Op Jezus wijzen! Op het belang van gebed, van bijbelstudie, van God betrekken bij je leven. Er op wijzen dat de enige redding bij Jezus vandaan komt.quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:31 schreef MrBean het volgende:
[..]
Wat had ze dan moeten doen volgens jou?
Maar op een duur weet je dat toch al?quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:39 schreef freecell het volgende:
[..]
Op Jezus wijzen! Op het belang van gebed, van bijbelstudie, van God betrekken bij je leven. Er op wijzen dat de enige redding bij Jezus vandaan komt.
Niet uit een goed boek, niet in een kaarsje.
Er zit geen kracht in een kaarsje, er is kracht bij God!
En als je een band met God wilt, dan moet je Hem daarom vragen!
Ze heeft in de hele dienst de naam van God niet één keer genoemd.
Dan kan je toch net zo goed een sjoelvereniging zijn? Of een boekenvereniging? of een kaarsjesvereniging?
Mee eens.quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:31 schreef freecell het volgende:
[..]
Dat én én bestaat dus nog niet echt. Daar wil TS namelijk graag heen. Een kerk is een vrij log apparaat. Je krijgt niet makkelijk een hele gemeente op een nieuwe koers.
maar het idiote is dat het in Amerika al gemeengoed is. veel conservatief-Amerikaanse gereformeerde kerken hebben een hele 'contemporary' benadering. Dan kun je dus EN lekker zingen (psalmen EN opwekking) en je kunt diepgang EN passie in de preek verwachten. ik ben lyrisch over die combinatie!quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:40 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Mee eens.
Totdat het en en er is zal je denk ik steeds een verschuiving zien van de ene kant naar de andere kant. men heeft behoefte aan beide maar kan maar 2 tegelijk vinden en gaat dus switchen.
ja ik niet.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:08 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
maar het idiote is dat het in Amerika al gemeengoed is. veel conservatief-Amerikaanse gereformeerde kerken hebben een hele 'contemporary' benadering. Dan kun je dus EN lekker zingen (psalmen EN opwekking) en je kunt diepgang EN passie in de preek verwachten. ik ben lyrisch over die combinatie!
quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:39 schreef freecell het volgende:
[..]
Op Jezus wijzen! Op het belang van gebed, van bijbelstudie, van God betrekken bij je leven. Er op wijzen dat de enige redding bij Jezus vandaan komt.
Dan kan je toch net zo goed een sjoelvereniging zijn? Of een boekenvereniging? of een kaarsjesvereniging?
ik kan me niet voorstellen dat jij ook maar 1 ervaring heb met Amerikaans-gereformeerde kerken.... (CRC bijvoorbeeld)quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:13 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
ja ik niet.
Ik heb namelijk het idee dat men in Amerika alles doet wat de voorganger predikt en dat men niet meer open staat voor ook maar enigzins kritisch denken.
dat krijg je als de meerderheid van de bevolking actief Christen is... democratie heet dat!quote:Het zet toxch tot denken dat je er alleen presidne tkan zijn als je laat blijken gelovig te zijn en veel naar de kerk gaat.
wat ik hierboven al zeg, je hebt de verkeerde kerken voor je....quote:Als ik die beelden zie van al die mensen en telkens ja lopen te knikken dan vraag ik me af en hoeverre je niet met een toneelstukje bezig bent. Diegene daar staat mee te doen he. Er zijn natuurlijk zat goede gelovigen, maar ik krijg het idee van kudde gedrag bij die beelden.
niet dus, die zoeken dus juist die happy clappy kerken opquote:Maar misschien zijn Nederlanders over het algemeen te nuchter voor dit soort dingen.
Kan niet vaak genoeg gezegd wordenquote:Op donderdag 30 maart 2006 14:40 schreef MrBean het volgende:
[..]
Maar op een duur weet je dat toch al?![]()
ik pretendeer niet objectief te zijn. voor mij was het weldegelijk een jeugddwaling. ik vind jullie verhaal ook echt wel mooi. en het heeft tot een mooi gesprek geleid wmb.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:41 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik vind trouwens (naast het feit dat ik Happy Clappy kerken een tenenkrommende term vind) dat de topictitel heel negatief is tegenover evangelische kerken.
trend of jeugddwaling, alsof het overstappen van gereformeerd naar evangelisch sowieso niet goed is. Beetje subjectief.
het heeft er natuurlijk wel iets mee te maken, maar idd is het niet hetzelfde.quote:Ik bedoel, ons verhaal + redenen hebben we nu genoemd in dit topic, maar heeft volgens mij niets te maken met zowel een trend als een jeugddwaling.
het is dan ook geenszins zo bedoeld en ik ben sowieso de laatste die termen van goed en slecht zal denken wdb. natuurlijk kun je wel elementen uit een kerk bekritiseren. (zo heeft Stoorvogel nogal de neiging om zich negatief over gereformeerden en kinderdopers uit te laten, dat stel ik niet zo op prijs).quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:19 schreef Young_David het volgende:
Je hebt wel gelijk Tara.
Evangelisch is gewoon een andere stroming. Niet beter, maar ook niet onderschikt. Ik denk dat we als kerken en als kerkgangers eerst moeten stoppen te denken in termen van goed en beter.
Ik erger me niet zo aan happy clappy ... er zit wel een kern van waarheid in en ik voel me allerminst persoonlijk aangesproken of beledigd.
Stel ik ook niet op prijs, is volgens mij gewoon schoppen tegen de vrijgemaakten (wat hij zelf vroeger ook was)quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:32 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het is dan ook geenszins zo bedoeld en ik ben sowieso de laatste die termen van goed en slecht zal denken wdb. natuurlijk kun je wel elementen uit een kerk bekritiseren. (zo heeft Stoorvogel nogal de neiging om zich negatief over gereformeerden en kinderdopers uit te laten, dat stel ik niet zo op prijs).
Ik ben benieuwd hoe je dat dan ziet.quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:31 schreef pmb_rug het volgende:
het heeft er natuurlijk wel iets mee te maken, maar idd is het niet hetzelfde.
Waarom dat lijkt mij nou juist wel relevant. Is dat niet juist onderdeel van de kern van je topic?quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:45 schreef pmb_rug het volgende:
Toch ben ik steeds meer gaan beseffen dat de gereformeerde kerk zeer waardevol is (waarom dat is vind ik ff niet zo relevant).
Ik denk dat weinig jongeren het idee hebben dat ze iets kunnen veranderen in hun eigen kerkgemeente. Zelf vraag ik me ook af - Stel dat er jongeren zijn die in de gereformeerde kerk voor een enthausiastere weg willen kiezen, zullen zij dan meestand krijgen van ouderen, die ook het bestuur vormen, of zullen die eerder conservatief zijn?quote:Ik kan er wel inkomen dat dit zo is. Op Opwekking Festival komen 2x zoveel bezoekers dan op PinkPop tijdens pinksteren, ook SoulSurvivor en de EO jongerendag blijven ongekend populair. Maar is het dan niet juist zaak om dit enthousiasme in de gereformeerde kerk te introduceren? Ik zie het mondjesmaat al gebeuren, maar het proces stagneert omdat veel jongeren weg trekken naar kerken waar ze zo lekker kunnen zingen. Waarom kiezen ze voor die makkelijke weg? Zien ze niet dat er zoveel te winnen is in de gereformeerde kerk?
Ik denk dat het moeilijk te voorspellen is welke kant het zal opgaan. Wel denk ik dat hoe dan ook de geloofsbeleving zoals die van oudsher was steeds minder draagvlak zal vinden in de nieuwere generaties.quote:Zullen alle gereformeerde kerken uiteindelijk plaatsmaken voor happy clappy kerken? of zullen de gereformeerde kerken hun theologie behouden maar qua beleving meer die kant op gaan? of zal er weinig veranderen?
Ik had het ook ovr de beelden die je op tv ziet. Wat dat betreft heb je gelijk. Het zal niet representatief zijn voor de algehele bevolking.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:22 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik kan me niet voorstellen dat jij ook maar 1 ervaring heb met Amerikaans-gereformeerde kerken.... (CRC bijvoorbeeld)
jij hebt de non-denominational churches die je op tv ziet in je hoofd... maar daar had ik het dus niet over.
[..]
dat krijg je als de meerderheid van de bevolking actief Christen is... democratie heet dat!
[..]
wat ik hierboven al zeg, je hebt de verkeerde kerken voor je....
[..]
niet dus, die zoeken dus juist die happy clappy kerken op
Welke stoorvogel bedoel je?quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:32 schreef pmb_rug het volgende:
(zo heeft Stoorvogel nogal de neiging om zich negatief over gereformeerden en kinderdopers uit te laten, dat stel ik niet zo op prijs).
Ik weet het niet. In de 19e eeuw werd het protestantisme ook in één klap een stuk conservatiever met al die afscheidingen ... waarom zou dat niet in de toekomst kunnen gebeuren?quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wel denk ik dat hoe dan ook de geloofsbeleving zoals die van oudsher was steeds minder draagvlak zal vinden in de nieuwere generaties.
In de verre toekomst zou dat best mogelijk zijn. In de nabije toekomst zie ik dat echter niet echt gebeuren. Het is nu niet echt een tijd waarin conservatisme hoogtij viert..quote:Op donderdag 30 maart 2006 17:17 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ik weet het niet. In de 19e eeuw werd het protestantisme ook in één klap een stuk conservatiever met al die afscheidingen ... waarom zou dat niet in de toekomst kunnen gebeuren?
quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:39 schreef freecell het volgende:
De één denkt graag kritisch na, de ander gaat liever gemeenschappelijk zingen en dansen. De verschillende kerken verzorgen voor elke gelovige wat wils.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:45 schreef DennisMoore het volgende:
'k Heb me altijd hoogst ongemakkelijk gevoeld bij het happy clappy gebeuren.
Het leek meer te gaan om de show, de massa-psychologie, de handen die de lucht in moesten.
Veel mensen zullen 't echt menen, veel mensen zullen meedoen omdat het blijkbaar zo hoort.
Er lijkt zo weinig kritisch te worden nagedacht.
Tja, voor het fijne gemeenschappelijke warme gevoel kun je ook naar een voetbalwedstrijd.quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:47 schreef het_fokschaap het volgende:
De één denkt graag kritisch na, de ander gaat liever gemeenschappelijk zingen en dansen. De verschillende kerken verzorgen voor elke gelovige wat wils.
In die strakke gereformeerde diensten wel bedoel je ....quote:Op donderdag 30 maart 2006 19:45 schreef DennisMoore het volgende:
'k Heb me altijd hoogst ongemakkelijk gevoeld bij het happy clappy gebeuren.
Het leek meer te gaan om de show, de massa-psychologie, de handen die de lucht in moesten.
Veel mensen zullen 't echt menen, veel mensen zullen meedoen omdat het blijkbaar zo hoort.
Er lijkt zo weinig kritisch te worden nagedacht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |