Dat is niet waar, de officiële manier is het groene boekje, en op sommige punten wijkt Van Dale hier van af.quote:Op zondag 9 april 2006 19:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
De Van Dale is de enige officieele manier om Nederlands te spreken. Dus je moet de Van Dale kopen, anders weet je niet zeker of je Nederlands spreekt.
Nee hoor, ik wilde destijds even eens sceenshotje maken hoe word alle documenten nodeloos ingewikkeld maakt (en waarom Word doc's dus veel groter zijn dan identieke WPD-files).quote:Op zondag 9 april 2006 18:40 schreef Lunar het volgende:
[..]
Verkapt kijk-mij-de-opleiding-bestuursrecht-doen post![]()
Dude, dit slaat echt nergens op, als je gewoon goed met je PC omgaat heb je geen last van spyware of trage PC's. En bij linux moet je toch ook alles kopen of downloaden?quote:Op maandag 10 april 2006 03:24 schreef StefanP het volgende:
Voor huis-, tuin- en keukengebruikers is microsoft helaas het beste alternatief. Nou ja, ik ken MacOS niet, waarschijnlijk is dat nog beter, maar goed.
De PC doet het, je hoeft niet meer te kennen dan point-and-click en zonder ook maar ooit iets te configureren kun je werken.
Het nadeel is dat die PC na een jaar zo traag als stront is, vol zit met spyware en de registry tot een brei onleesbare rommel is verworden. En elke keer als je iets installeert/deinstalleert wordt het erger. Wil je het opnieuw installeren, dan hoop ik dat je een handig neefje hebt want de gemiddelde PC gebruiker zal dat niet lukken. Je kunt er ook vrij weinig mee. Je krijgt wordpad en media player cadeau, maar daar houdt het mee op. De rest moet je kopen of downloaden.
Duidelijk nooit softwarepakket van linux gezien.quote:Op maandag 10 april 2006 07:28 schreef Agiath het volgende:
[..]
Dude, dit slaat echt nergens op, als je gewoon goed met je PC omgaat heb je geen last van spyware of trage PC's. En bij linux moet je toch ook alles kopen of downloaden?
Typisch geval van "kijk-hoe-cool-ik-ben-met-mijn-linux-en-kijk-hoe-M$-zuigt!"
Mijn PC heeft van October 2002 tot Januarie 2006 op dezelfde Windows XP installatie gedraait, en werkte continue perfect. De enige reden waarom ik wilde her-installeren was omdat ik een nieuwe harde schijf kreeg voor kerstmis en die schijf als de eerste OS schijf wilde gebruiken. (De schijf was iets sneller dan de schijf die ik eerst als C schijf had).quote:Op maandag 10 april 2006 03:24 schreef StefanP het volgende:
Voor huis-, tuin- en keukengebruikers is microsoft helaas het beste alternatief. Nou ja, ik ken MacOS niet, waarschijnlijk is dat nog beter, maar goed.
De PC doet het, je hoeft niet meer te kennen dan point-and-click en zonder ook maar ooit iets te configureren kun je werken.
Het nadeel is dat die PC na een jaar zo traag als stront is, vol zit met spyware en de registry tot een brei onleesbare rommel is verworden. En elke keer als je iets installeert/deinstalleert wordt het erger. Wil je het opnieuw installeren, dan hoop ik dat je een handig neefje hebt want de gemiddelde PC gebruiker zal dat niet lukken. Je kunt er ook vrij weinig mee. Je krijgt wordpad en media player cadeau, maar daar houdt het mee op. De rest moet je kopen of downloaden.
Dat Linux nooit vast loopt is een misvatting. Als Linux noob was het voor mij helemaal niet moelijk om het XFree86 proces flink vast te laten lopen, en al mijn widgets op de desktop begonnen heel vreemd gedrag te vertonen....quote:Met een linux distributie is je PC lekker snel, loopt nooit vast, je kunt als user zo oneindig veel meer (mensen die enkel windows kennen zullen nooit begrijpen wat ik bedoel), je hebt geen last van virussen en spyware, je hebt alle software die je ooit nodig zult hebben standaard in je distributie of kunt die via simpele package managers te downloaden, enz. Helaas is de installatie nog steeds niet even makkelijk en door de patenten op media formaten is geluid- en video configureren nog een heel karwei, omdat die standaard niet meegeleverd worden.
Dat bestaat al jaren, kijk maar eens naar Citrix Metaframe bijvoorbeeld. Word al jaren in bedrijven gebruikt die alle applicaties centraal draaien, en bijvoorbeeld 500 winkels waar overal 2 of 3 computers aanwezig zijn aansluiten op centrale servers. Zo draait iedereen dezelfde software, en hoef je niet elke winkel te bezoeken als er problemen zijn.quote:Mocht er ooit een thin client komen die via het network alle software installeert, waar je zelf dus niets aan hoeft te doen, waar je niet eens lokaal iets hoeft op te slaan, dan voorzie ik daar een gouden markt voor.
Steve is van apple.quote:Op maandag 10 april 2006 21:51 schreef saksia het volgende:
http://www.ntk.net/media/dancemonkeyboy.mpg
I got four words for ya!!!
I...LOVE...THIS...COMPANYY!!!!!!!!!! YEAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Die Steve de halve gare..heeft ook echt een hoge functie bij Microsoft ook nog![]()
Steve Ballmer is van Microsoftquote:
Steve Jobs is van Apple.quote:Op maandag 10 april 2006 21:52 schreef sjors_boomschors het volgende:
Steve is van apple.
Ignorance is bliss....quote:Op maandag 10 april 2006 21:58 schreef sjors_boomschors het volgende:
Ik keek filmpje niet.
"als je gewoon goed met je PC omgaat" - DAT slaat nergens op. Wat is Windows voor pruts OS? Welk OS staat het toe dat er ongevraagd allerlei troep op jouw PC geinstalleerd wordt? Waarom zou je allerlei anti spyware en antivirus software moeten draaien. In jouw ogen is dat blijkbaar helemaal normaal en "goed omgaan met je PC". Blijkbaar heb je weinig kennis van besturingssystemen, systeemarchitectuur en beveiliging, want "goed omgaan met je pc" hoeft helemaal niet als je gewoon een goed OS hebt. Ik weet niet hoe windows met z'n processen en resources omgaat, maar het is onmogelijk om als normale user zoiets in linux voor elkaar te krijgen.quote:Op maandag 10 april 2006 07:28 schreef Agiath het volgende:
[..]
Dude, dit slaat echt nergens op, als je gewoon goed met je PC omgaat heb je geen last van spyware of trage PC's. En bij linux moet je toch ook alles kopen of downloaden?
Typisch geval van "kijk-hoe-cool-ik-ben-met-mijn-linux-en-kijk-hoe-M$-zuigt!"
Dat is nou juist de grap. Het is helemaal niet nodig om compromissen te sluiten en je te moeten aanpassen aan de software die de meerderheid gebruikt, als de wereld zou werken met open standaarden. En gelukkig werkt de computerwereld dan ook veel open standaarden, de uitzonderingen daar gelaten.quote:Op maandag 10 april 2006 22:53 schreef Neuralnet het volgende:
In het dagelijks leven zal je om goed met andere mensen te kunnen omgaan vaak een compromis moeten sluiten en je moeten aanpassen aan wat de meerderheid gebruikt.
Een OS die 95 % van de mensen gebruikt...quote:Op maandag 10 april 2006 23:23 schreef StefanP het volgende:
[..]
"als je gewoon goed met je PC omgaat" - DAT slaat nergens op. Wat is Windows voor pruts OS? Welk OS staat het toe dat er ongevraagd allerlei troep op jouw PC geinstalleerd wordt? Waarom zou je allerlei anti spyware en antivirus software moeten draaien. In jouw ogen is dat blijkbaar helemaal normaal en "goed omgaan met je PC". Blijkbaar heb je weinig kennis van besturingssystemen, systeemarchitectuur en beveiliging, want "goed omgaan met je pc" hoeft helemaal niet als je gewoon een goed OS hebt. Ik weet niet hoe windows met z'n processen en resources omgaat, maar het is onmogelijk om als normale user zoiets in linux voor elkaar te krijgen.
Ik heb ooit een shone windows 98 PC op het net aangesloten en via een crack site een patch gepoogd te downloaden. M'n scherm flitste 1 seconde en daarna was de hele PC naar de klote. Echt, de hele PC. Alles was veranderd, popups die je niet meer kon sluiten, overal ikoontjes, de PC was volledig naar de knoppen. Klaar voor herinstallatie. Met de standaard veiligheidsinstellingen ('normal' of 'medium' of zo). Nu vraag ik je, wat voor OS staat zoiets toe?
Ik heb vandaag XP op een Apple gezien.quote:Op dinsdag 11 april 2006 00:15 schreef nietzman het volgende:
Bij Vista vraag ik me altijd af of het grafische gebeuren door het 'neefje van' Bill in elkaar is gezet.
Joh. Geef eens wat innovaties die Microsoft heeft ontwikkeld en waaraan we de computerwereld van vandaag aan te danken hebben op een rijtje. Ik ben benieuwd.quote:Op dinsdag 11 april 2006 00:11 schreef Agiath het volgende:
[..]
En waar zouden we sowieso zijn zonder microsoft? Nergens...
En ik Vista op een iMac. Vandaar mijn opmerking. Het ziet er niet uit.quote:Op dinsdag 11 april 2006 00:16 schreef martinlutherking het volgende:
[..]
Ik heb vandaag XP op een Apple gezien.MacMe.
![]()
Dat Microsoft geen smaak heeft, weten ze gelukkig zelf ook, aldus dit filmpje van de marketing-afdeling van Microsoft zelfquote:Op dinsdag 11 april 2006 00:23 schreef nietzman het volgende:
[..]
En ik Vista op een iMac. Vandaar mijn opmerking. Het ziet er niet uit.
Microsoft heeft met BASIC toch echt gezorgd dat een mainstream publiek een betrekkelijk makkelijke doch krachtige programmeertaal onder de knie kon krijgen. Ook als OS wat Basic icm Disk Basic zeer respectabel.quote:Op dinsdag 11 april 2006 00:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Joh. Geef eens wat innovaties die Microsoft heeft ontwikkeld en waaraan we de computerwereld van vandaag aan te danken hebben op een rijtje. Ik ben benieuwd.
Microsoft is er mede verantwoordelijk dat het Internet zo populair is als nu. Toen Windows 95 werd gelanceerd, was dit voor het eerst dat een OS met browser en dialup software meekwam. Op dat moment moest onder Windows 3.1, en de oude MacOS (OS 7?) nog apart software worden geinstalleerd om in te bellen en om te browsen.quote:Op dinsdag 11 april 2006 00:18 schreef Tijn het volgende:
Joh. Geef eens wat innovaties die Microsoft heeft ontwikkeld en waaraan we de computerwereld van vandaag aan te danken hebben op een rijtje. Ik ben benieuwd.
En toch.... denk ik dat als Apple in 1983 een ander pad had ingeslagen, en de markt had geopend voor anderen om hun hardware te maken alsmede hun software aan te sturen met geschreven drivers voor 3d party hardware..... dat we nu te maken zouden hebben met een 95% Mac situatie, en was Windows wellicht nooit echt goed tot ontwikkeling gekomen.quote:Op dinsdag 11 april 2006 00:51 schreef trancethrust het volgende:
Microsoft DOS was een krachtige commandline driven OS, die tientallen jaren de meeste home PC's aanstuurde. Met recht, dos won gewoon van unices en os/2 warp en nog wat andere dingen via eerlijke concurrentie.
Microsoft heeft BASIC niet bedacht, ze hebben er alleen een implementatie voor geschreven. BASIC stamt uit de jaren '60, ver voordat Microsoft bestond.quote:Op dinsdag 11 april 2006 00:51 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Microsoft heeft met BASIC toch echt gezorgd dat een mainstream publiek een betrekkelijk makkelijke doch krachtige programmeertaal onder de knie kon krijgen. Ook als OS wat Basic icm Disk Basic zeer respectabel.
Microsoft heeft MS-DOS niet zelf bedacht. De eerste versie van MS-DOS is gebaseerd op QDOS (Quick & Dirty Operating System), wat op zijn beurt gebaseerd is op CP/M.quote:Microsoft DOS was een krachtige commandline driven OS, die tientallen jaren de meeste home PC's aanstuurde. Met recht, dos won gewoon van unices en os/2 warp en nog wat andere dingen via eerlijke concurrentie.
Ach kom, ooit achter een Mac of een Amiga gezeten voor 1995? Windows 95 kan niets wat andere systemen niet allang hadden.quote:Met windows95 zorgde microsoft voor een OS met voor die tijd hele innovatieve multimedia prestaties, dingen die we vandaag de dag for granted nemen.
ok, ik schrok al met mijn 26 puntenquote:Op woensdag 5 april 2006 17:21 schreef faberic het volgende:
[..]
Had ik gister al gedaan.
34 punten, ik moest een sociaal leven zoeken. Maarja, dat heb ik al.
Maar er kwam niet uit dat ik een nerd was.
Internet Explorer zat aanvankelijk niet in Windows 95.quote:Op dinsdag 11 april 2006 00:56 schreef maartena het volgende:
[..]
Toen Windows 95 werd gelanceerd, was dit voor het eerst dat een OS met browser en dialup software meekwam.
Maar ik zit toch niet fout dat tijdens de explosieve groei van homepc's, al die dingen draaiden op microsoft basic? Ik heb iig nooit anders gezien (maar zo oud ben ik ook niet ofc)quote:Op dinsdag 11 april 2006 01:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Microsoft heeft BASIC niet bedacht, ze hebben er alleen een implementatie voor geschreven. BASIC stamt uit de jaren '60, ver voordat Microsoft bestond.
[..]
Microsoft heeft MS-DOS niet zelf bedacht. De eerste versie van MS-DOS is gebaseerd op QDOS (Quick & Dirty Operating System), wat op zijn beurt gebaseerd is op CP/M.
[..]
Ach kom, ooit achter een Mac of een Amiga gezeten voor 1995? Windows 95 kan niets wat andere systemen niet allang hadden.
You get a clock and you can play reverse for only 99$quote:Op dinsdag 11 april 2006 02:43 schreef saksia het volgende:
Steve Ballmer in een Windows 1.0 commercial
Maar waarom gebruikt bijna niemand een Mac dan?quote:Op dinsdag 11 april 2006 01:03 schreef Tijn het volgende:
Ach kom, ooit achter een Mac of een Amiga gezeten voor 1995? Windows 95 kan niets wat andere systemen niet allang hadden.
XP is juist niet voor de huis- tuin en keukengebruikers, die krijgen juist altijd de problemen.quote:Op maandag 10 april 2006 23:23 schreef StefanP het volgende:
Windows is leuk voor huis- tuin en keukengebruikers, maar de manier waarop het systeem met "security" omgaat is echt om te huilen.
Apple heeft zich vooral altijd traditioneel op de onderwijsmarkt en de grafiche wereld gericht. Microsoft voornamelijk op kantoor. Een gouden zet. Want mensen die op hun werk met Windows werken. Zullen dat thuis ook sneller doen. Daarnaast is Apple duur. En er is relatief minder software voor.quote:Op dinsdag 11 april 2006 06:03 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar waarom gebruikt bijna niemand een Mac dan?
Ik blame de slechte marketing van Apple, en de slechte strategische beslissingen van de leiding.
Ik denk dat de dominantie van de IBM-PC (en daarmee de besturingssystemen van Microsoft) voornamelijk komt doordat het een open ontwerp is waardoor er vele fabrikanten zulke computers kunnen aanbieden, wat een lage prijs grote diversiteit qua configuraties oplevert.quote:Op dinsdag 11 april 2006 06:03 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar waarom gebruikt bijna niemand een Mac dan?
Eerlijke concurrentie? Misschien.. Maar zeker niet doordat hun os zo goed was, ze lieten gewoon oogluikend toe dat hun os gekopierd werd, en zo door steeds meer mensen gebruikt werd, itt tot de andere bedrijven. MS heeft bijna al haar succes te danken aan marketing, en niet aan innovatiequote:Microsoft heeft met BASIC toch echt gezorgd dat een mainstream publiek een betrekkelijk makkelijke doch krachtige programmeertaal onder de knie kon krijgen. Ook als OS wat Basic icm Disk Basic zeer respectabel.
Microsoft DOS was een krachtige commandline driven OS, die tientallen jaren de meeste home PC's aanstuurde. Met recht, dos won gewoon van unices en os/2 warp en nog wat andere dingen via eerlijke concurrentie.
Met windows95 zorgde microsoft voor een OS met voor die tijd hele innovatieve multimedia prestaties, dingen die we vandaag de dag for granted nemen.
Rot op zeg, Microsoft vond het internet helemaal niks en dacht dat het niet van de grond zou komen, als er iemand laat was met het belang van internet inzien dan was het Microsoft. Daarnaast zat er bij de originele Win95 helemaal geen IE, pas vanaf OSR1 die een jaar later uitkwam, en dat was IE 2.0 , die voor geen meter werkte en door niemand gebruikt werd (Netscape was toen al tijden heer en meester).quote:Op dinsdag 11 april 2006 00:56 schreef maartena het volgende:
Microsoft is er mede verantwoordelijk dat het Internet zo populair is als nu. Toen Windows 95 werd gelanceerd, was dit voor het eerst dat een OS met browser en dialup software meekwam. Op dat moment moest onder Windows 3.1, en de oude MacOS (OS 7?) nog apart software worden geinstalleerd om in te bellen en om te browsen.
Wel, dit moet toch even worden rechtgetrokken.quote:Op dinsdag 11 april 2006 00:51 schreef trancethrust het volgende:
Microsoft heeft met BASIC toch echt gezorgd dat een mainstream publiek een betrekkelijk makkelijke doch krachtige programmeertaal onder de knie kon krijgen. Ook als OS wat Basic icm Disk Basic zeer respectabel.
Met windows95 zorgde microsoft voor een OS met voor die tijd hele innovatieve multimedia prestaties, dingen die we vandaag de dag for granted nemen.
Vanaf daar houdt t zo ongeveer op met briljante uitvindingen.
DOS een OS noemen is net zoiets als een trapskelter een auto noemen.quote:Op dinsdag 11 april 2006 00:51 schreef trancethrust het volgende:
Een OS doet twee dingen:quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:08 schreef trancethrust het volgende:
Hangt ervan af wat je onder krachtig verstaat he.. t is geen bash ofzo nee. En DOS is toch zeker wel een OS.
DOS heeft geen hardware abstractie laag die aan applicaties wordt aangeboden.quote:Op dinsdag 11 april 2006 14:53 schreef trancethrust het volgende:
DOS biedt toegang tot hardware, alleen al als je 'dir' typt bijvoorbeeld.
Compleet niet multitasking bedoel je.quote:Of een autoexec startup menuutje schrijft. DOS was inderdaad niet compleet multitasking, maar dat vind ik ook geen eis voor een OS op zich.
Het enige wat DOS bood was een filesysteem. Zoals hierboven al is gezegd zijn er geen API calls voor het communiceren met de videokaart, geluidskaart, toetsenbord, muis, printer, etc. In plaats daarvan moest ieder programma zijn eigen drivers gebruiken. Een van de taken van een OS is nu juist om dit te voorkomen. DOS biedt dus GEEN hardwareabstractie.quote:Op dinsdag 11 april 2006 14:53 schreef trancethrust het volgende:
DOS biedt toegang tot hardware, alleen al als je 'dir' typt bijvoorbeeld. Of een autoexec startup menuutje schrijft. DOS was inderdaad niet compleet multitasking, maar dat vind ik ook geen eis voor een OS op zich. Je beschrijft meer wat er van moderne OSsen wordt verwacht dat ze doen. Ik zou zoiets niet gebruiken voor een definitie van een OS. DOS is gewoon een OS die bar weinig kan in vergelijking met modern spul.
Geluidskaart niet idd. Voor de rest:quote:Op dinsdag 11 april 2006 15:26 schreef Seneca het volgende:
Zoals hierboven al is gezegd zijn er geen API calls voor het communiceren met de videokaart, geluidskaart, toetsenbord, muis, printer, etc.
Real-mode only geheugen wordt beheerd door DOS interrupt 21h, AH=45h t/m AH=4Ahquote:Geheugen is bijv ook een resource, die wordt beheerd door een virtual memory manager. Ook dat heeft DOS niet. Zodra een programma wordt gestart geeft DOS de volledige controle van het systeem uit handen, dus moeten alle programma's zelf hun geheugen beheren door bijv geheugen van en naar de schijf te swappen. Een van de taken van een OS is nu juist om dat soort dingen uit handen te nemen. DOS biedt dus GEEN resource management.
Blijkbaar niet.quote:Het enige wat DOS biedt is een serie functie calls voor het beheren van een FAT file systeem, en een aantal routine's om programma's mee te laden. Het is dus in feite niets meer dan een simpele loader met file system.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |