Nee, de vraag is: heeft biologische evolutie wel of geen doel? Het gaat overduidelijk niet om het individu, maar om de ontwikkeling van het leven in haar totaliteit.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 10:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Je vraag is dus eigenlijk: "Heeft het bestaan van FuifDuif wel of niet een doel?"? Maar dan een beetje anders ingepakt. Simpel: als je het naar je zin hebt, is dat je doel. En als je er neit geweest was, zou je jezelf niet missen, dus dan zou je geen doel hebben. Klaar.
Nee, dat is het doel van een soort, of in ieder geval een individueel wezen. Ik heb het daar echter niet over. Ik heb het over de evolutie als biologisch mechanisme in haar totaliteit.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 10:39 schreef Market_Garden het volgende:
Het doel is overleven, lijkt me zo.
En wat daar het doel van is? Geen idee
"Dat is gewoon iets wat nou eenmaal gebeurt," sterker onderbouwingquote:Op zaterdag 18 maart 2006 10:41 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Volgens mij heeft evolutie geen doel: het gebeurt gewoon vanzelf
(de giraffen met een lange nek kunnen beter bij de blaadjes dan de giraffen met een korte nek en zijn doordoor succesvoller in de voortplanting, en daardoor hebben alle giraffen op den duur een lange nek. Dat is gewoon iets wat nou eenmaal gebeurt)
Eigenlijk niet 'daarom' maar 'daardoor'quote:
Jij bent toch ook onderdeel van de evolutie, een product en als het al mogelijk zou zijn het doel van de evolutie in zijn geheel te beredeneren dan komt daar onvermijdelijk iets uit wat ook van toepassing is op jou als individu. Je vraag lijkt mij dan ook de oudste ter wereld, "Waarom?" waarom bestaat leven, wat is het nut en doel ervan.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 10:38 schreef FuifDuif het volgende:
Nee, de vraag is: heeft biologische evolutie wel of geen doel? Het gaat overduidelijk niet om het individu, maar om de ontwikkeling van het leven in haar totaliteit.
Dat antwoord is er helemaal niet. Hoe kom je daarbij?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:34 schreef Forno het volgende:
Hoe vaak is dit onderwerp al besproken, en het antwoordt is er ook al.
Dat is er wel, maar jij wil het niet accepteren.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:41 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat antwoord is er helemaal niet. Hoe kom je daarbij?
Dit is niets anders dan een lukrake aanname.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 12:06 schreef Dr_Jack het volgende:
Evolutie is een blind proces dat door middel van trial & error tot bepaalde ontwikkelingen komt. Een doel impliceert een bepaalde vooruitblik en dat staat haaks op de werking van evolutie. Alsof evolutie kan zien van 'goh, ik doe het zus en zo, want dat komt het beste uit'. Dat is onmogelijk, mits je een creationist bent en een overbodige hulphypothese stelt dat God evolutie stuurt zoals hij dat wilt.
En hoe mag dat antwoord luiden? Occam's Scheermes? Een doel is niet nodig om het proces te verklaren? Sorry, maar dat is inderdaad een flauwekul argument.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is er wel, maar jij wil het niet accepteren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |