abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36490630
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:26 schreef pmb_rug het volgende:

fantastisch verwoord.
een brok in mijn keel. DIT is wat nodig is. Doe hier nog een fantastische jeugdgroep bij en elke week een aanbiddingsavond en je hebt een fantastische gemeente (denk ik).
[..]
Hmmm, beetje jammer dat dan in diezelfde diensten 90% van de jongeren zat te slapen, een kater zat te hebben of iets dergelijks..... Dat heeft mij ook wel een beetje laten afknappen, in zo'n jongerenmentaliteit wil ik D.V. mijn kinderen liever niet laten opgroeien.
Aanbiddingsavond in onze kerk hebben ze wel eens gedaan. De jongeren komen niet, die gaan zuipen....
pi_36490728
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:33 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

daar zit zeker wat in, maar het kan volgens mij beide in 1 gemeente.
klopt, maar het kan ook in twee verschillende gemeenten. als je het in één gemeente wil moet er iemand het initiatief nemen natuurlijk, maar het is wel vaak zo dat er tegenstand is vanuit een deel van de gemeente omdat men het niet eens is met de manier van geloven. helaas, maar waar.
pi_36490743
Lijkt me eigenlijk vrij logisch dat men liever gaat zitten tussen leeftijdsgenoten dan tussen de bejaarden. Je gaat ook liever naar een cafe met leeftijdsgenoten dan met oude mannen. Dus je kan je afvragen in hoeverre zo'n trend iets te maken heeft met geloof. Meer met behoefte naar sociale contacten met gelijkgestemden, lijkt me.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_36490758
Misschien wint de vorm wel de overhand van de inhoud, omdat er geen inhoud is ...

Wel heel leuk allemaal dat je weet wie Luther is en dat je de bijbelboeken van het OT achterstevoren kan opzeggen, maar dat is geen inhoud natuurlijk. Dat is meer Triviant.
  donderdag 30 maart 2006 @ 13:40:19 #30
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36490778
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:35 schreef freecell het volgende:

[..]

Hmmm, beetje jammer dat dan in diezelfde diensten 90% van de jongeren zat te slapen, een kater zat te hebben of iets dergelijks..... Dat heeft mij ook wel een beetje laten afknappen, in zo'n jongerenmentaliteit wil ik D.V. mijn kinderen liever niet laten opgroeien.
Aanbiddingsavond in onze kerk hebben ze wel eens gedaan. De jongeren komen niet, die gaan zuipen....
zoiets kost tijd en begint bij een gezegende jeugdgroep. als men daar serieus wordt en echt word aangesproken dan komt er een groter verlangen om meer van Hem te kennen. het begint bij de wortel. zomaar iets beginnen heeft idd geen zin. het is een lastig proces waar ik graag wat aan wil bijdragen!
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_36490795
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:39 schreef onemangang het volgende:
Lijkt me eigenlijk vrij logisch dat men liever gaat zitten tussen leeftijdsgenoten dan tussen de bejaarden. Je gaat ook liever naar een cafe met leeftijdsgenoten dan met oude mannen. Dus je kan je afvragen in hoeverre zo'n trend iets te maken heeft met geloof. Meer met behoefte naar sociale contacten met gelijkgestemden, lijkt me.
Inderdaad. Die mensen van de beeldenstorm een half millennium geleden zullen ook geen oudjes zijn geweest.
pi_36490797
Ik heb het idee dat "de bethel" in Drachten wat raar begint te doen.
Ik weet dat het nogal schokkend is dat een evangelisch meisje dit zegt, maar ik doe het toch.
Hij heeft in zijn preken meermaals beweerd dat je niet in de hemel komt als je niet volwassen gedoopt bent of van plan bent om je volwassen te laten dopen.

Ook zegt hij dat Jezus binnen 50 jaar terugkomt, omdat hij en zijn vrouw daar een beeld over hebben gehad.
Christus zegt dat alleen God van de dag en het uur weet en dat Hij zal komen als een dief in de nacht.....

Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat Hij binnen 50 jaar terugkomt, maar dat leek de eerste christenen ook waarschijnlijk

Ik vind het gewoon een beetje eng allemaal.

En over contact met God in de traditionele kerk: Mijn ouders zijn mensen die verschrikkelijk dicht bij God leven. Beetje het Henoch-effect. Wandelen met God...
  donderdag 30 maart 2006 @ 13:42:04 #33
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36490825
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:38 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

klopt, maar het kan ook in twee verschillende gemeenten. als je het in één gemeente wil moet er iemand het initiatief nemen natuurlijk, maar het is wel vaak zo dat er tegenstand is vanuit een deel van de gemeente omdat men het niet eens is met de manier van geloven. helaas, maar waar.
precies. voor mij betekent dat meer passie in het jeugdwerk van de gereformeerde kerk brengen. en het gebeurt al! maar het is een lang proces
?Porque no te calles?
pi_36490844
quote:
In de kerk van mijn ouders zit veel jeugd, in Groningen-oost (vrijgemaakt) zit héél veel jeugd.
In mijn evangelische gemeente zit veel jeugd, maar niet meer dan in mijn oude kerk, dus dit lijkt me niet de reden.
  donderdag 30 maart 2006 @ 13:42:52 #35
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36490851
quote:
mwah, er zijn heel veel jongeren in de vrijgemaakte kerk en ook in de CGK dus dat kan het probleem nou ook weer niet zijn... me dunkt. ik denk dat je het meer in de orgel vs band verschillen moet zoeken
?Porque no te calles?
pi_36490920
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:41 schreef freecell het volgende:

En over contact met God in de traditionele kerk: Mijn ouders zijn mensen die verschrikkelijk dicht bij God leven. Beetje het Henoch-effect. Wandelen met God...
en hoe weet je dat ? zeggen ze dat zelf ? ik vind dat een beetje eng, want dat zou betekenen dat er dus ook mensen zijn die minder dicht bij God leven en dan krijg je weer zo'n klasse-strijd.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 maart 2006 @ 13:48:43 #37
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_36491018
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:45 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

en hoe weet je dat ? zeggen ze dat zelf ? ik vind dat een beetje eng, want dat zou betekenen dat er dus ook mensen zijn die minder dicht bij God leven en dan krijg je weer zo'n klasse-strijd.
Dat zeggen ze niet. Dat idee krijg ik gewoon van mijn schoonouders.
Je ziet dat ze in alle aspecten van hun leven met God leven (of proberen te leven)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_36491107
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:48 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Dat zeggen ze niet. Dat idee krijg ik gewoon van mijn schoonouders.
Je ziet dat ze in alle aspecten van hun leven met God leven (of proberen te leven)
Ze zijn niet gewoon aardig?

Wat is het verschil tussen iemand die gewoon aardig is en iemand die met God leeft?

Maar goed, ik zit een beetje offtopic te doen volgens mij.
pi_36491167
quote:

[..]

Voor mijn ouders is God nummer één in hun leven, het is hét gespreksonderwerp (opmerking van diverse schoonzussen in het begin: kunnen ze hier alleen maar over Jezus praten?) maar wel op een natuurlijke manier.
Hun leven (zeker van mijn moeder) is gewoon verweven met God.
Beetje handelingen 17:28: Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij.
Dat zie ik in mijn ouders
pi_36491188
De gereformeerde kerk is naar mijn idee een beetje ingedut door de eeuwen heen. Mensen zijn er soms zo star dat ze strak volhouden om zwarte kleren aan te trekken, omdat er ergens in de Bijbel geschreven schijnt te zijn: "Ga ik alle dag in het zwart". In de engelse bijbel is die tekst NERGENS te vinden, ook niet op die plek. Verder valt het me op dat ze allemaal zondags in de kerk netjes zingen: "Laat ons Hem loven met de trom en de luit.", terwijl een trommel in de gereformeerde kerk STRENG verboden is. In de Bijbel huppelt de koning David over de straat. Dat zie ik een gereformeerde dominee nog niet doen.

Ik ben zelf lid van een PKN gemeente.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_36491199
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:51 schreef MrBean het volgende:

[..]

Maar goed, ik zit een beetje offtopic te doen volgens mij.
Dat mag best eventjes soms
  donderdag 30 maart 2006 @ 13:55:51 #42
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36491233
quote:

[..]

iedereen heeft zijn eigen manier van God zoeken en met God leven. het is geen vraag van beter of slechter. We zijn allemaal net zo vergeven, je kunt niet meer of minder vergeven zijn. Maar er is wel verschil in hoeveel je God betrekt bij je dagelijkse wandel.
?Porque no te calles?
pi_36491237
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:54 schreef thefunny het volgende:
De gereformeerde kerk is naar mijn idee een beetje ingedut door de eeuwen heen. Mensen zijn er soms zo star dat ze strak volhouden om zwarte kleren aan te trekken, omdat er ergens in de Bijbel geschreven schijnt te zijn: "Ga ik alle dag in het zwart". In de engelse bijbel is die tekst NERGENS te vinden, ook niet op die plek. Verder valt het me op dat ze allemaal zondags in de kerk netjes zingen: "Laat ons Hem loven met de trom en de luit.", terwijl een trommel in de gereformeerde kerk STRENG verboden is. In de Bijbel huppelt de koning David over de straat. Dat zie ik een gereformeerde dominee nog niet doen.

Bij mijn ouders duikt nog wel eens een trompet, drumstel, viool, dwarsfluit of iets dergelijks op. Dus niet streng verboden. Het gebeurt gewoon niet vaak, eigenlijk alleen bij speciale gelegenheden.
pi_36491277
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:56 schreef freecell het volgende:

[..]

Bij mijn ouders duikt nog wel eens een trompet, drumstel, viool, dwarsfluit of iets dergelijks op. Dus niet streng verboden. Het gebeurt gewoon niet vaak, eigenlijk alleen bij speciale gelegenheden.
En een trommel?
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_36491371
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:57 schreef thefunny het volgende:

[..]

En een trommel?
Drumstel zei ik
  donderdag 30 maart 2006 @ 14:04:35 #46
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36491443
quote:
De gereformeerde kerk is naar mijn idee een beetje ingedut door de eeuwen heen. Mensen zijn er soms zo star dat ze strak volhouden om zwarte kleren aan te trekken, omdat er ergens in de Bijbel geschreven schijnt te zijn: "Ga ik alle dag in het zwart". In de engelse bijbel is die tekst NERGENS te vinden, ook niet op die plek.
volgens mij heb je een nogal ouderwets beeld van gereformeerden. de zwartgekleden zijn misschien 5% dus meer uitzondering dan regel.
quote:
Verder valt het me op dat ze allemaal zondags in de kerk netjes zingen: "Laat ons Hem loven met de trom en de luit.", terwijl een trommel in de gereformeerde kerk STRENG verboden is.
dat is gewoonweg niet waar.
quote:
In de Bijbel huppelt de koning David over de straat. Dat zie ik een gereformeerde dominee nog niet doen.
dat is waar, maar ik zie zeker mogelijkheden om dit te veranderen.
quote:
je zou voor de grap eens naar een CGK moeten gaan (of vrijgemaakt for that matter, grote kans dat het je alles meevalt)
?Porque no te calles?
pi_36491684
quote:

De laatste keer dat ik letterlijk in slaap ben gevallen in een kerk was in een PKN. Ze preekte over Patty Brard.
Toen zei ze:" misschien zijn hier mensen in de kerk die het gevoel hebben geen relatie te hebben met de Eeuwige."
Dus ik dacht: ze gaat iets nuttigs zeggen.
En wat zei ze? "Maar als je af en toe een kaarsje aansteekt of een goed boek leest komt het wel goed."
Toen heb ik het maar opgegeven......
Sindsdien af en toe lol als iemand een theelichtje aandoet

Maar ik vond die dienst oneindig veel saaier dan een vrijgemaakte dienst.
pi_36492243
Ik denk dat een stoffige en wat norse image de mensen naar een meer vrolijke kerk brengt. Men wil niet alleen maar serieuze zware thema's. Veel ontspanne vrolijk zingen is ook eens fijn. Ik denk dus niet dat emn niet meer theologie wil. Men wil denk ik en en.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_36492389
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 14:27 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik denk dat een stoffige en wat norse image de mensen naar een meer vrolijke kerk brengt. Men wil niet alleen maar serieuze zware thema's. Veel ontspanne vrolijk zingen is ook eens fijn. Ik denk dus niet dat emn niet meer theologie wil. Men wil denk ik en en.
Dat én én bestaat dus nog niet echt. Daar wil TS namelijk graag heen. Een kerk is een vrij log apparaat. Je krijgt niet makkelijk een hele gemeente op een nieuwe koers.
pi_36492397
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 14:11 schreef freecell het volgende:

[..]

De laatste keer dat ik letterlijk in slaap ben gevallen in een kerk was in een PKN. Ze preekte over Patty Brard.
Toen zei ze:" misschien zijn hier mensen in de kerk die het gevoel hebben geen relatie te hebben met de Eeuwige."
Dus ik dacht: ze gaat iets nuttigs zeggen.
En wat zei ze? "Maar als je af en toe een kaarsje aansteekt of een goed boek leest komt het wel goed."
Toen heb ik het maar opgegeven......
Sindsdien af en toe lol als iemand een theelichtje aandoet

Maar ik vond die dienst oneindig veel saaier dan een vrijgemaakte dienst.
Wat had ze dan moeten doen volgens jou?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')