abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37006426
Een topic waarin users van MUZ reviews van cd's kunnen plaatsen. Opvolger van dit deel: MUZ user-reviews, deel 2 alweer.

Ongetwijfeld zal Pfaf of belsen straks nog wel een mooie lijst van alle reviews hier posten, die weten hoe dat moet!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zondag 16 april 2006 @ 16:38:03 #2
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_37009104
een 'ik hou dit topic in de gaten'-post.
  zondag 16 april 2006 @ 16:48:56 #3
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37009469
Ik heb momenteel even geen tijd, maar ik wil er morgen wel even naar kijken.
  zondag 16 april 2006 @ 16:49:14 #4
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37009676
Dat zijn tweede goede voornemens pfaf!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator zondag 16 april 2006 @ 18:21:52 #6
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_37012078
De oude reviews.

Methodmich:
ADAM GREEN - Gemstones
ADAM GREEN – Jacket full of danger
ALASDAIR ROBERTS - No earthly man
AMIRA - Rosa
ART BRUT – Bang bang rock ‘n’ roll
BECK - Guero
BELLE & SEBANSTIAN – The life pursuit
BELLWETHER - Seven and six
BRIGHT EYES - Digital ash in a digital urn
BRIGHT EYES - I'm wide awake, it's morning
CAMERA OBSCURA - Underachievers please try harder
COCOROSIE - La maison de mon ręve
COCOROSIE – Noah’s ark
COPARCK - Few chances come once in a lifetime
DAMIEN JURADO - On my way to absence
DAYNA KURTZ – Another black feather for the wings of a sinner
DAVID THOMAS BROUGHTON – The complete guide to insuffiency
DEVENDRA BANHART – Cripple crow
DEPARTMENT OF EAGLES – The cold nose
EDITORS - The back room
EMMETT TINLEY – Attic faith
GINA VILLALOBOS - Rock 'n roll pony
HALLO VENRAY - Vegetables & fruit
JANA HUNTER – Blank unstaring heirs of doom
JANOVE OTTESEN - Francis' lonely nights
JOANNA NEWSOM - The milk-eyed mender
KING ME - Happy happy
LOGH - A sunset panorama
LUCKY JIM - Our troubles end tonight
MARIA TAYLOR - 11: 11
MARTHA WAINWRIGHT – Martha Wainwright
MAXON BLEWITT – When the moon winks
MEINDERT TALMA & THE NEGROES - S/T
MERCURY REV - The secret migration
MONZA - Grand
MUGISON - Mugimama, is this monkey music?
NICK CAVE & THE BAD SEEDS - Abattoir blues / The lyre of Orpheus
OCS – 3&4
PAULUSMA – Here we are
RAY DAVIES – Other people’s lives
REGINA SPEKTOR - Soviet kitsch
REMMELT, MUUS & FEMKE - The long way round
RYAN ADAMS – 29
RYAN ADAMS & THE CARDINALS - Cold roses
SERGEANT PETTER - Monkey tonk matters
SIX ORGANS OF ADMITTANCE - School of the flower
SOUTH SAN GABRIEL - The Carlton chronicles
SPINVIS – Dagen van gras, dagen van stro
THE FIERY FURNACES – Rehearsing my choir
THE GASOLINE BROTHERS – Hm!
THE NEW PORNOGRAPHERS – Twin cinema
TOM MCRAE - All maps welcome
TOMPAULIN - Into the black
TUNGG - Mother's daughter and other songs
VASHTI BUNYAN – Lookaftering
ZITA SWOON – Camera concert: a band in a box

pfaf:
ANDREW BIRD - The mysterious production of eggs
DECEMBERISTS - Picaresque
JAYHAWKS - Rainy day music
LPG - I fear no foe
OKKERVIL RIVER - Black sheep boy
ROGUE WAVE - Out of the shadow
SPOON - Gimme fiction

Seborik:
CHROMA KEY - Graveyard mountain home
SAGA - Network
SUBTERRENEAN MASQUERADE - Temporary psychotic state

belsen:
BABYSHAMBLES – Down in Albion
CDOASS – Extra fingers
KINGS OF LEON - Aha shake heartbreak
NATIONAL - Alligator
THE HEIGHTS – Beachyhead

Dinosaur_Sr:
HILKEN MANCINI AND CHRIS COLBOURN - Titelloos
WE ARE SCIENTISTS – With love and squalor

Ringo22
SUPERGRASS – Road to Rouen
THE MAGIC NUMBERS – The Magic Numbers

Doff:
ENRICO RAVA – Easy living
BILL EVANS – The complete Gus Wildi recordings

Zanderrr:
MEDESKI MARTIN & WOOD - End of the world party (just in case)

Teijeextra:
KEANE - Hopes and fears

JoostP:
NOTORIOUS B.I.G - Live after death

kriele
DREAM THEATER - Octavarium

Catch22-:
KUBUS en STICKS - Microphone collosus
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  zondag 16 april 2006 @ 18:49:42 #7
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_37012688
Kunnen we de titel niet veranderen in MM reviews?
pi_37032187
Mooi werk belsen, mooi werk!
quote:
MOUNT EERIE - 11 Old Songs (P.W. Elverum & Sun Ltd.)

Phil Elvrum, tegenwoordig werkend onder de naam Mount Eerie, maakt er al zijn hele muzikale loopbaan een gewoonte van om zijn grotere releases af te wisselen met kleinere. Het gaat dan dikwijls om platen vol aanzetjes richting een nieuwe plaat of om achtergebleven materiaal. Niet zelden zijn dit dusdanig interessante stukken, dat beluistering meer dan gerechtvaardigd is.

De oplettende lezer begrijpt inmiddels al dat 11 Old Songs in de categorie "klein" valt. Elvrum heeft de plaat dan ook in eigen beheer uitgebracht, nadat hij dit elftal songs in Noorwegen schreef. Een tijdje geleden al, dus de toevoeging "old" is op zijn plaats. Het album is uitgebracht op LP + CD. Of CD + LP, afhankelijk van het feit of je beschikking hebt over een platenspeler of een cd-speler. Opmerkelijk, maar wel iets dat bij Elvrum past.

11 Old Songs is een collectie ingetogen en stemmige songs. Elvrum is gaan zitten met een ritmebox, heeft zijn zieleroerselen aan het papier toevertrouwd en later ook aan de geluidsbanden, zodat alles mooi bewaard blijft voor het nageslacht. Een soort dagboek op geluid, maar gaandeweg wordt al snel duidelijk dat het goed is dat Elvrum deze elf nummers niet verloren heeft laten gaan. De plaat klokt namelijk een ruim half uurtje zeer sterke muziek.

De basis is grotendeels gelijk. Elvrum heeft een stem die doet denken aan die van Will Oldham. Met deze bebaarde treurwilg heeft hij meer gemeen, want in de teksten wordt niet zelden de duisternis als onderwerp gebruikt. Ondertussen leunt de muziek op een modern aandoend drumcomputertje, aangevuld met traditionelere instrumenten. Waarbij Elvrum her en der speelt met overdubs, wat de zang soms op dialogen met zichzelf doet lijken, en niet schroomt om de boel ineens radicaal anders te doen. Zo mondt I Say "No" uit in een krakend stuk orgelmuziek waar men in oude Noorse kerken dankbaar de handen voor zal vouwen en loopt The Boom naadloos over in een soort hoorspel in de regen. Terwijl de druppels neerkomen op pannen en potten, ongetwijfeld voor een houten huisje in een donker Noors bos, ruist de wind geruststellend door je speakers en hoor je een paard lopen. Uiteraard geef je aan dit nummer dan de subtitel (Wind) mee. Dit zijn slechts voorbeelden die moeten benadrukken dat we hier niet met een grote release te maken hebben, al is Elvrum nooit bang om dit soort grappen uit te halen, ook niet voor een major.

Het kan nergens zijn grote kwaliteiten als songschrijver naar de achtergrond verdrijven en dat is maar goed ook. Hoewel erg kort, zijn de meeste songs stuk voor stuk prima opgebouwd en verraden zij het talent van Elvrum. Luister bijvoorbeeld naar opener Cold Mountain of naar het pakkende I Love (It) So Much, het iets snellere Who? of het melancholische Goodbye Hope. Om over prijsnummer The Dead Of Night, waarin Elvrum zichzelf dubt als koor en een gedragen wisselzang met zichzelf aangaat, om vervolgens de song te laten omslaan in een uptempo nummer met luchtige muzikale omlijsting. Klasse!

Kleine release? Kan best, maar deze 11 Old Songs maken in al hun spaarzaamheid een hoop new songs van andere artiesten overbodig. Zij die houden van intimiteit, vakmanschap en een vleugje treurnis schaffen zich deze plaat aan. Zij die houden van Will Oldham en vinden dat diens laatste platen tegen vallen, probeer Mount Eerie eens. Wie een berg beklimt eindigt namelijk vanzelf op de top en dat is precies waar deze plaat thuis hoort.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  maandag 17 april 2006 @ 18:40:55 #9
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_37038667
Leuk topic!
1,000,000 demons can't be wrong...
  dinsdag 18 april 2006 @ 11:58:46 #10
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37070154
Ook pfaf goed bezig met zijn lijst!!

Keep them coming, die Pfaf-reviews!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator dinsdag 18 april 2006 @ 20:17:03 #12
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_37073332
Ik ben het overigens niet eens met je review over Ray Davies. De plaat is misschien aardig en beter dan het gros van het jaren 90 Kinks-werk. Het kan in mijn oren misschien hier en daar tippen aan het redelijke Kinks-werk, maar echt overtuigend vind ik het, helaas, toch niet.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_37073486
Zonde belsen. Vind het tot nu toe een van de beste releases van 2006!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator dinsdag 18 april 2006 @ 20:58:57 #14
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_37074999
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 20:20 schreef methodmich het volgende:
Zonde belsen. Vind het tot nu toe een van de beste releases van 2006!
Moet je toch eens goed naar The Kinks gaan luisteren.
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 19:01 schreef methodmich het volgende:
Ook pfaf goed bezig met zijn lijst!!

Keep them coming, die Pfaf-reviews!
In die lijst van mij stonden deze er overigens al tussen.

[ Bericht 7% gewijzigd door belsen op 18-04-2006 21:17:10 ]
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_37095332
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 20:58 schreef belsen het volgende:

[..]

Moet je toch eens goed naar The Kinks gaan luisteren.
[..]
Die maken nu toch geen platen meer? Zegt dan meer over de rest van de releases.
quote:
In die lijst van mij stonden deze er overigens al tussen.
Weet ik, maar ik vond het zo lullig om niets tegen pfaf te zeggen. Anders had ie het helemaal voor niets gedaan.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37215333
quote:
GORKI - Homo Erectus (Lipstick Notes Records / PIAS)

De Vlaming Luc De Vos maakt al sinds het begin van de jaren negentig platen met zijn band Gorki. Die band is onderweg de nodige keren van samenstelling veranderd, maar kent in De Vos als voorman een duidelijke constante factor. En, laten we eerlijk zijn, het draait bij Gorki ook vooral om hem. Zonder zijn bandleden te willen benadelen, is de man die ook al enkele romans schreef met zijn karakteristieke stemgeluid bepalend voor de muziek van Gorki.

De Vos is in die jaren uitgegroeid tot een meesterlijk vertolker van het Vlaamse lied. Hij is de buitenstaander die de wereld niet altijd helemaal begrijpt en daar dan verdraaid treffende teksten over kan schrijven. Proza is het, dat op het oog soms als los zand aan elkaar hangt, maar toch steevast verbluffend samenkomt. De Vos gebruikt hiervoor geen vreemde metaforen, maar houdt zijn taal dicht bij de mensen.

Het levert al ruim tien jaar lang de nodige platen vol weemoedige nostalgie op. Enkele van zijn songs zijn in België heuse klassiekers geworden, zoals Mia, dat al enkele jaren het Belgische equivalent van de Top 2000 aanvoert. Zijn beste worpen deed De Vos wat mij betreft met Hij Leeft, het grotendeels uit live-opnamen bestaande Boterhammen, het veelzijdige Monstertje en het uit 1998 stammende Ik Ben Aanwezig, wat met gemak als standaardwerk in het Nederlandse taalgebied mag gelden. De laatste platen waren eigenlijk iets minder. Wat meer herhalingsoefeningen, wat minder pakkend. De grote vraag is dan ook of Gorki zich met dit Homo Erectus ook zelf weer opricht.

De Vos liet zich voor dat album duidelijk inspireren door de ruimtevaart. Wellicht heeft hij ergens op zolder nog een mooi boekje gevonden over de oude helden, die het heelal verkenden om ons aardse stervelingen te verhalen over alle pracht die daar te zien is. Zoals De Vos zo boeiend over het leven kan verhalen. Het is vaak koud op dit album, getuige de teksten. De Vos verwondert zich ook regelmatig over alles wat er gebeurt en twijfelt af en toe weer hevig aan alles en iedereen. Dat geeft de plaat de vertrouwde Gorki-melancholie mee.

Hoewel de teksten en de herkenbare wijze waarop De Vos die zingt een belangrijk bestanddeel van Gorki vormen, verdient ook de muzikale omlijsting hier een compliment. Gorki gaat van omstuimig rockende nummers tot rustige songs op de akoestische gitaar tot prima opgebouwde songs die naar een duidelijke climax toe werken. De Vos zei zelf ooit dat hij wel eens afgunstig was als hij dEUS hoorde, maar in sommige songs doet hij qua opbouw niet eens meer zoveel onder voor dit Vlaamse sterrenensemble. Doordat er ook nog ergens een cello opduikt en Admiral Freebee langskomt voor een vrolijk potje mondharmonicaspel, wordt het vertrouwde geluid nog her en der verrijkt.

En ja, dan krijg je een plaat die eigenlijk op alle gebieden overtuigt. Mocht De Vos binnenkort met een herziene versie van zijn Het Beste Van komen, waarin hij zijn latere werk laat terugkomen, dan moet deze plaat flink vertegenwoordigd zijn. Want songs als Joeri, Morse, De Zomer Van De Liefde, Een Nieuw Seizoen, Een Bekend Verhaal en Mijn Oude Hart kunnen zich meten met het beste van zijn werk. In Wees Eens Stil Jongens rockt De Vos zelfs als nooit tevoren, om in het magistraal bezwerende titelnummer weer even overtuigend te klinken als in zijn beste dagen.

Kortom, Gorki is weer terug op topniveau met Homo Erectus. Zonder overdreven te doen, maar door gewoon weer te klinken als Gorki. "Binnen staat de wodka klaar, moeder naait een berenmuts, de winter komt, meer is er niet." Ik teken ervoor, als ik dan ondertussen deze plaat mag draaien.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37218071
quote:
Eef Barzelay - Bitter Honey

In de hedendaagse alternatieve muziekwereld zijn er wat mij betreft twee helden van liedjesschrijvers die er huizenhoog bovenuit steken: Jeff Tweedy van Wilco, en Eef Barzelay van Clem Snide. Laatstgenoemde mag dan minder gemeengoed zijn, maar hij heeft wel de (al dan niet) respectabele eer om de enige artiest in mijn platenkast te zijn van wie ik alle albums heb. Toen Eef Barzelay dan ook met een soloalbum, Bitter Honey, naar buiten kwam, waren mijn oortjes gespitst. Helaas had de online-cd-drugsdea.... pardon.... online-cd-boer acute problemen met de logistiek, vandaar pas nu een oordeel.

Wat is er zo geweldig aan Barzelay en Clem Snide? Soms begrijp ik het zelf niet. Ik zag ze spelen in de kleine zaal van Paradiso, omringd door veelal dertigers. Liefdespaartjes aan de achterzijde tegen de muur. Ik zag ze een week later spelen in Fort Clinton, in Battery Park, op het puntje van Manhattan, onder het oog van een dozijn wolkenkrabbers, die in een halve circel stonden toe te kijken. Door een speling van het lot was ik daar. Dat soort magie. Een thuiswedstrijd voor een uitgelaten band. Ook dat soort van magie.

Tot Bitter Honey dacht ik dat het genius van Clem Snide vooral door voorman/zanger Eef Barzelay gevormd werd. Antiheld pur sang. Compleet met petje en te grote gitaar. Ik zou zweren dat 'ie uit één of ander gehucht uit de Mid-West zou komen, als ik niet zeker wisr dat het een jochie uit Brooklyn was. Met teksten van een ogenschijnlijk ongelofelijke triestheid en cynisme, maar tegelijkertijd een ongekende subtiele humor en opgetogenheid. In die zin is de signatuur van Eef Barzelay onmiskenbaar aanwezig op Bitter Honey. Op dit album geen begeleidingsband, maar alleen Eef Barzelay en zijn akoestische gitaar.

Om het contrast maar meteen duidelijk te maken: beeld je in: een liefelijk rustig gitaarintro met daaronder niet minder liefdevol gezogen de tekst:
"That was my ass you saw bouncin' next to Ludacris.
It was only on screen for a second, but it's kinda hard to miss
And all those other hoochie skanks, they got shit on me
And one of Nelly's bodyguards, he totally agreed"
Uit: Ballad of bitter honey

Zo verbaas ik me elke keer weer over de tegendraadsheid van de muziek van Clem Snide/Eef Barzelay en zijn teksten. Gevoelige suffige sing-a-song-writer Barzelay verwordt zo tot de Colombo van de muziek. Genadeloos zet hij je op je verkeerde been, met zijn voorkomen en muziek. Dat maakt zijn talent, en die verbazing maakt zijn muziek zo de moeite waard. Eén van de betere, wat, beste liedjesschrijvers op deze aardkloot.

De kern van deze schijf wordt voor mij gevormd door N.M.A., nothing means anything, een bedachtzaam liedje, "so perfectly dark in the mood", en het opgewonden en het vrolijke Well, over zaken die niet zo goed gaan, kortom over het leven in zijn algemeenheid. Geen idee waar Little red dot over gaat, en misschien is dat wel de boodschap. Simpel gitaarspel, de luisteraar kan zich laven aan de teksten. Door Barzelay met zijn licht aangescherpte stem gezongen, met veel dynamiek, en vol overtuiging.

Het ontbreken van de begeleidingsband die Clem Snide vormt, blijkt echter wel degelijk van invloed. De muziek ontbeert daardoor body, terwijl de teksten ook in de vol georchestreerde en electrische vorm voldoende transparant en aanwezig waren. De band, sobere drums en bas, maar bovenal het vreemde aanvullende instrumentarium (chello, banjo-op-fuzz, venijnige danelectro gitaar) geven een extra dimensie aan Barzelay's muziek, wanneer hij deel uitmaakt van Clem Snide. Zeg maar een vijfde dimensie. Heren, vlug vlug, de studio in. Met z'n allen. Barzelay heeft vast nog een stapeltje nummers op de plank liggen.

Ondanks het ontbreken van zijn maten, haalt Eef Barzelay niettemin met Bitter Honey weer een ontzettend hoog niveau. Een juweeltje. En nee, ik ben inderdaad helemaal niet objectief. De man heeft een sky-box in mijn hart. Levenslang.
pi_37218173
quote:
Metric - Live it out

Metric is een indie rock ensemble uit Canada. Onbekend hier te lande, maar vrij succesvol in Canada en de USA. Zo succesvol dat ze het nu ook in europa mogen proberen. Met hun tweede album Live It Out dat al geruime tijd in het Noord-Amerikaanse halfrond te krijgen was.

Drums, gitaar, bas, zangeres (al dan niet met enkele keyboardtoon). Mij deed het vanaf het begin denken aan vroegâh: Magnapop. Een gebrek aan adem wat ruimschoots werd gecompenseerd door een overdosis aan enthousiasme. Heerlijke niet-gecompliceerde gitaarrock. Snelheid gekoppeld aan subtiele onzorgvuldigheid. Metric heeft het vermogen om mooie foutjes te maken. En die zijn soms mooier dan de perfectie: dat ene vlekje, dat ene sproetje.

Mede door deze charmante imperfectie overtuigt dit album van Metric. Het klinkt oorspronkelijk. Niks gemaakt. Zet de muzieknop op elf, trek er een fles goedkope rode wijn bij open, en constateer dat dit gewoon een heel erg lekker indie-rock album is. Zo eerlijk als ze onbekend zijn. Verwacht geen Steve Vaďaans gitaarwerk. Het is evenwel een paar stapjes hoger dan het 'gaba - gaba - hey' tijdperk. Het lijkt dan ook niet op punkrock, dat zeker niet. Geniet van de stem van Emily Haines, altijd een klein beetje hees, een klein onbelangrijk geheim insinuerend. Ik ben waarschijnlijk de enige in Nederland die een Canadees accent intrigerend vindt (hulde aan Carol van Dijk van Bettie Serveert). De zang van Emily Haines voegt iets intiems toe aan deze muziek, en zorgt daarmee voor wellicht het meest bepalende contrast op deze cd.

Buy this car, to drive to work
Drive to work, to pay for this car
(uit: Hand$hake$)

Mijn favoriete tracks op dit album zijn Empty, wat heel lief begint, en daarna onverwacht hakkend losbarst, het felle geagiteerde Hand$hake$, Monster Hospital vanwege de drive en de "I fought the law"strofe, Patriarch on a Vespa alleen al vanwege de titel. Als ik ooit, Hades verhoedde, ja, ik criticaster, een band zou beginnen, zou ik het haar "Patriarch on a Vespa" noemen. De bonus-track op de cd, Dead Rock 'n Roll, valt dan weer uit de toon. Disco dreunen bekomen Metric niet, hoezeer een combinatie disco-indie ook 'in' is.

Voor meer Metric, zie ook hun website

Metric toont met Live It Out aan dat het indie-rock is in de categorie zangeres-met-band met iets extra. Waarvan acte.
pi_37218221
quote:
Op zondag 23 april 2006 15:49 schreef methodmich het volgende:

[..]
mensen die van Gorki houden, zouden ook eens naar De Mens kunnen luisteren
pi_37219073
Zou ook kunnen, ook een leuke band. Net iets minder dan Gorki vind ik persoonlijk.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37457250
quote:
WILLARD GRANT CONSPIRACY - Let It Roll (Glitterhouse Records)

De Amerikaan Robert Fisher is al jaren bezig om de meest fraaie werkstukken op plaat te zetten en deze met ons te delen. Onder de noemer Willard Grant Conspiracy brengt hij zijn muziek, die hij vaak opneemt met allerhande gastmuzikanten, aan de man. Met weinig succes, wanneer men succes aan verkoopcijfers wil relateren. Dat dit onterecht is bewijst ook zijn laatste worp, getiteld Let It Roll.

Fisher heeft opmerkelijk genoeg een redelijk trouwe schare aanhangers in ons land. Wellicht daarom koos hij ervoor om Let It Roll deels in Nederland op te nemen. Hij dook ook in Slovenië een studio in, vergezeld van een gitarist, violist, drummer, toetsenist en bassist. Verder huldigt hij nog altijd het standpunt dat mensen die denken iets aan de sound toe te kunnen voegen, van harte welkom zijn tijdens het opnameproces. Illustratief is wat dat betreft nog altijd de tekst in de inlay van zijn plaat Flying Low, waarin Fisher schrijft: "If someone tells you they played on this, they probably did." Ditmaal heeft hij wel nog de nodige namen genoemd, van mensen die een vocale bijdrage leverden tot hen die speelden op pakweg accordeon, trompet, mandoline en zelfs "things that don't sound like you think they will." Een opmerkelijke man dus, deze Fisher.

Hoe klinkt die muziek dan? Wel, de sound van Willard Grant Conspiracy laat zich het best omschrijven als een zeer geslaagde combinatie van Americana en rock & roll. Americana & roll, noemt Fisher het zelf wel eens. De link met de oeroude muziek van het Amerikaanse platteland is gezien de instrumenten van de gastmuzikanten snel gelegd, het rockelement zit in de "vaste" bandleden zelf opgesloten.

Zo zijn er weer de slepende ballades waarin Fisher, met zijn donkerbruine stemgeluid dat zich nog het best met dat van Nick Cave laat vergelijken, zijn gevoel voor melodie laat spreken. Niet alleen voor melodie trouwens, ook voor melancholie. De sfeer die Willard Grant Conspiracy in dit soort songs oproept is die van een spaarzaam verlichte slaapkamer in een grauwe stad, waar de kleine dingen het leven nog wat draaglijk maken. Het ten dans vragen van de vrouw die je pijn doet, maar waar je ondanks alles zielsveel van houdt bijvoorbeeld, in het schitterende Dance With Me. Ook From A Distant Shore en Mary Of The Angels bezitten dit karakteristieke Willard Grant Conspiracy-stempel. Tegelijk laat Fisher de boel flink rocken en ramt hij het titelnummer op zijn gitaar naar een fenomenale climax, al zijn woede ondertussen uitschreeuwend. Het haast even onstuimige Breach is ook een soort van nieuwe stap in zijn oeuvre, terwijl het uptempo Flying Low, genoemd naar een eerder album, mede door de damesvocalen best radiopotentie bezit. Voeg daar nog een Bob Dylan-cover aan toe en het plaatje is rond.

Wederom een kwalitatief sterk schijfje van deze rasmuzikant, die niets liever doet dan met zoveel mogelijk mensen muziek maken. Die niets liever zou willen dan dat zoveel mogelijk mensen die muziek ook horen, maar ik vrees dat dit er met Let It Roll opnieuw niet in zal zitten. Dat ligt niet aan de kwaliteit, zoveel mag duidelijk zijn. Gun Fisher een plaatsje in je hart en in je platenkast en zeg het voort. Wellicht krijgt hij dan ooit nog eens de erkenning die hij verdient.
Wie zelf wil luisteren gaat naar http://wgc.hinah.com
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37578712
quote:
YEAH YEAH YEAHS - Show Your Bones (Polydor)

Wie de nieuwe plaat van Yeah Yeah Yeahs, wat een heerlijk bekkende bandnaam trouwens, puur droog beluistert zou de conclusie kunnen trekken dat we hier te maken hebben met een vrij normaal indiebandje. Elf songs, krap aan veertig minuten, waarin de band lijkt te twijfelen of ze nu eigenlijk een rammelige garagebandje willen zijn of toch een wat meer richting de melodieuze kant neigende rockband. Kenmerken: voortstuwende drums, rafelige gitaren en slim gebruik van soms indringend door de muziek heen huppelende toetsen. Zo'n bandje dat een plaat maakt waarvan je er jaarlijks één of twee aanschaft, puur omdat het zo lekker is om op bepaalde momenten te draaien.

Maar ja, zie Show Your Bones maar eens droog te beluisteren en vervolgens die conclusie te trekken. Want hier is beduidend meer aan de hand, als je het mij vraagt. Het rammelende aspect is zeker aanwezig en is een deel van de charme van de band, maar de composities zitten af en toe toch behoorlijk virtuoos in elkaar. Dan denk je ineens aan de betere gitaarpop uit met name de jaren tachtig en de vroege jaren negentig. Van die bands die gitaarlijnen, drums en toetspartijen in een handomdraai samenvlechten tot een opwindende luisterervaring. Dat doet Yeah Yeah Yeahs hier niet in elk nummer, maar dat men dit kunstje ook beheerst blijkt gaandeweg de plaat wel.

Toch is dit niet de grootste onderscheidende factor tussen hun muziek en die van die talloze bandjes die je wel achteloos op het in de inleiding geschetste stapeltje kunt gooien. Dat is en blijft namelijk de stem van Karen O. Aparte dame, met die veel te lange pony en die ietwat scherpe gelaatstrekken. Ze draagt Yeah Yeah Yeahs op haar ranke schouders met de overtuiging van een 120 kilo wegende souldiva.

Niet soulvols aan trouwens, die stem van haar. Nee, die is vooral indringend. Machtig ook, bij tijd en wijle. Ze vliegt direct binnen in opener Gold Lions, gedragen door een stuwende drum en uitmondend in een refrein waarin Karen zich tegen het einde verliest in gebrul en gekir. Als een soort kruising tussen een leeuw en PJ Harvey. Op andere momenten zingt ze dermate onderkoeld dat je twijfelt of dit wel diezelfde dame is die af en toe bepaald hysterisch uit de hoek kan komen. Ze zingt niet voor niets ergens dat ze op sommige momenten "bigger than the sound" is.

Het levert een plaat op die zowel een intense als een prettige luisterervaring is. Die in Dudley en de fraaie, ingetogen afsluiter Turn Into haar melodieuze hoogtepunten kent. Een plaat waarop naast de al besproken opener ook Mysteries, waarin Karen haar stem in alle facetten optimaal benut en in het volledig overstuurde einde fenomenaal overeind blijft staan, en Honeybear het in zich hebben podiumfavorieten te worden. En wat is Warrior toch heerlijk opgebouwd en wat zingt ze daar toch heerlijk. Zo heerlijk dat de volumeknop vraagt om verder opengedraaid te worden.

Tja, je zou kunnen zeggen dat er nog veel van dit soort plaatjes gaan volgen dit jaar. Muzikaal zou je daar misschien nog best gelijk in kunnen hebben. Maar, al die andere bandjes hebben geen Karen O. Die zijn dus in de verste verte niet zo heerlijk opwindend, paranoďde, adrenaline verhogend en aantrekkelijk als Yeah Yeah Yeahs op Show Your Bones is. Aanrader? Kans op een notering in de eindejaarslijst? Goede plaat? Driewerf ja!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37659281
quote:
THE FLAMING LIPS - At War With The Mystics (Warner Bros)

Als. Mensen gebruiken het woord nog wel eens, om aan te geven hoe iets anders had kunnen zijn dan het geval is. "Als we dan en dan gewonnen hadden, waren we nu kampioen!" hoor je wel eens langs sportvelden. "Als ik dat laatste biertje niet genomen had, zou ik nu geen koppijn hebben!" verzucht men wel eens na heftige feestjes. En de mooiste is toch nog altijd "Als mijn tante een pikkie had, was ze mijn oom geweest" om maar aan te geven dat al die als-verhalen eigenlijk zinloos zijn. Sommige dingen zijn nu eenmaal zo.

Neemt niet weg dat áls Flaming Lips betere muzikanten geweest waren en áls Wayne Coyne een betere zanger was geweest, de band wereldberoemd zou zijn. Dan speelden ze voor uitverkochte zalen, deden diverse stadions aan in een grootschalige toernee voor uitzinnige massa's en schreven ze liedjes voor films en grote liefdadigheidsacties. Maar ja, dat zijn ze nu eenmaal niet.

Want ook op deze twaalfde langspeler van de band die al weer sinds 1985 actief is, kun je weer horen dat Flaming Lips goedbeschouwd het oefenhok nog niet met opgeheven hoofd hebben kunnen verlaten. Natuurlijk, ze kunnen best spelen, maar om nu te zeggen dat het virtuoze muzikanten zijn, nou nee. En Wayne Coyne is er zowaar in geslaagd om beter te zingen dan hij ooit deed, maar daar is alles mee gezegd. Hij haalt nog steeds zeer regelmatig zijn noten niet.

Maar, is dat erg? In het geval van Flaming Lips niet. De band wordt al twintig jaar in vrijwel elke recensie gekoppeld aan termen als "kolderiek", "kierewiet" en "krankjorem". De veelal psychedelische songs rammelen en kraken, maar hebben altijd iets betoverends of charmants. Zo maakte de band in de beginperiode hartveroverende platen op basis van puur enthousiasme, om vanaf The Soft Bulletin eigenlijk steeds normaler te worden. Dit album mankeerde de doorbraak van Flaming Lips. Doorbraak moeten we uiteraard wel op relatief kleine schaal zien.

En hoe normaal is normaal? Op At War With The Mystics is weinig terug te horen uit de meest maffe tijd van de band, maar om te stellen dat dit een album is dat makkelijk in het hokje pop of rock te stoppen is zou onzinnig zijn. Daarvoor wil Coyne nog steeds te veel diverse dingen uitproberen op plaat. Daarvoor is de sound bij vlagen nog te maf, door de ingevoegde effectjes - een sirene bij het nummer Mr. Ambulance Driver, hoe kan het ook anders? - en de geluiden die uit de elektronische doosjes geperst worden. Die vloeien soms heerlijk samen in geluidstrips met onmogelijke titels als Pompeii Am Götterdämmerung.

Dat Coyne het vermogen heeft om, wat je in zijn universum "liedjes" noemt te schrijven, weten we sinds The Soft Bulletin. Sommige van de songs op deze plaat grijpen terug naar dat geluid en laten zich dan beluisteren als wat je inmiddels een typische Flaming Lips-song kunt noemen. Vein Of Stars bijvoorbeeld of afsluiter Goin' On. Op die momenten heeft de band best wat weg van Mercury Rev, niet verwonderlijk gezien de historie.

Omdat Coyne ook nog wat nieuws probeert, zoals bijna hitgevoelige dansmuziek in Haven't Got A Clue en The W.A.N.D. en een poging tot zwarte muziek met kopstem in Free Radicals is er misschien zelfs nog wel sprake van artistieke vernieuwing of vooruitgang. Voeg daar het makkelijk meezingbare refrein van The Yeah Yeah Yeah Song, waarmee de plaat opent, aan toe en je hebt wederom een fijn psychedelisch schijfje vol muzikale rijkdom. Ondanks de beperkingen in zang en instrumentbeheersing. At War With The Mystics geldt echter wat mij betreft niet als de beste plaat die de band ooit maakte. Desondanks is het een fijne groeiplaat, die ook wel wat zomerse elementen in zich heeft.

En dat ze er ook nu niet wereldberoemd mee gaan worden, ach, dat is eigenlijk maar goed ook. Geen mitsen en maren, geen als, sommige dingen zijn nu eenmaal zo. Zoals het feit dat Flaming Lips gemiddeld om de twee jaar een leuke plaat afleveren en dat deze daar gewoon bij hoort.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37691163
quote:
Op zondag 16 april 2006 16:49 schreef pfaf het volgende:
Ik zal overigens ook weer eens aan het schrijven gaan.
Waar blijven ze pfafke?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37710230
quote:
CASIOTONE FOR THE PAINFULLY ALONE - Etiquette (Tomlab)

Ellende genoeg in deze wereld. Wie 's avonds een willekeurig journaal bekijkt, ziet grote rampen en diepe treurnis langs trekken. Liedjes over dergelijke ellende doen het vaak erg goed. Voorwaarde is dat de opbrengst naar het goede doel gaat en grote namen als Coldplay, U2 of Live zich er mee bemoeien. Of een verzameld aantal geschrokken artiesten dat een koortje vormt. Je kunt er van denken wat je wilt, de combinatie is wel goed. Grote namen gaan voor grote ellende.

Maar er is natuurlijk veel meer leed. Klein, verborgen leed, waar weinigen weet van hebben. Persoonlijke ellende. Wakker worden in het bed van een onbekende met je broek op je knieën en in je stinkende kloffie vol schaamte je zus moeten passeren bij thuiskomst, bijvoorbeeld. Of jeugdwerkloosheid. 26 jaar oud zijn en dan zijn een jeugdvriendin en je vader de enigen die ooit gezegd hebben van je te houden. Op zich al erg, maar dan is die jeugdvriendin inmiddels ook al als een blok voor een ander gevallen, woont ze samen met hem en heeft een ander kapsel. Daar zit je dan, terwijl de jongen waarmee je een homoseksuele relatie had ook weg is. Je zou de ketting van je oma maar laten vallen, dronken in de disco. Moederdag mislukt, ook zoiets. Om maar te zwijgen over je mislukte verhuizing naar de grote stad, uitmondend in een pijnlijke terugkeer naar het dorp waar iedereen je kent. Dan zeggen we maar helemaal niets over eenzame en koude kerstdagen. Ja, wie moet daar in hemelsnaam over zingen?

Owen Ashworth, luidt het antwoord. Deze 28-jarige Amerikaan heeft die fantastische artiestennaam Casiotone For The Painfully Alone aangenomen en brengt op Etiquette elf nummers over het verborgen leed in deze wereld. Dat doet hij met behulp van een Casio keyboard. Klinkt bijzonder. In sommige nummers neigt het naar Arab Strap, maar ook Joy Division - of misschien beter, New Order - duikt ergens op. Heel stiekem, verborgen achter een waas van lo-fi.

Ashworth zingt met een stem die gemaakt is voor deze diepe treurnis. Het is voor de afwisseling dan ook maar goed dat in een drietal nummers een vrouw de vocalen voor haar rekening neemt. Niet dat die nu zo vrolijk zingen en klinken op deze plaat, maar het geeft het geheel wel een iets luchtiger tintje. Overigens doet de muzikale omlijsting dat ook wel, want deze teksten en deze stem onder weemoedig klinkende strijkers, dat had niemand overleefd.

Het levert een bijzonder document op, waarin Ashworth precies die zaken aan het licht brengt die ik eerder beschreef. De kleine menselijke drama's dus. Hij doet dat overtuigend. Het is de vraag in hoeverre de teksten autobiografisch zijn, maar Ashworth weet zich soms wel verdacht goed in te leven. Tot de hoogtepunten van de plaat horen wat mij betreft opener New Year's Kiss, het ietwat gejaagde Young Shields, dat op de laatste plaat van Malcolm Middleton had kunnen staan, het intens verdrietige I Love Creedence, het stiekem best dansbare Scattered Pearls en de meest droevige track van de hele plaat, Cold White Christmas.

Dat Ashworth ook zeer aardige teksten kan schrijven bewijzen met name de pijnlijk humoristische coupletten in Bobby Malone en het schitterende portret van een man die thuiskomt na een avondje doorzakken in Don't They Have Payphones Wherever You Were Last Night: "You stumbled in & what a sight / All pale & puffy eyes / Under the bathroom bright / A face to give a ghost a fright". Opmerkelijk plaatje, niet alleen geschikt voor pijnlijk eenzame zielen. Eerlijk en oprecht. Daar kunnen die grote namen een voorbeeld aan nemen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')