wat niet iedereen kon waarderen. Verdonk zei dat dat nu eenmaal zo was afgesproken.
Tot het bittere eind
Veenendaal stelde dat ze niet het gevoel heeft dat ze voor spek en bonen aan de strijd om het lijsttrekkerschap meedoet. Ze zei dat ze steeds meer op gang komt en ,,tot het bittere eind'' doorgaat. Veenendaal vertelde na afloop dat ze deze week 25.000 brieven heeft gestuurd naar alle VVD-leden van wie de partij geen e-mailadres heeft om hen op haar standpunten te wijzen.
Tijdens de bijeenkomst zei Veenendaal dat ze in tegenstelling tot Rutte en Verdonk wel een discussie in de VVD wil over de hypotheekrenteaftrek. Hoe ver ze daarin wil gaan, liet ze in het midden. Wel benadrukte ze dat ze huiseigenaren met een modaal inkomen of minder met rust wil laten. Veenendaal pleitte er verder voor de overdrachtsbelasting te schrappen, omdat die ,,nergens op slaat''.
Rutte, die na zijn overwinning door Verdonk werd gezoend, zei dat hij met nog meer inzet campagne zal voeren. ,,We gaan van de VVD de grootste partij van Nederland maken'', riep hij. Eerder op de avond stelde Verdonk dat zij de enige is die ,,Wouter Bos uit het Catshuis kan houden'' en dat de VVD alleen onder haar leiding de grootste partij kan worden.
Ze reageerde er ook wel heel erg benepen opquote:Op zondag 7 mei 2006 11:44 schreef pberends het volgende:
Haha, dat die doos nog in '94 PvdA stemde terwijl Bolkestein al lang zijn kritiek had geuit. Mooie actie van Rutte, dit is gewoon niet uit te leggen.
Ze stond goed voor paal inderdaad, en geef dan ook gewoon toe dat je dat gedaan hebt.quote:Op zondag 7 mei 2006 11:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze reageerde er ook wel heel erg benepen op![]()
"Rutte was niet bij mij in het stemhokje"
Heeft ze het nou gestemd of niet? Draaikontin.
Ze zou het gezegd hebben in het radiointerview waarin ze plotseling bekend maakte erover na te denken kandidaat voor het lijsttrekkerschap te willen worden...quote:Op zondag 7 mei 2006 11:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze reageerde er ook wel heel erg benepen op![]()
"Rutte was niet bij mij in het stemhokje"
Heeft ze het nou gestemd of niet? Draaikontin.
quote:Naast deze scoop wist interviewer Tijs van den Brink (EO) Verdonk tevens te ontfutselen dat zij in elk geval tot 1994 Wim Kok stemde, en het leek er zelfs op dat zij in 1998 ook nog niet het Bolkestein-licht had gezien, alhoewel ze later toch wel zeker leek te weten na Paars I van de PvdA te zijn genezen: "op het moment dat u [vdBrink] bedoelt, stemde ik VVD".
http://www.sargasso.nl/ar(...)at-lijsttrekker-vvd/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |