Hmmm, beetje jammer dat dan in diezelfde diensten 90% van de jongeren zat te slapen, een kater zat te hebben of iets dergelijks..... Dat heeft mij ook wel een beetje laten afknappen, in zo'n jongerenmentaliteit wil ik D.V. mijn kinderen liever niet laten opgroeien.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:26 schreef pmb_rug het volgende:
fantastisch verwoord.
een brok in mijn keel. DIT is wat nodig is. Doe hier nog een fantastische jeugdgroep bij en elke week een aanbiddingsavond en je hebt een fantastische gemeente (denk ik).
[..]
klopt, maar het kan ook in twee verschillende gemeenten. als je het in één gemeente wil moet er iemand het initiatief nemen natuurlijk, maar het is wel vaak zo dat er tegenstand is vanuit een deel van de gemeente omdat men het niet eens is met de manier van geloven. helaas, maar waar.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:33 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
daar zit zeker wat in, maar het kan volgens mij beide in 1 gemeente.
zoiets kost tijd en begint bij een gezegende jeugdgroep. als men daar serieus wordt en echt word aangesproken dan komt er een groter verlangen om meer van Hem te kennen. het begint bij de wortel. zomaar iets beginnen heeft idd geen zin. het is een lastig proces waar ik graag wat aan wil bijdragen!quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:35 schreef freecell het volgende:
[..]
Hmmm, beetje jammer dat dan in diezelfde diensten 90% van de jongeren zat te slapen, een kater zat te hebben of iets dergelijks..... Dat heeft mij ook wel een beetje laten afknappen, in zo'n jongerenmentaliteit wil ik D.V. mijn kinderen liever niet laten opgroeien.
Aanbiddingsavond in onze kerk hebben ze wel eens gedaan. De jongeren komen niet, die gaan zuipen....![]()
Inderdaad. Die mensen van de beeldenstorm een half millennium geleden zullen ook geen oudjes zijn geweest.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:39 schreef onemangang het volgende:
Lijkt me eigenlijk vrij logisch dat men liever gaat zitten tussen leeftijdsgenoten dan tussen de bejaarden. Je gaat ook liever naar een cafe met leeftijdsgenoten dan met oude mannen. Dus je kan je afvragen in hoeverre zo'n trend iets te maken heeft met geloof. Meer met behoefte naar sociale contacten met gelijkgestemden, lijkt me.
precies. voor mij betekent dat meer passie in het jeugdwerk van de gereformeerde kerk brengen. en het gebeurt al! maar het is een lang procesquote:Op donderdag 30 maart 2006 13:38 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
klopt, maar het kan ook in twee verschillende gemeenten. als je het in één gemeente wil moet er iemand het initiatief nemen natuurlijk, maar het is wel vaak zo dat er tegenstand is vanuit een deel van de gemeente omdat men het niet eens is met de manier van geloven. helaas, maar waar.
In de kerk van mijn ouders zit veel jeugd, in Groningen-oost (vrijgemaakt) zit héél veel jeugd.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:39 schreef onemangang het volgende:
Lijkt me eigenlijk vrij logisch dat men liever gaat zitten tussen leeftijdsgenoten dan tussen de bejaarden. Je gaat ook liever naar een cafe met leeftijdsgenoten dan met oude mannen. Dus je kan je afvragen in hoeverre zo'n trend iets te maken heeft met geloof. Meer met behoefte naar sociale contacten met gelijkgestemden, lijkt me.
mwah, er zijn heel veel jongeren in de vrijgemaakte kerk en ook in de CGK dus dat kan het probleem nou ook weer niet zijn... me dunkt. ik denk dat je het meer in de orgel vs band verschillen moet zoekenquote:Op donderdag 30 maart 2006 13:39 schreef onemangang het volgende:
en hoe weet je dat ? zeggen ze dat zelf ? ik vind dat een beetje eng, want dat zou betekenen dat er dus ook mensen zijn die minder dicht bij God leven en dan krijg je weer zo'n klasse-strijd.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:41 schreef freecell het volgende:
En over contact met God in de traditionele kerk: Mijn ouders zijn mensen die verschrikkelijk dicht bij God leven. Beetje het Henoch-effect. Wandelen met God...
Dat zeggen ze niet. Dat idee krijg ik gewoon van mijn schoonouders.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:45 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en hoe weet je dat ? zeggen ze dat zelf ? ik vind dat een beetje eng, want dat zou betekenen dat er dus ook mensen zijn die minder dicht bij God leven en dan krijg je weer zo'n klasse-strijd.
Ze zijn niet gewoon aardig?quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:48 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Dat zeggen ze niet. Dat idee krijg ik gewoon van mijn schoonouders.
Je ziet dat ze in alle aspecten van hun leven met God leven (of proberen te leven)
Voor mijn ouders is God nummer één in hun leven, het is hét gespreksonderwerp (opmerking van diverse schoonzussen in het begin: kunnen ze hier alleen maar over Jezus praten?) maar wel op een natuurlijke manier.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:45 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en hoe weet je dat ? zeggen ze dat zelf ? ik vind dat een beetje eng, want dat zou betekenen dat er dus ook mensen zijn die minder dicht bij God leven en dan krijg je weer zo'n klasse-strijd.
Dat mag best eventjes somsquote:Op donderdag 30 maart 2006 13:51 schreef MrBean het volgende:
[..]
Maar goed, ik zit een beetje offtopic te doen volgens mij.
iedereen heeft zijn eigen manier van God zoeken en met God leven. het is geen vraag van beter of slechter. We zijn allemaal net zo vergeven, je kunt niet meer of minder vergeven zijn. Maar er is wel verschil in hoeveel je God betrekt bij je dagelijkse wandel.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:45 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Bij mijn ouders duikt nog wel eens een trompet, drumstel, viool, dwarsfluit of iets dergelijks op. Dus niet streng verboden. Het gebeurt gewoon niet vaak, eigenlijk alleen bij speciale gelegenheden.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:54 schreef thefunny het volgende:
De gereformeerde kerk is naar mijn idee een beetje ingedut door de eeuwen heen. Mensen zijn er soms zo star dat ze strak volhouden om zwarte kleren aan te trekken, omdat er ergens in de Bijbel geschreven schijnt te zijn: "Ga ik alle dag in het zwart". In de engelse bijbel is die tekst NERGENS te vinden, ook niet op die plek. Verder valt het me op dat ze allemaal zondags in de kerk netjes zingen: "Laat ons Hem loven met de trom en de luit.", terwijl een trommel in de gereformeerde kerk STRENG verboden is. In de Bijbel huppelt de koning David over de straat. Dat zie ik een gereformeerde dominee nog niet doen.
Ik ben zelf lid van een PKN gemeente.
En een trommel?quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:56 schreef freecell het volgende:
[..]
Bij mijn ouders duikt nog wel eens een trompet, drumstel, viool, dwarsfluit of iets dergelijks op. Dus niet streng verboden. Het gebeurt gewoon niet vaak, eigenlijk alleen bij speciale gelegenheden.
volgens mij heb je een nogal ouderwets beeld van gereformeerden. de zwartgekleden zijn misschien 5% dus meer uitzondering dan regel.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:54 schreef thefunny het volgende:
De gereformeerde kerk is naar mijn idee een beetje ingedut door de eeuwen heen. Mensen zijn er soms zo star dat ze strak volhouden om zwarte kleren aan te trekken, omdat er ergens in de Bijbel geschreven schijnt te zijn: "Ga ik alle dag in het zwart". In de engelse bijbel is die tekst NERGENS te vinden, ook niet op die plek.
dat is gewoonweg niet waar.quote:Verder valt het me op dat ze allemaal zondags in de kerk netjes zingen: "Laat ons Hem loven met de trom en de luit.", terwijl een trommel in de gereformeerde kerk STRENG verboden is.
dat is waar, maar ik zie zeker mogelijkheden om dit te veranderen.quote:In de Bijbel huppelt de koning David over de straat. Dat zie ik een gereformeerde dominee nog niet doen.
je zou voor de grap eens naar een CGK moeten gaan (of vrijgemaakt for that matter, grote kans dat het je alles meevalt)quote:Ik ben zelf lid van een PKN gemeente.
De laatste keer dat ik letterlijk in slaap ben gevallen in een kerk was in een PKN. Ze preekte over Patty Brard.quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:54 schreef thefunny het volgende:
Ik ben zelf lid van een PKN gemeente.
Dat én én bestaat dus nog niet echt. Daar wil TS namelijk graag heen. Een kerk is een vrij log apparaat. Je krijgt niet makkelijk een hele gemeente op een nieuwe koers.quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:27 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik denk dat een stoffige en wat norse image de mensen naar een meer vrolijke kerk brengt. Men wil niet alleen maar serieuze zware thema's. Veel ontspanne vrolijk zingen is ook eens fijn. Ik denk dus niet dat emn niet meer theologie wil. Men wil denk ik en en.
Wat had ze dan moeten doen volgens jou?quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:11 schreef freecell het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik letterlijk in slaap ben gevallen in een kerk was in een PKN. Ze preekte over Patty Brard.
Toen zei ze:" misschien zijn hier mensen in de kerk die het gevoel hebben geen relatie te hebben met de Eeuwige."
Dus ik dacht: ze gaat iets nuttigs zeggen.
En wat zei ze? "Maar als je af en toe een kaarsje aansteekt of een goed boek leest komt het wel goed."
Toen heb ik het maar opgegeven......
Sindsdien af en toe lol als iemand een theelichtje aandoet![]()
Maar ik vond die dienst oneindig veel saaier dan een vrijgemaakte dienst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |