Waarom zouden we dat eigenlijk moeten willen?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:11 schreef Pracissor het volgende:
Dit alles in het democratische afghanistan, hoe kunnen we duidelijk maken aan islamitische democratieen dat dit soort zaken onacceptabel zijn?![]()
Omdat het streven naar een wereld waarin mensen vrij zijn te geloven wat zij willen een hoog moraal goed is?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:14 schreef Steijn het volgende:
[..]
Waarom zouden we dat eigenlijk moeten willen?
quote:Tot christendom bekeerde Afghaan hangt doodstraf boven het hoofd
Een tot het christendom bekeerde Afghaan wordt voor een rechtbank in Kabul vervolgd en kan op grond van de in Afghanistan geldende islamitische shariah-wetgeving ter dood worden veroordeeld, aldus de rechter.
De 41-jarige Abdul Rahman werd vorige maand gearresteerd nadat zijn familie hem had aangegeven. Tijdens het vorige week gehouden proces gaf Rahman toe dat hij zestien jaar geleden van de islam tot het christendom was overgegaan, toen hij als medische hulpverlener voor een christelijke organisatie werkte onder Afghaanse vluchtelingen in Pakistan.
,,Wij zijn niet tegen een bepaalde religie. Maar in Afghanistan is dit tegen de wet. Het is een aanval op de islam", zei rechter Mawlavezada. Aanklager Abdul Wasi zei dat hij Rahman heeft aangeboden om de aanklacht in te trekken als Rahman weer moslim wordt. ,,Maar hij zei dat hij christen was en altijd zal blijven."
Betrapt met bijbel
Ondanks herhaalde verzoeken lukte het niet om Rahman te spreken te krijgen. Zijn vader, Abdul Manan, zei dat zijn zoon na vier jaar in Pakistan te hebben gewerkt naar Duitsland was vertrokken. Toen hij negen jaar later in 2002 naar Afghanistan terugkeerde, probeerde hij de voogdij te krijgen over zijn nu 13 en 14 jaar oude dochters, die hun leven lang bij hun grootouders hadden gewoond.
Er kwam ruzie van en de politie werd ingeschakeld. Tijdens het onderzoek kwam aan het licht dat Rahman christen was en een bijbel bij zich had, waarna hij onmiddellijk werd gearresteerd, aldus de vader.
Hebben die rechters daar wel een opleiding voldaan? Ik kan me niet voorstellen dat een rechter voor de rechtzaak al dit soort trieste uitspraken doet 'Het is een aanval op de Islam'.quote:,,Wij zijn niet tegen een bepaalde religie. Maar in Afghanistan is dit tegen de wet. Het is een aanval op de islam", zei rechter Mawlavezada.
Volgens de geldende Sharia wetten is het inderdaad een aanval op de Islam als je die afzweert. Het lijkt mij alleen iets voor de aanklager en niet de rechter om te zeggen, hij heeft z'n oordeel al klaar dus.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:31 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Hebben die rechters daar wel een opleiding voldaan? Ik kan me niet voorstellen dat een rechter voor de rechtzaak al dit soort trieste uitspraken doet 'Het is een aanval op de Islam'.![]()
Veel dommer kan de reply niet zijn natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:45 schreef sp3c het volgende:
hoe zit dat eigenlijk met die tienduizenden buitenlandse militairen in dat land ... die lopen dus ook gevaar om geexecuteerd te worden, een groot gedeelte ervan iig, eigenlijk zouden we gewoon met zijn allen moeten zeggen 'nee dan trekken we onze spulletjes terug' moet je zien hoe snel ze inbinden
Ach zij slaan wellicht 1 iemand dood uit de naam van hun geloof, wij vermoorden duizenden en duizenden uit naam van vrede.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:11 schreef Pracissor het volgende:
In Afghanistan wordt de doodstraf geeist tegen een moslim die zich had bekeerd tot het christendom.
De man werd betrapt met een bijbel.
Bron: Nos Journaal.
Dit alles in het democratische afghanistan, hoe kunnen we duidelijk maken aan islamitische democratieen dat dit soort zaken onacceptabel zijn?![]()
want?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:47 schreef cultheld het volgende:
[..]
Veel dommer kan de reply niet zijn natuurlijk.
Die doodstraf heeft betrekking op het feit dat een moslim zich bekeert tot christen. Ze executeren niet zo maar christenen, dus je soldaten vergelijking raakt kant noch wal.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 01:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
want?
dit is gewoon achterlijk, wij kunnen niet als Nederland (als NATO wmb) achter een land staat dat mensen om hun geloof executeerd, laat staan troepen sturen om de plaatselijke regering te helpen
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:59 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ach zij slaan wellicht 1 iemand dood uit de naam van hun geloof, wij vermoorden duizenden en duizenden uit naam van vrede.
Sta je achter dit doodvonnis?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Het is gewoon de wet volgens de Koran. In Afghanistan geldt de sharia wetgeving dus is deze straf gepast volgens de wet die daar geldt.
Dat neemt niet weg dat het van gebrek aan intelligentie en kennis betuigt als je de Islam de rug toekeert om christen te worden. De Islam omhelst immers zowel het jodendom als het christendom. Maar dat is mijn mening en staat los van dit gebeuren.
Vreemde manier van omhelzen...quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Het is gewoon de wet volgens de Koran. In Afghanistan geldt de sharia wetgeving dus is deze straf gepast volgens de wet die daar geldt.
Dat neemt niet weg dat het van gebrek aan intelligentie en kennis betuigt als je de Islam de rug toekeert om christen te worden. De Islam omhelst immers zowel het jodendom als het christendom. Maar dat is mijn mening en staat los van dit gebeuren.
Ik vind dat het getuigd van een gebrek aan intelligentie en kennis als mensen elkaar om zulke onzinnige redenen afmaken.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Als ik dit soort reacties lees, word ik er met de seconde een grotere voorstander van om inderdaad - zoals Wilders wil - de Christelijk/Joodse en humanistische traditie vast te leggen in onze Grondwet. Zullen we als Nederland eens de doodstraf zetten op moslim zijn? Eens kijken of je dan nog zo praatquote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Dus dan kunnen we ook rustig alle Iraanse homo's naar huis sturen, onder het mom 'eigen schuld dikke bult, het is gewoon de wet'!quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
De wet volgens de Koran? Deze straf conform de sharia wetgeving? 50% van de moslims in Nederland ziet wel wat in een sharia wetgeving, dit betekent dus moslims die bekeerlingen/afvalligen doden omdat de profeet dit zei.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Helaas staan rechtstaat en democratie los van elkaar.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:04 schreef Meki het volgende:
Bush zit hier zeker achter
is dit de democratie die Bush in Afganistan wou ??
Bush die zit hier achter
het zijn de zionistenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:04 schreef Meki het volgende:
Bush die zit hier achter
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:39 schreef dVTB het volgende:
[..]
En dan ook nog gaan piepen over 'gebrek aan intelligentie en kennis' bij iemand die een ander geloof dat het jouwe aanhangt. Als er één geloof op deze planeet is waarop de menselijke beschaving inmiddels 1000 jaar voorloopt is het wel de islam. Bij wet vastleggen dat we mensen met een afwijkend geloof kunnen doden... Nee, DAT getuigt van intelligentie
deze soort van Democratie heeft USA in Afganistan gebrachtquote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:12 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Helaas staan rechtstaat en democratie los van elkaar.
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:13 schreef Meki het volgende:
[..]
deze soort van Democratie heeft USA in Afganistan gebracht
maar ik keur dit niet goedquote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:18 schreef Pracissor het volgende:
[..]
![]()
Dit staat dus los van een democratie, een land waar het volk zijn leiders kiest hoeft nog niet de rechten van zijn burgers te respecteren, zoals blijkt.
Slayage, laten we persoonlijke interpretaties achterwege laten en enkel naar de bron kijken, namelijk de Koran.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:17 schreef Slayage het volgende:
Dit is een van de concepten, die achterhaald zijn in de theoretische Islam.
De wetgeving steunt uit een tijd dat de Islam en de Moslims bedreigd werden met uitsterven. Toen was afvallen van de Islam duidelijk stelling nemen voor de vernietiging van de Islam.Vandaag de dag wordt de Islam niet bedreigd in zijn bestaan en is zelfs de snelst groeiende religie. Er zijn dan ook niet veel landen, die hier nog aan vasthouden.
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:20 schreef Meki het volgende:
[..]
maar ik keur dit niet goed
Dit is een vorm wat nooit mag gebeuren.
Het probleem is dat als men daar de laatste ongelovige of ongesluierde vrouw van de hoogste minaret hebben afgegooid het niet genoeg is. De rest van de wereld moet ook net zo worden, en dan krijg je van die terroristenkampen om de wereldwijde jihad een handje te helpen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:25 schreef Toeps het volgende:
Ik ben voor gewoon lekker met rust laten. Maar dan ook geen militairen daar, gewoon helemaal niks.
Dus nu is de USA hier schuldig aan ?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:13 schreef Meki het volgende:
deze soort van Democratie heeft USA in Afganistan gebracht
Wanneer ze ons aanvallen mag je wat terug doen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:33 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Het probleem is dat als men daar de laatste ongelovige of ongesluierde vrouw van de hoogste minaret hebben afgegooid het niet genoeg is. De rest van de wereld moet ook net zo worden, en dan krijg je van die terroristenkampen om de wereldwijde jihad een handje te helpen.
Dit is niet fijn, maar de alternatieven zijn wereldwijde sharia of genocide.
Kan je me Koran vers aantonen waarin dit naar voren komt?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Slayage, laten we persoonlijke interpretaties achterwege laten en enkel naar de bron kijken, namelijk de Koran.
* Pietverdriet trekt schatje de pleisters van de mondquote:
Dat doen we anders dus mooi wel. Zou zeggen stem eens wat anders als je dat al niet gedaan hebt.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 01:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
want?
dit is gewoon achterlijk, wij kunnen niet als Nederland (als NATO wmb) achter een land staat dat mensen om hun geloof executeerd, laat staan troepen sturen om de plaatselijke regering te helpen
jij had liever het taliban regieme in Afganistan gelaten?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:41 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat doen we anders dus mooi wel. Zou zeggen stem eens wat anders als je dat al niet gedaan hebt.
Is schatje dan saddam hussein die ontsnort wordt door die pleisterquote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
* Pietverdriet trekt schatje de pleisters van de mond
*rip*
Zeg het maar, schatje, en heeee, die snor is ook weg
![]()
Je bedoelt één van die partijen die nergens hun handen aan willen branden .... Maar vervolgens wel willen dat we allerhande kansloze mensen uit de verschillende conflictgebieden permanent toelaten tot Nederland.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:41 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat doen we anders dus mooi wel. Zou zeggen stem eens wat anders als je dat al niet gedaan hebt.
Nee maar wel een wat nader beleid gevoerd. Nu zou ik er idd niet meer met me tropen zitten. Na dat ik elk lid van die club gedood had natuurlijk. Winnen is tenslote de verniteging van je vijand. Iets wat ze in het westen niet kunnen trouwens.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
jij had liever het taliban regieme in Afganistan gelaten?
Ik denk dat Bush weinig te maken heeft met een 41-jarige John Doe die toevallig de andere kant op wil dan de meerderheid, uit overtuiging.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:04 schreef Meki het volgende:
Bush die zit hier achter
Salaam aleikum,quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:09 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik moet mijn mening herzien. Ik was te voorbarig door te stellen dat dit in de Koran staat. Het staat niet in de Koran, maar in de hadiths. Neemt niet weg dat de shariawetgeving uitgaat van zowel de Koran als de hadiths. Op het punt van de hadiths ben ik huiverig, omdat ik vooral uitga van de Koran. Ik trek mijn opmerkingen dus terug en betuig mijn spijt aan diegenen die zich gekwetst voelden.
Als ik het goed begrijp wordt de vraag dan: Hoe gaan we er voor zorgen dat de Islamitische wetten geinterpreteerd gaan worden in het licht van de huidige samenleving.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:13 schreef Alulu het volgende:
Klopt, de hadith in kwestie ken ik maar de situatie waarin die gezegd is door Mohammed (vzmh) is heel anders dan nu.
Ja, nou!quote:Op dinsdag 21 maart 2006 01:15 schreef Tref het volgende:
Wat een tolerant geloof is het toch!
Goede vraag. Hoe zorg je er uberhaupt voor dat mensen anders gaan denken? Niet door oplegging, maar door onderwijs. Gelukkig zijn er stromingen die hier goed op inspringen, maar dit soort zaken vergen tijd, veel tijd.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:16 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp wordt de vraag dan: Hoe gaan we er voor zorgen dat de Islamitische wetten geinterpreteerd gaan worden in het licht van de huidige samenleving.
Aleykum selam. Bedankt voor deze info.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:13 schreef Alulu het volgende:
[..]
Salaam aleikum,
Klopt, de hadith in kwestie ken ik maar de situatie waarin die gezegd is door Mohammed (vzmh) is heel anders dan nu. De Islamitische gemeenschap kreeg te maken met vijanden waarmee men in oorlog was die zich 'tot Islam bekeerden' om de gemeenschap van binnenuit kapot te maken en fitna onder Moslims te veroorzaken en vervolgens terug te bekeren naar hun eigen geloof/overtuiging... schijnbekering dus eigenlijk.
(zo kort samengevat, naar mijn weten).
Veel Sharia wetgeving gaat ook uit van hadith en niet alleen Koran.
Het misverstand dat afvallige Muslims de doodstraf zouden moeten krijgen, berust op een verkeerde interpretatie van een hadith (uitspraak van Mohamed), die zei: Man baddala Dinahu faqtuluh ("dood hem die van godsdienst verandert"). Ook hier hebben we echter te maken met een regel uit de krijgswet en niet met een regel over geloof of ongeloof. Want wat was er gebeurd? Een aantal Joden uit Medinah hadden een plan beraamd om de Muslimgemeenschap te destabiliseren. Er zouden zich telkens een paar Joden in de schijn bekeren tot de Islam, om even later de Islam weer af te zweren. Dit plan zou telkens weer herhaald worden om op die manier twijfel te zaaien en onrust te doen onstaan in de Muslimgemeenschap. Toen de Profeet hiervan lucht kreeg, gaf hij bevel hen te doden. Geleerden beklemtonen dat de doodstraf hier niet uitgesproken werd omdat zij de Islam afgezworen hadden, maar omdat zij in oorlog waren met de Muslims en omdat zij met hun subversieve daden de Islamitische regering en samenleving wilden ondermijnen. De regel van de Profeet had dus betrekking op deze zeer specifieke situatie van met name hoogverraad, en had niets te maken met het geloof van de mensen in kwestie maar wel met hun subversie tegen de staat. Er is geen enkel geval bekend waarin Profeet Mohamed de doodstraf uitgesproken heeft over iemand die Islam de rug toekeerde. In geloofszaken is volgens Islam immers iedereen vrij te geloven wat hij wil, of te kiezen dat hij helemaal niet gelooft. Die vrijheid geldt ook voor Muslims. Deze stelling wordt door een groot aantal geleerden in de Islam uit heden en verleden onderschreven.
Bron: http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/index.htm
?????quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:46 schreef Megumi het volgende:
[..]
Nee maar wel een wat nader beleid gevoerd.
?????????????quote:Nu zou ik er idd niet meer met me tropen zitten.
??????quote:Na dat ik elk lid van die club gedood had natuurlijk.
???????????????quote:Winnen is tenslote de verniteging van je vijand. Iets wat ze in het westen niet kunnen trouwens.
Gummybessensap!quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
?????
[..]
?????????????
[..]
??????
[..]
???????????????
Wat gebruik jij?
Zo ongeveer.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:16 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp wordt de vraag dan: Hoe gaan we er voor zorgen dat de Islamitische wetten geinterpreteerd gaan worden in het licht van de huidige samenleving.
Dan volgt daar automatisch uit: Als we het er over eens kunnen zijn dat deze manier van denken niet strookt met de huidige staat van de samenleving, moeten we dergelijke geloven dan ook toestaan in onze samenleving ? Dit doen we namelijk nu wel aangezien de El Tawheed blijkbaar geen strafbare feiten heeft gepleegd met het aanbieden van literatuur waarin opgeroepen werd tot het doden van homo's omdat de inhoud in "direct verband staat de uiting van een geloofsovertuiging" en daarom moeten de uitspraken gezien worden in context van de religie.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:23 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Goede vraag. Hoe zorg je er uberhaupt voor dat mensen anders gaan denken? Niet door oplegging, maar door onderwijs. Gelukkig zijn er stromingen die hier goed op inspringen, maar dit soort zaken vergen tijd, veel tijd.
Ik denk dat dat een onbegonnen zaak is.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:11 schreef Pracissor het volgende:
In Afghanistan wordt de doodstraf geeist tegen een moslim die zich had bekeerd tot het christendom.
De man werd betrapt met een bijbel.
Bron: Nos Journaal.
Toch leuk om eens een moslim te horen spreken waarmee ik door een deur kan. De gematigden die niet iedereen tot hun geloof willen dwingen. Je maakt me dag weer goed.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:32 schreef Alulu het volgende:
[..]
Zo ongeveer.
De Sharia die nu vaak wordt toegepast was rond eind 10e eeuw af.
Toen de geleerden, die veelal hun hele leven eraan gaven, klaar waren was men het eens dat de Sharia simpelweg moest worden opgevolgd en toegepast... geen her-interpretatie of niet opnieuw hoefde worden bekeken of sommige zaken nog geldig waren.
Genoeg Islamitische zaken worden niet gehaald uit Koran maar uit leven van Mohammed (v) en zijn gezegdes (hadith). Echter de geleerden waren toen ook afhankelijk van hun denkbeelden en visie, over vrouwen, afvalligheid en hadden ook hun eigen culturele normen en waarden die ook bepalen hoe je je religie interpreteert en je in leven staat (opvattingen).
Bepaalde zaken in Islam zijn duidelijk, maar bepaalde zaken zijn ooit zo geinterpreteerd maar dat hoeft niet de enige manier te zijn... bijv afvalligheid, nergens wordt in de Koran aangegeven dat iemand die van Islam afstapt doodstraf verdiend, in principe is dit dus niet tegen Islam (mijn mening he, persoonlijke mening).
In ieder geval heb je twee zaken, en ook onder Islamitische geleerden zijn er genoeg die na die 10e eeuw tot conclusie zijn gekomen dat herinterpretatie van bepaalde wetten helemaal niet verboden is...
De letter en de geest moeten samengaan, de letter(wet) is niet bedoeld om de geest (rechtvaardigheid) te doden.
Na de dood van Mohammed (v) en de Kalief's was bijv de wet op hand afhakken bij stelen tijdelijk opgeheven omdat er onder de steeds groeiende gemeenschap ook veel armen waren. Het zou niet rechtvaardig zijn om de arme mensen die bijv stelen om te overleven te straffen met het afhakken van de hand. (wet & rechtvaardigheid voorbeeld).
Wil wel ff benadrukken dat dit mijn mening is als Moslim zijnde, zullen er genoeg zijn die het (totaal) anders zien.
En dit zijn weer de mensen die te extreem zijn en waartegen ik vind dat opgetreden moet worden. (Heb het ove de mening in de link)quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:40 schreef Slayage het volgende:
Nog een linkje over afvalligheid in de Islam
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503544134
Toch blijf ik het ronduit zorgwekkend vinden hoe jouw standpunt kennelijk ZO afhankelijk is van of het al dan niet in de Koran staat. Omdat het alleen in de hadiths staat, neem je er afstand van, maar als het in de Koran had gestaan had je het wel toegejuicht dat die bekeerde Christen was omgebracht?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:09 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik moet mijn mening herzien. Ik was te voorbarig door te stellen dat dit in de Koran staat. Het staat niet in de Koran, maar in de hadiths. Neemt niet weg dat de shariawetgeving uitgaat van zowel de Koran als de hadiths. Op het punt van de hadiths ben ik huiverig, omdat ik vooral uitga van de Koran. Ik trek mijn opmerkingen dus terug en betuig mijn spijt aan diegenen die zich gekwetst voelden.
voorlopig is de man nog niet geexecuteerdquote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:41 schreef Megumi het volgende:
[..]
laat hem met rust, strax begintie weer Sun Tzu te quotenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
?????
[..]
?????????????
[..]
??????
[..]
???????????????
Wat gebruik jij?
In strategy, the training for killing enemies is by way of many contests, fighting for survival, discovering the meaning of life and death, learning the Way of the sword.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 17:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
laat hem met rust, strax begintie weer Sun Tzu te quoten
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:43 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er vele perzen, afrikanen en aziaten die van de islam naar het christendom bekeren,
quote:
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:23 schreef StefanP het volgende:
De islam toont wederom haar ware gezicht.
Als je goed kijkt, dan zie je Nederland over 20 jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |