Verdonk misschien toch lijsttrekker VVDquote:Verdonk officieel kandidaat-lijsttrekker
DEN HAAG - Rita Verdonk, VVD-minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, heeft de knoop afgelopen zondag doorgehakt. Zij doet het, zij neemt de handschoen op tegen haar partijgenoten Mark Rutte, staatssecretaris voor Onderwijs, en het Tweede Kamerlid Jelleke Veenendaal om het lijsttrekkerschap van de VVD.
Dat blijkt uit een interview van Elsevier deze week met de bewindsvrouw. Verdonk wil zich onderscheiden op drie terreinen; doen wat je belooft, Nederland ondernemender maken met minder bureaucratie en een forse belastingverlaging.
Leiders
Verdonk zegt over de streep te zijn gehaald door gewone partijleden, niet de 'inner circle' van de VVD. "Mensen zeiden tegen me: Jij kunt van de VVD weer de grootste partij maken." Zij kreeg te horen dat Nederland leiders nodig heeft die staan voor wat ze zeggen en dat ze op haar departement iemand was die eindelijk consequenties durfde te verbinden aan wat ze beloofde.
De VVD-politica ziet zichzelf als een "nieuwkomer met een fris geluid die de taal spreekt van de mensen". Dat zij het lijsttrekkerschap moet combineren met haar ministerschap tijdens de verkiezingscampagne noemde zij geen probleem. "Kok en Lubbers hebben dat ook gedaan en Balkenende doet het nu ook."
Lat
De lat voor haar succes legt zij op 38 zetels bij de Tweede Kamerverkiezingen van mei volgend jaar, hetzelfde resultaat als Bolkestein had in 1998.
Debatten
Mark Rutte heeft Rita Verdonk uitgedaagd voor een reeks van debatten in de zeventien kamercentrales van de VVD. "Die mogen ons aan de tand voelen zodat de beste VVD-lijsttrekker kan worden gekozen".
Rutte denkt nog steeds dat er weinig inhoudelijke verschillen zijn tussen hem en Verdonk. "De debatten zullen die verschillen duidelijk moeten maken", aldus Rutte. "Op grond van het interview van Elsevier zie ik geen onderscheid." De staatssecretaris van Onderwijs begeleidt momenteel een delegatie van bedrijven en universiteiten in Beieren.
Wat Rutte betreft komt het zo snel mogelijk tot een debattenreeks. De VVD-leden moeten vlot weten wat ze van hun lijsttrekker kunnen verwachten, vindt hij. Rutte vindt het best als ook de derde kandidaat, het Tweede Kamerlid Jelleke Veenendaal, aanschuift. "Ik had haar al uitgedaagd, maar zij liet blijken daar niet zo veel voor te voelen."
Rutte: 'Kiezers halen rechtervleugel PvdA'quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:32 schreef Pietverdriet het volgende:
De vraag is dus, waar wil de VVD de stemmen trekken,
Rechtervleugel PvdA/CDA/D66/GL -> Rutte
Groep Wilders, SP en andere protest en onvrede partijen -> Verdonk
Ik ben helderzient.quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:38 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Rutte: 'Kiezers halen rechtervleugel PvdA'
Mischien dat Verdonk het qua imago beter doet bij "onvrede" groep maar qua campagne verwacht ik niet veel verschil of het nu Rutte of Verdonk wordt.quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:32 schreef Pietverdriet het volgende:
De vraag is dus, waar wil de VVD de stemmen trekken,
Rechtervleugel PvdA/CDA/D66/GL -> Rutte
Groep Wilders, SP en andere protest en onvrede partijen -> Verdonk
Denk dat dat nog wel tegenvalt.quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:38 schreef nikk het volgende:
Misschien spreekt Verdonk ook gewoon een heel andere groep mensen aan die voorheen niet stemden?
Rutte wordt anders al langer door de media tot de "linkervleugel" gerekend dan dat Weisglas dit gezegd heeft. Voor Verdonk geldt hetzelfde maar dan andersom.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:03 schreef SCH het volgende:
Hoe kan je nou zeggen Chewie dat de media er links-rechts geneuzel van maakt terwijl het notabene Weisglas is die dat op de agenda zet.
Heeeeft *hips* Wiezzzzglaz wat op de Rekening, euh *hips* agenda gezzet? geloofdrhelemmaalnitsvan...quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:03 schreef SCH het volgende:
Hoe kan je nou zeggen Chewie dat de media er links-rechts geneuzel van maakt terwijl het notabene Weisglas is die dat op de agenda zet.
Blijkbaar zijn ze het er bij de VVD wel mee eens, gezien Weisglas zijn reactie.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:09 schreef Chewie het volgende:
Rutte wordt anders al langer door de media tot de "linkervleugel" gerekend dan dat Weisglas dit gezegd heeft. Voor Verdonk geldt hetzelfde maar dan andersom.
Rutte blijkbaar niet en Verdonk ook niet, maar jij vind Weisglas de hele VVD?quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn ze het er bij de VVD wel mee eens, gezien Weisglas zijn reactie.
Gezien de volgende publicatie op de VVD-website van een paar jaar geleden leeft die gedachte wel binnen de VVD:quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:13 schreef Chewie het volgende:
[..]
Rutte blijkbaar niet en Verdonk ook niet, maar jij vind Weisglas de hele VVD?
Gezien de keuze waar ze hun (extra) kiezers vandaan willen halen is dat beeld gewoon correct.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:09 schreef Chewie het volgende:
[..]
Rutte wordt anders al langer door de media tot de "linkervleugel" gerekend dan dat Weisglas dit gezegd heeft. Voor Verdonk geldt hetzelfde maar dan andersom.
Dan niet joh, lekker de media bashen :[quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:13 schreef Chewie het volgende:
[..]
Rutte blijkbaar niet en Verdonk ook niet, maar jij vind Weisglas de hele VVD?
Ja maar daar ging het dus niet over, het ging over Rutte "linkervleugel" Verdonk "rechtervleugel" en gezien de recente uitlatingen van beiden kun je dan amper spreken van vleugels zo dicht liggen ze bijelkaar.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:15 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Gezien de volgende publicatie op de VVD-website van een paar jaar geleden leeft die gedachte wel binnen de VVD:
http://www.vvd.nl/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1147&ContentId=860
Heeft natuurlijk te maken met dat pleidooi voor een sociaal-liberale middenpartij, dat Rutte ooit deed.
Nee, qua campagne niet - ze kijken nu wel uit maar doe nou niet alsof ze ongeveer voor dezelfde politiek staan en hetzelfde profiel hebben.quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:46 schreef Chewie het volgende:
[..]
Mischien dat Verdonk het qua imago beter doet bij "onvrede" groep maar qua campagne verwacht ik niet veel verschil of het nu Rutte of Verdonk wordt.
Dat zeg ik ook helemaal niet maar ze liggen wel dichter bijelkaar dan de media in eerste instantie liet blijken. Als je kijkt wat Verdonk als speerpunten wil verschilt dit namelijk helemaal niet zoveel met Rutte.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, qua campagne niet - ze kijken nu wel uit maar doe nou niet alsof ze ongeveer voor dezelfde politiek staan en hetzelfde profiel hebben.
Geweldig, daar is het weer, dat slachtoffergedrag...quote:
Ik dacht eerst "geen ruimte op links? Links staat torenhoog in de peilingen!", maar wellicht bedoel je dat de concurrentie daar (te) groot is?quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:22 schreef AtDaMotDaMotDa het volgende:
Tsja ruimte op rechts is er wel, ruimte op links niet. Hoewel ik voor Rutte ben (uiteraard ik ben links) zal de VVD met Verdonk meer kiezers binnenhalen....
Daar heb je gelijk in. Ik ben benieuwd, als Verdonk het ook daadwerkelijk wordt, hoe zij standhoudt in debatten over andere zaken dan het vreemdelingenbeleid.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:26 schreef Sidekick het volgende:
Verdonk schat ik ook 'hoger' in omdat controversiele politici nu eenmaal goede stemmentrekkers zijn. Aan de andere kant schat ik Rutte hoger in voor de debatten, zowel qua uitstraling als allround politieke kennis.
Constateren?quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:25 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dit is geen bashen maar een constatering. Je blijft ook een jankerd he
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |