abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36147763
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 18:36 schreef Dr_Jack het volgende:

[..]

Wat jij kortzichtig noemt, noem ik rationeel. Denken buiten de grenzen van de wetenschap komt vooral neer op ongegrond orakel. Maar dat had je geweten als je iets wist analytische filosofie en wetenschapsfilosofie. De wetenschap is beperkt omdat zich alleen wil beperken tot ZINVOLLE uitspraken die toetsbaar zijn en niet wil belanden in ongegronde, irrationele beweringen (wat de religie, spiritisme en sommige vormen van filosofie zich schuldig aan hebben maakt). Beweringen die niet te controleren vallen zijn leuke voor fantasten onder ons, maar kennis levert het ons niet.
Zoals ik al zei, in dat geval is er sprake van achterlijke tunnelvisie. Maar hey, we zullen het vanzelf wel zien. Ik heb meer vertrouwen in de mystieke meesters dan in die kortzichtige wetenschapsfanaten.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 18:39:31 #102
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_36147767
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 18:04 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Nee hoor.
Tis prima te verklaren zonder. Bovendien zijn er geen bewijzen voor. Het is dus overbodig.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_36147788
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 18:36 schreef Dr_Jack het volgende:
EDIT: En we hebben het hier over evolutie, dus over wetenschap. Als jij iets 'daar buiten' wilt zoeken, dan ben je bij evolutie aan het verkeerde adres. Dan kun je je verhaal kwijt bij het kleine groepje van ID.
Evolutie is niet enkel het domein van de wetenschap. Eeuwen geleden is de evolutie al beschreven in de Vedische literatuur. Toen was Darwin's geest nog in één van zijn vorige levens actief .
pi_36147798
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 18:22 schreef Invictus_ het volgende:
Jij hebt het schijnbaar allemaal gelezen. Waarom in een discussie mij het allemaal laten lezen (tijd is een schaars goed) terwijl jij mij gewoon zijn punten en redentaties kan samenvatten?
Omdat het me veel te veel werk is, bovendien, wie zegt dat ik het je allemaal wil laten lezen? Dat staat je helemaal vrij.
quote:
Anders krijg je het gezeik dat mensen gaan verwijzen naar google, das natuurlijk dikke vette feces, dus als je een punt maakt, gaarne het punt maken met eventuele referenties ipv referenties te geven ten behoeve van het maken van een punt en dan denken dat je punt maakt.
Waarbij jij er al van uitgaat dat ik een punt maak, lees nog eens terug wat ik daar over gezegd heb.
quote:
Concreter; welke punten van Plantinga zijn specifiek nuttig in deze discussie?
In 'Naturalism defeated' gooit Planting het balletje op dat evolutionair naturalisme incoherent is. Maar of dat nuttig is?
pi_36148001
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 18:40 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Evolutie is niet enkel het domein van de wetenschap. Eeuwen geleden is de evolutie al beschreven in de Vedische literatuur. Toen was Darwin's geest nog in één van zijn vorige levens actief .
Maar wie heeft het bewijs van evolutie gegeven en de enorme progressie in kennis op dit vakgebied gemaakt? Juist, de wetenschap. Niet de pseudo-wijsheid van een paar mystici die orakelen over vorige levens in ivoren torens. Ik een tunnelvisie? Vooral op de man spelen, vooral geen inhoudelijke argumenten op mijn verhaal geven. Die tunnelvisie heeft ons in een eeuw veel meer kennis verschaft dan alle andere spiritistische poeha die millenia lang aan het fantaseren zijn.
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
pi_36148220
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 18:50 schreef Dr_Jack het volgende:

[..]

Maar wie heeft het bewijs van evolutie gegeven en de enorme progressie in kennis op dit vakgebied gemaakt? Juist, de wetenschap. Niet de pseudo-wijsheid van een paar mystici die orakelen over vorige levens in ivoren torens. Ik een tunnelvisie? Vooral op de man spelen, vooral geen inhoudelijke argumenten op mijn verhaal geven. Die tunnelvisie heeft ons in een eeuw veel meer kennis verschaft dan alle andere spiritistische poeha die millenia lang aan het fantaseren zijn.
Je begrijpt het niet . De mystici hebben altijd al gelijk gehad. Dat de wetenschap nu pas met bewijsmateriaal komt geeft vooral aan de wetenschap met achterhaalde zaken aan komt kakken, maar dan gestoken in een nieuw methodologisch jasje. Ik geloof dat kennis over het universum in jezelf gevonden kan worden, maar dan moet je bereid zijn om je aandacht op het innerlijk te vestigen en niet je heil zoeken in de empirie. En over ivoren torens gesproken. Die worden hoofdzakelijk bewoond door de wetenschappers die het contact met zichzelf en de omgeving zijn verloren.

De wetenschappers van nu zijn de starre schriftgeleerden van vroeger .
pi_36148246
Overigens was het bewijs in de tijd van de Vedische wetenschap ook al geleverd, maar dat is dus een andere vorm van bewijs. Zoals hierboven al terecht werd opgemerkt: wat is bewijs? Wie bepaalt wat bewijs is? Bepaal jij dat? Zoek in jezelf en dan vind je al het bewijs dat je nodig hebt.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 19:03:47 #108
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_36148291
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 19:01 schreef FuifDuif het volgende:
Overigens was het bewijs in de tijd van de Vedische wetenschap ook al geleverd, maar dat is dus een andere vorm van bewijs. Zoals hierboven al terecht werd opgemerkt: wat is bewijs? Wie bepaalt wat bewijs is? Bepaal jij dat? Zoek in jezelf en dan vind je al het bewijs dat je nodig hebt.
Kom eerst maar eens met inhoudelijke argumentatie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 19:04:41 #109
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_36148307
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 19:00 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet . De mystici hebben altijd al gelijk gehad. Dat de wetenschap nu pas met bewijsmateriaal komt geeft vooral aan de wetenschap met achterhaalde zaken aan komt kakken, maar dan gestoken in een nieuw methodologisch jasje. Ik geloof dat kennis over het universum in jezelf gevonden kan worden, maar dan moet je bereid zijn om je aandacht op het innerlijk te vestigen en niet je heil zoeken in de empirie. En over ivoren torens gesproken. Die worden hoofdzakelijk bewoond door de wetenschappers die het contact met zichzelf en de omgeving zijn verloren.

De wetenschappers van nu zijn de starre schriftgeleerden van vroeger .
Als je dergelijke uitspraken gaat doen mag je die toch best wel eens goed gaan onderbouwen... Vrij lomp om het zomaar neer te plempen.
Onikaan ni ov dovah
pi_36148641
Doe nou niet alsof mystiek de waarheid heeft. Veel van wat we nu weten in de wetenschap wisten zij echt niet. Hebben de mystici DNA ontdekt? De werking van genen? Waarom mensen verschillende huidskleuren hebben? Laat staan de vele andere vakgebieden die de wetenschap beoefent. Hebben mystici ook de wetten van Newton ontdekt? De werking van neuronen? Maxwell's electromagnetisme? Dacht het niet.

En jij geeft precies aan waarom ik wetenschap belangrijker acht dan mystiek. Wetenschap komt met bewijs, zekerheid en toetsing. Dat mensen vroeger op grond van speculatie tot een inzicht zijn gekomen die nu waar blijkt te zijn is mooi (men hoeft daar geen mystiek voor nodig hebben, zie bijv. Aristoteles maar dat terzijde). Vergeet echter niet dat in de mystieke en paranormale kring veel onzin is uitgekraamt. En dat is het mooie van wetenschap: die scheidt waarheid van poep. Bij mysticisme is daar geen criterium voor, zodat de grootste onzin voor waar kan worden gehouden. Religie heeft eigenlijk hetzelfde probleem. Dat verklaart het enorme succes van empirische wetenschap: de vele ontdekkingen van de realiteit waren nooit mogelijk door te gaan speculeren, maar juist door te waarnemen. Je moet blij zijn dat empirie hoogtij viert. Als jij een hersenziekte krijgt wil jij ook dat een arts met empirische kennis jouw toestand bekijkt door hersenscans en zo jouw leven kan redden. Beter dan dat hij gaat speculeren...

En eigenlijk is deze discussie tot een eindpunt gekomen. Ik acht empirie en ratio de bouwstenen van kennis, jij de innerlijke methode (zoals Schopenhauer). Dat is gewoon een kloof.
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
pi_36148762
Ik ben het er mee eens dat deze discussie tot zijn einde is gekomen. Het is nutteloos.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 19:38:06 #112
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36149110
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 18:41 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Omdat het me veel te veel werk is, bovendien, wie zegt dat ik het je allemaal wil laten lezen? Dat staat je helemaal vrij.
[..]

Waarbij jij er al van uitgaat dat ik een punt maak, lees nog eens terug wat ik daar over gezegd heb.
[..]

In 'Naturalism defeated' gooit Planting het balletje op dat evolutionair naturalisme incoherent is. Maar of dat nuttig is?
Dus Plantiga heeft geen punt maar we moeten hem toch maar lezen? Wat probeer je ze zeggeen met al je quotes over Plantiga? Toch niet alleen dat Plantinga ooit 'xxxx' heeft gezegd, toch zeker iets met relevantie?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  zaterdag 18 maart 2006 @ 19:48:25 #113
64288 Bensel
Ladderzat
pi_36149348
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 19:01 schreef FuifDuif het volgende:
bewijs zijn gegevens die door reproduceerbare experimenten verzameld zijn. Als je in jezelf zoekt, zul je geen bewijs vinden, alleen subjectiviteit..

maar zoals ik al gezegd heb: evolutie is een mechanisme die entropie in het universum vergroot.. het creert nieuwe verbindingen, nog meer 'chaos' in het universum. In zeker zin zou je dus kunnen zeggen dat het 'doel' van het mechanisme is om de entropie te vergroten
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_36149550
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 19:48 schreef Bensel het volgende:

[..]

bewijs zijn gegevens die door reproduceerbare experimenten verzameld zijn. Als je in jezelf zoekt, zul je geen bewijs vinden, alleen subjectiviteit..
Dat is dan slechts een verschil in woorden, niet in betekenis. Een religieuze ervaring is niet te reproduceren, maar maakt dat een dergelijke ervaring minder werkelijk?
  zaterdag 18 maart 2006 @ 20:12:14 #115
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_36149905
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 19:21 schreef FuifDuif het volgende:
Ik ben het er mee eens dat deze discussie tot zijn einde is gekomen. Het is nutteloos.
Ja ontwijk het maar weer joh...
Onikaan ni ov dovah
pi_36149943
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:12 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ja ontwijk het maar weer joh...
Wat valt er nu nog te zeggen dan? Verwacht je nu werkelijk dat ik mijn ongelijk ga toegeven? We denken simpelweg op een andere manier, klaar.
pi_36149963
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 19:56 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dat is dan slechts een verschil in woorden, niet in betekenis. Een religieuze ervaring is niet te reproduceren, maar maakt dat een dergelijke ervaring minder werkelijk?
Een religieuze ervaring is dus wel te reproduceren. Op verschillende manieren. Met elektromagnetische stimulatie van de juiste hersengebieden of drugs. Bijvoorbeeld ayahuasca. Het zijn ervaringen die zich in de hersenen voordoen. Schizofrenie ook. Waanbeelden ook. Allemaal grillen van de hersenen die mensen op een andere manier laten waarnemen. Maar het blijven allemaal verschijnselen die zich alleen voortdoen tussen onze oren, niet daarbuiten.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 20:15:13 #118
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_36149983
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 19:56 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Nou stiekem zijn dat ze wel. Met de stimulering van de juiste gebieden van de hersenen bijvoorbeeld.
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 18 maart 2006 @ 20:17:04 #119
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_36150049
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:13 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Wat valt er nu nog te zeggen dan? Verwacht je nu werkelijk dat ik mijn ongelijk ga toegeven? We denken simpelweg op een andere manier, klaar.
Jij verwacht dat wij bewijzen leveren terwijl je dat zelf zou moeten doen en dit weigert... Dan heb je idd geen discussie.
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 18 maart 2006 @ 20:17:49 #120
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_36150073
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:14 schreef onemangang het volgende:

[..]

Een religieuze ervaring is dus wel te reproduceren. Op verschillende manieren. Met elektromagnetische stimulatie van de juiste hersengebieden of drugs. Bijvoorbeeld ayahuasca. Het zijn ervaringen die zich in de hersenen voordoen. Schizofrenie ook. Waanbeelden ook. Allemaal grillen van de hersenen die mensen op een andere manier laten waarnemen. Maar het blijven allemaal verschijnselen die zich alleen voortdoen tussen onze oren, niet daarbuiten.
Oh je was me al voor
Onikaan ni ov dovah
pi_36150169
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:14 schreef onemangang het volgende:

[..]

En wie zegt dat het stimuleren van dergelijke hersengebieden leidt tot waanbeelden en niet tot een daadwerkelijke ervaring? Is dat weer die gemakzucht die de scepticus lukraak doet aannemen dat het dan maar een illusie moet zijn?
pi_36150178
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:17 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Jij verwacht dat wij bewijzen leveren terwijl je dat zelf zou moeten doen en dit weigert... Dan heb je idd geen discussie.
Leer eens lezen jij. Ik doe geen beweringen, dat doen jullie.
pi_36150214
En bovendien is er geen enkel bewijs dat een natuurlijke religieuze ervaring hetzelfde is als een opgewekte ervaring. Iemand kan denken beestjes te zien, maar iemand kan ook daadwerkelijk beestjes zien.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 20:26:29 #124
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_36150303
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:21 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Leer eens lezen jij. Ik doe geen beweringen, dat doen jullie.
Moet je voor de gein es kijken in de samenvatting van je eigen posts in dit topic.
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 18 maart 2006 @ 20:29:07 #125
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_36150385
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 20:21 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

En wie zegt dat het stimuleren van dergelijke hersengebieden leidt tot waanbeelden en niet tot een daadwerkelijke ervaring? Is dat weer die gemakzucht die de scepticus lukraak doet aannemen dat het dan maar een illusie moet zijn?
Als er geen verschil is tussen de ervaring kan je toch even makkelijk beweren dat de 'natuurlijke' variant een ilusie is?
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')