FOK! wordt toch genoemd en Sten ook
![]()
Foutje van mijn kant
![]()
Sten Oomen, uittredingsdeskundige
Als een pitbull bijt Sten Oomen zich in de zaak van den Broeke vast, volgens sommigen zelfs te hard. Zij is de opener van de vele (meer dan 52!) forumtopics op fok in het onderdeel The Truth Is In Here.
Op haar eigen website heeft Sten, die zich normaal bezig houdt met astrale ervaringen, een vragenlijst opgesteld. Daarmee zou ze als geïnteresseerde zo’n 15 vragen beantwoord willen zien door Robbert van den Broeke. De vragen zijn op deze pagina te lezen. Op geen enkel moment heeft Sten antwoord ontvangen, dat was een extra motivatie om op het forum actief te zijn.
Sten Oomen
Eind 2005 wordt genverbrander, de beruchte geestelijke internetkopij van Robbert, dankzij de forumbezoekers en webloggers van fok woord van het jaar. Sten zet de website genverbrander.nl op en biedt de domeinnaam te koop aan voor het goede doel. Hiervoor koos ze de vogelbescherming. Vreemd genoeg wil de vogelbescherming er niet teveel ruchtbaarheid aan geven. Om het geld te ontvangen zijn ze natuurlijk wel bereid, zo flexibel zijn ze dan weer wel.
Onder het motto ‘paranormale pimpelmezen’ kan het bieden op de domeinnaam beginnen vanaf 501 ¤uro. Helaas geen bieders, maar het toont misschien aan welke proporties de interesse, vragen en obsessie in de waarheid rondom Robbert bij momenten aanneemt.
We sturen Sten een e-mail en vragen haar hoe ze, na een jaar dicht op de ontwikkelingen te zitten, over Robbert van den Broeke denkt.
"Mijn eerste kennismaking met Robbert was dat ik hem in het programma Life and Cooking energie zag uitstralen naar de kijkers thuis. Voor mezelf weet ik dat energie ook buiten de grenzen van het menselijke lichaam kan reizen, en wat hij zei te doen, is voor mij dus inderdaad een mogelijkheid. Ik zette echter wel vraagtekens bij zijn motivatie energie te willen sturen naar de kijkers thuis. Er ontstaat in mijn optiek dan toch een zekere ongelijkwaardigheid: de een zal de ander wel op een hoger plan tillen, zoiets. Waar is dan de eigen verantwoordelijkheid? Ik voelde een zware, redelijk warme vibratie toen Robbert dit deed. De energie die hij uitzond voelde voor mij dus inderdaad behoorlijk krachtig, maar ik kan daarbij niet spreken van een lichte, ‘vrolijke’ energie.
Gedurende en na de uitzendingen van Er is zoveel meer, die volgden op zijn optreden in Life and Cooking, heb ik Robbert intensief gevolgd. Elke dag en dat voor een paar maanden lang (december 2005 - februari 2006), was ik er wel mee bezig. Samen met andere forumleden van Fok analyseerden we alles wat hij zei en deed. Ook las ik zijn boek en verdiepte me in alle informatie die er beschikbaar was in de media. Ik stelde naar aanleiding van zijn boek 15 vragen voor hem op en verstuurde die naar hem, en publiceerde die op mijn website, maar daar kreeg ik tot dusver geen antwoord op.
Ofschoon ik aanvankelijk open stond voor zijn kunnen en vooropgestelde gaven, ben ik gaan twijfelen naarmate de tijd verstreek.
Voor mezelf heb ik geconcludeerd dat Robbert inderdaad een belangrijke rol had (heeft) op paranormaal gebied. Nog niet eerder is, denk ik, in Nederland op zulke intensieve schaal het doen en laten van een Nederlands medium onderzocht, ook door de mensen uit zijn eigen ‘sector’. Echter ben ik van mening dat zijn invloed anders is als hij zelf misschien dacht of denkt. Hij heeft ‘paranormalen’ en ‘sceptici’ dichter bij elkaar gebracht, omdat beide polen dichter tot elkaar kwamen en komen in de discussie over zijn geestfoto’s en readings.
Ik kan nog steeds niet goed beoordelen welke dingen er echt authentiek gebeurd zijn in Robbert’s leven en welke hij zelf, of zijn omgeving, bewust, of in een andere staat van zijn bewustzijn, gecreëerd heeft (met wellicht het idee: het doel heiligt de middelen?). Desondanks ben ik ervan overtuigd dat Robbert van den Broeke niet altijd eerlijk is (geweest), omdat er teveel aanwijzingen zijn dat hij zijn ‘mediamieke’ informatie op aardse in plaats van kosmische wijze tot zich heeft gekregen respectievelijk dat zijn ‘geestfoto’s’ zijn gemanipuleerd. Ook het gegeven dat hij tot dusver nergens echt in gaat op de verwijten, maar met algemene verklaringen komt, bevestigen voor mij het vermoeden dat niet alles gegaan is zoals hij zegt dat het gegaan is.
Persoonlijk vind ik het jammer dat Robbert tot op het moment dat ik dit schrijf en in mijn opinie ontoegankelijk is voor zijn critici. Hij heeft in februari 2006 als reactie in Shownieuws van SBS6 gezegd dat zij ‘roependen’ zijn en niets onderzocht hebben. Dit is naar wat ik weet niet in overeenstemming met de waarheid. Er zijn genoeg mensen die hem een fair chance willen (of: wilden) geven om de door hem geclaimde gaven objectief te onderzoeken. Mijn persoonlijke gevoel zegt dat Robbert de weg kwijt is geraakt en in het bewandelen van zijn mediumschap de grens tussen (ethisch) juist en onjuist niet goed ziet. Dit wijt ik voor een belangrijk deel aan de communicatie met zijn management en aan het mijns inziens verstoorde contact met zijn vader Peter van den Broeke. In zijn lange geschiedenis van ‘vreemd’ (‘zwakbegaafd’?) kind dat naar een inrichting moest en er weer uit kwam met een hernieuwde waardering als ‘hoogbegaafd’, zijn arbeidsongeschiktheidsverklaring tot bekend televisiemedium heeft hij mijns inziens geen volwassen, gelijkwaardige positie weten te bereiken in zijn omgang met de mensen in zijn naaste omgeving en uit medialand. Mijn mening is dat hij zichzelf niet goed kan relativeren wat zijn in mijn ogen hoogdravendheid verklaart over zijn eigen gaven.
Mijn standpunt is dat Robbert van den Broeke een belangrijke bijdrage kan leveren aan paranormaal Nederland als hij datgene wat hem tot dusver geketend heeft achter zich laat en als een vrij en gelijkwaardig mens met sceptici en gelijkgezindten omgaat."
Op 11 maart 2006 wordt Sten Oomen verwijderd van het forum dat zij zo actief houdt. De discussies zijn zo hoog opgelaaid dat de beheerders van het forum besluiten streng in te grijpen. Zonder het zelf zo te bedoelen wordt zij samen met drie andere personen in de ban geslagen. Later gaat de digitale Robbert-reeks verder op Grenswetenschap.nl en wordt er een forum voor ingericht op genverbrander.nl.
http://freefilehosting.net/file/?id=q9/3lqjROnze allerliefste kleine Isabella! (en weer zwanger! uitgerekend in sept '06)
The Truth, the whole Truth and nothing but the Truth. Addictive!