quote:
Op woensdag 5 april 2006 17:28 schreef freecell het volgende:Zo, weer thuis, ongeveer 22 Kilometer die terugreis
![]()
weg afgesloten en 7 kilometer om en verdwaald in Zuidhorn (jaja
![]()
)
Maar gelukkig wind mee
![]()
Rampzalige lijven meldt u, ik doe mee
![]()
Hypermobiel *check*
(spier) reuma *check*
Secundaire fibromyalgie? Redelijk gebruikelijk bij HMS. Helaas.
Ik heb een periode veel last gehad, maar dan blijf je er ook makkelijk in hangen. Het doet zeer, je wordt chago, dus voel je de pijn meer, etc. Gelukkig hielp verandering van werk en stoppen met sporten (gymmen, waarbij ik toch zat met allerlei dingen die ik niet mocht doen eigenlijk) hielp ook geweldig. En verder gewoon rustig doen. Vroeger was ik nogal snel zo van, ik ga gewoon toch volleyballen. Ok, duim ontwricht. Nou, dan ga ik gewoon lekker toch trampolinespringen. Eh, onvoldoende voor Nederlands gehaald omdat ik zo'n pijn had dat ik compleet van de wereld was en dacht dat de tekst over zeehondjes ging (eh ja, ozonlaag, bijna 't zelfde). Maar dan kunnen we nog altijd bij een gewicht van 93 kilo gewoon van Hema Steenweg naar Utrecht CS rennen, ja hoor. Ja, dat je dan in de trein helemaal zit te trillen van de pijn, dat merk je toch pas later. Dus tegenwoordig doe ik lekker rustig aan. Dat werkt voor mij beter, en ook geestelijk voel ik me veel beter omdat ik van mezelf helemaal niet sportief hoef te zijn en zo.
quote:
Op woensdag 5 april 2006 22:21 schreef Anansi het volgende:Ok, alles wat me gisteren verteld is begint een beetje in te zinken...
Flink na zitten denken vandaag.
Ik moet dus 20% van mijn gewicht kwijt... blijvend.
Extreem veel sporten kan ik niet.
Ik werk onregelmatig, wisselende diensten (ook wakkere nachtdiensten), en doe daarnaast een fulltime studie, ook onregelmatig.
Regelmatig eten is dus niet aan mij besteed.
Stoppen met of werk of studie (wat mijn reumatoloog aanraade) vind ik GEEN optie.
Besloten als 1e stap, per onmiddelijk te stoppen met het kopen van eten op de uni en stations. Is meestal niet gezond, veel te duur, en vanwege mijn voedselallergieen (koemelk en natriumglutaminaat) mag ik het eigenlijk toch al niet hebben.
Hoe doen andere mensen dat met onregelmatig werken?
Of met studies met onregelmatig college... Als ik om 7.00 de deur uit moet, dan is daarvoor ontbijten niet echt mijn ding. En tussen colleges door blijf ik uit verveling af en toe snaaien...
Dat probleem herken ik helaas ook al. Ik studeer, voor 22,5 ECTS per blok en werk gemiddeld 20 uur in de week. Bovenop vijftien uur reistijd per week. Ik denk dat dat het probleem al aangeeft. Bijvoorbeeld vandaag had ik om zes uur opgemoeten, terwijl ik gisterenavond pas om half tien thuis was en nog moest gaan avondeten, en dan vanvond ook weer om half tien pas thuis zou zijn, om dan morgen weer om acht uur op te staan (gelukkig is de docente ziek
![]()
). Vroeg opstaan is niet mijn ding. Ik ga al vaak genoeg de deur uit zonder m'n haar te kammen omdat ik het niet op tijd red, laat staan dat ik rustig kan gaan zitten ontbijten. Toch probeer ik het wel trouwens. Om zes uur lukt dat niet, maar als ik om negen uur de deur uit moet zou dat wel moeten kunnen. Dus dan denk ik 's avonds, ik ga hard zijn voor mezelf en ik ga nu naar bed, dan kan ik wat eerder opstaan. Dat vind ik niet leuk, maar het leven is hard =P
Qua voedingsallergieen zit ik met zuivel, noten en zoetstoffen. Nou moet ik zeggen dat het een stuk beter gaat met afvallen als ik die dingen daadwerkelijk laat staan, mss. scheelt dat voor jou ook? Ik vraag me zelfs af of het ook effect zou hebben op je ziekte, omdat allergische reacties ook ontstekingsreacties zijn. Er zijn wel meer mensen die zeggen dat bepaalde dieten werken tegen gewrichtspijn. Een kennis van me zweert bij het schrappen van varkensvlees en suiker. Maar goed, ik ben dus toen ik gestopt ben met zuivel met relatief weinig moeite en zonder sporten zo'n zes kilo kwijtgeraakt. Volgens mij heeft je lichaam gewoon moeite met je verbranding op peil houden als je dingen eet waar je lichaam slecht tegen kan of zo.
Ik probeer dus ook om niet al te slecht te eten onderweg. Ik heb dan geen tijd om brood te smeren 's ochtends, maar een pakje sultana, een mueslireep en twee appels in m'n tas gooien lukt nog wel. En anders koop ik broodjes en fruit bij de supermarkt, of ik koop een sandwich met kwark/fruit bij de AH to go (ok, ok, of een ham-kaascroissantje, ik geef het toe
![]()
). Of ik koop een soyberry bandit en een plak walnotenwortelcake bij de shakies. Ok, wel asociaal duur maar erg lekker en ik voel me dan niet zo 'stout' en ongezond haha.
Maar ik moet zeggen, ik kijk uit naar de dag dat ik afgestudeerd ben en écht werk kan zoeken, regelmatig werk. Want uiteindelijk is dit gewoon niets voor mij. Je moet er gewoon het beste van zien te maken en zoeken naar oplossingen die wel voor je werken. Dat is het hele punt van afvallen eigenlijk.
En staar je niet blind op die 20%. Dat is zo'n enorme hoeveelheid dat het vast heel demotiverend moet werken. Kijk gewoon hoe ver je komt. Je kan het toch niet afdwingen, je kunt nu eenmaal niet voluit sporten en streng gaan lijnen is m.i. sowieso al niet goed maar zeker niet als je al wat mankeert, want je moet je lichaam gewoon in een betere conditie houden dan andere mensen en daar heb je ook meer voedingsstoffen voor nodig.
Snaaien tussen colleges door kun je mss. oplossen door fruit mee te nemen. Ik had ooit medicijnen waardoor ik niets meer wilde eten de eerste twee weken, behalve mandarijntjes en sinaasappelchocola... er ging dus iedere dag (!) TIJDENS (!!) de colleges gewoon anderhalve kilo mandarijntjes doorheen. =P En mandarijntjes zijn sowieso geniaal, want je moet ze pellen, heb je nog wat te doen ook ;-) Je kan er trouwens ook gezichtjes op tekenen en er dan rollenspellen mee doen, maar dat is geheel iets anders. Misschien wat minder geschikt voor op je studie.
![]()
En rijstewafels en granenwafels, daar zit ook niet veel in. Dertig kcal per granenwafel. Werkt voor mij ook goed. De eerste dagen at ik wel een hele rol op. Maar na een week of twee komen die dingen echt je neus uit. Als ik er nu twee op heb, heb ik het wel weer gehad en dan merk ik dat dat eten uit verveling toch niet werkt en dan laat ik het weer. Neem anders eens puzzelboekjes mee. Ik ben ondertussen sudokuverslaafd, dat helpt me door saaie hoorcolleges. Misschien helpt het voor jou wel tussen de colleges door. Als ik met zoiets bezig ben dan vergeet ik de tijd gewoon.
Edit: en wat mss ook helpt, is als je wat op gaat eten even stil staan bij waarom je het gaat opeten. Wil je iets ongezonds, dwing jezelf dan eerst iets gezonds te eten en neem dat ongezonde pas als je het daarna nog steeds wilt (9 van de 10 keer wil je dat niet meer ws. en zo leer je het ook lanzaam af; zo werkt dat bij mij tenminste wel; van de week dacht ik zelfs, 'huh, wat nou chocola kopen? ik heb niet eens trék in chocola'.)
Sorry voor de lengte trouwens. Ik heb echt spraakwater op. Hyperhyperhyper. =P (eh, of was het die ene beker cola die ik op heb, terwijl ik dus tegenwoordig nooit meer cola drink?)