quote:Op zondag 2 april 2006 19:18 schreef suijkerbuijk het volgende:
ik heb het even door gelezen .
Ik ben met fok eens dat er geen seksueel getinte foto's mogen staan van pubers onder de 18jaar.
De reden dat ik er mee eens ben is dat de pubers beschermt moeten woorden voor hun fouten.
De foto's die worden geplaats op het net blijfen ook voorgoed op het net (google cash).
Wat ik minder vind is hoe sommige mods en gebruiker reageren op het forum.
aan Mukie
Zag ook een reactie van jouw dat je geen pubers kan begrijpen.
terwijl jij zelf net (bouwjaar 1977)29@30jaar ben
Je kan je eigen tijd zeker niet herrineren toen je een pubertje was??
Je zal net zo domme doos geweest zijn als het meisje die de foto's had geplaats in die tijd.
en nee ik ben geen pubertje
quote:Op zondag 2 april 2006 23:18 schreef Mukie het volgende:
[..]
Nou nee...Zo'n "doos" ben ik inderdaad nooit geweest. Fikkie stoken, aan brommers sleutelen, stiekum uitgaan en verkleedpartijetjes houden. Dat was mijn pubertijd.
Pubers van tegenwoordig begrijp ik inderdaad niet. Dat gangbangs normaal zijn en elkaar pijpen een vriendendienstje (zie nova docu een tijdje terug). Foto's van mezelf nemen als zijnde sexy en gewaagd dacht ik niet eens over toen ik nog puber was. Daarvoor had je andere leuke dingen te doen buiten. Ookwel spelen genoemd, iets wat ik minder en minder bij de jeugd van vandaag zie. Te snel willen ze meedoen met de grote-mensen wereld. Te snel zelfstandig zijn, volwassen en sexueel actief. Noem het misbegrip of een generatiekloof. Ik vind mezelf nog niet volwassen genoeg, laat staan dan de dames en heren die oa. op sites staan als sugababes.![]()
Maar dit is mijn persoonlijke mening, die gegarandeerd ook overgekomen is, aangezien de persoonlijke noot in je bericht. Kids vandaag zouden zich zorgen moeten maken of ze een toets wel gehaald hebben, of ze die speelgoed auto krijgen die ze zo graag willen hebben en niet of ze na afloop een soa hebben opgelopen.![]()
Daarom geeft de cz waarschijnlijk ook die hele emmer aan condooms gratis weg.quote:Op zondag 2 april 2006 23:41 schreef Sc0rPi0n het volgende:
Ik ben het wel met je eens.
Als je tegenwoordig op je 14 nog maagd bent dan hoor je er niet bij. Half puberend Nederland heeft al orale sex gehad met tig verschillende partners.
De zaken bij Durex gaan goed neem ik aan
Ik snap je volkomen. Ik denk soms ook wel eens; ben ik nu zo'n oude lul aan 't worden of hoe zit dat... Ik denk wel dat we hier als maatschappij zijnde de rekening wel van gepresenteerd krijgen over een jaar of 10-15.quote:Op zondag 2 april 2006 23:25 schreef Mukie het volgende:
Naar aanleiding van het gesprek uit FB in US, vraag ik me het volgende af;
Ben ik inderdaad nu zo oud? Is er inderdaad al een "generatiekloof" gevormd binnen de 10 jaar? Het is pas een kleine 13 jaar geleden dat ik 16 was. Toch begrijp ik de jeugd van tegenwoordig niet meer. Bitches dit, ho's dat, pussy voor en achter. Kleinerend gedrag is standaard en respect voor elkaar hebben of plezier is uit. Hoe denken jullie hierover?
[..]
[..]
Ik val er zelf een beetje tussen, maar ik kan het van allebei wel begrijpen. Jij bent nog opgegroeid zonder dat je echt 24/7 alles op kon zoeken en achter een pc kon zitten. Voor die 13/14 jarige pubers is dat niks bijzonders meer en doordat je eigenlijk alles wel op internet kunt vinden (maar vooral ook wel veel zieke shit) wordt dat als normaal gezien. Het hele stereotype beeld dat je ook wel ziet op onder andere TMF helpt ook niet echt mee (zonder daar meteen weer de schuld bij te leggen, natuurlijk).quote:Op zondag 2 april 2006 23:42 schreef Mukie het volgende:
[..]
Daarom geeft de cz waarschijnlijk ook die hele emmer aan condooms gratis weg.![]()
In PUB? Ik wil weten of ik oud ben qua denken bij alle leeftijden. Niet alleen pubers, dan weet ik het antwoord al.
quote:Op zondag 2 april 2006 23:58 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ach, wat een gezeur. ik ken genoeg mensen die even oud zijn als ik die ik ook niet begrijp, dus dat heeft niks met generaties te maken.
Das waar jaquote:Op zondag 2 april 2006 23:58 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ach, wat een gezeur. ik ken genoeg mensen die even oud zijn als ik die ik ook niet begrijp, dus dat heeft niks met generaties te maken.
Precies, maar wat is vandaag de dag niet meer gewoon? Alles kan en 'moet maar kunnen' tegenwoordig en als je iets minder hebt dan een ander tel je al niet meer mee. De maatschappelijke druk is hierbij enorm groot. Mensen willen steeds meer en beter en schromen niet voor daar alles voor te doen en op te offeren incl. eventuele principes daarbij terzijde te schuiven. De jacht naar de ultieme luchtbel is begonnen...quote:Op maandag 3 april 2006 00:15 schreef Gizmore het volgende:
[..]
Das waar jaMaar het gaat nu ook meer over het beeld wat veel mensen hebben over wat tegenwoordig 'gewoon' gevonden wordt. Hoewel gewoon natuurlijk ook relatief is
Dat vraag ik me ook af. Goed, pubers zijn tegenwoordig waarschijnlijk met andere dingen bezig dan de generatie voor ons, tijden veranderen. Maar die dingen die in de OP beschreven worden herken ik echt niet, ook niet bij mijn zusje en haar vrienden die weer wat jaartjes jonger zijn dan ik. Er zijn inderdaad jonge meisjes die foto's van zichzelf op internet plaatsen, dat deed ik zelf ook op vrij jonge leeftijd. Maar goed, dat betekent nog niet dat je gelijk helemaal verdorven bent ofzo. Misschien is het juist wel een uitlaatklep voor meisjes die in het dagelijks leven heel braaf zijn, wie weet.quote:
Als ik kijk naar pubers, dan is dat in zijn algemeenheid wat ik zo op straat meemaak, via docu's, via de ouders zelfs, internet, de kroeg etc... Liever wil ik er nu geen issue van maken welk deel van onze maatschappij dit betreft mbt schoolniveau. Maar qua doorsnee. Zeker er zijn ook jongeren die niet meedoen aan de hype van tegenwoordig, zijn er nog steeds "de oude maagden" en ook de kinderen die zelfs met 2 woorden spreken.quote:Op maandag 3 april 2006 00:25 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af. Goed, pubers zijn tegenwoordig waarschijnlijk met andere dingen bezig dan de generatie voor ons, tijden veranderen. Maar die dingen die in de OP beschreven worden herken ik echt niet, ook niet bij mijn zusje en haar vrienden die weer wat jaartjes jonger zijn dan ik. Er zijn inderdaad jonge meisjes die foto's van zichzelf op internet plaatsen, dat deed ik zelf ook op vrij jonge leeftijd. Maar goed, dat betekent nog niet dat je gelijk helemaal verdorven bent ofzo. Misschien is het juist wel een uitlaatklep voor meisjes die in het dagelijks leven heel braaf zijn, wie weet.
Je moet inderdaad oppassen naar welke pubers je kijkt. De meeste mensen die ik ken zitten op het VWO en daar valt het reuze mee. Natuurlijk heb je mensen die er vroeg bij zijn, maar dat zijn echt uitzonderingen. Ik heb wel andere verhalen gehoord over VMBO-scholen. Maar goed, het feit dat die dingen doorverteld worden geeft al aan dat het daar toch ook niet als normaal of vanzelfsprekend gezien wordt.
Een zoenspelletje is nog iets anders dan al direct met iemand in bed duiken. Ik vraag me soms af of kinderen nog weten wat liefde is. Wat verliefdheid is. Niet te verwarren met geilheid. Maar kom op.... En ik stoot vast sommige mensen nu tegen het hoofd, wat hebben kids van een jaar of 12, 13 nu bij elkaar te zoeken in bed/steeg etc. Ze hebben net hun eerste schaamharen op de zak staan.quote:Op maandag 3 april 2006 00:31 schreef nozem het volgende:
Ik was anders best een slet toen ik 15 was. Al die zoenspelletjes, sjonge, het was me de tijd wel.
Op die leeftijd kreeg je dan vaak te horen "vroeg rijp vroeg rot".quote:Op maandag 3 april 2006 00:17 schreef Thisbe het volgende:
Toen ik 12 was had ik ook al klasgenootjes die seks hadden in het fietsenhok hoor. En ik ben ook al 25![]()
Is dat echt zo? Ik geloof er niks van. Misschien in bepaalde kringen, maar volgens mij zijn het uitzonderingen en heb je een beetje een gekleurd beeld van de 'jeugd van tegenwoordig'quote:Op maandag 3 april 2006 07:50 schreef Mukie het volgende:
Tegenwoordig ben je een loser als je je eerste trio nog niet hebt gehad op je 15e.
Waar gaat het eindigen?
"Weten ze wel wat jong zijn is?"quote:Op maandag 3 april 2006 08:18 schreef Mukie het volgende:
Daarnaast heb ik dan nog iets om over na te denken; "Willen ze niet meer jong zijn, of kunnen ze niet meer jong blijven?"
inderdaad.quote:Op maandag 3 april 2006 09:17 schreef david. het volgende:
Zeg, die TT he, die spreekt over < 10 jaar. Ik weet dat men zich graag jong rekent maar is het niet meer 15-20 jaar verschil, gezien de leeftijd waarover gesproken wordt?
Wat een populistische onzin.quote:Op maandag 3 april 2006 07:50 schreef Mukie het volgende:
[..]
Op die leeftijd kreeg je dan vaak te horen "vroeg rijp vroeg rot".
Tegenwoordig ben je een loser als je je eerste trio nog niet hebt gehad op je 15e.
Waar gaat het eindigen?
Nou, ik weet niet wat voor pubers jij tegenkomt, maar dit heb ik dus nog nooit meegemaakt.quote:Op maandag 3 april 2006 07:50 schreef Mukie het volgende:
[..]
Op die leeftijd kreeg je dan vaak te horen "vroeg rijp vroeg rot".
Waar gaat het eindigen?
Dit dus! Ik heb wat neefjes en een nichtje in die leeftijd (12,13, 14), en ik heb de indruk dat ze toch wel nog kind zijn. Ze kleden zich in ieder geval niet als "jong volwassenen". Dus het zal heus wel meevallen. Wellicht speelt nog mee dat ze niet op het vmbo zittenquote:Op maandag 3 april 2006 10:02 schreef miss_sly het volgende:
Is dat niet iets van alle tijden? De wereld en het leven zijn dynamisch, en iedere jeugd heeft zijn eigen dingen die de generatie die ervoor zat niet heeft gehad en vaak ook niet begrijpt.
Ik denk bovendien dat het zwaar overdreven is om te stellen dat 'de jeugd van tegenwoordig' zoveel seks heeft en gangbangs en weet ik wat. Het zal best voorkomen, maar ik denk dat er ook voldoende jeugd is waarvoor dat niet geldt. In mijn tijd () waren er ook leeftijdgenootjes die met hele andere zaken bezig waren, volgens de rondgaande verhalen ook zaken als trio's en weet ik veel...en dat is 20 jaar geleden!
Dat is een goeie... Vandaar dat ik dit issue ook opgooi. "Vroeger" in vergelijking met "tegenwoordig", als ik mijn eigen leventje bekijk, is behoorlijk veranderd. Toen ik 12 was, vond ik kussen maar niets, jongens waren mn vrienden en niet een "potentiele sexpartner". Fikkie stoken, waterbalonnen gooien, later dan nog sleutelen en gamen, dat vond ik leuk. Als ik iemand anders niet aardig vond, was diegene een trut of een eikel. Als het eens tot een handgemeen kwam, dan deed je "vechten" met je blote vuist. Degene die bovenop zat op het einde had gewonnen en dat was dat.quote:Op maandag 3 april 2006 09:58 schreef RM-rf het volgende:
die 'generatie-kloof' is volgens mij vooral het feit dat mensen die ietwat 'ouder' zijn opeens de meest onzinnige cliche-generalisaties als 'waarheid' gaan aannemen ...
dat de jeugd 'verdorven' zou zijn, oversexed en compleet ontspoord ..... (en zijzelf 10 jaar terug natuurlijk 'engeltjes' waren)
Ik kan me nog goed herinneren dat ik toen ik 16 jaar was een rot-hekel eraan had dat ook toen er allemaal gesproken werd over allerlei dingen die de 'jeugd' fout zou doen... terwijl mijn ervaring juist was dat dat geheel meeviel en zeker niet zo rigoureus was als veelal voorgesteld ...
Ja, dat de jeugd sexueel actief is vanaf een jaar of 14,15... tja, dat klopt, dat vinden veel mensen heel erg 'schokkend', maar het is gewoonweg zo... jaren al ... het betekent niet dat jongeren met iedereen neuken en alles doen 'voor een lolly' (zo brengt de media het dan weer) ...
Zolang je zelf tot de groep jeugd behoort, ben je verontwaardigd door die valse voorstelling over het 'wangedrag van de jeugd' .....
Maar zijn diezelfde personen net een paar jaartjes ouder, zodat ze zelf niet meer 'beschuldigd' worden van dat wangedrag, protesteren ze niet meer tegen de foute voorstelling van het gedrag van jongeren (nl. het wangedrag van eeen enkeling, als maatgevend voor de hele groep nemen), maar zijn ze zelf opeens de voorste met hun: '...in mijn tijd gedroegen de jongeren zich véél beter...'
Ik denk dat als de TS een beetje moeite doet, ze zich best kan herinneren dat ook 10 jaar terug er genoeg verhalen waren over jongeren die wangedrag vertoonden, losgeslagen waren, drugs, drankmisbruik en sexueel grenzeloos ..... de jeugd zich 'steeds slechter ging gedragen' (en ook dat dat vooral verteld werd door de toenmalige 25- en 30-jarigen)
Ik stond laatst in de winkel en er werd me gevraagd of ik gvd direct uit de weg wilde gaan want ik stond in het fucking gangpad. Dat joch kwam niet hoger dan mn schouders en was niet ouder dan 16. Hij kon er makkelijk langs, maar meneer was iets te "breed". Terwijl ie wegliep kreeg ik nog teringhoer te horen. Nou vraag ik je, is het zo moeilijk om even te zeggen; "sorry mag ik even langs?"quote:Op maandag 3 april 2006 10:54 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Dit dus! Ik heb wat neefjes en een nichtje in die leeftijd (12,13, 14), en ik heb de indruk dat ze toch wel nog kind zijn. Ze kleden zich in ieder geval niet als "jong volwassenen". Dus het zal heus wel meevallen. Wellicht speelt nog mee dat ze niet op het vmbo zitten![]()
Mijn vrienden en ik hebben gewoon gespeeld in de brugklas, terwijl anderen dus allerlei vieze dingen deden.![]()
Dus jij wilt zeggen dat we ons nergens zorgen over hoeven te maken, dat dit inderdaad normaal is?quote:Op maandag 3 april 2006 12:24 schreef miss_sly het volgende:
Het feit dat je het vroeger neit hoorde, wil neit zeggen dat het niet gebeurde.
De wereld is kleiner, door internet en tv worden we doodgegooid met de meest vreselijke dingen. Maar juist die vreselijke dingen zijn de uitwassen; over de gewone jeugd hoeft niets gezegd te worden, want dat heeft geen nieuwswaarde.
tja en dan komen we weer op het emancipatie-verhaal uit... ik ga niet mn universitaire opleiding afronden om vervolgens 2 jaar later thuis te gaan zitten..quote:Op maandag 3 april 2006 12:20 schreef Mukie het volgende:
[..]
Wel ben ik het ermee eens dat wanneer beide ouders gaan werken en de kinderen "achterlaten" op creches, opa's en oma's op gewoon op straat meer kans hebben om als dusdanig op te groeien. Ze hebben geen respect meer voor de ouders, want ze zien ze niet eens vaak genoeg. De babysitter heeft het laatste woord ipv de mama. Dat vind ikzelf toch iets te ver gaan. Waarom zou je dan nog kinderen nemen?
dan moet je ook nog je studiefinanciering terug betalenquote:Op maandag 3 april 2006 12:37 schreef No-Li-Ta het volgende:
[..]
tja en dan komen we weer op het emancipatie-verhaal uit... ik ga niet mn universitaire opleiding afronden om vervolgens 2 jaar later thuis te gaan zitten..
Ik denk dat we ons geen zorgen hoeven maken over "de jeugd van tegenwoordig", inderdaad. Alsof ze allemaal verkeerd bezig zijn, niet met hun school/toekomst bezig zijn, leuk bezig zijn, maar allemaal aan gangbangs meedoen en rottigheid uithalen. Kom op zeg, dat vind ik echt zwaar overtrokken. Overigens vonden veel ouders/ouderen het in mijn tijd ook erg ongezond dat we een fikkie stookten of pas om 10-11 uur op stap gingen op zaterdagavond, want 'vroeger' moesten ze rond die tijd alweer thuis zijn...tsja...quote:Op maandag 3 april 2006 12:26 schreef Mukie het volgende:
[..]
Dus jij wilt zeggen dat we ons nergens zorgen over hoeven te maken, dat dit inderdaad normaal is?
En maar op hele kleine schaal gebeurd? Want daar kan ik toch moeilijk inkomen. Als ik spreek met leraren, leerlingen van verschillende klassen, documentaires bekijk, nieuws lees, alsook op internet struin.
Nou ja, er is absoluut niets mis met een cariere, maar men wil tegenwoordig alles maar hebben. Een glansrijke cariere, een geweldige partner, een leuk gezellig gezin, een eigen huis en noem maar op. Dit alles kan een enorme druk op een persoon leggen en vaak schiet het item 'opvoeding' er dan bij in of wordt uitbesteed. (het dump effect)quote:Op maandag 3 april 2006 12:37 schreef No-Li-Ta het volgende:
[..]
tja en dan komen we weer op het emancipatie-verhaal uit... ik ga niet mn universitaire opleiding afronden om vervolgens 2 jaar later thuis te gaan zitten..
nee dat is nog niet de regel toch?quote:Op maandag 3 april 2006 12:38 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dan moet je ook nog je studiefinanciering terug betalen
Ik denk dat we de individu-fase al lang voorbij zijn. 'T is namelijk met rasse schreden 'main stream' gedrag aan het worden. Alleen mensen met oogkleppen op onderkennen dit niet, maar dit verbaast me helemaal niet gezien eenieder tegenwoordig bezig is om 'zijn straatje' maar schoon te vegen. De individualisering van de maatschapppij is een feit.quote:Op maandag 3 april 2006 12:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat we ons geen zorgen hoeven maken over "de jeugd van tegenwoordig", inderdaad. Alsof ze allemaal verkeerd bezig zijn, niet met hun school/toekomst bezig zijn, leuk bezig zijn, maar allemaal aan gangbangs meedoen en rottigheid uithalen. Kom op zeg, dat vind ik echt zwaar overtrokken. Overigens vonden veel ouders/ouderen het in mijn tijd ook erg ongezond dat we een fikkie stookten of pas om 10-11 uur op stap gingen op zaterdagavond, want 'vroeger' moesten ze rond die tijd alweer thuis zijn...tsja...
Ik denk dat we ons zorgen moeten maken over die specifieke individuen die zo bezig zijn als jij schetst....
Nee idd ben ik het volledig met je eens, ik probeerde alleen even de 'fout' van Mukie te benadrukken..quote:Op maandag 3 april 2006 12:42 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Nou ja, er is absoluut niets mis met een cariere, maar men wil tegenwoordig alles maar hebben. Een glansrijke cariere, een geweldige partner, een leuk gezellig gezin, een eigen huis en noem maar op. Dit alles kan een enorme druk op een persoon leggen en vaak schiet het item 'opvoeding' er dan bij in of wordt uitbesteed. (het dump effect)
Wahahaha dan bestaat dat allang niet meer manquote:Op maandag 3 april 2006 12:31 schreef het_fokschaap het volgende:
op basis waarvan is plezier uit ? ik heb het idee dat jij je aandacht op een bepaalde groep richt en dit op iedereen projecteert
er zijn genoeg aardige kindertjes die straks jouw oude dag voorziening kunnen betalen
mijn oma is al meer dan 15 jaar dood, dus dat zal moeilijk gaan.quote:Op maandag 3 april 2006 12:46 schreef david. het volgende:
Betreffende postster is niet vroegrijp, TS is gewoon vroeg oud. En zeurt nu al over 'de jeugd van tegenwoordig' en dat zij dat vroeger niet deed etc.
Kijk naar je oma en je ziet wat je meemaakt, Mukie.
Ben ik het ook mee eens, dan maar een middenweg zoeken.quote:Op maandag 3 april 2006 12:37 schreef No-Li-Ta het volgende:
[..]
Daarom vraag ik ook aan andere hoe zij dit zien. Ik kan immers alleen voor mezelf spreken. Dat heet dus niet zozeer zelfingenomen, maar eerder een persoonlijke kijk op dingen.quote:Op maandag 3 april 2006 12:30 schreef david. het volgende:
Ik vind dat je toch behoorlijk zelfingenomen reageert, Mukie. Wel eens gedacht aan de mogelijkheid dat je blind was voor dat soort zaken, vroeger?
Er zal hier en daar vast wel iets anders zijn, er is niet voor niets van tijd tot tijd ophef over maar dat iedereen zo is, alle kinderen neuken op hun 10e lijkt me gewoon gelul. En toen ik op school zat waren er altijd ook zat klasgenoten die wel neukten/zoenden/whatever.
Enige idee hoe dit dan aan te pakken? Op school? Thuis?quote:Op maandag 3 april 2006 12:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat we ons geen zorgen hoeven maken over "de jeugd van tegenwoordig", inderdaad. Alsof ze allemaal verkeerd bezig zijn, niet met hun school/toekomst bezig zijn, leuk bezig zijn, maar allemaal aan gangbangs meedoen en rottigheid uithalen. Kom op zeg, dat vind ik echt zwaar overtrokken. Overigens vonden veel ouders/ouderen het in mijn tijd ook erg ongezond dat we een fikkie stookten of pas om 10-11 uur op stap gingen op zaterdagavond, want 'vroeger' moesten ze rond die tijd alweer thuis zijn...tsja...
Ik denk dat we ons zorgen moeten maken over die specifieke individuen die zo bezig zijn als jij schetst....
beide.quote:Op maandag 3 april 2006 12:58 schreef Mukie het volgende:
[..]
Enige idee hoe dit dan aan te pakken? Op school? Thuis?
Wat hij zegtquote:
Ik denk dat er nu al soms veel te veel zaken worden 'afgeschoven' naar externe partijen zoals scholen. Ik denk dat de 'liefde' en 'begeleiding' die van huis uit meegegeven dient te worden als basis moet dienen voor de persoonlijke vorming van het kind.quote:Op maandag 3 april 2006 12:58 schreef Mukie het volgende:
[..]
Enige idee hoe dit dan aan te pakken? Op school? Thuis?
Ja, het gaat ook echt om je oma in mijn verhaal. Kijk naar willekeurige oude klagende mensen en luister eens naar hun argumenten en klachten. Dan zie je misschien in hoeverre je eigen klachten er op lijken.quote:Op maandag 3 april 2006 12:50 schreef Mukie het volgende:
[..]
mijn oma is al meer dan 15 jaar dood, dus dat zal moeilijk gaan.
wow wacht ff...quote:Op maandag 3 april 2006 12:43 schreef RM-rf het volgende:
TS, je startte dit topic vanwege een meisje van onder de 18 die kennelijk in het Sexy en Gewaagd topic wilde posten en op basis daarvan begon je een rant over 'de jeugd die je niet meer begreep'....,
en vervolgens begon je over dat de jeugd zo 'vroegrijp' en zo sexueel actief al was .....
Is het dan niet een beetje vreemd dat je voornamelijk gedrag veroordeeld, dat jij zelf gewoon ook doet, maar vind dat je dat 'mag' omdat je toevallig net wat ouder bent...?
Nee, tien tot vijftien jaar terug was er geen 'Sexy en gewaagd'-topic op internet, waar mensen redelijk intieme foto's van zichzelf ten toon stelden ...
Maar ik snap niet dat je de wens van mensen om daarin te posten, wel heel erg hard veroordeeld als ze onder een bepaalde leeftijd zijn, terwijl je het zelf ook doet, maar dat dan prima vind enkel omdat je wat ouder bent .....
Mogelijk, als toen dat topic al bestond, had je er toen ook in willen posten, desnoods uit de 'verkeerde motieven' (waarbij ik hoop dat je hedentendage wel altijd uit de goede motieven daar post)
Overigens, ik vind het verder wel begrijpbaar om gewoon er uit praktische overwegingen een leeftijdsgrens voor aan te houden, maar hoe dat gewoon rationeel, en zonder subjectieve 'veroordelingen en rants' over vroegrijpe jongeren die 'losgeslagen sexueel' gedrag vertonen ... zouden gangbangen en iedereen pijpen voor een lolly....'
Het komt vooral op me over alsof jijzelf een 'leeftijd als morele grens' aanhoud om jongere dames iets te ontzeggen, dat je zelf al wel probleem vind moeten kunnen ....
Hoe eigelijk sly? long timeno seequote:
Waarom oma? Ik kan het ook aan mensen vragen die 10 jaar ouder dan ik zijn. Kijken of die kloof dan ook net zo groot is als ik die nu ervaar naar jongeren toe?quote:Op maandag 3 april 2006 13:02 schreef david. het volgende:
[..]
Ja, het gaat ook echt om je oma in mijn verhaal. Kijk naar willekeurige oude klagende mensen en luister eens naar hun argumenten en klachten. Dan zie je misschien in hoeverre je eigen klachten er op lijken.
Ik ben 37 maar ik ervaar die kloof niet zoals jij die kennelijk ervaart.quote:Op maandag 3 april 2006 13:04 schreef Mukie het volgende:
[..]
Waarom oma? Ik kan het ook aan mensen vragen die 10 jaar ouder dan ik zijn. Kijken of die kloof dan ook net zo groot is als ik die nu ervaar naar jongeren toe?
Goed hier, zaterdag eerste Awakeningsquote:
En thuis kun je proberen de slechtere invloeden van school en vriendjes/vriendinnetjes in goede banen te leiden. Maar imo is de puberteit ook gedeeltelijk om allerlei dingen te doen die je 10 jaar later niet meer zou doen of zelfs afkeurt bij anderen. Dat de dingen die men tegenwoordig doet anders zijn dan die van 10-20 jaar geleden, lijkt me nogal logisch. De tijd draait door en de wereld ook, alles verandert.quote:Indd. opvoeding komt van 2 kanten.
Je krijgt vanuit huis en vanuit school normen en waarden mee.
das leukquote:Op maandag 3 april 2006 13:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Goed hier, zaterdag eerste Awakenings
en met jou dan?
[..]
Slechtere invloeden van vriendjes/vriendinnetjes kan je denk ik niet in goede banen leiden. behoeden ook niet.quote:En thuis kun je proberen de slechtere invloeden van school en vriendjes/vriendinnetjes in goede banen te leiden. Maar imo is de puberteit ook gedeeltelijk om allerlei dingen te doen die je 10 jaar later niet meer zou doen of zelfs afkeurt bij anderen. Dat de dingen die men tegenwoordig doet anders zijn dan die van 10-20 jaar geleden, lijkt me nogal logisch. De tijd draait door en de wereld ook, alles verandert.
Eens.quote:Op maandag 3 april 2006 13:01 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Ik denk dat er nu al soms veel te veel zaken worden 'afgeschoven' naar externe partijen zoals scholen. Ik denk dat de 'liefde' en 'begeleiding' die van huis uit meegegeven dient te worden als basis moet dienen voor de persoonlijke vorming van het kind.
Ik ben 26 en ik denk 'waar maak je je druk om'.quote:Op maandag 3 april 2006 13:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben 37 maar ik ervaar die kloof niet zoals jij die kennelijk ervaart.
Gedeeltelijk parttime werken en dit geldt voor beide ouders. De maatschappij en het bedrijfsleven dienen hier ook voor open te staan. Er zal dus een maatschappelijk besef moeten komen dat de huidige 24/7 maatschappij op z'n retour is en dat de positieve factoren hiervan niet opwegen tegen de negatieve die we hiervan (zullen) ondervinden in de toekomst. Dat dit besef er komt is zeker, de vraag is alleen; wanneer 'barst de luchtbel uit elkaar'? We moeten de huidige 'afschuifpolitiek' eens grondig herzien naar mijn mening.quote:Op maandag 3 april 2006 13:29 schreef Mukie het volgende:
[..]
Eens.
Probleem is: 2 werkende ouders. Wat dan?
Dat heeft te maken met een generatiekloof omdat..?quote:Op maandag 3 april 2006 12:24 schreef Mukie het volgende:
[..]
Ik stond laatst in de winkel en er werd me gevraagd of ik gvd direct uit de weg wilde gaan want ik stond in het fucking gangpad. Dat joch kwam niet hoger dan mn schouders en was niet ouder dan 16. Hij kon er makkelijk langs, maar meneer was iets te "breed". Terwijl ie wegliep kreeg ik nog teringhoer te horen. Nou vraag ik je, is het zo moeilijk om even te zeggen; "sorry mag ik even langs?"
Het ongegeneerd 'uitkafferen' van ouderen is iets waar ik vroegahh niet eens aan zou denken. Het respect jegens de medemens is totaal verdwenen en alleen het 'ik-gevoel' overheerst.quote:Op maandag 3 april 2006 13:36 schreef Dickies het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met een generatiekloof omdat..?
Dat is gewoon een asociaal kut kind. En die heb je in alle soorten en maten. Ook de (veel) jongere versie. En er zijn genoeg volwassen (en ook bejaarden) die denken dat de straat van hun is. Van die hangbejaarden met hun elektrische waggie die me hendig sjiek snel voorbij proberen te boeken en m'n enkels haast meenemen
Jij misschien niet, ik ook niet. Maar ze waren er heus wel. Alleen was het 'toen' een vuige belhamel ipv een pleuris allochtoon. En andersom zijn die oudjes soms ook tuig en denken ze alles beter te weten en is er niks goeds aan die jeugd van tegenwoordig en was het vroegah allemaal beterquote:Op maandag 3 april 2006 13:40 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Het ongegeneerd 'uitkafferen' van ouderen is iets waar ik vroegahh niet eens aan zou denken. Het respect jegens de medemens is totaal verdwenen en alleen het 'ik-gevoel' overheerst.
Van die 29 jarige oudjes bedoel je?quote:Op maandag 3 april 2006 13:42 schreef Dickies het volgende:
[..]
En andersom zijn die oudjes soms ook tuig en denken ze alles beter te weten en is er niks goeds aan die jeugd van tegenwoordig en was het vroegah allemaal beter
Ik vind dat de ouderen op dit moment enorme problemen hebben om 'in pas te lopen' met de maatschappij, vandaar ook deze uitingen. De algemeen geldende opvattingen zijn dusdanig 'gemuteerd' dat de ouderen zich totaal niet meer kunnen 'herkennen' hierin en hun indentiteit en plek helemaal aan het kwijt raken zijn.quote:Op maandag 3 april 2006 13:42 schreef Dickies het volgende:
[..]
Jij misschien niet, ik ook niet. Maar ze waren er heus wel. Alleen was het 'toen' een vuige belhamel ipv een pleuris allochtoon. En andersom zijn die oudjes soms ook tuig en denken ze alles beter te weten en is er niks goeds aan die jeugd van tegenwoordig en was het vroegah allemaal beter
Kan soms ook een reactie zijn op de bemoeizucht van anderen.quote:Op maandag 3 april 2006 13:40 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Het ongegeneerd 'uitkafferen' van ouderen is iets waar ik vroegahh niet eens aan zou denken. Het respect jegens de medemens is totaal verdwenen en alleen het 'ik-gevoel' overheerst.
Natuurlijk komt dit soort dingen voor, dat is iets van alle tijden. Het is heus niet zo dat alle jongeren zich nu opeens zo gedragen. Alleen de kinderen die zich niet misdragen vallen niet op, dus onthou je ze ook niet.quote:Op maandag 3 april 2006 12:24 schreef Mukie het volgende:
[..]
Ik stond laatst in de winkel en er werd me gevraagd of ik gvd direct uit de weg wilde gaan want ik stond in het fucking gangpad. Dat joch kwam niet hoger dan mn schouders en was niet ouder dan 16. Hij kon er makkelijk langs, maar meneer was iets te "breed". Terwijl ie wegliep kreeg ik nog teringhoer te horen. Nou vraag ik je, is het zo moeilijk om even te zeggen; "sorry mag ik even langs?"
Heb ik het hier over een bepaalde bevolkingsgroep.quote:Op maandag 3 april 2006 13:42 schreef Dickies het volgende:
[..]
Jij misschien niet, ik ook niet. Maar ze waren er heus wel. Alleen was het 'toen' een vuige belhamel ipv een pleuris allochtoon. En andersom zijn die oudjes soms ook tuig en denken ze alles beter te weten en is er niks goeds aan die jeugd van tegenwoordig en was het vroegah allemaal beter
Jij vindt dat ouderen problemen hebben. Kun je dat toelichten?quote:Op maandag 3 april 2006 13:48 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Ik vind dat de ouderen op dit moment enorme problemen hebben om 'in pas te lopen' met de maatschappij, vandaar ook deze uitingen. De algemeen geldende opvattingen zijn dusdanig 'gemuteerd' dat de ouderen zich totaal niet meer kunnen 'herkennen' hierin en hun indentiteit en plek helemaal aan het kwijt raken zijn.
Heb je cijfers om deze uitspraken te onderbouwen?quote:Op maandag 3 april 2006 13:51 schreef Mukie het volgende:
[..]
Heb ik het hier over een bepaalde bevolkingsgroep.
En ik denk dat er vroeger idd maar 2 op de 10 kinderen ouderen op een echt onrespectvolle manier bejegenden. Tegenwoordig is dat eerder 8 op de 10.![]()
Mee eens... het valt mij ook wel vaak op dat juist mensen die zelf net jongere-af zijn soms heel erg zo'n 'de jeugd van tegenwoordig'-houding hebben. Meer nog dan mensen die nog een paar jaar ouder zijn.quote:Op maandag 3 april 2006 09:58 schreef RM-rf het volgende:
die 'generatie-kloof' is volgens mij vooral het feit dat mensen die ietwat 'ouder' zijn opeens de meest onzinnige cliche-generalisaties als 'waarheid' gaan aannemen ...
dat de jeugd 'verdorven' zou zijn, oversexed en compleet ontspoord ..... (en zijzelf 10 jaar terug natuurlijk 'engeltjes' waren)
Ik kan me nog goed herinneren dat ik toen ik 16 jaar was een rot-hekel eraan had dat ook toen er allemaal gesproken werd over allerlei dingen die de 'jeugd' fout zou doen... terwijl mijn ervaring juist was dat dat geheel meeviel en zeker niet zo rigoureus was als veelal voorgesteld ...
Ja, dat de jeugd sexueel actief is vanaf een jaar of 14,15... tja, dat klopt, dat vinden veel mensen heel erg 'schokkend', maar het is gewoonweg zo... jaren al ... het betekent niet dat jongeren met iedereen neuken en alles doen 'voor een lolly' (zo brengt de media het dan weer) ...
Zolang je zelf tot de groep jeugd behoort, ben je verontwaardigd door die valse voorstelling over het 'wangedrag van de jeugd' .....
Maar zijn diezelfde personen net een paar jaartjes ouder, zodat ze zelf niet meer 'beschuldigd' worden van dat wangedrag, protesteren ze niet meer tegen de foute voorstelling van het gedrag van jongeren (nl. het wangedrag van eeen enkeling, als maatgevend voor de hele groep nemen), maar zijn ze zelf opeens de voorste met hun: '...in mijn tijd gedroegen de jongeren zich véél beter...'
Ik denk dat als de TS een beetje moeite doet, ze zich best kan herinneren dat ook 10 jaar terug er genoeg verhalen waren over jongeren die wangedrag vertoonden, losgeslagen waren, drugs, drankmisbruik en sexueel grenzeloos ..... de jeugd zich 'steeds slechter ging gedragen' (en ook dat dat vooral verteld werd door de toenmalige 25- en 30-jarigen)
Misschien merk jij het nu gewoon meer omdat jij nu één van die ouderen bent, waardoor het jou nu ook persoonlijk overkomt, terwijl je het vroeger alleen maar van een afstandje zag gebeuren?quote:Op maandag 3 april 2006 13:51 schreef Mukie het volgende:
[..]
En ik denk dat er vroeger idd maar 2 op de 10 kinderen ouderen op een echt onrespectvolle manier bejegenden. Tegenwoordig is dat eerder 8 op de 10.![]()
Misschien dat dit topic dan toch beter in PUB gezet had moeten worden.quote:Op maandag 3 april 2006 13:46 schreef david. het volgende:
In de jaren zestig en zeventig neukten jongeren er vrolijk op los en deden alles wat God in de jaren daarvoor zo angstvallig verboden had. De keerzijde van het verhaal is dat het maar een kleine groep mensen betrof en het lang niet iedereen was. De meeste mensen houden zich netjes aan de regels en daar hoor je nooit wat van..
Klopt! maar dit houdt ook een stuk respect in. Iemand in z'n waarde laten, maar dit hoeft natuurlijk niet in te houden dat je mensen hierdoor maar moet kwetsen door je onverschilligheid.quote:Op maandag 3 april 2006 13:48 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Kan soms ook een reactie zijn op de bemoeizucht van anderen.
Ik doe namelijk wat ik wil en dat stuit anderen soms tegen de borst. Hun probleem.
In Nederland vergeten de mensen die het hardst roepen dat er rekening met elkaar dient te worden gehouden dat ook ZIJ dus wel eens niet hun zin kunnen krijgen
Denk, dat is dus gevoelsmatig.quote:Op maandag 3 april 2006 13:52 schreef david. het volgende:
[..]
Heb je cijfers om deze uitspraken te onderbouwen?
Bij vallen kinderen die niet zo bezig zijn juist wel op, omdat het er niet eens meer zoveel zijn.quote:Op maandag 3 april 2006 13:51 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Natuurlijk komt dit soort dingen voor, dat is iets van alle tijden. Het is heus niet zo dat alle jongeren zich nu opeens zo gedragen. Alleen de kinderen die zich niet misdragen vallen niet op, dus onthou je ze ook niet.
Ik zie steeds minder kinderen in de speeltuin, volgens mij willen ze dat niet meer.quote:Op maandag 3 april 2006 08:18 schreef Mukie het volgende:
Daarnaast heb ik dan nog iets om over na te denken; "Willen ze niet meer jong zijn, of kunnen ze niet meer jong blijven?"
Dat kan natuurlijk ook. Vandaar dit topic...quote:Op maandag 3 april 2006 13:52 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Misschien merk jij het nu gewoon meer omdat jij nu één van die ouderen bent, waardoor het jou nu ook persoonlijk overkomt, terwijl je het vroeger alleen maar van een afstandje zag gebeuren?
Weer iets wat ik nog nooit tegengekomen ben, maar misschien was ik wel gewoon te braaf en wereldvreemd en ben ik de enige die dat nooit gemerkt heeft.quote:Op maandag 3 april 2006 13:55 schreef Mukie het volgende:
[..]
Bij vallen kinderen die niet zo bezig zijn juist wel op, omdat het er niet eens meer zoveel zijn.
Ik schrok me rot toen ik langs het speelplein liep en een van de kleine jochies daar wel even met een paar meiden "verkrachtertje" wilde spelen.
Eenssch... gek genoeg was dit alleen niet de eerste keer dat ik dit hoorde...quote:Op maandag 3 april 2006 13:59 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Weer iets wat ik nog nooit tegengekomen ben, maar misschien was ik wel gewoon te braaf en wereldvreemd en ben ik de enige die dat nooit gemerkt heeft.
Maar goed, voor één zo'n jochie is er toch ook een heel schoolplein vol kinderen die dat niet doen?
Kwestie van trends. Bij ons liep iedereen in Cavello's naar Gabber Piet te luisteren.quote:Op maandag 3 april 2006 14:01 schreef cappp het volgende:
Ik ben 17 en ik snap ook geen reet van die huidige hiphop cultuur. Ik voel ook nu al een kloof tussen de mensen waar mn zusje van 13 mee omgaat en ik en mijn klasgenoten. Daar is de hele klas hiphop en pimpin' ho's (). In mijn klas (5Havo) is het ongeveer de helft.
Zeker is ook het standpunt van anderen belangrijk. Wat ik alleen niet kan bevatten is "dat het allamaal wel meevalt"... Dat is dus iets totaal anders als zijnde: "het niet willen zien". Ik wil het zelfs heel graag zien, veel te graag. Dat mensen nog weten wat respect is, wat normen en waarden zijn, loyaliteit, eerlijkheid en zelfrespect. Maar goed ik draaf doorquote:Op maandag 3 april 2006 14:08 schreef david. het volgende:
Ik vind dat je erg defensief reageert, Mukie. Alles dat niet in je denkbeeld past wordt afgedaan als minder waardevol en je eigen denkbeeld blijft hoe dan ook het enige ware...
Mijn punt over de jaren zestig en zeventig was dat het ook daar een kleine groep betrof waar veel ophef over was maar dat wil je schijnbaar maar niet zien...
Nee dat is nonsens. Daar doet niet iedereen aan....quote:Op maandag 3 april 2006 14:13 schreef david. het volgende:
God ja, die gabbercultuur. IEDEREEN IS AAN DE PILLEN DE HELE JEUGD GAAT NAAR DE KLOTE DOOR XTC/SPEED/COKE/WHATEVER.
Nou, ik heb er niets van gemerkt. En niemand in mijn vrienden/bekendenkring. Ja, een klasgenoot, ofzo.
Vroeger ook, in bepaalde kringen. Het is maar net wat je zelf voor referentiekader hebtquote:Op maandag 3 april 2006 14:25 schreef Mukie het volgende:
[..]
Nee dat is nonsens. Daar doet niet iedereen aan....
Vroeger waren lui al aan de lsd, coke etc en nu nog steeds.
Het is nu alleen hip en vroeger niet.
Mwah als ik zie in welke kringen coke nu te verkrijgen is, is het een allemansdrug geworden.quote:Op maandag 3 april 2006 14:26 schreef Gizmore het volgende:
[..]
Vroeger ook, in bepaalde kringen. Het is maar net wat je zelf voor referentiekader hebt
Nee, in mijn optiek niet. Er zijn altijd jongeren geweest die zich misdroegen, een deel daarvan is inderdaad altijd asociaal gebleven (maar goed, elke samenleving moet ook z'n Tokkies hebben) en een groot deel is uiteindelijk toch nog redelijk goed terechtgekomen. Zo gaat het nou eenmaal, mensen leren en ontwikkelen zich en dat heeft tijd nodig. Op zich is dat niks om je druk over te maken.quote:Op maandag 3 april 2006 14:24 schreef Mukie het volgende:
[..]
Meestal spreekt een kleine groep de boventoon. Als alleen al de helft hiervan ook door de rest gedaan wordt, hebben we dan nog steeds geen reden om ons zorgen te maken?
Het grote verschil met 'vroegahh' is dan ook dat nu de sociale- en maatschappelijke controle is weggevallen, d'r wordt nu dus niet meer ingegrepen, maar ingestemd.quote:Op maandag 3 april 2006 14:29 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Nee, in mijn optiek niet. Er zijn altijd jongeren geweest die zich misdroegen, een deel daarvan is inderdaad altijd asociaal gebleven (maar goed, elke samenleving moet ook z'n Tokkies hebben) en een groot deel is uiteindelijk toch nog redelijk goed terechtgekomen. Zo gaat het nou eenmaal, mensen leren en ontwikkelen zich en dat heeft tijd nodig. Op zich is dat niks om je druk over te maken.
Goed, er zijn altijd mensen die echt de verkeerde kant op gaan en daar moet je inderdaad ingrijpen, maar ik geloof ook wel dat daaraan gewerkt wordt (zij het op de verkeerde manier, door jongeren die hulp nodig hebben in een jeugdgevangenis te dumpen zonder dat ze iets gedaan hebben, omdat in andere opvangfaciliteiten geen plaats is, maar dat is een andere discussie).
'Vroeger' was het heel normaal om als kleuter al geneukt te worden. En vroeger hadden vrouwen helemaal geen rechten. En dan hoorde je er dus nooit wat van dat een meisje was geneukt (desnoods tegen haar wil). Want men hield het liever stil. Of er moest ineens getrouwd worden...quote:Op maandag 3 april 2006 14:25 schreef Mukie het volgende:
[..]
En die lui die vroeger aan de lsd waren (en later aan de coke) werden toch ook bekritiseerd?quote:Op maandag 3 april 2006 14:25 schreef Mukie het volgende:
[..]
Dat heeft niet alleen effect op jongeren. De hele maatschappij wordt gewoon individualistischer, dat is iets waar wij allemaal zelf aan bijdragen (of niet natuurlijk), en dat heeft zijn weerslag op iedereen.quote:Op maandag 3 april 2006 14:32 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Het grote verschil met 'vroegahh' is dan ook dat nu de sociale- en maatschappelijke controle is weggevallen, d'r wordt nu dus niet meer ingegrepen, maar ingestemd.
Ha, zie je. Je licht weer net het negatieve uit m'n post.quote:Op maandag 3 april 2006 13:51 schreef Mukie het volgende:
[..]
Waar woon jij, in Lutjebroekquote:Op maandag 3 april 2006 15:06 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik ben zelf 17 jaar, en de mensen om mij heen zijn wél fatsoenlijk, doen niet aan "sexpartijtje", lopen niet te koop met hun lichamen en doen beleefd tegen mensen.
Tja, er zijn ook genoeg bejaarden die door rood lopen, haast aangereden worden en dan gaan zeiken dat ze oud en slecht ter been zijn en dat die jeugd van tegenwoordig maar loopt te scheuren en geen respect en meer vandat geblaat meer heeft.quote:Op maandag 3 april 2006 15:09 schreef sweetgirly het volgende:
En sommige of vele koters mogen wel een heropvoedingscursus krijgen.
Mijn moeder fietste bijv. laatst op straat (meestal fiets je daar) en een paar van die koters staken voor háár uit, zij geeft nog een lief belletje en zegt iets van 'kijk uit'. Wordt ze voor alles en nog wat uitgemaakt. En opzij gaan, ho maar.Opsouten met dat soort tuig of zoals ik al zei, heropvoedingscursus. Want iemand kan mij nog meer vertellen, toen ik vroeger 15 was, durfde ik dat echt niet te zeggen hoor! Was niet altijd even braaf, maar schelden/ agressief reageren etc op mensen voor niks. Kom nou!
Dank je. Misschien neemt men het wel aan wanneer het zogezegd "uit het veld" wordt gerapporteerd.quote:Op maandag 3 april 2006 15:06 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik snap de strekking van dit topic best, maar ik wil wél even opmerken dat er ook enorm gegeneraliseerd wordt. Ik heb het topic doorgelezen en ik merk dat door veel mensen alle jongeren/pubers over één kam worden geschoren.
Ik ben zelf 17 jaar, en de mensen om mij heen zijn wél fatsoenlijk, doen niet aan "sexpartijtje", lopen niet te koop met hun lichamen en doen beleefd tegen mensen.
quote:Op maandag 3 april 2006 15:10 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Waar woon jij, in Lutjebroek Eindhoven
Maar wel ok van jou en/of jouw omgeving.
Hey, zo oud ben ik ook niet hoor!quote:Op maandag 3 april 2006 15:13 schreef Polen het volgende:
[..]
Dank je. Misschien neemt men het wel aan wanneer het zogezegd "uit het veld" wordt gerapporteerd.
Hey! Ik neem het wel aan van je!quote:Op maandag 3 april 2006 15:15 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Hey, zo oud ben ik ook niet hoor!
Maarja, ik was een gymnasiumtrutje, dus wat weet ik er nou van.
Toen jij 15 was, waren er ook mensen die dat wél durfden.quote:Op maandag 3 april 2006 15:09 schreef sweetgirly het volgende:
Mijn moeder fietste bijv. laatst op straat (meestal fiets je daar) en een paar van die koters staken voor háár uit, zij geeft nog een lief belletje en zegt iets van 'kijk uit'. Wordt ze voor alles en nog wat uitgemaakt. En opzij gaan, ho maar.Opsouten met dat soort tuig of zoals ik al zei, heropvoedingscursus. Want iemand kan mij nog meer vertellen, toen ik vroeger 15 was, durfde ik dat echt niet te zeggen hoor! Was niet altijd even braaf, maar schelden/ agressief reageren etc op mensen voor niks. Kom nou!
Ow, kom op zeg!quote:Op maandag 3 april 2006 15:09 schreef sweetgirly het volgende:
werkt dat ook op het forum dan ?quote:Op maandag 3 april 2006 15:16 schreef Mini_rulez het volgende:
Soms verlang ik terug naar mijn FP-modrechten.
Helaas niet. Maar soms zou je willen dat het wel zo was.quote:Op maandag 3 april 2006 15:17 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
werkt dat ook op het forum dan ?
Volgens mij zijn ze daar sowieso al een tikkeltje zachtaardigerquote:
Wat ik zeg is dat NIET IEDEREEN dit doet.quote:Op maandag 3 april 2006 14:33 schreef david. het volgende:
[..]
En die lui die vroeger aan de lsd waren (en later aan de coke) werden toch ook bekritiseerd?
Dat heeft niks met uitersten te maken, dat is/was gebruikelijk in Vlaanderen.quote:Op maandag 3 april 2006 15:18 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Volgens mij zijn ze daar sowieso al een tikkeltje zachtaardiger
Niet kwaad bedoeld overigens, net als de Belgen. Hier noemen 12-jarigen elkaar slet, eikel etc en in België zegt de ene 12- jarige tegen de andere 'wat zegt U'. Heb ik zelf meegemaakt, 12 jaar was ik ofzo en ze zeiden U tegen mij, gewoon vakantievriendinnetje.
Wel het andere uiterste, maar wel kenmerkend.
Belgen gebruiken sowieso "u" waar wij "jij" zeggen, dus dat zegt niks.quote:Op maandag 3 april 2006 15:18 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Hier noemen 12-jarigen elkaar slet, eikel etc en in België zegt de ene 12- jarige tegen de andere 'wat zegt U'. Heb ik zelf meegemaakt, 12 jaar was ik ofzo en ze zeiden U tegen mij, gewoon vakantievriendinnetje.
Neen, je hebt het over 80 PROCENT. Dat is BIJNA IEDEREEN.quote:Op maandag 3 april 2006 15:19 schreef Mukie het volgende:
[..]
Wat ik zeg is dat NIET IEDEREEN dit doet.
Net zoals NIET IEDERE PUBER zich zo gedraagd als ik het voorstel.
Ik woon midden in de randstad en ga ook enkel om met 'normale' mensen. Net alsof die niet meer bestaanquote:Op maandag 3 april 2006 15:18 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Niet kwaad bedoeld overigens, net als de Belgen. Hier noemen 12-jarigen elkaar slet, eikel etc en in België zegt de ene 12- jarige tegen de andere 'wat zegt U'. Heb ik zelf meegemaakt, 12 jaar was ik ofzo en ze zeiden U tegen mij, gewoon vakantievriendinnetje.
Vind je?quote:Op maandag 3 april 2006 15:16 schreef miss_sly het volgende:
Ow, kom op zeg!
Ik herinner me dat mijn moeder ook is uitgescholden omdat ze wel eens een opmerking plaatste als wat jongens een grote bek hadden, bezig waren iets te vernielen en zij maakte een opmerking, oude mensen lastig vielen, whatever. Dat is echt niet van deze tijd hoor....
Dus nu is het tijd om er wat tegen te doen, niet dan? Aangezien je het NU wel weet en NU er wel de middelen voor zijn.quote:Op maandag 3 april 2006 14:32 schreef david. het volgende:
[..]
'Vroeger' was het heel normaal om als kleuter al geneukt te worden. En vroeger hadden vrouwen helemaal geen rechten. En dan hoorde je er dus nooit wat van dat een meisje was geneukt (desnoods tegen haar wil). Want men hield het liever stil. Of er moest ineens getrouwd worden...
Wat een kolder.
Gelul. Omdat jij het zeker weet is het zo? Fijne onderbouwing.quote:Op maandag 3 april 2006 15:21 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Vind je?
Nou weet ik het niet hoe het vroeger was, Maar ik durf bijna mijn hand ervoor in het vuur te steken, dat het nu, al een paar jaren, erger is dan ooit is geweest. Niet enkele, één of andere nozem, maar tig tuig die in staat zijn je een grote bek te geven, je aan te randen, etc.
Ik weet het wel zeker!
Woensel staat niet echt bekend als de beleefdste buurt.quote:Op maandag 3 april 2006 15:18 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ik zie een Belg niet zo gauw zeggen 'ik zal U even in elkaar meppen, omdat Uw gezicht mij niet aan staat'. Een enkele ontspoorde Belg misschien, hier zie ik dat bij wijze van eerder gebeurenquote:Op maandag 3 april 2006 15:19 schreef Mini_rulez het volgende:
Belgen gebruiken sowieso "u" waar wij "jij" zeggen, dus dat zegt niks.
Qau cokegebruik, weet ik uit ervaring dat idd bijna iedereen in de clubs coke gebruikt.quote:Op maandag 3 april 2006 15:20 schreef Polen het volgende:
[..]
Neen, je hebt het over 80 PROCENT. Dat is BIJNA IEDEREEN.
Nou, dat vind ik dan heel knaop van je dat je de voleldige nederlandse jeugd kent, en weet dat er zo ontzettend veel slechterikken tussenzitten...petje af, hoor.quote:Op maandag 3 april 2006 15:21 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Vind je?
Nou weet ik het niet hoe het vroeger was, Maar ik durf bijna mijn hand ervoor in het vuur te steken, dat het nu, al een paar jaren, erger is dan ooit is geweest. Niet enkele, één of andere nozem, maar tig tuig die in staat zijn je een grote bek te geven, je aan te randen, etc.
Ik weet het wel zeker!
Tuurlijk bestaan er ook nog 'normale' mensen, daar gaat dit topic toch niet over?quote:Op maandag 3 april 2006 15:20 schreef Dickies het volgende:
Ik woon midden in de randstad en ga ook enkel om met 'normale' mensen. Net alsof die niet meer bestaan
Zoals ik het stelde in mijn beginpost heb ik zelf idd niet meegemaakt.quote:Op maandag 3 april 2006 14:58 schreef Dickies het volgende:
[..]
Ha, zie je. Je licht weer net het negatieve uit m'n post.
Dat het 'vroeger' ook zo was en het iets van alle tijden is wil je niet aan?
Nee, maar er wordt wel gedaan alsof er bijna geen 'normale' mensen meer zijn.quote:Op maandag 3 april 2006 15:25 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Tuurlijk bestaan er ook nog 'normale' mensen, daar gaat dit topic toch niet over?
Serieus, Belgen zeggen ook "u" tegen hun vrienden. Zij gebruiken dat woord gewoon anders dan wij.quote:Op maandag 3 april 2006 15:23 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ik zie een Belg niet zo gauw zeggen 'ik zal U even in elkaar meppen, omdat Uw gezicht mij niet aan staat'. Een enkele ontspoorde Belg misschien, hier zie ik dat bij wijze van eerder gebeuren.
Slaat ook nergens op deze reactie.quote:Op maandag 3 april 2006 15:23 schreef miss_sly het volgende:
Nou, dat vind ik dan heel knaop van je dat je de voleldige nederlandse jeugd kent, en weet dat er zo ontzettend veel slechterikken tussenzitten...petje af, hoor.
Zal ik nu een topic openen over dat ik vind dat alle jeugd van tegenwoordig zo verdomd eigenwijs is en denkt alles beter te weten?
Nee, je begrijpt het niet.quote:Op maandag 3 april 2006 15:26 schreef Aventura het volgende:
Ik denk dat het vooral met berichtgeving te maken heeft. 'Vroeger' werden er ook kids in elkaar geslagen en waren er ook 13-jaren die al aan (orale) seks deden. Alleen hoorde je er toen minder over. De ouderen/ouders hebben zich altijd al vertwijfeld afgevraagd wat er toch van de jeugd terecht moet komen. En al die generaties brachten toch ook leiders, wetenschappers en over het algemeen hardwerkende en goede burgers op.
Hoe weet je dan dat het erger is geworden? Heb je daar bewijzen voor (anders dan jouw eigen ervaring, want die kan puur op toeval gebaseerd zijn).quote:Op maandag 3 april 2006 15:27 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Slaat ook nergens op deze reactie.
Ik zeg alleen dat ik er wel wat tuig tussen vind zitten. En ik denk dat het wel degelijk erger is geworden. Dat jij dat niet vindt, ok, open er zelf een topic over, iets van 'de jeugd van tegenwoordig is zo lief en beleefd, vinden jullie ook niet?'
Nuanceverschil, of er zijn alleen maar normale mensen of normale mensen én wat tuig.quote:Op maandag 3 april 2006 15:26 schreef Tha_Erik het volgende:
Nee, maar er wordt wel gedaan alsof er bijna geen 'normale' mensen meer zijn.
NU is de enige keer dat IK het van kortbij meemaak en er iets aan zou kunnen doen bvb.quote:Op maandag 3 april 2006 15:28 schreef Polen het volgende:
[..]
Nee, je begrijpt het niet.
NU is de ENIGE keer in de geschiedenis van de mensheid dat het zo erg is! Zie dat nou gewoon.
Natuurlijk zijn er altijd normale mensen én tuig, dat ontkent toch niemand!quote:Op maandag 3 april 2006 15:30 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Nuanceverschil, of er zijn alleen maar normale mensen of normale mensen én wat tuig.
Ik ga (ook en dus) voor het laatste
Trouwens, normaal is relatief en dient dan eerst te definiëren.
Beleefd, netjes, respect tonend enzo. Zoja: dan ga ik dus idd en helemaal voor het laatste, iig niet voor het eerste.
Goed idee, bekeer ze allemaal naar het Christendom, de jaren 50 terug, normen en waarden, CDA, Balkenende, Verhagen.quote:Op maandag 3 april 2006 15:32 schreef Mukie het volgende:
[..]
NU is de enige keer dat IK het van kortbij meemaak en er iets aan zou kunnen doen bvb.
Ik kan wel gaan hopen "ach dat gaat over en alles komt goed". Maar heb het gevoel dat we als MAATSCHAPPIJ zijnde toch ietwat aan het verloederen zijn. En wie kunnen we dan het beste hiermee helpen? Juist de jongeren, aangezien zij straks DE MAATSCHAPPIJ zijn.
Maar blijkbaar zie ik het veel te pessimistisch, is het maar een extreem kleine groep en hebben we niets te vrezen.![]()
Jupsquote:Op maandag 3 april 2006 15:26 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Serieus, Belgen zeggen ook "u" tegen hun vrienden. Zij gebruiken dat woord gewoon anders dan wij.
Euhm, sorry hoor, maar jij weet zo heel zeker dat het veel erger is dan vroeger en de hoeveelheid tuig tussen de normale mensen zo groot is...quote:Op maandag 3 april 2006 15:27 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Slaat ook nergens op deze reactie.
Ik zeg alleen dat ik er wel wat tuig tussen vind zitten. En ik denk dat het wel degelijk erger is geworden. Dat jij dat niet vindt, ok, open er zelf een topic over, iets van 'de jeugd van tegenwoordig is zo lief en beleefd, vinden jullie ook niet?'
Ja sorry, zou zeggen, sla zelf de statistieken erop na.quote:Op maandag 3 april 2006 15:29 schreef Mini_rulez het volgende:
Hoe weet je dan dat het erger is geworden? Heb je daar bewijzen voor (anders dan jouw eigen ervaring, want die kan puur op toeval gebaseerd zijn).
Kom maar met cijfers. Dank je.quote:Op maandag 3 april 2006 15:34 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ja sorry, zou zeggen, sla zelf de statistieken erop na.
Criminaliteit, vandalisme, aantal aangiftes p/d, krantberichtgevingen etc etc.
Ja, rozegeur&maneschijn die jeugd idd. Lieverdjes zijn het + idd het straatbeeld.
Nou trek je het in het belachelijke.quote:Op maandag 3 april 2006 15:33 schreef Polen het volgende:
[..]
Goed idee, bekeer ze allemaal naar het Christendom, de jaren 50 terug, normen en waarden, CDA, Balkenende, Verhagen.
Je bent te laat met je 'vernieuwende' ideëen, Piet Hein, Maxime en Jan-Pieter waren je al voor, enkele jaren terug.
Niet extreem klein, maar niet méér dan mensen die die zo zijn. En het is ook maar net waar je kijkt.quote:Op maandag 3 april 2006 15:32 schreef Mukie het volgende:
Maar blijkbaar zie ik het veel te pessimistisch, is het maar een extreem kleine groep en hebben we niets te vrezen.![]()
Je moet niet alles geloven wat je in de krant leest.quote:Op maandag 3 april 2006 15:34 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ja sorry, zou zeggen, sla zelf de statistieken erop na.
Criminaliteit, vandalisme, aantal aangiftes p/d, krantberichtgevingen etc etc.
Ja, rozegeur&maneschijn die jeugd idd. Lieverdjes zijn het + idd het straatbeeld.
Ja, hoeksteen van de samenleving, rots in de branding der cultuur. Moeder aan het fornuis en aan de kalmeringstabletten. Puik.quote:Op maandag 3 april 2006 15:36 schreef Mukie het volgende:
[..]
Nou trek je het in het belachelijke.![]()
Nix geloof of dat soort dingen.
Ik zou eerder zijn voor het gezinsleven. Dit is nl voor iedereen geldig. Dat is de basis, de plek waar je een goede kern krijgt waar je je hele leven mee moet doen.
Geen woorden in mijn mond gaan leggen, schat.quote:Op maandag 3 april 2006 15:34 schreef miss_sly het volgende:
Euhm, sorry hoor, maar jij weet zo heel zeker dat het veel erger is dan vroeger en de hoeveelheid tuig tussen de normale mensen zo groot is...
Niemand hier stelt dat er geen tuig tussen zit, maar er zijn gelukkig nog steeds mensen die het genuanceerder zien dan TS en bijv. jij, die bijna de hele jeugd afschrijven als onbeleefd, respectloos op seks belust tuig.
Of we ons daadwerkelijk zorgen om niets hebben gemaakt zullen we allemaal wel merken later. Feit is wel dat we nu in de gelegenheid zijn om bepaalde zaken te signaleren en er ook daadwerkelijk aan te gaan werken voordat de spreekwoordelijke 'sneeuwbal' over ons heen dendert. De keuze ligt aan ons of we dit acceptabel vinden als maatschappij of niet. Elke reactie lokt immers een tegenreactie uit.quote:Op maandag 3 april 2006 15:32 schreef Mukie het volgende:
[..]
NU is de enige keer dat IK het van kortbij meemaak en er iets aan zou kunnen doen bvb.
Ik kan wel gaan hopen "ach dat gaat over en alles komt goed". Maar heb het gevoel dat we als MAATSCHAPPIJ zijnde toch ietwat aan het verloederen zijn. En wie kunnen we dan het beste hiermee helpen? Juist de jongeren, aangezien zij straks DE MAATSCHAPPIJ zijn. En je zo ook je eigen steentje kan bijdragen.
Goh, nog een genuanceerde toevoeging.quote:Op maandag 3 april 2006 15:38 schreef devv05 het volgende:
De VMBO jeugd wordt gewoon steeds dommer, heeft niks met een generatiekloof te maken. Die zooi is gewoon te triest.
Lang leve de fifties.quote:Op maandag 3 april 2006 15:38 schreef Polen het volgende:
[..]
Ja, hoeksteen van de samenleving, rots in de branding der cultuur. Moeder aan het fornuis en aan de kalmeringstabletten. Puik.
Ouders die hun kinderen verwaarlozen bestaan niet pas de laatste jaren. En je kind verwaarlozen kan ook heel goed wanneer je thuis bent in plaats van aan het werk.
Makkelijk om het op het VMBO af te schuiven, misschien zit daar wel het grootste deel van de probleemjeugd (ik heb er neit echt een idee van) maar ook in andere groepen, hoger opgeleide wellicht, komt ook "tuig" voor.quote:Op maandag 3 april 2006 15:38 schreef devv05 het volgende:
De VMBO jeugd wordt gewoon steeds dommer, heeft niks met een generatiekloof te maken. Die zooi is gewoon te triest en je gaat mij niet vertellen dat 'hogeropgeleiden' daar aan mee doen.
De ervaringen die je meemaakt in het dagelijkse leven en de dingen die je in het algemeen hoort, leest etc kunnen idd een mening vormen. En ik ben het er inderdaad mee eens dat door de huidige media dingen meer aan het licht gebracht zijn dan wat er vroeger aan het licht werd gebracht. Waardoor je dan als een logisch gevolg ook een scheef beeld kunt vormen.quote:Op maandag 3 april 2006 15:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Euhm, sorry hoor, maar jij weet zo heel zeker dat het veel erger is dan vroeger en de hoeveelheid tuig tussen de normale mensen zo groot is...
Niemand hier stelt dat er geen tuig tussen zit, maar er zijn gelukkig nog steeds mensen die het genuanceerder zien dan TS en bijv. jij, die bijna de hele jeugd afschrijven als onbeleefd, respectloos op seks belust tuig.
Dan zal het wel aan mij liggen en zal ik je wel verkeerd begrepen hebben ofzo...je post was toch echt een stuk minder genunaceerd dan jen u doet voorkomen....quote:Op maandag 3 april 2006 15:39 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Geen woorden in mijn mond gaan leggen, schat.
Wát tuig, betekent niet dat de hele jeugd verdord (heerlijk woord) is. Dat had ik al juist in eerdere posts kenbaar gemaakt. Ik reageer niet voor niets tegen iemand, ook zo'n naïeveling, maar dan op het andere vlak, 'ze zijn niet allemaal sletjes, sommige zitten braaf achter de boekjes en willen niet eens pijpen!'
Dat er echter geen onrespectvolle jongeren zijn, nope.
En of dit altijd al zo is geweest. Dream on, zou ik zeggen. Wat boeit dat nou trouwens.
Alsof dat het goedpraat ofzo.
![]()
Ja en dus? Het is verkeerd om er iets aan te willen doen?quote:Op maandag 3 april 2006 15:38 schreef Polen het volgende:
[..]
Ja, hoeksteen van de samenleving, rots in de branding der cultuur. Moeder aan het fornuis en aan de kalmeringstabletten. Puik.
Ouders die hun kinderen verwaarlozen bestaan niet pas de laatste jaren. En je kind verwaarlozen kan ook heel goed wanneer je thuis bent in plaats van aan het werk.
Mja, ik weet niet hoe het met anderen zit, maar ik ga er nooit vanuit dat wat ik door de media voorgeschoteld krijg, 100% klopt en een volledig beeld geeft. ook de zogenaamde kwaliteitsprogramma's komen geregeld met zaken waarvan ik denk: dat had best iets genuanceerder gekund of ze hadden best ook een andere partij aan het woord kunnen laten. Veel wordt erg eenzijdig en negatief belicht, dat is wel een tendens die ik meen op te merken: men wordt over het algemeen minder genuanceerd, generalisaties lijken meer regel dan uitzondering en wat de media oplepelen wordt door veel mensen zonder slag of stoot voor waar aangenomen...quote:Op maandag 3 april 2006 15:44 schreef Mukie het volgende:
[..]
De ervaringen die je meemaakt in het dagelijkse leven en de dingen die je in het algemeen hoort, leest etc kunnen idd een mening vormen. En ik ben het er inderdaad mee eens dat door de huidige media dingen meer aan het licht gebracht zijn dan wat er vroeger aan het licht werd gebracht. Waardoor je dan als een logisch gevolg ook een scheef beeld kunt vormen.
Maar als ik het zo lees, ben ik niet de enige die dit "scheve beeld" dan heeft gevormd.
Ja, waar zie jij mij voor aan?quote:
Statistieken, statistieken.quote:Op maandag 3 april 2006 15:38 schreef Mini_rulez het volgende:
Je moet niet alles geloven wat je in de krant leest.![]()
Klopt en aan wie is het dan om te zeggen: "We gaan er ook daadwerkelijk wat aan doen, ipv alleen maar te klagen?"quote:Op maandag 3 april 2006 15:39 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Of we ons daadwerkelijk zorgen om niets hebben gemaakt zullen we allemaal wel merken later. Feit is wel dat we nu in de gelegenheid zijn om bepaalde zaken te signaleren en er ook daadwerkelijk aan te gaan werken voordat de spreekwoordelijke 'sneeuwbal' over ons heen dendert. De keuze ligt aan ons of we dit acceptabel vinden als maatschappij of niet. Elke reactie lokt immers een tegenreactie uit.
Dat deden mensen dus vroeger ook niet, die manier van aandacht besteden aan je kinderen is echt iets van de laatste generatie ofzo. Hoe verklaar je dan dat de maatschappij juist achteruit gaat?quote:Op maandag 3 april 2006 15:47 schreef Mukie het volgende:
[..]
Ja en dus? Het is verkeerd om er iets aan te willen doen?
De tijd terug draaien kan niet, maar naar de toekomst kijken wel. Ik zeg ook absoluut niet dat de vrouw straks weer thuis moet blijven. Dat zou te gek voor woorden zijn. Interesse tonen voor hun kinderen zou al een heel eind meer bereiken dan dat ze "alleen maar thuis zijn". Praten met hun kinderen zou ook een hele goeie zijn. Kleine dingen die vooralsnog (en nee niet door iedereen) worden verwaarsloost en afgedaan als emotionele bullshit.
Dat klopt en ben ik het ook mee eens. Vandaar dat ik er ook bij vermeldde, "uit eigen ervaring". Als je alles uit de media klakkeloos zou overnemen, dat zitten we nu al in de hel.quote:Op maandag 3 april 2006 15:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mja, ik weet niet hoe het met anderen zit, maar ik ga er nooit vanuit dat wat ik door de media voorgeschoteld krijg, 100% klopt en een volledig beeld geeft. ook de zogenaamde kwaliteitsprogramma's komen geregeld met zaken waarvan ik denk: dat had best iets genuanceerder gekund of ze hadden best ook een andere partij aan het woord kunnen laten. Veel wordt erg eenzijdig en negatief belicht, dat is wel een tendens die ik meen op te merken: men wordt over het algemeen minder genuanceerd, generalisaties lijken meer regel dan uitzondering en wat de media oplepelen wordt door veel mensen zonder slag of stoot voor waar aangenomen...
Vroeger had je weer andere dingen. De vorm verandert, maar de onderliggende "slechtheid" niet.quote:Op maandag 3 april 2006 15:48 schreef sweetgirly het volgende:
Statistieken, statistieken.
En als ik in de krant, op het nieuws of verhalen lees over groepsverkrachtingen etc door een stel galbakkies, dan geloof ik dat ja. Loverboys bijv., had je die vroeger? Of had je toen een paar boeren die hun dienstmeisjes de koeien lieten melken?
Je haalt dingen door elkaar.quote:Op maandag 3 april 2006 15:47 schreef Mukie het volgende:
[..]
Ja en dus? Het is verkeerd om er iets aan te willen doen?
De tijd terug draaien kan niet, maar naar de toekomst kijken wel. Ik zeg ook absoluut niet dat de vrouw straks weer thuis moet blijven. Dat zou te gek voor woorden zijn. Interesse tonen voor hun kinderen zou al een heel eind meer bereiken dan dat ze "alleen maar thuis zijn". Praten met hun kinderen zou ook een hele goeie zijn. Kleine dingen die vooralsnog (en nee niet door iedereen) worden verwaarsloost en afgedaan als emotionele bullshit.
Ongenuanceerde mening mag je vinden, maar ga dan even langs een gemiddelde VMBO/HAVO-VWO en MBO/HBO school en vergelijk dat even. Zijn namelijk gewoon feiten. En je zult vast wel hoogopgeleid tuig hebben (ongetwijfeld in veel mindere mate) maar daar ging het volgens mij niet om.quote:Op maandag 3 april 2006 15:41 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Makkelijk om het op het VMBO af te schuiven, misschien zit daar wel het grootste deel van de probleemjeugd (ik heb er neit echt een idee van) maar ook in andere groepen, hoger opgeleide wellicht, komt ook "tuig" voor.
Tijd aan je kinderen besteden was er niet? De kinderen hielpen mee in familie-bedrijven bij bvb boeren. Je bracht meer tijd door 's avonds, omdat je geen andere middelen had zoals bvb tv, computers etc... Vroeger (ja daar is hij weer) nam je tijd om naar elkaar te luisteren, tijd voor familie, samen dingen doen. Doordat bvb hedendaags 2 ouders werken is er nu eenmaal minder tijd voor elkaar. En in het weekend hebben pubers vaak andere dingen te doen. Had ik ook, dus dat zal vast niet veranderd zijn.quote:Op maandag 3 april 2006 15:49 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Dat deden mensen dus vroeger ook niet, die manier van aandacht besteden aan je kinderen is echt iets van de laatste generatie ofzo. Hoe verklaar je dan dat de maatschappij juist achteruit gaat?
Tijd aan je kinderen besteden was er niet? De kinderen hielpen mee in familie-bedrijven bij bvb boeren. Je bracht meer tijd door 's avonds, omdat je geen andere middelen had zoals bvb tv, computers etc... Vroeger (ja daar is hij weer) nam je tijd om naar elkaar te luisteren, tijd voor familie, samen dingen doen. Doordat bvb hedendaags 2 ouders werken is er nu eenmaal minder tijd voor elkaar. En in het weekend hebben pubers vaak andere dingen te doen. Had ik ook, dus dat zal vast niet veranderd zijn.quote:Op maandag 3 april 2006 15:49 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Dat deden mensen dus vroeger ook niet, die manier van aandacht besteden aan je kinderen is echt iets van de laatste generatie ofzo. Hoe verklaar je dan dat de maatschappij juist achteruit gaat?
Als je met het woord 'statistieken' begint te schermen om aan te tonen dat je gelijk hebt, moet je die statistieken ook zelf even boven water toveren om je woroden kracht bij te zetten. Nogal gemakkelijk om wat te roepen en dan te zeggen: zoek het zelf maar....mocht je argument al sterk zijn, is het nu in kracht afgenomen tot 0, zou ik zeggen...quote:Op maandag 3 april 2006 15:48 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ja, waar zie jij mij voor aan?
Zoek zelf!
[..]
Statistieken, statistieken.
En als ik in de krant, op het nieuws of verhalen lees over groepsverkrachtingen etc door een stel galbakkies, dan geloof ik dat ja. Loverboys bijv., had je die vroeger? Of had je toen een paar boeren die hun dienstmeisjes de koeien lieten melken?
Dus![]()
En is waar, door de media horen we zeker meer, toch denk/vermoed ik dat het ook meer gebeurt.
Meer mensen, meer tuig ook enzo. Niks psychologisch aan, gewoon realistisch.
Men besteedde wel veel tijd met elkaar, maar een echte emotionele verbinding was er niet in de vorm zoals men die nu aanbeveelt. Zeker niet van vaders kant.quote:Op maandag 3 april 2006 15:55 schreef Mukie het volgende:
[..]
Tijd aan je kinderen besteden was er niet? De kinderen hielpen mee in familie-bedrijven bij bvb boeren. Je bracht meer tijd door 's avonds, omdat je geen andere middelen had zoals bvb tv, computers etc... Vroeger (ja daar is hij weer) nam je tijd om naar elkaar te luisteren, tijd voor familie, samen dingen doen. Doordat bvb hedendaags 2 ouders werken is er nu eenmaal minder tijd voor elkaar. En in het weekend hebben pubers vaak andere dingen te doen. Had ik ook, dus dat zal vast niet veranderd zijn.
Ik heb het dan niet over een diepgaande search naar elkaars ziel ofzo. Maar die kleine dingen als vragen hoe een test was, waarom je ruzie had en ook merken aan je kind dat hem/haar iets dwars zit. Praten, praten praten...
Het is de drang om te veranderen gevoed door sociologische- en demografische factoren naar mijn mening. Er komt ooit een punt van zelfrelectie van de maatschappij waarna de rol(len) die mensen wensen te spelen in het maatschappelijk beeld opnieuw zullen worden geherevalueerd.quote:Op maandag 3 april 2006 15:48 schreef Mukie het volgende:
[..]
Klopt en aan wie is het dan om te zeggen: "We gaan er ook daadwerkelijk wat aan doen, ipv alleen maar te klagen?"
quote:Op maandag 3 april 2006 15:58 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Het is de drang om te veranderen gevoed door sociologische- en demografische factoren naar mijn mening. Er komt ooit een punt van zelfrelectie van de maatschappij waarna de rol(len) die mensen wensen te spelen in het maatschappelijk beeld opnieuw zullen worden geherevalueerd.
Ho even, je sprongen zijn weer veel te groot. Het feit dat je samen tijd doorbrengt wil nog niet zeggen dat je luistert naar elkaar. En iedere zondag samen naar het park is ook niet het bewijs dat de samenleving in de jaren vijftig beter was.quote:Op maandag 3 april 2006 15:55 schreef Mukie het volgende:
[..]
Tijd aan je kinderen besteden was er niet? De kinderen hielpen mee in familie-bedrijven bij bvb boeren. Je bracht meer tijd door 's avonds, omdat je geen andere middelen had zoals bvb tv, computers etc... Vroeger (ja daar is hij weer) nam je tijd om naar elkaar te luisteren, tijd voor familie, samen dingen doen. Doordat bvb hedendaags 2 ouders werken is er nu eenmaal minder tijd voor elkaar. En in het weekend hebben pubers vaak andere dingen te doen. Had ik ook, dus dat zal vast niet veranderd zijn.
Ik heb het dan niet over een diepgaande search naar elkaars ziel ofzo. Maar die kleine dingen als vragen hoe een test was, waarom je ruzie had en ook merken aan je kind dat hem/haar iets dwars zit. Praten, praten praten...
Ja, vroeger had je heksen (of kruidenvrouwtjes) die op de brandstapel werden gezet, demonstratieve en vrijheidslievende hippies, een paar rebelse nozems en dollemina's die hun bh's verbandden und so weiter. Tegenwoordig heb je groepsverkrachtingen, constante berichtgevingen over zinloos geweld, terrorisme und so weiter.quote:Op maandag 3 april 2006 15:51 schreef Mini_rulez het volgende:
Vroeger had je weer andere dingen. De vorm verandert, maar de onderliggende "slechtheid" niet.
Wat lief, iemand probeert mij op mijn woord 'statistieken' te pakkenquote:Op maandag 3 april 2006 15:57 schreef miss_sly het volgende:
Als je met het woord 'statistieken' begint te schermen om aan te tonen dat je gelijk hebt, moet je die statistieken ook zelf even boven water toveren om je woroden kracht bij te zetten. Nogal gemakkelijk om wat te roepen en dan te zeggen: zoek het zelf maar....mocht je argument al sterk zijn, is het nu in kracht afgenomen tot 0, zou ik zeggen...
De mijnen dat weet ikquote:Op maandag 3 april 2006 15:57 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Men besteedde wel veel tijd met elkaar, maar een echte emotionele verbinding was er niet in de vorm zoals men die nu aanbeveelt. Zeker niet van vaders kant.
Trouwens, dat samen werken viel ook wel mee, bij de arbeiders, bijv. mijnwerkers zoals in het zuiden van het land, werkte de vader (en soms ook de moeder, voor het geld) juist meer uren dan mensen nu werken en was hij nauwelijks thuis.
Ja. Want groepsverkrachtingen zijn echt veel erger dan onschuldige mensen zonder proces terechtstellen.quote:Op maandag 3 april 2006 16:02 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ja, vroeger had je heksen (of kruidenvrouwtjes) die op de brandstapel werden gezet, demonstratieve en vrijheidslievende hippies, een paar rebelse nozems en dollemina's die hun bh's verbandden und so weiter. Tegenwoordig heb je groepsverkrachtingen, constante berichtgevingen over zinloos geweld, terrorisme und so weiter.
Ja, de slechtheid is idd niet uit de mens, en verandert idd alleen maar van vorm...
Lees: wordt erger... whaaa als ik er zelf over nadenk![]()
The world is doomned!
ok, ik overdreef nu lichtelijk
En dit is nu net het punt waarop het mis gaat, geforceerde communicatie. Een bepaalde groep ouders identificeren zich niet meer met hun kind waardoor de emotionele band met hun kroost met de tijd aan het afnemen is. Er treed dan ook vervreemding op waarna kinderen hun 'aandacht' ergens anders gaan opeisen, kan het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks...quote:Op maandag 3 april 2006 16:02 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik denk wel dat het contact tussen ouders en kind verminderd is, sinds de opkomst van televisie en internet.
Ik heb vaak het geveol dat als er toch "gepraat" wordt tussen ouder en kind, dat het vaak geforceerd is.
Maar denk je niet dat die vervreemding juist gevoed wordt door de kloof zoals die ook hier in het topic de boventoon voert: men lijkt de eigen tijd vergeten (zowel wat men zelf allemaal deed als wat leeftijdgenootjes in die tijd deden) en gaan heel erg vanuit de hoogte van de volwassenheid om met kinderen.quote:Op maandag 3 april 2006 16:06 schreef Developersrus het volgende:
[..]
En dit is nu net het punt waarop het mis gaat, geforceerde communicatie. Een bepaalde groep ouders identificeren zich niet meer met hun kind waardoor de emotionele band met hun kroost met de tijd aan het afnemen is. Er treed dan ook vervreemding op waarna kinderen hun 'aandacht' ergens anders gaan opeisen, kan het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks...
Nee. Het ligt alleen maar aan de jeugd. Alle ouderen die klagen hebben gewoon gelijk.quote:Op maandag 3 april 2006 16:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar denk je niet dat die vervreemding juist gevoed wordt door de kloof zoals die ook hier in het topic de boventoon voert: men lijkt de eigen tijd vergeten (zowel wat men zelf allemaal deed als wat leeftijdgenootjes in die tijd deden) en gaan heel erg vanuit de hoogte van de volwassenheid om met kinderen.
volgens mij is dit, hetzij in diverse vormen, altijd al aan de hand geweest.quote:Op maandag 3 april 2006 16:02 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik denk wel dat het contact tussen ouders en kind verminderd is, sinds de opkomst van televisie en internet.
Ik heb vaak het geveol dat als er toch "gepraat" wordt tussen ouder en kind, dat het vaak geforceerd is.
Overigens, ik geef je geheel gelijk dat kinderen die een groot deel van hun tijd in hun eentje doorbrengen, met computers of achter de TV, sociaal veelal zwakke trekken ontwikkelen ....quote:Op maandag 3 april 2006 15:55 schreef Mukie het volgende:
... Je bracht meer tijd door 's avonds, omdat je geen andere middelen had zoals bvb tv, computers etc... Vroeger (ja daar is hij weer) nam je tijd om naar elkaar te luisteren, tijd voor familie, samen dingen doen. ...
Ben ik het met je eens. Het 'kind laten zijn' van je kind wordt in een (te) vroeg stadium de nek om gedraaid naar mijn mening. Kinderen houden zich te vroeg bezig met zaken gerelateerd aan volwassenheid, waardoor er vroegtijdig enorme psychologische druk op hen komt te liggen wat ze in het huidige stadium van hun leven dus niet kunnen relativeren. Dit uit zich naar mijn mening in een (continue) drang naar bevestiging en zelfverrijking. Noem het de zoektocht naar je eigen IK.quote:Op maandag 3 april 2006 16:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar denk je niet dat die vervreemding juist gevoed wordt door de kloof zoals die ook hier in het topic de boventoon voert: men lijkt de eigen tijd vergeten (zowel wat men zelf allemaal deed als wat leeftijdgenootjes in die tijd deden) en gaan heel erg vanuit de hoogte van de volwassenheid om met kinderen.
dat bedoelde ik dus ook onder andere!quote:Op maandag 3 april 2006 16:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Pffff. ga toch weg.quote:Op maandag 3 april 2006 16:06 schreef Polen het volgende:
Ja. Want groepsverkrachtingen zijn echt veel erger dan onschuldige mensen zonder proces terechtstellen.
agreed!quote:Op maandag 3 april 2006 16:15 schreef Tha_Erik het volgende:
Even iets anders, maar ik kan me zo ontzettend ergeren aan het excuus dat iets komt omdat we aan het "puberen" zijn. Alsof het daardoor minder echt is, minder belangrijk.
Kijk en dat is bvb exact hetzelfde wat jij ook deed. De tijdsspanning waarover we praten (van de OP uit gezien) is niet meer dan 10-15 jaar. Je kunt het breed trekken, heeeeeel erg breed. Vandaar dat ik vroeg; "Ben ik nu gewoon oud omdat ik denk dat er zoveel veranderd is binnen 10j en dit niet strookt met de jeugd die ik vroeger heb gehad?"quote:Op maandag 3 april 2006 16:00 schreef Polen het volgende:
[..]
Ho even, je sprongen zijn weer veel te groot. Het feit dat je samen tijd doorbrengt wil nog niet zeggen dat je luistert naar elkaar. En iedere zondag samen naar het park is ook niet het bewijs dat de samenleving in de jaren vijftig beter was.
Wat jij beschrijft zijn gewoon slechte ouders, dat kan je die kinderen niet kwalijk nemen en dat kan je alleen zelf beter doen.
De Vriendinquote:Op maandag 3 april 2006 16:17 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Pffff. ga toch weg.
Ik heb het oa over dat meisje van een tijdje terug in het nieuws. Die etterbakkies zijn merendeels gepakt. Hebben dus bekend. Dit soort dingen gruwel ik van, en associeer ik je bijna met die mensen/jongens zelf die haar op school voor slet uitmaakten. Haar moeder heeft het verhaal geschreven in de Vriendin ofzo.
Ik heb dat verhaal gelezen en het was mensonterend. Haar hele leven is verpest, ze was mooi, maakt zichzelf nu lelijk (grote slobbertruien, geen ma-kup, etc), en van school gegaan en paar van die ettertjes zaten er dus nog. Lang leve het systeem! Dus kom niet aan met van dat soort onzinreacties, want in mijn ogen bescherm je dan zo'n vieze verkrachter, die HEEFT bekend, mafketel.
Zelfde als een berichtgeving over zinloos geweld. Wou je soms ook zeggen dat zo'n knul zichzelf door de kop schiet of mishandeld ofzo. Zoals ik al zei, ga toch weg!
Misschien geloof jij wel in heksen, dat kan. Ik geloof niet in heksen. En mensen ter dood veroordelen omdat ze heks zijn valt in mijn boekje dus onder 'onschuldigen terechtstellen'.quote:Op maandag 3 april 2006 16:17 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Pffff. ga toch weg.
Ik heb het oa over dat meisje van een tijdje terug in het nieuws. Die etterbakkies zijn merendeels gepakt. Hebben dus bekend. Dit soort dingen gruwel ik van, en associeer ik je bijna met die mensen/jongens zelf die haar op school voor slet uitmaakten. Haar moeder heeft het verhaal geschreven in de Vriendin ofzo.
Ik heb dat verhaal gelezen en het was mensonterend. Haar hele leven is verpest, ze was mooi, maakt zichzelf nu lelijk (grote slobbertruien, geen ma-kup, etc), en van school gegaan, een paar van die ettertjes zaten er dus nog. Lang leve het systeem! Dus kom niet aan met van dat soort onzinreacties, want in mijn ogen bescherm je dan zo'n vieze verkrachter, die HEEFT bekend, mafketel.
Zelfde als een berichtgeving over zinloos geweld. Wou je soms ook zeggen dat zo'n knul zichzelf door de kop schiet of mishandeld ofzo. Zoals ik al zei, ga toch weg!
Eensch "omdat het moet" en niet omdat ze het willen. Hun kind WILLEN LEREN KENNEN.quote:Op maandag 3 april 2006 16:02 schreef Tha_Erik het volgende:
Dus jij praat alleen maar met je kind omdat het moet?quote:Op maandag 3 april 2006 16:21 schreef Mukie het volgende:
[..]
Eensch "omdat het moet" en niet omdat ze het willen. Hun kind WILLEN LEREN KENNEN.
die dingen gebeurden ook "in mijn tijd"quote:Op maandag 3 april 2006 16:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De Vriendin
Ja, zo'n verhaal is vreselijk, het meisje in kwestie is inderdaad een arm slachtoffer en de jongens in kwestie is tuig. Maar dan nog is dit een uitwas, geen dagelijkse kost op iedere middelbare school in Nederland, dat is waar heto m gaat: nunaces.....
In veel gevallen wordt dat wel gedaan. Ze zien bij dr. Phil op tv dat het goe dis als er gesprekken worden gevoerd tussen ouders en kind, en vervolgens wordt er aan tafel gegeten, om te "praten".quote:Op maandag 3 april 2006 16:22 schreef Polen het volgende:
[..]
Dus jij praat alleen maar met je kind omdat het moet?
Vroeger mochten kinderen aan tafel helemaal niet praten.quote:Op maandag 3 april 2006 16:23 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
In veel gevallen wordt dat wel gedaan. Ze zien bij dr. Phil op tv dat het goe dis als er gesprekken worden gevoerd tussen ouders en kind, en vervolgens wordt er aan tafel gegeten, om te "praten".
oeh *huiver* maar dat deden mijn ouders ook wel hoor!!quote:Op maandag 3 april 2006 16:23 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
In veel gevallen wordt dat wel gedaan. Ze zien bij dr. Phil op tv dat het goe dis als er gesprekken worden gevoerd tussen ouders en kind, en vervolgens wordt er aan tafel gegeten, om te "praten".
"de jeugd van tegenwoordig" is inderdaad een uitspraak die al erg bejaard isquote:Op maandag 3 april 2006 16:25 schreef Polen het volgende:
En kom niet aan met dat gelul over dat het maar om 10 - 15 jaar gaat, in de jaren 80 was iedereen punker en kraker en schopte tegen alles, dat was natuurlijk ook mis volgens de ouderen.
je hoeft mij niet te overtuigen hoor, ik ben het met je eensquote:Op maandag 3 april 2006 16:22 schreef MarMar het volgende:
[..]
die dingen gebeurden ook "in mijn tijd"
das toch al gauw 14 jaar geleden.. alleen was er toen nog geen openheid over en kon mijn moeder totaal niet over dat soort dingen praten..
maw: gooi dingen niet te snel op de stapel van "de jeugd van tegenwoordig" want dat is buhlshit..
en polen heeft gelijk, het is niet erger of minder erg dan het veroordelen en op brandstapels gooien van mensen omdat ze anders zijn/denken/geloven.
ja maar, ik viel je ook bij, niet aanquote:Op maandag 3 april 2006 16:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
je hoeft mij niet te overtuigen hoor, ik ben het met je eens
Gelukkig, nog meer genuanceerde mensenquote:
Te veel nuance kan ook leiden tot bagatellisering... Te veel is nooit goed...quote:Op maandag 3 april 2006 16:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Gelukkig, nog meer genuanceerde mensen
"Te" is nooit goed, behalve in tevreden en tequila.quote:Op maandag 3 april 2006 16:34 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Te veel nuance kan ook leiden tot bagatellisering...
En daar hebben we de kern van het verhaal. In elke tijd was er wel wat met de jeugd volgens de ouderen. Nu ook weer. Je wordt oud Mukiequote:Op maandag 3 april 2006 16:29 schreef MarMar het volgende:
[..]
"de jeugd van tegenwoordig" is inderdaad een uitspraak die al erg bejaard is
Nee Pheno, je begrijpt het weer verkeerd. NU IS HET veel ERGER dan het OOIT is geweest.quote:Op maandag 3 april 2006 16:36 schreef Pheno het volgende:
[..]
En daar hebben we de kern van het verhaal. In elke tijd was er wel wat met de jeugd volgens de ouderen. Nu ook weer. Je wordt oud Mukie
Behalve de (gevulde) tomatensoep van Unox dan!quote:Op maandag 3 april 2006 16:39 schreef Polen het volgende:
[..]
Nee Pheno, je begrijpt het weer verkeerd. NU IS HET veel ERGER dan het OOIT is geweest.
Dat is bs, dat weet je zelf ook.quote:Op maandag 3 april 2006 16:09 schreef Polen het volgende:
[..]
Nee. Het ligt alleen maar aan de jeugd. Alle ouderen die klagen hebben gewoon gelijk.
Als mensen nou eens zouden stoppen met alles te willen vergelijken in termen als beter/slechter erger/minder erg en gewoon elke situatie op zich zouden bekijken, om vervolgens te bepalen hoe ze het beste kunnen handelen.. en dat geldt niet alleen voor situaties, maar ook voor mensen, of dat nou volwassenen, tieners, kids, of kleuters zijn.. "Wij" volwassenen willen toch ook als individu beschouwd worden?quote:Op maandag 3 april 2006 16:34 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Te veel nuance kan ook leiden tot bagatellisering... Te veel is nooit goed...![]()
Hoeveel van deze gevallen zouden er zijn denk je?quote:Op maandag 3 april 2006 15:52 schreef Polen het volgende:
[..]
Je haalt dingen door elkaar.
Individuele gevallen van verwaarlozing koppel je aan nationale berichtgeving.
Kom dan eens met getallen om die feiten te ondersteunen. Een paar losers die bij DSB een lening afsluiten (LEEN VAN FRISIAquote:Op maandag 3 april 2006 16:46 schreef Mukie het volgende:
[..]
Hoeveel van deze gevallen zouden er zijn denk je?
Het is een feit dat voor ouders het bijna ondoenbaar is om meer dan 2 kinderen te hebben.
Het is een feit dat mensen hun vakantiegeld merendeels gebruiken om hun schulden af te betalen, omdat alles zo duur aan het worden is.
Het is dus ook een feit dat men tegenwoordig bijna niet meer kan leven van maar 1 inkomen (hetzij door vader of door moeder).
Jepquote:Op maandag 3 april 2006 16:13 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik denk dat de probleem gevallen best te helpen zijn, maar als ze niet geholpen wíllen worden is de kans klein dat de hulp ook echt helpt.
Snappen we het nog?
http://www.nibud.nl/docs/vak2005.pdfquote:Op maandag 3 april 2006 16:48 schreef Polen het volgende:
[..]
Kom dan eens met getallen om die feiten te ondersteunen. Een paar losers die bij DSB een lening afsluiten (LEEN VAN FRISIA) zijn niet de reden dat de hele samenleving ontspoort.
De Vriendin ja, ik wist dat deze reactie ging komen.quote:Op maandag 3 april 2006 16:18 schreef miss_sly het volgende:
De Vriendin
Ja, zo'n verhaal is vreselijk, het meisje in kwestie is inderdaad een arm slachtoffer en de jongens in kwestie is tuig. Maar dan nog is dit een uitwas, geen dagelijkse kost op iedere middelbare school in Nederland, dat is waar heto m gaat: nunaces.....
46 % gebruikt het voor vakanties + 18 % Spaart het voor de lange termijn + 10 % gebruikt het voor het huishouden + 8 % doet een grote aankoop + 8 % gebruikt het voor 'iets anders' + 3% belegt het.quote:Op maandag 3 april 2006 16:55 schreef Mukie het volgende:
[..]
http://www.nibud.nl/docs/vak2005.pdf
16% + 13% geeft zijn vakantiegeld af aan schuldenaren/rekeningen omdat het allemaal te duur is etc.. Dat is wat ik nu 123 vind.
Aha, ok, dan denken we wrs dáárover iig hetzelfde.quote:Op maandag 3 april 2006 16:21 schreef Polen het volgende:
Misschien geloof jij wel in heksen, dat kan. Ik geloof niet in heksen. En mensen ter dood veroordelen omdat ze heks zijn valt in mijn boekje dus onder 'onschuldigen terechtstellen'.
En lees dan nog eens mijn reactie, daarna die van jou.
oke, je reageert niet op mijn opmerking.. dan ff ietsjes harderquote:Op maandag 3 april 2006 17:03 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
De Vriendin ja, ik wist dat deze reactie ging komen.
Weet ook niet eens of het de Vriendin was hoor, dat terzijde, maar volgens mij wel.
En waar had het anders in moeten staan? De Telegraaf? Doen niet aan dagboekverhalen, maar alleen aan korte, zakelijke nieuwsberichten. De Donald Duck? Nee, dat zijn strips. De National Geographic? Kom op zeg. Die moeder wou haar verhaal kwijt, mede om ouders oplettender te maken én mede vooral omdat dit soort dingen kunnen gebeuren.
Het was een verhaal van een moeder die verscheurd is, omdat haar dochter kapot is gemaakt. Daar ging het verhaal over: nuchter, realistisch, en vooral mensonterend. Dat het in de vriendin whatsoever stond, doet er, voor mij iig, niets aan af. Het kranten-artikel stond er nota bene bij, of althans de inleiding, dit was het verhaal erachter.
Wat betreft uitzonderingen, want dat bedoel je toch, nuances.
Klein ander voorbeeld dan, paar jaar geleden op mijn oude school, gezellig & leuk.
Nu was ik er laatst, overal detectiepoortjes, kaal & koud. Toeval of feit?
You tell me.
Dan ben ik zeker kippig, want zie niet waar je op mij reageert hoorquote:Op maandag 3 april 2006 17:16 schreef MarMar het volgende:
oke, je reageert niet op mijn opmerking.. dan ff ietsjes harder
IK zie geen verschil met MIJN tijd.. behalve dan dat moeders toen niet zo snel in de Vriendin gingen schrijven en het verhaal snel in de doofpot gestopt werd.
Waar ben je nu dan met je argument dat het met de tijdsgeest te maken heeft?
Ik heb (nog) geen kinderen.quote:Op maandag 3 april 2006 16:22 schreef Polen het volgende:
[..]
Dus jij praat alleen maar met je kind omdat het moet?
Of dat ze het proberen, maar geen ideehebben hoe ze het aan moeten pakkenquote:Op maandag 3 april 2006 17:30 schreef Mukie het volgende:
[..]
Ik heb (nog) geen kinderen.
Maar heb wel gemerkt dat sommige ouders alleen met hun kinderen praten als het hen uitkomt en omdat het dan "moet". Niet omdat ze interesse tonen in hun kinderen en willen weten wat er in hen omgaat.
Ik heb gemerkt dat mensen zonder kinderen het altijd beter denken te weten en de grootste plannen hebben met hun kroost waar meestal vrij weinig van terecht komt in de praktijk.quote:Op maandag 3 april 2006 17:30 schreef Mukie het volgende:
[..]
Ik heb (nog) geen kinderen.
Maar heb wel gemerkt dat sommige ouders alleen met hun kinderen praten als het hen uitkomt en omdat het dan "moet". Niet omdat ze interesse tonen in hun kinderen en willen weten wat er in hen omgaat.
ook gekeken naar de cijfers in vergelijking van de vorige jaren.quote:Op maandag 3 april 2006 17:11 schreef Polen het volgende:
[..]
46 % gebruikt het voor vakanties + 18 % Spaart het voor de lange termijn + 10 % gebruikt het voor het huishouden + 8 % doet een grote aankoop + 8 % gebruikt het voor 'iets anders' + 3% belegt het.
Dat betekent dat 93 % van de respondenten het gewoon uitgeeft aan niet-schulden.
Dat het totale aantal procenten op 149 komt duidt misschien op het feit dat men met het bedrag meer dan alleen één ding doet.
Vragen, praten, communiceren met anderen.quote:Op maandag 3 april 2006 17:35 schreef Dickies het volgende:
[..]
Ik heb gemerkt dat mensen zonder kinderen het altijd beter denken te weten en de grootste plannen hebben met hun kroost waar meestal vrij weinig van terecht komt in de praktijk.
Trouwens, hoe weet jij zo goed hoe dat er allemaal aan toegaat bij anderen?
Dat kan natuurlijk ook.quote:Op maandag 3 april 2006 17:31 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Of dat ze het proberen, maar geen ideehebben hoe ze het aan moeten pakken.
Niet omgaan met is iets anders dan interesse tonen of praten over wat er in hen omgaat. Jongeren zijn vaak gesloten tegenover ouders, en als ouders dan gaan aandringen, sluiten jongeren zich vaak nog meer af. Sommige ouders kunnen kinderen niet laten openstellen of hebben er moeite mee.quote:Op maandag 3 april 2006 17:38 schreef Mukie het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook.
Maar hoe kun je nu in hemelsnaam niet weten hoe om te gaan met je eigen kinderen?
Dan is er toch iets mis gegaan aan de basis, denk je niet?
En dan gooien ze hun hele 'opvoedplan' op tafel en vertellen ze je exact wanneer ze met hun kinderen praten en wanneer niet?quote:Op maandag 3 april 2006 17:37 schreef Mukie het volgende:
[..]
Vragen, praten, communiceren met anderen.
I know het klinkt raar, maar inderdaad. Mensen komen soms bij mij om raad te vragen hoe ze moeten omgaan met kids, omdat ze zelf niet weten hoe ze ermee moeten omgaan, of dat ze niet weten wat in hen omgaat. Ik weet het ook allemaal niet, heb ik ook nooit beweerd. Maar als buitenstaander kun je soms bepaalde dingen makkelijker/sneller zien dan wanneer je er zelf staat. Wat ze ermee doen is een 2e.quote:Op maandag 3 april 2006 17:41 schreef Dickies het volgende:
[..]
En dan gooien ze hun hele 'opvoedplan' op tafel en vertellen ze je exact wanneer ze met hun kinderen praten en wanneer niet?Doe je dat ook bij vreemden?
Of trek je gewoon conclusies op wat je ziet hoe het bij anderen gaat? Maw je ziet nog niet eens de helft.
Mkay, dat is soms wel waar. Maar als je het zelf in de praktijk zou moeten brengen piep je ook anders. M;n nicht was altijd 'kinderjuf' ofzo, weet ik veel wat ze precies deed in ieder geval op een peuterschool etc. Maar als je soms zag hoe ze met d'r eigen kinderen omging..quote:Op maandag 3 april 2006 17:47 schreef Mukie het volgende:
[..]
I know het klinkt raar, maar inderdaad. Mensen komen soms bij mij om raad te vragen hoe ze moeten omgaan met kids, omdat ze zelf niet weten hoe ze ermee moeten omgaan, of dat ze niet weten wat in hen omgaat. Ik weet het ook allemaal niet, heb ik ook nooit beweerd. Maar als buitenstaander kun je soms bepaalde dingen makkelijker/sneller zien dan wanneer je er zelf staat.
Eens, jongeren zijn idd meer gesloten tov hun ouders.quote:Op maandag 3 april 2006 17:41 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Niet omgaan met is iets anders dan interesse tonen of praten over wat er in hen omgaat. Jongeren zijn vaak gesloten tegenover ouders, en als ouders dan gaan aandringen, sluiten jongeren zich vaak nog meer af. Sommige ouders kunnen kinderen niet laten openstellen of hebben er moeite mee.
Ben ik het ook helemaal mee eens. Als babysitter bijvoobeeld. De kids gedragen zich dan perfect, luisteren goed, eten alles netjes op, maken geen zooi etc... Maar als de ouders er zijn, een totaal ander kind. Dan zie je als babysitter zijnde, alleen de positieve kanten en weet je niet wat er verder nog speelt.quote:Op maandag 3 april 2006 17:50 schreef Dickies het volgende:
[..]
Mkay, dat is soms wel waar. Maar als je het zelf in de praktijk zou moeten brengen piep je ook anders. M;n nicht was altijd 'kinderjuf' ofzo, weet ik veel wat ze precies deed in ieder geval op een peuterschool etc. Maar als je soms zag hoe ze met d'r eigen kinderen omging..
Ook eensquote:Op maandag 3 april 2006 17:52 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik denk dat je juist door die bepaalde afstand die je hebt een situatie anders kan bekijken dan dat ouders dat zelf doen. Onbewust negeren ouders en kinderen toch een hele hoop, en onbewust handelen ze in een bepaalde manier. Een buitenstaander kan ze daarop attenderen.
Mijn ouders en ik hebben altijd een ontzettend goede band gehad, overal over kunnen praten, maar dat weerhield me er niet van om tijdens de puberteit behoorlijk gesloten te zijn en weinig tijd met ze door te brengen (als in, altijd alleen op mijn kamer of weg met vrienden). Dat hoort er gewoon bij, pubers trekken gewoon veel meer naar hun vrienden/andere jongeren dan naar hun ouders. Misschien is dat wel nodig om onafhankelijk te worden. Dat wil niet zeggen dat ze na de puberteit niet goed terecht komen of dat ze tijdens de puberteit altijd rotkinderen zijn omdat de invloed van de ouders even afneemt.quote:Op maandag 3 april 2006 17:50 schreef Mukie het volgende:
[..]
Eens, jongeren zijn idd meer gesloten tov hun ouders.
Vandaar dat ik blijf hameren op die basis, als je helemaal in het begin totaal open bent naar je kinderen toe. Dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat de kinderen die openheid ook op latere leeftijd ten goede komt, lees bvb puberteit.
je mening kende ik al, ik vroeg eigenlijk meer om een argument... waar basseer je je mening op?quote:Op maandag 3 april 2006 17:28 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Dan ben ik zeker kippig, want zie niet waar je op mij reageert hoor
Oh ja, via Miss Sly vermoed ik, gevonden!
Ik zei al dat de media er zeker toe bedraagt, waaraan is ook maar weer de vraag. Want zelfs media kan ook voor 'negatieve kanten' zorgen. Maar ben ik wel en ook van mening dat er wel degelijk door de grotere bevolkingsomvang, minder respect (anders gebeuren dat soort dingen niet lijkt mij), vrijheid en gelijk daarmee voor veel mensen de kennelijk daarmee gepaard gaande asocialiteit, et cetera, wél groter is dan eerst. Of het nu wel of niet minder kenbaar wordt gemaakt.
Het elkaar-opfokgedoe, het egoïsme, het ieder-voor-zich-mentaliteit.
Bewijzen? Waarom? Lijkt mij logisch(er) en dan heb ik het idd dan nu niet eens over de feitelijke berichtgeving en signalen (al klinkt die zo crú gelijk), maar puur omdat er idd meer individualiteit heerst, maar tegelijk ook groepsvorming ipv solidariteit!
damn, als wat voor partij klink ik nu, vergeet die laatste zinnen maar, klonk gewoon mooier
Dat vind ik dan wel weer heel erg zwart/wit gesteld, ik kan me best voorstellen dat je kinderen in situaties verzeild kunnen raken waar je als ouder ff geen raad mee weet, bovendien zijn kinderen ook individuen en die kunnen net als volwassen mensen op zich ook wel eens erg moeilijk in de ommgang zijn.quote:Op maandag 3 april 2006 17:38 schreef Mukie het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook.
Maar hoe kun je nu in hemelsnaam niet weten hoe om te gaan met je eigen kinderen?
Dan is er toch iets mis gegaan aan de basis, denk je niet?
Kijk die docu nu maarquote:Op maandag 3 april 2006 17:58 schreef MarMar het volgende:
je mening kende ik al, ik vroeg eigenlijk meer om een argument... waar basseer je je mening op?
Mijn ervaring is dat "men" nogal ontwetend reageert.. dingen die nu in de media komen waar men over gilt "dat gebeurde vroeger niet hoor".. meer dan eens denk ik dan "je moest eens weten"
Nu heb ik het niet alleen over dit specifieke geval, maar over veel meer dingen die toegeschreven worden aan de tijdsgeest van nu.
Misschien willen mensen geloven dat in hun jeugd alles nog lief en onschuldig was..
Ja er zijn nu metaaldetectoren op scholen, maar waren er vroeger dan nooit wapens? Wat vroeger veel meer was dan nu, waren bendes.. daar hoor je nu niet zoveel meer van maar dat was in mijn jeugd een tijdje een hype en dat ging wel zo ver dat op het schoolplein ware oorlogen werden georganiseerd na schooltijd.. en ja, minstens met messen.
Daar heb je je groepsvorming ipv solidariteit.. toch al van een tijdje terug.
Grappig was altijd dat iedereen wist wie erbij hoorden en om wie het ging, behalve ouders, leraren en politie.. in de media werd er ook zelden tot nooit met een woord over gerept.. misschien had dat dan weer iets te maken met de ouders van de betreffende kids die liever hun naam niet bezoedeld zagen, ik weet niet hoor, zomaar een idee..
...
Als je ontkent dat de media over de jaren altijd verschuivende aandachtspunten heeft die op dat moment meer in de belangstelling zijn, ben je imho ook hartstikke blind.. maar jahquote:Op maandag 3 april 2006 18:02 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Kijk die docu nu maar
En de media smult ervan? Commerciële zenders misschien en tuurlijk komt en bereikt het nieuws iedereen nu overal. Ik kan het ook andersom zeggen, dus omdat het nu meer in de media komt allemaal, zegt dat dat het niet meer voorkomt dan voorheen. Oneens dus, en in mijn ogen een zwak argument.
De cijfers bevallen je niet, begrijp ik? Kom je weer aanzetten met onderbuikgegevens.quote:Op maandag 3 april 2006 17:37 schreef Mukie het volgende:
[..]
ook gekeken naar de cijfers in vergelijking van de vorige jaren.
Nog geluisterd naar de discussies bij oa nova, het nieuws, Het lagerhuis etc?
Inderdaad. Ik ben nog erg jong, maar als ik íets heb meegekregen van mijn ouders, en gezien bij mensen in mijn omgeving, dan is het wel dat ouders zich heel vaak geen raad weten met hun eigen kinderen.quote:Op maandag 3 april 2006 18:02 schreef MarMar het volgende:
[..]
Dat vind ik dan wel weer heel erg zwart/wit gesteld, ik kan me best voorstellen dat je kinderen in situaties verzeild kunnen raken waar je als ouder ff geen raad mee weet, bovendien zijn kinderen ook individuen en die kunnen net als volwassen mensen op zich ook wel eens erg moeilijk in de ommgang zijn.
Niks van waar. Ik doe dat namelijk niet.quote:Op maandag 3 april 2006 18:15 schreef Mini_rulez het volgende:
Komisch trouwens. Doordat mensen steeds meer slecht nieuws horen over de wereld om hun heen, gaan ze zich zelf ook slechter gedragen. Omdat ze het gevoel hebben dat het toch niks uitmaakt, omdat ze het respect voor andere mensen verliezen, of omdat ze zelfs een hekel krijgen aan bepaalde groepen die zich volgens hun misdragen. Daardoor wordt de maatschappij uiteindelijk inderdaad slechter, en worden hun ideeën bevestigd.
Een self-fulfilling prophecy dus.
Oh, okee. Nee, dan kan het niet zo zijn.quote:Op maandag 3 april 2006 18:16 schreef Polen het volgende:
[..]
Niks van waar. Ik doe dat namelijk niet.
Wat wil jij nou? (om met je sig te sprekenquote:Op maandag 3 april 2006 18:05 schreef MarMar het volgende:
Als je ontkent dat de media over de jaren altijd verschuivende aandachtspunten heeft die op dat moment meer in de belangstelling zijn, ben je imho ook hartstikke blind.. maar jahzelf weten..
Ik heb me altijd al verbaasd over hoeveel mensen NIET (willen) weten.
een ander eikpunt dan de media kom je niet mee.. het verschil tussen nu en vroeger is mij nogsteeds niet duidelijk en wordt me ook niet duidelijker door iets wat je zegt..quote:Op maandag 3 april 2006 18:20 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Wat wil jij nou? (om met je sig te spreken)
Wil je nou een discussie voeren over de media, lijkt me niet.
En wat niet willen weten?
Je hebt het puur en alleen over de media nu, zoals ik al zei, dat zou een apart topic worden dan
En ben ik eerlijk gezegd niet eens zo geïnteresseerd in.
Nee precies, als jouw enige ijkpunt de media is, dan ben je toch zelf hartstikke blindquote:Op maandag 3 april 2006 18:26 schreef MarMar het volgende:
een ander eikpunt dan de media kom je niet mee.. het verschil tussen nu en vroeger is mij nogsteeds niet duidelijk en wordt me ook niet duidelijker door iets wat je zegt..
wat mij betreft sowieso al een nondiscussie, je geeft je mening, oke, prima.. maar als ik zeg dat ik vind dat lucht groen is omdat ik dat vind.. maakt het nog niet zo dat het ook zo is![]()
Wat een onzin. Als jij dat wilt geloven heb je er misschien geen andere argumenten voor nodig dan "ik denk dat nou eenmaal", maar dat kun je geen discussie noemen. Als je er, zoals hier op een forum, andere mensen van wilt overtuigen dat jij gelijk hebt, zul je toch echt met iets beters moeten komen.quote:Op maandag 3 april 2006 18:35 schreef sweetgirly het volgende:
Voor sommige dingen is nou eenmaal weinig bewijs voor nodig. Heb je zelfs de statistieken niet voor nodig.
In de OP wordt expliciet de vraag gesteld of er nu echt zulke grote verschillen zijn tussen de jeugd van tegenwoordig en de generatie van TS. Als je niet op die vraag wilt ingaan, heb je hier volgens mij weinig te zoeken.quote:Op maandag 3 april 2006 18:35 schreef sweetgirly het volgende:
En dan kan jij komen met 'vroeger sloegen ze ook oude mensen in elkaar'.
Ik leef nu, simpel!
Ja, 'onze' argumenten zijn niet alleen duidelijk maar ook gewoon heel erg goed.quote:Op maandag 3 april 2006 18:40 schreef sweetgirly het volgende:
Eigenlijk moest ik gewoon eten
Maar kom op, die argumenten van jullie zijn duidelijk.
Woorden zoals vroeger was het ook al zo, media et cetera. * knock knock.
ik ben eten, doei lieve mensen
Elke poging tot het onderbouwen van een mening is beter dan "ik denk het" of "het klinkt wel logisch".quote:Op maandag 3 april 2006 18:40 schreef sweetgirly het volgende:
wij hebben dan tenminste nog iets sterkere argumenten dan "ik leef nu" en "ik denk dat nou eenmaal"quote:Op maandag 3 april 2006 18:40 schreef sweetgirly het volgende:
En dat bepaal jij?quote:Op maandag 3 april 2006 18:38 schreef Mini_rulez het volgende:
In de OP wordt expliciet de vraag gesteld of er nu echt zulke grote verschillen zijn tussen de jeugd van tegenwoordig en de generatie van TS. Als je niet op die vraag wilt ingaan, heb je hier volgens mij weinig te zoeken.
Zie onder je.quote:Op maandag 3 april 2006 18:44 schreef MarMar het volgende:
wij hebben dan tenminste nog iets sterkere argumenten dan "ik leef nu" en "ik denk dat nou eenmaal"
maar eet smakelijk.. en verder ben ik het eens met de stelling dat je hier weinig te zoeken hebt als je eigenlijk niet inhoudelijk op de vraag van TS ingaat..
Dat lijkt me voldoende aangetoond met goede argumentatie.quote:Op zondag 2 april 2006 23:25 schreef Mukie het volgende:
Naar aanleiding van het gesprek uit FB in US, vraag ik me het volgende af;
Ben ik inderdaad nu zo oud?
Zelfde verhaal.quote:Is er inderdaad al een "generatiekloof" gevormd binnen de 10 jaar?
De tekst 'de jeugd van tegenwoordig' gebruiken duidt wel heel erg aan dat je je oud voelt, ja.quote:Het is pas een kleine 13 jaar geleden dat ik 16 was. Toch begrijp ik de jeugd van tegenwoordig niet meer.
Generaliseren is niet okay.quote:Bitches dit, ho's dat, pussy voor en achter. Kleinerend gedrag is standaard en respect voor elkaar hebben of plezier is uit. Hoe denken jullie hierover?
Tot nu toe is de discussie nog niet zo persoonlijk geweest als jouw post hierboven. Bah.quote:Op maandag 3 april 2006 18:47 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Dus kom ajb niet zo kortzichtig en persoonlijk doen, mevrouw 1986.
Want zo'n reactie slaat juist nergens op. En nu gaarna ot, ga maar babbelen over de criminele jeugd of whatever, zonder mij.
Yeah right.quote:Op maandag 3 april 2006 18:54 schreef Polen het volgende:
Tot nu toe is de discussie nog niet zo persoonlijk geweest als jouw post hierboven. Bah.
Ik kan wellicht meepraten over jeugd.. maar ben oud genoeg om te weten wanneer het zinloos is om op een degelijk niveau proberen te discusseren met een bepaald persoon, je hebt zelf al gezegd je mening duidelijk gegeven te hebben, daar waren we ook wel al achterquote:Op maandag 3 april 2006 18:52 schreef sweetgirly het volgende:
Wacht op geweldige argumenten van mini-rulez, mevrouw Marmar en heer Polen
* kijkt om zich heen, maar ziet niets., ik was eten, nu echt weg is.
Je had ze idd al haarfijntjes gegeven, good for you.quote:Op maandag 3 april 2006 18:58 schreef MarMar het volgende:
Ik kan wellicht meepraten over jeugd.. maar ben oud genoeg om te weten wanneer het zinloos is om op een degelijk niveau proberen te discusseren met een bepaald persoon, je hebt zelf al gezegd je mening duidelijk gegeven te hebben, daar waren we ook wel al achter
Wij hebben daarentegen onze argumenten al duidelijk gegeven imho.. en ik antwoord op een gegeven moment gewoon niet meer als mensen steeds hetzelfde blijven vragen.
Je mening hebben we onderhand wel gezien, nu je argumenten nog.quote:Op maandag 3 april 2006 18:58 schreef sweetgirly het volgende:
En mevrouw Marmar en mini-rulez kunnen kennelijk niet goed lezen mbt meningen willen lezen. En de mijne waren erg duidelijk. En dan van dat soort reacties geven.
Ja, die verschilt. Vandaar die vraag om die cijfers.quote:Op maandag 3 april 2006 18:58 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Yeah right.
Ok, jij valt misschien nog mee, maar verschilt de statistiekenvraag die jij stelde dan zo met mijn vraag over laat zien dan die geweldige argumenten.
Zoek en gij zult vinden, zeggen ze altijd..quote:Op maandag 3 april 2006 19:01 schreef Mini_rulez het volgende:
Je mening hebben we onderhand wel gezien, nu je argumenten nog.
Ach ja, laat ook maar. Wat weet ik er nou van, iemand uit 1986.![]()
Leefstijds"argumenten" zijn echt zo... foutquote:
Dat kun jij natuurlijk niet weten, jij bent nóg jonger.quote:Op maandag 3 april 2006 19:07 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Leefstijds"argumenten" zijn echt zo... fout.
Bij jou niet, jij komt uit Lu..uhhh Schoonhovenquote:Op maandag 3 april 2006 19:07 schreef Tha_Erik het volgende:
Leefstijds"argumenten" zijn echt zo... fout.
Het is wel een feit dat naarmate je ouder wordt en dus levenservaring opdoet, je de causale verbanden beter kunt ontdekken.quote:Op maandag 3 april 2006 19:11 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Dat kun jij natuurlijk niet weten, jij bent nóg jonger.
Eigen ervaringen (van ons, jongeren in dit geval) wegen blijkbaar niet zo zwaar als ze tegen iemands eigen mening ingaan als wanneer ze die bevestigen.
Het is ook een feit dat een bepaalde mate van intelligentie ervoor kan zorgen dat sommige mensen daar op jonge leeftijd al beter toe in staat zijn dan anderen het ooit zullen kunnen.quote:Op maandag 3 april 2006 19:13 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Het is wel een feit dat naarmate je ouder wordt en dus levenservaring opdoet, je de causale verbanden beter kunt ontdekken.
Klopt! Je kunt niet iedereen over 1 kam scheren, maar voor het overgrote deel geldt dit wel de meeste mensen op zo'n leeftijd geen of minder effectief 'spiegelmateriaal' hebben gezien ze (te) druk zijn om zich zelf te ontdekken qua persoon (focus) etc. en hierdoor hun perceptie van hun omgeving dusdanig wordt vertroebeld.quote:Op maandag 3 april 2006 19:15 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Het is ook een feit dat een bepaalde mate van intelligentie ervoor kan zorgen dat sommige mensen daar op jonge leeftijd al beter toe in staat zijn dan anderen het ooit zullen kunnen.
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen hun gehele leven niet de capaciteit ontwikkelen tot het zien van causaal verband.quote:Op maandag 3 april 2006 19:18 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Klopt! Je kunt niet iedereen over 1 kam scheren, maar voor het overgrote deel geldt dit wel de meeste mensen op zo'n leeftijd geen of minder effectief 'spiegelmateriaal' hebben gezien ze (te) druk zijn om zich zelf te ontdekken qua persoon (focus) etc. en hierdoor hun perceptie van hun omgeving dusdanig wordt vertroebeld.
quote:Op maandag 3 april 2006 19:19 schreef sweetgirly het volgende:
Oh jee, nu wordt er met het iq gestrooid hoor
Hou toch op, en ga eens ot lieve kinders!
Niet zo stampvoeten, daar wordt de aarde allemaal maar scheef van.
![]()
Mensen hebben ook de neiging om, zo gauw ze enige denkbeelden hebben ontwikkeld, alle inkomende informatie zó te interpreteren dat hun bestaande ideeën bevestigd worden, waardoor hun perceptie van de wereld evengoed vertroebeld wordt. Daar hebben jonge mensen dan weer minder last van.quote:Op maandag 3 april 2006 19:18 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Klopt! Je kunt niet iedereen over 1 kam scheren, maar voor het overgrote deel geldt dit wel de meeste mensen op zo'n leeftijd geen of minder effectief 'spiegelmateriaal' hebben gezien ze (te) druk zijn om zich zelf te ontdekken qua persoon (focus) etc. en hierdoor hun perceptie van hun omgeving dusdanig wordt vertroebeld.
Klopt! Daarom zijn hele jongen kinderen ook zo puur in het ontvangen van emotionele nonverbale signalen. Het hele niveau van interpretatie is minder complex, dus de reactie is erg instinctief. Naar mate we ouder worden en dus 'mentaal vervuild' raken kunnen de signalen minder eenduidig worden geinterpreteerd. We raken dus alsware een stuk instinctief bewustzijn kwijt en verruilen dit voor enige mate van cultivering.quote:Op maandag 3 april 2006 19:23 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Mensen hebben ook de neiging om, zo gauw ze enige denkbeelden hebben ontwikkeld, alle inkomende informatie zó te interpreteren dat hun bestaande ideeën bevestigd worden, waardoor hun perceptie van de wereld evengoed vertroebeld wordt. Daar hebben jonge mensen dan weer minder last van.
Dat zeg ik niet.quote:Op maandag 3 april 2006 18:05 schreef Polen het volgende:
[..]
De cijfers bevallen je niet, begrijp ik? Kom je weer aanzetten met onderbuikgegevens.
Vandaar dat verdere ontwikkeling, lezen, discussieren ook ten goede komt van "ons oudjes"quote:Op maandag 3 april 2006 19:28 schreef Developersrus het volgende:
[..]
Klopt! Daarom zijn hele jongen kinderen ook zo puur in het ontvangen van emotionele nonverbale signalen. Het hele niveau van interpretatie is minder complex, dus de reactie is erg instinctief. Naar mate we ouder worden en dus 'mentaal vervuild' raken kunnen de signalen minder eenduidig worden geinterpreteerd. We raken dus alsware een stuk instinctief bewustzijn kwijt en verruilen dit voor enige mate van cultivering.
Shit nu al zo oud?quote:Op maandag 3 april 2006 18:51 schreef Polen het volgende:
Zal ik de vraag nog even quoten.
[..]
Dat lijkt me voldoende aangetoond met goede argumentatie.
ALs ik idd zo oud ben, dan is er dus ook een generatiekloof.quote:Zelfde verhaal.
Hedendaagse jeugd beter dan? Hoe wil je anders het verschil aangeven?quote:De tekst 'de jeugd van tegenwoordig' gebruiken duidt wel heel erg aan dat je je oud voelt, ja.
Eens, maar een reactie uitlokken om een nette en volwassen discussie te voeren wel.quote:Generaliseren is niet okay.
Geen beginnen aanquote:Op maandag 3 april 2006 18:37 schreef MarMar het volgende:
lekker simpel gedacht idd.. ik leef nu, dus het bestaat nu..
ow well.. ik ga je niet vertellen waar je jezelf allemaal precies tegenspreekt, het is mij duidelijk genoeg.
Ik weet niet hoe het met jou zit maar mijn rollator staat standaard al voor mijn deur geparkeerd.quote:Op maandag 3 april 2006 19:48 schreef Mukie het volgende:
[..]
Vandaar dat verdere ontwikkeling, lezen, discussieren ook ten goede komt van "ons oudjes"![]()
Hé, dat hoorde ikquote:
Nogmaals, ik schrijf de hele jeugd (alsjeblieft zeg , ben zelf soms nog eenquote:Op maandag 3 april 2006 15:34 schreef miss_sly het volgende:
Als je met persoonlijke opmerkingen begint, moet je niet raar staan te kijken als je iets dergelijks ook terugkrijgt.quote:Op maandag 3 april 2006 22:45 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Hé, dat hoorde ik, 37-jarige, zou je overigens niet zeggen
of toch deze
![]()
Had trouwens nog een enkele reactie gemist, werd opeens ook zoveel gereageerd opeens.
Oa deze:
[..]
Nogmaals, ik schrijf de hele jeugd (alsjeblieft zeg , ben zelf soms nog een) niet af.
Ik schrijf niemand trouwens af, voor iedereen is er (nog) een kans. Dat ik vind, ja dus, dat er respectloze jongeren (maar ook ouderen trouwens) tussen lopen, ja dus.
En seksbelust tuig etc.
Je zei ook al slechterikken. Overdrijven en niet geheel kunnen of willen lezen, is ook een vak.
Lees eens terug, en neem dan je eigen zin in acht.quote:Op maandag 3 april 2006 22:57 schreef miss_sly het volgende:
Als je met persoonlijke opmerkingen begint, moet je niet raar staan te kijken als je iets dergelijks ook terugkrijgt.
Maar goed, ik ga met jou niet in discussie verder, want je 'gelooft'en 'denkt' en 'vindt' van alles, maar komt nergens met argumenten of onderbouwingen, dus dat is zinloos, net als discussieren met zwaar gelovigen over het bestaan van god.
Feit blijft dat jij het over een generatiekloof hebt. Volgens mij gaat het niet over generaties, maar over gedragingen van een gedeelte van de generatie die jij voor het gemak op de rest projecteert.quote:
Prachtige tekst, poetisch, bijna.quote:Op maandag 3 april 2006 17:28 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Bewijzen? Waarom? Lijkt mij logisch(er) en dan heb ik het idd dan nu niet eens over de feitelijke berichtgeving en signalen (al klinkt die zo crú gelijk), maar puur omdat er idd meer individualiteit heerst, maar tegelijk ook groepsvorming ipv solidariteit!
Volgens mij had ik het over idd de gedragingen van een gedeelte van de generatie die ik dus niet voor het gemak op de rest projecteer. Hallo, ik vind koters juist zo leukquote:Op dinsdag 4 april 2006 00:00 schreef het_fokschaap het volgende:
Feit blijft dat jij het over een generatiekloof hebt. Volgens mij gaat het niet over generaties, maar over gedragingen van een gedeelte van de generatie die jij voor het gemak op de rest projecteert.
Misschien leuk om een discussie te starten, maar het ligt vaak veel genuanceerder. Niet iedereen kijkt naar TMF.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |