abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:21:29 #1
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_35851938
quote:
Als het aan Thom de Graaf ligt komt er op termijn een nieuwe brede sociaal-liberale partij, waarin niet alleen D66 kan opgaan, maar waar ook de talloze 'verlichte liberalen die nu nog bij andere partijen zitten zich thuisvoelen'. "D66 is wat mij betreft alleen een voertuig voor onze doelstellingen en soms is het nodig om van voertuig te wisselen."

Laurens-Jan Brinkhorst: “Als we de komende tijd in onze eigen kring moeten nadenken over onze potentiële bondgenoten voor een nieuwe politieke partij, dan vraag ik me af of of D66 nog wel nuttig werk doet voor haar politieke groepering.

Zeker als je ook hardop nadenkt waar die nieuwe “politieke bondgenoten” dan wel vandaan moeten komen: de liberale-socialen van de PvdA en de sociale-liberalen van de VVD. Ook die discussie hebben we eerder gevoerd. De PvdA pleitte jaren geleden voor een fusie met D66, zoals de VVD dat recentelijk heeft gedaan."
Nu de partij, waar ik lid van ben, slechts de helft van het aantal gemeenteraadszetels van De ChristenUnie/SGP heeft en in de peiling vorige week op 2 zetels stond (en al tijden op een schamele 4), en prominenten als De Graaff, Wolffensperger en Minister Brinkhorst het eerder bepleitten, rest de vraag:

Kan D66 zich niet beter opheffen, op 06-06-06?
pi_35852035
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:21 schreef Perico het volgende:

[..]

Nu de partij, waar ik lid van ben, slechts de helft van het aantal gemeenteraadszetels van De ChristenUnie/SGP heeft en in de peiling vorige week op 2 zetels stond (en al tijden op een schamele 4), en prominenten als De Graaff en Minister Brinkhorst het eerder bepleitten, rest de vraag:

Als niet-D66 'er zou ik zeggen, nee. Ze zijn wel gemargineerd, maar een van hun idealen zoals bijvoorbeeld de gekozen burgemeester is er nog steeds niet. Zou dat soort punten wel verwezelijkt zijn had je misschien gelijk gehad.

Ze hebben mijns inziens dit kabinet wel de kans om een en ander te verwezelijken wel laten schieten, en daar plukken ze nu de zure druiven van.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_35852174
Ze hebben 10 verkiezingen achter elkaar verloren en zijn nu overal marginaal. Opheffen hoeft niet persé, maar fuseren lijkt me wel een goed plan (met bijvoorbeeld PvdA of GL).
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:31:21 #4
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_35852215
Het gaat er ook om dat het imago onherstelbaar beschadigd is. 12 jaar achtereen, na de grote campagne van Hans van Mierlo, die door zijn charisma 24 zetels opleverde, zijn er verkiezingen verloren.

Zelfs Groen Links met al 20 jaar 10 zetels in de kamer of daaromtrent, speelt slechts een marginale rol. Ik vind een hele campagne voeren voor 4 zetels op een zinkend schip straks, niet meer de moeite waard. Het zal weer een race Bos - Balkenende worden, mensen willen ook wel graag bij winnaars horen.

Lousewies van de Laan wist het zelf gisteren niet meer, het was treurig om te zien. Daarom, verwezenlijk je idealen dan liever in een andere/bredere beweging, zonder imagoproblemen. Of bepleit een groot Labour waar geheel Links/progressief Nederland in opgaat, met een absolute meerderheid in de Kamer...
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:45:00 #5
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_35852601
Er moet een grote nieuwe Sociaal-Liberale partij komen. Weg met gekozen burgemeester/districtenstelsel/referenda....

gewoon een partij die Zorg, Onderwijs voor iedereen betaalbaar en goed geregeld maakt zodat iedereen dezelfde mogelijkheden krijgt, maar vervolgens wel van mensen eigen intiatief verwacht en hier invulling aan laat geven.
"Gelijke kansen voor iedereen, en als je er niets mee doet is de overheid daarvoor niet verantwoordelijk"-partij....daarvoor is genoeg animo --> linkse kant van CDA, VVD, rechtse kant van PvdA. en ook nog eens de niet gristenen van de CU.
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:50:32 #6
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_35852745
Als D66 zichzelf niet opheft, is het iig erg gezond om eens rustig in de oppositie te gaan bedenken wat je nu eigenlijk als partij in nederland wil bereiken. Het is duidelijk dat ze alleen opvulling waren de afgelopen jaren en dat ongeveer 0 van de D66 stokpaardjes ook echt is gerealiseerd. En een grote reden is dat ze telkens teveel water bij de wijn wilden doen om maar op het regeringspluche te zitten, in hun naiviteit denkende dat ze er in de praktijk nog wel wat van konden bakken.

Ik kan me in ontzettend veel van de D66 standpunten vinden, en ik denk het liberale deel van de VVD en een groot deel van de meer gematigde en pragmatische PvdA-stemmers ook. Liberale pragmatische democraten daar barst het in Nederland van. Maar als je ziet dat het verwezelijken van die idealen keer op keer gewoon niet lukt terwijl D66 wel in de regering zit, dan is de koek een keer op en zoek je als kiezer je heil elders.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_35852750
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:31 schreef Perico het volgende:
Het gaat er ook om dat het imago onherstelbaar beschadigd is. 12 jaar achtereen, na de grote campagne van Hans van Mierlo, die door zijn charisma 24 zetels opleverde, zijn er verkiezingen verloren.

Zelfs Groen Links met al 20 jaar 10 zetels in de kamer of daaromtrent, speelt slechts een marginale rol. Ik vind een hele campagne voeren voor 4 zetels op een zinkend schip straks, niet meer de moeite waard. Het zal weer een race Bos - Balkenende worden, mensen willen ook wel graag bij winnaars horen.

Lousewies van de Laan wist het zelf gisteren niet meer, het was treurig om te zien. Daarom, verwezenlijk je idealen dan liever in een andere/bredere beweging, zonder imagoproblemen. Of bepleit een groot Labour waar geheel Links/progressief Nederland in opgaat, met een absolute meerderheid in de Kamer...
Als alle linkse partijen een partij gaan vormen (wat niet gaat gebeuren) dan zullen er nieuwe linkse partijen komen en dan hebben ze dus geen meerderheid. Daarnaast denk ik niet dat een SP'er, een PvdA'er en een D66'er op dezelfde partij zullen willen stemmen.
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:55:51 #8
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_35852907
Ik denk dat D66 zich als liberale partij moet afzetten tegen het gebral van de VVD. Tegen de ongenuanceerde Verdonk. Zich als echte liberale partij moet neerzetten. Ik denk dat er heus daar vraag naar is. En dus niet in de regering moet zitten.

Probleem is dat sociaal-economische onderwerpen nu belangrijk zijn en D66 geen echte visie op heeft. Daar heeft GroenLinks ook onder te lijden, omdat GroenLinks ook individuele vrijheid hoog op de agenda heeft staan.

Het moet toch te lukken zijn?
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_35853048
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:55 schreef Flumina het volgende:
Ik denk dat D66 zich als liberale partij moet afzetten tegen het gebral van de VVD. Tegen de ongenuanceerde Verdonk. Zich als echte liberale partij moet neerzetten. Ik denk dat er heus daar vraag naar is. En dus niet in de regering moet zitten.

Probleem is dat sociaal-economische onderwerpen nu belangrijk zijn en D66 geen echte visie op heeft. Daar heeft GroenLinks ook onder te lijden, omdat GroenLinks ook individuele vrijheid hoog op de agenda heeft staan.

Het moet toch te lukken zijn?
Noemt D66 zich niet al een links-liberale partij? Dus waarom zou dat nu wel aanslaan, en de afgelopen 10 jaar niet?
pi_35853110
in principe is d66 de partij voor mij. Ik zit voor mijn gevoel tussen de pvda en de vvd in. Echter door al die blunders van de laatste jaren (veel bluffen) heb ik geen vertrouwen in ze...

Duidelijke standpunten nemen en daar ook achter blijven staan, dat zou ik graag willen...
  woensdag 8 maart 2006 @ 19:06:19 #11
38496 Perrin
pi_35853308
Ja, en voor je in een regering stapt keihard onderhandelen en duidelijk maken wat jij gerealiseerd wil zien. En niet voor spek en bonen andere partijen aan een meerderheid helpen om alleen voor de vorm mee te regeren en hopen dat je ergens heel misschien een 'nuance' kan aanbrengen.
  woensdag 8 maart 2006 @ 21:36:08 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_35859690
Typerend voor de hele D66 crises vind ik de vele naamsberanderingen op lokaal niveau. Het is vergelijkbaar met de LPF, alleen hebben ze minder schandalen nodig gehad om hetzelfde te bereiken. Pijnlijk gewoon hoe het nu met die partij gaat.

Vraag is ook wat de VVD gaat doen, ik acht de kans groot dat ze via de nieuwe garde als Rutte en Schultz zich meer als (sociaal)-iberale partij gaan profileren, zodra ze doorhebben dat Wilders en co de rechts-conservatieve hoek afschermen. Dat zou de echte doodssteek zijn voor D66.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_35860789
Liberalisme heeft weinig toekomst meer, iedereen is liberaal tegenwoordig. Zelfs de fokking ChristenUnie en Groenlinks...
pi_35860800
Zelfs het belangrijkste thema van Wilders is vrijheid.
pi_35860844
Liberalisme is zo populair dat de liberalen zichzelf de markt uit hebben geprijst .
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:02:54 #16
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_35860944
Brinkhorst komt met albert heijn jokerstickertjes inbegrepen.

Uitgerekend vandaag komt de VVD met een bindend beleid naar andere partijen toe. Waar moet de liberaal straks naar toe?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_35861085
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:58 schreef pberends het volgende:
Liberalisme heeft weinig toekomst meer, iedereen is liberaal tegenwoordig.
Dan spreek je jezelf dus tegen
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:07:06 #18
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_35861090
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 18:21 schreef Perico het volgende:

[..]

Nu de partij, waar ik lid van ben, slechts de helft van het aantal gemeenteraadszetels van De ChristenUnie/SGP heeft en in de peiling vorige week op 2 zetels stond (en al tijden op een schamele 4), en prominenten als De Graaff, Wolffensperger en Minister Brinkhorst het eerder bepleitten, rest de vraag:

Volgens mij zelfs per direkt.
Het enige waar D66 voor staat is het meewaaien met winden die in hun straatje liggen. De partij zonder gezicht. Ik neem D66 als lang niet meer serieus.

Mocht de partij zo verstandig zijn dan wens ik je nu alvast sterkte met je komende verlies.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:19:07 #19
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_35861504
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:07 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Volgens mij zelfs per direkt.
Het enige waar D66 voor staat is het meewaaien met winden die in hun straatje liggen. De partij zonder gezicht. Ik neem D66 als lang niet meer serieus.

Mocht de partij zo verstandig zijn dan wens ik je nu alvast sterkte met je komende verlies.
Waar zou de liberaal naar toe moeten dan, volgens jou?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:23:41 #20
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_35861681
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:19 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

Waar zou de liberaal naar toe moeten dan, volgens jou?
Dat is het meest mooie..... die kunnen dus alle kanten uitwapperen.
Degene die zin hebben in links gaan naar links..degenen die zin hebben in rechts gaan naar rechts.

Volgens mij verandert er dus niet zoveel behalve dat de naam D66 geschiedenis zal zijn.

vind ik
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:25:27 #21
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_35861757
Oh ik wil hier trouwens helemaal niet zijn.
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:32:48 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_35862052
Ik zou er ook wel voor zijn, punt is dat het probleem van D66 nooit zo de idealen geweest zijn, maar meer de mensen die ze naar voren brengen. Als je D66 opheft en een nieuwe partij begint, maar met dezelfde mensen, dan is de vraag wat dat op gaat leveren.

Aan de andere kant (en ik ga nu even paradoxaal doen), als ze hun idealen heroverwegen, en nu eens echt een duidelijk sociaal-liberale partij worden.. Dat afspreken en dan in de nieuwe partij daar hard voor gaan knokken, dan is er misschien wel wat te redden. Het zou ook best kunnen dat de huidige topmensen zo overgenuanceerd en pragmatisch zijn, omdat ze denken dat dat is wat de achterban van ze verwacht, en te bang zijn een duidelijke lijn te trekken. Sowieso heeft D66 iets teveel interne verdeeldheid, mensen die bijvoorbeeld denken dat sociaal-liberaal inhoudt dat je een soort pvda sociaal bent; de milieu-beweging, maar ook de mensen die D66 kiezen omdat ze een beetje van alles zijn. Zelf denk ik dat de rechterkant van D66 de meeste groeipotentie heeft, zeker nu de VVD steeds conservatiever wordt en hooguit nog marktliberaal zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:45:04 #23
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_35862553
Wat fnuikend ook is, is dat de partij is opgericht om de Nederlandse democratie, de oubolligste van heel Europa, te hervormen. En 40 jaar na dato is daar NIKS van terecht gekomen omdat de partijen hier erg houden van de achteruitgang.

De Eerste Kamer zit nog steeds vol snuivende fossielen, er is geen gekozen burgemeester, geen districtenstelsel, geen gekozen president en Trix regelt nog steeds de formatie. Dan maar via een ander merk dan D66!
  woensdag 8 maart 2006 @ 22:53:38 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_35862889
Yep, gewoon LibDem, zoals in het buitenland. Zo'n cijfer in je naam zegt toch alleen maar dat je beste tijd achter je ligt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_35864138
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 22:06 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dan spreek je jezelf dus tegen
Nee, zelfde als er geen aanhang voor extreem-rechts meer te vinden is omdat "normaal rechts" al hardere punten op het gebied van immigranten heeft ingenomen .
pi_35864705
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 19:01 schreef HeyFreak het volgende:
in principe is d66 de partij voor mij. Ik zit voor mijn gevoel tussen de pvda en de vvd in. Echter door al die blunders van de laatste jaren (veel bluffen) heb ik geen vertrouwen in ze...

Duidelijke standpunten nemen en daar ook achter blijven staan, dat zou ik graag willen...
Ik heb nou precies hetzelfde. Geen daadkracht jammergenoeg.
  woensdag 8 maart 2006 @ 23:59:01 #27
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_35865015
Naja het is gewoon suicide om in dit conservatieve kabinet te zitten, dat hadden ze nooit moeten doen. Zeker toen de gekozen burgemeester was afgeschoten door de Partij van de Achteruitgang, hadden ze ermee op moeten houden. Daar zit je dan met de minister voor Spek en Bonen en Brinkhorst en Medy "Afbraak" van der Laan nog, in een kabinet dat mijlenver van je idealen afstaat -- alleen maar om het regeren, met je 6 zeteltjes.

Brinkhorst is wel een bekwaam bestuurder, maar bijvoorbeeld Dittrich was niet berekend op zijn taak. De Graaff was wel een politiek talent, maar had in 1998 ipv Borst al de kar moeten trekken. Zo zijn er steeds strategische inschattingsfouten gemaakt en veel krediet verspeeld.
  donderdag 9 maart 2006 @ 00:02:54 #28
8369 speknek
Another day another slay
pi_35865111
Thom vond ik ook al te nietszeggend eigenlijk. Goed taalgebruik, sympathiek uiterlijk, slim, maar zo vreselijk poldermodel.
Het lijkt bij D66 altijd wel dat je pas in de top komt als je met iedereen vrienden bent en vooral je bek niet teveel opentrekt (ja of over onbelangrijke dingen). Bevlogenheid is er in ieder geval ver te zoeken.
pi_35865225
Ik zou het goed vinden als D66 zichzelf opheft, het democratische thema van de partij is gewoon geen goede grondslag om een partij op te bouwen. Ik zou het toejuichen als D66 zichzelf om gaat vormen tot een echte liberale partij, zoiets als de VLD in Vlaanderen, en natuurlijk moet dan ook de naam veranderen. Het zou zonde zijn als de bewindspersonen en politieke kopstokken van het huidige D66 zouden verdwijnen, daar zijn ze te deskundig voor.

Overigens zou ik het fantastisch vinden als Hans Wijers nog eens wil terugkeren in de politiek, maar daar zal hij bij Akzo wel te goed voor verdienen.
  donderdag 9 maart 2006 @ 00:09:31 #30
8369 speknek
Another day another slay
pi_35865300
Nee, ik denk dat de nieuwe partij wel sociaal liberaal moet blijven. Bij de echte liberale partij gaan ze in het vaarwater van de VVD zitten, dus dan moeten die de stemmen gaan verdelen, waarbij het allebei niets wordt.
  donderdag 9 maart 2006 @ 00:57:25 #31
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_35866237
Een nieuwe partij krijgt toch te maken met de smet van de naam D66 die er aan zal plakken. Echt een reeele optie vind ik het dan ook niet.

Ik twijfelde tijden tussen d66 en vvd. Het zal gewoon vvd van nu af aan.
  donderdag 9 maart 2006 @ 00:58:22 #32
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35866254
ik vind dit een verstandige D66-er

ik tel mijn zegeningen
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  donderdag 9 maart 2006 @ 00:59:12 #33
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35866274
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 00:57 schreef PLAE@ het volgende:

Een nieuwe partij krijgt toch te maken met de smet van de naam D66 die er aan zal plakken. Echt een reeele optie vind ik het dan ook niet.

Ik twijfelde tijden tussen d66 en vvd. Het zal gewoon vvd van nu af aan.
lijkt me verstandig
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_35867371
Ik zou graag sociaal-liberaal stemmen, maar ik weet niet of ik veel vertrouwen in zo'n partij heb wanneer Draaikont-66 de stichter is.
  donderdag 9 maart 2006 @ 02:11:34 #35
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35867463
Ja hèhè, eindelijk duidelijke stemmen uit de politiek zelf.
Dat er iets mis is met de partijpolitieke verhoudingen in Nederland, dat lijkt me helder. Er is nauwelijks meer sprake van consistent kiesgedrag; men zwabbert maar wat heen en weer omdat de keuzes tussen partijen niet overeenkomt met de politieke voorkeuren van veel burgers.

Zelfs binnen GroenLinks is er een grote groep, onder leiding van Halsema zelf, die veel voelt voor een nieuwe liberale politiek.
Datzelfde geldt voor de PvdA; zie Wouter Bos.
Binnen de VVD zal a.s.a.p. een schisma optreden: conservatief vs liberaal. Oud vs jong.

En D'66 zit in het centrum van de verandering. Niemand voelt zich nog echt thuis bij die partij maar men beseft ook dat, mocht D'66 verdwijnen of zichzelf opheffen, die leemte moet worden opgevuld.

Met een beetje geluk bestaan over een jaar PvdA, D'66, VVD en misschien zelfs GroenLinks helemaal niet meer in hun huidige vorm.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ringo op 09-03-2006 02:36:21 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 9 maart 2006 @ 09:24:20 #36
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_35869819
Ik worstel met dezelfde gevoelens als veel mensen hier. D66 is mijn partij, ik heb altijd opze gestemdt maar nu hebben ze al hun vertrouwen en geloofwaardigheid bij mij verspild. Dood en dood zonde. Ik kan me nu al druk maken over waar ik dan wél op moet stemmen in 2007. D66 wordt het niet meer...helaas.

Nieuwe democraten, dat klinkt me goed in de oren...maar dan zonder de kopstukken van het huidige D66. Anders dan praten we over het zelfde zinkende schip met een andere naam.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 9 maart 2006 @ 09:51:19 #37
96120 columnist
Gaan wij nog opstaan?
pi_35870313
Ik vind D'66 een leuke partij, maar zal niet gauw op ze stemmen. Als je 12 van de 13 jaar regeringverantwoordelijkheid draagt is dat een prestatie om trots op te zijn. Ook al waren ze de kleinste coalitiepartij. Een goed punt van deze partij is investeren in onderwijs. Als je nagaat dat een goede toekomst behoorlijk afhankelijk is van een goede opleiding heeft D'66 als de wortel van een heleboel andere problemen te pakken. Werkeloosheid, probleemjongeren noem het maar op.

Dat de partij in een identiteitscrisis zit is niet zo erg. De goede punten zullen aanslaan, de partij moet er voor zorgen dat die punten een hogere prioriteit krijgen waardoor ze zich onderscheid van andere partijen. In de punten voor bestuurlijke vernieuwing zie ik niet zoveel. De burger staat daarvoor te ver van de politiek af. Als D'66 de beeldvorming kan veranderen dat zij echt naar de leden en potentiele leden luisteren zal het goed gaan. Jammer dat de partij zich te soft opstelt als het gaat om hardere aanpak van probleemgevallen.
De weg naar morgen begint met 's ochtends je nest uit komen!
http://mallors.wordpress.com/
  donderdag 9 maart 2006 @ 09:53:01 #38
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35870338
Als D66 zich iets principieler zou opstellen voor het behoud van de rechtsstaat hebben ze denk ik een wereld te winnen.

Opheffen is zunde.
  donderdag 9 maart 2006 @ 12:30:12 #39
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_35874325
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 21:36 schreef Sidekick het volgende: Vraag is ook wat de VVD gaat doen, ik acht de kans groot dat ze via de nieuwe garde als Rutte en Schultz zich meer als (sociaal)-iberale partij gaan profileren, zodra ze doorhebben dat Wilders en co de rechts-conservatieve hoek afschermen. Dat zou de echte doodssteek zijn voor D66.
Ja, dat zou D66 niet goed uitkomen.

Ik zou gewoon als D66 principiëler staan voor de rechtstaat, individuele vrijheid, wellicht milieu, maar verder zich wel als liberale partij presenteren.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_35874603
Maarja, wat is nou eigenlijk het verschil tussen D66 en de PvdA van Wouter Bos?
pi_35874869
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 09:53 schreef Floripas het volgende:
Als D66 zich iets principieler zou opstellen voor het behoud van de rechtsstaat hebben ze denk ik een wereld te winnen.

Opheffen is zunde.
Zou ook een steel onder de gordel naar van Mierlo zijn. Maar ik verbaas me nog steeds over de gigantische naiviteit van Dittrich en de schade die hij heeft aangericht.
Yeah baby Yeah!
pi_35877679
D'66, GL onder Halsema en PVDA onder Bos zouden zo in elkaar op kunnen gaan ware het niet dat dat niet veel extra stemmen op zal leveren voor die nieuwe partij... PVDA is een verdeelde partij met een sociaal-liberaal als baas, Groenlinks is verdeeld met een sociaal-liberaal als baas, D66 is sociaal liberaal (maar heeft een enorm kut imago gekregen).
What more can i say?!!?!!!
pi_35877815
D66 heeft in Utrecht juist veel stemmen gewonnen, 3x zoveel zetels om precies te zijn. Nouja dat klinkt wel heel heftig zo, maar ze zijn dus van 1 naar 3 gegaan. Dus van mij hoeven ze zeker niet afgeschaft te worden.
pi_35881039
Wat zei Lousewies van der Laan nou bij die toespraak... dat ze het ronduit "pet" vond... what the hell is pet?
  donderdag 9 maart 2006 @ 16:02:34 #45
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_35881783
quote:
U hebt gezocht op pet:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

pet (de ~, ~ten)
1 plat hoofddeksel met klep => klak
2 plas, ontstaan door het afgraven van veen

pe·ta-
1 met een waarde van 1015 maal de genoemde eenheid [voor grootheden, symbool: P]

pe·taal (de ~, petalen)
1 [biol.] kroonblad

pe·tan·que (het ~, ~s)
1 variant van jeu de boules, waarbij de spelers moeten proberen de eigen ballen zo dicht mogelijk bij een klein houten balletje te gooien

pe·te·kind (het ~)
1 kind dat men ten doop gehouden heeft, waarvan men peter of meter is

pe·te·moei (de ~ (v.))
1 [archa.] peettante

pe·ter (de ~ (m.), ~s)
1 peetoom

pe·ter·prin·ci·ple (het ~)
1 wetmatigheid die inhoudt dat iem. net zolang promotie maakt tot hij een positie bereikt die te hoog voor hem is

pe·ter·se·lie (de ~)
1 keukenkruid uit de familie van schermbloemigen, gebruikt als soepgroente en voor het garneren van schotels

pe·ter·se·lie·wor·tel (de ~ (m.))
1 pastinaakachtig, eetbaar wortelgewas

pet·fles (de ~)
1 wegwerpfles vervaardigd van polyethyleentereftalaat, waarin frisdrank wordt verkocht

pet·gat (het ~)
1 door vervening ontstaan, meestal langwerpig, met water gevuld gat

pe·tie·te·rig (bn.)
1 piepklein, nietig

pe·ti·te his·toi·re (de ~ (v.), petites histoires)
1 de geschiedenis, bekeken vanuit een anekdotisch oogpunt

pe·tit·four (de ~ (m.), ~s)
1 fijn koekje of klein gegarneerd gebakje

pe·ti·tie (de ~ (v.), -tiën/~s)
1 aan regering, kamerleden, directie enz. gericht, door velen ondertekend verzoekschrift => petitionnement

pe·ti·tie·recht (het ~)
1 het door de Grondwet aan ieder toegekende recht schriftelijk verzoeken aan de bevoegde macht aan te bieden

pe·ti·ti·o·ne·ren (ov.ww., ook abs.)
1 een verzoekschrift indienen

pe·ti·ti·on·ne·ment (het ~, ~en)
1 petitie

pe·tit mal (de ~ (m.))
1 lichte toeval, waarbij men even afwezig is => absence
you tell me
  donderdag 9 maart 2006 @ 16:14:50 #47
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_35882195
Ik voel mezelf ook D66er, omdat ik me tot de standpunten en personen van de partij voel aangetrokken. Maar ik twijfel heel erg of ik de volgende verkiezingen weer op D66 zal stemmen. Dat begon al met het laffe gedrag rond de invoering van de gekozen burgemeester. Maar werd nog sterker nadat D66 nee tegen Afghanistan zei en toen ook nog in de regering bleef zitten. Ik neig nu om VVD te gaan stemmen, maar dat hangt heel erg af welke kant die opgaan. Als ze, zoals ik hoop, onder leiding van Rutte de meer sociaal-liberale kant opgaan, dan stem ik daar zeker op. Mocht de VVD echter toch de conservatieve kant opgaan, dan weet ik het nog niet.

Als er (eindelijk) die nieuwe grote sociaal-liberale partijzal ik me daar de volgende dag nog bij aansluiten. Die nieuwe grote sociaal-liberale partij kan onstaan uit een fusie van rechts-PvdA, D66 en links-VVD (en liberalen uit Groenlinks en ChristenUnie zijn ook welkom) Maar dat kan ook best door een vernieuwde VVD, die naar links opschuift doordat een andere partij (Wilders, Pastor ofzo) de rechter conservatieve kant in neemt. Die dan waarschijnlijk ook veel kiezer bij D66 en rechtse kant van de PvdA zou wegtrekken.

En dit lijkt me geen verre toekomstmuziek. Je ziet nu al dat de jongere garde van die partijen naar elkaar toe trekt. Zo kan ik me herinneren dat enkele jonge parlementariërs van PvdA, D66 en VVD vertelden in een interview zich meer tot elkaar aangetrokken voelden dan tot hun oudere partijgenoten.
  donderdag 9 maart 2006 @ 16:20:51 #48
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_35882360
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 16:10 schreef pberends het volgende:
"Het is ronduit pet"
Heb gereageerd met een korte uitleg...
wordt aan gewerkt....ben net terug
  donderdag 9 maart 2006 @ 16:28:02 #49
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_35882614
D'66 staat bij het publiek bekend als de partijd die zich sterk voor verdere democratisering van de politiek dmv bijv gekozen burgemeester en de invoering van referenda.
Die kroonjuweln werden in paars2 en in balkenende2 afgeschoten door de eerste kamer, vervolgens dreigde er beide malen een kabinetscrisis welke er neit kwam doordat d'66 zich liet verleiden met voorstellen die niets anders inhielden dan gebakken lucht.
Nu laatst weer es met het afghanistandebâcle en dan vindt men het raar dat de kiezer maar blijft weglopen bij d'66?

Opheffen die handel en snel ook.
  donderdag 9 maart 2006 @ 18:00:29 #50
38496 Perrin
pi_35885601
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 16:14 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Als er (eindelijk) die nieuwe grote sociaal-liberale partijzal ik me daar de volgende dag nog bij aansluiten. Die nieuwe grote sociaal-liberale partij kan onstaan uit een fusie van rechts-PvdA, D66 en links-VVD (en liberalen uit Groenlinks en ChristenUnie zijn ook welkom) Maar dat kan ook best door een vernieuwde VVD, die naar links opschuift doordat een andere partij (Wilders, Pastor ofzo) de rechter conservatieve kant in neemt. Die dan waarschijnlijk ook veel kiezer bij D66 en rechtse kant van de PvdA zou wegtrekken.
Ik zou willen dat er meer van dit soort processen waren en echt tot resultaten en zelfs nieuwe partijen zouden leiden in plaats van dezelfde partijen die ongelofelijk veel moeite hebben een uniforme ideologie te formuleren en uit te dragen. Het midden is erg druk bevolkt, iedereen wil er een graantje meepikken. Wat mij betreft zou het ideaal zijn als er iig de volgende (grote) partijen waren na een soort politieke ruilverkaveling:
conservatief rechts (wilders, rechtervleugel VVD, conservatief deel christelijke partijen)
liberaal (linkervleugel VVD, liberaal D66, liberaal GL, rechtervleugel PvdA)
progressief (linkervleugel PvdA, SP, overig GL)

Dat zou zoveel duidelijkheid kwa ideologie scheppen en wat je van een partij kan verwachten, dat je volgens mij ook het verschijnsel dat iedereen de laatste tijd zwevende kiezer lijkt te zijn en dat de ene verkiezing een ruk naar rechts is en de volgende een ruk naar links waar geen pijl op te trekken valt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')