Wat versta je daaronder? Passend? Kopjes theedrinken? Een gesprek voeren?quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:46 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
dat ze toch niet oprotten en we er dus mee om zullen moeten gaan.
Kan je op twee manieren doen. Ze de les lezen, of de iets zachtere hand... maar dan wel 'passend' in de huidige tijdsgeest.
Middels een dergelijk irrelevant verhaal over moslims in de VS?quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zeg ik dat?
SCH begint te zeuren over de islam is here to stay. Dan ga ik daar op in.
Nou dat kan ik ook niet zo 1, 2, 3 zeggen. Maar het begint met een beetje respect, iets verder kijken dan je vooroordelen en elkaar niet bij voorbaat wantrouwend aankijken.quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:49 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat versta je daaronder? Passend? Kopjes theedrinken? Een gesprek voeren?
Bedoel je het complete gebrek aan respect voor westerse normen en waarden en burgers van bepaalde nieuwkomers? Van die nieuwkomers die in allerlei opzichten een afkeer hebben van het westen en haar burgers, maar graag wel hypocriet van hun blijvende verblijf in het westen willen profiteren en veelal parasiteren?quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:56 schreef Ponskaart het volgende:
Respect. Juist. Dat was het.
Ik was inderdaad cynisch. Ik heb altijd geleerd dat je respect moet verdienen. Ik reageer dan ook wat kribbig.quote:Op woensdag 5 april 2006 00:07 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Bedoel je het complete gebrek aan respect voor westerse normen en waarden en burgers van bepaalde nieuwkomers? Van die nieuwkomers die in allerlei opzichten een afkeer hebben van het westen en haar burgers, maar graag wel hypocriet van hun blijvende verblijf in het westen willen profiteren en veelal parasiteren?
Man waar héb je het nou toch over? Geef eens duidelijke voorbeelden want dit gaat nergens over. Jouw normen en waarden zijn de mijne niet en andersom.quote:Op woensdag 5 april 2006 00:07 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Bedoel je het complete gebrek aan respect voor westerse normen en waarden en burgers van bepaalde nieuwkomers?
Ach, het valt doorgaans wel mee met die 'afkeer' hoor. Maar het staat je vrij met voorbeelden te komen.quote:Van die nieuwkomers die in allerlei opzichten een afkeer hebben van het westen en haar burgers, maar graag wel hypocriet van hun blijvende verblijf in het westen willen profiteren en veelal parasiteren?
Irrelevant? In de VS is er nog geen moordaanslag gepleegd door niet-geimporteerde moslims, zoals dat eerder wel gebeurde in Nederland en Engeland. Een groter deel van de moslims in de VS heeft werk, spreekt de taal, bouwt aan een toekomst en maakt deel uit van de samenleving.quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:56 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Middels een dergelijk irrelevant verhaal over moslims in de VS?
Ik heb respect voor mensen die zich ergens voor inzetten. Maar wat ik ronduit misdadig vind, is naar een ander land verhuizen, de taal niet leren, je niet op de hoogte stellen van de normen en waarden van het land en niet meedoen met de rest van de mensen, maar net doen alsof je nog in je vaderland woont. Dat zou ik hier eens moeten flikken, ik zou van de honger omkomen.quote:Nou dat kan ik ook niet zo 1, 2, 3 zeggen. Maar het begint met een beetje respect, iets verder kijken dan je vooroordelen en elkaar niet bij voorbaat wantrouwend aankijken.
En niet een hele groep verantwoordelijk houden voor de acties van één of enkele personen. Zelfs niet wanneer het best vaak personen uit groep X zijn. Dat is moeilijk, maar toch echt de enige juiste manier van doen.
En een gesprek voeren is niets mis mee. Dialoog is de enige structurele (weg naar) oplossing van problemen. En dat hoeft niet altijd even zachtzinnig, maar wel realistisch, oprecht en met het oogmerk nader tot elkaar te komen.
Kom op zeg. De voorbeelden zijn regelmatig in het nieuws te vernemen. Wat is trouwens jouw mening als je in het algemeen de balans opmaakt van de gevolgen van de komst van niet-Westerse allochtonen voor de Nederlandse maatschappij?quote:Op woensdag 5 april 2006 00:12 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Man waar héb je het nou toch over? Geef eens duidelijke voorbeelden want dit gaat nergens over. Jouw normen en waarden zijn de mijne niet en andersom.
Nieuwkomers? Belabberde woordkeuze.
[..]
Ach, het valt doorgaans wel mee met die 'afkeer' hoor. Maar het staat je vrij met voorbeelden te komen.
Snap wel een beetje wat je bedoelt hoor, snap alleen niet hoe je er bij komt dat wat je bedoelt enig raakvlak heeft met wat je hier zegt.
Ehm het was de discussie in het algemeen genomen.quote:Op dinsdag 4 april 2006 21:12 schreef Pappie_Culo het volgende:
was dat aan mij gericht? Mag toch hopen van niet.
AMEN!quote:Op dinsdag 4 april 2006 19:47 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Goh, ik woon en werk toch echt tussen de Mocro's en de Koeli's, de Turken en de Anti's, de Javanen en de Indo's, de Chinezen en de Somali's, de Joego's en de Polen, de Nederlanders en de Iraki's, de Joden en de Pakistani....
En guess what: ze (we) gaan allen met elkaar om. Werken bij elkaar op kantoor, spelen in hetzelfde voetbal-elftal, kopen in elkaar's winkel, vieren elkaars feestdagen, terroriseren samen de straten, komen bij elkaar op de koffie, worden samen geweigerd bij de disco en zuipen elkaar onder de tafel in de kroeg......
Natuurlijk hebben ze allemaal wel hun eigen kliekjes daarnaast. Maar degenen die zich echt enkel en alleen in hun eigen etnische kring begeven zijn op een hand te tellen. Tenzij je den blanke Neerderlander bedoelt? Die heeft namelijk wel de neiging om zich overal buiten te houden, op de excuusneger van de tennis en de Turk van de snackbar na zijn die vaak niet zo multicultureel nee
Maar goed, jij woont in Wassenaar of het platteland? Of bezoek je hardcore-party's? Dan val jij waarschijnlijk in die laatste categorie....en is het niet zo verwonderlijk dat je dit soort dingen daadwerkelijk gelooft.....
Wat versta je precies onder het 'populistische gelul'?quote:Op woensdag 5 april 2006 01:36 schreef venomsnake het volgende:
[..]
AMEN!![]()
Ik sta volkomen achter het manifest, ik word niet goed van dat populistische gelul in dit land. Ik was 15 jaar geleden trots op Nederland mede door de multiculturele samenleving, ik had en heb enorm veel 'buitenlandse' vrienden en ik krijg soms gewoon plaatsvervangende schaamte als ik sommige uitspraken hoor. Ik maak me dan ook grote zorgen. Het is net een hype om te pissen op alles wat een ander kleurtje heeft, gewoon triest.![]()
Waarom is dat? Als Nederlander in een ander land (=buitenlander) voel ik me helemaal niet aangesproken, als men al klaagt over 'buitenlanders'. Zijn jouw 'buitenlandse' vrienden geintegreerd? Spreken ze Nederlands? Studeren ze of hebben ze een baan? Ik kan me niet voorstellen dat ze zich dan 'buitenlander' voelen.quote:Op woensdag 5 april 2006 01:36 schreef venomsnake het volgende:
AMEN!![]()
Ik was 15 jaar geleden trots op Nederland mede door de multiculturele samenleving, ik had en heb enorm veel 'buitenlandse' vrienden en ik krijg soms gewoon plaatsvervangende schaamte als ik sommige uitspraken hoor.
Goh weet je zeker dat je geen kloon van Fatima Elatik bent?quote:Op dinsdag 4 april 2006 19:10 schreef SCH het volgende:
De multiculturele samenleving is er en zal altijd blijven en wie daar niet mee om kan gaan die heeft een probleem
Daar kan ik me wel bij aansluiten. Zeker hier. Want zonder de inbreng door de eeuwen heen van anderen bestond dit land al lang niet meer. Maar een kant is dit een land toch een land van aardige mensen. De grote meerderheid wil toch in vrede en in tollerantie leven. Ik merk dat dagelijks. Dus denk dat we het gebrek aan respect en tollerantie niet moeten overdrijven. Ik eet toch altijd me broodje op zaterdag bij de Marokaanse broodjes zaak. En maak altijd een praatje.quote:Op woensdag 5 april 2006 01:36 schreef venomsnake het volgende:
[..]
AMEN!![]()
Ik sta volkomen achter het manifest, ik word niet goed van dat populistische gelul in dit land. Ik was 15 jaar geleden trots op Nederland mede door de multiculturele samenleving, ik had en heb enorm veel 'buitenlandse' vrienden en ik krijg soms gewoon plaatsvervangende schaamte als ik sommige uitspraken hoor. Ik maak me dan ook grote zorgen. Het is net een hype om te pissen op alles wat een ander kleurtje heeft, gewoon triest.![]()
Sinterklaas is ook here to stay:quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zeg ik dat?
SCH begint te zeuren over de islam is here to stay. Dan ga ik daar op in.
Gisterenavond iemand dat programma op Ned 1 gezien, waarin islamitische familie's werden geinterviewd? In 9 van de 10 gevallen wordt een 'westerse' schoonzoon of -dochter absoluut niet gepruimd door onze lieve bevallige goedwillende tolerante allahtonen.quote:Op woensdag 5 april 2006 00:12 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Man waar héb je het nou toch over? Geef eens duidelijke voorbeelden want dit gaat nergens over. Jouw normen en waarden zijn de mijne niet en andersom.
Nieuwkomers? Belabberde woordkeuze.
[..]
Ach, het valt doorgaans wel mee met die 'afkeer' hoor. Maar het staat je vrij met voorbeelden te komen.
andersom vaak ook niet,maar dan ben je xenofoob alleen.quote:Op woensdag 5 april 2006 11:15 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Gisterenavond iemand dat programma op Ned 1 gezien, waarin islamitische familie's werden geinterviewd? In 9 van de 10 gevallen wordt een 'westerse' schoonzoon of -dochter absoluut niet gepruimd door onze lieve bevallige goedwillende tolerante allahtonen.
Huiliequote:Op woensdag 5 april 2006 11:28 schreef milagro het volgende:
[..]
andersom vaak ook niet,maar dan ben je xenofoob alleen.
Dat is van alle kanten toch logisch?quote:dat de andere partij liever een schoonzoon of dochter uit eigen kring kiest is wel begrijpelijk ineens, want het is dan wel logisch dat je liever kiest uit een groep waarmee je geloof en cultuur deelt
Je wentelt je echt in je slachtofferschap he, pas op dat je er niet in stikt. Haat kan vernietigend zijn.quote:zelfde als schoppen tegen het geloof, schoppen tegen de katholieke kerk, gereformeerde kerk, Jehova's Getuigen, daar hoor je nieman over, we doen allemaal vrolijk mee, Popie Jopie Jee en Jezus is een kwee.
maar oh wee oh wee, kom niet aan Mohammed en co.
Ja precies... want goed nieuws haalt het nieuws nu eenmaal nooit.quote:Op woensdag 5 april 2006 00:38 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Kom op zeg. De voorbeelden zijn regelmatig in het nieuws te vernemen. Wat is trouwens jouw mening als je in het algemeen de balans opmaakt van de gevolgen van de komst van niet-Westerse allochtonen voor de Nederlandse maatschappij?
Dit is altijd zo typisch voor die multiculti´s. Nog nooit heb ik ook maar enige trots kunnen bespeuren bij die mensen. Maar als de samenleving zich dan in een richting ontwikkelt die ze niet aanstaat staan ze meteen vooraan te schreeuwen dat ze zich schamen voor Nederland...heel geloofwaardig allemaal...quote:Op woensdag 5 april 2006 01:36 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Ik was 15 jaar geleden trots op Nederland mede door de multiculturele samenleving,
Zo'n gevoel heb ik ook.quote:Op woensdag 5 april 2006 06:27 schreef StefanP het volgende:
Gelukkig schijnen het oud-politici te zijn. Je moet er toch niet aan denken dat die clowns het nog voor het zeggen hebben? Het is al erg genoeg dat dit rapport aandacht krijgt. Alsof zij met hun dwaze ideologie, oh sorry beleid, niet de hele ellende begonnen zijn. En dan nu de handjes wassen in onschuld en het Nederlandse volk ferm toespreken met het welbekende "jullie zijn een stelletje onfatsoenlijke, discrimininerende racisten, door jullie hebben onze gasten het niet naar hun zin en aarden ze niet". Bah.
Er is inderdaad ook goed nieuws en er zijn natuurlijk genoeg geslaagde allochtonen.quote:Op woensdag 5 april 2006 12:12 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ja precies... want goed nieuws haalt het nieuws nu eenmaal nooit.
De maatschappij is aan verandering onderhevig, maar hun komst viel grotendeels ook samen met allerlei andere ingrijpende maatschappelijke veranderingen. Vind ik dus moeilijk. Maar het is zeker niet allemaal even gunstig uitgepakt tot op heden.
Maar wat wil je daar aan doen dan?
Het zijn er nooit genoeg, want elke kneus is er een teveel. Maar goed, dat geldt altijd en is een onoplosbaar probleem.quote:Op woensdag 5 april 2006 20:17 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Er is inderdaad ook goed nieuws en er zijn natuurlijk genoeg geslaagde allochtonen.
Ik weet niet in welk gedeelte vd stad jij woont maar je lult uit je nek niet te zuinig. Deze stad is verdeeld tot op het bot. Zo erg zelfs dat er ieder groepje zelfs zijn eigen winkels heeft, zijn eigen kroegen, zelfs zijn eigen sportclubs. Er is NIETS maar dan ook NIETS multi-cultureels aan. In Laakkwartier zijn zelfs 4 snackbarren voor iedere bevolkingsgroep aanwezig, niemand komt bij elkaar en niemand mag elkaar.quote:Op dinsdag 4 april 2006 19:47 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Goh, ik woon en werk toch echt tussen de Mocro's en de Koeli's, de Turken en de Anti's, de Javanen en de Indo's, de Chinezen en de Somali's, de Joego's en de Polen, de Nederlanders en de Iraki's, de Joden en de Pakistani....
En guess what: ze (we) gaan allen met elkaar om. Werken bij elkaar op kantoor, spelen in hetzelfde voetbal-elftal, kopen in elkaar's winkel, vieren elkaars feestdagen, terroriseren samen de straten, komen bij elkaar op de koffie, worden samen geweigerd bij de disco en zuipen elkaar onder de tafel in de kroeg......
Natuurlijk hebben ze allemaal wel hun eigen kliekjes daarnaast. Maar degenen die zich echt enkel en alleen in hun eigen etnische kring begeven zijn op een hand te tellen. Tenzij je den blanke Neerderlander bedoelt? Die heeft namelijk wel de neiging om zich overal buiten te houden, op de excuusneger van de tennis en de Turk van de snackbar na zijn die vaak niet zo multicultureel nee
Maar goed, jij woont in Wassenaar of het platteland? Of bezoek je hardcore-party's? Dan val jij waarschijnlijk in die laatste categorie....en is het niet zo verwonderlijk dat je dit soort dingen daadwerkelijk gelooft.....
Ik weet niet of jouw waanbeelden medisch zijn of dat ze komen door overmatig drugsgebruik.....maar jij lult uit je nek. Ik heb zelf in Laak gewoont (in een ver verleden, dat wel) en kom en nu nog regelmatig (eigenlijk dagelijks, vanwege mijn werk, maar dan buurt ik niet echt) en heb er eem hoop bekenden wonen, van allerlei afkomsten....en je weet heerlijk te overdrijven. Ik ben de laatste om te zeggen dat alles koek en ei is. Maar je overdrijft enorm. Natuurlijk zijn er kliekjes die te erg samenklitten. Maar de (overgrote) meerderheid gaat toch echt genoeg om met andere herkomsten.....misschien iets te weinig met Nederlanders.....maar goed die komen ze ook niet meer tegen in de buurt.....misschien moeten we daar iets aan doen? Misschien kan jij er komen wonen om zelf te ondervinden dat je uit je nek kletst?quote:Op woensdag 5 april 2006 20:41 schreef Raymond_de_Zwart het volgende:
[..]
Ik weet niet in welk gedeelte vd stad jij woont maar je lult uit je nek niet te zuinig. Deze stad is verdeeld tot op het bot. Zo erg zelfs dat er ieder groepje zelfs zijn eigen winkels heeft, zijn eigen kroegen, zelfs zijn eigen sportclubs. Er is NIETS maar dan ook NIETS multi-cultureels aan. In Laakkwartier zijn zelfs 4 snackbarren voor iedere bevolkingsgroep aanwezig, niemand komt bij elkaar en niemand mag elkaar.
De Turken en Marokkanen haten elkaar onderling om nog maar te zwijgen van het racisme dat zij jegens Europanen koesteren wat alleen overtroffen wordt door hun haat jegens Negers en Joden.
PS. Zo, nu ben ik echt weg trouwens![]()
Hey, shit dat heb ik dan weer gemist. Wat had meneer vandaag weer aan pulp te melden? Ben eigenlijk wel benieuwd of er vorderingen zijn of dat ie nog steeds even onorgineel is in z'n flames?quote:[ Bericht 3% gewijzigd door Sidekick op 05-04-2006 21:37 (Flames weggehaald) ]
Ach, X-Ray --> wordt verder door niemand serieus genomen.quote:Op woensdag 5 april 2006 22:13 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Hey, shit dat heb ik dan weer gemist. Wat had meneer vandaag weer aan pulp te melden? Ben eigenlijk wel benieuwd of er vorderingen zijn of dat ie nog steeds even onorgineel is in z'n flames?
mail staat in profiel als 't de moeite waard was
Jij wél gelukkig!quote:Op woensdag 5 april 2006 22:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Ach, X-Ray --> wordt verder door niemand serieus genomen.
Maar ik vind z'n flames altijd zoquote:Op woensdag 5 april 2006 22:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Ach, X-Ray --> wordt verder door niemand serieus genomen.
Je beseft wel dat je hier verbroedering aangaat met een ongeleid projectiel dat anderen om het minste voor ''bruinhemd'' of ''moslimhater'' scheldt?quote:Op woensdag 5 april 2006 22:48 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Maar ik vind z'n flames altijd zo![]()
![]()
![]()
Doet X-Ray dat?quote:Op woensdag 5 april 2006 22:53 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Je beseft wel dat je hier verbroedering aangaat met een ongeleid projectiel dat anderen om het minste voor ''bruinhemd'' of ''moslimhater'' scheldt?
Tot zover zijn geloofwaardigheidquote:Tijdens de campagne verscheen een interview met Rabbae in NRC Handelsblad, waarin hij verklaarde begrip te hebben voor mensen die het boek De Duivelsverzen van Salman Rushdie wilden laten verbieden. Ondanks zijn uitleg van die uitspraak wekte hij de indruk begrip te hebben voor de fatwa die ayatollah Khomeiny over Rushdie had uitgesproken.
Wat moet ik hier nu mee?quote:Voor de vergroeiing van de nieuwe burgers met de samenleving is een positief politiek en maatschappelijk klimaat vereist, dat hun binding met Nederland versterkt. Zowel met het oog op deze binding alsook in het belang van het stimuleren van de potentiële creativiteit en talenten binnen de nieuwe gemeenschappen is ook een grotere aandacht voor de sectoren sport, kunst en cultuur zeer gewenst. Juist op deze terreinen manifesteren zich steeds meer helden, voorbeelden en idolen, die een uitstraling op de hele Nederlandse bevolking uitoefenen..
Constateren dat het een hoop gelul in de ruimte is?quote:Op woensdag 5 april 2006 23:00 schreef Johan_de_With het volgende:
Was ik de retorische vragen vergeten?
Maar goed, zoals al eerder opgemerkt:een werkelijk plan van aanpak valt er niet uit te destilleren.
[..]
Wat moet ik hier nu mee?
Die helden omarmen natuurlijk. Begrijp dat danquote:Op woensdag 5 april 2006 23:00 schreef Johan_de_With het volgende:
Was ik de retorische vragen vergeten?
Maar goed, zoals al eerder opgemerkt:een werkelijk plan van aanpak valt er niet uit te destilleren.
[..]
Wat moet ik hier nu mee?
Ali B. en een hoopje voetballers, waarschijnlijk. En Najib Amhali, die wat mij betreft wel boven de meeste cabaretiers uitsteekt, zeker boven Lebbis en Jansen en dergelijke zwakke broeders.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:03 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Die helden omarmen natuurlijk. Begrijp dat dan.
Aan welke helden moet ik eigenlijk denken?
Die Najib is best aardig, maar het wordt allemaal zo de keel in gepushed, dat ik om die reden al allergisch ben. Ik geloof niet in 1 volk met zoveel bevolkingsgroepen, tenzij we een amerikaans model krijgen met een gekozen president die dan stoere taal gaat uitkramen en dat we allemaal "hell yeah, fuck'm all" kunnen roepen.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:08 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ali B. en een hoopje voetballers, waarschijnlijk. En Najib Amhali, die wat mij betreft wel boven de meeste cabaretiers uitsteekt, zeker boven Lebbis en Jansen en dergelijke zwakke broeders.
Getalenteerde romanschrijvers van buitenlandse komaf zijn niet bepaald nationale helden, zoals ook Nederlandse romanciers maar door een kleine kring gewaardeerd worden. Wat dat betreft geen verrassingen.
Najib Amhali is inderdaad wel oke. Ipv dat ze het zo vaag als wat omschrijven kunnen ze het beter concretiseren daar hebben mensen veel meer aan.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:08 schreef Johan_de_With het volgende:
Ali B. en een hoopje voetballers, waarschijnlijk. En Najib Amhali, die wat mij betreft wel boven de meeste cabaretiers uitsteekt, zeker boven Lebbis en Jansen en dergelijke zwakke broeders.
Getalenteerde romanschrijvers van buitenlandse komaf zijn niet bepaald nationale helden, zoals ook Nederlandse romanciers maar door een kleine kring gewaardeerd worden. Wat dat betreft geen verrassingen.
Precies. Daar is verder niets mis mee, maar ga mij geen heldenverhalen opdringen over minkukels. Ik neem aan dat de juiste mensen elkaar wel treffen.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:11 schreef Ponskaart het volgende:
Ik geloof niet in 1 volk met zoveel bevolkingsgroepen
Ik vind deze zin van je ook zo vreselijk standaard politiek correct huillie verhaal.quote:Op woensdag 5 april 2006 22:52 schreef MrX1982 het volgende:
Voor de rest is het weer zo'n standaard politiek correct huillie verhaal.
In het bericht in de OP staat dat, dat ooit het geval was. Blijkbaar was de ideale situatie er ooit in het verleden geweest.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:31 schreef Bluesdude het volgende:
Ik vind deze zin van je ook zo vreselijk standaard politiek correct huillie verhaal.
Ik snap het wel als je erkent dat de bevolkingsgroepen moeten samenleven, dan moet je de aanwezigheid van bepaalde groepen erkennen en accepteren en dat is voor wie droomt over 'zullie moeten oprotten' niet zo makkelijk.
Ipv kankeren moet men leren samenleven en die vijanden als mensen respecteren.
En die intolerante attitude over en weer is wat er fout is in Nederland en dat stellen die politici aan de kaak.
Wanneer was dat precies?quote:Het manifest bepleit een nieuw elan, met bevolkingsgroepen die weer bij elkaar komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |