abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36136929
De materialisten beweren dat de evolutie van het leven geen doel heeft. Het is een proces dat gebaseerd is op willekeur (genetische mutaties) en selectie (survival of the fittest). Daarmee wordt gesteld dat de diversiteit van het leven er in een bepaalde vorm is omdat de condities er toevallig geschikt voor waren (en zijn) om het tot stand te laten komen.

Echter, er bestaat ook een ander idee, namelijk het idee dat de evolutie van het leven het logische gevolg is van de creatie van het universum, waarbij de biologische evolutie gericht is op toename van complexiteit en daarmee de creatie van soorten die meer bewust zijn van zichzelf en de wereld waarin zij leven. De mens is daarmee bij uitstek een soort die in ieder geval een groot deel van dat doel heiligt. De oude mystiek (uit de Upanishaden bijvoorbeeld) heeft altijd al gewezen op de evolutie van het leven (lang voor Darwin!), waarbij deze gericht is op het ontwikkelen van levensvormen welke zich uiteindelijk van de stof kunnen ontdoen!

Laten we in dit topic gaan praten over:

Heeft biologische evolutie wel of geen doel?

Het kan niet anders dan dat het een filosofische discussie zal moeten worden. Want anders ben ik wel heel benieuwd naar de empirische bewijzen die het doelloze karakter van de evolutie aantonen.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 10:35:14 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_36137182
Je vraag is dus eigenlijk: "Heeft het bestaan van FuifDuif wel of niet een doel?"? Maar dan een beetje anders ingepakt. Simpel: als je het naar je zin hebt, is dat je doel. En als je er neit geweest was, zou je jezelf niet missen, dus dan zou je geen doel hebben. Klaar.
censuur :O
  zaterdag 18 maart 2006 @ 10:37:48 #3
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36137221
Geen.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_36137234
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 10:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Je vraag is dus eigenlijk: "Heeft het bestaan van FuifDuif wel of niet een doel?"? Maar dan een beetje anders ingepakt. Simpel: als je het naar je zin hebt, is dat je doel. En als je er neit geweest was, zou je jezelf niet missen, dus dan zou je geen doel hebben. Klaar.
Nee, de vraag is: heeft biologische evolutie wel of geen doel? Het gaat overduidelijk niet om het individu, maar om de ontwikkeling van het leven in haar totaliteit.
pi_36137238
Het doel is overleven, lijkt me zo.

En wat daar het doel van is? Geen idee
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
pi_36137239
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 10:37 schreef Invictus_ het volgende:
Geen.
Gaarne een onderbouwing?
pi_36137250
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 10:39 schreef Market_Garden het volgende:
Het doel is overleven, lijkt me zo.

En wat daar het doel van is? Geen idee
Nee, dat is het doel van een soort, of in ieder geval een individueel wezen. Ik heb het daar echter niet over. Ik heb het over de evolutie als biologisch mechanisme in haar totaliteit.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 10:41:57 #8
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_36137285
Volgens mij heeft evolutie geen doel: het gebeurt gewoon vanzelf
(de giraffen met een lange nek kunnen beter bij de blaadjes dan de giraffen met een korte nek en zijn doordoor succesvoller in de voortplanting, en daardoor hebben alle giraffen op den duur een lange nek. Dat is gewoon iets wat nou eenmaal gebeurt)
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_36137397
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 10:41 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Volgens mij heeft evolutie geen doel: het gebeurt gewoon vanzelf
(de giraffen met een lange nek kunnen beter bij de blaadjes dan de giraffen met een korte nek en zijn doordoor succesvoller in de voortplanting, en daardoor hebben alle giraffen op den duur een lange nek. Dat is gewoon iets wat nou eenmaal gebeurt)
"Dat is gewoon iets wat nou eenmaal gebeurt," sterker onderbouwing . De vraag is WAAROM gebeurt het? Daar kan in ieder geval geen empirisch antwoord op gegeven worden.
pi_36137694
Waarom?

Stel, je hebt 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Het ene mannetje heeft een lange nek, het andere een kortere. De giraffe met de kortere nek kan niet bij de hoogste blaadjes, het mannetje met de langere nek (toevallig een genetische mutatie) kan dat wel. Ergo; het mannetje met de langste nek is fitter, en mag dus met het vrouwtje paren. Het mannetje geeft dus zijn genen door. De volgende generatie giraffen zal langere nekken hebben.

Daarom.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 11:10:05 #11
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_36137738
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 11:07 schreef filmfreek het volgende:
Waarom?

[verhaal]

Daarom.
Eigenlijk niet 'daarom' maar 'daardoor'
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zaterdag 18 maart 2006 @ 11:10:28 #12
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_36137746
Doel: overleven.
Waarom overleven? Waarom niet.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_36138030
Ik heb dat eens beredeneerd maar weet niet meer precies hoe.
De theorie was ongeveer als volgt: het heelal is ooit ontstaan en komt ooit min of meer tot een eind door uitdijing of de Big Crunch. Voldoende intelligent leven is in staat om het heelal opnieuw op te starten.
Hoe verzin ik 't ?
Die 2 kratten bier waren oke, maar van die borrelnootjes moest ik kotsen.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 11:28:48 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_36138110
Okee dan, de vraag is: wat noem jij "EEN DOEL"? Hell, als het hele heelal er nooit geweest was, zouden wij het niet eens missen! Ik snap niet waarom mensen zich zulke dingen kunnen afvragen, waarom zo zinloos moeilijk doen?
Wat is het doel van de aarde? Het leven? De zon? Waarom zou alles "een doel" volgens jouw definitie moeten hebben? Je bent zinloos, deal with it :-P En over 100 jaar ben je gegarandeerd dood, en weet niemand meer dat je er ooit geweest bent. Is dat je "doel"?
censuur :O
pi_36138136
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 10:38 schreef FuifDuif het volgende:
Nee, de vraag is: heeft biologische evolutie wel of geen doel? Het gaat overduidelijk niet om het individu, maar om de ontwikkeling van het leven in haar totaliteit.
Jij bent toch ook onderdeel van de evolutie, een product en als het al mogelijk zou zijn het doel van de evolutie in zijn geheel te beredeneren dan komt daar onvermijdelijk iets uit wat ook van toepassing is op jou als individu. Je vraag lijkt mij dan ook de oudste ter wereld, "Waarom?" waarom bestaat leven, wat is het nut en doel ervan.

Als evolutie een doel zou hebben dan zouden wij als product (of onderdeel van) van evolutie dit niet kunnen voorstellen of bedenken totdat het bereikt is. En zelfs dan betwijfel ik of er iemand intelligent genoeg is om dat behaalde doel waar te nemen. Of dat wij dat doel uberhaupt kunnen waarnemen. Alleen een bewustzijn die buiten de evolutie staat zou dit kunnen zien.

Nou heb ik het stuk van de Upanishads die jij bedoeld niet zo uitgebreid gelezen maar ik begrijp wel dat deze filosofie mede uitgaat van cycli. Dus als het doel behaald zou zijn (onstoffelijke levensvormen) dan zou de volgende cyclus aanbreken die weer naar het andere uiterste gaat, een stoffelijk levensvorm als doel. Dit is enkel een aanname natuurlijk, correct me if I'm wrong

Dus, waarom zou er maar 1 doel van evolutie zijn? Wat gebeurt er als dat doel behaald is? Wordt een nieuw doel gecreërt? Volgens mij zal evolutie namelijk altijd aanwezig zijn; de enige constante is immers verandering.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 11:57:57 #16
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_36138724
Waarom zou evolutie een doel moeten hebben? Het is in feite een soort van 'aanpassen aan de veranderende omstandigheden waarin men leeft; de wezens op aarde veranderen met die omstandigheden mee (temperatuur, verhouding land-water etc. ) en oefenen tevens ontegenzeggelijk hun invloed uit op de veranderende (klimatologische-geografische etc.) omstandigheden op de planeet waarop zij leven. Het is dus mijns inziens ook niet het toewerken naar een doel; maar een wisselwerking tussen de onderling interdependente aarde en de wezens die erop leven dat evolutionaire processen aanstuurt.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_36138944
Evolutie is een blind proces dat door middel van trial & error tot bepaalde ontwikkelingen komt. Een doel impliceert een bepaalde vooruitblik en dat staat haaks op de werking van evolutie. Alsof evolutie kan zien van 'goh, ik doe het zus en zo, want dat komt het beste uit'. Dat is onmogelijk, mits je een creationist bent en een overbodige hulphypothese stelt dat God evolutie stuurt zoals hij dat wilt.
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
pi_36138958
geen doel - zij die overleven overleven.
STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
pi_36140845
evolutie heeft slechts 1 'doel': het vergroten van de entropie van het universum
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  FOK!fotograaf zaterdag 18 maart 2006 @ 13:34:17 #20
17893 Forno
pi_36140936
Hoe vaak is dit onderwerp al besproken, en het antwoordt is er ook al.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 13:34:47 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_36140945
Evolutie is een gevolg, het is het gevolg van inperfecte voortplanting (variatie) en daardoor betere overlevingskansen voor soorten die beter aangepast zijn aan de (veranderlijke) omgeving.
Evolutie heeft dus geen doel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_36141080
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 13:34 schreef Forno het volgende:
Hoe vaak is dit onderwerp al besproken, en het antwoordt is er ook al.
Dat antwoord is er helemaal niet. Hoe kom je daarbij?
  zaterdag 18 maart 2006 @ 13:42:50 #23
45206 Pietverdriet
pi_36141100
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 13:41 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dat is er wel, maar jij wil het niet accepteren.
pi_36141142
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 12:06 schreef Dr_Jack het volgende:
Evolutie is een blind proces dat door middel van trial & error tot bepaalde ontwikkelingen komt. Een doel impliceert een bepaalde vooruitblik en dat staat haaks op de werking van evolutie. Alsof evolutie kan zien van 'goh, ik doe het zus en zo, want dat komt het beste uit'. Dat is onmogelijk, mits je een creationist bent en een overbodige hulphypothese stelt dat God evolutie stuurt zoals hij dat wilt.
Dit is niets anders dan een lukrake aanname.
pi_36141155
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 13:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is er wel, maar jij wil het niet accepteren.
En hoe mag dat antwoord luiden? Occam's Scheermes? Een doel is niet nodig om het proces te verklaren? Sorry, maar dat is inderdaad een flauwekul argument.
  FOK!fotograaf zaterdag 18 maart 2006 @ 13:47:30 #26
17893 Forno
pi_36141195
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 13:41 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Het antwoordt bestaat in wetenschappelijke zin wel, en in de religieuze zin niet. Klaar.

Het volledige spectrum aan meningen, feiten en onzin is al minstens een keer besproken.
pi_36141246
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 13:47 schreef Forno het volgende:

[..]

Het antwoordt bestaat in wetenschappelijke zin wel, en in de religieuze zin niet. Klaar.

Het volledige spectrum aan meningen, feiten en onzin is al minstens een keer besproken.
Wat is hier inmiddels dan nog niet meerdere malen besproken?
pi_36141649
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 13:47 schreef Forno het volgende:
[..]
Volgens mij is het net andersom.
Die 2 kratten bier waren oke, maar van die borrelnootjes moest ik kotsen.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 14:06:57 #29
45206 Pietverdriet
pi_36141661
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 13:45 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

En hoe mag dat antwoord luiden? Occam's Scheermes? Een doel is niet nodig om het proces te verklaren? Sorry, maar dat is inderdaad een flauwekul argument.
zoals ik al eerder zei
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 13:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Evolutie is een gevolg, het is het gevolg van inperfecte voortplanting (variatie) en daardoor betere overlevingskansen voor soorten die beter aangepast zijn aan de (veranderlijke) omgeving.
Evolutie heeft dus geen doel.
En nee, je hebt helemaal geen doel nodig, dat doel hebben is een aanname van jou, daar is geen reden voor.

Verklaar jij eerst maar waarom je een doel nodig zou hebben.
pi_36141714
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
En nee, je hebt helemaal geen doel nodig, dat doel hebben is een aanname van jou, daar is geen reden voor.

Verklaar jij eerst maar waarom je een doel nodig zou hebben.
Als je enkel beperkt denkt binnen het hokje van het materialisme heb je inderdaad geen doel nodig. Maar ja, dat is voornamelijk simpelweg tunnelvisie. Als je het bredere perspectief bekijkt, dan gaat er opeens een wereld voor je open. Ik verwacht echter niet dat de beperkte denkers bereid zijn om die stap te maken... helaas.
pi_36141733
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 10:18 schreef FuifDuif het volgende:
Echter, er bestaat ook een ander idee, namelijk het idee dat de evolutie van het leven het logische gevolg is van de creatie van het universum, waarbij de biologische evolutie gericht is op toename van complexiteit en daarmee de creatie van soorten die meer bewust zijn van zichzelf en de wereld waarin zij leven. De mens is daarmee bij uitstek een soort die in ieder geval een groot deel van dat doel heiligt. De oude mystiek (uit de Upanishaden bijvoorbeeld) heeft altijd al gewezen op de evolutie van het leven (lang voor Darwin!), waarbij deze gericht is op het ontwikkelen van levensvormen welke zich uiteindelijk van de stof kunnen ontdoen!
Ook in die oude mystiek ging men er van uit, bij gebrek aan telescopen, dat de aarde het middelpunt van het universum was en dat het universum dus eigenlijk een en al leven is. Niets is minder waar. Het hele universum is zo dood als wat met allerlei zwarte gaten en zonnestelsels. Zo stellen wij vanuit menselijk oogpunt dat 'leven' iets heel bijzonders is, maar je zou, bekeken vanuit het oogpunt van een ijsblok die zweeft in de ringen van Saturnus ook kunnen stellen dat die ringen heel bijzonder zijn en dat leven er helemaal niet toe doet.

Zo'n visie leidt onherroepelijk tot de conclusie dat het 'doel' van die ringen rond saturnus net zo belangrijk is als 'het doel' van het leven op aarde. Als je inziet dat die ringen geen doel hebben, dan ga je ook inzien dat het leven op de aarde dat net zo min heeft.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 14:13:20 #32
45206 Pietverdriet
pi_36141788
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:09 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Als je enkel beperkt denkt binnen het hokje van het materialisme heb je inderdaad geen doel nodig. Maar ja, dat is voornamelijk simpelweg tunnelvisie. Als je het bredere perspectief bekijkt, dan gaat er opeens een wereld voor je open. Ik verwacht echter niet dat de beperkte denkers bereid zijn om die stap te maken... helaas.
Dat is demagogie, geen argument.
Kom maar met een argumentatie.
pi_36141797
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:10 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ook in die oude mystiek ging men er van uit, bij gebrek aan telescopen, dat de aarde het middelpunt van het universum was en dat het universum dus eigenlijk een en al leven is. Niets is minder waar. Het hele universum is zo dood als wat met allerlei zwarte gaten en zonnestelsels. Zo stellen wij vanuit menselijk oogpunt dat 'leven' iets heel bijzonders is, maar je zou, bekeken vanuit het oogpunt van een ijsblok die zweeft in de ringen van Saturnus ook kunnen stellen dat die ringen heel bijzonder zijn en dat leven er helemaal niet toe doet.

Zo'n visie leidt onherroepelijk tot de conclusie dat het 'doel' van die ringen rond saturnus net zo belangrijk is als 'het doel' van het leven op aarde. Als je inziet dat die ringen geen doel hebben, dan ga je ook inzien dat het leven op de aarde dat net zo min heeft.
Ten eerste is er geen enkele reden om niet uit te gaan van het idee dat het universum draait om het leven op aarde. Dat het aarde niet, in geografisch opzicht, het middelpunt is van het universum heeft daar niets mee te maken.

Ik verbaas mij er toch altijd weer over waarom sommige mensen er zo op geilen om henzelf als nietig neer te zetten. Het lijkt bijna een mode tegenwoordig om de mens te zien als niets betekenend. Ik vind het eigenlijk een beetje zielig worden.
pi_36141803
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is demagogie, geen argument.
Kom maar met een argumentatie.
Is niet mogelijk in deze.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 14:16:17 #35
45206 Pietverdriet
pi_36141849
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:13 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Is niet mogelijk in deze.
Je wilt een discussie over iets waar het niet mogelijk is voor jou argumenten te leveren?
LOL
Accepteer dan maar dat het geen doel heeft, net als de ringen van saturnus (vond dat trouwens een mooi voorbeeld)
  FOK!fotograaf zaterdag 18 maart 2006 @ 14:17:14 #36
17893 Forno
pi_36141867
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 13:49 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Wat is hier inmiddels dan nog niet meerdere malen besproken?
Bijna net zoveel vragen als er mensen bestaan, ben ik geneigd te zeggen.

Ik bedoel nauurlijk de zin en onzin van Intelligent Design. Want daar praten we hier over. Met types zoals jij kun je heel leuk verstoppertje spelen. Achter feiten, meningen, zin, onzin en gein. Maar één keer is leuk, een tweede keer minder, een derde keer ietswat saai en daarna gewoon saai. Wat niet betekent dat andere veelbesproken zaken ook saai zijn. Dat hoor je me nergens zeggen.
  FOK!fotograaf zaterdag 18 maart 2006 @ 14:20:16 #37
17893 Forno
pi_36141928
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:06 schreef logicum het volgende:

[..]

Volgens mij is het net andersom.
Het is maar net in welke club je je thuis voelt zeg maar.
pi_36142024
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je wilt een discussie over iets waar het niet mogelijk is voor jou argumenten te leveren?
LOL
Accepteer dan maar dat het geen doel heeft, net als de ringen van saturnus (vond dat trouwens een mooi voorbeeld)
Ik accepteer helemaal niet wat niet is bewezen. Hier wordt zo te zien weer eens bewezen dat ongelovigen net zo fundamentalistisch zijn als de geloven die zij daar altijd van beschuldigen.
pi_36142131
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:13 schreef FuifDuif het volgende:
Ten eerste is er geen enkele reden om niet uit te gaan van het idee dat het universum draait om het leven op aarde. Dat het aarde niet, in geografisch opzicht, het middelpunt is van het universum heeft daar niets mee te maken.
Vindt je het feit dat 99,9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999+ % van het universum bestaat uit levenloze materie waar wij aardbewoners niets mee hebben geen goede reden dan? Kan jij, vanuit gelovig standpunt bezien, een verklaring geven waarom God bijvoorbeeld Saturnus heeft gemaakt? Als jij zoekt naar een doel waarom er leven is, dan dien je ook die vraag te stellen.
quote:
Ik verbaas mij er toch altijd weer over waarom sommige mensen er zo op geilen om henzelf als nietig neer te zetten. Het lijkt bijna een mode tegenwoordig om de mens te zien als niets betekenend. Ik vind het eigenlijk een beetje zielig worden.
"Geilen" doen mensen juist vooral door zichzelf een hoger doel te geven, door te roepen dat ze bijzonder zijn en niet nietig. Dat geeft ze het gevoel verheven te zijn... een typisch menselijke eigenschap om de eigendunk op te krikken. Maar als je op de maan gaat staan en naar mensen zoekt... dan zien ze eruit als roestplekken van de aardbol, niet meer dan dat.

Stel, er loopt een miertje op de grond. Hij denkt van zichzelf "Ik ben het middelpunt van het universum". Wat denk jij dan? Dat die mier gelijk heeft of "wat een zielig miertje"?
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 14:36:26 #40
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_36142285
Och, Evolutie op zichzelf heeft geen doel maar de dingen die zich binnen de kaders van de werkingen van evolutie bevinden hebben wel een doel en dat is overleven. Een reden dat het zo is komt omdat er geen oneindige voorraad aan voedsel bestaat op de wereld en er dus gevochten moet worden om het voedsel wat er wel is. Ben je zwakker dan krijg je geen vreten en ga je dood en al je sterker bent vreet je wel en neuk je ook nog wat en ga je ook dood, alleen met een lege zak en een volle buik. Zwaartekracht heeft ook geen doel alleen is iedereen wel blij dat het er is anders zou het een stuk moeilijker overleven zijn.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_36142350
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:28 schreef onemangang het volgende:

[..]

Vindt je het feit dat 99,9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999+ % van het universum bestaat uit levenloze materie waar wij aardbewoners niets mee hebben geen goede reden dan? Kan jij, vanuit gelovig standpunt bezien, een verklaring geven waarom God bijvoorbeeld Saturnus heeft gemaakt? Als jij zoekt naar een doel waarom er leven is, dan dien je ook die vraag te stellen.
Nee, dat vind ik absoluut geen goede reden. Wie zijn wij om te kunnen bepalen op welke gronden een doel gebaseerd is? Het universum is zoooo groot en wij zijn zoooo klein en toch zijn wij in staat het gehele universum beetje bij beetje te doorgronden. Leer eens in te zien dat materiële omvang geen betekenis heeft. Het gaat om het interne. Datgene wat alles doordringt.
quote:
"Geilen" doen mensen juist vooral door zichzelf een hoger doel te geven, door te roepen dat ze bijzonder zijn en niet nietig. Dat geeft ze het gevoel verheven te zijn... een typisch menselijke eigenschap om de eigendunk op te krikken. Maar als je op de maan gaat staan en naar mensen zoekt... dan zien ze eruit als roestplekken van de aardbol, niet meer dan dat.

Stel, er loopt een miertje op de grond. Hij denkt van zichzelf "Ik ben het middelpunt van het universum". Wat denk jij dan? Dat die mier gelijk heeft of "wat een zielig miertje"?
Dat miertje heeft gelijk wat mij betreft.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 14:39:16 #42
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_36142352
quote:
Kan jij, vanuit gelovig standpunt bezien, een verklaring geven waarom God bijvoorbeeld Saturnus heeft gemaakt?
Nu heb ik wel een keer een wetenschappelijk programma gezien op Discovery die liet weten dat de andere planeten in ons stelsel de aarde behoeden voor meteorieten omdat ze zo groot zijn en meer zwaartekracht hebben
Vrijheid
  zaterdag 18 maart 2006 @ 14:40:05 #43
45206 Pietverdriet
pi_36142370
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:24 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ik accepteer helemaal niet wat niet is bewezen. Hier wordt zo te zien weer eens bewezen dat ongelovigen net zo fundamentalistisch zijn als de geloven die zij daar altijd van beschuldigen.
Sorry, wát is niet bewezen?
pi_36142412
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sorry, wát is niet bewezen?
Dat evolutie geen doel heeft en meer van die prententieuze uitlatingen.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 14:43:45 #45
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_36142440
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:42 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Jep, en er is ook niet bewezen dat God niet bestaat, dat krijgt men als ze nog niet alles weten wat er te weten valt.
Vrijheid
  zaterdag 18 maart 2006 @ 14:46:17 #46
45206 Pietverdriet
pi_36142501
quote:

[..]

Oh, jij poneert een stelling, en anderen moeten maar bewijzen dat het NIET het geval is?
Sorry, maar ga jij eerst eens je wetenschapstheorie en je kennisleer bijspijkeren, dan zou je weten dat je fundamenteel niet kan bewijzen dat iets NIET het geval is.
Als jij denkt dat evolutie een doel heeft is dat aan jouw dat te bewijzen, tot die tijd is dat NIET het geval.
Lijkt me dat jij eerst maar eens moet leren te argumenteren en onderbouwen.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 14:49:55 #47
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_36142563
quote:

[..]

Is een kwestie van overtuiging natuurlijk; iedere zichzelf respecterende religie gaat uit van een doel van en voor alles; maar de meeste agnosten en dergelijke zien evolutie als een natuurlijk proces.
Ik zie het als een gevolg van het wederzijds inwerken van de beiden afhankelijk van elkaar zijnde aarde en de bewoners ervan op elkaar; zie ookmijn post hier boven ergens.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_36142648
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh, jij poneert een stelling, en anderen moeten maar bewijzen dat het NIET het geval is?
Sorry, maar ga jij eerst eens je wetenschapstheorie en je kennisleer bijspijkeren, dan zou je weten dat je fundamenteel niet kan bewijzen dat iets NIET het geval is.
Als jij denkt dat evolutie een doel heeft is dat aan jouw dat te bewijzen, tot die tijd is dat NIET het geval.
Lijkt me dat jij eerst maar eens moet leren te argumenteren en onderbouwen.
Dat stadium ben ik al lang voorbij, Piet. Wetenschapstheorie en kennisleer zijn mooie zaken, maar ze zijn nutteloos op het esoterische terrein. Jij denkt, als de naieve ziel die je bent, dat je alle wijsheid in je vingers hebt. Dat de enige sleutel tot kennis wordt geleverd door de moderne westerse wetenschap. Een hoop pretenties, maar weinig inhoud. Alleen al het feit dat je zoiets zegt als "wat niet is bewezen bestaat niet" maakt duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt.
  FOK!fotograaf zaterdag 18 maart 2006 @ 15:01:33 #49
17893 Forno
pi_36142775
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:54 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dat stadium ben ik al lang voorbij, Piet. Wetenschapstheorie en kennisleer zijn mooie zaken, maar ze zijn nutteloos op het esoterische terrein. Jij denkt, als de naieve ziel die je bent, dat je alle wijsheid in je vingers hebt. Dat de enige sleutel tot kennis wordt geleverd door de moderne westerse wetenschap. Een hoop pretenties, maar weinig inhoud. Alleen al het feit dat je zoiets zegt als "wat niet is bewezen bestaat niet" maakt duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt.
Ik wil geen partypooper zijn, maar dit bedoel ik dus met verstoppertje spelen.

Als je graag een discussie op het esoterische terrein wil starten, betrek de evolutietheorie er dan niet in.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 15:02:33 #50
45206 Pietverdriet
pi_36142792
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 14:54 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Kom maar met argumenten, dat heb ik al eerder gezegt, verder dan een beetje verpakte demagogie kom je niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')