![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De OPFiat 127
Etupäästään maata raapiva Fiat 127 esiteltiin maailmalle huhtikuussa 1971 ja löikin itsensä nopeasti läpi ja Suomessakin sai oman kannattaja joukkonsa. Fiat 127 korvasi Fiatin mallistossa kasipuolikkaan. "Seiska" nousi nopeasti Euroopan suosituimmaksi autoksi. "Seiskaa" onkin valmistettu maailmalle yli 5,5 miljoonaa kappaletta eli paljon.
Fiat 127 rakennekuvia
Fiat 900 ja 1050 moottorit ja mallieroja
![]()
Auto osoittautuikin aikalaisekseen hyväksi ajo-ominaisuuksiltaan ja teknisesti varmaksi,
903 cc moottori on suoraa sukua "kasipuolikkaan" koneelle. Koneen tehoa laskettiin vuonna 1977, 45 hevosvoimaan jota ennen tehot olivat 47 hv/ 6200 r/min. Mallia MkI tehtiin vuosina 1971 - 1977.
1049 cc moottori + Mk II & III
Vuonna 1977 esiteltiin myös uusi moottori 1049 cc (50 hv@5600 r/min), jossa on yläpuolinen nokka-akseli ja viisi runkolaakeria, 903 cc koneessa runkolaakereita on vain 3 kpl. Mallinimi oli nyt MkII ja autoa alkoi saada myös viisivaihteisena. Mallia MkII tehtiin vuosina 1977 - 1981 Vuonna 1981 syntyi ilmeisesti silloin maailman pienin diesel sedan kun Fiat 127 sai myös dieselmoottorilla! MkIII mallissa oli pieniä kosmeettisia uudistuksia kuten valot ja etumaski. MkIII mallia tehtiin 1981-84.
![]()
Suomeen tuotiin 903 cc, 1049 cc moottoreilla varustettuja seiskoja, ainakin yksi Brasiliassa valmistettu 1300 cc koneellinen "Fiat147" seiskakin tuotiin, auto ollut kilpailukäytössä. Fiat 147 valmistettiin maailmalla noin 169 300 kappaletta. "Seiska" on varustettu edessä levyjarruin ja takana rumpujarruin.
Jos nähnyt keulaltaan Fiat127 muistuttavan auton mutta taka-osaltaan auto vaikuttaa minipaketti-autolta, olet törmännyt Fiat Fiorinoon joka on suoraa sukua 127:lle. Fiorinosta on myös tiuhempi perävälitys 4.7:1
![]()
Fiat 127 Sport
Lokakuussa 1978 esiteltiin Fiat127 Sport. Sportilla saavutettiin jopa rata-ajon Suomen mestaruus vuonna 1980, vieläpä puhtaalla pelillä. Sportissa on kosmeettisten hilpetöörien lisäksi lisätty myös voimaa 70 hevosvoimaan. Moottori on sama kuin Stradassakin 1049-kuutioinen, mutta kaksikurkkuisella kaasuttimella ja puristuksia on nostettu (9.8:1) myös nokka-akseli vaihdettu.
Autossa on edessäkin tehostetut levyjarrut, muista lisävarusteista voisi mainita kellon, öljynpaine- ja kierroslukumittarit. Sportin etuvakaaja on huomattavasti jäykempi kuin tavallisen 127:n vakaaja, mutta takajousi on sama kuin muissakin seiskoissa. Myös raideleveys edessä kuin takanakin on kasvanut Sportissa. Vastaavasti sisustus on täysin erilainen kuin vakiossa: penkit, katto, sivupaneelit, ym. "Seiska" onkin näppärä kauppakassi, uudet osat maksavat naurettavan vähän ja suuremmat kokonaisuudet saa läheiseltä romikselta. Huoltaminen ja korjaaminen onnistuu helposti kotikonstein eikä konepellin alla ole mitään modernia, yli hilseen menevää tekniikkaa.
![]()
Nykyisin varaosien hinnat ovat miellyttävällä tasolla ja jos haluaa virittämään ryhtyä niin esim. peltipakosarjan saa 100-200 euroon (moposport) ja kunnon kaasari uutena n. 100-200 euroa. Samalla sytytysjärjestelmä kannattaa vaihtaa kärjettömäksi.
Rallikäytössä aikoinaan A-ryhmässä 1049 cc koneesta saatiin tehoja n. 95 - 110 hv. Fiatin heikko kohta voimansiirrossa on sisäpuolinen vetonivel, sivulta tuleva isku nimittäin murtaa nivelen helposti. Aikaisemmin mainitsemani Fiat 147 malli on luokitettu autourheilukäyttöön ja tätä luokitustodistusta käyttäen on Suomessakin ajettu rallia 1300-koneisella 127:lla.
Mallieroja
Fiat ei koskaan julkaissut tarkkoja mallitietoja mutta tässä jotain mallieroja:
Mk I: 1971-77 903 cc moottori (47 hv), 4-vaihdetta
Mk II: 1978-82 Muuten sama kuin Mk I, mutta parannettu elekroniikka ja pieniä muutoksia moottorissa. Sport mallissa oli 1050 cc OHC moottori.
Mk III: 1981-84 Uusitut etupuskuri, valot ja maski, 1050 cc moottori vakiona, suomessa auton mallinimenä Stella(903 cc), maailmalla myös 1300 cc moottorinen sport versio.
Yleistä höpinää:
Seat valmisti 127:aa jonkin aikaa nimellä Seat Fura. Kirjassa World Cars 1985 kerrotaan 127:aa koskeva tieto että mallissa Fura Dos oli tuttu 903 cc kone. Tuossa kirjassa on tekniset tiedot myös mallista Fura Crono, jossa näyttäisi olleen 1438 cc, 75 hv kone. Huippunopeus autolla 160 km/h, valmistettu vain 3-ovisena. Maailmalta tuli myös tieto, että vuosina 1973 - 1977 autoa on tehty sarja myös 1600 cc TwinCam koneella!!!
vorige deeltjes
http://ptaslowchat.tk
De code voor de op is hier te vindenChat on
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt