Een besluit tot verlening van een bouwvergunning. Een testament. etc etc. Legio voorbeelden.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:22 schreef Thisbe het volgende:
Nu we het toch over 'huiswerk' hebben:
Kan iemand me even een mooi voorbeeld geven van een rechtshandeling die geen wederkerige of andere overeenkomst is? Ik heb een mooi voorbeeld nodig voor mijn scriptie![]()
Mij ook nietquote:Op dinsdag 25 april 2006 14:35 schreef Pool het volgende:
[..]
Inkoppertje.![]()
Maar de meeste publiekrechtelijke rechtshandelingen lijken me ook geen overeenkomsten.
Uiteraard. Er is immers een op rechtsgevolg gerichte handeling.quote:En ook het oprichten van een stichting of het erkennen van een kind zijn volgens mij rechtshandelingen.
Een testament, natuurlijkquote:
Schenking. Wel meerzijdige rh, geen wederkerige ovk dacht ik.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:22 schreef Thisbe het volgende:
Kan iemand me even een mooi voorbeeld geven van een rechtshandeling die geen wederkerige of andere overeenkomst is? Ik heb een mooi voorbeeld nodig voor mijn scriptie![]()
Erkenning van een kind. Schenking is een overeenkomst, die automatisch geldig is als je niet onmiddellijk afslaat.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:22 schreef Thisbe het volgende:
Nu gaan we het moeilijk maken: is erkenning een gerichte of ongerichte rechtshandelingquote:Op dinsdag 25 april 2006 20:27 schreef Sessy het volgende:
[..]
Erkenning van een kind. Schenking is een overeenkomst, die automatisch geldig is als je niet onmiddellijk afslaat.
Ik ben dan wel geen eerstejaars, maar ik wil graag antwoord geven:quote:Op dinsdag 25 april 2006 23:31 schreef The_Duce het volgende:Nu gaan we het moeilijk maken: is erkenning een gerichte of ongerichte rechtshandeling
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb het voor de zekerheid maar even opgezocht in mijn rode familierecht bijbel
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
Al deze vakken heb ik gevolgd of ben ik aan het volgen, behalve Burgerlijk Procesrecht. Het zijn niet de minste vakken van de opleiding. Persoonlijk vind ik Verbintenissenrecht B sowieso een 'must' voor iedere jurist, Burgerlijk Procesrecht lijkt me dat ook wel. Reken maar op een fikse studielast als je dit hele rijtje extra wil volgen. Het ligt er aan of je zelf zin hebt in strafrechtelijke vakken waar je later misschien niets mee gaat doen.quote:
Ze zijn gelukkig wel gespreid over de hele studie hequote:Op donderdag 27 april 2006 14:08 schreef Captain_Redbeard het volgende:
[..]
Al deze vakken heb ik gevolgd of ben ik aan het volgen, behalve Burgerlijk Procesrecht. Het zijn niet de minste vakken van de opleiding. Persoonlijk vind ik Verbintenissenrecht B sowieso een 'must' voor iedere jurist, Burgerlijk Procesrecht lijkt me dat ook wel. Reken maar op een fikse studielast als je dit hele rijtje extra wil volgen. Het ligt er aan of je zelf zin hebt in strafrechtelijke vakken waar je later misschien niets mee gaat doen.
Een poging wagen is nooit verkeerd. Overigens is POR een echt struikelblok voor velen. Ik zou daar dan maar mee beginnen.quote:Op donderdag 27 april 2006 14:15 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
[..]
Ze zijn gelukkig wel gespreid over de hele studie heDus ik heb utieindelijk steeds maar 1, max. 2 vakken per semester extra...
Maar bedankt voor de info iigIk kan het natuurlijk altijd proberen en dan zie ik wel of ik het haal/tijd genoeg voor heb
![]()
De advocatuur trekt me nu ook minder dan het bedrijfsleven, maar ja...als je met die paar vakken dat kan halen waarom niet. IS het te zwaar dan houd ik het lekker standaardquote:Op donderdag 27 april 2006 20:02 schreef bladibladibla het volgende:
Vrienden en vriendinnen van mij die Nederlands recht doen hebben allemaal een ontzettende hekel aan vakken als POR, dus wat dat betreft ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Maar je houdt natuurlijk wel al je opties open als je het wel doet
Reken maar op een volle dag (van 's ochtends tot 's avonds) voorbereidingstijd per werkcollege. En dan nog kom ik maar aan zesjes.quote:Op donderdag 27 april 2006 13:49 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
-Verbintenissenrecht B 8 EC
Als je naar de werkcolleges gaat, mijn aantekeningen leert, dan hoef je verder niks meer te doen volgens mij. Heb ik zelf ook niet gedaan en ik had een 6,5 terwijl er maar een paar voldoendes waren. Het probleem is alleen dat ALLES wat in de wc's aan de orde komt, gevraagd wordt. Maar daar scheelt het dat ik dan ook alles optyp.quote:-Publiek organisatierecht 6 EC
Oh ja? En van wie is dit dan een rechtshandeling?quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Een besluit tot verlening van een bouwvergunning.
Je hebt wel publiekrechtelijke overeenkomsten dacht ik, als gemeentes fuseren. Dacht ik?quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:35 schreef Pool het volgende:
Maar de meeste publiekrechtelijke rechtshandelingen lijken me ook geen overeenkomsten.
Ik ken alleen de bevoegdhedenovereenkomsten.quote:Op donderdag 27 april 2006 22:05 schreef Sessy het volgende:
[..]
Je hebt wel publiekrechtelijke overeenkomsten dacht ik, als gemeentes fuseren. Dacht ik?
Privaatrechtelijk: gemeente Utrecht / Nederlandse staatquote:Ik kan niet meer zo heel precies formuleren hoe dat zat, maar er was dat onderscheid tussen dat deel van "de gemeente" dat wel een rechtspersoon was, en tussen dat deel van "de gemeente" dat alle publiekrechtelijke handelingen verrichte en nu juist geen rechtspersoon was.
En als de gemeente bij het omhakken van bomen er eentje op je auto laat vallen, dan is die O.D. actie tegen de rechtspersoon gemeente gericht en niet tegen gemeente als orgaan, of zo iets dergelijks was het.
En Uva he.quote:Op vrijdag 28 april 2006 08:46 schreef VoreG het volgende:
Ow niet goed gelezen, bachelor fiscaal recht. Pfoe dan weet ik het niet
Ja, maar dat staat dus niet in het programma. Bij mijn huidige studie aan de uva staat het wel expliciet vermeld. Waarom denk je dat ik het vraagquote:Op vrijdag 28 april 2006 09:36 schreef VoreG het volgende:
[..]
Werkgroepen lijken mij toch vrij algemeen, maar daar kan ik mij in vergissen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |