Zoals ik al zei, in dat geval is er sprake van achterlijke tunnelvisie. Maar hey, we zullen het vanzelf wel zien. Ik heb meer vertrouwen in de mystieke meesters dan in die kortzichtige wetenschapsfanaten.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 18:36 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Wat jij kortzichtig noemt, noem ik rationeel. Denken buiten de grenzen van de wetenschap komt vooral neer op ongegrond orakel. Maar dat had je geweten als je iets wist analytische filosofie en wetenschapsfilosofie. De wetenschap is beperkt omdat zich alleen wil beperken tot ZINVOLLE uitspraken die toetsbaar zijn en niet wil belanden in ongegronde, irrationele beweringen (wat de religie, spiritisme en sommige vormen van filosofie zich schuldig aan hebben maakt). Beweringen die niet te controleren vallen zijn leuke voor fantasten onder ons, maar kennis levert het ons niet.
Tis prima te verklaren zonder. Bovendien zijn er geen bewijzen voor. Het is dus overbodig.quote:
Evolutie is niet enkel het domein van de wetenschap. Eeuwen geleden is de evolutie al beschreven in de Vedische literatuur. Toen was Darwin's geest nog in één van zijn vorige levens actiefquote:Op zaterdag 18 maart 2006 18:36 schreef Dr_Jack het volgende:
EDIT: En we hebben het hier over evolutie, dus over wetenschap. Als jij iets 'daar buiten' wilt zoeken, dan ben je bij evolutie aan het verkeerde adres. Dan kun je je verhaal kwijt bij het kleine groepje van ID.
Omdat het me veel te veel werk is, bovendien, wie zegt dat ik het je allemaal wil laten lezen? Dat staat je helemaal vrij.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 18:22 schreef Invictus_ het volgende:
Jij hebt het schijnbaar allemaal gelezen. Waarom in een discussie mij het allemaal laten lezen (tijd is een schaars goed) terwijl jij mij gewoon zijn punten en redentaties kan samenvatten?
Waarbij jij er al van uitgaat dat ik een punt maak, lees nog eens terug wat ik daar over gezegd heb.quote:Anders krijg je het gezeik dat mensen gaan verwijzen naar google, das natuurlijk dikke vette feces, dus als je een punt maakt, gaarne het punt maken met eventuele referenties ipv referenties te geven ten behoeve van het maken van een punt en dan denken dat je punt maakt.
In 'Naturalism defeated' gooit Planting het balletje op dat evolutionair naturalisme incoherent is. Maar of dat nuttig is?quote:Concreter; welke punten van Plantinga zijn specifiek nuttig in deze discussie?
Maar wie heeft het bewijs van evolutie gegeven en de enorme progressie in kennis op dit vakgebied gemaakt? Juist, de wetenschap. Niet de pseudo-wijsheid van een paar mystici die orakelen over vorige levens in ivoren torens. Ik een tunnelvisie? Vooral op de man spelen, vooral geen inhoudelijke argumenten op mijn verhaal geven. Die tunnelvisie heeft ons in een eeuw veel meer kennis verschaft dan alle andere spiritistische poeha die millenia lang aan het fantaseren zijn.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 18:40 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Evolutie is niet enkel het domein van de wetenschap. Eeuwen geleden is de evolutie al beschreven in de Vedische literatuur. Toen was Darwin's geest nog in één van zijn vorige levens actief.
Je begrijpt het nietquote:Op zaterdag 18 maart 2006 18:50 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Maar wie heeft het bewijs van evolutie gegeven en de enorme progressie in kennis op dit vakgebied gemaakt? Juist, de wetenschap. Niet de pseudo-wijsheid van een paar mystici die orakelen over vorige levens in ivoren torens. Ik een tunnelvisie? Vooral op de man spelen, vooral geen inhoudelijke argumenten op mijn verhaal geven. Die tunnelvisie heeft ons in een eeuw veel meer kennis verschaft dan alle andere spiritistische poeha die millenia lang aan het fantaseren zijn.
Kom eerst maar eens met inhoudelijke argumentatiequote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:01 schreef FuifDuif het volgende:
Overigens was het bewijs in de tijd van de Vedische wetenschap ook al geleverd, maar dat is dus een andere vorm van bewijs. Zoals hierboven al terecht werd opgemerkt: wat is bewijs? Wie bepaalt wat bewijs is? Bepaal jij dat? Zoek in jezelf en dan vind je al het bewijs dat je nodig hebt.
Als je dergelijke uitspraken gaat doen mag je die toch best wel eens goed gaan onderbouwen... Vrij lomp om het zomaar neer te plempen.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:00 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet. De mystici hebben altijd al gelijk gehad. Dat de wetenschap nu pas met bewijsmateriaal komt geeft vooral aan de wetenschap met achterhaalde zaken aan komt kakken, maar dan gestoken in een nieuw methodologisch jasje. Ik geloof dat kennis over het universum in jezelf gevonden kan worden, maar dan moet je bereid zijn om je aandacht op het innerlijk te vestigen en niet je heil zoeken in de empirie. En over ivoren torens gesproken. Die worden hoofdzakelijk bewoond door de wetenschappers die het contact met zichzelf en de omgeving zijn verloren.
De wetenschappers van nu zijn de starre schriftgeleerden van vroeger.
Dus Plantiga heeft geen punt maar we moeten hem toch maar lezen? Wat probeer je ze zeggeen met al je quotes over Plantiga? Toch niet alleen dat Plantinga ooit 'xxxx' heeft gezegd, toch zeker iets met relevantie?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 18:41 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Omdat het me veel te veel werk is, bovendien, wie zegt dat ik het je allemaal wil laten lezen? Dat staat je helemaal vrij.![]()
[..]
Waarbij jij er al van uitgaat dat ik een punt maak, lees nog eens terug wat ik daar over gezegd heb.
[..]
In 'Naturalism defeated' gooit Planting het balletje op dat evolutionair naturalisme incoherent is. Maar of dat nuttig is?![]()
bewijs zijn gegevens die door reproduceerbare experimenten verzameld zijn. Als je in jezelf zoekt, zul je geen bewijs vinden, alleen subjectiviteit..quote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:01 schreef FuifDuif het volgende:
Overigens was het bewijs in de tijd van de Vedische wetenschap ook al geleverd, maar dat is dus een andere vorm van bewijs. Zoals hierboven al terecht werd opgemerkt: wat is bewijs? Wie bepaalt wat bewijs is? Bepaal jij dat? Zoek in jezelf en dan vind je al het bewijs dat je nodig hebt.
Dat is dan slechts een verschil in woorden, niet in betekenis. Een religieuze ervaring is niet te reproduceren, maar maakt dat een dergelijke ervaring minder werkelijk?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:48 schreef Bensel het volgende:
[..]
bewijs zijn gegevens die door reproduceerbare experimenten verzameld zijn. Als je in jezelf zoekt, zul je geen bewijs vinden, alleen subjectiviteit..
Ja ontwijk het maar weer joh...quote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:21 schreef FuifDuif het volgende:
Ik ben het er mee eens dat deze discussie tot zijn einde is gekomen. Het is nutteloos.
Wat valt er nu nog te zeggen dan? Verwacht je nu werkelijk dat ik mijn ongelijk ga toegeven? We denken simpelweg op een andere manier, klaar.quote:
Een religieuze ervaring is dus wel te reproduceren. Op verschillende manieren. Met elektromagnetische stimulatie van de juiste hersengebieden of drugs. Bijvoorbeeld ayahuasca. Het zijn ervaringen die zich in de hersenen voordoen. Schizofrenie ook. Waanbeelden ook. Allemaal grillen van de hersenen die mensen op een andere manier laten waarnemen. Maar het blijven allemaal verschijnselen die zich alleen voortdoen tussen onze oren, niet daarbuiten.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is dan slechts een verschil in woorden, niet in betekenis. Een religieuze ervaring is niet te reproduceren, maar maakt dat een dergelijke ervaring minder werkelijk?
Nou stiekem zijn dat ze wel. Met de stimulering van de juiste gebieden van de hersenen bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is dan slechts een verschil in woorden, niet in betekenis. Een religieuze ervaring is niet te reproduceren, maar maakt dat een dergelijke ervaring minder werkelijk?
Jij verwacht dat wij bewijzen leveren terwijl je dat zelf zou moeten doen en dit weigert... Dan heb je idd geen discussie.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 20:13 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wat valt er nu nog te zeggen dan? Verwacht je nu werkelijk dat ik mijn ongelijk ga toegeven? We denken simpelweg op een andere manier, klaar.
Oh je was me al voorquote:Op zaterdag 18 maart 2006 20:14 schreef onemangang het volgende:
[..]
Een religieuze ervaring is dus wel te reproduceren. Op verschillende manieren. Met elektromagnetische stimulatie van de juiste hersengebieden of drugs. Bijvoorbeeld ayahuasca. Het zijn ervaringen die zich in de hersenen voordoen. Schizofrenie ook. Waanbeelden ook. Allemaal grillen van de hersenen die mensen op een andere manier laten waarnemen. Maar het blijven allemaal verschijnselen die zich alleen voortdoen tussen onze oren, niet daarbuiten.
En wie zegt dat het stimuleren van dergelijke hersengebieden leidt tot waanbeelden en niet tot een daadwerkelijke ervaring? Is dat weer die gemakzucht die de scepticus lukraak doet aannemen dat het dan maar een illusie moet zijn?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 20:14 schreef onemangang het volgende:
[..]
Een religieuze ervaring is dus wel te reproduceren. Op verschillende manieren. Met elektromagnetische stimulatie van de juiste hersengebieden of drugs. Bijvoorbeeld ayahuasca. Het zijn ervaringen die zich in de hersenen voordoen. Schizofrenie ook. Waanbeelden ook. Allemaal grillen van de hersenen die mensen op een andere manier laten waarnemen. Maar het blijven allemaal verschijnselen die zich alleen voortdoen tussen onze oren, niet daarbuiten.
Leer eens lezen jij. Ik doe geen beweringen, dat doen jullie.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 20:17 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Jij verwacht dat wij bewijzen leveren terwijl je dat zelf zou moeten doen en dit weigert... Dan heb je idd geen discussie.
Moet je voor de gein es kijken in de samenvatting van je eigen posts in dit topic.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 20:21 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Leer eens lezen jij. Ik doe geen beweringen, dat doen jullie.
Als er geen verschil is tussen de ervaring kan je toch even makkelijk beweren dat de 'natuurlijke' variant een ilusie is?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 20:21 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
En wie zegt dat het stimuleren van dergelijke hersengebieden leidt tot waanbeelden en niet tot een daadwerkelijke ervaring? Is dat weer die gemakzucht die de scepticus lukraak doet aannemen dat het dan maar een illusie moet zijn?
Nogmaals, leer eens lezen. Ik heb duidelijk gezegd dat ik geen stelling inneem. Ik beweer niet dat biologische evolutie een doel heeft. Ik zeg alleen dat we het niet kunnen weten. Maar jullie beweren daarentegen dat biologische evolutie gèèn doel heeft. Ga dat eerst eens bewijzen, voordat je het beweert... hupsakee.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 20:26 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Moet je voor de gein es kijken in de samenvatting van je eigen posts in dit topic.
Waar baseer je dat op? Dat is pure gemakzucht. Dat is geen bewijs. Sommige mensen denken dingen te zien en andere mensen zien bepaalde dingen echt. De ervaring is hetzelfde, maar er is wel degelijk een groot verschil.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 20:29 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Als er geen verschil is tussen de ervaring kan je toch even makkelijk beweren dat de 'natuurlijke' variant een ilusie is?
Zie de reacties van piet. Bewijs voor het niet bestaan enzo...quote:Op zaterdag 18 maart 2006 20:29 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nogmaals, leer eens lezen. Ik heb duidelijk gezegd dat ik geen stelling inneem. Ik beweer niet dat biologische evolutie een doel heeft. Ik zeg alleen dat we het niet kunnen weten. Maar jullie beweren daarentegen dat biologische evolutie gèèn doel heeft. Ga dat eerst eens bewijzen, voordat je het beweert... hupsakee.
Biologische evolutie is wetenschap. Wetenschap is (doorgaans) duidelijk in het regels opstellen voor een theorie. Zie jij tussen de onderdelen van evolutie een doel staan? Nee. Als jij dan beweert dat dit onzin is mag je best wel es met bewijs voor een doel komen.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 20:29 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nogmaals, leer eens lezen. Ik heb duidelijk gezegd dat ik geen stelling inneem. Ik beweer niet dat biologische evolutie een doel heeft. Ik zeg alleen dat we het niet kunnen weten. Maar jullie beweren daarentegen dat biologische evolutie gèèn doel heeft. Ga dat eerst eens bewijzen, voordat je het beweert... hupsakee.
Wie is hier nou degene die hier zielig bezig is.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:27 schreef FuifDuif het volgende:
Ik vraag mij alleen maar af:
Welke dwaas vindt het heerlijk om te baden in zelfmedelijden en 'zelfkleinering' door zichzelf wijs te maken dat het doel slechts bestaat in de drang om te overleven?
Echt, ik vind het simpelweg zielig worden op welke manier sommigen proberen met man en macht aan te tonen dat de materie alles is wat er is.
-edit: zie boven
quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:32 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Wie is hier nou degene die hier zielig bezig is.
Weetje, er zit een zwarte ijsbeer in je kamer.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:37 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
ik ben het gewoon spuugzat, dat gezwets uit de ruimte. Vanaf nu neem ik geen mens meer serieus die zaken beweert zonder bewijs. Dat evolutie plaatsvindt kunnen we inmiddels wel met zekerheid stellen, maar dat daar geen doel achter zit is een lukrake aanname gebaseerd op gemakzucht (verschuiven van de bewijslast). Dat soort mensen zakken wat mij betreft maar lekker in hun eigen stront.
Zou best eens kunnen. Ik zit op dit moment niet in mijn kamer, dus ik kan die stelling niet tegenspreken. En al zat ik dat wel, zelfs dan kan ik het niet ontkennen, ook al zou ik hem niet zien zitten. Want wie weet is hij onobserveerbaar voor mensen.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:39 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Weetje, er zit een zwarte ijsbeer in je kamer.
Gelijk heb je.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:37 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Vanaf nu neem ik geen mens meer serieus die zaken beweert zonder bewijs.
Neem bij deze jezelf dan ook maar niet meer seriieus.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 10:18 schreef FuifDuif het volgende:
[quote]De oude mystiek (uit de Upanishaden bijvoorbeeld) heeft altijd al gewezen op de evolutie van het leven (lang voor Darwin!), waarbij deze gericht is op het ontwikkelen van levensvormen welke zich uiteindelijk van de stof kunnen ontdoen!
Dat is verkregen wijsheid. Dat zijn geen aannames. Zie je het verschil echt niet?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:42 schreef onemangang het volgende:
Neem bij deze jezelf dan ook maar niet meer seriieus.
Ik zie het verschil tussen "wijsheid" en slap gelul zonder bewijs...quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:42 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is verkregen wijsheid. Dat zijn geen aannames. Zie je het verschil echt niet?
Hou toch op zeg. Reeds ver voordat jij op deze aarde rondliep waren er al mensen die veel meer begrepen van het leven dan dat jij ooit zult doen doormiddel van de weg die jij nu bewandelt. Het is moeilijk te accepteren, dat begrijp ik en waarschijnlijk zul je het nooit accepteren in je gehele leven. Maar dat maakt geen verschil voor de waarheid.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:45 schreef onemangang het volgende:
Ik zie het verschil tussen "wijsheid" en slap gelul zonder bewijs...
quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:45 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ik zie het verschil tussen "wijsheid" en slap gelul zonder bewijs...
En welke waarheid is dat dan?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:47 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hou toch op zeg. Reeds ver voordat jij op deze aarde rondliep waren er al mensen die veel meer begrepen van het leven dan dat jij ooit zult doen doormiddel van de weg die jij nu bewandelt. Het is moeilijk te accepteren, dat begrijp ik en waarschijnlijk zul je het nooit accepteren in je gehele leven. Maar dat maakt geen verschil voor de waarheid.
Maakt het wat uit? Aannemen zul je het toch nooit. Ik heb niet de geringste behoefte om de kennis in een bodemloze put te smijten. Ga zelf anders maar eens wat lezen uit de Vedische literatuur.quote:
Ik vind het zelf eigelijk wel prettig om wetenschap en geloof gescheiden te houden.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:50 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maakt het wat uit? Aannemen zul je het toch nooit. Ik heb niet de geringste behoefte om de kennis in een bodemloze put te smijten. Ga zelf anders maar eens wat lezen uit de Vedische literatuur.
De Vedische literatuur heeft helemaal niets met geloof te maken. Wie heeft het hier over geloof? Jij gelooft erin dat evolutie geen doel heeft. Ik doe daar echter geen uitspraak over. Hoe durf jij te beweren dat ik degene ben die maar wat loop te lullen?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:57 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ik vind het zelf eigelijk wel prettig om wetenschap en geloof gescheiden te houden.
Inderdaad, de aarde was plat, ziektes werden door demonen veroorzaakt, van slangengif genas je door naar een koperen slang te kijken, bliksems en aardbevingen waren methodes van God om zijn ongenoegen te uiten, de zon draaide om de aarde heen, sterren waren lichtjes aan het hemelgewelf, boven het hemelgewelf zat het water, het afslachten van niet-gelovigen was een nobele daad, mensen als slaven behandelen prima, een menstruerende vrouw mocht je een week niet aanraken, sterren konden vallen op de aarde, ezels konden praten, in grote vissen kon je leven en met bidden kon je bergen verplaatsen.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:47 schreef FuifDuif het volgende:
Hou toch op zeg. Reeds ver voordat jij op deze aarde rondliep waren er al mensen die veel meer begrepen van het leven dan dat jij ooit zult doen doormiddel van de weg die jij nu bewandelt. Het is moeilijk te accepteren, dat begrijp ik en waarschijnlijk zul je het nooit accepteren in je gehele leven. Maar dat maakt geen verschil voor de waarheid.
Weet je zelf wel waar je het over hebt?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 21:58 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
De Vedische literatuur heeft helemaal niets met geloof te maken. Wie heeft het hier over geloof? Jij gelooft erin dat evolutie geen doel heeft. Ik doe daar echter geen uitspraak over. Hoe durf jij te beweren dat ik degene ben die maar wat loop te lullen?
Ten eerste; Fuifduif doet mij de gal over lopen.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 22:01 schreef onemangang het volgende:
[..]
Inderdaad, de aarde was plat, ziektes werden door demonen veroorzaakt, van slangengif genas je door naar een koperen slang te kijken, bliksems en aardbevingen waren methodes van God om zijn ongenoegen te uiten, de zon draaide om de aarde heen, sterren waren lichtjes aan het hemelgewelf, boven het hemelgewelf zat het water, het afslachten van niet-gelovigen was een nobele daad, mensen als slaven behandelen prima, een menstruerende vrouw mocht je een week niet aanraken, sterren konden vallen op de aarde, ezels konden praten, in grote vissen kon je leven en met bidden kon je bergen verplaatsen.
En toch leefden ze met al die wijsheden over het leven half zo lang als mijn levensverwachting is.![]()
mijn eerlijke antwoord? Ja.. ik heb nog nooit een religieuze ervaring gehad.. maar als ik die zou hebben zou ik toch wel aan m'n geestelijke gezondheid gaan twijfelen, ipv die meteen door te vertellen aan iemand anders, met een zelfgemaakte conclusie eraan vast.. mensen die psychisch gestoord hebben een heel andere belevingswereld, en daarbij hun eigen waarheid. Maar bewijs voor die waarheid.. zul je toch echt niet vinden..quote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wikiquote:Op zaterdag 18 maart 2006 22:03 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Weet je zelf wel waar je het over hebt?Wiki is het iig niet met je eens.
Wat is dit voor een kutopmerking?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 22:07 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ten eerste; Fuifduif doet mij de gal over lopen.
Correct, het slaat ook nergens op. De Vedische literatuur heeft niets met die onzin te maken.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 22:07 schreef Johan_de_With het volgende:
Ten tweede; dit is een verzameling cliches en slechts weinigen daarvan hebben dan nog iets van doen met de Vedische literatuur.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |