quote:
Op maandag 6 maart 2006 09:09 schreef CarDani het volgende:Sjonge. Is het weer zo ver.
Wat zijn jullie kinderachtig bezig !
We zijn hier om van gedachte te wisselen, niet om alles persoonlijk op te vatten en elkaar aan te vallen.
Sorrie hoor. Iteejer en Genverbrander: open jullie eigen topic. Dan kunnen jullie naar hartelust posten over jullie communicatieprobleempje.
![]()
Ja, heb je uiteraard gelijk in. Maar laat me uitleggen wat me tot zoiets brengt.
FOK! is FOK!. Met allerlei mensen, allerlei meningen. Meningen en overtuigingen en belangstellingen die enorm uiteenlopend zijn. Dat weerspiegelt zich in de forum-index: we hebben een rijke keur aan fora, voor iedereen wel iets. En nog steeds groeit dat aantal, achter de schermen zijn we steeds bezig om weer andere fora te verzinnen, al dan niet naar aanleiding van verzoeken van users.
Zo is ook Truth ontstaan. Niet als een forum OVER paranormale verschijnselen, maar als forum VOOR mensen die geinteresseerd zijn in het paranormale. Naderhand zijn daar de complotten etc bijgekomen, simpelweg omdat ze elders weggehoond werden.
Niettemin heb ik altijd, soms tegen de stroom in, volgehouden dat een discussie over de realiteit van het paranormale OOK mogelijk moest zijn. Menigmaal heb ik geweigerd mensen die continu het paranormale en de mensen die er in welke mate ook in geloofde afzeken permanent te bannen. Ik geloof ook in zo weinig mogelijk ingrijpen, in zo weinig mogelijk slotjes zetten, in alles zichzelf zo veel mogelijk te laten reguleren. Leven en laten leven. Zoek maar na in de historie van Truth, dat is steeds mijn insteek geweest. Daar komt bij dat ik ook andere taken binnen FOK! heb, en echt niet zit te wachten om als politie-agentje mezelf op de voorgrond te zetten.
Als mensen naar mijn idee (hoe kan dat ook anders, ik kan moeilijk naar andermans ideeen gaan handelen) te ver gingen in het kraken van onze users, reageerde ik daar wel op, maar nooit door een discussie af te kappen. Mijn bezwaren golden steeds uitsluitend de manier waarop de partijen elkaar bestookten. Believers en sceptici werden wat dat aangaat over één kam geschoren.
Zoals gezegd, Truth is een forum VOOR de in paranormaliteit geinteresseerden. Daarom is het ook een apart forum geworden; als het an sich neutraal zou zijn, zouden dergelijke topics geen eigen forum behoeven, maar had het bv in General Chat gekund, of, als je je zou willen beklagen over misbruik etc, in Klaagbaak. Wellicht in Cultuur & Historie, of in Uitgaan. Al naar gelang de benaderingswijze.
De laatste tijd is er een groeiende tendens merkbaar naar een situatie, waarin door een groep skeptici slechts bewezen feiten worden getolereerd. Al het andere wordt steeds vaker afgekamd. En dát is niet de bedoeling, Truth was nou juist een forum waar je OOK onbewezen zaken kwijt kunt, eigen subjectieve ervaringen, etc. DAT is juist het kenmerkende onderscheid tussen Truth en de andere fora. Dit speelde overigens al vóór de RvdB serie, en wil ik geenszins linken aan welke persoon dan ook.
Nog steeds was dit in mijn ogen niet zo erg: daar ben je mod voor, de te negatieve zooi filter je er uit, eventueel met een mailtje op de achtergrond. Dan legde ik uit dat Truth een forum was waar je over paranormale zaken kon discussieren, en niet de plaats was om in ieder topic het paranormale als onzin te bestrijden. Zoiets doe je in Klaagbaak, of als je dat vanuit rationele overtuiging wil doen, in WFL. Discussieren is in Truth altijd mogelijk, je hoeft het er helemaal niet mee eens te zijn, en dat mag je zeggen ook. Ik zou echt geen 'je moet alles geloven' sfeertje willen hebben!
Maar meer en meer blijkt de insteek
'het bestaat niet, het is onzin, en degenen die er in geloven zijn labiele idioten, eerst bewijzen' Truth te gaan overheersen. Zich ondermeer uitend in het feit dat vrijwel ieder topic uitdraait op het verbaal uitvechten van dit onderliggend fundamenteel verschil van mening. Waar het topic ook over gaat, de kans dat het misbruikt wordt als kapstok voor steeds dezelfde
'maar het bestaat niet, is onzin, bewijs het maar eens'-discussie wordt steeds groter. Dat is ook wat ik bedoelde met mijn vergelijking met de Rude-topics: steeds hetzelfde, in hooguit een ander jasje. Steeds dezelfde argumenten, dezelfde stellingnames, dezelfde veroordelingen.
Ik voel me daar machteloos bij. Wat te doen? Het 'tegen-zijn' uit Truth bannen? Dan wordt je één van de vele sukkelige halfzachte believer-hoekjes. Als we niets doen, verdwijnen er steeds meer Truthers, en blijven slechts diegenen die plezier hebben in felle polemieken over.
Explicaties als 'respecteer de ander' zetten geen zoden aan de dijk, dat blijkt gewoon niet te werken.
Dus reageerde ik in het RvdB topic, inderdaad met een wat rellerige stemming. Geef ik direct toe. Had ik dat als mod niet moeten doen? Niet mee eens, ik deed dit niet als mod, maar als user.
Ik werd echter echt link toen er als sarcasme een foto van een zeer recent dodelijk ongeval bijgehaald werd, waarop een lichtvlek als mogelijke geest van een overledene werd gesuggereerd. Dat gebeurde door een scepticus, welke zelf even later verklaarde dat het sarcastisch bedoeld was. Zo las ik dat, en dit vond ik absoluut niet kunnen, en omdat ik al als user reageerde en niet als mod, heb ik me daar ook verder als user tegen gekeerd met eenzelfde soort sarcasme. Naderhand werd gezegd dat dit zo niet bedoeld was - ik laat een ieder zelf zijn/haar eigen conclusie daaromtrent, lees het maar na, het staat er allemaal nog. Al heeft bedoelde user wel zelf zijn originele post weggehaald, maar in een reply staat die nog:
Het medium Robbert vd Broeke Deel 51Zo, nu heb je de achtergrond, én de voorgrond, van de door jou terecht als kinderachtig gekwalificeerde discussie
![]()
Maar goed, dit is weer overgewaaid, business as usual, niets aan de hand? Toch niet. Want het effect dat Truthers in hun eigen forum zich steeds vaker moeten verantwoorden voor wat ze posten, en bij gebrek aan bewijs allerlei termen ten deel kunnen vallen, is iets wat zo niet bedoeld is.
Ik vond het bv veelzeggend dat sommigen wél vol onbegrip en verontwaardiging reageren als psychiatrische patienten als labiel worden benoemd, maar dat die verontwaardiging niet geuit wordt als een believer als labiel wordt betiteld.
Ook de steeds grovere beledigingen die er in dit forum rondvliegen zijn sfeerverpestend.
Laat even heel duidelijk zijn dat ik hier een tendens aan de orde stel, en geen personen! Wij allemaal doen daar aan mee, believers en non-believers, inclusief ikzelf.
Er moeten dingen gaan veranderen, dat zal niet vanzelf gaan dus zullen wij als mods daar rigoreus mee aan de gang moeten. En dat zullen we ook doen. Maar vooralsnog wou ik dit even kwijt, als verantwoording van waarom ik me opstelde zoals ik dat deed