Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is de vraag of marktwerking werkelijk zo onfeilbaar is als het gaat om kwalitatief goede produkten en diensten die daarnaast voor iedereen in min of meer gelijke mate toegankelijk zijn. Dat zal voor veel categorieen van produkten en diensten wel opgaan, maar mijns inziens niet voor alle.quote:Op donderdag 6 april 2006 15:46 schreef Esc het volgende:
Achja, sommige mensen willen hun leven lang aan het handje worden gehouden door de overheid omdat ze te bang zijn om keuzes te maken.. helaas willen ze dat systeem ook opdringen aan mensen die wel in staat zijn zelf hun leven in te delen..
Geef eens een bron van de treindiensten in Japan. Vind ik wel interessant. Ik weet dat in Mexico en GB de privatisering dramatisch is verlopen. Maar dat kunnen ze natuurlijk verkeerd aangepakt hebben.quote:Op donderdag 6 april 2006 15:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
In Japan zijn de spoorwegen geheel in private handen en zijn de treinen schoner, sneller en veiliger en rijden er bovendien nog meer treinen ook. Wat valt daar niet aan te geloven?
Wat de ziekenhuizen betreft: daar gaf ik een voorbeeld (Röhn-Klinikum AG) van een ziekenhuis dat perfect door een privaat bedrijf bestierd wordt. Het was dus niet bedoeld als voorbeeld van een private markt want die is als zodanig ook in Duitsland nog stevig in handen van de overheid, met alle nadelige gevolgen vandien. Uitgelachen?
En toch heeft hoogervorst het voorgesteld. En wat ik met de vergelijking bedoel is wat heeft de klant te winnen bij een privatisering als ie geen keus heeft?quote:Een absurde karikatuur, geloof je dit nou werkelijk zelf?
Er was laatste een docu op tv over het verkopen van hele dorpen aan bedrijven (weet zo snel niet welke zender) als dit zou gebeuren is een alleen recht zeker niet ondenkbaar binnen een private markt.quote:Op donderdag 6 april 2006 15:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee nee, dit is een gevolg van regulering, niet een gevolg van privatisering. Als de markt geprivatiseerd is, is er niemand waarvan je dat alleenrecht kan kopen. Nu is dat recht er, liggend bij de staat, omdat de staat dat recht opeist.
[..]
Voor zover ik heb begrepen is de taxi markt in amsterdam/nederland momenteel ook vrij.quote:Ga eens kijken in álle landen waar het taxivervoer vrij is: het kan snel uit hoor, een auto kopen en daarin mensen vervoeren. Het hebben van een auto is voor 1 persoon, of 1 gezin nogal duur, omdat zo'n ding maar twee keer per dag gebruikt wordt. Toch hebben veel mensen er eentje behoorlijk ongebruikt bij huis staan. Als je dan naast je gewone gebruik er een tientje mee kan verdienen door 's ochtend en 's middag een paar mensen naar hun werk te brengen, dan zouden velen dat doen.
Niet als het om voertuigvereisten gaat, maar ik ken de regel niet die inhoudt dat ik niet zelf mag bepalen wie ik met mijn auto vervoer, gehandicapt of niet.quote:Op donderdag 6 april 2006 15:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, eerst maak je de eis dat gehandicapten alleen vervoerd mogen worden door een bedrijf met de juiste papieren en dan mag een andere voertuigeigenaar dus geen gehandicapten meer vervoeren. Het sluit wel, het klopt alleen niet.
Ken je Google? Hele handige zoekmachine.quote:Op donderdag 6 april 2006 15:52 schreef Zemi77 het volgende:
Geef eens een bron van de treindiensten in Japan. Vind ik wel interessant.
Heb je de link uberhaupt gelezen? Dat ziekenhuis in Duitsland is een zeer volwaardig ziekenhuis, bepaald geen borstvergrotingskliniekje, je karikaturiseert weer. Voor dure 'kut'klusjes zijn bovendien verzekeringen uitgevonden, hele handige uitvinding, google er maar 'ns op.quote:Over dat ziekenhuis. Zolang er een publieke sector is, heeft een privaat ziekenhuis alle mogelijkheden. Zij kunnen de "kut" klusjes die nauwelijks voor winst zorgen overlaten aan de staatsziekenhuizen en zichzelf toeleggen op extra zorg en high-tech electronica om gewilde zorg te leveren (ik denk aan borstvergrotingen en aan luxe verzorging na een zware operatie, van mijn part de zware operatie ook). Als het goed geregeld is hebben ze mijn zegen. Op het moment dat de staatziekenhuizen verdwijnen heb je echter wel een probleem. Wie gaat die 'kut'klusjes met nauwelijks winst nog opknappen? Of gaan de prijzen omhoog? En als de patient die dan niet kan betalen? Ik heb er maar een woord voor: "onwenselijk"
De klant heeft NU geen keuze, in een vrije markt heeft de klant juist heel veel keuze.quote:En toch heeft hoogervorst het voorgesteld. En wat ik met de vergelijking bedoel is wat heeft de klant te winnen bij een privatisering als ie geen keus heeft?
Ja, dat zegt hij toch?quote:Op donderdag 6 april 2006 15:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:
De klant heeft NU geen keuze, in een vrije markt heeft de klant juist heel veel keuze.
nee, de privatisering in duitsland van de gezondheidszorg is een verstopte sanering, de overheid heeft daar een gigantisch tekort en verkoopt daarom ziekenhuizen ver onder de prijs aan private ondernemingen:quote:Op donderdag 6 april 2006 15:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Wat de ziekenhuizen betreft: daar gaf ik een voorbeeld (Röhn-Klinikum AG) van een ziekenhuis dat perfect door een privaat bedrijf bestierd wordt. Het was dus niet bedoeld als voorbeeld van een private markt want die is als zodanig ook in Duitsland nog stevig in handen van de overheid, met alle nadelige gevolgen vandien. Uitgelachen?
http://www.klinikitmanage(...)nt_fuer_private.htmlquote:Seit 1993 hat sich die Zahl der Krankenhäuser um etwa sieben Prozent reduziert. Diese Entwicklung wird sich weiter beschleunigen. Der Studie zufolge ist bis 2012 mit einem Rückgang um weitere 15 Prozent zu rechnen. Durch die Übernahme großer Kliniken wird dabei der Anteil privater Träger überproportional steigen. Während sich die Zahl der Krankenhausbetten um 20 Prozent reduzieren wird, rechnet A.T. Kearney bis 2012 mit einer etwa 15-prozentigen Zunahme der Fallzahlen. Gewinner sind Krankenhäuser, die ihre Auslastung durch geschickte Verträge mit den Kassen und Marketingmaßnahmen steigern. Dazu zählen insbesondere die privaten Träger, die professionell und renditeorientiert vorgehen und zunehmend die finanziell angeschlagenen öffentlichen Krankenhäuser übernehmen.
„Für Finanzinvestoren ergeben sich nun die Möglichkeiten, durch klassische Buy and Built-Strategien große Ketten zu bilden und damit zweistellige Wertsteigerungsraten zu realisieren“, so Popp: „Hier werden Tabus fallen, und es ist mit Übernahmen von börsennotierten, aber auch von kleineren Krankenhausketten zu rechnen. Allerdings sind einzelne Häuser für Finanzinvestoren nur als Ergänzung einer bestehenden Kette interessant, aber nicht als Einstieg in den Markt. Da die Renditen dieser Häuser nur bedingt mit denen anderer Branchen vergleichbar sind, müssen die Investoren nach einer Übernahme schnell Strategien zur Umsatz- und Kostenoptimierung einleiten.“
Again, ik beweerde met dat voorbeeld niet dat Duitsland haar gezondheidszorg goed regelt, ik beweerde dat private ondernemingen prima in staat zijn goede en betaalbare ziekenhuizen te bestieren.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:12 schreef RM-rf het volgende:
nee, de privatisering in duitsland van de gezondheidszorg is een verstopte sanering, de overheid heeft daar een gigantisch tekort en verkoopt daarom ziekenhuizen ver onder de prijs aan private ondernemingen:
De Hessense Landstag verkocht 31 januari twee klinieken voor 100 miljoen euro aan Rhön AG, deze hadden een geschatte waarde van 700 miljoen euro, tevens investeerde Hesen voor 100 miljoen euro in een 'Stiftung zur Förderung von Forschung und Lehre in der Hochschulmedizin in Gießen und Marburg' ......
Oftewel, de overheid geeft daar gratis dingen weg, natuurlijk dat blijft ten kostte gaan van de belastingbetaler, maar de ontvangers zijn nu private investeerders (die het in duitsland erg goed hebben, de winsten stegen 2006 gemiddel met 30%) ...
ja, je kunt wel beweren dat dat een goede ontwikkeling zou zijn, dat de overheid daar steeds minder is, maar als je wilt beweren dat er ook argumenten zijn dat deze ontwikkeling positief is:
Dat zullen ze zeker zijn daar ben ik ook van overtuigd hoor.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:19 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Again, ik beweerde met dat voorbeeld niet dat Duitsland haar gezondheidszorg goed regelt, ik beweerde dat private ondernemingen prima in staat zijn goede en betaalbare ziekenhuizen te bestieren.
Dit is dus waar privatiseringen op uitdraaien. Op een groot machtblok met dus géén concurentie. Ja daar ga je met het alternatief voor de trein de bus en de taxi. uh-uh zelfde bedrijf. Wat nou marktwerking.quote:Provincie Limburg start aanbesteding openbaar vervoer
Maatschappij/Politiek | Regionaal OV nieuws | 18 Februari 2006 | 12:20:08
De Provincie Limburg is gestart met de aanbesteding van het openbaar vervoer in de hele provincie. Inzet is de vraag, welke vervoerder vanaf 10 december het gehele openbaar vervoer in Limburg gaat verzorgen. Deze aanbesteding omvat zowel openbaar vervoer per trein (buiten het hoofdrailnet) en per bus als per regiotaxi. Deze aanbesteding maakt deel uit van de herinrichting van het openbaar vervoer, vastgelegd in de OV-visie ‘Van drie naar één’. De titel refereert aan de nieuwe inrichting van het openbaar vervoer: de verschillende vervoersvormen (‘modaliteiten’) trein, bus, en regiotaxi gaan in Limburg vóór het eind van dit jaar over naar één vervoerder. Doel daarvan is het realiseren van een aanzienlijke kwaliteitsverbetering in het OV.
Provinciale Staten hebben in april 2005 de visie ‘Van drie naar één’ als beleidskader voor het openbaar vervoer vastgesteld. Gedeputeerde Staten hebben de opdracht gekregen om dit beleid verder vorm te geven en uit te voeren. Onderdeel van de uitvoering is de concessieverlening voor trein, bus en CVV.
Concessies
Op 10 december 2006 verlopen de huidige concessies voor het busvervoer: Noord- en Midden-Limburg (Hermes), Maastricht (SBM), Heuvelland (Limex) en Zuid-Limburg (Hermes). Dat geldt ook voor het merendeel van de lopende CVV-contracten en de treinconcessies voor de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Op basis van nieuwe concessies en openbaar vervoercontracten gaat dan het nieuwe OV in Limburg van start. De aanbesteding moet uitmaken, bij welke vervoerder(s) de exploitatie terechtkomt. Limburg is daarbij geografisch in twee percelen verdeeld: Zuid-Limburg en Noord- en Midden-Limburg. Vervoersmaatschappijen kunnen inschrijven voor één perceel of voor de hele provincie.
Consultatie
Ter voorbereiding van de Europese aanbesteding heeft in de periode juli 2005 – november 2005 een openbare marktconsultatie plaatsgevonden. Hierbij hebben twaalf vervoersbedrijven hun mening gegeven over de uitvoerbaarheid van de OV-visie in relatie tot de aanbesteding. Uit de marktconsultatie is een aantal conclusies getrokken:
vervoerders kunnen instemmen met het gedachtegoed in de OV-visie ‘Van drie naar één’. De vervoersbedrijven vinden deze visie uitvoerbaar en een uitdaging;
vervoerders kunnen zich goed vinden in de uitgangspunten voor de omvang van de concessie(s), de duur van de concessieperiode en de relatieve vrijheid voor de vervoerder.
De uitkomsten van de marktconsultatie hebben de Provincie Limburg gesterkt in het gevoel dat de aanbesteding van het multimodale OV-systeem een succes kan worden. De aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg is formeel gestart op 15 februari.
De Provincie Limburg treedt mede namens het Samenwerkingsverband Arnhem Nijmegen KAN op als aanbestedende dienst voor de Maaslijn (de spoorlijn Nijmegen-Roermond) en voor een aantal gemeenten (of gemeentelijk samenwerkingsverband) voor het Wvg-vervoer.
Kwaliteit en prijs
De aanbesteding draait vooral om de vraag, welke vervoerder in staat is om kwalitatief het beste aanbod te doen aan de Provincie. De prijs vormt daarin slechts een deelaspect. De Provincie heeft een groot aantal kwaliteitscriteria aangegeven, waaraan de aanbiedingen zullen worden getoetst. Ook is nu al duidelijk, hoe de Provincie de offertes zal beoordelen. Nu al is duidelijk gemaakt, met welke aspecten punten te verdienen zijn voor deze beoordeling.
Ten eerste zouden de kosten van gezondheidszorg sterk dalen in een vrije markt waardoor iedereen goede zorg zou kunnen betalen. Ten tweede zie ik niet in waarom er geen differentiatie in soorten ziekenhuizen zou mogen ontstaan. Als je daar geld voor over hebt kun je in je eentje in een 5-sterren kamer liggen, heb je dat geld er niet voor over of heb je het gewoon niet dan lig je met 4 anderen op een kamer.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:25 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Hoe kan iemand met minder geld goede zorg betalen, komen er dan niet ziekenhuizen die kwalitatief zoveel van elkaar verschillen? Een Lidl-ziekenhuis voor de minder rijken en een AH-ziekenhuis voor de rijken?
en wie garrandeert dat in dat goedkope ziekenhuis de operaties ook goed uitgevoerd worden en ze daar niet een of andere 3e rangs chirurg neerzetten omdat die zo lekker goedkoop is?quote:Op donderdag 6 april 2006 16:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ten eerste zouden de kosten van gezondheidszorg sterk dalen in een vrije markt waardoor iedereen goede zorg zou kunnen betalen. Ten tweede zie ik niet in waarom er geen differentiatie in soorten ziekenhuizen zou mogen ontstaan. Als je daar geld voor over hebt kun je in je eentje in een 5-sterren kamer liggen, heb je dat geld er niet voor over of heb je het gewoon niet dan lig je met 4 anderen op een kamer.
In het hele verhaal kom ik het woord marktwerking of privatisering niet tegen. Sterker nog, het staat werkelijk ból van de overheids-regulering en bemoeizucht.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:49 schreef Zemi77 het volgende:
Ik kwam net onderstaande tegen:
Dit is dus waar privatiseringen op uitdraaien. Op een groot machtblok met dus géén concurentie. Ja daar ga je met het alternatief voor de trein de bus en de taxi. uh-uh zelfde bedrijf. Wat nou marktwerking.![]()
Dat garandeer JIJ als klant, een ziekenhuis met 3e-rangs chirurgen zal het niet lang volhouden in een vrije markt. In tegenstelling tot zoals het nu is.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:54 schreef kareltje_de_grote het volgende:
en wie garrandeert dat in dat goedkope ziekenhuis de operaties ook goed uitgevoerd worden en ze daar niet een of andere 3e rangs chirurg neerzetten omdat die zo lekker goedkoop is?
De kwaliteit van de bedden en kamers is iets waar ik mij nog wel het minst druk om maak.
Maar het gaat meer in de nuances zitten. Een privaat ziekenhuis zal bepaalde patienten weren omdat ze daar niet aan kunnen verdienen. Of een laatste reddingspoging niet meer uitvoeren omdat de aandeelhoudersvergadering er aan komt en er winst op tafel moet komen.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:56 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat garandeer JIJ als klant, een ziekenhuis met 3e-rangs chirurgen zal het niet lang volhouden in een vrije markt. In tegenstelling tot zoals het nu is.
nadat....quote:Op donderdag 6 april 2006 16:56 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat garandeer JIJ als klant, een ziekenhuis met 3e-rangs chirurgen zal het niet lang volhouden in een vrije markt. In tegenstelling tot zoals het nu is.
Ja, en je argument dat dat zou moeten bewijzen is dat er in duitsland een conglomeraat van klinieken is, RHÖR Klinikum AG; dat beursgenoteerd is en tegen lage prijzen ziekenhuizen opkoopt van de overheid, deze saneert, 20% van de ziekenhuis bedden wegsaneert en een groot deel van het personeel en dan met winst hoopt door te verkopen ....quote:Op donderdag 6 april 2006 16:19 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Again, ik beweerde met dat voorbeeld niet dat Duitsland haar gezondheidszorg goed regelt, ik beweerde dat private ondernemingen prima in staat zijn goede en betaalbare ziekenhuizen te bestieren.
Ja waarom niet? Ik heb het voorlopig nog even in de B-categorie geplaatst maar er a priori vanuit gaan dat het niet zo kunnen vind ik erg close-minded van je. Ik heb een stiefzus die bij de politie werkt en de verhalen die ik van haar hoor over de starheid van de organisatie en de gigantische bureaucratie zijn zo mogelijk nog schrijnender dan die in de gezondheidszorg.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:59 schreef dedeur het volgende:
Los van de rest van je OP, politie-taken privatiseren?![]()
Heb je daar een bron van? Het lijkt me namelijk nogal sterk dat de duitsers op maandenlange wachtlijsten zitten te wachten (die RHÖN Klinikum niet kent). Of zijn de wachtlijsten in Duitsland nóg langer??quote:Op donderdag 6 april 2006 17:02 schreef RM-rf het volgende:
Is dat 'de niet te vermijden privatisering' ...?
Dan denk ik dat de gemeenschap juist eerder zelf moet reorganiseren, dat het in godsnaam niet zo ver uit de hand loopt als in duitsland al gebeurt is (overigens, in nederland is de gezondheidszorg zeker niet slecht, niet voor niks geld nederland als voorbeeldland voor de Duitsers, hoe het wél zou moeten)
Er vallen NU doden, iedere dag weer, door maandenlange wachtlijsten en ongehoorde bureaucratie.quote:Op donderdag 6 april 2006 16:58 schreef kareltje_de_grote het volgende:
nadat....
- er doden zijn gevallen
- ik ernstige infecties heb opgelopen?
Ik zeg ook nergens dat de gezondheidszorg niet verbeterd kan worden.quote:Op donderdag 6 april 2006 17:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Er vallen NU doden, iedere dag weer, door maandenlange wachtlijsten en ongehoorde bureaucratie.
De automarkt moet ook niet in private handen zijn, als ik op de snelweg op de rem trap, wil ik niet nog eens een keuze maken tussen welk merk remmen ik ga kopen..quote:Op donderdag 6 april 2006 16:04 schreef Argento het volgende:
Ja, dat zegt hij toch?
Als je op staat ligt te creperen dan heb je er geen tijd of geen zin in om ns uitgebreid een keus te maken voor de beste ambulancedienst.
eerder genoemd heb ik een spiegel.de artikel over de hygiene in duitse en nederlandse ziekenhuizen, specifiek de ziekenhuis-bacterie (MRSA).quote:Op donderdag 6 april 2006 17:06 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Het lijkt me namelijk nogal sterk dat de duitsers op maandenlange wachtlijsten zitten te wachten (die RHÖN Klinikum niet kent). Of zijn de wachtlijsten in Duitsland nóg langer??
quote:Vorbild für Deutschland? Die Gesundheitsreform in den Niederlanden
Die Niederländer sind uns schon einen Schritt voraus: Seit Anfang des Jahres haben sie das, worum hierzulande noch gerungen wird, - eine Gesundheitsreform, die eine Mischung aus den beiden in Deutschland diskutierten Modellen darstellt. Formell hat die rechts-liberale Regierung unter Premier Balkenende einfach die Krankenkassen abgeschafft und das System privatisiert. Ein Vorbild für Deutschland? Kerstin Schweighöfer berichtet.
Beitrag hören
Wat is dan wél de oplossing? Nog meer geld erheen? Dat doen we al decennia lang en de wachtlijsten werden alsmaar langer.quote:Op donderdag 6 april 2006 17:12 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Ik zeg ook nergens dat de gezondheidszorg niet verbeterd kan worden.
Ik denk alleen niet dat complete privatisering van de gezondheidszorg de oplossing is.
Er zijn andere oplossingen, maar die moet deels bij de mensen die binnen de gezondheidszorg werken beginnen en niet door alles te privatiseren.
Als jij knudde geholpen wordt heb je in een vrije markt recht op volledige restitutie. Je behandeling in het duurdere ziekenhuis zal dus betaald worden door het ziekenhuis wat er niks van bakte.quote:Maar zeg me nog eens waar ik heen moet als mijn goedkope ziekenhuis knudde blijkt te zijn en ik geen geld heb voor het duurdere ziekenhuis? Iets dat ongetwijfeld gaat gebeuren.
Men neemt dus een voorbeeld aan de (nog veel te bescheiden) PRIVATISERING.quote:Op donderdag 6 april 2006 17:18 schreef RM-rf het volgende:
Vorbild für Deutschland? Die Gesundheitsreform in den Niederlanden
Die Niederländer sind uns schon einen Schritt voraus: Seit Anfang des Jahres haben sie das, worum hierzulande noch gerungen wird, - eine Gesundheitsreform, die eine Mischung aus den beiden in Deutschland diskutierten Modellen darstellt. Formell hat die rechts-liberale Regierung unter Premier Balkenende einfach die Krankenkassen abgeschafft und das System privatisiert. Ein Vorbild für Deutschland? Kerstin Schweighöfer berichtet.
Neemt natuurlijk niet weg dat het erg lastig is om de schade te herstellen als ze bijvoorbeeld het verkeerde been hebben geamputeerd. Maar goed, kwaliteitseisen zijn ook prima op te leggen aan private instellingen natuurlijk.quote:Op donderdag 6 april 2006 17:19 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Wat is dan wél de oplossing? Nog meer geld erheen? Dat doen we al decennia lang en de wachtlijsten werden alsmaar langer.
[..]
Als jij knudde geholpen wordt heb je in een vrije markt recht op volledige restitutie. Je behandeling in het duurdere ziekenhuis zal dus betaald worden door het ziekenhuis wat er niks van bakte.
Niet in de VS. Leg eens uit wat daar fout gaat?quote:Op donderdag 6 april 2006 16:19 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ik zeg ook nergens dat in een geprivatiseerde gezondheidszorg geen verkeerde benen meer geamputeerd zullen worden. Wel dat jij in dat geval recht hebt op een enorme schadeloosstelling. Nu krijgt het desbetreffende ziekenhuis een kleine boete en jij een krakkemikkige rolstoel, helemaal gratis!quote:Op donderdag 6 april 2006 17:24 schreef Monolith het volgende:
Neemt natuurlijk niet weg dat het erg lastig is om de schade te herstellen als ze bijvoorbeeld het verkeerde been hebben geamputeerd. Maar goed, kwaliteitseisen zijn ook prima op te leggen aan private instellingen natuurlijk.
In welke droomwereld leef jij eigenlijk? Noem mij eens een bedrijfstak waar een dergelijke handeling usance is?quote:Op donderdag 6 april 2006 17:19 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Als jij knudde geholpen wordt heb je in een vrije markt recht op volledige restitutie. Je behandeling in het duurdere ziekenhuis zal dus betaald worden door het ziekenhuis wat er niks van bakte.
Wat is toch de bron van die gigantische fixatie op geld bij jou? Komt het omdat je ook gewoon je centen via de overheid krijgt?quote:Op donderdag 6 april 2006 17:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat in een geprivatiseerde gezondheidszorg geen verkeerde benen meer geamputeerd zullen worden. Wel dat jij in dat geval recht hebt op een enorme schadeloosstelling.
De VS heeft de beste gezondheidszorg ter wereld alleen is het schreeuwend duur. Reden hiervoor ligt vooral in de socialistisch aandoende programma's Medicare en Medicaid die ervoor verantwoordelijk zijn dat de verzekeringspremies tot astronomische hoogten worden opgestuwd.quote:Op donderdag 6 april 2006 17:29 schreef Tijger_m het volgende:
Niet in de VS. Leg eens uit wat daar fout gaat?
De overheid legt 'de markt' eerst enorm veel regels op en een torenhoge belasting. Vervolgens gaan klagen dat 'de markt' zich niet naar behoren gedraagt als ze onder die regel- en belastingdruk probeert uit te komen is natuurlijk een klassieke cirkelredenering.quote:Leg ook eens uit waarom de rechter of de overheid steeds vaker moet ingrijpen omdat 'de markt' zich niet naar behoren gedraagd. Zie Ahold, Enron, Koreaanse en Japanse schandalen etc etc.
Ander managment in de ziekenhuizenquote:Op donderdag 6 april 2006 17:19 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Wat is dan wél de oplossing? Nog meer geld erheen? Dat doen we al decennia lang en de wachtlijsten werden alsmaar langer.
[..]
ohw, wie garandeert mij dat?quote:Als jij knudde geholpen wordt heb je in een vrije markt recht op volledige restitutie. Je behandeling in het duurdere ziekenhuis zal dus betaald worden door het ziekenhuis wat er niks van bakte.
Een makkelijke uitvlucht... eerst een voorbeeld geven van een volgens jou 'perfect' voorbeeld van privatisering, maar als blijkt dat het allerminst een 'utopisch' voorbeeld is, en eerder een zeer negatief proces wergeeft,een uitverkoop tegen nulkosten....quote:Op donderdag 6 april 2006 17:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Men neemt dus een voorbeeld aan de (nog veel te bescheiden) PRIVATISERING.
I rest my case.
Zoals ik al eerder zei gaf ik geen voorbeeld van een geprivatiseerde markt maar van een geprivatiseerd ziekenhuis.quote:Op donderdag 6 april 2006 17:34 schreef RM-rf het volgende:
waarom gaf je dat als voorbeeld in de eerste plaats, als het dus eigenlijk helemaal geen voorbeeld is van hoe succesvol privatisering is?
Ander management? Andere mentaliteit? Prachtig hoor maar kom 'ns met concrete voorstellen want dit roept men dus al decennia.quote:Op donderdag 6 april 2006 17:33 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Ander managment in de ziekenhuizen
Een andere mentaliteit binnen de ziekenhuizen
Er zijn zat mogelijkheden, met privatisering wordt het niet beter er zullen dezelfde (type) mensen blijven werken.
Dat garandeert het contract dat je met het ziekenhuis bent aangegaan. En zoals ik al eerder zei: ik zal nooit beweren dat in een geprivatiseerd ziekenhuis geen fouten gemaakt meer zullen worden. Maar het zullen er minder zijn dan nu omdat er direkte en verregaande consequenties aan verbonden zullen zijn.quote:ohw, wie garandeert mij dat?
Is het dan niet al te laat?
Onzinnig voorbeeld. Beter is: Als er in jouw hamburger van de Mac een dooie muis zit heb je recht op heel heel veel geld.quote:Noem eens een voorbeeld uit de praktijk van een situatie waarbij de huidige dienstverlener er niets van bakt en je bij een concurrent neerzet en vervolgens die rekening voor je betaalt?
Als ik mijn bigmac bij de MacDonalds niet lekker vind, gaan ze heus geen Hamburger van de Burger King voor mij betalen om maar even met een heel eenvoudig voorbeeld te komen.
alles privatiseren is ook geen oplossing.quote:Op donderdag 6 april 2006 17:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ander management? Andere mentaliteit? Prachtig hoor maar kom 'ns met concrete voorstellen want dit roept men dus al decennia.
[..]
In een contract zal nooit staan "als wij het niet goed doen, betalen we voor u de kosten bij onze concurrent"quote:Dat garandeert het contract dat je met het ziekenhuis bent aangegaan. En zoals ik al eerder zei: ik zal nooit beweren dat in een geprivatiseerd ziekenhuis geen fouten gemaakt meer zullen worden. Maar het zullen er minder zijn dan nu omdat er direkte en verregaande consequenties aan verbonden zullen zijn.
[..]
dat vind ik mijn voorbeeld beter te vergelijken met de situatie en wat jij beweert hoor.quote:Onzinnig voorbeeld. Beter is: Als er in jouw hamburger van de Mac een dooie muis zit heb je recht op heel heel veel geld.
Dat was de vraag niet. Ik vroeg om concrete voorstellen om de huidige situatie te verbeteren. Je kent de mijne, nu wil ik de jouwe weten.quote:Op donderdag 6 april 2006 17:45 schreef kareltje_de_grote het volgende:
alles privatiseren is ook geen oplossing.
In een contract zal altijd staan "als wij uw verkeerde been amputeren heeft u recht op een enorme berg geld"quote:In een contract zal nooit staan "als wij het niet goed doen, betalen we voor u de kosten bij onze concurrent"
Een verkeerd been amputeren noem ik geen wissewasje.quote:dat vind ik mijn voorbeeld beter te vergelijken met de situatie en wat jij beweert hoor.
Wat heb ik aan geld wat ik veel later krijg, als ik op dat moment honger heb?
Wat heb je aan geld als je je been kwijt bent, ernstige infecties door goedkope materialen etc.
Tuurlijk dit gebeurt nu ook al, maar geld is altijd zo'n dooddoener ik gruwel van situatie's in Amerika waar particulieren, bedrijven kaalplukken voor elk wissewasje.
quote:Op donderdag 6 april 2006 15:54 schreef Argento het volgende:
[..]
Niet als het om voertuigvereisten gaat, maar ik ken de regel niet die inhoudt dat ik niet zelf mag bepalen wie ik met mijn auto vervoer, gehandicapt of niet.
bron: Verkeer en waterstaatquote:28 maart 2006: Wanneer heeft een vrijwilliger een vergunning nodig voor personenvervoer?
Door recente publicaties in de media over het vervoer van gehandicapten door vrijwilligers is enige onrust ontstaan. Vrijwilligers bellen de Inspectie Verkeer en Waterstaat met de vraag wanneer ze een vergunning nodig hebben om mensen te vervoeren in auto of bus.
Het belangrijkste voor vrijwilligers zelf is om na te gaan of de organisatie waarvoor zij werken een vergunning nodig heeft. Zo ja, dan moeten de organisatie en de chauffeurs (vrijwilligers) aan wettelijke eisen voldoen.
De belangrijkste regels over vergunningen zetten we hier op een rij:
-Er bestaan verschillende regels voor auto's en bussen. In het eerste geval gelden de regels voor taxivervoer. In het tweede geval die voor busvervoer. Een taxi heeft maximaal acht inzittenden plus chauffeur. Een bus heeft meer dan acht inzittenden.
-Personenvervoer tegen betaling zonder vergunning is in principe verboden. Uitzonderingen worden gemaakt voor het eigen vervoer. Voorbeelden hiervan zijn het vervoer door tehuizen voor de eigen bewoners, het vervoer van de eigen werknemers door bedrijven en het vervoer van de eigen leerlingen door scholen.
-Vervoer tegen betaling betekent niet alleen dat de reiziger zelf betaalt. Bijvoorbeeld subsidies, donaties en reclame-inkomsten gelden ook als betaling. De wet is niet van toepassing op taxivervoer, als het slechts kostendekkend wordt uitgevoerd, tenzij het vervoer wordt verricht in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
-Voor een bus is altijd een vergunning nodig. Bij eigen vervoer is geen volledige busvergunningnodig, maar volstaat een beperkte vergunning.
()
Voorbeeld 3:
Een stichting die fulltime vakantiereizen voor gehandicapten organiseert, die het vervoer voor die reizen zelf doet, en voor dat vervoer vrijwilligers inzet, heeft een vergunning nodig. Er is (zeer waarschijnlijk) sprake van bedrijfsmatig vervoer.
Welkom in Nederland.quote:Op donderdag 6 april 2006 18:36 schreef sigme het volgende:
Dus: ik heb een mooie bus; ik zeg tegen de stichting Zonnebloem, joh, ik wil best mensen uit het land naar die boot rijden. Ik rij voor m'n plezier, de gasten stappen graag in (rollen), vrije keus, ze kunnen natuurlijk ook een betaalde taxi nemen, dan mag dat niet.
HenriO, je hoeft mij niet te overtuigen, ik ga een groot eind met je mee.quote:
Ik geef eerlijk toe dat ik zo snel niet zou weten hoe het beter kan. Maar je weet het, de beste stuurlui staan aan walquote:Op donderdag 6 april 2006 17:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat was de vraag niet. Ik vroeg om concrete voorstellen om de huidige situatie te verbeteren. Je kent de mijne, nu wil ik de jouwe weten.
[..]
Dus je geeft toe dat de kerntaak van een ziekenhuis (dit is het verlenen van zorg) er niet op vooruit gaat, het enige voordeel dat je hebt is dat je een zak geld krijgt. Maakt geld zoveel goed dan?quote:In een contract zal altijd staan "als wij uw verkeerde been amputeren heeft u recht op een enorme berg geld"
[..]
Wissewasje ging over elk wissewasje, niet specifiek dat been.quote:Een verkeerd been amputeren noem ik geen wissewasje.
Maar was het ov niet gerpivatiseerd? En is dit niet net waar privatiseringen op uitdraaien. je theoretsche verhaaltjes klinken in je oren misschien leuk. Maar in de praktijk gaat het dus net ff anders.Trouwens communisme klinkt ook leuk theoretisch gezien. Maar in de praktijk.....quote:Op donderdag 6 april 2006 16:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
In het hele verhaal kom ik het woord marktwerking of privatisering niet tegen. Sterker nog, het staat werkelijk ból van de overheids-regulering en bemoeizucht.
Nee, alleen bij de treinen heeft men een poging gedaan om te liberaliseren, maar privatiseren is nooit gebeurd. In japan is het wel geprivatiseerd, en daar lijkt het goed te gaan.quote:
Een winst-oogmerk voor de politie: wie schrijft de meeste boete's uitquote:Op donderdag 6 april 2006 17:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ja waarom niet? Ik heb het voorlopig nog even in de B-categorie geplaatst maar er a priori vanuit gaan dat het niet zo kunnen vind ik erg close-minded van je. Ik heb een stiefzus die bij de politie werkt en de verhalen die ik van haar hoor over de starheid van de organisatie en de gigantische bureaucratie zijn zo mogelijk nog schrijnender dan die in de gezondheidszorg.
En zoals elders in het topic al vermeld: privatisering van de politie hoeft niet direkt te betekenen dat je als klant politie-diensten moet gaan inkopen. Het zou voorlopig ook gewoon kunnen dat de overheid de politie-taken uitbesteed aan politie-bedrijven die onderling concurreren.
en wat is daar grappig aan? lijkt me wel een handige structuurquote:Op donderdag 6 april 2006 21:34 schreef dedeur het volgende:
Concurrentie bij de politie: wie vangt de meeste boefjes
ik schaar watervoorziening onder infrastructuur. dat mag bij de overheid blijven wmb, maar zelfs dan kun je prestatiecontracten maken. dat zal allicht iets helpen. en JA het kan goedkoper, het kan altijd goedkoper.quote:Op donderdag 6 april 2006 12:02 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als we het over drinkwater hebben is kwaliteit uiteraard als eerste van belang. Als je dat zou willen inleveren voor 60 euro per jaar. (waarbij niet gezegd wordt dat dit bij een marktpartij goedkoper zou zijn want je hebt maar 1 leiding van pompstation naar je huis dus de keuzemogelijkheden zijn beperkt).
Overigens mag men van mij de waterprijs wel kunstmatig wat hoger houden om gebruik af te remmen.
In Engeland lukt het de markt in elk geval niet. Daar is men voor winst gegaan en heeft men gezellig de honderd jaar oude infrastructuur behouden. Vandaar de problemen in Zuid Engeland momenteel. Die scriptie die je als bron vermeldt blinkt ook niet uit in inzicht in de waterbranche
.
Laten we het erop houden dat ik verwacht dat deze grensverleggend bezig zullen gaan.quote:Op donderdag 6 april 2006 22:13 schreef Esc het volgende:
[..]
en wat is daar grappig aan? lijkt me wel een handige structuur
Zo vertel ns, je hebt nu ook al verstand van aansprakelijkheidsrecht?quote:Op donderdag 6 april 2006 17:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat in een geprivatiseerde gezondheidszorg geen verkeerde benen meer geamputeerd zullen worden. Wel dat jij in dat geval recht hebt op een enorme schadeloosstelling. Nu krijgt het desbetreffende ziekenhuis een kleine boete en jij een krakkemikkige rolstoel, helemaal gratis!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |