abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37763132
quote:
NEKO CASE - Fox Confessor Brings The Flood (Anti)

Als ik onder de douche een liedje probeer te zingen, gaat dat altijd gepaard met het nodige enthousiasme. Kwalitatief laten de door mij geproduceerde klanken echter wel het nodige te wensen over. Dat ik geen zanger moet worden, is me wel duidelijk, zeker als ik probeer hoge noten te halen. Sinds Idols weet ik echter dat ik lang de enige niet ben. Sterker nog, in dit programma bleek dat vrijwel heel Nederland talentloos is op dit gebied. Zelfs sommige finalisten.

Niet erg, ieder mens heeft andere kwaliteiten. Maar het is dan toch wel jaloers makend om Neko Case te horen zingen. Want deze dame heeft me een paar stembanden waar je als amateur slechts van kunt dromen. Het gemak waarmee ze in indieband New Pornographers over de soms toch behoorlijk hoog opgezette gitaarmuren heen knalt was natuurlijk al een duidelijk voorbeeld van haar kwaliteit. Ik verbaas me nog steeds over de manier waarop ze haar zanglijnen in het nummer Bleeding Heart Show van het laatste New Pornographers-album over de muziek en het koortje blaast. Zoals mij ook regelmatig het gevoel bekroop dat ze zich soms inhield om A.C. Newman in de samenzang niet volledig te vermorzelen en achter te laten als een murmelend oud baasje dat zijn laatste adem gebruikt om nog een refreintje in te zetten.

Op haar soloplaten kan ze die fantastische stem nog duidelijker laten horen. Ook nog eens op een manier die afwijkt van de indiesound van New Pornographers. Solo kiest Neko Case voor nummers met een countrysausje. Dat past misschien nog wel beter bij haar. Neko kan namelijk overtuigend zwijmelen, hunkeren en overrompelen met haar stem, een eigenschap die in dit genre bepalend is voor de zeggingskracht van de muziek. Want draait country niet grotendeels om de puurheid en de geloofwaardigheid van de uitvoerende artiest? Natuurlijk!

Neko klinkt in sommige songs minstens zo doorleefd als een Lucinda Williams, als ze haar zieleroerselen door de speakers laat zweven. Haar teksten zijn van hoog niveau en verdienen een luisterend oor. Liefst enkele keren, want niet alles valt in één keer te plaatsen. Een kenmerk van poëzie, zou je kunnen zeggen. Nummers als Margaret vs. Pauline en Star Witness zijn van die interessante stukjes tekst.

Ook muzikaal zit het allemaal wel snor. Neko heeft weer enkele bevriende muzikanten bereid gevonden om haar te ondersteunen op deze plaat. Garth Hudson bijvoorbeeld, wiens pianospel in tal van songs nadrukkelijk aanwezig is. De heren van Calexico, waarvan drummer John Convertino er in sommige nummers in slaagt om onbewust een typisch Calexico-riedeltje in te voegen, doen ook mee. Joey Burns, de andere helft van het duo, speelt cello en ook Howe Gelb duikt nog ergens op. Er klinkt een banjo om de countrysound wat te verstevigen, maar het melodieuze gevoel van Neko zelf draagt het meest bij aan de prettige sound van dit album. Een nummer als That Teenage Feeling zit bijvoorbeeld perfect bij elkaar.

Maar een plaat van Neko Case beluister je toch vooral voor die fantastische stem, die op de beste momenten met orkaankracht over de muziek heen blaast. Die zo helder kan klinken, maar in sommige gevallen ook precies dat rauwe randje heeft dat de song op dat moment nodig heeft. De manier waarop ze haast achteloos haar stem verheft. Een nummer als Maybe Sparrow, waarin ze voor drie lagen kippenvel zorgt op armen en rug, eigenlijk alleen maar door die Stem.

Het maakt van Fox Confessor Brings The Flood een ijzersterke plaat, die eigenlijk geen zwakke momenten kent. Misschien wel haar magnum opus, het zou zomaar kunnen. Maar dat weten we pas na haar loopbaan, die hopelijk nog heel erg lang gaat duren. Heeft Neko Case met dit album dan nu al de beste plaat van vrouwelijke hand in 2006 gemaakt? Is de paus Rooms?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37815569
Gaan er nog meer mensen iets leuks schrijven hier? Pfaf?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37922366
DD al weer een beetje bijgelezen over de platen die hij in zijn vakantie heeft gemist?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 17 mei 2006 @ 17:40:51 #29
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_37922498
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 17:36 schreef methodmich het volgende:
DD al weer een beetje bijgelezen over de platen die hij in zijn vakantie heeft gemist?
Nog niet, nog niet.. Ken de gerecenseerde platen, op Willard Grant Conspiracy na, wel allemaal. En vind eigenlijk alleen Casiotone echt een goede plaat daarvan.
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_37922533
Neko Case niet goed? Opmerkelijk!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 17 mei 2006 @ 17:49:42 #31
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_37922752
Iets te Middle of the Road, naar mijn smaak. Ongetwijfeld een erg goede plaat binnen de paden die bewandeld worden, maar die paden zijn wat mij betreft te platgetreden. Maar wellicht kan jouw review me van het tegendeel overtuigen!
1,000,000 demons can't be wrong...
  woensdag 17 mei 2006 @ 19:00:11 #32
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37924923
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 15:10 schreef methodmich het volgende:

[..]

Waar blijven ze pfafke?
Ik weet het, ik ben ontiegelijk druk de laatste weken. Kom nauwlijks aan muziek luisteren toe, laat staan er over schrijven.
pi_37928727
quote:
Liftid - Starting Fire (Eigen Beheer)

Het eerste wat opvalt als je 'Starting Fire' in je handen hebt is het fraaie artwork, gemaakt door zanger Nick Cremers. Een album in eigen beheer ziet er meestal een stuk simpeler uit, maar bij deze hebben ze tijd noch moeite gespaard. Om aan de plaat te kunnen komen moet je eerst voorbij een zwart-grijs kartonnen hoesje, waarin het CD-doosje zit. De cover ziet er ook mooi uit, met een palmboom, en veel oranje. Zonde eigelijk om de CD op te laten slurpen door de CD-speler. Toch maar doen dan.

'Starting Fire' is een van de nummers waarin Remko Schreurs van Concubine mee schreeuwt en zingt. En schreeuwen kunnen ze allebei goed, al moet ik eerlijk bekennen dat Remko het net iets beter kan. Zouden ze niet hees zijn na zo'n nummer?

Mijn eigen favoriet op deze CD is 'Touching Void'. Een nummer van dik zeven minuten waarin zanger Nick amper aan het woord komt. Het begint rustig met eerst alleen een bas, bespeeld door Rob van Elmpt en bouwt zich snel op met drums (Jordy Levels) en later rustig gitaarwerk door Marco Gelissen. Bij 1 minuut 15 begint de rustige zang. In dit nummer is goed te horen dat Nicky ook nog goed kan zingen. Denk bij dit nummer aan een band als Tool. Ook zij maken lange nummers met weinig zang. Zulke nummers vergeten veel bands op hun album te zetten, want dit is een heerlijk moment om even tot rust te komen, een moment van bezinning.

Overigens stond op de debuut CD Stars & Lions ook al zo'n nummer, Bob, welke ook al tot een van mijn favorieten behoorde. Een ander nummer op het album, deze keer maar anderhalve minuut lang, is 'Dive'. Ook weer een louter muzikaal nummer, maar met wat voor klasse die er vanaf straalt, chapeau!

De CD heeft veel afwisseling in muziekstijlen. Zo zijn er ska-invloeden te horen in 'Stripclub', wat ik zelf overigens het minste nummer is. Het is overigens nog steeds een sterk nummer!

Als je het schijfje in je pc wilt afspelen, zul je merken dat er ook nog wat extra's opstaan, zoals de videoclip van het nummer 'Penny' van het debuutalbum.

Een waardige opvolger van 'Stars & Lions' is het zeker. Liftid is stukken gegroeid, op Pinkpop vond ik ze nog helemaal niet zo goed. Gitarist Marco was er bang voor dat mensen de CD niet beter zouden vinden dan de vorige: "Ik ken veel bands waarvan 't eerste album 't best is". Marco, ik kan je verzekeren: CD drie wordt nog beter!
http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/news/index.jsp?portals=93891&magazines=93892&news=285804
www.erikluyten.nl fotografie
pi_37928776
quote:
Mindfold - Long Roads (Squash Records)


Nog vóór Pinkpop waren de opnames van de CD in Studio Maasland afgerond. Zelfs was het album al gemasterd in de VS. Het enige wat nog nodig was, was een platenmaatschappij. De verwachting was dan dat de CD in september uit zou komen. Een contract krijgen bleek echter moeilijker dan gedacht, want pas eind november 2005 werd er getekend bij Squash Records, waardoor de CD-release op 6 maart was, zo'n jaar na het studiowerk. De baspartijen op de plaat zijn ingespeeld door voormalig bassist Joost Peeters (Concubine).

Op dit moment heeft Mindfold aardig wat media aandacht. Zo speelde ze op 5 april nog live op 3FM in Club 3VOOR12, en staan er verder nog diverse radio performances op het programma.

De CD bevat negen zelfgeschreven nummers, en duurt iets meer dan 36 minuten. Pas bij nummer drie komt alles goed los, in hét nummer met hitpotentie: 'Lost (Without You)'. Het begint rustig, maar halverwege het nummer springt de energie er uit. Met strijkers op de achtergrond klinkt het heel compleet.

Hé, maar dit nummer komt me bekend voor! Klopt. Het stond al op de Promo-CD die uitkwam ten tijde van Pinkpop. Zo zijn er meer nummers die al eerder op één of meerdere CD's stonden. 'Red Fake Diary stond namelijk al op de demo 'This Lies Bleeding', de mini-CD 'Under Your Skin' en de promo, en ook 'Look At Me Now' stond op de mini-CD en demo. Deze laatste is, in vergelijking met de "Under Your Skin"-versie er een stuk beter op geworden.
Het begint namelijk al met een meer melodieuze intro, met gitaar (de andere versie heeft alleen drums), en is minder rauw. Ook zijn de schreeuwstukken weggelaten, waardoor het nummer veel toegankelijker is geworden voor het grote publiek.

Een ander hoogtepunt is 'Our Lullaby', een duet met Wendel Tjon Ajong, 88 Circles Above. De stemmen van heer en dame zijn soms niet van elkaar te onderscheiden en passen erg goed bij elkaar. Eén van een vele hoogtepunten op de cd.

Na 36 minuten en 22 seconden wil ik toch meer. Jammer dus dat 'Long Roads' zo kort is, maar dat is dan ook het enige minpunt (is het wel een minpunt?) van de hele cd. Het gitaarwerk, van Remco Eijssen, is altijd heel strak en nooit vervelend, of hetzelfde als in een ander nummer. Yuri behandelt het drumstel met veel succes, en de zang is overal goed. Live is de band in een jaar tijd ook ontzettend gegroeid, en is het dan ook aan te raden ze eens te bekijken als er in de buurt een optreden is.

Over twee jaar wil de band helemaal op eigen benen staan en niet meer afhankelijk zijn van hun baan, meldde gitaar-Remco in Club 3VOOR12. Het is dan wel geen muziek die erg mainstream is, maar is dat nodig om groot te worden? Wat mij betreft niet, en ik gun het ze ook na zo'n professioneel en retestrakke CD afgeleverd te hebben!
http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/news/index.jsp?portals=93891&magazines=93892&news=282906
www.erikluyten.nl fotografie
pi_37959657
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 17:49 schreef DaisyDuke het volgende:
Iets te Middle of the Road, naar mijn smaak. Ongetwijfeld een erg goede plaat binnen de paden die bewandeld worden, maar die paden zijn wat mij betreft te platgetreden. Maar wellicht kan jouw review me van het tegendeel overtuigen!
Okee. Dat zal haast wel moeten, gezien de slotzinnen.

Leuke toevoegingen punkr1! De muziek is niet echt mijn smaak, maar de reviews zijn leuk.

En die arme Pfaf moet snel vakantie krijgen of afstuderen!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_38102649
Ik heb een recensie gemaakt van de nieuwe Pet Shop Boys-cd. Hij is misschien wat lang. Als ik 'm moet inkorten, hoor ik het wel. Pet Shop Boys - Fundamental (album 2006)
  Moderator maandag 22 mei 2006 @ 22:17:11 #37
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_38102752
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:15 schreef dVTB het volgende:
Ik heb een recensie gemaakt van de nieuwe Pet Shop Boys-cd. Hij is misschien wat lang. Als ik 'm moet inkorten, hoor ik het wel. Pet Shop Boys - Fundamental (album 2006)
Ik zou zeggen: plaats hem hier.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_38103251
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:17 schreef belsen het volgende:
Ik zou zeggen: plaats hem hier.
OK, vind ik ook prima. Een regelrechte copy-paste dus. Sorry, hij is wat lang. Als ik 'm moet inkorten, hoor ik het wel.

- - - - -


Hieronder mijn recensie van de vandaag verschenen cd Fundamental.

Pet Shop Boys - Fundamental / Fundamentalism EMI/Parlophone 3628602

De één spreekt van een comeback, de ander weet gewoon dat de Pet Shop Boys als één van de zeer weinigen nooit weg zijn geweest en weer eens een nieuw album aan hun oeuvre hebben toegevoegd. Klinkt saai. En het zal Nederland wel weer grotendeels ontgaan. Waar gelijkwaardige of even oude artiesten als Depeche Mode en Madonna (met alle respect) alle aandacht krijgen, gaat de nieuwste Pet Shop Boys weer stilletjes voorbij. Zoals vanouds. Meer dan twintig Engelse Top 10-hits mogen niet baten, hun veel grotere populariteit in buurland Duitsland evenmin.

Het doet er eigenlijk ook niet toe. Wie zo onderhand nog niet overtuigd is van de kwaliteiten van de Pet Shop Boys, zal dat ook wel nooit meer raken. Hou in dat geval maar op met lezen, want de rest van de recensie is niet interessant voor je. De Pet Shop Boys bestaan al 20 jaar en dat is eigenlijk een grote handicap. Tot overmaat van ramp zijn ze in de tussentijd ook nog nooit langere tijd gestopt. Het levert de geijkte reacties op: het zou al jarenlang niets meer te betekenen hebben wat ze ten gehore brengen. Toegegeven: het gitaargeoriënteerde Release uit 2002 viel niet bij iedereen in de smaak. Al verschillen smaken.

Lovend
Toch zijn de recensies in de vakbladen nu opvallend unaniem over het nieuwste Pet Shop Boys: Fundamental is het beste Pet Shop Boys album sinds Very uit 1993. 'A return to form', vrij vertaald. En dat klopt zeker. Fundamental is typisch Pet Shop Boys, maar toch weer anders dan al die voorgaande albums. Fundamental staat als een huis en zwakke plekken zijn er eigenlijk niet te ontdekken. Fantastisch geproduceerd, een fraaie eenheid. De pers (zelfs het Nederlandse OOR dat vorige twee Pet Shop Boys-albums met de grond gelijkmaakte) is eensgezind lovend. Maar wat moet je daar als luisteraar mee?

Het is maar wat je van de Pet Shop Boys wilt tolereren. Kun je ermee leven dat Neil Tennant zich door een ballad worstelt die Aerosmith afwees? Moet het door hit-schrijfster Diane Warren gepende Numb echt klinken alsof Steven Tyler het zingt? Of kun je het nummer gewoon zien als een bombastische, orchestrale Pet Shop Boys-track? Lukt dat laatste je, dan waardeer je Numb. Het duo heeft er ondertussen zelf de grootste lol om en zag er juist een uitdaging in om van een Aerosmith-afdankertje een goede track te maken. Numb is het nummer waar het meest om te doen is. Want Neil en Chris horen hun songs zélf te schrijven, toch?

Productie
Dat doen ze uiteraard ook. Maar Numb, speciaal voor de greatest hits-collectie PopArt opgenomen met producer Trevor Horn, bleef dik twee jaar op de plank liggen. Nu ziet de track dan toch het levenslicht en Horn (bekend van onder meer Frankie Goes To Hollywood, Seal en T.A.T.U) produceerde gelijk ook de rest van het album. Dat pakt voortreffelijk uit. Nog nooit klonken de Pet Shop Boys zo goed. Fundamental is een album met een bodem, want de titel verwijst niet alleen naar het feit dat dit weer een typisch Pet Shop Boys-album is, het stelt ook het fundamentalisme en de bijbehorende angst aan de kaak. 'Sometimes the solution is worse than the problem' is dan ook het motto van het zwoele Twentieth Century.

Zo is er ook Integral: een protestsong tegen de verplichte ID-cards, maar ook de single I'm With Stupid waarin de band tussen Tony Blair en George W. Bush wel héél hecht wordt. Toch zijn dit niet de beste nummers van de cd. I'm With Stupid is weliswaar de eerste single en heeft de Pet Shop Boys alweer de 21e Top 10-hit in eigen land opgeleverd, het is beslist geen uitschieter op dit album. Integral doet helaas iets te veel denken aan 'These Are The Things' van Black Box Recorder. Ook God Willing, oorspronkelijk bedoeld als kort instrumentaal intro, maar later midden in de tracklisting terechtgekomen, heeft op die plek geen enkele functie.

New Order
Maar het zijn kleine minpuntjes, omdat de rest van het album voortreffelijk is. De spooky klinkende openingstrack Psychological had beter ergens anders kunnen staan, maar boeit wel. The Sodom And Gomorrah Show is een catchy, bombastische track met een hoge single-potentie. Toch is dat nummer nog niet als single aan de beurt. Dat geldt wel voor Minimal; inmiddels officieel gekozen als tweede single. Een terechte keuze, want het catchy refrein vol vocoders verlaat je hoofd niet meer. M.I.N.I.M.A.L. Minimal, klinkt het. New Order-fans gaan dit nummer zeker leuk vinden: it's got New Order written all over it... Zelfs enkele DJ's op BBC Radio 1 (de Engelse 3FM, waar de Pet Shop Boys al jaren niet meer worden gedraaid) zien Minimal wel zitten en hebben alvast steun beloofd. Veelzeggend. En terecht.

Verder is Fundamental vooral het album van de fraaie ballads. Naast het al eerder genoemde Numb zijn er bijvoorbeeld I Made My Excuses And Left (een muzikaal broertje van The Survivors) en het sfeervolle Luna Park. Intrigerend is vooral Casanova In Hell, waarin de mannelijke minnaar in bed niets meer klaarspeelt bij zijn meisje. Zullen we het beestje dan maar eerlijk bij de naam noemen? Erectieproblemen. De absolute topper op Fundamental is Indefinite Leave To Remain; de omschrijving die in Engeland wordt gebruikt voor een verblijfsvergunning. De Pet Shop Boys weten van dat thema een wonderschoon, kort maar krachtig liefdesliedje te maken. Zo mooi dat ze eigenlijk het lef moesten hebben om dit op single uit te brengen.

Fundamentalisme!
Dat geldt trouwens ook voor Fugitive; de eerste track van de bonus-cd Fundamentalism, waarop verder vooral remixes prijken. Alleen al vanwege het door Richard X voortreffelijk geproduceerde Fugitive is Fundamentalism een absolute must. Laat het reguliere album dus links liggen en koop de speciale editie. Fugitive, geschreven vanuit het perspectief van een terrorist op de laatste avond voor de aanslag, is nu al controversieel, maar het staat wel als een huis. Het schreeuwt single, single, single! Niet in de laatste plaats vanwege de frisse, overweldigende productie door Richard X.

Fundamentalism bevat verder uitstekende remixes van The Sodom And Gomorrah Show (Trentemøller) en Psychological (door Alter Ego, welke zelfs beter is dan de albumversie). Ook de Lobe remix van Minimal is niet onaardig. Terecht nam die remix op het laatste moment de plaats in van Tiga's brouwsel, dat allesbehalve luisterenswaardig is. En tot slot bevat ook Fundamentalism weer iets wat je maar net van de Pet Shop Boys moet willen toleren: de Dusty Springfield-hit In Private in een eurodance-uitvoering, met gastvocals van Elton John. Ach, als je in de stemming bent, klinkt dat best lekker. Fundamental(ism) past in elk geval bij elke stemming.

Voor wie het (niet) horen wil: de Pet Shop Boys zijn helemaal terug van (niet) weggeweest.
pi_38132196
Wel lang, maar wel duidelijk doorgrond.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_38321896
Ik zou hem in kunnen korten, maar ik geloof dat dit hem is.
quote:
Johan – THX JHN

Afgelopen week was ik op een conferentie waar het een en ander over wolken ging. Interessant waren de verschillende invalshoeken: Uiteindelijk moet alles als een handzame formule de klimaatmodellen in, dus sommigen probeerden een heel veld van wolken op die manier te vangen. Anderen hadden het idee dat we die dingen nog helemaal niet goed genoeg begrijpen voor zo’n aanpak, en focusten dus op de eigenschappen van individuele (gemiddelde) wolken. Ik mocht (o.a.) een praatje houden waarin ik beargumenteerde dat je een wolk niet als 1 homogene eenheid moet zien, maar als een opeenvolging van individuele bellen natte lucht die op nog niet begrepen wijze aan elkaar zitten. En dat we dus niet naar hele wolken, laat staan naar wolkenvelden, moeten kijken maar naar de losse bel.

De vergelijking met muziek is hier snel gemaakt. Eigenlijk zou je het liefste een album goed samen willen vatten, en bij veel albums is dat ook wel te doen. Pergola bijvoorbeeld, was dan wel primair opgebouwd uit liedjes die stuk voor stuk zichzelf konden bedruipen, maar uiteindelijk was de depressie van Jacco en de geschiedenis van het album wat de cd tot standaard werk in de Nederlandse popmuziek maakte. Vijf jaar eerder had Johan een heel ander album gemaakt. Hoewel ook deze snel te parametrizeren zou zijn als geheel (Posies, Beatles, REM) was het vooral een album dat bestond uit individuele liedjes. Een decennium na dato herinner ik me niet zozeer het album, wel Everybody Knows of December.

Nu weer 5 jaar na Pergola, is er een album met een titel dat doet vermoeden dat er in mei 2011 geen JHN IV zal zijn. Bij eerste beluistering was ik niet laaiend enthousiast; de hooks die zo kenmerkend zijn voor Johan, achteloos aan elkaar gebreid terwijl Jacco even wat grote onderwerpen doorneemt, waren maar nauwelijks aanwezig. De single Ocean is behoorlijk, She’s got a way with man geweldig (mede dankzij het gedrum van Jeroen Kleijn) maar de rest leek vlak. Geen direct opvallende liedjes, vervelende herhaling van het boy meets girl thema in de teksten, en muzikaal wel heel directe referenties aan Jacco’s helden (REM, Crowded House en vooral the Byrds (Out of Reach) komen weer letterlijk langs) waren geen pluspunten.

Een nacht later bleek ik me vergist te hebben. Dit is een album dat je op niveau van bellen moet bekijken, niet op hogere niveaus. Juist She’s got a way with man blijkt het minst memorabel, en juist de vlakke lieve veel te brave liedjes gaan onder je huid zitten. Niet volledig, maar als een refrein, een pianoloop, een koortje. Als een virus. Heb je de een gelocaliseerd, blijken er nog twee achter te zitten. Geen penicilline die helpt; ze blijven zich opdelen en terugkomen. Een week na dato, nog steeds. Geniaal.

Op zo’n manier doen bespiegelingen over productie, teksten en originaliteit niet meer ter zake. De individuele bel, daar gaat het om. THX JHN is een album dat je, of je wil of niet, een week na beluisteren ineens gaat fluiten. Zonder dat je door hebt waar je mee bezig bent.
  maandag 29 mei 2006 @ 10:08:31 #41
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_38325511
Voor mij is de productie juist erg essentieel voor de kwaliteit van een plaat. Het is zonde om zulke mooie liedjes te breken met zo'n dunne collegerock-achtige productie. De liedjes zijn namelijk enorm goed, maar er hangt een spruitjeslucht aan. Dat is zonde en had niet gehoeven.
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_38340848
Leuke review thijs! Je moet vaker gaan vliegen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_38354066
Dank michel
DD: In principe ben ik het met je eens dat de productie een album kan maken of breken, rationeel gezien zelfs ook in dit geval, maar ergens blijkt iets te zitten dat gewoon niet zo werkt, wat mij betreft. Heel raar. Ben benieuwd wie over een half jaar gewonnen blijkt te hebben, gevoel of verstand.
pi_38379908
Bij Pergola was dat je gevoel toch?

Zal zelf binnenkort even Mercelis, Ron Sexsmith en Fiery Furnaces gaan doen. Adem moet ook nog wel.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_38498991
quote:
MERCELIS - Western Union (BANG!)

Jeff Mercelis is een Belg die begin jaren negentig deelnemer was aan dezelfde HUMO Rock Rally als het inmiddels wereldberoemde dEUS. Ook Joost Zweegers, bekend van Novastar, deed toen mee. Het leverde Mercelis lof op en vier jaar later maakte hij de plaat The Hopes And Dreams Of A Drunk Punk, die in eigen land goede kritieken kreeg. Een plaat die ik persoonlijk niet ken en ik vermoed dat ik daar lang niet de enige in ben. Zeker niet omdat het daarna doodstil werd rond Mercelis.

En nu, nu is hij daar ineens weer. Veertien jaar ouder dan destijds, toen hij op velen meer indruk maakte dan bijvoorbeeld Tom Barman. Nu is het dan tijd om die belofte definitief in te lossen. Mercelis nam alles op in een studio in Brussel, met hulp van producer Kris Dane. Hij doet alles zelf, slechts één keer krijgt hij hulp van ene Manu Low. Zijn aanpak is akelig lo-fi, haast ongekend voor Vlaamse begrippen.

Daardoor klinkt alles bijzonder direct. Mercelis heeft alle opsmuk verwijderd van zijn songs en legt in tien juweeltjes zijn ziel bloot. Een getormenteerde ziel, als de teksten autobiografisch zijn. Wellicht het resultaat van tien jaar volledig uit beeld zijn in de muziekwereld, maar evengoed kan het leven zelf zijn sporen hebben nagelaten. Zijn manier van zingen is beklemmend en klinkt op sommige momenten gekweld. Slechts in het titelnummer is dat iets anders, dan klinkt Mercelis een beetje als Björn Eriksson op diens eerste plaat met Maxon Blewitt. Het is een beetje een vreemde eend in de bijt, ook al omdat het liedje het meest "af" is op dit album. De rest klinkt vaak krakerig, alsof de breekbare productie elk moment uit elkaar kan barsten.

Qua zang dringt de vergelijking met Daan Stuyven zich op, waardoor een nummer als The Main House evengoed van Dead Man Ray had kunnen zijn. Het is een naam die vaker onbewust opduikt, evenals die van Pascal Deweze en dan vooral diens werk als Sukilove. Mercelis is echter volstrekt uniek als zowel zanger als songsmid, zo bewijst hij op Western Union. Het idioot hoge niveau van het album doet per noot meer verwonderen waarom we zo lang niets van deze man hebben gehoord.

De perfect opgebouwde spanning in A Straight Line, waar Mercelis klinkt als een geschifte huurmoordenaar over een rammelende ritmebox, het dreinende Muddy Waters, de als ballad te betitelen nummers High en Heart... Om maar te zwijgen over het vast als liefdesliedje bedoelde Blossom, dat echter eerder uitnodigt tot ophanging aan een kale herfstboom. Of Precious, te mooi om in woorden te vangen. Mercelis slaagt er zelfs in om That'll Be The Day van Buddy Holly op een originele manier te coveren, namelijk eenzaam en alleen op een akoestische gitaar.

Eenmaal aanbeland bij de schitterende pianovegen die slotnummer Radiate van extra cachet voorzien, dringt zich het besef op dat dit een bijzonder album is. Een heel bijzonder album zelfs, waarmee België maar weer eens een artiest heeft om te koesteren. Kaal, dreigend, emotioneel en vooral van ongekende kwaliteit, zo zou Western Union betiteld moeten worden. Hadden ze dat in 1992 toch goed gezien daar, die mannen van HUMO.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 3 juni 2006 @ 11:31:59 #46
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_38499306
Daar ben ik toch erg benieuwd naar!
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_38524624
quote:
RON SEXSMITH - Time Being (Ronboy Rhymes / V2)

Ron Sexsmith is een ernstig onderschat singer / songwriter, die inmiddels al een redelijk omvangrijk oeuvre vol kwaliteitsalbums heeft opgebouwd. De laatste heet Time Being en kan weer moeiteloos worden bijgeschreven op zijn indrukwekkende CV. Sexsmith geniet veel waardering in kringen van muzikanten, maar de verkoop van zijn platen ondervindt daar geen gevolgen van. Weinig mensen kennen zijn werk. Te weinig, want de Canadees verdient het om beluisterd te worden.

Wat doet die Ron Sexsmith dan wel, dat mensen als Elvis Costello en Paul McCartney hem bedelven onder lof? Welnu, Sexsmith maakt pure ambachtelijke popmuziek. Met fraaie melodieën, die hij achteloos uit de mouw schudt. Met schitterende haast poëtische teksten, die er perfect in slagen een gevoel van weemoed tot in de puntjes te beschrijven. Hij is daarnaast gezegend met een zeer warm stemgeluid, dat de treurige teksten toch altijd troostrijk doet klinken. Kortom, hij maakt al jaren tijdloze platen van hoog niveau.

In die zin is er op Time Being weinig nieuws te bespeuren. Het is misschien het enige dat je hem kunt verwijten, Sexsmith vernieuwt zich niet echt. Wie een plaat van hem koopt weet wat hij in huis haalt. Een collectieve tijdloze popsongs over de sombere, maar ook mooie kanten van het leven. Allemaal heel traditioneel gebracht. Ron zelf zingt en speelt gitaar en heeft andere muzikanten bereid gevonden om hier bas, drum, toetsen en achtergrondvocalen aan toe te voegen. Geen bijzondere experimenten met samples, omgekeerde zanglijnen of wat voor moderns dan ook. Het plaatst hem in de lijn van traditionele singer / songwriters zoals die al eind jaren zestig actief waren.

Zoals gezegd valt ook Time Being weer naadloos in deze categorie. Het levert wederom een mooie plaat van hoog compositorisch niveau op. Opener Hands Of Time is een typerende Sexsmith-song, het daaropvolgende Snow Angel is van een grote schoonheid en mag zich meten met zijn beste werk, Jazz At The Bookstore bevat een mooie gedrevenheid, The Grim Trucker knipoogt naar Paul McCartney en afsluiter And Now The Day Is Done is de perfecte song voor nachtelijke mijmeringen.

Kortom, Ron Sexsmith levert opnieuw een prachtige plaat af die zich beweegt in het gebied tussen blues, folk en country. Of het hem veel nieuwe fans gaat opleveren is de vraag, want voor de liefhebber van deze muziek is eigenlijk alleen al het gegeven dat er een nieuwe plaat van Sexsmith is voldoende. Die weet immers wel dat Ron Sexsmith door de jaren heen een synoniem is geworden voor kwaliteit.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_38560801
quote:
THE FIERY FURNACES - Bitter Tea (Rough Trade)

Een bezoekje aan je oma is velen wel bekend. Wat doe je dan, behalve praten? Jantje Smit speelde Scrabble en Yathzee en altijd deed zijn oma mee, leerde een jeugdhit van hem ons. Typische kneuterigheid die vaak onbewust wordt verbonden aan bezoekjes aan oma. Beetje kletsen, koekjes eten, spelletjes doen. Matt en Eleanor Friedberger, ofwel The Fiery Furnaces, houden niet zo van dat gewone. Zij zetten samen met oma haar leven op muziek en brachten dit uit als plaat. Oma zong met haar donkere, haast mannelijke stemgeluid vrolijk mee. Moeilijke plaat, oordeelden zij die er verstand van hebben. Zou Bitter Tea, de titel van de nu al weer verschenen opvolger voor dit Rehearsing My Choir, een knipoog zijn naar bittere recensies en omabezoeken?

Het zou me niet eens verbazen. Niets verbaast me, als het om The Fiery Furnaces gaat. Persoonlijk beleefde ik het nodige plezier aan Rehearsing My Choir en ook deze plaat kan me weer zeer bekoren. Het is opnieuw een compleet volgepropte schijf geworden, met een zeventig minuten aan ideeënrijke muziek. Matt friemelt aan knopjes, probeert geluiden uit en Eleanor zingt de als vanouds heerlijk verhalende teksten. Een plaat van The Fiery Furnaces is met gemak een indie-opera te noemen.

Die enorme hoeveelheid ideeën die ze ook allemaal willen uitproberen is zowel de kracht als de zwakte van dit bijzondere duo. Want het is op sommige momenten wel eens een afknapper als een abrupte stijlbreuk de melodie vermoordt waar je net zo lekker op mee aan het deinen was. En ja, soms zijn die geluiden die Matt aan de wereld toevertrouwt bijna lelijk. Soms zelfs helemaal lelijk en dan zou je willen dat ze even weg waren gebleven. Maar omdat er zo veel gebeurt, zijn de irritaties maar van korte duur. Net als je Matt hartgrondig wilt vervloeken, komt hij weer met zo'n opzwepend orgelriedeltje en kietelen de catchy refreintjes en zanglijnen van Eleanor je trommelvliezen. Je bedachtzame frons is dan in één klap weer verworden tot een vrolijke glimlach.

Zolang The Fiery Furnaces de momenten waarop de glimlach het wint van de frons maar ruim in de meerderheid laten zijn, mag je hun platen wat mij betreft geslaagd noemen. Ook Bitter Tea valt weer ruimschoots in die categorie. Je kunt ze alleen maar bewonderen om hun lef en creativiteit. Voor elk minder moment staan minstens tien goede. De gejaagde zang van Eleanor die I'm In No Mood de juiste dynamiek meegeeft bijvoorbeeld. Het sprankelende titelnummer eveneens. Zoals ook het lieflijke Teach Me Sweetheart, het verslavende I'm Waiting To Know You en het opmerkelijke Whistle Rhapsody gewoon ouderwets sterk zijn.

De interessantste track is wat mij betreft Nevers, dat in de eerste versie begint als een geluidscollage waarin de zang van Matt door die van Eleanor heen geknipt lijkt en een zeer sterk refrein kent. Wie zich ergert aan het knipgedeelte, wacht gewoon op de tweede versie die achter het reguliere album aankomt. Verder slagen Matt en Eleanor erin om met Police Sweater Blood Vow een nummer te maken dat in een rechtvaardige wereld een radiohit zou kunnen zijn.

Opnieuw een plaat om te koesteren dus, deze nieuwe van The Fiery Furnaces. Per draaibeurt ontdek je meer wendingen, plots opduikende melodietjes en vervreemdende geluidjes. Hoe bitter je thee of koffie ook mag smaken, de Friedbergers maken het zoet met dit intrigerende album.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_39418904
quote:
JOAN AS POLICE WOMAN - Real Life (PIAS)

Een album dat wil meedingen in de jaarlijkse strijd om de titel "Plaat van het Jaar" moet voldoen aan enkele criteria. Naast de vanzelfsprekende kwaliteit van het gebodene speelt het verhaal rond de plaat of de artiest een rol en is het moment van de release ook nog een belangrijke factor. Wat dat betreft valt nu al te constateren dat Joan Wasser, de vrouw achter Joan As Police Woman, met Real Life aan alle criteria voldoet.

Want laat er geen misverstand over bestaan dat alle tien songs op dit debuut op langspelerformaat van hoog niveau zijn. Joan is een uitstekende zangeres en bespeelt ook nog eens tal van instrumenten. Het fijnst voelt ze zich als ze de viool teder betast en deze fraaie klanken laat uitstoken, maar evengoed speelt ze gitaar, piano, bas en Wurlitzer. Daarbij laat ze zich omringen door prima muzikale helpers in de persoon van bassist Rainy Orteca en percussionist Ben Perowsky. Verder speelt Joseph Arthur op sommige nummers mee.

Het levert een werkstuk op vol songs met overdadig veel zeggingskracht, boordevol subtiliteiten, goed getimede stiltes en prima zang. Joan klinkt wellicht nog het meest als een soulzangeres, maar is ook perfect in staat om de uptempo nummers te laten stralen. Een springerig nummer als Eternal Flame had zomaar op een plaat van een free folk artieste kunnen staan, de schitterende ballad Anyone is een visitekaartje van de zangeres Joan Wasser, het aan Elliott Smith opgedragen We Don't Own It kent de juiste sfeer, single The Ride is radiogevoelig genoeg en het uptempo Christobel bevat een heerlijke pianobegeleiding. Om maar te zwijgen over het schitterende duet met Antony, I Defy.

Waarmee het verhaal van Joan ook ter sprake komt. Zij was bandlid van The Johnsons en liet Antony schijnen op diens meesterlijke I Am A Bird Now. Daar scoor je al punten mee bij muziekliefhebbers. Verder speelde ze viool op een plaat van Adam Green en om het plaatje compleet te maken was zij de laatste geliefde van Jeff Buckley toen die het tijdelijke voor het eeuwige verruilde. Ook dat verhaal rond de artiest is dus dik in orde.

Het moment van release is dat natuurlijk ook. Er lijkt namelijk weer plek voor muziek die onbeschaamd mooi mag zijn en die toch iets lichts aparts hebben. Dat heeft Joan Wasser natuurlijk ook. Ze is volwassener dan Joss Stone, heeft een machtiger bereik dan Norah Jones en haar songs zijn net wat rijker en aparter uitgevoerd. Waarmee de kansen op een radiohit weer danig slinken, maar de mogelijkheid dat Joan As Police Woman dit jaar de Plaat van het Jaar afgeleverd heeft absoluut stijgen. Als alle politievrouwen zo waren, is het een feest om je te laten bekeuren of arresteren. Wegens het draaien van bijzonder mooie muziek dan wel, misschien zelfs harder dan toegestaan.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_39423882
quote:
Muse - Black holes and revelations (2006)

Het was even spannend vantevoren, immers welke kant zal Muse op gaan? Zullen ze de lijn van ‘Absolution’ volgen of gaan ze terug naar ‘Origin of symmetry’?

Gelukkig doet Muse geen van beide en durven ze een volledig nieuw pad in te slaan. Het pad is er een geworden vol ruimte voor muzikale uitstapjes.

Het meest opvallende uitstapje van ‘Black Holes and Revelations’ is toch wel de single ‘Supermassive black hole’ dat klinkt als een soulvolle ‘Prince’ cover.
Want zeg nou eerlijk, had je ooit ‘ooh baby, I'm a fool for you’ verwacht op een Muse album? Dit zegt ook meteen iets over het niveau van het album qua teksten. Deze ligt iets lager dan die van ‘Absolution’, maar is toch op zijn eigen poëtische manier toch heel bijzonder.

Ditmaal is er niet gekozen voor een apocalyptische setting voor de liedjes, maar is het thema ‘oorlog’. Gelukkig is op de namen van tracks niet al te veel politiek gezeur te ontdekken. Er komt hier en daar wel een opmerking langs die vast de visie van de band over de lopende oorlogen en wereldpolitiek moet voorstellen. Maar storend werd het op geen enkel moment.

Als Muse niet heeft gekozen voor de rauwe sound van ‘Origyn of Symmetry’, of de door klassieke muziek beïnvloedde stijl van ‘Absolution’. Waarvoor dan wel? Het antwoord is vrij simpel en redelijk verassend. Ze hebben ditmaal de hulp ingeroepen van ‘Marvin in the corner’ zoals ze hem zelf noemen. Marvin is de koosnaam die leadzanger Bellamy voor de hypermoderne synthesizer waar ze dit album veel mee hebben gewerkt.

Met deze ‘Marvin’ proberen ze een sound te creëren die doet denken aan ‘Deus’ van onze Belgische buren. Daarnaast natuurlijk die van onze andere buren uit Engeland ‘Depeche Mode’ en ‘’Coldplay’.
Deze invloed is dan ook al meteen tijdens de eerste track ‘Take A Bow’ te horen, een zeer goed aan te horen lied met een groots gevoel zoals je die verwacht van een eerste track op een album.

Ook de volgende track 'Starlight', zit weer bomvol synthpop invloeden en doet als eerst denken aan een Coldplay single. Na een wat poppy start, komt na ruim een minuut de kenmerkende Muse sound toch nog voorbij om het zo als geheel toch een van de meest toegankelijke tracks te worden van het album. Niet verwonderlijk, want er is ondertussen al vanuit Warner Bros al bevestigd dat Starlight de tweede single gaat worden.

Naast de stap in de elektronische muziek wereld, wordt er nog veel meer geëxperimenteerd, en zijn er verschillende invloeden te horen gedurende het hele album. Van Italiaanse volksmuziek tot klassieke muziek, alles komt voorbij. Dit is ook niet verwonderlijk als je bedenkt dat de band tijdens interviews heeft verteld dat het album is geschreven in een kasteel in zuid Frankrijk. Alles is doordrenkt met europese cultuur. Dit is een unieke en gevaarlijke wending voor een groep die het vooral moet hebben van de snelle en hardere tracks .

naast alle uitstapjes is er is gelukkig ook nog ruimte voor echte Muse klassiekers. In de nominatie hiervoor staan voor mij zeker ‘Knights of Cydonia’ en ‘Map of the problematique’. Beide zijn groots, bombastisch, dramatisch en voelen vanaf het eerste moment als de opvolgers van ‘Hysteria’ en ‘Stockholm Syndrome’.

Vergelijkbaar met ‘Endlessly’ is ditmaal ‘Soldier’s Poem’ een langzaam stuk waarin een soldaat zijn twijfels over de vrijheid waar hij voor vecht uit in een gedicht.

‘Hoodoo’ begint bijna als een Spaans volkslied, inclusief akoestische gitaar, maar gaat al snel over in een dramatisch klassiek stuk lied vol piano en violen. Om uiteindelijk weer even rustig te eindigen als het begon. Het einde raakt me telkens weer, met het prachtige <i>“And i've had recurring nightmares / That I was loved for who I am / And missed the opportunity / To be a better man”</i>.

Een andere opvallende track is ‘Assasin’, een track dat al eens live is gespeeld om meningen te peilen. De live gespeelde versie was een stuk harder met veel zwaar gitaarwerk en werd door menig fan al genomineerd als de opvolger van ‘hysteria’. Vreemd genoeg is de uiteindelijke versie compleet anders geworden, met een midi die het meest doet denken aan de intro track van de serie ‘knightrider’ en vervolgens een iets wat op de achtergrond gedrukte gitaar.

Na 'Knighs of Cydonia', de grootse afsluiter van het album, komt op sommige versies van het album de bonustrack 'Glorious'. Een zeer vermakelijk lied dat helaas niet helemaal tot climax komt. Dit is een beetje het algemene gevoel over het album, het zit vol met leuke en originele tracks. Maar het blijft altijd 'leuk' en maar op een enkele uitzondering na bijna nergens grandioos.

Ik ben nu nieuwschierig naar het het volgende album, vooral om te zien wat de volgende stap gaat worden op muziekaal gebied. Zullen ze deze cultuur geinspireerde sound houden, of gaan ze misschien toch terug naar de rauwere sound van vóór 'Absolution' en combineren ze deze met hun nieuwe synthfetish.
We zullen het over een paar jaar wel weer zien, tot die tijd vermaak ik me met ‘Black Holes And Revelations’.

4/5
Tool - HMH
quote:
Slechts enkele weken na het spetterende optreden op Pinkpop staat mega-artiest Tool alweer op de planken. Ditmaal niet op een festival, maar in de HMH. Dit komt het publiek alleen ten goede, want zo is iedereen er van verzekerd dat alleen de échte fans er zullen staan. Niet dat de iets mindere fanatieke fans ook een kans hadden om kaarten te bemachtigen. Daar zorgde de grote groep Tool fans wel voor, deze wisten er gezamenlijk voor te zorgen dat alle kaartjes uitverkocht waren in slechts 8(!) minuten.

Eenmaal langs de strenge controle van de HMH waar menig fan werd ontdaan van digicam en mp3 speler, liep ik meteen door de zaal in. Nog net op tijd om nog even snel een mooi plekje te vinden, want de zaal was ondertussen al flink aan het vollopen. De prijs die je ervoor betaald is natuurlijk wel ruim een uur wachten tot het optreden eindelijk begint, maar voor een show als deze was het elke minuut staan waard.

Als na wat een eeuwigheid lijkt te duren, de achtergrond 'muziek' eenmaal uitgaat, en de band stuk voor stuk op komen lopen weet iedereen hoe laat het is. Tool Time! De gitarist begint de track 'Lost Keys' te spelen met een prachtige oneindige sustain die langzaam overgaat in 'Rosetta Stoned'. Op dat moment is het zanger Keenan's beurt om ons weer eens live te laten genieten van zijn stem. Bewapend met een megafoon wist hij precies het vreemde effect dat deze track kenmerkt over te brengen naar een live omgeving.

Na het geweld van 'Rosetta Stoned' worden we verwend met de favoriet en grote hit van Aenema 'stinkfist'. Eindelijk begint het publiek, dat zich vrij rustig bleef tijdens het eerste stuk iets losser te komen. Blijkbaar hebben de meeste fans de tracks van het nieuwe album '10.000 days' nog niet helemaal omarmd. Wat volgt is een grote stroom aan hits en publieks favorieten: ‘Forty-six and two’, ‘Jambi’, ‘Schism’, ‘Right in Two’ en er is zelfs nog even tijd voor een jamsessie.

Vrijwel de hele setlist was gelijk aan die van Pinkpop, maar Keenan wist nog wel even tussen neus en lippen door te vertellen dat we ze 'blijkbaar' weer in november te zien zullen krijgen.

Na ‘Sober’, een van mijn favorieten en de klassieker ‘Lateralus’, worden we na een korte zitpauze van de band nog even verwend met 'Vicarious' en 'Aenima'. Dé tracks waar iedereen op zat te wachten, en het was te merken. Want toen pas ging iedereen echt iedereen los.

Keenan’s performance op het podium zo introvert als altijd. Hij bleef vrijwel het hele optreden alleen te zien als een silhouet voor het doek op het hogere deel van het podium, volledig buiten de spotlights. Iets wat ik persoonlijk wat jammer vind, ik had wat meer interactie met het publiek verwacht. Maar blijkbaar zijn de meeste Tool fans niet anders gewend, Ik hoorde namelijk na afloop er vrijwel niemand over klagen.

Ook opvallend aan de leadzanger was zijn dansje dat enigszins leek op die van een slangenbezweerder. Dat was dan ook het algemene gevoel tijdens de gehele show. Je werd door de combinatie van het prachtige gitaarspel, de achtergrond beelden en Keenan’s bewegingen meegenomen in één grote anderhalf uur durende roes.

Er valt dan ook heel weinig te klagen, dit concert definieert bijna perfectie. Technisch gezien word alles zó strak gespeeld dat je ze bijna zou verdenken van het gebruiken van een instrumentale tape, maar we hebben het hier dan ook wel over 'Tool', en daar verwachten we niks minder van toch?

Verder was het geluid in de HMH werkelijk prachtig afgesteld. Hier was gelukkig de balans tussen de vocalen en de instrumenten hier wél goed. Dit in tegenstelling tot de show op Pinkpop waar de zang soms verloren ging in het muzikale geweld. Dit was vooral te danken aan de zeer goede apparatuur en crew van Tool en de HMH. Een klein puntje was dat het geluid iets aan de hard kant was, maar omdat alles zo verschrikkelijk goed was afgesteld was dat eerder een voordeel dan een nadeel.
Achja lang leve de oordoppen, en niet te vergeten: "See you in november!"
en een oudje
quote:
Nine Inch Nails - Rockin' Park
Goffert Park Nijmegen, Nederland
2005-06-26

Na 4 jaar afwezigheid is Trent Reznor terug met zijn eeuwig duistere Industrial Rock act Nine Inch Nails. "Een nieuwe tour, een nieuw begin" moet hij gedacht hebben, want van zijn oude band is vrijwel niks meer over. Alleen Jerome Dillon zit nogsteeds achter de drums. Daarnaast bestaat het arsenaal van huurlingen ditmaal uit Jeordie White (voorheen bekend als 'Twiggy' van Marilyn Manson), Aaron North (The Icarus Line) en Alessandro Cortini.

De act was passend gekozen als afsluiter van het festival, maar staat wel in ietswat vreemd contrast tegenover de show van R.E.M. Aangezien R.EM het hoofdpodium bezette, en deze daarom logischerwijs meer volume kon produceren waren er van te voren wat zorgen of de show niet overstemd zou worden in de redelijk bescheiden tent waar NIN in zou staan.
Al tijdens het opbouwen van de set begon het publiek al NIN het podium op te roepen. Tevergeefs, want het zou nog zeker een twintigtal minuten duren voordat de show zou beginnen. Toch gaf dit al aan hoe erg de mensen op de act zaten te wachten. Reznor en co. hebben Nederland ook al een flink aantal jaren niet bezocht.

Toen het eindelijk zover was, betrad eerst alleen basgitarist Jeordy het podium. Na eerst wat verdwaald om zich heen te kijken begon hij langzaam de overbekende intro ‘Pinion’ te spelen. De overige bandleden liepen een voor een naar hun plek en gingen klaar zitten voor de echte opening, 'Wish'.
De eerste klanken van Wish waren te horen en Reznor schitterde van afwezigheid. Waar bleef hij? Precies op het moment dat hij moest gaan zingen kwam hij aanrennen en begon met zingen. Een knallende opening ondersteund door een oogverschroeiende lichtshow. Het tempo word erin gehouden met nog 2 snoeiharde tracks, er ontstaat zelfs even een pit in het midden. Helaas bevond ik me daar midden in, en besloot ik om even naar achter te stappen om er zo net achter te belanden.

Na 'The Line Begins to Blur' is er gelukkig voor het publiek even een rustmoment met 'Something I Can Never Have', een prachtig emotioneel lied. Het publiek zingt dan ook heerlijk mee, en het is duidelijk te merken dat een overgroot deel van het publiek speciaal voor NIN gekomen is. De synergie tussen publiek en de band was constant te voelen en kwam de performance zeer ten goede. De energie spatte werkelijk van het podium af.
Vooral North, de gitarist stond geen moment stil en liet tijdens een van de latere tracks één van zijn gitaren kennis maken met de binnenkant een versterker. Misschien ingestudeerd, maar het zijn de dingen die mensen van een Nine Inch Nails concert verwachten, chaos, en rauwe energie. Daar was dan ook geen tekort aan deze show.

Slechts een handvol tracks van het nieuwe album ‘With Teeth’ worden er gespeeld. Dit zal grotendeels te wijten zijn aan de geplande tijd voor de show; deze mag immers maar een uur duren, in plaats van de gebruikelijke anderhalf uur voor grote acts. Desondanks was er voor de NIN fan van elke generatie wel wat. De setlist bestond grotendeels uit alle te verwachten grote hits. Met af en toe even een rustlied tussendoor voor het publiek én de band. Overall misschien een iets wat voorspelbare ‘best-of’ set misschien, maar gezien het oeuvre van Reznor is dat zeker geen straf.

Tijdens een rustig stuk van het misschien platte maar zeer energieke 'Starfuckers Inc.' waar Reznor zachtjes "dont you?" fluistert, neem het meezingende publiek de regie in handen en blijft het zinnetje herhalen. Telkens iets sneller tot het eindigde in een massa van geklap en gefluit. Reznor knikt even goedkeurend naar zijn band bedankte met "Well fuck yeah, Thank you!". Om vervolgens de regie weer over te nemen, en het lied te eindigen in een muur van chaos en heerlijke herrie.

Terwijl we geen moment last hebben gehad van de show van R.E.M, gaf Reznor er toch nog even commentaar op tijdens 'Hurt'. "Lets see if the shitty P.A. they gave us is loud enough the drown out the soothing sounds of R.E.M". Dat is zeer zeker gelukt, het geluid klonk nagenoeg perfect in de overdekte tent.

De klapper ‘Head like a hole’ begint, en een nostalgisch gevoel bekruipt me. Is het nu al afgelopen? Helaas wel. Door de aaneenschakeling van harde en snelle liedjes is het uur verlopen alsof het slechts enkele minuten waren. Reznor doet niet aan ‘encores’ zoals hij zelf meld op zijn website, en dat weet ook het overgrote deel van het publiek.
Enkele pogen toch nog even de band terug te roepen voor een toegift. Maar zoals te verwachten was de show nu toch echt aan zijn einde gekomen.

Iedereen loopt zowel geestelijk als lichamelijk uitgeput langzaam richting de uitgang van het park, of nog even langs R.E.M om daar het eind van de show te volgen. We zullen moeten wachten tot hij ons weer komt opzoeken, hopelijk weer in 2006. Ditmaal hopelijk in een eigen zaal, en niet tijdens een festival. Hoe gezellig een festival ook is, een veteraan als Nine Inch Nails verdient een eigen show.
Now Im Nothing
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')