Ik verhuis naar Australie! PS3 in 2007! Victory!quote:Op vrijdag 17 maart 2006 01:10 schreef P-Style het volgende:
[..]
Nou ja... ik denk niet dat iemand hier daar last van zal hebben!
Jammer dat je niet de moeite hebt genomen die posts goed te lezen. Zoals ik toen al probeerde uit te leggen zei ik niet dat de REV net zo krachtig zou worden als de PS3, maar dat de grafische kracht tegenwoordig van dien aard is dat ie niet onder zou doen wat betreft mogelijkheden (engines) en graphics. Het gaat meer om de software de next gen, als om de hardware voor wat betreft graphics.quote:Op zondag 19 maart 2006 04:04 schreef piet_pelle het volgende:
[..]
Je power console![]()
Ik geloof dat jij dacht dat graphics hun top hadden bereikt.
Geen directe concurrentie, maar Miyamoto kan mij niet overtuigen dat die twee geen concurrenten zijn. Films en Muziek zijn ook geen directe concurrenten, maar die twee boren ook beide dezelfde markt aan (entertainment), dus concurreren. Kun je nagaan hoe de verhouding is tussen twee spelcomputers waarbij de doelgroep nog veel dichter bij elkaar ligt.quote:@Alex4allofyou: Miyamoto liet laatst nog bij monde van Nintendo weten dat het net als de PSP/DS geen directe concurrentie wordt gezien; dat zal dus wel een eigen weggetje zijn. Sowieso moet Nintendo september/oktober zelfs nog kunnen halen.
Ik denk dat de huidige ervaringen van Xbox 360-eigenaren al wel bewijzen dat er meer dan genoeg profijt is van next-gen power op 480i toestellen. En de verschillen zijn zeker wel groot met current-gen. Games als Fight Night Round 3 en Ghost Recon: Advanced Warfighter zijn zoveel mooier dan equivalenten op de Xbox dat je moeilijk serieus kan stellen dat de Xbox 360/PS3 hun meerwaarde niet op een 480i bewijzen.quote:Op zondag 19 maart 2006 14:42 schreef alex4allofyou het volgende:
Ook stelde ik, en daar geloof ik nog steeds in, dat het verschil op 480p klein is voor het blote oog. Natuurlijk zal de PS3 grotere landschappen kunnen renderen on-the-go en zal ie meer effecten bevatten, maar het verschil zal niet van dien aard zijn die de specificaties doen vermoeden. Wat dit regeltje dus ook zegt is dat ik de HD mogelijkheden weldegelijk zie als iets dat grafisch beter is.
Maar heb je al de REV gezien in 480p? Niet appels met peren vergelijken please.quote:Op zondag 19 maart 2006 16:47 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Ik denk dat de huidige ervaringen van Xbox 360-eigenaren al wel bewijzen dat er meer dan genoeg profijt is van next-gen power op 480i toestellen. En de verschillen zijn zeker wel groot met current-gen. Games als Fight Night Round 3 en Ghost Recon: Advanced Warfighter zijn zoveel mooier dan equivalenten op de Xbox dat je moeilijk serieus kan stellen dat de Xbox 360/PS3 hun meerwaarde niet op een 480i bewijzen.
Nee, maar het lijkt me sterk dat men ineens tegen een keiharde muur zou aanlopen. Het lijkt me dat de bewijslast daarvoor dan ook bij jou ligt, en niet bij mij. Het logische is namelijk dat zoals altijd dat een veelvoud van de kracht toch ruim mooiere graphics voortbrengt.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:19 schreef alex4allofyou het volgende:
[..]
Maar heb je al de REV gezien in 480p? Niet appels met peren vergelijken please.
Rest my case.
Hoezo bewijslast? Jij stelt een vergelijking op tov de XBOX terwijl de REV een next gen console wordt die je dus niet met de XBOX kan vergelijken. Je zult mij niet horen dat er geen verschil is, alleen dat het verschil erg klein is.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:31 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Nee, maar het lijkt me sterk dat men ineens tegen een keiharde muur zou aanlopen. Het lijkt me dat de bewijslast daarvoor dan ook bij jou ligt, en niet bij mij. Het logische is namelijk dat zoals altijd dat een veelvoud van de kracht toch ruim mooiere graphics voortbrengt.
en over 7 jaar een echtscheiding aanvragen?quote:Op zondag 19 maart 2006 23:28 schreef CecilBDemented het volgende:
op de dag van de release koop ik de ps3
en de dag erna trouw ik ermee!!
Maar graphics kun je zien als het aantal berekeningen dat een machine kan doen en dat wat de zintuigen bereikt. Dat laatste is wat ik bedoel, het verschil zal niet echt zichtbaar zijn zolang het 480p betreft.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:46 schreef Retuobak het volgende:
En ik zeg je dat je dat beter moet onderbouwen dan dat je dat tot nu toe gedaan hebt. Want het verschil in ruwe kracht dat naar alle waarschijnlijkheid zal bestaan tussen de Xbox 360 en de Revolution is van een dergelijk formaat dat het zich in het verleden ook altijd vertolkt heeft naar sterk betere graphics.
Weet je wat, we wachten even af tot de revo uit is voor je met dergelijk poeetische uitspraken komt. Is ook beter voor je hart ook.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:56 schreef alex4allofyou het volgende:
[..]
Maar graphics kun je zien als het aantal berekeningen dat een machine kan doen en dat wat de zintuigen bereikt. Dat laatste is wat ik bedoel, het verschil zal niet echt zichtbaar zijn zolang het 480p betreft.
Het is als een schilderij, vroeger hadden we niet alle kleuren en technieken om een realistisch potret te maken, altijd ontbrak wel iets zodat het niet levensecht werd. Terug koppelend op de consoles hebben we dit gebrek eigenlijk bij elke generatie consoles af zien nemen aangezien het tvformaat (canvas) niet veranderde.
Nu zijn we op een punt gekomen dat het verschil aanzienlijk slinkt vanwege de al enorme technologische backbone die hardware van next gen consoles hebben. Zolang het het oude formaat betreft zal het verschil niet echt meer heel erg duidelijk zijn.
Het is geen toeval dat de PS3 richting HD gaat IMO, het SD tijdperk biedt te weinig ruimte voor een krachtige console. Maar zoals ik al zei, je moet mijn woorden als 'gelijk als' niet pietje precies zien, voor het geoefend oog zal dr wel degelijk verschil te bespeuren zijn zoals dat ook is bij kunsthistorici die een echte Rembrandt van een neppe meteen zien door enkele onvolkomenheden![]()
En dat kun je dus niet bewijzen, je hebt niks om te onderbouwen dat het verschil klein zal zijn. Het is gewoon een aanname dat het verschil op SDTV's klein gaat zijn.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:56 schreef alex4allofyou het volgende:
Nu zijn we op een punt gekomen dat het verschil aanzienlijk slinkt vanwege de al enorme technologische backbone die hardware van next gen consoles hebben. Zolang het het oude formaat betreft zal het verschil niet echt meer heel erg duidelijk zijn.
Bijna gelijk vind ik net zo goed een enorme trendbreuk. De aangenomen specificaties van de Revolution en PS3/Xbox 360 verschillen zo sterk van elkaar qua kracht op elk vlak dat het me zéér sterk lijkt dat een veelvoud van de kracht in het voordeel van de 360/PS3 zich slechts zal vertolken in een klein grafisch verschil. Ik verwacht dan ook geen trendbreuk met het verleden (en voorlopig heb je ook nog geen reden gegeven waarom ik die wel zou moeten verwachten), ik verwacht dat d e Revolution gewoon budget-gaming wordt met dus veel mindere graphics, ook in SDTV.quote:Het is geen toeval dat de PS3 richting HD gaat IMO, het SD tijdperk biedt te weinig ruimte voor een krachtige console. Maar zoals ik al zei, je moet mijn woorden als 'gelijk als' niet pietje precies zien, voor het geoefend oog zal dr wel degelijk verschil te bespeuren zijn zoals dat ook is bij kunsthistorici die een echte Rembrandt van een neppe meteen zien door enkele onvolkomenheden![]()
En daar zitten we nog lang niet.quote:Op maandag 20 maart 2006 11:07 schreef P-Style het volgende:
Verder verwacht ikzelf ook nog steeds een aardig verschil. Een DVD is immers ook opgenomen in slechts SD-resolutie en ik denk dat dàt toch wel de bovengrens is van realisme in SD-resoluties!
http://www.next-gen.biz/index.php?option=com_content&task=view&id=2529&Itemid=2quote:Following up on a Yahoo Games UK & Ireland report that apparently confirmed that the hard drive would be included with the PS3, SCEE told Next-Gen.biz that it had been confirmed all along.
A Sony spokesperson said, "We [SCEE] didn't confirm it, but it was confirmed at the media briefing by Ken Kutaragi. It's a fully upgradable, 60 gig hard drive that will come pre-packaged with the system."
Although the rep did say that the inclusion of the hard drive was confirmed at the recent PlayStation Business Briefing, it was unclear whether or not Kutaragi's comments about the hard drive being "mandatory" equated to the hard drive being "included".
Kutaragi told developers at the briefing to develop games under the assumption that a hard drive would be integral for all games.
Ik uiteraard ook!quote:
...quote:Op maandag 20 maart 2006 17:42 schreef Retuobak het volgende:
Het komt vast goed, heeft Ken ons ooit teleurgesteld?
Laten we eerst de prijzen maar even afwachten... èn we weten ook nog niet hoe het zit met de game-regio's. Aangezien er toch een wereldwijde release is en er een (kleine) kans bestaat dat games niet meer regio-gebonden zijn, kun je er misschien net zo goed hier eentje aanschaffen. Tenzij je graag VS-versie van BD-video's en DVD-video's wilt kijken natuurlijk.quote:Op maandag 20 maart 2006 17:47 schreef NutKees het volgende:
Kan iemand al adviseren via welke webwinkel ik straks het beste aan een Amerikaanse ps3 kan komen? Mijn Ps2 kwam toendertijd van Dvdboxoffice, maar ik ben de laatste jaren niet echt meer te spreken over hun prijzen en service.
Als spellen EN BD-video's niet regio gebonden zijn, koop ik hem zeker hier. Maar ik ga er vooralsnog vanuit dat zowiezo de BD video's eraan moeten geloven, dus ik ga me maar alvast een beetje oriënteren.quote:Op maandag 20 maart 2006 17:51 schreef P-Style het volgende:
Laten we eerst de prijzen maar even afwachten... èn we weten ook nog niet hoe het zit met de game-regio's. Aangezien er toch een wereldwijde release is en er een (kleine) kans bestaat dat games niet meer regio-gebonden zijn, kun je er misschien net zo goed hier eentje aanschaffen. Tenzij je graag VS-versie van BD-video's en DVD-video's wilt kijken natuurlijk.
Zou ik niet aan beginnen, ooit heb ik een Japanse PS2 gekocht toen ie hier nog niet uit was. Is mooi klote wat betreft films. En t duurt minstens een jaar voordat er iets op gevonden wordt.quote:Op maandag 20 maart 2006 17:47 schreef NutKees het volgende:
Kan iemand al adviseren via welke webwinkel ik straks het beste aan een Amerikaanse ps3 kan komen? Mijn Ps2 kwam toendertijd van Dvdboxoffice, maar ik ben de laatste jaren niet echt meer te spreken over hun prijzen en service.
psstquote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:51 schreef alex4allofyou het volgende:
[..]
Zou ik niet aan beginnen, ooit heb ik een Japanse PS2 gekocht toen ie hier nog niet uit was. Is mooi klote wat betreft films. En t duurt minstens een jaar voordat er iets op gevonden wordt.
Koop eerst een Revolution voor weinig en wacht dan op de Europese release. Dat is wat ik ga doen.
Bron: http://www.gamer.nl/nieuws/29809quote:Sony heeft bevestigd dat Phil Harrison in zijn speech, later vandaag tijdens de Game Developers Conference, de PlayStation 3 zal tonen. In een officiële aankondiging liet Sony weten dat er een PlayStation 3 kiosk zal zijn waarin de laatste hardware en ontwikkelingstools voor de next-generation console getoond zal worden waaronder de Unreal Engine, COLLADA en de PlayStation Graphics Library (PSGL).
Ook zullen op de booth demonstraties worden gegeven van games die de nieuwe features van de PlayStation 3 goed laten zien. Welke games dit zullen zijn werd er niet bij verteld.
Naast al het PS3 nieuws liet Sony ook weten de PSP Spot download service te laten zien en nieuwe accesoires voor de handheld zoals een PSP headset.
De speech van Phil Harrison, directeur van Sony Worldwide Studios, belooft een hoogtepunt van de Game Developers Conference te worden. Opvallend is dat de titel van de speech, 'PlayStation 3: Beyond the Box' een duidelijke sneer is naar Microsoft. Om half 8 (onze tijd) vanavond vindt de speech plaats.
Dit is het grootste wat ook een beetje tof is:quote:Op woensdag 22 maart 2006 20:25 schreef Deacon_Tigra het volgende:
ik zoek eigenlijk nog een paar hi-res pics van de ps3 voor mijn achtergrond![]()
Juist wel, de HELE wereld zelfs.quote:Op woensdag 22 maart 2006 20:32 schreef Deacon_Tigra het volgende:
and that the November launch includes Australia and Asia-outside-Japan, as expected.
is het nu geen europa......of nou juist wel
![]()
Mijn avatar, wat doe jequote:Op woensdag 22 maart 2006 20:31 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Dit is het grootste wat ook een beetje tof is:
[afbeelding]
Allemaal leuk en aardig maar ziet het eruit als de filmpjes op de E3? En over die vergelijking blijft het verassend stil.quote:Op woensdag 22 maart 2006 21:00 schreef Deacon_Tigra het volgende:
Sony Worldwide Studios head Phil Harrison is currently delivering his Game Developers Conference keynote, entitled "PlayStation 3: Beyond the Box", revealing more of Sony's plans for PlayStation 3, which is due to launch worldwide in November.
We understand he began by making a reference to digital distribution, so there should be more on that soon. He started by, in the words of our correspondent, "banging on about PlayStation 2" - and David Jaffe joined him on stage to talk about God of War 2 (we've heard of it...) and show off a video. It's going to be playable at E3, and will be one of the games that ensures people play PS2 for ages after PS3 is out, says Harrison.
Moving onto PSP, Harrison reiterates what company head Ken Kutaragi said in Japan last week - that the next update will include RSS feeds and Shockwave Flash support, and that video messaging and a camera adapter are due in October. Also this October, PSP network downloads - as in games, although UMD releases will continue. So that's PSone content, as promised by Big Ken, downloadable from the Internet, but also original content too.
AdvertisementHarrison also talks about connecting PSP to PS3 wirelessly, and how the former will be able to view PS3 content - video being a safe bet (and something our finger-frenzied San Franciscan correspondent might've done well to clarify for us eh?). LocoRoco video shown, too.
Now he's onto the PS3. And he's apologised for all that LOD/Loads of Ducks stuff from last year. To make up for it, he has a new demo from the team that did the ducks one - thousands of fish moving around underwater in shoals, with accurately modelled water, sunrays penetrating the surface, and so on. Moving on, he says PS3 production will ramp up faster than either PSone or PS2, and that the November launch includes Australia and Asia-outside-Japan, as expected. We've also heard that there'll be full 1080p resolutions for those who can handle them in both NTSC and PAL regions.
Continuing to intersperse the info we all want with demos and things, Harrison's now introducing a video of soldiers getting blown up and ragdolled around. There's also a demo from the SCEE London team of a highly detailed car model, which then gets mercilessly shot to pieces with all the bits modelled accurately. Apparently the bullet holes have realistically flaking paint, windows shatter, parts fall off as their bolts are shot out - and all this is from an unannounced game, he says.
And now he's onto Blu-ray, which many susp(wait a second! No time for commentary-commentary!)... for which he reckons the storage to system ratio is perfectly balanced. Presumably that's a dig at Microsoft's use of DVDs. Ducks! Ducks are funny! Blu-ray will allow publishers to launch games on a single disc for every global market, so one SKU for the whole world, Harrison adds.
ZOMG, a PS3 game! WarHawk is being demoed in real-time, according to our correspondent, with shots of flying through clouds, over the ocean, as hundreds of ships and missiles cluster around capital ships in the sky (WarHawk was one of the games shown in pre-rendered sequences at last year's E3, obviously). Naturally the producer then gets up and says how easy it was to develop for PS3, and that WarHawk will be playable at E3.
With WarHawk back on its perch, Harrison's moving on to "PlayStation Network Platform", which is an internal name. Starts by reiterating details announced in Tokyo last week, of how Sony is building a massive network and publishers can do their own thing if they really want to. Moving onto clarification of last week's info, he says that game applications can be launched direct from the hard disk - no disc required. Total digital distribution is possible.
Then the crowd's shown work-in-progress pictures of the network system, with video chat windows overlaid on games - much like the stuff shown at E3, by the sound of it. Emails and so on can be sent without leaving a game, like on Xbox 360. Next up it's online shops within MotorStorm and F1, integrated with the graphical style of those games so that people can download new cars, tracks and so on. There's a lot of Xbox Live esque functionality being shown, including pop-up notification windows.
This ought to be a good acid test for crowd reaction - apparently a real-time MotorStorm demo is on display. MotorStorm was one of the most controversial of the E3 videos last year, but early reports from our man (yes, it is a man) suggest that there's plenty of mud flying around and dust going everywhere, HDR effects and highly detailed visuals. Hmm, mud-slinging... Wheels leave wet mud trails which are persistent, says Harrison; as they dry out, they change the contours of the ground and mess with your suspension realistically. Vehicles get dirty from the mud, with wet spray that dries over time (it's all very hair-drier-fun-time, isn't it?), and, naturally, we're to expect more at E3.
Then it's onto a new Insomniac Games FPS, Resistance: Fall of Man, featuring lots of aliens, clever weapons (our man says), although not a lot of environmental physics apparently. We'll see. At E3. Whee. "One thing that's interesting," says our man as we FOOLISHLY start to quote him directly, "is having some weapons which use physics stuff on the SPUs." What?
[Waves at Gaming Age Forum] Hi guys!
Another Insomniac demo, non-interactive. A fantasy world - "very like the city in Fifth Element" says our man despite our pleas for him not to editorialise. "Flying cars, huge baroque skyscrapers." Baroque eh? Ooh I read a book once la-di-dah! And then a ship floats past with the Ratchet & Clank logo on it, apparently.
Digital distribution is a major change for our industry, says Harrison, and talking about it will be a big deal at GDCs for years to come. There's a new initiative afoot to launch online-only PSP and PS3 content developed by SCE Studios. There's even a website for it: www.playstation.com/beyond. Ooh look, so there is! "Partnerships resulting from EDI [E-Distribution Initiative] will allow the developers' downloadable games to be published for individual purchase or subscription over SCE's direct distribution methods," it says.
Singstar's next on the agenda, and finally there's talk of downloadable tracks via the Internet; also customisable backdrops, the ability to store videos and photos within Singstar and share with the community - it's all about turning Singstar PS3 into "a next generation experience".
And that's your lot! Following a video of Singstar PS3, Harrison leaves the stage. Thanks for reading/putting up with all this/hi Mum.
wat ik zo hier en daar lees is de kwaliteit redelijk in orde, maar lang niet zo mooi als die filmpjes. Ook de framerate schijnt niet echt op orde te zijn. Er zijn ook alleen maar real-time demo laten zien, dus nog geen in game beelden helaas...quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:02 schreef piet_pelle het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar ziet het eruit als de filmpjes op de E3? En over die vergelijking blijft het verassend stil.
Bron: http://www.ps3party.nl/nieuws/item/21191/quote:De samenvatting van de keynote van Phil Harrison.
Lees hieronder snel wat er allemaal bekend is gemaakt in de Sony Keynote van de GDC.
- De PSone en de PS2 zijn nog steeds sterke consoles, ze verkopen nog steeds goed
- Een filmpje van God of War 2 voor de PlayStation 2, zodra hij te vinden is wordt hij hier gepost
- PSP is het snelst groeiende game-product van Sony ooit. Lagere prijzen voor PSP dev tools ($5000), verder vertelt Harrison de dingen die we al gehoord hadden
- LocoRoco voor de PSP werd laten zien
- Een voorbeeld van wat de PS3 heeft:
Full PS2 backcompat
Full BD support
Legacy SD to FUll HD support
Latest HDMI
Broadband net connection
Wireless connections
HDD
PS3 production capacity will ramp up faster than PS/PS2. 1m units/month
- Een technische demonstratie die er een beetje uitziet als een game introduceert Dylan Jobe (WarHawk). Ambient warfare: Combat Simulation wordt de hele tijd getoond op de achtergrond, HD-achtige simulatie. Zo te zien wordt er veel van het systeem gevraagd om deze animatie te weergeven. De zee wordt zo laten zien dat het lijkt of er veel kracht in zit. Veel maps en point lights zijn allemaal in HD kwaliteit en dat allemaal vier keer geäntilaniseerd. De Playstation 3 is complex maar heel erg krachtig, maar wanneer de ontwikkelaar om het hoekje komt kijken zal alles gewoon mogelijk moeten zijn.
- PlayStation Network Platform is een werktitel, sommige downloadbare content is gratis en sommige niet. Ook is sommige content niet verkrijgbaar in de winkels
- Voor ontwikkelaars komen nieuwe business-modellen van de PS3 voor abonnement-making en inkomsten. Zo ongeveer zoals MMO's
- Episodic Content moet een rage gaan worden voor de PS3
- Regiovrije PlayStation 3 is goed mogelijk
..vond ik nog het meest opmerkelijke trouwens!quote:PSP is het snelst groeiende game-product van Sony ooit.
Gemeten gisteren, van 11:00 tot 11:30quote:Op donderdag 23 maart 2006 00:34 schreef P-Style het volgende:
Dit...
[..]
..vond ik nog het meest opmerkelijke trouwens!
geen marketplace, maar voor de rest is het beter goed gejat dan slecht bedachtquote:Op donderdag 23 maart 2006 00:42 schreef Fliepke het volgende:
Dus uhm er is dus niks meer bekend en het is duidelijk dat ze ms kopieren op het gebied van online gebeuren.
Tien punten voor sony
Niet?quote:Op donderdag 23 maart 2006 00:43 schreef kepler het volgende:
[..]
geen marketplace, maar voor de rest is het beter goed gejat dan slecht bedacht
Tsja maar de patenten oorlog kan er dan niets van maken aangezien het geheel andere inkijken zijn op dezelfde mogenlijkhedenquote:
De donald duck mopjes kunnen het ":')"-gehalte niet eens overtreffen van de software patenten in de VS, dus daar hecht ik al helemaal geen waarde aan.quote:Op donderdag 23 maart 2006 00:50 schreef disjfa het volgende:
[..]
Tsja maar de patenten oorlog kan er dan niets van maken aangezien het geheel andere inkijken zijn op dezelfde mogenlijkhedenEn dat is net iets belangrijker dan hetelfde hebben.
nee dat is het niet. Op de 360 kun je alle content downloaden via het centrale Marketplace. Zoals ik het nu begrijp zul je voor game-content de game moeten opstarten om content te downloaden op de PS3.quote:Op donderdag 23 maart 2006 00:45 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Niet?
"In games kunnen speciale in-game shops komen vanwaar de speler extra content kan downloaden. Games zoals MotorStorm en F1 zullen zulke in-game shops bevatten. Volgens Phil zal in-game advertising erg belangrijk worden voor de PS3."
Dat noem ik marketplace.
Gamasutraquote:In a small press Q&A after his keynote speech at the Game Developers Conference on Wednesday, Sony’s Phil Harrison answered a number of major questions about Sony’s entire suite of products, from PSP to PlayStation 3 and beyond.
Responding to questions on the hard disc for the PS3, Harrison indicated: “Every game is being created as though there were a hard drive”, putting to rest possible confusion over the HD not being compulsory, as occurred in the Xbox 360. It is, however, not know if the disc will be included in the box itself, or an expanded peripheral.
Next, after being asked: “What are you doing to make sure there are enough units?”, Harrison answered simply: “You can see from our history that SCE has been good at meeting consumer demand with supply. It’s inevitable that some consumers will be disappointed, but our ramp-up of 1 million units per month [for a worldwide simultaneous release] is the biggest ramp-up we’ve ever had.”
On being asked for his take in terms of the PlayStation 3, in November, being a year after the Xbox 360’s launch, Harrison noted: “It doesn’t put us at a competitive disadvantage at all. Throughout our history, we’ve never been the first platform to market, in terms of the generation shifts. It’s an interesting debate, though, as to where our competitors sit in that generation shift.” He added: “We have a tremendously powerful hardware with great tools to develop them, and now we’re seeing great creativity. I have no concerns about the competition.”
Harrison was also asked about optimization for both the PS1 titles running on PSP and the PS2 titles running on PS3, indicating that, for PS3 backwards compatibility, there will be some kind of optimization. Technically, he suggested it’s possible on PSP, “although the headroom is obviously smaller than what we can do on PS3.”
The Sony exec was also bullish about user-created content, noting: “The power of a network is a construct of the people who are in that network. What makes places like eBay and Amazon powerful is that contributors are also adding content, and we see that model continuing on the PS3.”
Harrison was then taken to task for the difficulty in programming on the PS2. He replied by saying that “One of the reasonable criticisms of the PS2 was that it was a powerful machine, but was fairly complex to program for - though that didn’t affect our ability to sell millions of units. That was down to the proprietary nature of some of the chips in the PS2.” He extrapolated that the PS3 will have higher level, more efficient chips. “That’s coupled with all the great work that the tools companies are bringing. It should be an easier experience for developers,” he concluded.
A question was then broached in regard to downloadable game content – would that service be open to full-scale games that would otherwise take up a full Blu-Ray disc?
In response, Harrison began: “There’s no restriction as to what you could download to your PS3. There are clearly some differences in the rollout of broadband around the world, and in some countries, for a long time, the most efficient way of getting 50 gigs of content into consumers’ homes will be a Blu-Ray disc,” adding that as broadband use gets more widespread, so too will e-distribution. “We don’t think that’ll happen over night,” he admitted, “Blu-Ray will continue to be the major method of distribution. It’s more the consumer’s choice.” And indeed, it behooves Sony to keep Blu-Ray as a primary format, if they want it to win in the next generation media wars.
Harrison was then asked about the PS3 network – whether it would be restricted to delivery of content just to PS3, or if it would also service other Sony and non-Sony products.
His response was that the focus is around the launch of the Ps3, but shortly that kind of downloadable content will branch out to PSP and other formats, adding that “As for other formats that aren’t SCE formats, that’s not currently on the plan, but I don’t see any reason why it couldn’t be.”
Another question asked if the controller design would be finalized in the E3 timeframe, as Harrison had alluded. More specifically, with the immersion lawsuit regarding the dual shock controls, it was questioned whether this was a reason why the controller wasn’t showed today.
“That has no impact on why we didn’t show the controller.” Harrison simply stated, adding that the controller will be revealed at E3 as planned.
A final, rather revealing question was asked by Gamasutra, to the effect of whether the PS3 would have regional lockouts. Harrison had mentioned that the console would support multiple display formats, and so we pressed him on whether all formats, from HD, to traditional displays, to PAL, SECAM and NTSC, would be supported out of box.
Harrison responded in a rather interesting way – “The things that make a console region free are different from what makes games region free.” Voltage differences, plug styles and that sort of thing mean that there will naturally be different SKUs for different regions. But at the same time, software will be region free. It’s possible for developers to enforce whatever encoding and format limitations they want. “If they want to divide it, that’s their choice. But the concept is that content is region free.”
It’s a very impressive statement for a company of this size, and we can only hope that it means a more global market for games in the near future.
Héél erg goed nieuws!quote:Op donderdag 23 maart 2006 01:50 schreef speknek het volgende:
Compleet regiovrij! Nooit meer op lokalisatie wachten.
Neverquote:Op donderdag 23 maart 2006 09:33 schreef Tain het volgende:
Mooi, als dit ook betekend dat de prijzen in Europa gaan dalen
met de volgende Xbox misschienquote:Op donderdag 23 maart 2006 09:00 schreef Dr.Daggla het volgende:! Regiovrij.
!
Hopen dat MS dat nu ook gaat doen! Kan je eindelijk gewoon normaal je games importeren.
Jammer, al heb ik toch nooit echt veel spellen in Nederland gekochtquote:
quote:Op de Game Developers Conference in het Amerikaanse San Jose heeft Sony Entertainment-topman Phil Harrison diverse geruchten over de PlayStation 3 bevestigd. Zo maakte hij duidelijk dat gebruik van het PlayStation Network Platform gratis is voor diensten als chatten en winkelen, maar dat er voor online gaming betaald zal moeten worden. De opzet van 'PNP' lijkt hiermee vergelijkbaar met die van Xbox Live, dat in eerste instantie gratis is maar online-gamers rond de vijftig dollar per jaar kost.
Sony wil de tarifering echter afhankelijk van de gespeelde games maken; wie meer dan één game online wil spelen, is dus meer geld kwijt. Ook zullen nieuwe levels of karakters slechts tegen betaling beschikbaar worden gemaakt. Volgens Harrison zullen op deze wijze 'game player communities' ontstaan, wat 'de meest fundamentele verandering is die de gamewereld ooit heeft gezien.' Hij illustreerde dat met cijfers over de Xbox 360: waar Xbox-gebruikers gemiddeld zes maal per week online spelen, doen Xbox 360-gamers dat liefst 25 keer per week.
Toch zou Sony de online-functionaliteit vooral als klantenbinding zien, waar bij Microsoft de winstgevendheid van Live belangrijker is. Terwijl er nog steeds geen duidelijkheid is over de vraag of er standaard een harde schijf met de console meegeleverd zal worden, is opslag volgens Harrison een 'key feature'. Zo moet het PlayStation-netwerk volgens hem voor alle mogelijke vormen van dataverkeer gebruikt gaan worden: 'We willen dat films, muziek, televisie en ook mengvormen van dergelijke media met de PlayStation 3 gedownload gaan worden.' Ook World of Warcraft zette Sony aan het denken: naast een grote en succesvolle community laat deze MMORPG ook zien dat er een markt is voor het betaald downloaden van zogeheten 'episodic' content.
Nieuwe Sony-controller: artist impression Verder wist Harrison te bevestigen dat games voor de PS3, zoals verwacht, geen regiocodering zullen kennen. Blu-ray biedt volgens hem meer dan genoeg ruimte om alle regionale varianten op één schijfje te zetten; een gamedisk zou bijvoorbeeld zowel PAL-, Secam- als NTSC-video kunnen bevatten. Interessant is ook dat Sony, in navolging van Nintendo, met een volledig vernieuwde controller op de proppen zal komen worden. Hoewel er nog geen definitief uiterlijk is vastgelegd, lijkt het einde van de boemerangvorm een zekerheidje.
Hmmm, toch wel een redesign dus...quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:36 schreef Tain het volgende:
Interessant is ook dat Sony, in navolging van Nintendo, met een volledig vernieuwde controller op de proppen zal komen worden. Hoewel er nog geen definitief uiterlijk is vastgelegd, lijkt het einde van de boemerangvorm een zekerheidje.
Ik vind het ook jammer. Zonde dat Sony niet genoeg ballen heeft om de boomerang gewoon door te voerenquote:Op donderdag 23 maart 2006 13:50 schreef P-Style het volgende:
[..]
Hmmm, toch wel een redesign dus... [afbeelding]
Ach, welk design ze ook doen, zolang het maar beter is dan de dual shock. Alst gewoon een dual shock wannabe ding is dan hoef ik iig al geen PS3.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:51 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik vind het ook jammer. Zonde dat Sony niet genoeg ballen heeft om de boomerang gewoon door te voeren
Wat denk je dat die boomerang is. Enige wat anders is is dat hij er anders uit ziet. Hij lijkt mij verder hetzelfde tot iets beter in de hand liggen. Maar verder was het dezelfde controller.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:55 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Ach, welk design ze ook doen, zolang het maar beter is dan de dual shock. Alst gewoon een dual shock wannabe ding is dan hoef ik iig al geen PS3.
of ze komen met een nog beter doordacht ontwerp. Een ergonomisch verantwoorder ontwerp.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:51 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik vind het ook jammer. Zonde dat Sony niet genoeg ballen heeft om de boomerang gewoon door te voeren
ik denk dat hij ergens tussen de DS en de Boomerang in zal komen te liggen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:58 schreef P-Style het volgende:
Hij zal vast geen DS/DS2 design hebben. Hoewel ik daar ook geen problemen mee zou hebben trouwens.
FAKEquote:
Mwoh, ik vond de boomerang er al stukken fijner uit zien.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:57 schreef disjfa het volgende:
[..]
Wat denk je dat die boomerang is. Enige wat anders is is dat hij er anders uit ziet. Hij lijkt mij verder hetzelfde tot iets beter in de hand liggen. Maar verder was het dezelfde controller.
Maargoed we zullen zienIk hoop iig wel op een nieuw uiterlijk.
quote:
Hij lijkt een beetje op de Dragon Quest controller en daarmee is NIET te gamenquote:Op donderdag 23 maart 2006 14:04 schreef Tain het volgende:
[..]
neeeee!
Leek me zo lekker in de hand liggen
Zelfde probleem had MS ook geloof ik en die heeft ook nog gewoon een trilfunctie in de controllers zittenquote:Op donderdag 23 maart 2006 14:04 schreef NutKees het volgende:
Was er bij Sony geen kak aan de knikker met die 'Shock' toestand? Ben benieuwd hoe dat af gaat lopen...
Immersion Corporation heeft Sony aangeklaagd vanwege een patent wat zij hebben op de rumble technologie zoals die in de Dual Shock controller gebruikt wordt. Sony heeft daar vet voor moeten betalen (zo'n US$90,7 miljoen) In ruil daarvoor hebben ze nu wel de licentierechten voor de rumble-technologie, dus ze hoeven wat dat betreft niets aan te passen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:04 schreef NutKees het volgende:
Was er bij Sony geen kak aan de knikker met die 'Shock' toestand? Ben benieuwd hoe dat af gaat lopen...
Ik niet, ik vind kilometerheffing ook wel een goed plan namelijkquote:Op donderdag 23 maart 2006 14:12 schreef Tain het volgende:
Vind het trouwens wel een slechte zaak van die tarifering per online game die je wilt gaan spelen.
quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:50 schreef P-Style het volgende:
Hmmm, toch wel een redesign dus... [afbeelding]
MS heeft een aanzienlijk belang genomen in het bedrijf met het patent op de technologie.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:08 schreef Tain het volgende:
[..]
Zelfde probleem had MS ook geloof ik en die heeft ook nog gewoon een trilfunctie in de controllers zitten
Ik denk niet dat de ps3 dualshock gaat krijgen. Dus Geen trill modules in de uiteinde aan beide kanten van de controller.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:14 schreef Retuobak het volgende:
[..]
MS heeft een aanzienlijk belang genomen in het bedrijf met het patent op de technologie.
Als straks Sony royalties gaat betalen verdient MS dus aan elke PS3
Immersion had een systeem ontwikkeld waarbij software die motortjes kon aanspreken, en ook op verschillende sterktes.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:18 schreef NutKees het volgende:
Blij om te horen dat Sony de technologie kan blijven gebruiken, jammer dat ze toch flink wat geld hebben moeten ophoesten. Ik begrijp die hele zaak trouwens niet helemaal... dat trillen is toch gewoon een gewicht dat uit balans op de as van een motortje is geplaatst(?). Werkt 99% van de trillende controllers (en ook sex-speeltjes) niet op die manier?
Volgens mij naai je daarmee juist de hardcore gamer, je trouwste klantquote:Op donderdag 23 maart 2006 14:12 schreef Tain het volgende:
Vind het trouwens wel een slechte zaak van die tarifering per online game die je wilt gaan spelen.
Nou?quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:32 schreef Dr.Daggla het volgende:
Als je per game moet gaan betalen dan is dat echt een heel slechte zaak imo.
Maar zo dom zal Sony niet zijn..
Toevallig net de doelgroep die het meest bereid is uit te geven.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:32 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Volgens mij naai je daarmee juist de hardcore gamer, je trouwste klant
It better..quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:33 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Nou?
Ik denk dat de meeste games wel gratis zullen zijn
Per game verwacht ik niet. Meerdere abonnementen zou logischer zijn. Eigenlijk zoiets als bij Live. Hoe meer/vaker je gebruik maakt van de online diensten, hoe duurder het abo zal worden.quote:Op donderdag 23 maart 2006 14:32 schreef Dr.Daggla het volgende:
Als je per game moet gaan betalen dan is dat echt een heel slechte zaak imo.
Maar zo dom zal Sony niet zijn..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |