Een van de weinige zaken waar Maartena en ik het echt over eens zijn,quote:Op zaterdag 25 maart 2006 03:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Vandaar dat het BNP van de VS zo hoog is....
Jij bent een rare. Wat denk je dat gebeurt als een elektrotechnicus voltage en stroom meet door een weerstand met een stroombron (gelijk voltage of gelijke hoeveelheid ampere .. de nederlandse taal maakt geen onderscheid, hoe slecht) ? Wat is oorzaak en wat is gevolg? Het gaat puur om een handige manier van representeren.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 02:47 schreef Lyrebird het volgende:
Ik ben in het BNP gedoken.
Wat is economie toch een beroerd vak. Toen ik leerde dat ze de oorzaak op de y-as zette en het gevolg op de x-as, ben ik afgehaakt. Stel pseudo wetenschappers...
Anyway, ik snap er geen zak van. Ik denk dat de Amerikaanse definitie op de Nederlandse lijkt. Ik hoor het graag als ik het mis heb.
Het is dus hetzelfde. Jammergenoeg zegt het niet alles. Een moeder die haar kind opvoedt ipv dat ze dat kind naar een kinderdagverblijf stuurt wordt er niet in opgenomen. Naja, ik ben geen econoom, dus ik zou geen autoriteit willen of durven claimen.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 02:47 schreef Lyrebird het volgende:
Uit de economische begrippenlijst:
Het BNP van een land heeft betrekking op de toegevoegde waarde gecreëerd door productiefactoren die eigendom zijn van de burgers en overheid van dat land. Het is gelijk aan het bruto binnenlands product (BBP) minus de primaire inkomens betaald aan buitenlanders plus de primaire inkomens van de burgers ontvangen uit het buitenland. Zie netto nationaal product (NNP).
netto binnenlands product (NBP)
Gelijk aan het bruto binnenlands product (BBP) minus de afschrijvingen
Het volgende vond ik wel interessant:
netto toegevoegde waarde van de overheid
Omdat er voor de productie van de overheid geen verkoopprijzen op markten tot stand komen, meten we de bijdrage van de overheid door de netto toegevoegde waarde van de overheid gelijk te stellen aan de ambtenarensalarissen.
En dit lijkt volgens mij aardig op:
Gross Domestic Product (GDP)
Total annual output of the U.S. economy, measured by its final purchase price.
GDP is divided into four categories, according to the final purchaser:
GDP = Consumer Spending + Business and Residential Investment + Government Spending - Trade Deficit.
quote:Op zaterdag 25 maart 2006 03:27 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Jij bent een rare. Wat denk je dat gebeurt als een elektrotechnicus voltage en stroom meet door een weerstand met een stroombron (gelijk voltage of gelijke hoeveelheid ampere .. de nederlandse taal maakt geen onderscheid, hoe slecht) ? Wat is oorzaak en wat is gevolg? Het gaat puur om een handige manier van representeren.
Toegegeven, als je meet met iets dan plaats je dat doorgaans op de x-as (mits in 2 dimensies) en hetgeen je meet plaats je op de y-as. Dat is alleen om duidelijk te zien hoe eea zit. Het is geen wet van Meden en Perzen, het toont niet aan hoe wetenschappelijk begaafd je bent.
En waar moeten we snijden? Overal de helft maar?quote:Op zaterdag 25 maart 2006 03:38 schreef Lyrebird het volgende:
Een miljoen ambtenaren is grofweg 500.000 ambtenaren te veel. Halveren die hap.
Dan wil ik dus wel eens weten waar je in wilt snijden. Zomaar alles "halveren" is niet zo'n goed idee. Waar moet MEER en waar MINDER in gesneden worden?quote:Halveren die hap.
De meeste voorbeelden die je opnoemt zijn belangrijke diensten die in een samenleving zeker niet zouden mogen ontbreken. Het is echter een dogma om te denken dat deze diensten alleen maar door een overheid zouden kunnen worden uitgevoerd. Of anders gezegd: dat mensen alleen maar voor deze diensten betalen als je ze daartoe dwingt. Dit is mijns inziens een misvatting; de vrije markt zou deze diensten uitstekend kunnen verzorgen en heeft als voordeel dat het als vanzelf tot een efficiëntere, innovatievere en goedkopere manier van werken leidt. De meeste mensen hebben nogal moeite zich dit 'magische' effect (dat niet voor niks vaak de 'onzichtbare hand' wordt genoemd) voor te stellen. Soms is dit ongeloof gebaseerd op het (terechte) idee dat magie nou eenmaal niet bestaat, vaker echter op (onterechte en irrationele) negatieve gevoelens over begrippen als winstbejag en eigenbelang. Toch zijn de gevolgen van deze onzichtbare hand in het dagelijks leven heel duidelijk waar te nemen. De markten die relatief het meest vrij worden gelaten vertonen constante efficiëntieverbeteringen, kwaliteitsverbeteringen, produktdifferentiatie en, als gevolg van dit alles, over de hele linie genomen prijsdalingen. Er is geen reden om aan te nemen dat het aan een vrije markt overlaten van de door jou genoemde diensten niet dezelfde gunstige effecten zou opleveren. Bijkomend voordeel is dat je de hoeveelheid dwang die door de overheid moet worden uitgeoefend, in de vorm van belastingen, aanzienlijk vermindert. Dat is niet alleen moreel gezien een hele verbetering maar het scheelt je ook nog 'ns in de kosten van het dwangapparaat.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 04:11 schreef maartena het volgende:
En waar moeten we snijden? Overal de helft maar?
NS conducteurs hebben ook een ambtelijke functie. maar ik mag hopen dat dit soort zaken niet meegeteld worden met die 1 miljoen. anders is het een totaal nutteloos cijfer.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 03:20 schreef zoalshetis het volgende:
mijn moeder was openbaar ambtenaar. notaris.
Het aantal ambtenaren in die sector is verwaarloosbaar.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 21:23 schreef McCarthy het volgende:
[..]
daar is iedereen het op zich wel over eens alleen er is zoveel meer.
- De medewerkers van de 1001 anti-discrimminatie burotjes,
- de PO medewerkers,
- de ontwikkelingsmedewerkers in Afrika (en afrika i snog steeds arm)
als je een beetje gaat zoeken kom je ongetwijfeld veel meer van dit soort geldontvangers tegen. Allemaal weinig, bij elkaar opgeteld veel.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 10:41 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het aantal ambtenaren in die sector is verwaarloosbaar.
Als je echt wil snijden, kijk dan eens nar de beleidsmedewerkers, de persvoorlichters en de rapportenverdubbelaars.
Zolang je waar voor je geld krijgt, Zweden-stijl, lijkt me dat niet zo'n ramp. Dus onderwijzers, onderzoekers, handen aan het bed, conducteurs, politieagenten, mensen die bij de gaswinning werken, dat soort banen.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 10:56 schreef McCarthy het volgende:
Maar het gaat niet om ambtenaren, het gaat om totale overheidsuitgaven: 49%
Nou, niet automatisch, maar meestal toch wel.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 11:09 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Een onderwijzer of politieagent is niet per definitie waar voor je geld natuurlijk.
De berichten over het niveau van de PABO-studenten niet meegekregen?quote:Op zaterdag 25 maart 2006 11:41 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nou, niet automatisch, maar meestal toch wel.
Jawel, maar daar moet dan vervolgens wat aan gedaan worden. Ik begrijp je punt niet?quote:Op zaterdag 25 maart 2006 11:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
De berichten over het niveau van de PABO-studenten niet meegekregen?
Mijn punt is dat de mensen die je opnoemt niet per definitie nuttig zijn.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 11:47 schreef Floripas het volgende:
[..]
Jawel, maar daar moet dan vervolgens wat aan gedaan worden. Ik begrijp je punt niet?
quote:Op zaterdag 25 maart 2006 11:51 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Mijn punt is dat de mensen die je opnoemt niet per definitie nuttig zijn.
Klopt, het aantal EU-ambtenaren is relatief verwaarloosbaar, iets van 25.000.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 01:38 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
als je het wil vergelijken met de VS moet je ook de EU-ambtenaren bij de Nederlandse ambtenaren betrekken omdat Nederland een aantal taken aan de EU heeft overgedragen, maar dan valt het dan ook wel lager uit voor Nederland ivg met de VS denk ik omdat de EU qua ambtenarenbestand niet echt groot is vergeleken met die vd lidstaten zelf
Een smiley posten is makkelijker dan iets inhoudelijks posten natuurlijk.quote:
Ik geef je gelijk. Als het gaat over ambtenaren worden de mensen in het veldwerk altijd ontzien in de discussies en altijd hard uitgehaald naar de kantoor-ambtenaren.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 11:09 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Een onderwijzer of politieagent is niet per definitie waar voor je geld natuurlijk.
Zie je dan niet dat dat altijd hand in hand gaat zolang je dat soort banen door de overheid laat regelen?quote:Op zaterdag 25 maart 2006 11:03 schreef Floripas het volgende:
Zolang je waar voor je geld krijgt, Zweden-stijl, lijkt me dat niet zo'n ramp. Dus onderwijzers, onderzoekers, handen aan het bed, conducteurs, politieagenten, mensen die bij de gaswinning werken, dat soort banen.
Maar in die papierschuivers mag je van mij flink snijden, inderdaad.
ik zit er ook serieus over te denkenquote:Op zondag 26 maart 2006 17:06 schreef -scorpione- het volgende:
Ik denk dat ik ook ambtenaar ga wordenLekker het landsbelang dienen
![]()
![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |