abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36278778










De OP
Fiat 127

Etupäästään maata raapiva Fiat 127 esiteltiin maailmalle huhtikuussa 1971 ja löikin itsensä nopeasti läpi ja Suomessakin sai oman kannattaja joukkonsa. Fiat 127 korvasi Fiatin mallistossa kasipuolikkaan. "Seiska" nousi nopeasti Euroopan suosituimmaksi autoksi. "Seiskaa" onkin valmistettu maailmalle yli 5,5 miljoonaa kappaletta eli paljon.

Fiat 127 rakennekuvia
Fiat 900 ja 1050 moottorit ja mallieroja


Auto osoittautuikin aikalaisekseen hyväksi ajo-ominaisuuksiltaan ja teknisesti varmaksi, 903 cc moottori on suoraa sukua "kasipuolikkaan" koneelle. Koneen tehoa laskettiin vuonna 1977, 45 hevosvoimaan jota ennen tehot olivat 47 hv/ 6200 r/min. Mallia MkI tehtiin vuosina 1971 - 1977.


1049 cc moottori + Mk II & III
Vuonna 1977 esiteltiin myös uusi moottori 1049 cc (50 hv@5600 r/min), jossa on yläpuolinen nokka-akseli ja viisi runkolaakeria, 903 cc koneessa runkolaakereita on vain 3 kpl. Mallinimi oli nyt MkII ja autoa alkoi saada myös viisivaihteisena. Mallia MkII tehtiin vuosina 1977 - 1981 Vuonna 1981 syntyi ilmeisesti silloin maailman pienin diesel sedan kun Fiat 127 sai myös dieselmoottorilla! MkIII mallissa oli pieniä kosmeettisia uudistuksia kuten valot ja etumaski. MkIII mallia tehtiin 1981-84.



Suomeen tuotiin 903 cc, 1049 cc moottoreilla varustettuja seiskoja, ainakin yksi Brasiliassa valmistettu 1300 cc koneellinen "Fiat147" seiskakin tuotiin, auto ollut kilpailukäytössä. Fiat 147 valmistettiin maailmalla noin 169 300 kappaletta. "Seiska" on varustettu edessä levyjarruin ja takana rumpujarruin.

Jos nähnyt keulaltaan Fiat127 muistuttavan auton mutta taka-osaltaan auto vaikuttaa minipaketti-autolta, olet törmännyt Fiat Fiorinoon joka on suoraa sukua 127:lle. Fiorinosta on myös tiuhempi perävälitys 4.7:1


Fiat 127 Sport
Lokakuussa 1978 esiteltiin Fiat127 Sport. Sportilla saavutettiin jopa rata-ajon Suomen mestaruus vuonna 1980, vieläpä puhtaalla pelillä. Sportissa on kosmeettisten hilpetöörien lisäksi lisätty myös voimaa 70 hevosvoimaan. Moottori on sama kuin Stradassakin 1049-kuutioinen, mutta kaksikurkkuisella kaasuttimella ja puristuksia on nostettu (9.8:1) myös nokka-akseli vaihdettu.

Autossa on edessäkin tehostetut levyjarrut, muista lisävarusteista voisi mainita kellon, öljynpaine- ja kierroslukumittarit. Sportin etuvakaaja on huomattavasti jäykempi kuin tavallisen 127:n vakaaja, mutta takajousi on sama kuin muissakin seiskoissa. Myös raideleveys edessä kuin takanakin on kasvanut Sportissa. Vastaavasti sisustus on täysin erilainen kuin vakiossa: penkit, katto, sivupaneelit, ym. "Seiska" onkin näppärä kauppakassi, uudet osat maksavat naurettavan vähän ja suuremmat kokonaisuudet saa läheiseltä romikselta. Huoltaminen ja korjaaminen onnistuu helposti kotikonstein eikä konepellin alla ole mitään modernia, yli hilseen menevää tekniikkaa.

Nykyisin varaosien hinnat ovat miellyttävällä tasolla ja jos haluaa virittämään ryhtyä niin esim. peltipakosarjan saa 100-200 euroon (moposport) ja kunnon kaasari uutena n. 100-200 euroa. Samalla sytytysjärjestelmä kannattaa vaihtaa kärjettömäksi.

Rallikäytössä aikoinaan A-ryhmässä 1049 cc koneesta saatiin tehoja n. 95 - 110 hv. Fiatin heikko kohta voimansiirrossa on sisäpuolinen vetonivel, sivulta tuleva isku nimittäin murtaa nivelen helposti. Aikaisemmin mainitsemani Fiat 147 malli on luokitettu autourheilukäyttöön ja tätä luokitustodistusta käyttäen on Suomessakin ajettu rallia 1300-koneisella 127:lla.

Mallieroja
Fiat ei koskaan julkaissut tarkkoja mallitietoja mutta tässä jotain mallieroja:
Mk I: 1971-77 903 cc moottori (47 hv), 4-vaihdetta

Mk II: 1978-82 Muuten sama kuin Mk I, mutta parannettu elekroniikka ja pieniä muutoksia moottorissa. Sport mallissa oli 1050 cc OHC moottori.

Mk III: 1981-84 Uusitut etupuskuri, valot ja maski, 1050 cc moottori vakiona, suomessa auton mallinimenä Stella(903 cc), maailmalla myös 1300 cc moottorinen sport versio.

Yleistä höpinää:
Seat valmisti 127:aa jonkin aikaa nimellä Seat Fura. Kirjassa World Cars 1985 kerrotaan 127:aa koskeva tieto että mallissa Fura Dos oli tuttu 903 cc kone. Tuossa kirjassa on tekniset tiedot myös mallista Fura Crono, jossa näyttäisi olleen 1438 cc, 75 hv kone. Huippunopeus autolla 160 km/h, valmistettu vain 3-ovisena. Maailmalta tuli myös tieto, että vuosina 1973 - 1977 autoa on tehty sarja myös 1600 cc TwinCam koneella!!!


vorige deeltjes
http://ptaslowchat.tk


De code voor de op is hier te vinden

Chat on
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_36278790
mooi... ik was net van plan er eentje te gaan maken
pi_36278793
Er was niet zoveel met 903 geloof ik
pi_36278799
eindelijk...
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
pi_36278816
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 21:38 schreef BaraCuda het volgende:
Er was niet zoveel met 903 geloof ik
Jawel, een coole vliegstraalboot
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
pi_36278826
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 21:37 schreef BoJo het volgende:
mooi... ik was net van plan er eentje te gaan maken
ik was zelfs ook al bezig
pi_36278837
deze had ik bijna gemaakt. en m'n eigen principes overboord gezet

http://www.supercars.net/cars/3276.html
V10
pi_36278840
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 21:38 schreef Paladijn het volgende:

[..]

Jawel, een coole vliegstraalboot
had m dan gestart, aap
pi_36278843
Ik ook
pi_36278853
dat was alleen een Skoda geweest

Deze: ¦KODA TYPE 903 Staff Car





pi_36278867
bij mij was het deze geworden:




Merk en type: Kalmar Contchamp
Eigenaar: KLMV / Vos
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden: Containerterminal
Datum: 22-03-2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
pi_36278871
m'n eerste
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_36278883
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 21:38 schreef Alexxxxx het volgende:
had m dan gestart, aap
Dat laat ik wel over aan de regs
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
pi_36278895
mijn Skoda was toffer geweest
  woensdag 22 maart 2006 @ 21:40:27 #16
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_36278903
yo
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_36278905
nooit gedacht dat ik dat zou zeggen btw
pi_36278914
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 21:39 schreef Paladijn het volgende:

[..]

Dat laat ik wel over aan de regs
zo word je er zlef nooit een natuurlijk....
pi_36278921
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 21:39 schreef BoJo het volgende:
dat was alleen een Skoda geweest

Deze: ¦KODA TYPE 903 Staff Car

[afbeelding]

[afbeelding]

OMG, een coole Skoda...
De wonderen zijn de wereld nog niet uit
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
pi_36278926
godver, uren gebeurt er niets, is er eindelijk een, gaat iedereen zeuren over wat ze hadden willen doen
HAD DAT DAN GEDAAN
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_36278943
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 21:41 schreef vlad het volgende:
godver, uren gebeurt er niets, is er eindelijk een, gaat iedereen zeuren over wat ze hadden willen doen
HAD DAT DAN GEDAAN
je hebt helemaal gelijk
pi_36278954
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 21:40 schreef Alexxxxx het volgende:
zo word je er zlef nooit een natuurlijk....
als Rebel hoeft dat ook niet
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
pi_36278959
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 21:41 schreef BoJo het volgende:

[..]

je hebt helemaal gelijk
as always
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_36278961
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 21:40 schreef BoJo het volgende:
nooit gedacht dat ik dat zou zeggen btw
Skode RS is best tof
pi_36278965
in plaats van dat je blij bent dat ik een apenkont in jhe TT hjeb gezet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')