abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37006426
Een topic waarin users van MUZ reviews van cd's kunnen plaatsen. Opvolger van dit deel: MUZ user-reviews, deel 2 alweer.

Ongetwijfeld zal Pfaf of belsen straks nog wel een mooie lijst van alle reviews hier posten, die weten hoe dat moet!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zondag 16 april 2006 @ 16:38:03 #2
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_37009104
een 'ik hou dit topic in de gaten'-post.
  zondag 16 april 2006 @ 16:48:56 #3
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37009469
Ik heb momenteel even geen tijd, maar ik wil er morgen wel even naar kijken.
  zondag 16 april 2006 @ 16:49:14 #4
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37009676
Dat zijn tweede goede voornemens pfaf!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator zondag 16 april 2006 @ 18:21:52 #6
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_37012078
De oude reviews.

Methodmich:
ADAM GREEN - Gemstones
ADAM GREEN – Jacket full of danger
ALASDAIR ROBERTS - No earthly man
AMIRA - Rosa
ART BRUT – Bang bang rock ‘n’ roll
BECK - Guero
BELLE & SEBANSTIAN – The life pursuit
BELLWETHER - Seven and six
BRIGHT EYES - Digital ash in a digital urn
BRIGHT EYES - I'm wide awake, it's morning
CAMERA OBSCURA - Underachievers please try harder
COCOROSIE - La maison de mon rêve
COCOROSIE – Noah’s ark
COPARCK - Few chances come once in a lifetime
DAMIEN JURADO - On my way to absence
DAYNA KURTZ – Another black feather for the wings of a sinner
DAVID THOMAS BROUGHTON – The complete guide to insuffiency
DEVENDRA BANHART – Cripple crow
DEPARTMENT OF EAGLES – The cold nose
EDITORS - The back room
EMMETT TINLEY – Attic faith
GINA VILLALOBOS - Rock 'n roll pony
HALLO VENRAY - Vegetables & fruit
JANA HUNTER – Blank unstaring heirs of doom
JANOVE OTTESEN - Francis' lonely nights
JOANNA NEWSOM - The milk-eyed mender
KING ME - Happy happy
LOGH - A sunset panorama
LUCKY JIM - Our troubles end tonight
MARIA TAYLOR - 11: 11
MARTHA WAINWRIGHT – Martha Wainwright
MAXON BLEWITT – When the moon winks
MEINDERT TALMA & THE NEGROES - S/T
MERCURY REV - The secret migration
MONZA - Grand
MUGISON - Mugimama, is this monkey music?
NICK CAVE & THE BAD SEEDS - Abattoir blues / The lyre of Orpheus
OCS – 3&4
PAULUSMA – Here we are
RAY DAVIES – Other people’s lives
REGINA SPEKTOR - Soviet kitsch
REMMELT, MUUS & FEMKE - The long way round
RYAN ADAMS – 29
RYAN ADAMS & THE CARDINALS - Cold roses
SERGEANT PETTER - Monkey tonk matters
SIX ORGANS OF ADMITTANCE - School of the flower
SOUTH SAN GABRIEL - The Carlton chronicles
SPINVIS – Dagen van gras, dagen van stro
THE FIERY FURNACES – Rehearsing my choir
THE GASOLINE BROTHERS – Hm!
THE NEW PORNOGRAPHERS – Twin cinema
TOM MCRAE - All maps welcome
TOMPAULIN - Into the black
TUNGG - Mother's daughter and other songs
VASHTI BUNYAN – Lookaftering
ZITA SWOON – Camera concert: a band in a box

pfaf:
ANDREW BIRD - The mysterious production of eggs
DECEMBERISTS - Picaresque
JAYHAWKS - Rainy day music
LPG - I fear no foe
OKKERVIL RIVER - Black sheep boy
ROGUE WAVE - Out of the shadow
SPOON - Gimme fiction

Seborik:
CHROMA KEY - Graveyard mountain home
SAGA - Network
SUBTERRENEAN MASQUERADE - Temporary psychotic state

belsen:
BABYSHAMBLES – Down in Albion
CDOASS – Extra fingers
KINGS OF LEON - Aha shake heartbreak
NATIONAL - Alligator
THE HEIGHTS – Beachyhead

Dinosaur_Sr:
HILKEN MANCINI AND CHRIS COLBOURN - Titelloos
WE ARE SCIENTISTS – With love and squalor

Ringo22
SUPERGRASS – Road to Rouen
THE MAGIC NUMBERS – The Magic Numbers

Doff:
ENRICO RAVA – Easy living
BILL EVANS – The complete Gus Wildi recordings

Zanderrr:
MEDESKI MARTIN & WOOD - End of the world party (just in case)

Teijeextra:
KEANE - Hopes and fears

JoostP:
NOTORIOUS B.I.G - Live after death

kriele
DREAM THEATER - Octavarium

Catch22-:
KUBUS en STICKS - Microphone collosus
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  zondag 16 april 2006 @ 18:49:42 #7
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_37012688
Kunnen we de titel niet veranderen in MM reviews?
pi_37032187
Mooi werk belsen, mooi werk!
quote:
MOUNT EERIE - 11 Old Songs (P.W. Elverum & Sun Ltd.)

Phil Elvrum, tegenwoordig werkend onder de naam Mount Eerie, maakt er al zijn hele muzikale loopbaan een gewoonte van om zijn grotere releases af te wisselen met kleinere. Het gaat dan dikwijls om platen vol aanzetjes richting een nieuwe plaat of om achtergebleven materiaal. Niet zelden zijn dit dusdanig interessante stukken, dat beluistering meer dan gerechtvaardigd is.

De oplettende lezer begrijpt inmiddels al dat 11 Old Songs in de categorie "klein" valt. Elvrum heeft de plaat dan ook in eigen beheer uitgebracht, nadat hij dit elftal songs in Noorwegen schreef. Een tijdje geleden al, dus de toevoeging "old" is op zijn plaats. Het album is uitgebracht op LP + CD. Of CD + LP, afhankelijk van het feit of je beschikking hebt over een platenspeler of een cd-speler. Opmerkelijk, maar wel iets dat bij Elvrum past.

11 Old Songs is een collectie ingetogen en stemmige songs. Elvrum is gaan zitten met een ritmebox, heeft zijn zieleroerselen aan het papier toevertrouwd en later ook aan de geluidsbanden, zodat alles mooi bewaard blijft voor het nageslacht. Een soort dagboek op geluid, maar gaandeweg wordt al snel duidelijk dat het goed is dat Elvrum deze elf nummers niet verloren heeft laten gaan. De plaat klokt namelijk een ruim half uurtje zeer sterke muziek.

De basis is grotendeels gelijk. Elvrum heeft een stem die doet denken aan die van Will Oldham. Met deze bebaarde treurwilg heeft hij meer gemeen, want in de teksten wordt niet zelden de duisternis als onderwerp gebruikt. Ondertussen leunt de muziek op een modern aandoend drumcomputertje, aangevuld met traditionelere instrumenten. Waarbij Elvrum her en der speelt met overdubs, wat de zang soms op dialogen met zichzelf doet lijken, en niet schroomt om de boel ineens radicaal anders te doen. Zo mondt I Say "No" uit in een krakend stuk orgelmuziek waar men in oude Noorse kerken dankbaar de handen voor zal vouwen en loopt The Boom naadloos over in een soort hoorspel in de regen. Terwijl de druppels neerkomen op pannen en potten, ongetwijfeld voor een houten huisje in een donker Noors bos, ruist de wind geruststellend door je speakers en hoor je een paard lopen. Uiteraard geef je aan dit nummer dan de subtitel (Wind) mee. Dit zijn slechts voorbeelden die moeten benadrukken dat we hier niet met een grote release te maken hebben, al is Elvrum nooit bang om dit soort grappen uit te halen, ook niet voor een major.

Het kan nergens zijn grote kwaliteiten als songschrijver naar de achtergrond verdrijven en dat is maar goed ook. Hoewel erg kort, zijn de meeste songs stuk voor stuk prima opgebouwd en verraden zij het talent van Elvrum. Luister bijvoorbeeld naar opener Cold Mountain of naar het pakkende I Love (It) So Much, het iets snellere Who? of het melancholische Goodbye Hope. Om over prijsnummer The Dead Of Night, waarin Elvrum zichzelf dubt als koor en een gedragen wisselzang met zichzelf aangaat, om vervolgens de song te laten omslaan in een uptempo nummer met luchtige muzikale omlijsting. Klasse!

Kleine release? Kan best, maar deze 11 Old Songs maken in al hun spaarzaamheid een hoop new songs van andere artiesten overbodig. Zij die houden van intimiteit, vakmanschap en een vleugje treurnis schaffen zich deze plaat aan. Zij die houden van Will Oldham en vinden dat diens laatste platen tegen vallen, probeer Mount Eerie eens. Wie een berg beklimt eindigt namelijk vanzelf op de top en dat is precies waar deze plaat thuis hoort.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  maandag 17 april 2006 @ 18:40:55 #9
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_37038667
Leuk topic!
1,000,000 demons can't be wrong...
  dinsdag 18 april 2006 @ 11:58:46 #10
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37070154
Ook pfaf goed bezig met zijn lijst!!

Keep them coming, die Pfaf-reviews!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator dinsdag 18 april 2006 @ 20:17:03 #12
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_37073332
Ik ben het overigens niet eens met je review over Ray Davies. De plaat is misschien aardig en beter dan het gros van het jaren 90 Kinks-werk. Het kan in mijn oren misschien hier en daar tippen aan het redelijke Kinks-werk, maar echt overtuigend vind ik het, helaas, toch niet.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_37073486
Zonde belsen. Vind het tot nu toe een van de beste releases van 2006!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator dinsdag 18 april 2006 @ 20:58:57 #14
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_37074999
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 20:20 schreef methodmich het volgende:
Zonde belsen. Vind het tot nu toe een van de beste releases van 2006!
Moet je toch eens goed naar The Kinks gaan luisteren.
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 19:01 schreef methodmich het volgende:
Ook pfaf goed bezig met zijn lijst!!

Keep them coming, die Pfaf-reviews!
In die lijst van mij stonden deze er overigens al tussen.

[ Bericht 7% gewijzigd door belsen op 18-04-2006 21:17:10 ]
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_37095332
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 20:58 schreef belsen het volgende:

[..]

Moet je toch eens goed naar The Kinks gaan luisteren.
[..]
Die maken nu toch geen platen meer? Zegt dan meer over de rest van de releases.
quote:
In die lijst van mij stonden deze er overigens al tussen.
Weet ik, maar ik vond het zo lullig om niets tegen pfaf te zeggen. Anders had ie het helemaal voor niets gedaan.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37215333
quote:
GORKI - Homo Erectus (Lipstick Notes Records / PIAS)

De Vlaming Luc De Vos maakt al sinds het begin van de jaren negentig platen met zijn band Gorki. Die band is onderweg de nodige keren van samenstelling veranderd, maar kent in De Vos als voorman een duidelijke constante factor. En, laten we eerlijk zijn, het draait bij Gorki ook vooral om hem. Zonder zijn bandleden te willen benadelen, is de man die ook al enkele romans schreef met zijn karakteristieke stemgeluid bepalend voor de muziek van Gorki.

De Vos is in die jaren uitgegroeid tot een meesterlijk vertolker van het Vlaamse lied. Hij is de buitenstaander die de wereld niet altijd helemaal begrijpt en daar dan verdraaid treffende teksten over kan schrijven. Proza is het, dat op het oog soms als los zand aan elkaar hangt, maar toch steevast verbluffend samenkomt. De Vos gebruikt hiervoor geen vreemde metaforen, maar houdt zijn taal dicht bij de mensen.

Het levert al ruim tien jaar lang de nodige platen vol weemoedige nostalgie op. Enkele van zijn songs zijn in België heuse klassiekers geworden, zoals Mia, dat al enkele jaren het Belgische equivalent van de Top 2000 aanvoert. Zijn beste worpen deed De Vos wat mij betreft met Hij Leeft, het grotendeels uit live-opnamen bestaande Boterhammen, het veelzijdige Monstertje en het uit 1998 stammende Ik Ben Aanwezig, wat met gemak als standaardwerk in het Nederlandse taalgebied mag gelden. De laatste platen waren eigenlijk iets minder. Wat meer herhalingsoefeningen, wat minder pakkend. De grote vraag is dan ook of Gorki zich met dit Homo Erectus ook zelf weer opricht.

De Vos liet zich voor dat album duidelijk inspireren door de ruimtevaart. Wellicht heeft hij ergens op zolder nog een mooi boekje gevonden over de oude helden, die het heelal verkenden om ons aardse stervelingen te verhalen over alle pracht die daar te zien is. Zoals De Vos zo boeiend over het leven kan verhalen. Het is vaak koud op dit album, getuige de teksten. De Vos verwondert zich ook regelmatig over alles wat er gebeurt en twijfelt af en toe weer hevig aan alles en iedereen. Dat geeft de plaat de vertrouwde Gorki-melancholie mee.

Hoewel de teksten en de herkenbare wijze waarop De Vos die zingt een belangrijk bestanddeel van Gorki vormen, verdient ook de muzikale omlijsting hier een compliment. Gorki gaat van omstuimig rockende nummers tot rustige songs op de akoestische gitaar tot prima opgebouwde songs die naar een duidelijke climax toe werken. De Vos zei zelf ooit dat hij wel eens afgunstig was als hij dEUS hoorde, maar in sommige songs doet hij qua opbouw niet eens meer zoveel onder voor dit Vlaamse sterrenensemble. Doordat er ook nog ergens een cello opduikt en Admiral Freebee langskomt voor een vrolijk potje mondharmonicaspel, wordt het vertrouwde geluid nog her en der verrijkt.

En ja, dan krijg je een plaat die eigenlijk op alle gebieden overtuigt. Mocht De Vos binnenkort met een herziene versie van zijn Het Beste Van komen, waarin hij zijn latere werk laat terugkomen, dan moet deze plaat flink vertegenwoordigd zijn. Want songs als Joeri, Morse, De Zomer Van De Liefde, Een Nieuw Seizoen, Een Bekend Verhaal en Mijn Oude Hart kunnen zich meten met het beste van zijn werk. In Wees Eens Stil Jongens rockt De Vos zelfs als nooit tevoren, om in het magistraal bezwerende titelnummer weer even overtuigend te klinken als in zijn beste dagen.

Kortom, Gorki is weer terug op topniveau met Homo Erectus. Zonder overdreven te doen, maar door gewoon weer te klinken als Gorki. "Binnen staat de wodka klaar, moeder naait een berenmuts, de winter komt, meer is er niet." Ik teken ervoor, als ik dan ondertussen deze plaat mag draaien.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37218071
quote:
Eef Barzelay - Bitter Honey

In de hedendaagse alternatieve muziekwereld zijn er wat mij betreft twee helden van liedjesschrijvers die er huizenhoog bovenuit steken: Jeff Tweedy van Wilco, en Eef Barzelay van Clem Snide. Laatstgenoemde mag dan minder gemeengoed zijn, maar hij heeft wel de (al dan niet) respectabele eer om de enige artiest in mijn platenkast te zijn van wie ik alle albums heb. Toen Eef Barzelay dan ook met een soloalbum, Bitter Honey, naar buiten kwam, waren mijn oortjes gespitst. Helaas had de online-cd-drugsdea.... pardon.... online-cd-boer acute problemen met de logistiek, vandaar pas nu een oordeel.

Wat is er zo geweldig aan Barzelay en Clem Snide? Soms begrijp ik het zelf niet. Ik zag ze spelen in de kleine zaal van Paradiso, omringd door veelal dertigers. Liefdespaartjes aan de achterzijde tegen de muur. Ik zag ze een week later spelen in Fort Clinton, in Battery Park, op het puntje van Manhattan, onder het oog van een dozijn wolkenkrabbers, die in een halve circel stonden toe te kijken. Door een speling van het lot was ik daar. Dat soort magie. Een thuiswedstrijd voor een uitgelaten band. Ook dat soort van magie.

Tot Bitter Honey dacht ik dat het genius van Clem Snide vooral door voorman/zanger Eef Barzelay gevormd werd. Antiheld pur sang. Compleet met petje en te grote gitaar. Ik zou zweren dat 'ie uit één of ander gehucht uit de Mid-West zou komen, als ik niet zeker wisr dat het een jochie uit Brooklyn was. Met teksten van een ogenschijnlijk ongelofelijke triestheid en cynisme, maar tegelijkertijd een ongekende subtiele humor en opgetogenheid. In die zin is de signatuur van Eef Barzelay onmiskenbaar aanwezig op Bitter Honey. Op dit album geen begeleidingsband, maar alleen Eef Barzelay en zijn akoestische gitaar.

Om het contrast maar meteen duidelijk te maken: beeld je in: een liefelijk rustig gitaarintro met daaronder niet minder liefdevol gezogen de tekst:
"That was my ass you saw bouncin' next to Ludacris.
It was only on screen for a second, but it's kinda hard to miss
And all those other hoochie skanks, they got shit on me
And one of Nelly's bodyguards, he totally agreed"
Uit: Ballad of bitter honey

Zo verbaas ik me elke keer weer over de tegendraadsheid van de muziek van Clem Snide/Eef Barzelay en zijn teksten. Gevoelige suffige sing-a-song-writer Barzelay verwordt zo tot de Colombo van de muziek. Genadeloos zet hij je op je verkeerde been, met zijn voorkomen en muziek. Dat maakt zijn talent, en die verbazing maakt zijn muziek zo de moeite waard. Eén van de betere, wat, beste liedjesschrijvers op deze aardkloot.

De kern van deze schijf wordt voor mij gevormd door N.M.A., nothing means anything, een bedachtzaam liedje, "so perfectly dark in the mood", en het opgewonden en het vrolijke Well, over zaken die niet zo goed gaan, kortom over het leven in zijn algemeenheid. Geen idee waar Little red dot over gaat, en misschien is dat wel de boodschap. Simpel gitaarspel, de luisteraar kan zich laven aan de teksten. Door Barzelay met zijn licht aangescherpte stem gezongen, met veel dynamiek, en vol overtuiging.

Het ontbreken van de begeleidingsband die Clem Snide vormt, blijkt echter wel degelijk van invloed. De muziek ontbeert daardoor body, terwijl de teksten ook in de vol georchestreerde en electrische vorm voldoende transparant en aanwezig waren. De band, sobere drums en bas, maar bovenal het vreemde aanvullende instrumentarium (chello, banjo-op-fuzz, venijnige danelectro gitaar) geven een extra dimensie aan Barzelay's muziek, wanneer hij deel uitmaakt van Clem Snide. Zeg maar een vijfde dimensie. Heren, vlug vlug, de studio in. Met z'n allen. Barzelay heeft vast nog een stapeltje nummers op de plank liggen.

Ondanks het ontbreken van zijn maten, haalt Eef Barzelay niettemin met Bitter Honey weer een ontzettend hoog niveau. Een juweeltje. En nee, ik ben inderdaad helemaal niet objectief. De man heeft een sky-box in mijn hart. Levenslang.
pi_37218173
quote:
Metric - Live it out

Metric is een indie rock ensemble uit Canada. Onbekend hier te lande, maar vrij succesvol in Canada en de USA. Zo succesvol dat ze het nu ook in europa mogen proberen. Met hun tweede album Live It Out dat al geruime tijd in het Noord-Amerikaanse halfrond te krijgen was.

Drums, gitaar, bas, zangeres (al dan niet met enkele keyboardtoon). Mij deed het vanaf het begin denken aan vroegâh: Magnapop. Een gebrek aan adem wat ruimschoots werd gecompenseerd door een overdosis aan enthousiasme. Heerlijke niet-gecompliceerde gitaarrock. Snelheid gekoppeld aan subtiele onzorgvuldigheid. Metric heeft het vermogen om mooie foutjes te maken. En die zijn soms mooier dan de perfectie: dat ene vlekje, dat ene sproetje.

Mede door deze charmante imperfectie overtuigt dit album van Metric. Het klinkt oorspronkelijk. Niks gemaakt. Zet de muzieknop op elf, trek er een fles goedkope rode wijn bij open, en constateer dat dit gewoon een heel erg lekker indie-rock album is. Zo eerlijk als ze onbekend zijn. Verwacht geen Steve Vaïaans gitaarwerk. Het is evenwel een paar stapjes hoger dan het 'gaba - gaba - hey' tijdperk. Het lijkt dan ook niet op punkrock, dat zeker niet. Geniet van de stem van Emily Haines, altijd een klein beetje hees, een klein onbelangrijk geheim insinuerend. Ik ben waarschijnlijk de enige in Nederland die een Canadees accent intrigerend vindt (hulde aan Carol van Dijk van Bettie Serveert). De zang van Emily Haines voegt iets intiems toe aan deze muziek, en zorgt daarmee voor wellicht het meest bepalende contrast op deze cd.

Buy this car, to drive to work
Drive to work, to pay for this car
(uit: Hand$hake$)

Mijn favoriete tracks op dit album zijn Empty, wat heel lief begint, en daarna onverwacht hakkend losbarst, het felle geagiteerde Hand$hake$, Monster Hospital vanwege de drive en de "I fought the law"strofe, Patriarch on a Vespa alleen al vanwege de titel. Als ik ooit, Hades verhoedde, ja, ik criticaster, een band zou beginnen, zou ik het haar "Patriarch on a Vespa" noemen. De bonus-track op de cd, Dead Rock 'n Roll, valt dan weer uit de toon. Disco dreunen bekomen Metric niet, hoezeer een combinatie disco-indie ook 'in' is.

Voor meer Metric, zie ook hun website

Metric toont met Live It Out aan dat het indie-rock is in de categorie zangeres-met-band met iets extra. Waarvan acte.
pi_37218221
quote:
Op zondag 23 april 2006 15:49 schreef methodmich het volgende:

[..]
mensen die van Gorki houden, zouden ook eens naar De Mens kunnen luisteren
pi_37219073
Zou ook kunnen, ook een leuke band. Net iets minder dan Gorki vind ik persoonlijk.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37457250
quote:
WILLARD GRANT CONSPIRACY - Let It Roll (Glitterhouse Records)

De Amerikaan Robert Fisher is al jaren bezig om de meest fraaie werkstukken op plaat te zetten en deze met ons te delen. Onder de noemer Willard Grant Conspiracy brengt hij zijn muziek, die hij vaak opneemt met allerhande gastmuzikanten, aan de man. Met weinig succes, wanneer men succes aan verkoopcijfers wil relateren. Dat dit onterecht is bewijst ook zijn laatste worp, getiteld Let It Roll.

Fisher heeft opmerkelijk genoeg een redelijk trouwe schare aanhangers in ons land. Wellicht daarom koos hij ervoor om Let It Roll deels in Nederland op te nemen. Hij dook ook in Slovenië een studio in, vergezeld van een gitarist, violist, drummer, toetsenist en bassist. Verder huldigt hij nog altijd het standpunt dat mensen die denken iets aan de sound toe te kunnen voegen, van harte welkom zijn tijdens het opnameproces. Illustratief is wat dat betreft nog altijd de tekst in de inlay van zijn plaat Flying Low, waarin Fisher schrijft: "If someone tells you they played on this, they probably did." Ditmaal heeft hij wel nog de nodige namen genoemd, van mensen die een vocale bijdrage leverden tot hen die speelden op pakweg accordeon, trompet, mandoline en zelfs "things that don't sound like you think they will." Een opmerkelijke man dus, deze Fisher.

Hoe klinkt die muziek dan? Wel, de sound van Willard Grant Conspiracy laat zich het best omschrijven als een zeer geslaagde combinatie van Americana en rock & roll. Americana & roll, noemt Fisher het zelf wel eens. De link met de oeroude muziek van het Amerikaanse platteland is gezien de instrumenten van de gastmuzikanten snel gelegd, het rockelement zit in de "vaste" bandleden zelf opgesloten.

Zo zijn er weer de slepende ballades waarin Fisher, met zijn donkerbruine stemgeluid dat zich nog het best met dat van Nick Cave laat vergelijken, zijn gevoel voor melodie laat spreken. Niet alleen voor melodie trouwens, ook voor melancholie. De sfeer die Willard Grant Conspiracy in dit soort songs oproept is die van een spaarzaam verlichte slaapkamer in een grauwe stad, waar de kleine dingen het leven nog wat draaglijk maken. Het ten dans vragen van de vrouw die je pijn doet, maar waar je ondanks alles zielsveel van houdt bijvoorbeeld, in het schitterende Dance With Me. Ook From A Distant Shore en Mary Of The Angels bezitten dit karakteristieke Willard Grant Conspiracy-stempel. Tegelijk laat Fisher de boel flink rocken en ramt hij het titelnummer op zijn gitaar naar een fenomenale climax, al zijn woede ondertussen uitschreeuwend. Het haast even onstuimige Breach is ook een soort van nieuwe stap in zijn oeuvre, terwijl het uptempo Flying Low, genoemd naar een eerder album, mede door de damesvocalen best radiopotentie bezit. Voeg daar nog een Bob Dylan-cover aan toe en het plaatje is rond.

Wederom een kwalitatief sterk schijfje van deze rasmuzikant, die niets liever doet dan met zoveel mogelijk mensen muziek maken. Die niets liever zou willen dan dat zoveel mogelijk mensen die muziek ook horen, maar ik vrees dat dit er met Let It Roll opnieuw niet in zal zitten. Dat ligt niet aan de kwaliteit, zoveel mag duidelijk zijn. Gun Fisher een plaatsje in je hart en in je platenkast en zeg het voort. Wellicht krijgt hij dan ooit nog eens de erkenning die hij verdient.
Wie zelf wil luisteren gaat naar http://wgc.hinah.com
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37578712
quote:
YEAH YEAH YEAHS - Show Your Bones (Polydor)

Wie de nieuwe plaat van Yeah Yeah Yeahs, wat een heerlijk bekkende bandnaam trouwens, puur droog beluistert zou de conclusie kunnen trekken dat we hier te maken hebben met een vrij normaal indiebandje. Elf songs, krap aan veertig minuten, waarin de band lijkt te twijfelen of ze nu eigenlijk een rammelige garagebandje willen zijn of toch een wat meer richting de melodieuze kant neigende rockband. Kenmerken: voortstuwende drums, rafelige gitaren en slim gebruik van soms indringend door de muziek heen huppelende toetsen. Zo'n bandje dat een plaat maakt waarvan je er jaarlijks één of twee aanschaft, puur omdat het zo lekker is om op bepaalde momenten te draaien.

Maar ja, zie Show Your Bones maar eens droog te beluisteren en vervolgens die conclusie te trekken. Want hier is beduidend meer aan de hand, als je het mij vraagt. Het rammelende aspect is zeker aanwezig en is een deel van de charme van de band, maar de composities zitten af en toe toch behoorlijk virtuoos in elkaar. Dan denk je ineens aan de betere gitaarpop uit met name de jaren tachtig en de vroege jaren negentig. Van die bands die gitaarlijnen, drums en toetspartijen in een handomdraai samenvlechten tot een opwindende luisterervaring. Dat doet Yeah Yeah Yeahs hier niet in elk nummer, maar dat men dit kunstje ook beheerst blijkt gaandeweg de plaat wel.

Toch is dit niet de grootste onderscheidende factor tussen hun muziek en die van die talloze bandjes die je wel achteloos op het in de inleiding geschetste stapeltje kunt gooien. Dat is en blijft namelijk de stem van Karen O. Aparte dame, met die veel te lange pony en die ietwat scherpe gelaatstrekken. Ze draagt Yeah Yeah Yeahs op haar ranke schouders met de overtuiging van een 120 kilo wegende souldiva.

Niet soulvols aan trouwens, die stem van haar. Nee, die is vooral indringend. Machtig ook, bij tijd en wijle. Ze vliegt direct binnen in opener Gold Lions, gedragen door een stuwende drum en uitmondend in een refrein waarin Karen zich tegen het einde verliest in gebrul en gekir. Als een soort kruising tussen een leeuw en PJ Harvey. Op andere momenten zingt ze dermate onderkoeld dat je twijfelt of dit wel diezelfde dame is die af en toe bepaald hysterisch uit de hoek kan komen. Ze zingt niet voor niets ergens dat ze op sommige momenten "bigger than the sound" is.

Het levert een plaat op die zowel een intense als een prettige luisterervaring is. Die in Dudley en de fraaie, ingetogen afsluiter Turn Into haar melodieuze hoogtepunten kent. Een plaat waarop naast de al besproken opener ook Mysteries, waarin Karen haar stem in alle facetten optimaal benut en in het volledig overstuurde einde fenomenaal overeind blijft staan, en Honeybear het in zich hebben podiumfavorieten te worden. En wat is Warrior toch heerlijk opgebouwd en wat zingt ze daar toch heerlijk. Zo heerlijk dat de volumeknop vraagt om verder opengedraaid te worden.

Tja, je zou kunnen zeggen dat er nog veel van dit soort plaatjes gaan volgen dit jaar. Muzikaal zou je daar misschien nog best gelijk in kunnen hebben. Maar, al die andere bandjes hebben geen Karen O. Die zijn dus in de verste verte niet zo heerlijk opwindend, paranoïde, adrenaline verhogend en aantrekkelijk als Yeah Yeah Yeahs op Show Your Bones is. Aanrader? Kans op een notering in de eindejaarslijst? Goede plaat? Driewerf ja!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37659281
quote:
THE FLAMING LIPS - At War With The Mystics (Warner Bros)

Als. Mensen gebruiken het woord nog wel eens, om aan te geven hoe iets anders had kunnen zijn dan het geval is. "Als we dan en dan gewonnen hadden, waren we nu kampioen!" hoor je wel eens langs sportvelden. "Als ik dat laatste biertje niet genomen had, zou ik nu geen koppijn hebben!" verzucht men wel eens na heftige feestjes. En de mooiste is toch nog altijd "Als mijn tante een pikkie had, was ze mijn oom geweest" om maar aan te geven dat al die als-verhalen eigenlijk zinloos zijn. Sommige dingen zijn nu eenmaal zo.

Neemt niet weg dat áls Flaming Lips betere muzikanten geweest waren en áls Wayne Coyne een betere zanger was geweest, de band wereldberoemd zou zijn. Dan speelden ze voor uitverkochte zalen, deden diverse stadions aan in een grootschalige toernee voor uitzinnige massa's en schreven ze liedjes voor films en grote liefdadigheidsacties. Maar ja, dat zijn ze nu eenmaal niet.

Want ook op deze twaalfde langspeler van de band die al weer sinds 1985 actief is, kun je weer horen dat Flaming Lips goedbeschouwd het oefenhok nog niet met opgeheven hoofd hebben kunnen verlaten. Natuurlijk, ze kunnen best spelen, maar om nu te zeggen dat het virtuoze muzikanten zijn, nou nee. En Wayne Coyne is er zowaar in geslaagd om beter te zingen dan hij ooit deed, maar daar is alles mee gezegd. Hij haalt nog steeds zeer regelmatig zijn noten niet.

Maar, is dat erg? In het geval van Flaming Lips niet. De band wordt al twintig jaar in vrijwel elke recensie gekoppeld aan termen als "kolderiek", "kierewiet" en "krankjorem". De veelal psychedelische songs rammelen en kraken, maar hebben altijd iets betoverends of charmants. Zo maakte de band in de beginperiode hartveroverende platen op basis van puur enthousiasme, om vanaf The Soft Bulletin eigenlijk steeds normaler te worden. Dit album mankeerde de doorbraak van Flaming Lips. Doorbraak moeten we uiteraard wel op relatief kleine schaal zien.

En hoe normaal is normaal? Op At War With The Mystics is weinig terug te horen uit de meest maffe tijd van de band, maar om te stellen dat dit een album is dat makkelijk in het hokje pop of rock te stoppen is zou onzinnig zijn. Daarvoor wil Coyne nog steeds te veel diverse dingen uitproberen op plaat. Daarvoor is de sound bij vlagen nog te maf, door de ingevoegde effectjes - een sirene bij het nummer Mr. Ambulance Driver, hoe kan het ook anders? - en de geluiden die uit de elektronische doosjes geperst worden. Die vloeien soms heerlijk samen in geluidstrips met onmogelijke titels als Pompeii Am Götterdämmerung.

Dat Coyne het vermogen heeft om, wat je in zijn universum "liedjes" noemt te schrijven, weten we sinds The Soft Bulletin. Sommige van de songs op deze plaat grijpen terug naar dat geluid en laten zich dan beluisteren als wat je inmiddels een typische Flaming Lips-song kunt noemen. Vein Of Stars bijvoorbeeld of afsluiter Goin' On. Op die momenten heeft de band best wat weg van Mercury Rev, niet verwonderlijk gezien de historie.

Omdat Coyne ook nog wat nieuws probeert, zoals bijna hitgevoelige dansmuziek in Haven't Got A Clue en The W.A.N.D. en een poging tot zwarte muziek met kopstem in Free Radicals is er misschien zelfs nog wel sprake van artistieke vernieuwing of vooruitgang. Voeg daar het makkelijk meezingbare refrein van The Yeah Yeah Yeah Song, waarmee de plaat opent, aan toe en je hebt wederom een fijn psychedelisch schijfje vol muzikale rijkdom. Ondanks de beperkingen in zang en instrumentbeheersing. At War With The Mystics geldt echter wat mij betreft niet als de beste plaat die de band ooit maakte. Desondanks is het een fijne groeiplaat, die ook wel wat zomerse elementen in zich heeft.

En dat ze er ook nu niet wereldberoemd mee gaan worden, ach, dat is eigenlijk maar goed ook. Geen mitsen en maren, geen als, sommige dingen zijn nu eenmaal zo. Zoals het feit dat Flaming Lips gemiddeld om de twee jaar een leuke plaat afleveren en dat deze daar gewoon bij hoort.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37691163
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:49 schreef pfaf het volgende:
Ik zal overigens ook weer eens aan het schrijven gaan.
Waar blijven ze pfafke?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37710230
quote:
CASIOTONE FOR THE PAINFULLY ALONE - Etiquette (Tomlab)

Ellende genoeg in deze wereld. Wie 's avonds een willekeurig journaal bekijkt, ziet grote rampen en diepe treurnis langs trekken. Liedjes over dergelijke ellende doen het vaak erg goed. Voorwaarde is dat de opbrengst naar het goede doel gaat en grote namen als Coldplay, U2 of Live zich er mee bemoeien. Of een verzameld aantal geschrokken artiesten dat een koortje vormt. Je kunt er van denken wat je wilt, de combinatie is wel goed. Grote namen gaan voor grote ellende.

Maar er is natuurlijk veel meer leed. Klein, verborgen leed, waar weinigen weet van hebben. Persoonlijke ellende. Wakker worden in het bed van een onbekende met je broek op je knieën en in je stinkende kloffie vol schaamte je zus moeten passeren bij thuiskomst, bijvoorbeeld. Of jeugdwerkloosheid. 26 jaar oud zijn en dan zijn een jeugdvriendin en je vader de enigen die ooit gezegd hebben van je te houden. Op zich al erg, maar dan is die jeugdvriendin inmiddels ook al als een blok voor een ander gevallen, woont ze samen met hem en heeft een ander kapsel. Daar zit je dan, terwijl de jongen waarmee je een homoseksuele relatie had ook weg is. Je zou de ketting van je oma maar laten vallen, dronken in de disco. Moederdag mislukt, ook zoiets. Om maar te zwijgen over je mislukte verhuizing naar de grote stad, uitmondend in een pijnlijke terugkeer naar het dorp waar iedereen je kent. Dan zeggen we maar helemaal niets over eenzame en koude kerstdagen. Ja, wie moet daar in hemelsnaam over zingen?

Owen Ashworth, luidt het antwoord. Deze 28-jarige Amerikaan heeft die fantastische artiestennaam Casiotone For The Painfully Alone aangenomen en brengt op Etiquette elf nummers over het verborgen leed in deze wereld. Dat doet hij met behulp van een Casio keyboard. Klinkt bijzonder. In sommige nummers neigt het naar Arab Strap, maar ook Joy Division - of misschien beter, New Order - duikt ergens op. Heel stiekem, verborgen achter een waas van lo-fi.

Ashworth zingt met een stem die gemaakt is voor deze diepe treurnis. Het is voor de afwisseling dan ook maar goed dat in een drietal nummers een vrouw de vocalen voor haar rekening neemt. Niet dat die nu zo vrolijk zingen en klinken op deze plaat, maar het geeft het geheel wel een iets luchtiger tintje. Overigens doet de muzikale omlijsting dat ook wel, want deze teksten en deze stem onder weemoedig klinkende strijkers, dat had niemand overleefd.

Het levert een bijzonder document op, waarin Ashworth precies die zaken aan het licht brengt die ik eerder beschreef. De kleine menselijke drama's dus. Hij doet dat overtuigend. Het is de vraag in hoeverre de teksten autobiografisch zijn, maar Ashworth weet zich soms wel verdacht goed in te leven. Tot de hoogtepunten van de plaat horen wat mij betreft opener New Year's Kiss, het ietwat gejaagde Young Shields, dat op de laatste plaat van Malcolm Middleton had kunnen staan, het intens verdrietige I Love Creedence, het stiekem best dansbare Scattered Pearls en de meest droevige track van de hele plaat, Cold White Christmas.

Dat Ashworth ook zeer aardige teksten kan schrijven bewijzen met name de pijnlijk humoristische coupletten in Bobby Malone en het schitterende portret van een man die thuiskomt na een avondje doorzakken in Don't They Have Payphones Wherever You Were Last Night: "You stumbled in & what a sight / All pale & puffy eyes / Under the bathroom bright / A face to give a ghost a fright". Opmerkelijk plaatje, niet alleen geschikt voor pijnlijk eenzame zielen. Eerlijk en oprecht. Daar kunnen die grote namen een voorbeeld aan nemen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37763132
quote:
NEKO CASE - Fox Confessor Brings The Flood (Anti)

Als ik onder de douche een liedje probeer te zingen, gaat dat altijd gepaard met het nodige enthousiasme. Kwalitatief laten de door mij geproduceerde klanken echter wel het nodige te wensen over. Dat ik geen zanger moet worden, is me wel duidelijk, zeker als ik probeer hoge noten te halen. Sinds Idols weet ik echter dat ik lang de enige niet ben. Sterker nog, in dit programma bleek dat vrijwel heel Nederland talentloos is op dit gebied. Zelfs sommige finalisten.

Niet erg, ieder mens heeft andere kwaliteiten. Maar het is dan toch wel jaloers makend om Neko Case te horen zingen. Want deze dame heeft me een paar stembanden waar je als amateur slechts van kunt dromen. Het gemak waarmee ze in indieband New Pornographers over de soms toch behoorlijk hoog opgezette gitaarmuren heen knalt was natuurlijk al een duidelijk voorbeeld van haar kwaliteit. Ik verbaas me nog steeds over de manier waarop ze haar zanglijnen in het nummer Bleeding Heart Show van het laatste New Pornographers-album over de muziek en het koortje blaast. Zoals mij ook regelmatig het gevoel bekroop dat ze zich soms inhield om A.C. Newman in de samenzang niet volledig te vermorzelen en achter te laten als een murmelend oud baasje dat zijn laatste adem gebruikt om nog een refreintje in te zetten.

Op haar soloplaten kan ze die fantastische stem nog duidelijker laten horen. Ook nog eens op een manier die afwijkt van de indiesound van New Pornographers. Solo kiest Neko Case voor nummers met een countrysausje. Dat past misschien nog wel beter bij haar. Neko kan namelijk overtuigend zwijmelen, hunkeren en overrompelen met haar stem, een eigenschap die in dit genre bepalend is voor de zeggingskracht van de muziek. Want draait country niet grotendeels om de puurheid en de geloofwaardigheid van de uitvoerende artiest? Natuurlijk!

Neko klinkt in sommige songs minstens zo doorleefd als een Lucinda Williams, als ze haar zieleroerselen door de speakers laat zweven. Haar teksten zijn van hoog niveau en verdienen een luisterend oor. Liefst enkele keren, want niet alles valt in één keer te plaatsen. Een kenmerk van poëzie, zou je kunnen zeggen. Nummers als Margaret vs. Pauline en Star Witness zijn van die interessante stukjes tekst.

Ook muzikaal zit het allemaal wel snor. Neko heeft weer enkele bevriende muzikanten bereid gevonden om haar te ondersteunen op deze plaat. Garth Hudson bijvoorbeeld, wiens pianospel in tal van songs nadrukkelijk aanwezig is. De heren van Calexico, waarvan drummer John Convertino er in sommige nummers in slaagt om onbewust een typisch Calexico-riedeltje in te voegen, doen ook mee. Joey Burns, de andere helft van het duo, speelt cello en ook Howe Gelb duikt nog ergens op. Er klinkt een banjo om de countrysound wat te verstevigen, maar het melodieuze gevoel van Neko zelf draagt het meest bij aan de prettige sound van dit album. Een nummer als That Teenage Feeling zit bijvoorbeeld perfect bij elkaar.

Maar een plaat van Neko Case beluister je toch vooral voor die fantastische stem, die op de beste momenten met orkaankracht over de muziek heen blaast. Die zo helder kan klinken, maar in sommige gevallen ook precies dat rauwe randje heeft dat de song op dat moment nodig heeft. De manier waarop ze haast achteloos haar stem verheft. Een nummer als Maybe Sparrow, waarin ze voor drie lagen kippenvel zorgt op armen en rug, eigenlijk alleen maar door die Stem.

Het maakt van Fox Confessor Brings The Flood een ijzersterke plaat, die eigenlijk geen zwakke momenten kent. Misschien wel haar magnum opus, het zou zomaar kunnen. Maar dat weten we pas na haar loopbaan, die hopelijk nog heel erg lang gaat duren. Heeft Neko Case met dit album dan nu al de beste plaat van vrouwelijke hand in 2006 gemaakt? Is de paus Rooms?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37815569
Gaan er nog meer mensen iets leuks schrijven hier? Pfaf?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37922366
DD al weer een beetje bijgelezen over de platen die hij in zijn vakantie heeft gemist?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 17 mei 2006 @ 17:40:51 #29
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_37922498
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 17:36 schreef methodmich het volgende:
DD al weer een beetje bijgelezen over de platen die hij in zijn vakantie heeft gemist?
Nog niet, nog niet.. Ken de gerecenseerde platen, op Willard Grant Conspiracy na, wel allemaal. En vind eigenlijk alleen Casiotone echt een goede plaat daarvan.
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_37922533
Neko Case niet goed? Opmerkelijk!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 17 mei 2006 @ 17:49:42 #31
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_37922752
Iets te Middle of the Road, naar mijn smaak. Ongetwijfeld een erg goede plaat binnen de paden die bewandeld worden, maar die paden zijn wat mij betreft te platgetreden. Maar wellicht kan jouw review me van het tegendeel overtuigen!
1,000,000 demons can't be wrong...
  woensdag 17 mei 2006 @ 19:00:11 #32
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37924923
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 15:10 schreef methodmich het volgende:

[..]

Waar blijven ze pfafke?
Ik weet het, ik ben ontiegelijk druk de laatste weken. Kom nauwlijks aan muziek luisteren toe, laat staan er over schrijven.
pi_37928727
quote:
Liftid - Starting Fire (Eigen Beheer)

Het eerste wat opvalt als je 'Starting Fire' in je handen hebt is het fraaie artwork, gemaakt door zanger Nick Cremers. Een album in eigen beheer ziet er meestal een stuk simpeler uit, maar bij deze hebben ze tijd noch moeite gespaard. Om aan de plaat te kunnen komen moet je eerst voorbij een zwart-grijs kartonnen hoesje, waarin het CD-doosje zit. De cover ziet er ook mooi uit, met een palmboom, en veel oranje. Zonde eigelijk om de CD op te laten slurpen door de CD-speler. Toch maar doen dan.

'Starting Fire' is een van de nummers waarin Remko Schreurs van Concubine mee schreeuwt en zingt. En schreeuwen kunnen ze allebei goed, al moet ik eerlijk bekennen dat Remko het net iets beter kan. Zouden ze niet hees zijn na zo'n nummer?

Mijn eigen favoriet op deze CD is 'Touching Void'. Een nummer van dik zeven minuten waarin zanger Nick amper aan het woord komt. Het begint rustig met eerst alleen een bas, bespeeld door Rob van Elmpt en bouwt zich snel op met drums (Jordy Levels) en later rustig gitaarwerk door Marco Gelissen. Bij 1 minuut 15 begint de rustige zang. In dit nummer is goed te horen dat Nicky ook nog goed kan zingen. Denk bij dit nummer aan een band als Tool. Ook zij maken lange nummers met weinig zang. Zulke nummers vergeten veel bands op hun album te zetten, want dit is een heerlijk moment om even tot rust te komen, een moment van bezinning.

Overigens stond op de debuut CD Stars & Lions ook al zo'n nummer, Bob, welke ook al tot een van mijn favorieten behoorde. Een ander nummer op het album, deze keer maar anderhalve minuut lang, is 'Dive'. Ook weer een louter muzikaal nummer, maar met wat voor klasse die er vanaf straalt, chapeau!

De CD heeft veel afwisseling in muziekstijlen. Zo zijn er ska-invloeden te horen in 'Stripclub', wat ik zelf overigens het minste nummer is. Het is overigens nog steeds een sterk nummer!

Als je het schijfje in je pc wilt afspelen, zul je merken dat er ook nog wat extra's opstaan, zoals de videoclip van het nummer 'Penny' van het debuutalbum.

Een waardige opvolger van 'Stars & Lions' is het zeker. Liftid is stukken gegroeid, op Pinkpop vond ik ze nog helemaal niet zo goed. Gitarist Marco was er bang voor dat mensen de CD niet beter zouden vinden dan de vorige: "Ik ken veel bands waarvan 't eerste album 't best is". Marco, ik kan je verzekeren: CD drie wordt nog beter!
http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/news/index.jsp?portals=93891&magazines=93892&news=285804
www.erikluyten.nl fotografie
pi_37928776
quote:
Mindfold - Long Roads (Squash Records)


Nog vóór Pinkpop waren de opnames van de CD in Studio Maasland afgerond. Zelfs was het album al gemasterd in de VS. Het enige wat nog nodig was, was een platenmaatschappij. De verwachting was dan dat de CD in september uit zou komen. Een contract krijgen bleek echter moeilijker dan gedacht, want pas eind november 2005 werd er getekend bij Squash Records, waardoor de CD-release op 6 maart was, zo'n jaar na het studiowerk. De baspartijen op de plaat zijn ingespeeld door voormalig bassist Joost Peeters (Concubine).

Op dit moment heeft Mindfold aardig wat media aandacht. Zo speelde ze op 5 april nog live op 3FM in Club 3VOOR12, en staan er verder nog diverse radio performances op het programma.

De CD bevat negen zelfgeschreven nummers, en duurt iets meer dan 36 minuten. Pas bij nummer drie komt alles goed los, in hét nummer met hitpotentie: 'Lost (Without You)'. Het begint rustig, maar halverwege het nummer springt de energie er uit. Met strijkers op de achtergrond klinkt het heel compleet.

Hé, maar dit nummer komt me bekend voor! Klopt. Het stond al op de Promo-CD die uitkwam ten tijde van Pinkpop. Zo zijn er meer nummers die al eerder op één of meerdere CD's stonden. 'Red Fake Diary stond namelijk al op de demo 'This Lies Bleeding', de mini-CD 'Under Your Skin' en de promo, en ook 'Look At Me Now' stond op de mini-CD en demo. Deze laatste is, in vergelijking met de "Under Your Skin"-versie er een stuk beter op geworden.
Het begint namelijk al met een meer melodieuze intro, met gitaar (de andere versie heeft alleen drums), en is minder rauw. Ook zijn de schreeuwstukken weggelaten, waardoor het nummer veel toegankelijker is geworden voor het grote publiek.

Een ander hoogtepunt is 'Our Lullaby', een duet met Wendel Tjon Ajong, 88 Circles Above. De stemmen van heer en dame zijn soms niet van elkaar te onderscheiden en passen erg goed bij elkaar. Eén van een vele hoogtepunten op de cd.

Na 36 minuten en 22 seconden wil ik toch meer. Jammer dus dat 'Long Roads' zo kort is, maar dat is dan ook het enige minpunt (is het wel een minpunt?) van de hele cd. Het gitaarwerk, van Remco Eijssen, is altijd heel strak en nooit vervelend, of hetzelfde als in een ander nummer. Yuri behandelt het drumstel met veel succes, en de zang is overal goed. Live is de band in een jaar tijd ook ontzettend gegroeid, en is het dan ook aan te raden ze eens te bekijken als er in de buurt een optreden is.

Over twee jaar wil de band helemaal op eigen benen staan en niet meer afhankelijk zijn van hun baan, meldde gitaar-Remco in Club 3VOOR12. Het is dan wel geen muziek die erg mainstream is, maar is dat nodig om groot te worden? Wat mij betreft niet, en ik gun het ze ook na zo'n professioneel en retestrakke CD afgeleverd te hebben!
http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/news/index.jsp?portals=93891&magazines=93892&news=282906
www.erikluyten.nl fotografie
pi_37959657
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 17:49 schreef DaisyDuke het volgende:
Iets te Middle of the Road, naar mijn smaak. Ongetwijfeld een erg goede plaat binnen de paden die bewandeld worden, maar die paden zijn wat mij betreft te platgetreden. Maar wellicht kan jouw review me van het tegendeel overtuigen!
Okee. Dat zal haast wel moeten, gezien de slotzinnen.

Leuke toevoegingen punkr1! De muziek is niet echt mijn smaak, maar de reviews zijn leuk.

En die arme Pfaf moet snel vakantie krijgen of afstuderen!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_38102649
Ik heb een recensie gemaakt van de nieuwe Pet Shop Boys-cd. Hij is misschien wat lang. Als ik 'm moet inkorten, hoor ik het wel. Pet Shop Boys - Fundamental (album 2006)
  Moderator maandag 22 mei 2006 @ 22:17:11 #37
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_38102752
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:15 schreef dVTB het volgende:
Ik heb een recensie gemaakt van de nieuwe Pet Shop Boys-cd. Hij is misschien wat lang. Als ik 'm moet inkorten, hoor ik het wel. Pet Shop Boys - Fundamental (album 2006)
Ik zou zeggen: plaats hem hier.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_38103251
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:17 schreef belsen het volgende:
Ik zou zeggen: plaats hem hier.
OK, vind ik ook prima. Een regelrechte copy-paste dus. Sorry, hij is wat lang. Als ik 'm moet inkorten, hoor ik het wel.

- - - - -


Hieronder mijn recensie van de vandaag verschenen cd Fundamental.

Pet Shop Boys - Fundamental / Fundamentalism EMI/Parlophone 3628602

De één spreekt van een comeback, de ander weet gewoon dat de Pet Shop Boys als één van de zeer weinigen nooit weg zijn geweest en weer eens een nieuw album aan hun oeuvre hebben toegevoegd. Klinkt saai. En het zal Nederland wel weer grotendeels ontgaan. Waar gelijkwaardige of even oude artiesten als Depeche Mode en Madonna (met alle respect) alle aandacht krijgen, gaat de nieuwste Pet Shop Boys weer stilletjes voorbij. Zoals vanouds. Meer dan twintig Engelse Top 10-hits mogen niet baten, hun veel grotere populariteit in buurland Duitsland evenmin.

Het doet er eigenlijk ook niet toe. Wie zo onderhand nog niet overtuigd is van de kwaliteiten van de Pet Shop Boys, zal dat ook wel nooit meer raken. Hou in dat geval maar op met lezen, want de rest van de recensie is niet interessant voor je. De Pet Shop Boys bestaan al 20 jaar en dat is eigenlijk een grote handicap. Tot overmaat van ramp zijn ze in de tussentijd ook nog nooit langere tijd gestopt. Het levert de geijkte reacties op: het zou al jarenlang niets meer te betekenen hebben wat ze ten gehore brengen. Toegegeven: het gitaargeoriënteerde Release uit 2002 viel niet bij iedereen in de smaak. Al verschillen smaken.

Lovend
Toch zijn de recensies in de vakbladen nu opvallend unaniem over het nieuwste Pet Shop Boys: Fundamental is het beste Pet Shop Boys album sinds Very uit 1993. 'A return to form', vrij vertaald. En dat klopt zeker. Fundamental is typisch Pet Shop Boys, maar toch weer anders dan al die voorgaande albums. Fundamental staat als een huis en zwakke plekken zijn er eigenlijk niet te ontdekken. Fantastisch geproduceerd, een fraaie eenheid. De pers (zelfs het Nederlandse OOR dat vorige twee Pet Shop Boys-albums met de grond gelijkmaakte) is eensgezind lovend. Maar wat moet je daar als luisteraar mee?

Het is maar wat je van de Pet Shop Boys wilt tolereren. Kun je ermee leven dat Neil Tennant zich door een ballad worstelt die Aerosmith afwees? Moet het door hit-schrijfster Diane Warren gepende Numb echt klinken alsof Steven Tyler het zingt? Of kun je het nummer gewoon zien als een bombastische, orchestrale Pet Shop Boys-track? Lukt dat laatste je, dan waardeer je Numb. Het duo heeft er ondertussen zelf de grootste lol om en zag er juist een uitdaging in om van een Aerosmith-afdankertje een goede track te maken. Numb is het nummer waar het meest om te doen is. Want Neil en Chris horen hun songs zélf te schrijven, toch?

Productie
Dat doen ze uiteraard ook. Maar Numb, speciaal voor de greatest hits-collectie PopArt opgenomen met producer Trevor Horn, bleef dik twee jaar op de plank liggen. Nu ziet de track dan toch het levenslicht en Horn (bekend van onder meer Frankie Goes To Hollywood, Seal en T.A.T.U) produceerde gelijk ook de rest van het album. Dat pakt voortreffelijk uit. Nog nooit klonken de Pet Shop Boys zo goed. Fundamental is een album met een bodem, want de titel verwijst niet alleen naar het feit dat dit weer een typisch Pet Shop Boys-album is, het stelt ook het fundamentalisme en de bijbehorende angst aan de kaak. 'Sometimes the solution is worse than the problem' is dan ook het motto van het zwoele Twentieth Century.

Zo is er ook Integral: een protestsong tegen de verplichte ID-cards, maar ook de single I'm With Stupid waarin de band tussen Tony Blair en George W. Bush wel héél hecht wordt. Toch zijn dit niet de beste nummers van de cd. I'm With Stupid is weliswaar de eerste single en heeft de Pet Shop Boys alweer de 21e Top 10-hit in eigen land opgeleverd, het is beslist geen uitschieter op dit album. Integral doet helaas iets te veel denken aan 'These Are The Things' van Black Box Recorder. Ook God Willing, oorspronkelijk bedoeld als kort instrumentaal intro, maar later midden in de tracklisting terechtgekomen, heeft op die plek geen enkele functie.

New Order
Maar het zijn kleine minpuntjes, omdat de rest van het album voortreffelijk is. De spooky klinkende openingstrack Psychological had beter ergens anders kunnen staan, maar boeit wel. The Sodom And Gomorrah Show is een catchy, bombastische track met een hoge single-potentie. Toch is dat nummer nog niet als single aan de beurt. Dat geldt wel voor Minimal; inmiddels officieel gekozen als tweede single. Een terechte keuze, want het catchy refrein vol vocoders verlaat je hoofd niet meer. M.I.N.I.M.A.L. Minimal, klinkt het. New Order-fans gaan dit nummer zeker leuk vinden: it's got New Order written all over it... Zelfs enkele DJ's op BBC Radio 1 (de Engelse 3FM, waar de Pet Shop Boys al jaren niet meer worden gedraaid) zien Minimal wel zitten en hebben alvast steun beloofd. Veelzeggend. En terecht.

Verder is Fundamental vooral het album van de fraaie ballads. Naast het al eerder genoemde Numb zijn er bijvoorbeeld I Made My Excuses And Left (een muzikaal broertje van The Survivors) en het sfeervolle Luna Park. Intrigerend is vooral Casanova In Hell, waarin de mannelijke minnaar in bed niets meer klaarspeelt bij zijn meisje. Zullen we het beestje dan maar eerlijk bij de naam noemen? Erectieproblemen. De absolute topper op Fundamental is Indefinite Leave To Remain; de omschrijving die in Engeland wordt gebruikt voor een verblijfsvergunning. De Pet Shop Boys weten van dat thema een wonderschoon, kort maar krachtig liefdesliedje te maken. Zo mooi dat ze eigenlijk het lef moesten hebben om dit op single uit te brengen.

Fundamentalisme!
Dat geldt trouwens ook voor Fugitive; de eerste track van de bonus-cd Fundamentalism, waarop verder vooral remixes prijken. Alleen al vanwege het door Richard X voortreffelijk geproduceerde Fugitive is Fundamentalism een absolute must. Laat het reguliere album dus links liggen en koop de speciale editie. Fugitive, geschreven vanuit het perspectief van een terrorist op de laatste avond voor de aanslag, is nu al controversieel, maar het staat wel als een huis. Het schreeuwt single, single, single! Niet in de laatste plaats vanwege de frisse, overweldigende productie door Richard X.

Fundamentalism bevat verder uitstekende remixes van The Sodom And Gomorrah Show (Trentemøller) en Psychological (door Alter Ego, welke zelfs beter is dan de albumversie). Ook de Lobe remix van Minimal is niet onaardig. Terecht nam die remix op het laatste moment de plaats in van Tiga's brouwsel, dat allesbehalve luisterenswaardig is. En tot slot bevat ook Fundamentalism weer iets wat je maar net van de Pet Shop Boys moet willen toleren: de Dusty Springfield-hit In Private in een eurodance-uitvoering, met gastvocals van Elton John. Ach, als je in de stemming bent, klinkt dat best lekker. Fundamental(ism) past in elk geval bij elke stemming.

Voor wie het (niet) horen wil: de Pet Shop Boys zijn helemaal terug van (niet) weggeweest.
pi_38132196
Wel lang, maar wel duidelijk doorgrond.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_38321896
Ik zou hem in kunnen korten, maar ik geloof dat dit hem is.
quote:
Johan – THX JHN

Afgelopen week was ik op een conferentie waar het een en ander over wolken ging. Interessant waren de verschillende invalshoeken: Uiteindelijk moet alles als een handzame formule de klimaatmodellen in, dus sommigen probeerden een heel veld van wolken op die manier te vangen. Anderen hadden het idee dat we die dingen nog helemaal niet goed genoeg begrijpen voor zo’n aanpak, en focusten dus op de eigenschappen van individuele (gemiddelde) wolken. Ik mocht (o.a.) een praatje houden waarin ik beargumenteerde dat je een wolk niet als 1 homogene eenheid moet zien, maar als een opeenvolging van individuele bellen natte lucht die op nog niet begrepen wijze aan elkaar zitten. En dat we dus niet naar hele wolken, laat staan naar wolkenvelden, moeten kijken maar naar de losse bel.

De vergelijking met muziek is hier snel gemaakt. Eigenlijk zou je het liefste een album goed samen willen vatten, en bij veel albums is dat ook wel te doen. Pergola bijvoorbeeld, was dan wel primair opgebouwd uit liedjes die stuk voor stuk zichzelf konden bedruipen, maar uiteindelijk was de depressie van Jacco en de geschiedenis van het album wat de cd tot standaard werk in de Nederlandse popmuziek maakte. Vijf jaar eerder had Johan een heel ander album gemaakt. Hoewel ook deze snel te parametrizeren zou zijn als geheel (Posies, Beatles, REM) was het vooral een album dat bestond uit individuele liedjes. Een decennium na dato herinner ik me niet zozeer het album, wel Everybody Knows of December.

Nu weer 5 jaar na Pergola, is er een album met een titel dat doet vermoeden dat er in mei 2011 geen JHN IV zal zijn. Bij eerste beluistering was ik niet laaiend enthousiast; de hooks die zo kenmerkend zijn voor Johan, achteloos aan elkaar gebreid terwijl Jacco even wat grote onderwerpen doorneemt, waren maar nauwelijks aanwezig. De single Ocean is behoorlijk, She’s got a way with man geweldig (mede dankzij het gedrum van Jeroen Kleijn) maar de rest leek vlak. Geen direct opvallende liedjes, vervelende herhaling van het boy meets girl thema in de teksten, en muzikaal wel heel directe referenties aan Jacco’s helden (REM, Crowded House en vooral the Byrds (Out of Reach) komen weer letterlijk langs) waren geen pluspunten.

Een nacht later bleek ik me vergist te hebben. Dit is een album dat je op niveau van bellen moet bekijken, niet op hogere niveaus. Juist She’s got a way with man blijkt het minst memorabel, en juist de vlakke lieve veel te brave liedjes gaan onder je huid zitten. Niet volledig, maar als een refrein, een pianoloop, een koortje. Als een virus. Heb je de een gelocaliseerd, blijken er nog twee achter te zitten. Geen penicilline die helpt; ze blijven zich opdelen en terugkomen. Een week na dato, nog steeds. Geniaal.

Op zo’n manier doen bespiegelingen over productie, teksten en originaliteit niet meer ter zake. De individuele bel, daar gaat het om. THX JHN is een album dat je, of je wil of niet, een week na beluisteren ineens gaat fluiten. Zonder dat je door hebt waar je mee bezig bent.
  maandag 29 mei 2006 @ 10:08:31 #41
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_38325511
Voor mij is de productie juist erg essentieel voor de kwaliteit van een plaat. Het is zonde om zulke mooie liedjes te breken met zo'n dunne collegerock-achtige productie. De liedjes zijn namelijk enorm goed, maar er hangt een spruitjeslucht aan. Dat is zonde en had niet gehoeven.
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_38340848
Leuke review thijs! Je moet vaker gaan vliegen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')