abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36492507
Ik heb nog een beetje mijn gedachten erover laten gaan (je moet toch wat als je 40 zenders handmatig moet instellen in je harddisc-recorder ) en vraag me het volgende af:

Zou het niet zo kunnen zijn dat je - vooral als hoger opgeleide jongere - de behoefte aan beide 'soorten' verering aantrekkelijk kunt vinden en die dan op verschillende dagen bij verschillende gemeentes volgen? Zelf zal ik iedere mogelijkheid die ik krijg om de eerste mis op zaterdagavond in de Notre Dame of de eerste zondagdienst in de Sacre Coeur te volgen. Beide heel verschillend (en voor een groot deel onbegrijpelijk voor me, mijn frans is slechter dan mijn latijn) maar beide wel heel mooi. Mijn (protestants opgevoede) verloofde vind dit nogal schijnheilig en dat zou best mogelijk kunnen zijn, ik ga enkel omdat ik ervan geniet (in tegenstelling tot wat ik zelf (met mijn achtergrond in bouwkunde en geschiedenis) zie als 'nieuwe' kerken, pretentie- en inspiratieloze gebouwen van twee verdiepingen met dubbel glas en LIPS sloten).

Maar voor de duidelijkheid dus: ik kan me voorstellen dat je soms wel zin hebt om in een 'jubelstemming' te zijn, of zoals hierboven beschreven, een "happy clappy" dienst bezoeken en dat je soms meer belang stelt in diepgaande informatie en kennis over achtergronden, geschiedenis en psalmen.

Overigens vind ik het kinderkoor van de Notre Dame (begeleid door harp, dwarsfluit en viool) een van de meest "kippenvel-opwekkende" ervaringen die ik ooit gehad heb. Dat in combinatie met de indrukwekkende structuur waar je in zit en de toewijding van de mensen om je heen.. Tevens de enige keer dat ik - bij wijze van expiriment - gebeden heb
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_36492612
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 14:31 schreef MrBean het volgende:

[..]

Wat had ze dan moeten doen volgens jou?
Op Jezus wijzen! Op het belang van gebed, van bijbelstudie, van God betrekken bij je leven. Er op wijzen dat de enige redding bij Jezus vandaan komt.
Niet uit een goed boek, niet in een kaarsje.
Er zit geen kracht in een kaarsje, er is kracht bij God!
En als je een band met God wilt, dan moet je Hem daarom vragen!
Ze heeft in de hele dienst de naam van God niet één keer genoemd.
Dan kan je toch net zo goed een sjoelvereniging zijn? Of een boekenvereniging? of een kaarsjesvereniging?
pi_36492648
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 14:39 schreef freecell het volgende:

[..]

Op Jezus wijzen! Op het belang van gebed, van bijbelstudie, van God betrekken bij je leven. Er op wijzen dat de enige redding bij Jezus vandaan komt.
Dan kan je toch net zo goed een sjoelvereniging zijn? Of een boekenvereniging? of een kaarsjesvereniging?
Maar op een duur weet je dat toch al?
pi_36492655
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 14:31 schreef freecell het volgende:

[..]

Dat én én bestaat dus nog niet echt. Daar wil TS namelijk graag heen. Een kerk is een vrij log apparaat. Je krijgt niet makkelijk een hele gemeente op een nieuwe koers.
Mee eens.
Totdat het en en er is zal je denk ik steeds een verschuiving zien van de ene kant naar de andere kant. men heeft behoefte aan beide maar kan maar 2 tegelijk vinden en gaat dus switchen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  donderdag 30 maart 2006 @ 15:08:16 #55
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36493537
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 14:40 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Mee eens.
Totdat het en en er is zal je denk ik steeds een verschuiving zien van de ene kant naar de andere kant. men heeft behoefte aan beide maar kan maar 2 tegelijk vinden en gaat dus switchen.
maar het idiote is dat het in Amerika al gemeengoed is. veel conservatief-Amerikaanse gereformeerde kerken hebben een hele 'contemporary' benadering. Dan kun je dus EN lekker zingen (psalmen EN opwekking) en je kunt diepgang EN passie in de preek verwachten. ik ben lyrisch over die combinatie!
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_36493691
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:08 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

maar het idiote is dat het in Amerika al gemeengoed is. veel conservatief-Amerikaanse gereformeerde kerken hebben een hele 'contemporary' benadering. Dan kun je dus EN lekker zingen (psalmen EN opwekking) en je kunt diepgang EN passie in de preek verwachten. ik ben lyrisch over die combinatie!
ja ik niet.
Ik heb namelijk het idee dat men in Amerika alles doet wat de voorganger predikt en dat men niet meer open staat voor ook maar enigzins kritisch denken.
Het zet toxch tot denken dat je er alleen presidne tkan zijn als je laat blijken gelovig te zijn en veel naar de kerk gaat.
Als ik die beelden zie van al die mensen en telkens ja lopen te knikken dan vraag ik me af en hoeverre je niet met een toneelstukje bezig bent. Diegene daar staat mee te doen he. Er zijn natuurlijk zat goede gelovigen, maar ik krijg het idee van kudde gedrag bij die beelden.

Maar misschien zijn Nederlanders over het algemeen te nuchter voor dit soort dingen.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  donderdag 30 maart 2006 @ 15:14:24 #57
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36493736
quote:

[..]

een kaarsje aan doen....
het KAN een onderdeel zijn van jouw moment met God, maar an sich zegt het niks...
?Porque no te calles?
  donderdag 30 maart 2006 @ 15:22:51 #58
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36494065
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:13 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

ja ik niet.
Ik heb namelijk het idee dat men in Amerika alles doet wat de voorganger predikt en dat men niet meer open staat voor ook maar enigzins kritisch denken.
ik kan me niet voorstellen dat jij ook maar 1 ervaring heb met Amerikaans-gereformeerde kerken.... (CRC bijvoorbeeld)

jij hebt de non-denominational churches die je op tv ziet in je hoofd... maar daar had ik het dus niet over.
quote:
Het zet toxch tot denken dat je er alleen presidne tkan zijn als je laat blijken gelovig te zijn en veel naar de kerk gaat.
dat krijg je als de meerderheid van de bevolking actief Christen is... democratie heet dat!
quote:
Als ik die beelden zie van al die mensen en telkens ja lopen te knikken dan vraag ik me af en hoeverre je niet met een toneelstukje bezig bent. Diegene daar staat mee te doen he. Er zijn natuurlijk zat goede gelovigen, maar ik krijg het idee van kudde gedrag bij die beelden.
wat ik hierboven al zeg, je hebt de verkeerde kerken voor je....
quote:
Maar misschien zijn Nederlanders over het algemeen te nuchter voor dit soort dingen.
niet dus, die zoeken dus juist die happy clappy kerken op
?Porque no te calles?
pi_36494632
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 14:40 schreef MrBean het volgende:

[..]

Maar op een duur weet je dat toch al?
Kan niet vaak genoeg gezegd worden
Er zijn genoeg onbekende bijbelstukken om over te preken, beter dan een halve preek over patty brard.
Daarbij was het gewoon niet waar wat ze zegt. De halve kerk daar gelooft niet in Jezus als verlosser en/of enige weg (en ja, dat weet ik zeker, dat zeggen ze zelf ook wel). Dan is het gewoon liegen dat je er dan met een kaarsje en een goed boek wel komt.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 maart 2006 @ 15:41:30 #60
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_36494714
Ik vind trouwens (naast het feit dat ik Happy Clappy kerken een tenenkrommende term vind) dat de topictitel heel negatief is tegenover evangelische kerken.
trend of jeugddwaling, alsof het overstappen van gereformeerd naar evangelisch sowieso niet goed is. Beetje subjectief.

Ik bedoel, ons verhaal + redenen hebben we nu genoemd in dit topic, maar heeft volgens mij niets te maken met zowel een trend als een jeugddwaling.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_36495920
Je hebt wel gelijk Tara.

Evangelisch is gewoon een andere stroming. Niet beter, maar ook niet onderschikt. Ik denk dat we als kerken en als kerkgangers eerst moeten stoppen te denken in termen van goed en beter.

Ik erger me niet zo aan happy clappy ... er zit wel een kern van waarheid in en ik voel me allerminst persoonlijk aangesproken of beledigd.
  donderdag 30 maart 2006 @ 16:31:21 #62
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36496313
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:41 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik vind trouwens (naast het feit dat ik Happy Clappy kerken een tenenkrommende term vind) dat de topictitel heel negatief is tegenover evangelische kerken.
trend of jeugddwaling, alsof het overstappen van gereformeerd naar evangelisch sowieso niet goed is. Beetje subjectief.
ik pretendeer niet objectief te zijn. voor mij was het weldegelijk een jeugddwaling. ik vind jullie verhaal ook echt wel mooi. en het heeft tot een mooi gesprek geleid wmb.
quote:
Ik bedoel, ons verhaal + redenen hebben we nu genoemd in dit topic, maar heeft volgens mij niets te maken met zowel een trend als een jeugddwaling.
het heeft er natuurlijk wel iets mee te maken, maar idd is het niet hetzelfde.
?Porque no te calles?
  donderdag 30 maart 2006 @ 16:32:59 #63
124377 pmb_rug
salvation received
pi_36496361
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:19 schreef Young_David het volgende:
Je hebt wel gelijk Tara.

Evangelisch is gewoon een andere stroming. Niet beter, maar ook niet onderschikt. Ik denk dat we als kerken en als kerkgangers eerst moeten stoppen te denken in termen van goed en beter.

Ik erger me niet zo aan happy clappy ... er zit wel een kern van waarheid in en ik voel me allerminst persoonlijk aangesproken of beledigd.
het is dan ook geenszins zo bedoeld en ik ben sowieso de laatste die termen van goed en slecht zal denken wdb. natuurlijk kun je wel elementen uit een kerk bekritiseren. (zo heeft Stoorvogel nogal de neiging om zich negatief over gereformeerden en kinderdopers uit te laten, dat stel ik niet zo op prijs).
?Porque no te calles?
pi_36496480
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:32 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het is dan ook geenszins zo bedoeld en ik ben sowieso de laatste die termen van goed en slecht zal denken wdb. natuurlijk kun je wel elementen uit een kerk bekritiseren. (zo heeft Stoorvogel nogal de neiging om zich negatief over gereformeerden en kinderdopers uit te laten, dat stel ik niet zo op prijs).
Stel ik ook niet op prijs, is volgens mij gewoon schoppen tegen de vrijgemaakten (wat hij zelf vroeger ook was)
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 maart 2006 @ 16:39:36 #65
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_36496598
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:31 schreef pmb_rug het volgende:
het heeft er natuurlijk wel iets mee te maken, maar idd is het niet hetzelfde.
Ik ben benieuwd hoe je dat dan ziet.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  donderdag 30 maart 2006 @ 16:48:19 #66
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_36496907
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 12:45 schreef pmb_rug het volgende:

Toch ben ik steeds meer gaan beseffen dat de gereformeerde kerk zeer waardevol is (waarom dat is vind ik ff niet zo relevant).
Waarom dat lijkt mij nou juist wel relevant. Is dat niet juist onderdeel van de kern van je topic?
quote:
Ik kan er wel inkomen dat dit zo is. Op Opwekking Festival komen 2x zoveel bezoekers dan op PinkPop tijdens pinksteren, ook SoulSurvivor en de EO jongerendag blijven ongekend populair. Maar is het dan niet juist zaak om dit enthousiasme in de gereformeerde kerk te introduceren? Ik zie het mondjesmaat al gebeuren, maar het proces stagneert omdat veel jongeren weg trekken naar kerken waar ze zo lekker kunnen zingen. Waarom kiezen ze voor die makkelijke weg? Zien ze niet dat er zoveel te winnen is in de gereformeerde kerk?
Ik denk dat weinig jongeren het idee hebben dat ze iets kunnen veranderen in hun eigen kerkgemeente. Zelf vraag ik me ook af - Stel dat er jongeren zijn die in de gereformeerde kerk voor een enthausiastere weg willen kiezen, zullen zij dan meestand krijgen van ouderen, die ook het bestuur vormen, of zullen die eerder conservatief zijn?
quote:
Zullen alle gereformeerde kerken uiteindelijk plaatsmaken voor happy clappy kerken? of zullen de gereformeerde kerken hun theologie behouden maar qua beleving meer die kant op gaan? of zal er weinig veranderen?
Ik denk dat het moeilijk te voorspellen is welke kant het zal opgaan. Wel denk ik dat hoe dan ook de geloofsbeleving zoals die van oudsher was steeds minder draagvlak zal vinden in de nieuwere generaties.
pi_36497084
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:22 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

ik kan me niet voorstellen dat jij ook maar 1 ervaring heb met Amerikaans-gereformeerde kerken.... (CRC bijvoorbeeld)

jij hebt de non-denominational churches die je op tv ziet in je hoofd... maar daar had ik het dus niet over.
[..]

dat krijg je als de meerderheid van de bevolking actief Christen is... democratie heet dat!
[..]

wat ik hierboven al zeg, je hebt de verkeerde kerken voor je....
[..]

niet dus, die zoeken dus juist die happy clappy kerken op
Ik had het ook ovr de beelden die je op tv ziet. Wat dat betreft heb je gelijk. Het zal niet representatief zijn voor de algehele bevolking.

Met je punt over democratie ben ik het niet met je eens. Als 1 persoon iets beter is dan de ander, maar die betere gelooft niet dan zal de mindere persoon de stemmen krijgen. Als je christen bent stem je toch niet per definitie op een christelijke partij? De redenering dat als de meerderheid christen is je dus altijd een christelijke president moet hebben heeft niks met democratie te maken. In nederland heb je meer mensen die anders geloven dan Balkenende en toch is hij premier.
Tenminste ik niet.
And that is the news.''
pi_36497180
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:32 schreef pmb_rug het volgende:
(zo heeft Stoorvogel nogal de neiging om zich negatief over gereformeerden en kinderdopers uit te laten, dat stel ik niet zo op prijs).
Welke stoorvogel bedoel je?
pi_36497775
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:48 schreef Alicey het volgende:

[..]
Wel denk ik dat hoe dan ook de geloofsbeleving zoals die van oudsher was steeds minder draagvlak zal vinden in de nieuwere generaties.
Ik weet het niet. In de 19e eeuw werd het protestantisme ook in één klap een stuk conservatiever met al die afscheidingen ... waarom zou dat niet in de toekomst kunnen gebeuren?
  donderdag 30 maart 2006 @ 17:19:42 #70
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_36497831
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 17:17 schreef MrBean het volgende:

[..]

Ik weet het niet. In de 19e eeuw werd het protestantisme ook in één klap een stuk conservatiever met al die afscheidingen ... waarom zou dat niet in de toekomst kunnen gebeuren?
In de verre toekomst zou dat best mogelijk zijn. In de nabije toekomst zie ik dat echter niet echt gebeuren. Het is nu niet echt een tijd waarin conservatisme hoogtij viert..
pi_36501481
quote:
Wat is dat toch met PKN-kerken en dat getut altijd met kaarsen? Ik ben eens in Utrecht naar een kerstnachtdienst geweest in de Dom en het ging gewoon nauwelijks over de geboorte van Jezus! Het ging alleen maar over kaarsjes in het donker blabla.
pi_36501893
'k Heb me altijd hoogst ongemakkelijk gevoeld bij het happy clappy gebeuren.
Het leek meer te gaan om de show, de massa-psychologie, de handen die de lucht in moesten.
Veel mensen zullen 't echt menen, veel mensen zullen meedoen omdat het blijkbaar zo hoort.

Er lijkt zo weinig kritisch te worden nagedacht.
pi_36501957
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 19:45 schreef DennisMoore het volgende:
Het leek meer te gaan om de show, de massa-psychologie, de handen die de lucht in moesten.
Veel mensen zullen 't echt menen, veel mensen zullen meedoen omdat het blijkbaar zo hoort.

De één denkt graag kritisch na, de ander gaat liever gemeenschappelijk zingen en dansen. De verschillende kerken verzorgen voor elke gelovige wat wils.
pi_36501994
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 19:47 schreef het_fokschaap het volgende:

De één denkt graag kritisch na, de ander gaat liever gemeenschappelijk zingen en dansen. De verschillende kerken verzorgen voor elke gelovige wat wils.
Tja, voor het fijne gemeenschappelijke warme gevoel kun je ook naar een voetbalwedstrijd. .
pi_36510123
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 19:45 schreef DennisMoore het volgende:

In die strakke gereformeerde diensten wel bedoel je ....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')