Daarvoor hoeven ze het niet te laten zien. Ieder persoon met verstand begrijpt dat de SP blaatvolk is.quote:Op woensdag 8 maart 2006 06:31 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Misschien dat dat juist goed is. Dan kan zo'n partij eens op haar gezicht gaan en zien meer mensen in dat ze hun praatjes niet waar kunnen maken.
En, hebben ze de schuld? Ik had gehoord dat nogal laks hadden gereageerd, te weinig gelobbied en hadden gedacht dat ze het ziekenhuis met een beetje actievoeren wel konden behouden.quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, het heeft te maken met het feit, dat het ziekenhuis in Oss verhuist naar Uden. Veel mensen geven daar de SP de schuld van.
Daarover verschillen de meningen. Van wat ik ervan gevolgd heb, is hen wel wat te verwijten, ja. Niet zozeer op het gebied van laksheid, maar meer op het intermenselijke vlak. De verantwoordelijke wethouder heeft het bestuur van het ziekenhuis nogal geschoffeerd.quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:12 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
En, hebben ze de schuld? Ik had gehoord dat nogal laks hadden gereageerd, te weinig gelobbied en hadden gedacht dat ze het ziekenhuis met een beetje actievoeren wel konden behouden.
Och, als is het maar om de SP te jennen, al zullen ze dat niet toegeven.quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Overigens begrijp ik niet dat deze verplaatsing goedkeuring gaat krijgen van het ministerie. Oss is 3x zo groot als Uden, beter bereikbaar met ambulances en heeft een veel groter zorggebied.
Als je nagaat waar we gisteren voor geste3md hebben (de gemeenteraad, namelijk, met lokale issues) kun je inderdaad zeggen dat vanuit het standpunt van de Osse burger de uitslag logisch is. Men rekent de SP af op het handelen van o.m. wethouder Iding. Men trekt zich dus niks aan van de landelijke politiek en waarom je in dit topic Marijnissen erbij haalt, is me dan ook niet duidelijk. Marijnissen stond namelijk niet op de lijst in Oss.quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Logisch toch?
Er stond wel een marijnissen op de lijst, al is dat wel de dochter van...quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als je nagaat waar we gisteren voor geste3md hebben (de gemeenteraad, namelijk, met lokale issues) kun je inderdaad zeggen dat vanuit het standpunt van de Osse burger de uitslag logisch is. Men rekent de SP af op het handelen van o.m. wethouder Iding. Men trekt zich dus niks aan van de landelijke politiek en waarom je in dit topic Marijnissen erbij haalt, is me dan ook niet duidelijk. Marijnissen stond namelijk niet op de lijst in Oss.
2 zelfs. Vrouw en dochter. Maar Jan zelf niet.quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:29 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
Er stond wel een marijnissen op de lijst, al is dat wel de dochter van...![]()
Halsema blaast per definitie hoog van de toren. Als je haar mag geloven is de winst van de PvdA grotendeels aan haar en haar pleidooi voor een links kabinet te danken.quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:59 schreef Klummie het volgende:
Waarom blaast die Halsema eiegnlijk zo hoog van de toren? GL is geen winaar hoor, die hebben nl ook verloren.
"stem tegen, stem SP" is een jaar of 4 terug al aangepast in "stem vóór, stem SP"quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:39 schreef sturky100 het volgende:
De SP is en moet ook vooral een oppositiepartij blijven en niet regeren. De leuze ''stem tegen, stem sp'' zegt genoeg. Volgend jaar nofg een mooie oppositiepartij erbij: groep wilders of groep Hirchi Ali(als ze de vvd wordt uitgegooid)
ja nu is het een heel andere partij natuurlijkquote:Op woensdag 8 maart 2006 10:37 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
"stem tegen, stem SP" is een jaar of 4 terug al aangepast in "stem vóór, stem SP"
'quote:Op woensdag 8 maart 2006 06:20 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Toch wel merkwaardig, dat in verschillende Brabantse plaatsen waar de SP de grootste was (en dus moest besturen), de SP nu flink wat procenten heeft verloren.
Teken aan de wand?
Ze moesten daar samen met het CDA besturen. Onbegonnen werk bleek later. Waren ze ook niet zelf weggegaan?quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:12 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
En, hebben ze de schuld? Ik had gehoord dat nogal laks hadden gereageerd, te weinig gelobbied en hadden gedacht dat ze het ziekenhuis met een beetje actievoeren wel konden behouden.
Ze zijn overigens nog wel veruit de grootste. En in Heerlen en in Doesburg, de thuisbasis van respectievelijk Jan de Wit en Agnes Kant werd wel fors gewonnen. In Heerlen waren ze een coalitiepartij, maar werden ze een paar jaar geleden 'eruitgewipt'.
ik denk inderdaad dat dit hetgeen is waar het om draait.quote:Op woensdag 8 maart 2006 15:08 schreef Potus het volgende:
Reality check: hoeveel partijen die vier jaar in de gemeenteraad hebben gezeten, winnen bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen zetels? In de regel vrijwel geen enkele partij.
quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:29 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
Er stond wel een marijnissen op de lijst, al is dat wel de dochter van...![]()
..maar is nog steeds veruit de grootste partij in Oss met elf van de vijfendertig zetels. Het verlies van het ziekenhuis wordt (mijns inziens terecht) de SP verantwoordelijk voor gehouden. Ik ben benieuwd hoe de coalitie zich gaat vormen, aangezien de oude coalitie één zetel te kort komt en een links blok óók één zetel tekort komt.quote:SP verliest flink in Oss
Ja, nadat volgens hen verder besturen hun onmogelijk werd gemaakt. Dat ging om verslaafdenopvang, waarbij andere partijen opeens terugkwamen op eerder gemaakte afspraken: http://www.sp.nl/nieuws/t(...)slaafdenopvang.shtmlquote:Op woensdag 8 maart 2006 14:57 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ze moesten daar samen met het CDA besturen. Onbegonnen werk bleek later. Waren ze ook niet zelf weggegaan?
Bij eerdere verkiezingen hebben ze in Oss als coalitiepartij juist gewonnen. Dit is trouwens wel een heel opmerkelijke uitslag, want sinds de SP in 1974 in de raad van Oss kwam hebben ze bij elke verkiezing 1 of meer zetels gewonnen. Ik denk wel dat ze de laatste jaren teveel een bestuurderspartij zijn geworden daar, zonder echt concrete successen, vooral terend op het verleden.quote:Op woensdag 8 maart 2006 15:53 schreef Pietverdriet het volgende:
De SP zit in Oss in de raad, daar moet men handelen, ook onpopulaire zaken beslissen. Daar is niets met alleen maar ageren tegen het beleid van anderen, nee, daar moet ook de SP keuzes maken.
Dat is de morus voor een protestpartij.
Het onderstreept Pietverdriet's stelling wel aan: de lokale lasten in Nijmegen zijn met 34% gestegen...quote:Op woensdag 8 maart 2006 17:42 schreef Tomatenboer het volgende:
In Nijmegen hebben ze wel winst geboekt, samen met de PvdA, en heeft het linkse college nog steeds een forse meerderheid, sterker nog; de meerderheid is ondanks GroenLinks zelfs groter geworden!
Ik snap eigenlijk niet dat zo'n meisje tweede op de lijst wordt gezet, direct achter de eerste wethouder Jules Iding.quote:Op woensdag 8 maart 2006 17:59 schreef Elgigante het volgende:
Jan kan beter zijn dochter opdragen uit de politiek te stappen en eerst wat levenservaring op te doen, want wat maakt zij zijn naam ten schande zeg!
Weet ik eigenlijk niet, maar haar optredens waren onthutsend zwak in elk geval, super naief en wereldvreemd, en uiteraard redeneren vanuit : ik denk en ik vind ipv ik weet en ik ken.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:02 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk niet dat zo'n meisje tweede op de lijst wordt gezet, direct achter de eerste wethouder Jules Iding.
Is het de bedoeling dat ze fractievoorzitter wordt, of zelfs wethouder?
Domme pech, of gewoon niet erg slim gespeeld? Daarbij hebben ze verder kennelijk ook onvoldoende laten blijken waarom het toch belangrijk was om op de SP te stemmen.quote:Jammer
Bijna een op de drie Ossenaren stemde SP. Dat zijn heel veel stemmen, maar toch. Een verlies van vier zetels ten opzichte van drie jaar geleden. Lijsttrekker Jules Iding vergeleek tijdens zijn toespraak tot de SP-leden de Osse afdeling met de topclubs in het voetbal, Feijenoord, Ajax, PSV. Jarenlang aan de top, maar je kunt niet altijd winnen.
Wij hebben hard gewerkt de afgelopen jaren en veel tot stand gebracht, daar ligt het niet aan. Ook hebben we met heel veel mensen een goede campagne gevoerd. Het verlies van het ziekenhuis is ons aangerekend, domme pech. De elf zetels die we nu hebben vormen echter de basis om in de toekomst weer te groeien. Ondanks het verlies blijft de SP de grootste partij in Oss. De SP zal dan ook morgen het initiatief nemen om tot een nieuwe coalitie te komen. Uitgangspunt voor de SP is dat de nieuwe coalitie recht doet aan de verkiezingsuitslag.
http://oss.sp.nl/weblog/2006/03/07/jammer/
Ze zit al in de gemeenteraad. Ze werd bij de vorige verkiezingen met voorkeursstemmen gekozen, maar toen moest ze nog een jaar wachten omdat ze geen 18 was. Vanaf dat moment zit ze in de raad.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:04 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Als zij de gemeenteraad betreed voorspel ik een uitloop van Ossenaren.
Inderdaad ja. Het aloude het glas is halfvol of halfleeg he.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:07 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Domme pech, of gewoon niet erg slim gespeeld? Daarbij hebben ze verder kennelijk ook onvoldoende laten blijken waarom het toch belangrijk was om op de SP te stemmen.
Wie het kleine niet eert is het grote niet ....quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:08 schreef SCH het volgende:
De SP is nog steeds groot in Oss. Ze waren er ook wel heel erg groot.
Dsat ziekenhuis is ze aangerekend en of dat nou helemaal terecht is?
Maar wel grappig om een topic te openen om die enkele gemeente waarin links verloren heeft
Nu nog topics over al die gemeentes waarin VVD en CDA verloren hebben CMT
Yep - en ze zijn er nog steeds de grootstequote:Op woensdag 8 maart 2006 18:10 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Wie het kleine niet eert is het grote niet ....![]()
Er zijn weinig gemeenten waar partijen zo symbolisch voor staan als Oss voor de SP SCH, dat moet je erkennen.
Het is natuurlijk best een interessant nieuwsfeitje, gezien de overige resultaten van de SP en gezien het feit dat ze in Oss sinds 1974 nooit een zetel verloren hebben.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:08 schreef SCH het volgende:
Maar wel grappig om een topic te openen om die enkele gemeente waarin links verloren heeft
De SP was er nou juist op tegen dat het ziekenhuis verhuist. Maar als het ziekenhuis in Uden komt dan is het dus echt wel veel bereikbaarder he. Want dat komt dan vlakbij de nieuwe a50 te liggen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Daarover verschillen de meningen. Van wat ik ervan gevolgd heb, is hen wel wat te verwijten, ja. Niet zozeer op het gebied van laksheid, maar meer op het intermenselijke vlak. De verantwoordelijke wethouder heeft het bestuur van het ziekenhuis nogal geschoffeerd.
Overigens begrijp ik niet dat deze verplaatsing goedkeuring gaat krijgen van het ministerie. Oss is 3x zo groot als Uden, beter bereikbaar met ambulances en heeft een veel groter zorggebied.
Size Matters, mmmm, SCH?quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Yep - en ze zijn er nog steeds de grootste
Dat is ook zo, maar opvallend is de uitslag wel.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Yep - en ze zijn er nog steeds de grootste
Nahja, de SP is daar natuurlijk lang een soort Leefbaar Oss geweest, een puur plaatselijke partij. Ze scoorden al zo'n 20 procent toen ze in de Tweede Kamer nog geen zetels hadden. Daarbij hadden ze bij landelijke verkiezingen een percentage dat meestal maar de helft was, of nog niet eens. Dan werd er door de kiezers weer gewoon op PvdA of CDA gestemd.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:14 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dat is ook zo, maar opvallend is de uitslag wel.
Gen wonder trouwens dat Oss ook een achtergebleven gebied is in niemandsland waar niemand bij wil horen en alleen negatieve geluiden vandaan komen.
Ik heb medelijden met Jan, hij kan beter verhuizen.
Het is voor mij als redelijk links iemand wel een indicatie dat een grote sp geen vrienden maakt en vraag me af of het niet funest voor de economie is.quote:Op woensdag 8 maart 2006 06:20 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Toch wel merkwaardig, dat in verschillende Brabantse plaatsen waar de SP de grootste was (en dus moest besturen), de SP nu flink wat procenten heeft verloren.
Teken aan de wand?
hm, een uitslag zegt niks over het blaatgehalte van een partij. Neem aan dat je CDA, VVD, D66 en al die anderen die verloren hebben allemaal blaatvolk vind?quote:Op woensdag 8 maart 2006 06:39 schreef Uiruru het volgende:
Ik ga naar oss verhuizen dus....
[..]
Daarvoor hoeven ze het niet te laten zien. Ieder persoon met verstand begrijpt dat de SP blaatvolk is.
Ja, dat is terecht. De geluiden die ik opvang uit de hoek van het ziekenhuis geven duidelijk aan dat beide SP wethouders de zaak totaal verkeerd hebben aangepakt en het bestuur vrijwel constant tegen de haren in hebben lopen strijken.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:08 schreef SCH het volgende:
In Schijndel, de thuisbasis van Ger Wouters verloren ze ook flink, nadat ze de grootste waren. Kennelijk is de SP vooral goed in actie voeren en zieltjes winnen, maar niet in zieltjes behouden als ze echt aan de bak moeten.quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:12 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ze zijn overigens nog wel veruit de grootste. En in Heerlen en in Doesburg, de thuisbasis van respectievelijk Jan de Wit en Agnes Kant werd wel fors gewonnen. In Heerlen waren ze een coalitiepartij, maar werden ze een paar jaar geleden 'eruitgewipt'.
Je begrijpt het punt niet.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:08 schreef SCH het volgende:
Nu nog topics over al die gemeentes waarin VVD en CDA verloren hebben CMT
Daarom zou iedere formateur die de SP in een landelijke coalitie betrekt ook direct gefussilieerd moeten worden.quote:Op donderdag 9 maart 2006 04:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
In Schijndel, de thuisbasis van Ger Wouters verloren ze ook flink, nadat ze de grootste waren. Kennelijk is de SP vooral goed in actie voeren en zieltjes winnen, maar niet in zieltjes behouden als ze echt aan de bak moeten.
De SP doet het prima in een kleine omgeving met kleine probleempjes waar subsidie genoeg is.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:39 schreef rosmalen het volgende:
de SP teert op een man en dat is Jan Marijnissen , de rest van het land weet dat nog niet maar als ze moeten regeren net als in Oss en Schijndel dan komen de mensen er zo achter dat de SP ook niet alles kan veranderen , vandaar die terugval,,,en het is zo voorspelbaar als wat als of Marijssen stopt ermee of ze komen in de regering , over 4 jaar zakt het hele zootje in elkaar...en daar durf ik alles op te verwedden
Ik vraag me af of dat idee ook bij de SP is doorgedrongen dat beide zijden van de politieke medaille totaal andere dingen vergen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:52 schreef du_ke het volgende:
tja heel raar vind ik dit niet. Besturen is heel wat anders dan oppositie voeren en fouten maken is eigenlijk niet te voorkomen. Nu maar hopen dat ze er van leren.
De VVD heeft ook in Wassenaar flink verloren.quote:Op woensdag 8 maart 2006 06:20 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Teken aan de wand?
Was je serieus verbaast?quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:55 schreef Elgigante het volgende:
[..]
En dan gisteren in "Havana aan de Waal' op Netwerk was gewoon genant om de SP-lijsttrekker te zien, het leek meer en junk dan een politiek vertegenwoordiger.
overdrijven is ook een vak...quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:55 schreef Elgigante het volgende:
En dan gisteren in "Havana aan de Waal' op Netwerk was gewoon genant om de SP-lijsttrekker te zien, het leek meer en junk dan een politiek vertegenwoordiger.
Als je Harry van Bommel ziet lopen denk je ook dat hij dat pak van hem door zijn blinde oma heeft laten verstellen, maar dit leek echt nergens op. Zeker als je weet dat er een cameraploeg op bezoek komt mag je toch verwachten dat iemand zijn snor netjes bijscheert en wat fatsoenlijke kleren aantrekt, laat staan een beetje nuchter overkomen.quote:
Ok, zit wat in, maar he moet hoog inzetten he om de discussie los te krijgenquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:00 schreef calvobbes het volgende:
[..]
overdrijven is ook een vak...
Sociaal werker zou beter passen.
Tja dat is een besef dat moet groeien. Ze zullen toch moeten besturen en fouten maken om het te leren en van hun imago van eeuwige oppositiepartij af te komen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:55 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat idee ook bij de SP is doorgedrongen dat beide zijden van de politieke medaille totaal andere dingen vergen.
VVD & Wassenaar is wel een goed voorbeeld.quote:Op woensdag 8 maart 2006 18:10 schreef Elgigante het volgende:
Er zijn weinig gemeenten waar partijen zo symbolisch voor staan als Oss voor de SP SCH, dat moet je erkennen.
Er moet wel gezegd worden dat Uden ook een redelijk vuil spel heeft gespeeld om het ziekenhuis te krijgen, en de redenen dat het ziekenhuis nu in Uden komt zijn ook erg aanvechtbaar. Dat had de burger ook door, en daarom is de coalitie (SP & CDA) zo afgestraft.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, dat is terecht. De geluiden die ik opvang uit de hoek van het ziekenhuis geven duidelijk aan dat beide SP wethouders de zaak totaal verkeerd hebben aangepakt en het bestuur vrijwel constant tegen de haren in hebben lopen strijken.
Overigens las ik hier ook ergens dat de Sp vooral teert op het verleden, maar dat is niet waar. De SP is een zeer actieve partij in Oss en houdt goed de vinger aan de pols.
En Lilian? Tja, dat snappen veel mensen niet. Ook binnen de SP is er gemor over, begrijp ik. Meisje is 21 of 22, maar als je haar foto's ziet en je zegt dat ze 31 is, geloof ik het ook. Wat een ouwelijke kop. Het is ook een zeer onsympathiek kind, begrijp ik van de mensen die haar kennen.
Maar de wortels van de VVD liggen niet in Wassenaar. Ik denk dat het verlies daar ook een stuk minder pijnlijk ligt.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:02 schreef calvobbes het volgende:
[..]
VVD & Wassenaar is wel een goed voorbeeld.
En daar heeft de VVD dus flink verloren
Ja, al is de VVD natuurlijk niet begonnen in Wassenaar, het is niet hun hoofdkwartier.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:02 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ah, maar wie gaat er nou eigenlijk over die standaard ziekenhuizen? De EU, de rijksoverheid, de gemeente of het ziekenhuisbestuur?? Ik snap daar maar weinig van. Evenals de Ossense kiezers schijnbaar.quote:Op woensdag 8 maart 2006 08:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, het heeft te maken met het feit, dat het ziekenhuis in Oss verhuist naar Uden. Veel mensen geven daar de SP de schuld van.
'Osse'.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:09 schreef pberends het volgende:
[..]
Ah, maar wie gaat er nou eigenlijk over die standaard ziekenhuizen? De EU, de rijksoverheid, de gemeente of het ziekenhuisbestuur?? Ik snap daar maar weinig van. Evenals de Ossense kiezers schijnbaar.
Zijn dochter is 19 en daarmee het jonsgte gemeenteraadslid.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:05 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Er moet wel gezegd worden dat Uden ook een redelijk vuil spel heeft gespeeld om het ziekenhuis te krijgen, en de redenen dat het ziekenhuis nu in Uden komt zijn ook erg aanvechtbaar. Dat had de burger ook door, en daarom is de coalitie (SP & CDA) zo afgestraft.
De SP is wel een partij die erg veel voor Oss doet, en erg snel en goed de wensen van burgers inwilligd. Als je een drempel voor je deur wilt, ligt hij er bij wijze van spreke de volgende dag al. Maar die hele ziekenhuiscasus heeft laten zien dat de SP bestuurstechnisch gewoon niet de allersterkste partij is. De protestpartij die het was, lijkt nog erg diep in hun overwegingen geworteld te zitten.
En 'Little Jan' Marijnissen is volgens mij nog jonger dan 21. Ze heeft in ieder geval jaren bij mij op school gezeten. Of ze echt onsympathiek is weet ik niet. Misschien wel een beetje hautin en afstandelijk.
Nee, 160 zeker nietquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:14 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Zijn dochter is 19 en daarmee het jonsgte gemeenteraadslid.
Feitelijk bekeken is 19 jaar in die functie natuurlijk een catastrofe, of ze moet een IQ hebben wat de 160 benadert
Ook in de bolwerken Zoetermeer, Leidschendam en Dongen was er een teruggang. Een arikel uit het Brabants Dagblad over het Anna ziekenhuis:quote:Op donderdag 9 maart 2006 04:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
In Schijndel, de thuisbasis van Ger Wouters verloren ze ook flink, nadat ze de grootste waren. Kennelijk is de SP vooral goed in actie voeren en zieltjes winnen, maar niet in zieltjes behouden als ze echt aan de bak moeten.
bronquote:Oss heeft laat haast gemaakt om ziekenhuis te behouden
Woensdag 25 januari 2006 - De eerste emoties rondom de locatiekeuze van het nieuwe ziekenhuis zijn inmiddels enigszins geluwd. In Uden heerst getemperde vreugde. Daar zijn ze blij dat de gemeente er in geslaagd is om het ziekenhuis binnen te slepen. Anderszins kan de vreugde ook weer niet te uitbundig zijn omdat de locatiekeuze tot gevolg heeft dat Udenaren uitgekocht moeten worden, met alle emoties van dien. In Uden juichen ze dus een beetje met de handen in de zakken. In Oss is de klap dat het ziekenhuis na zo’n 100 jaar de stad gaat verlaten ongeveer als een knock-out aangekomen. Die klap, uitgedeeld op woensdag 11 januari, dreunt nog hard na. Ook het college van burgemeester en wethouders was met stomheid geslagen toen de Raad van Bestuur van Bernhoven dat ’s morgens op het gemeentehuis kwam vertellen.
Vrijwel iedereen in de Osse politiek roept nu om het hardst dat de Raad van Bestuur van Ziekenhuis Bernhoven fouten heeft gemaakt en volkomen onterecht Uden boven Oss verkiest. Vrijwel unaniem vinden de Osse partijen dat de Raad van Bestuur van het ziekenhuis oneigenlijke argumenten heeft gebruikt. Met name het argument dat het ziekenhuis geen uitbreidingsmogelijkheden ziet op Nieuw-Zevenbergen, steekt de Osse politiek. Volgens de verschillende woordvoerders is dát argument van het ziekenhuis nooit eerder boven tafel gekomen.
Niets menselijks is de Osse politiek vreemd. Uiteraard hebben de politieke partijen sterk de neiging om alleen richting de Raad van Bestuur de zwarte piet uit te delen. De politiek zou echter ook bij zichzelf te rade moeten gaan. Want hadden de politieke partijen niet veel beter op de verrichtingen van het college moeten letten?
Het college van burgemeester en wethouders heeft wel een enigszins curieuze rol gespeeld in de locatiekeuze. Dat begon al toen de Raad van Bestuur eind 2000 het voornemen bekend maakte om voor de ziekenhuizen in Oss en Veghel op één plek nieuwbouw te plegen. Wethouder Henk van Gerven nam zitting in het actiecomité Anna moet Blijven en schuwde geen gelegenheid om het ziekenhuisbestuur zwart te maken. Dat heeft de onderhandelingspositie met het ziekenhuis er bepaald niet makkelijker op gemaakt.
Ondertussen liep Uden lekker warm om het nieuwe ziekenhuis wél binnen te slepen. Het gemeentebestuur was al snel met de gemeente Veghel om de tafel gaan zitten en is naarstig op zoek gegaan naar een voor beide gemeenten geschikte locatie. En vrijwel tegelijkertijd kwam er een stevige VVD-lobby richting provincie en rijksoverheid op gang.
Hoogervorst
Oss heeft erg lang, misschien wel te lang, gewed op het behoud van de ziekenhuizen in Oss en Veghel. Dat traject werd pas écht aan de kant geschoven toen minister Hans Hoogervorst in 2005 liet weten dat er een nieuw ziekenhuis gebouwd mag worden. Toen moest Oss haast gaan maken. Heel veel haast. Alles werd -rijkelijk laat dus- uit de kast getrokken. Een team van twaalf ambtenaren werd op het dossier ’ziekenhuis’ gezet om met een goede locatie te komen.
Vier mogelijke plekken werden gepresenteerd. Dat lijkt heel wat, maar al snel werd duidelijk dat er eigenlijk maar één plek een serieuze optie was, Nieuw Zevenbergen. De andere drie locaties bleken volstrekt onvoldoende en niet serieus te nemen door het ziekenhuis.
Voor de buitenwacht stelde Oss er alles voor over te hebben om het ziekenhuis binnen de gemeentegrenzen te behouden. Oss zou zelfs voor één euro de benodigde grond op Nieuw Zevenbergen beschikbaar willen stellen. Het is vreemd dat dit aanbod nooit officieel op papier richting het ziekenhuisbestuur is gegaan.
Uiteindelijk heeft het ziekenhuisbestuur geconcludeerd dat Uden de beste locatie is voor Bernhoven. De uitbreidingsmogelijkheden op termijn blijken het doorslaggevende argument te zijn. Oss is met name over die argumentatie hevig verbolgen. Als de twee plekken -Uden en Nieuw Zevenbergen- in de ogen van het ziekenhuis volwaardig zijn en er tóch een keuze gemaakt moet worden, dan kunnen uitbreidingsmogelijkheden doorslaggevend zijn. Misschien had Oss wel beter moeten vragen naar de wensen van het ziekenhuis. Daar is het nu echter te laat voor.
Hans van Hooft, dat was de Roerganger vóór Marijnissen het overnam.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:55 schreef Elgigante het volgende:
Ja en aan wie? Aan een afsplitsing van de VVD.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:02 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nou, met zo'n simpel voorbeeld krijg je gewoon een ander simpel voorbeeld terug, cherry!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 03:54 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Calvobbes laat weer eens zijn kortzichtigheid blijken. Ontopic, of wegwezen, Calvobbes.
Dat je goed leest voor je begint te blaten.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 04:15 schreef Braamhaar het volgende:
[..]
Nou, met zo'n simpel voorbeeld krijg je gewoon een ander simpel voorbeeld terug, cherry!
Wat wil je nog meer dan?
Jij bent degene die begon met blaten hoor...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 04:17 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat je goed leest voor je begint te blaten.
Lees gewoon eens, jochie. Twee plekken waar ze de grootste waren en nu ondanks de landelijke tendens hebben verloren. Puur omdat ze bestuurd hebben.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 04:32 schreef Braamhaar het volgende:
[..]
Jij bent degene die begon met blaten hoor...
Tuurlijk joh, wat jij wil...quote:Op vrijdag 10 maart 2006 04:38 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Lees gewoon eens, jochie. Twee plekken waar ze de grootste waren en nu ondanks de landelijke tendens hebben verloren. Puur omdat ze bestuurd hebben.
Komt er iemand aanzeiken met de VVD in Wassenaar. Dan begrijp je er weinig van.
Lastig he?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 05:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Gewoon begrijpend lezen, kerel.
Wel ff quoten dan.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 05:05 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Gewoon wegwezen als je niets zinnigs te melden hebt.
Sterker, het lijkt nauwelijks uit te maken wat je wel of niet hebt gedaan. Neem leefbaar in rotterdam (even los of je het met ze eens bent of niet). Die hebben het beleid uitgevoerd waarvoor ze zijn gekozen maar toch verzilveren ze dat niet omdat de kiezer ondertussen wat anders vind. Andersom kan ook zomaar voorkomen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 15:08 schreef Potus het volgende:
Reality check: hoeveel partijen die vier jaar in de gemeenteraad hebben gezeten, winnen bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen zetels? In de regel vrijwel geen enkele partij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |