abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36510181
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:21 schreef MrBean het volgende:

In die strakke gereformeerde diensten wel bedoel je ....
Ook te weinig, maar wel méér.
pi_36510344
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:22 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ook te weinig, maar wel méér.
Want?
pi_36510374
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 19:48 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Tja, voor het fijne gemeenschappelijke warme gevoel kun je ook naar een voetbalwedstrijd. .
vorige week was er een psalm meezing middag georganiseerd voor ex-gelovigen

ze misten dat samen zingen en het warme gevoel van de gemeenschap
pi_36510455
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 23:27 schreef MrBean het volgende:

Want?
Is mijn ervaring.
pi_36511504
Boeiende discussie. Ik ben zelf katholiek opgevoed en daar is meestal een redelijke balans tussen vorm / bezieling en inhoud. Niets mooier en ontroerender dan een traditioneel katholieke begravenis bijvoorbeeld.
Alleen als je de Bijbel leest weet je ook dat een hoop niet klopt aan die kerk. Ik ben ook eens naar zo'n evangelische kerk gegaan in Harderwijk, maar dat kwam mij onecht over. Warmte als je precies dacht als zij, maar anders niet. Heel erg Bijbelgetrouw vond ik het al helemaal niet.
Sinds dien kom ik niet meer snel in kerken, want het gaat allemaal over groepsidentiteit en niet om het Woord (in mijn beleving). Moderne schriftgeleerden en farizeeërs. Zoals Jezus zelf eij bidt ik nu in het verborgene, werg van de groepsdruk en machtspolitiek.

Maar misschien weten jullie een kerk die zich wel aan de Bijbel houdt?
Die bijvoorbeld daadwerkelijk de Sabbat viert ipv de heidense zondag?
Graag hoor ik jullie tips!
pi_36511595
Of je nu de zaterdag of de zondag houdt... da's toch een detail, een futiliteit.
Daar mag de waarde niet in zitten.
pi_36512469
Daar denkt God anders over. Als er op meerdere plaatsen in de Bijbel staat dat mensen die werken op de Sabbat gestenigd moeten worden, lijkt me dat geen futiliteit.
Lees maar eens Leviticus en Exodus. Daar staat de "Wet van Mozes", de wil van God, opgetekend. Dezelfde wet die Jezus onderrichtte...
pi_36514720
Oja, en menstruerende vrouwen zijn onrein, en mogen de kerk eigenlijk niet binnen... En iedereen die zo'n vrouw aanraakt ook, dacht ik. En ga je van varkensvlees eten ook naar de hel trouwens? .

Dergelijke regels zijn zo overduidelijk cultuurhistorisch bepaald, en waren wellicht nuttig voor een zwervend woestijnvolk in die periode, waarin structuur en orde en strikte regels noodzakelijk waren om te overleven als volk.

Het gaat om de diepere gedachte achter regels, de geest van de wet.

Ik vind het beledigend te veronderstellen dat een Schepper van het totale universum zich druk zou maken over zaterdag vs zondag. Het is maar een naampje die aan een dag gehangen wordt.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 31 maart 2006 @ 10:52:26 #84
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_36517571
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 19:45 schreef DennisMoore het volgende:
'k Heb me altijd hoogst ongemakkelijk gevoeld bij het happy clappy gebeuren.
Het leek meer te gaan om de show, de massa-psychologie, de handen die de lucht in moesten.
Veel mensen zullen 't echt menen, veel mensen zullen meedoen omdat het blijkbaar zo hoort.

Er lijkt zo weinig kritisch te worden nagedacht.
Ik weet niet hoor. In zo'n kerk kun je gewoon doen wat je wil. Zitten, staan, handen in de lucht of juist niet. Niemand kijkt er vreemd van op, en in mijn ogen kun je vrijer met je geloof en aanbidding omgaan dan in een strakke gereformeerde kerk.
Ik voel helemaal niet de drang om te staan omdat iedereen staat, of handen in de lucht te doen omdat iedereen dat doet.
Daarnaast moet de bijbelgetrouwdheid van zo'n kerk ook weer niet onderschat worden. Onze oudsten weten heus wel waar ze het over hebben (om een voorbeeldje te noemen), evenals een groot gedeelte van onze gemeente. Ik denk dat juist in evangelische gemeentes meer wordt nagedacht over het geloof en een band met God dan in de gereformeerde kerken. Maarja, dat is dan weer mijn ervaring.
En let wel, er zijn altijd uitzonderingen, in beide gevallen.

Wat ik me zat te bedenken. Ik denk dat het makkelijker is om een evangelische kerk wat inhoudsvoller te maken, dan om een protestantste kerk wat vrolijker te maken. Ik denk dat dat ook meespeelt.

(Oh en voor wie zich afvroeg wie/wat 'stoorvogel' was. Wim Stoorvogel is de oudste en voorganger van de Vrije Baptisten Groningen. Zijn zoon is Henk Stoorvogel, die de Vrije Baptisten van Veendam leidde.)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_36517924
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 10:52 schreef TARAraboemdijee het volgende:
(Oh en voor wie zich afvroeg wie/wat 'stoorvogel' was. Wim Stoorvogel is de oudste en voorganger van de Vrije Baptisten Groningen. Zijn zoon is Henk Stoorvogel, die de Vrije Baptisten van Veendam leidde.)
Ik vroeg het omdat Henk Stoorvogel sinds kort hier in Zwolle in de evangelische gemeente zit en ook betrokken is bij het jongerenwerk en hem niet echt als een anti-grefo zie.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 31 maart 2006 @ 11:21:04 #86
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_36518258
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 11:08 schreef Young_David het volgende:

[..]

Ik vroeg het omdat Henk Stoorvogel sinds kort hier in Zwolle in de evangelische gemeente zit en ook betrokken is bij het jongerenwerk en hem niet echt als een anti-grefo zie.
Het ging in dit verband specifiek over zijn vader. Van Henk Stoorvogel zou ik het niet weten.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 12:32:59 #87
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36520453
quote:

[..]

Ik weet niet hoor. In zo'n kerk kun je gewoon doen wat je wil. Zitten, staan, handen in de lucht of juist niet. Niemand kijkt er vreemd van op, en in mijn ogen kun je vrijer met je geloof en aanbidding omgaan dan in een strakke gereformeerde kerk.
Ik voel helemaal niet de drang om te staan omdat iedereen staat, of handen in de lucht te doen omdat iedereen dat doet.
mee eens, daarom denk ik ook dat het veel meer in de grefo kerken zal komen.
quote:
Daarnaast moet de bijbelgetrouwdheid van zo'n kerk ook weer niet onderschat worden. Onze oudsten weten heus wel waar ze het over hebben (om een voorbeeldje te noemen), evenals een groot gedeelte van onze gemeente. Ik denk dat juist in evangelische gemeentes meer wordt nagedacht over het geloof en een band met God dan in de gereformeerde kerken. Maarja, dat is dan weer mijn ervaring.
En let wel, er zijn altijd uitzonderingen, in beide gevallen.
nou, dat valt wel mee. dat komt, als het al zo is, omdat jullie 0,0 geschiedenis van denken hebben. jullie moeten het wiel zelf nog uitvinden. greformeerde kerken kunnen putten uit eeuwen van denken.
quote:
Wat ik me zat te bedenken. Ik denk dat het makkelijker is om een evangelische kerk wat inhoudsvoller te maken, dan om een protestantste kerk wat vrolijker te maken. Ik denk dat dat ook meespeelt.
ik denk dat je de 'inhoud' chronisch onderschat. 100 jaar Reformatorische wijsbegeerte!!
die inhoud kun je nooit repliceren. dat is een zwakte, maar ook een kracht.
quote:
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_36520720
quote:

Onze oudsten weten heus wel waar ze het over hebben
alleen de oudsten ?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 31 maart 2006 @ 13:26:36 #89
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_36521917
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 12:42 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

alleen de oudsten ?
Volgens mij had ik daaronder nog een zin staan.
Je leest heel erg selectief
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 12:32 schreef pmb_rug het volgende:
mee eens, daarom denk ik ook dat het veel meer in de grefo kerken zal komen.
Je snapt niet wat ik bedoel denk ik. Ik probeer aan te geven dat het geen massaal gedrag is, of hoeft te zijn. Juist in de grefo kerken heb ik WEL het gevoel dat ik een keurslijf vind. Zelfs mijn schoonmoeder heeft daar soms de neiging haar handen in de lucht te doen, maar doet het niet omdat daar uiteraard over gepraat gaat worden. Evangelische praktijken, etc.
quote:
nou, dat valt wel mee. dat komt, als het al zo is, omdat jullie 0,0 geschiedenis van denken hebben. jullie moeten het wiel zelf nog uitvinden. greformeerde kerken kunnen putten uit eeuwen van denken.
0,0 geschiedenis van denken
Volgens mij moet jij je eens nodig gaan verdiepen in de leer van verschillende Evangelische gemeenten.
Ik bedoelde te zeggen dat het meer persoonlijk lijkt te worden in evangelische kerken.
Daarbij, bij de grefo's heb ik het idee dat alles al voor je uitgedacht is en jezelf niet meer hoeft na te denken, aangezien het toch precies in de catechismus staat uitgelegd.
quote:
ik denk dat je de 'inhoud' chronisch onderschat. 100 jaar Reformatorische wijsbegeerte!!
die inhoud kun je nooit repliceren. dat is een zwakte, maar ook een kracht.
Repliceren heb ik het niet over. Kerken kunnen van elkaar leren. En een gemiddelde evangelische kerk staat daar opener voor dan een gemiddelde gereformeerde kerk. Een evangelische kerk zal eerder (als daarom gevraagd wordt) kijken naar een manier om een dienst meer inhoud te geven, dan dat een gereformeerde kerk zal kijken naar nieuwe gezangen of vrijere aanbidding. Let's face it de traditionele kerken hechten heel veel waarde aan hun tradities en het keurslijf waar ze inzitten.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 13:29:37 #90
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_36522009
Interessante discussie. Ben zelf lid van de GVK, en heb wel een hang naar alles wat met PKN, Samen Op Weg en/of de Nederlands-Hervormde Kerk te maken heeft. Wat mij betreft is er in die kerken meer ruimte voor intellectuele verdieping, kunnen dingen eerder ter discussie gesteld worden. Dat vind ik een stuk fijner dan de valse indruk te wekken dat geloven om ondiscussieerbare dogma's gaat. Ik houd er van als na de preek een stuk van Bach wordt gespeeld, of dat de dominee het bestaande beeld wat mensen bij de hemel hebben ter discussie stelt. Dat inspireert mij, voor mij draait geloven niet zozeer om de beleving maar de inspiratie. Daartegenover staat het grote nadeel van zo'n benadering: het geloof kan enorm uitgehold worden. Als ik een kerk komen waar het geloof alleen soort van bron voor ethiek is, dan vind ik dat veel te mager.

Ik heb eerder een 'afkeer' van de evangelische beweging. Ik zing liever een mooie psalm dan een praisenummer. Ik vind het allemaal zo oneerbiedig en leeg overkomen, te veel om de show gaan. Mij zul je niet zien met de handen omhoog als de dominee het gebed gebruikt om te vragen of de mensen die écht Jezus willen volgen hun hand op willen steken. Ik ben wars van zulke praktijken, voel me er totaal ongemakkelijk bij. Dat heeft met mijn gereformeerd-vrijgemaakte achtergrond te maken maar ook met mijn studie Sociologie. Je leert processen onderscheiden waarmee religie dwang op mensen uitoefent.

Ik zet het nu even heel sterk neer, maar ik bedoel het niet beledigend voor de mensen die uit de evangelische hoek komen. Ik heb ze heel hoog zitten voor hun geloofsbeleving en het gemak waarmee zij uiting geven van hun band met God. Daar mogen wij, stugge gereformeerden, een voorbeeld aannemen.
pi_36529061
Mooi onderwerp, niet in de laatste plaats omdat het bij mij ook erg leeft!

Ik ben nog niet zo lang geleden christen geworden en ik heb een niet-kerkelijke achtergrond. Wel op een christelijke school gezeten.

Zingen op evangelische liederen vind ik erg leuk, het applaudiseren voor God hoeft van mij niet zo uitgebreid. Erg positief vind ik dat de liederen vrolijk zijn.

Voor mij staat echter de inhoudelijke kant van een preek op de eerste plaats. Daar mag best een flinke hoeveelheid theologie in verwerkt zijn; niet alleen nadruk op de praktische kant van het geloof. Met het theologische aspect in het achterhoofd heb ik gekozen voor een gereformeerde kerk. De kerk waarvoor ik gekozen heb, is ook duidelijk in de gekozen Bijbelvertaling: er wordt gewoon uit één vertaling gelezen en niet uit de vertaling waar de betreffende spreker die week zin in heeft.

Dit alles betekent tevens meest orgelmuziek, maar soms wordt er ook opwekking gezongen. De charme van psalmen en gezangen vind ik weer de diepere betekenis erachter (elke psalm bijvoorbeeld is gerelateerd aan het desbetreffende Psalmhoofdstuk in de Bijbel). De cathechesatie ervaar ik als tamelijk diepgaand.

Ik kan me goed voorstellen dat met name jongeren eerder geneigd zijn om te kiezen voor een evangelische (of soortgelijke) gemeente juist vanwege het vrolijke karakter.

Overigens heb ik verder weinig ervaring met evangelische kerken.
pi_36529314
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 07:07 schreef DennisMoore het volgende:
Oja, en menstruerende vrouwen zijn onrein, en mogen de kerk eigenlijk niet binnen... En iedereen die zo'n vrouw aanraakt ook, dacht ik. En ga je van varkensvlees eten ook naar de hel trouwens? .

Dergelijke regels zijn zo overduidelijk cultuurhistorisch bepaald, en waren wellicht nuttig voor een zwervend woestijnvolk in die periode, waarin structuur en orde en strikte regels noodzakelijk waren om te overleven als volk.

Ik vind het beledigend te veronderstellen dat een Schepper van het totale universum zich druk zou maken over zaterdag vs zondag. Het is maar een naampje die aan een dag gehangen wordt.
Ik vind het beledigend te veronderstellen dat een Schepper van het totale universum zich druk zou maken over een wezen dat maar een fractie van de eeuwigheid behelst.
pi_36529808
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 17:31 schreef MrBean het volgende:

Ik vind het beledigend te veronderstellen dat een Schepper van het totale universum zich druk zou maken over een wezen dat maar een fractie van de eeuwigheid behelst.
Ik vind dat eerder onvoorstelbaar dan beledigend.
Wanneer je het zou opvatten als ehm... in ieder mens een 'goddelijke vonk', de mens als onderdeel van het scheppende wezen, etc etc, dan wordt het al wat aannemelijker.

Maargoed, da's een andere discussie. .
pi_36537966
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 07:07 schreef DennisMoore het volgende:

Waarom staat dat dan overduidelijk in de Bijbel
Zelf houd ik me daar graag aan..(nou ja graag..maar ik doe het).. dus weet nou niemand van jullie een kerkgenootschap die dat soort dingen ook belangrijk vindt?
Er zal toch vast wel een protestants genootschap zijn waar dat zo is? En ik als ex-katholiek ben niet zo thuis in al die protestantse groeperingen, dus als jullie me kunnen helpen, graag!
pi_36538467
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 22:56 schreef leesdebijbel het volgende:

Net zoals er ook overduidelijk in de Bijbel staat dat deze God de Israëlieten opdroeg om andere (woestijn)volken uit te roeien, en zuigelingen af te slachten? M.i. kun je dergelijke zaken niet blind één op één vertalen naar deze modernere samenleving.
quote:
Zelf houd ik me daar graag aan..(nou ja graag..maar ik doe het).. dus weet nou niemand van jullie een kerkgenootschap die dat soort dingen ook belangrijk vindt?
Misschien is dit wat? www.adventist.nl
Deze vieren de sabbat, en niet de zondag.
quote:
Het Kerkgenootschap der Zevende-dags Adventisten (dat is de officiële naam, maar ook de kortere benaming Adventkerk wordt vaak gebruikt) is een protestantse kerk die ontstond in het midden van de negentiende eeuw.

In hun geloofsopvatting hebben zij veel gemeenschappelijk met andere christenen. Christus—zijn persoon en voorbeeld en wat Hij voor ons mensen heeft gedaan--is daarbij het brandpunt. Maar er zijn ook aspecten die specifiek zijn voor het adventisme

In de naam van de kerk zijn twee kenmerken verwoord: de zevende dag en de wederkomst van de Heer (advent). Zevende-dags adventisten vieren de zaterdag ( de bijbelse “sabbat”) van vrijdagavond tot zaterdagavond als hun wekelijkse rustdag.

De wederkomst van Christus, en een complex van gebeurtenissen dat daarmee samenhangt, wordt sterker benadrukt dan bij de meeste andere christenen het geval is. Daarom is ook dat element in de naam opgenomen.
pi_36540889
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 23:18 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Net zoals er ook overduidelijk in de Bijbel staat dat deze God de Israëlieten opdroeg om andere (woestijn)volken uit te roeien, en zuigelingen af te slachten? M.i. kun je dergelijke zaken niet blind één op één vertalen naar deze modernere samenleving.
[..]
Ik zie niet goed in hoe een Eeuwige God in wat in Zijn ogen niet meer is dan 1 keer knipperen met de ogen moet zijn ineens van massamoordaanmoediger naar een happy-hapopy-joy-joy-God verandert
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 23:18 schreef DennisMoore het volgende:
Misschien is dit wat? www.adventist.nl
Deze vieren de sabbat, en niet de zondag.
[..]
hartelijk dank!
Al staat dat idee van de wederkomst me niet zo aan..alleen God weet wanneer..maar goed, ik zal eens kijken!
  zaterdag 1 april 2006 @ 14:58:26 #97
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36551104
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 22:56 schreef leesdebijbel het volgende:

[..]

Er zal toch vast wel een protestants genootschap zijn waar dat zo is? En ik als ex-katholiek ben niet zo thuis in al die protestantse groeperingen, dus als jullie me kunnen helpen, graag!
Jezus maakt in een confrontatie met de farizeeen korte metten met de starre houding tov de sabbat en andere wetten uit het OT (die veelal civiel zien en dus sowieso niet zo relevant meer zijn, zie het voorbeeld van de menstrueerdende vrouwen en tevens de mannen met geplette teelballen de eredienst niet mogen bijwonene... het geldt gewoon niet meer. [zoals je prima kunt lezen in oa Romeinen]). ik begrijp niet dat de dag je zoveel uitmaakt. het is een dag van bezinning en rust. je redding hangt er echt niet vanaf!
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_36551173
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 00:50 schreef leesdebijbel het volgende:

Al staat dat idee van de wederkomst me niet zo aan..alleen God weet wanneer..maar goed, ik zal eens kijken!
Daar snap ik nou helemaal niks van, je wilt wel de sabbath vieren omdat dat in de bijbel staat, maar de wederkomst van Jezus "staat je niet zo aan"?
pi_36551515
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 14:58 schreef pmb_rug het volgende:

[..]
ik begrijp niet dat de dag je zoveel uitmaakt. het is een dag van bezinning en rust. je redding hangt er echt niet vanaf!
ik begrijp niet dat de keuze van een partner zoveel uitmaakt. het is een kwestie van liefde en je prettig voelen, ook als de partner van je eigen geslacht is. je redding hangt er echt niet vanaf!

ow nee, sorry dat geldt natuurlijk niet.
pi_36558150
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:41 schreef freecell het volgende:
Ik heb het idee dat "de bethel" in Drachten wat raar begint te doen.
Ik weet dat het nogal schokkend is dat een evangelisch meisje dit zegt, maar ik doe het toch.
Hij heeft in zijn preken meermaals beweerd dat je niet in de hemel komt als je niet volwassen gedoopt bent of van plan bent om je volwassen te laten dopen.

Ook zegt hij dat Jezus binnen 50 jaar terugkomt, omdat hij en zijn vrouw daar een beeld over hebben gehad.
Christus zegt dat alleen God van de dag en het uur weet en dat Hij zal komen als een dief in de nacht.....

Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat Hij binnen 50 jaar terugkomt, maar dat leek de eerste christenen ook waarschijnlijk

Ik vind het gewoon een beetje eng allemaal.

En over contact met God in de traditionele kerk: Mijn ouders zijn mensen die verschrikkelijk dicht bij God leven. Beetje het Henoch-effect. Wandelen met God...
Ik had dat ook, dat het bij de Bethel een beetje eng was. Je moet volwassen gedoopt zijn om in de hemel te komen, dat werd afgelopen zondag meerdere malen gezegd Ik was voor het eerst in Drachten wegens een grote kerkshoponderneming van mijn vriend en mij en ik had echt een paar keer het gevoel van 'waar ben ik beland'. Alles is daar zo groot, nieuw en perfect. De praiseband bijvoorbeeld was ontzettend professioneel. Maar wat gebeurt er als Bottenbley zijn werk niet meer kan doen? Volgens mij zakt deze gemeente dan als een pudding in elkaar.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik kom zelf uit de GKV en vind het daar af en toe wat droog. Maar ik heb er, net als Freecell, veel geleerd. Zelf neig ik naar een bijbelvaste maar open gemeente. Het liefst zou ik veel enthousiasme zien met diepgang, maar ik weet nog niet goed waar ik dat moet zoeken. Ook maar eens naar het CCG gaan... Ik ben trouwens fel tegen te snel uitsluiten en beoordelen van bepaalde typen gemeentes. Vorige week in de Bethel heb ik mensen gezien van wie ik zeker weet dat ze in God geloven en voor hun geloof leven. Ik zou er niet eens over peinzen om deze mensen over te halen om naar een gereformeerde kerk te gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')