quote:Wat is Transport Tycoon
Transport Tycoon is gemaakt door Chris Sawyer die redelijk bekend is geworden door Rollercoaster Tycoon. Dat was een erg goed spel. De basis van dat spel komt eigenlijk bij dit spel vandaan. Daaruit zou je kunnen concluderen dat dit spel ook een erg goed spel is en dat is ook zo.
Transport Tycoon is een Tycoon spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1930 en eindigt in 2030. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen. In de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, daarna diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde.
verder lezen...
Waar kan ik dat downloaden?
Een lijst van download locaties van verschillende veries kan je op volgende pagina terugvinden: http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?t=3407
Verder heb je ofwel TTDPatch, ofwel OpenTTD nodig. Het verschil wordt verder in deze OP uitgelegd.
TTDPatch
TTDPatch is geschreven door Josef Dexler en bevat vele nieuwe functies tenopzichte van de originele versie. TTDPatch bouwd verder op de oorspronkelijkse versie en breidt deze uit.
Handige functies van TTDPatch zijn:
* Path Based Signaling (PBS)
* Newgrf ondersteuning
* ...
OpenTTD
OpenTTD is een herschreven versie van Transport Tycoon en bevat net zoals TTDPatch veel nieuwe functies.
Handige functies van OpenTTD zijn:
* bigmaps (tot 64 keer zo groot als originele map)
* multiplayer tot 10 spelers per server
* multistop
* ...
Maar welke moet ik nu kiezen?
Die keuze is aan jou, probeer ze eens allebei voor een tijdje en zie welke jou het tofst lijkt. Of gebruik ze beide
quote:Eén richtingsverkeer of tweerichtingsverkeer
Op een druk netwerk is het aangeraden om te werken met 1 richtingsverkeer op je sporen. Zo voorkom je dat treinen zichzelf vastrijden en grote omwegen gaan maken.
Op een enkel spoor dat enkel tussen 2 stations loopt en maar 1 trein bevat is het nutteloos om een dubbel spoor te leggen met één-richtingssignalen.
Meer uitleg over signalen
Er bestaan 3 soorten signalen: twee-richtings, één-richtings en pre-signalen. (In TTDPatch bestaat er ook nog PBS signalen). Meer uitleg over die signalen vind je op de volgende website: http://www-user.tu-chemnitz.de/~dou/ttdx/. Deze is gericht naar TTDPatch maar is ook perfect voor OpenTTD.
Info over signalen in OpenTTD: http://wiki.openttd.org/index.php/Signals
Stations
Een station aansluiten op een netwerk kan je op 3 methoden doen. Welke te gebruiken hangt af van de omgeving en het gebruik ervan.
Terminus:
Deze methode is handig voor een station waar slechts enkele treinen stoppen. Eenmaal je zo een station aansluit met enkele sporen die druk bezet zijn heb je al snel een hoopje treinen die staan te wachten.
In-line:
Een in-line station is handig voor passagierstreinen. Deze treinen stoppen meestal dan in elk station dat ze tegenkomen om passagiers op te pikken/af te zetten. Deze methode is ook niet aangeraden voor drukke netwerken.
Ro-Ro:
Voor een station dat snelle doorgang moet hebben, gebruik je best een Ro-Ro station. Ro-Ro staat voor 'Roll On-Roll Off' Met deze methode hinderen inrijdende treinen de uitgaande niet, en omgekeerd. Een trein kan dus op spoor 1 inrijden terwijl een andere trein op spoor 2 het station verlaat. Achter het station staan wel nog één-richtingssignalen.
Knooppunten
Knooppunten zijn meestal de 'bottle-neck' op grote netwerken. Een simpel kruispunt kan 1 trein tegelijkertijd aan, wat snel voor opstroppingen zorgt. Een groter en iets uitgebreider knoppunt kan al snel meerdere treinen aan, indien effecient gebouwd. Wat opzich dan weer voor een snelle doorstroming van de treinen zorgt.
Simpel kruispunt
Dit kruispunt kan 1 trein per keer aan en zorgt dus voor de nodige opstroppingen.
T-splitsing
Wanneer je een station iets naast een hoofdlijn liggen hebt moet de trein er ook geraken. De handigste methode is een T-splitsing.
Hier kan de trein die van de 'branch line' (zijspoor) komt slechts 1 richting uit.
Indien de trein 2 richtingen uitmoet kan je bijvoorbeeld volgende opstelling gebruiken:
Een handig overzicht van allerhande soorten knooppunten, stationsopstellingen, enzovoort kan je vinden op http://www.transporttycoon.net/junctions
Deze OP kan teruggevonden worden op: http://fok.internix.be/OP/transport%20tycoon.txtquote:OpenTTD
* Officële website: http://www.openttd.org
* SourceForge pagine: http://sourceforge.net/projects/openttd/
* Nightles: http://www.openttd.org/nightly.php
*Server browser: http://servers.openttd.org
TTDPatch
* Offciële website: http://www.ttdpatch.net
* Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/
Informatie
go* Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net * TIP *
* Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net/
quote:Op maandag 27 februari 2006 19:06 schreef Borkydude het volgende:
http://img514.imageshack.(...)ix29thjun19927uw.png
Vrij netjes lijkt me
Ik heb eventjes snel mijn oplossing gebouwd:quote:Op maandag 27 februari 2006 19:40 schreef MaxMark het volgende:
Ik vind 'em eigenlijk niet zo handig, je hebt nu een bottleneck van zo'n 10x7 hokjes
't is dat ik nu echt geen tijd heb, maar kom zeker een keertje langs!quote:Op dinsdag 28 februari 2006 01:54 schreef maartena het volgende:
Maarten heeft momenteel een dedicated server draaien: Maarten's Server, bereikbaar via de "List Servers" optie in de multiplayer setup. Op dit moment is er een normaal type kaart van 1024x256, dus een mooie lange kaart waar iedereen naar hartelust een transport emperium kan opbouwen.
OpenTTD 0.4.5 is benodigd. Hij is net gestart in Jan. 1970, en blijft de komende uren zeker draaien.
In het vorige topic zei iemand dat ie em niet kon zien.... dus voor de zekerheid heb ik em even opnieuw gestart.
Hij staat nu in deze lijst: http://www.openttd.org/servers.php
Dus als je em niet kan zien in het spel, wellicht moet je em dan even handmatig toevoegen.
is OTTD zoveel beter dan TTDPatch?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 02:12 schreef maartena het volgende:
Ja OpenTTD is inderdaad geweldig!! Fantastisch hoe ze een 10 jaar oud spel zo hebben verbeterd.... zelfs na al die jaren speel ik nog steeds met plezier, en kan het me nog steeds boeien.
VEEL beter. O.a. goede internet multiplayer mogelijkheden, veeeeel grotere kaarten mogelijk, en hoge resoluties zoals 1280x1024quote:Op dinsdag 28 februari 2006 02:35 schreef petre86 het volgende:
is OTTD zoveel beter dan TTDPatch?
en qua trams en nieuwe graphics als leuke busjes etc?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 03:51 schreef maartena het volgende:
[..]
VEEL beter. O.a. goede internet multiplayer mogelijkheden, veeeeel grotere kaarten mogelijk, en hoge resoluties zoals 1280x1024
Geen trams, graphics kun je zelf toevoegen. (Kijk even rond op tt-forums.net).quote:Op dinsdag 28 februari 2006 03:59 schreef petre86 het volgende:
en qua trams en nieuwe graphics als leuke busjes etc?
( en kun je je saved games van TTDP ook in OTTD openen ?
Ja je hebt transport tycoon deluxe nodig idd. Maar er is zo'n handig hulpprogramma dat voor jou uitzoekt wat de meeste recente versie van TTDPatch is en deze ook download. Daar kun je ook al die nieuwe opties aan en uit vinken, instellen wat voor resolutie je wilt hebben EN de nieuwe graphics instellen. Die graphics is gewoon een kwestie van de juiste .grf files in de newgrf map pleuren geloof ik.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 10:55 schreef zatoichi het volgende:
Ja ik heb ook zitten klooien met die graphics, want die zijn bij ttdpatch wel weer erg goed. Het is alleen niet goed gelukt, en ik ben het nu helemaal kwijt wat je allemaal moet doen. Ik heb vier directories van ttd.
voor ttdpatch heb je het originele spel nodig toch? Gelukkig heb ik die in ieder geval wel.
Ziet er goed uit, ik ga het ff proberen.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 01:34 schreef maartena het volgende:
En mijn laatste post uit het vorige topic
[..]
[..]
Ik heb eventjes snel mijn oplossing gebouwd:
[afbeelding]
Probeer em eens. Ik heb em een uur ofzo geleden herstart, en blijft de komende uren gewoon weer draaien Alleen als er echt niemand meer online is en het spel dood is herstart ik em weer.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 17:38 schreef Nevermind het volgende:
Werkt maartena's server? Dan stop ik de mijne
Ik krijg trouwens plusminus elke vijf minuten een 'netwerk synchronisatie fout' en dan kan ik weer opnieuw inloggen. Erg vervelend online spelen. Op tt-forums.net lees ik daar weinig over, zijn ze nog wel bezig om het netwerkspelen te verbeteren? Dit is echt treurig.
quote:Op dinsdag 28 februari 2006 17:51 schreef Nevermind het volgende:
Oke, maartens server werkt, dan is dat vanaf nu de Fok!server?
Kun je instellen. Je kunt een wachtwoord op je bedrijf zetten zodat je weer terug kunt keren.... momenteel heb ik alles op default staan, dus blijft je bedrijf gewoon bestaan als je uitlogd, totdat de server herstart word.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:00 schreef Nevermind het volgende:
Hoe lang blijven bedrijven eigenlijk bestaan als je uitgelogd bent?
Ah, dat is erg relaxed En als je geen wachtwoord op je bedrijf zet kunnen er anderen met jou meespelen toch? (of als ze het wachtwoord hebben natuurlijk)quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:02 schreef maartena het volgende:
[..]
Kun je instellen. Je kunt een wachtwoord op je bedrijf zetten zodat je weer terug kunt keren.... momenteel heb ik alles op default staan, dus blijft je bedrijf gewoon bestaan als je uitlogd, totdat de server herstart word.
Je kunt ook instellen dat een bedrijf bijv. na 1 jaar speeltijd word opgedoekt als er geen menselijke besturing meer is.
quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:07 schreef Nevermind het volgende:
Ah, dat is erg relaxed En als je geen wachtwoord op je bedrijf zet kunnen er anderen met jou meespelen toch? (of als ze het wachtwoord hebben natuurlijk)
quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:45 schreef maartena het volgende:
[..]
De rode speler is al aardig aan het bouwen zie ik
*stoer doe met stabiele server*quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:48 schreef Nevermind het volgende:
Ik ga ook altijd eerst voor de kolen. Gelukkig zijn die rijkelijk aanwezig.
Nog geen synchronisatiefouten *afklopt*, voor het eerst dat ik een half uur achter elkaar op een server zit zonder er afgeschopt te worden.
En direct word ik er uitgeschoptquote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:03 schreef Borkydude het volgende:
Ik kom ook ff binnenhoppen
Ff checkenquote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:05 schreef maartena het volgende:
Heb je "nano" gezien (de witte speler) met zijn 10 olietreintjes met 1 enkele wagon erachter?
Gewoon enter en typen, niet say gebruiken?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:26 schreef MaxMark het volgende:
Als ik "say hallo" doe, komt het gewoon aan.
Als ik "say hallo een twee drie" doe, krijg ik dat bericht van "chat to fellow players blabla usage: "say "<msg>".
Erg vaag :s
Nee, geen last van.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:15 schreef Nevermind het volgende:
Oke, leuk, ik zit er in en word er uitgeschopt... continue Wat is dat toch met OpenTTD en meer dan 2 mensen op 1 server?
Borky, heb jij daar geen last van?
Kan ik ook wel, heb jaren niet anders gedaan, maar het zal wel tegenvallen. Ook een beetje jammer voor mn save-gamesquote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:30 schreef MaxMark het volgende:
Een echter TT(D)-er kan zonder PBS
als ie nu online is ga ik er weer ff-ies op spelenquote:Op woensdag 1 maart 2006 09:11 schreef maartena het volgende:
Ik heb de server weer gereset deze morgen (NL tijd)..... de tijd blijft doortikken, we zaten intussen over het jaar 2000 heen, en er was al uren niemand meer online geweest.
Hij blijft wel weer online, het lijkt allemaal vrij goed te gaan qua lag enzo.
Schiet me even aan op IRC als je een vraag hebt... ik kan uiteraard ook arctic en tropical/desert hosten indien gewenst
Wat kinderachtigquote:Op woensdag 1 maart 2006 11:41 schreef Piles het volgende:
Net lekker bezig op de server, maar vergeten een wachtwoord in te stellen. Op was mn geld
Bedankt LALALA
Hij doet weer.quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:51 schreef Kemania het volgende:
hij's stoek
Bij OpenTTD heb je gewoon een cheat venstertje (ctrl-c), waar je voor elke klik een miljoen krijgtquote:Op woensdag 1 maart 2006 11:56 schreef Boy_Snakeye het volgende:
Werkt dat trucje nog van TT dat als je ergens een hele lange tunnel bouwt dat je ontiegelijk veel geld krijgt?
niet dat ik die meteen ga gebruiken.Ooit is het mij gelukt om te bouwen zonder cheat..heerlijk is dat.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:07 schreef Piles het volgende:
[..]
Bij OpenTTD heb je gewoon een cheat venstertje (ctrl-c), waar je voor elke klik een miljoen krijgt
Volgens mij had dat meer te maken met de maximale waarde die een integer kan krijgen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 12:12 schreef Boy_Snakeye het volgende:
[..]
niet dat ik die meteen ga gebruiken.Ooit is het mij gelukt om te bouwen zonder cheat..heerlijk is dat.
Fout bij de ouwe tt was dat als je boven je "cheat-bedrag" kwam door winst te maken, dat je dan in de min kwam te staan
Maar dat wisten jullie vast al
Ben erg benieuwd naar de laatste versies en verbeteringen
Ik herstart em straks wel We naderen alweer 2000 zie ik, en het is behoorlijk volgebouwd.... ik heb zelf niet meegespeeld op deze server. (slaap, werk enzo)quote:Op woensdag 1 maart 2006 16:46 schreef Piles het volgende:
Ik kan niet wachten tot we opnieuw beginnen, kan ik ook weer meedoen
OpenTTD in combinatie met de grafische files van TT DeLuxe inderdaad.quote:Op woensdag 1 maart 2006 16:47 schreef Boy_Snakeye het volgende:
Neem aan dat jullie allemaal gebruik maken van de "deluxe" versie van TT ? Of toch gewoon de 1e versie?
Ik doe mee als addict zijndequote:Op woensdag 1 maart 2006 16:48 schreef maartena het volgende:
[..]
Zal ik em om 19:00 Nederlandse tijd herstarten zodat er weer vrolijk een avondje gespeeld kan worden? (En iedereen even kan eten etc)
quote:Op woensdag 1 maart 2006 16:48 schreef maartena het volgende:
Zal ik em om 19:00 Nederlandse tijd herstarten zodat er weer vrolijk een avondje gespeeld kan worden? (En iedereen even kan eten etc)
Wij spelen de versie die hier te downloaden is: http://www.openttd.org/downloads.phpquote:Op woensdag 1 maart 2006 17:12 schreef armmoetzaaier het volgende:
ik heb een spel een tijdje geleden gespeelt helemaal verslaafd aan maar ik zie allemaal andere dignen bij jullie heb je een uitbreiding er van. en waar kan ik die vinden.
en hoe kom ik aan andere treinen.
Rond ongeveer 2001 krijg je monorails...in 2020 komen de maglevs (magneettreinen)quote:ik had gespeelt tot 2020 of zo tot ik een monorail kreeg krijg je daarna nog wat nieuws of zit dat ook bij die uitbreiding. want ik zag een magneertrein geloof ik.
A4quote:Op woensdag 1 maart 2006 18:09 schreef maartena het volgende:
- Het startjaar is nu 1940. De A4 Gresley stoomlocomotief is er dan al, en we kunnen dan een paar jaartjes genieten van stoompluimpjes en kleine vliegveldjes. Wel zo leuk naar mijn mening.
Ik heb em bij singeplayer bij mezelf nu op 60 staan...loopt nog steeds primaquote:- Station Spread is 12, en dat is de standaard setting. Volgens OpenTTD's FAQ word het spel te onstabiel als je het hoger zet, dus dat doe ik niet. Verder moet je gewoon maar slim bouwen. Een vliegveld en een station in 1 locatie kan trouwens.... je komt alleen met het International Airport + station van 7x7 in de war volgens mij.... Hoe dan ook, gewoon slimmer bouwen.
Ja, maar bij Multiplayer zijn er toch al wat bugs zoals de desync errors etc.... ik weet niet of het bij multiplayer goed zal blijven gaan.quote:Op woensdag 1 maart 2006 18:13 schreef MaxMark het volgende:
Ik heb em bij singeplayer bij mezelf nu op 60 staan...loopt nog steeds prima
Ik heb geen hekel aan de andere klimaten, vind het arctic klimaat juist erg leuk met hout --> paper mill --> printing works netwerken enzo.... maar er is veel minder trein keuze, en dat vind ik wel weer jammer.quote:Op woensdag 1 maart 2006 18:20 schreef Nevermind het volgende:
Blijft het temperate-klimaat eigenlijk? Ik heb persoonlijk een schurfthekel aan alle andere klimaten, maar kan me voorstellen dat niet iedereen zo denkt
Ik zou het treurig vinden...quote:Op donderdag 2 maart 2006 01:53 schreef maartena het volgende:
Wat vinden julie van zo'n verbod? Dit maakt het spel natuurlijk wel wat moeilijker, want met vliegtuigen kun je heel snel veel geld verdienen, en zonder vliegtuigen moet je toch wat behendiger zijn in het spel.
Presignals zijn er dus voor om er voor te zorgen dat je treinen netjes wachten totdat er een spoor vrij is, en niet willekeurig een spoor kiezen een daar gaan wachten tot DIE trein vol is, en daarmee houden ze het hele verkeer op.quote:Op donderdag 2 maart 2006 14:14 schreef Nevermind het volgende:
Ik snap nog niet zoveel van presignals
Nee, dit werkt voor geen meter. Hoe moet ik de presignals neerzetten?
Daar zit wel wat in.....quote:Op donderdag 2 maart 2006 20:47 schreef jpzegthallo het volgende:
Als jullie nou dat geleuter over de server in een apart topic doen blijft het misschien overzichtelijk.
Maarten, allereerst bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik snap nu iig welk presignal waar moet! Bij het verlaten van het station in mijn voorbeeld zijn er dus ook geen presignals meer nodig.quote:Op donderdag 2 maart 2006 18:42 schreef maartena het volgende:
Presignals zijn er dus voor om er voor te zorgen dat je treinen netjes wachten totdat er een spoor vrij is, en niet willekeurig een spoor kiezen een daar gaan wachten tot DIE trein vol is, en daarmee houden ze het hele verkeer op.
[knip]
Je maakt pre-signals door EERST een sign te plaatsen (en de richting te bepalen) en DAARNA met de CTRL toets nog een keer ingedrukt weer op het signaal te drukken en het type te bepalen.
Een signalen constructie zoals ik die gebouwd heb voor het station heet een "presignal block" en bestaat uit 2 "entry" signals en 4 "exit" signals. Let op dat entry en exit hiet betrekking hebben op de signalen structuur, niet op het station.
Het "entry" signaal plaats je als het laatste signaal op je aanvoer spoor, en krijg je door CTRL ingedrukt te houden en 1 keer op je signaal te klikken. Het "exit" signaal zet je voor alle sporen van je station, en krijg je door 2 keer op je signaal te klikken. Voor de uitgang van het station kun je verder weer gewone signalen gebruiken.
Hier staat wat meer info over pre-signals: http://www-user.tu-chemnitz.de/~dou/ttdx/signal.html
Hier zit geen logica achter, dit is gewoon een feature van het spel, door de maker ingebracht om zo te werken. Bij een one-way kiest een trein de kortste weg, bij een two-way het lege spoor. Niets meer en niets minder....quote:Ik zie de logica niet zo, van dit bovenstaande plaatje. In mijn voorbeeld verlaten de treinen het station aan de achterkant, RoRo dus. Waarom zou je dan twoway-signs nodig hebben, en waarom zouden ze dit gedrag vertonen bij oneway?
Het meest linkse signal staat niet meteen na de wissel, maar een hokje verder. Je moet 'm dus in die bocht zetten.quote:
Dat is geen OpenTTD denk ik?quote:Op maandag 6 maart 2006 17:53 schreef allardh het volgende:
Voor de liefhebbers van die miertjes, zie hier drie savegames (alledrie van hetzelfde bedrijf):
Horstman Inc., 13th Nov 1993
Horstman Inc., 29th Nov 2022
Horstman Inc., 1st Apr 2079
Ik dacht, laat ik alles eens omgooien naar van die miertjes, met als gevolg (zie de laatste savegame) dat er veel files zijn op de 'rondweg', maar deze lossen zich vaak wel op.
Het gedeelte bij de factory moet nog drastisch worden veranderd, maar verder vind ik het wel goed. Jammer dat het zo druk is met die beestjes .
patch of openTTD?quote:Op maandag 6 maart 2006 16:23 schreef Borkydude het volgende:
Heeft iemand patches voor bv. die nieuwe stations, of nieuwe maps?
voor openTTD ben ik er zelf ook naar op zoek. voor patch heb ik genoeg nieuwe graphicsquote:Op maandag 6 maart 2006 23:29 schreef Borkydude het volgende:
OpenTTD
Hoe? Mij ist nog niet gelukt!quote:Op vrijdag 17 maart 2006 08:04 schreef mg794613 het volgende:
hehe heb het nu op 3 schermen draaien
ey die middelste is niet pauper, die 2 ernaast euh ja iddquote:Op vrijdag 17 maart 2006 16:07 schreef Merovingian het volgende:
Ziet er vet uit
Alleen beetje jammer dat je drie ouwe pauper schermen hebt, ik verwachtte een paar mooie tft-tjes
Hoe doe ik dat?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 14:31 schreef mg794613 het volgende:
moet je ff de source patchen
http://81.204.135.47/highres.JPG
http://81.204.135.47/highres.WMV
Ziet er erg vet uit hoor! Net of je echt in de controlroom bent van de spoorwegmaatschappij ofzoquote:Op vrijdag 17 maart 2006 14:31 schreef mg794613 het volgende:
moet je ff de source patchen
http://81.204.135.47/highres.JPG
http://81.204.135.47/highres.WMV
Moet je eerst ff de nightly build fixxen http://nightly.openttd.org/latest/OTTD-win32-nightly-r3923.zip en dan http://81.204.135.47/ottd_hires_132.zip eroverheen gooien.quote:
Probeer eens een ouwe nightlyquote:Op zondag 19 maart 2006 16:48 schreef dennisdotcom het volgende:
Nogmaals, heeft iemand een versie waarin path based signalling zit?
Want de bookmark functie is ook zoooo moeilijk...quote:Op dinsdag 21 maart 2006 02:20 schreef davidov het volgende:
een zeer cheesy tvp
ow sorry koninklijke hoogheidquote:Op dinsdag 21 maart 2006 04:34 schreef maartena het volgende:
[..]
Want de bookmark functie is ook zoooo moeilijk...
joh je meent het maar het is inderdaad waar het kan en het geeft ze een stuk betere acceleratie. Ik ben er alleen nog niet achter of het je nou relatief gezien meer kost of oplevert. Het zorgt wel voor 2 X de brandstofkosten en ik vraag me af hoeveel meer inkomsten je krijgt van het iets sneller vervoeren.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:51 schreef Borkydude het volgende:
Bij OpenTTD kan je ook 2 locomotieven bijvoorbeeld 2 BR87's aan 1 trein doen, trekt ie veel sneller op
Het scheelt vooral bij het optrekken als ze een station verlaten. Langere treinen houden de boel dan minder lang op, waardoor de volgende trein niet hoeft te wachten. Tis eigenlijk een hele kettingreactie van stoppende treinen die je kunt voorkomen. Dat weegt natuurlijk ook mee in de inkomstenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:55 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
joh je meent het maar het is inderdaad waar het kan en het geeft ze een stuk betere acceleratie. Ik ben er alleen nog niet achter of het je nou relatief gezien meer kost of oplevert. Het zorgt wel voor 2 X de brandstofkosten en ik vraag me af hoeveel meer inkomsten je krijgt van het iets sneller vervoeren.
Maximum snelheid en afstand hebben beide invloed op de winst die je voor lading krijgt. Voor korte afstanden kan het dus bijna niet uit om meerdere locs te hebben, maar voor langere afstanden zeker wel.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:55 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
joh je meent het maar het is inderdaad waar het kan en het geeft ze een stuk betere acceleratie. Ik ben er alleen nog niet achter of het je nou relatief gezien meer kost of oplevert. Het zorgt wel voor 2 X de brandstofkosten en ik vraag me af hoeveel meer inkomsten je krijgt van het iets sneller vervoeren.
hehe die gast die hier verantwoordelijk voor is had op dat moment waarschijnlijk net een lijntje weggewerkt. en dan bedoel ik geen spoorlijntje Of wij zijn gewoon te dom en snappen zijn genialiteit niet. Voor dit soort constructies is een IQ > 160 vereistquote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:11 schreef Nevermind het volgende:
Ik snap overigens niks van deze layout. Het schijnt eenofandere creatief bedacht supersysteem te zijn, maar waarom zitten er verschillende soorten rails in? En waarom zijn sommige stukken rails niet aangesloten?
voor lange afstanden heeft het juist minder effect, aangezien de tijd waarin de trein aan het optrekken is relatief kort is ten opzichte van de totale reistijd...quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:03 schreef Nevermind het volgende:
[..]
Maximum snelheid en afstand hebben beide invloed op de winst die je voor lading krijgt. Voor korte afstanden kan het dus bijna niet uit om meerdere locs te hebben, maar voor langere afstanden zeker wel.
Bij vlakke landschappen misschien, maar als er veel heuvels inzitten maakt het natuurlijk wel uit, omdat de totale reistijd ook een factor is voor de winst.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:51 schreef Merovingian het volgende:
[..]
voor lange afstanden heeft het juist minder effect, aangezien de tijd waarin de trein aan het optrekken is relatief kort is ten opzichte van de totale reistijd...
De maximum snelheid word ook hoger. Bij een volle lading en 9 of meer karretjes haalt de trein nooit topsnelheid, met een extra lok word de topsnelheid wel weer gehaald.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:55 schreef Zero2Nine het volgende:
joh je meent het maar het is inderdaad waar het kan en het geeft ze een stuk betere acceleratie. Ik ben er alleen nog niet achter of het je nou relatief gezien meer kost of oplevert. Het zorgt wel voor 2 X de brandstofkosten en ik vraag me af hoeveel meer inkomsten je krijgt van het iets sneller vervoeren.
Maar ze halen die topsnelheid dus nooit met zoveel wagons. Meerdere loks houdt ook in dat ze de topsnelheid WEL kunnen halen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:51 schreef Merovingian het volgende:
voor lange afstanden heeft het juist minder effect, aangezien de tijd waarin de trein aan het optrekken is relatief kort is ten opzichte van de totale reistijd...
waar het het meeste scheelt is bij echt lange treinen van 25+ wagons, met 1 loc doen die er echt lang over om op topsnelheid te komen
Ik denk het volgende: die stukken monorail / maglev zijn ervoor om een soort verbindingen te maken tussen twee stukken voor signalen. Dus als er heel wat verderop een trein rijdt en dat stukje rails is door zo'n maglev- / monoraildraadje verbonden, dan springt het signaal op rood.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:11 schreef Nevermind het volgende:
Ik snap overigens niks van deze layout. Het schijnt eenofandere creatief bedacht supersysteem te zijn, maar waarom zitten er verschillende soorten rails in? En waarom zijn sommige stukken rails niet aangesloten?
Dan zou hij toch ook gewoon de signalen iets verder uit elkaar kunnen zettenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:36 schreef allardh het volgende:
[..]
Ik denk het volgende: die stukken monorail / maglev zijn ervoor om een soort verbindingen te maken tussen twee stukken voor signalen. Dus als er heel wat verderop een trein rijdt en dat stukje rails is door zo'n maglev- / monoraildraadje verbonden, dan springt het signaal op rood.
Don't fuck with the mastermind.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 23:00 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Dan zou hij toch ook gewoon de signalen iets verder uit elkaar kunnen zetten
Het begrip "Mastermind" is in dit geval relatiefquote:
Hoewel het wel heel aardig van je is denk ik niet dat het de bedoeling is dat je de graphics files erbij doet. Ik weet het ; ze zijn overal te krijgen , maar het gaat nog steeds tegen de policy in.quote:Op maandag 27 maart 2006 09:36 schreef maartena het volgende:
Versie 0.4.7 is uit!
Ik heb trouwens een volledige versie van OpenTTD, inclusief graphics files op mijn host gezet:
http://www.dutchusa.com/files/openttd.rar
Uiteraard versie 0.4.7, en vanaf heden draait mijn server ook 0.4.7.
Tevens heb ik een mooie savegame, waarin ik een behoorlijk groot station heb gebouwd, waar zo'n 70 treinen af en aan rijden, wellicht wel eens intressant voor hen die willen weten hoe e.e.a. werkt met signalen, pre-signals, etc, en hoe je een netwerk bouwt waar alles NIET vast loopt:
http://www.dutchusa.com/files/2008.sav
Jaartal is 2008, ben net klaar met alles omzetten naar Monorail.
Nou op die graphics zitten gewoon copyrightsquote:Op maandag 27 maart 2006 14:33 schreef scarefreak het volgende:
hoe bedoel je, tegen de policy in?
Heu...echt?quote:Op maandag 27 maart 2006 15:32 schreef mg794613 het volgende:
[..]
Nou op die graphics zitten gewoon copyrights
Er stonden in men OP, deel 5 of 6 van dit topic denk ik, ook nog linkjes naar topic 3407 op tt-forums. Maar die zijn nu ook wegquote:Op maandag 27 maart 2006 18:44 schreef Nevermind het volgende:
TTD was een commerciëel spel, dus natuurlijk zit er copyright op. Pas bij versie 0.7.0 is OpenTTD een volledig en opzichzelf staand spel die niks meer van de originele versie nodig heeft. Maarten heeft bestanden van de originele versie ingepakt, dat mag dus niet. Maar aangezien het originele spel bijna niet te krijgen is lijkt het me niet zo'n probleem.
Ik dacht dat je het over de nieuwe graphics had, zoals de nightly'squote:Op maandag 27 maart 2006 18:45 schreef mg794613 het volgende:
[..]
http://www.chrissawyer.com/faq2.htm
Ja, in principe zijn de grafische bestanden een deel van de DOS versie van Transport Tycoon Deluxe uit 1994, dus er ligt inderdaad een copyright op. Aan de andere kant is het ook weer zo dat dit spel niet meer officieel te krijgen is in de winkel. Het spel word ook al jaren niet meer geproduceerd.quote:
Erg leuke en originele opzet van wisselsquote:Op woensdag 29 maart 2006 11:48 schreef Nevermind het volgende:
Clique, interessant stukje over load balancing bij stations.
[afbeelding]
Daar is over nagedacht
Vooral dat stukje voor het remmen is nooit bij me opgekomen, daarom heb ik vaak zo'n bottleneck bij grote stations denk ik.
Vanaf A en B ook niet Het is de helft van een RoRo-station.quote:Op woensdag 29 maart 2006 17:19 schreef Borkydude het volgende:
Vanaf C kan ie nooit terugkomen
Zie OpenTTD (Transport Tycoon) Server Topicquote:Op woensdag 29 maart 2006 18:09 schreef compier het volgende:
ik heb nu ook dedicated server (hij blijft aan)... kunnen jullie em ff testen hij heet: compiers server.
vliegtuigen staan aan, maar je mag er max 10 bouwen
quote:Op woensdag 5 april 2006 14:30 schreef Piles het volgende:
Ik luister geen muziek, niets mooier dan het $-geluid en het ge-toet-toet
Nee, de MID files zijn hetzelfde, je geluidskaart is alleen beter geworden en vertaald MID files beter dan de orginele SoundBlaster van creative.quote:Op woensdag 5 april 2006 16:23 schreef MaxMark het volgende:
De liedjes zijn ook wat moderner gemaakt he. In de originele TT was het nog wat minder.
Neeeehhhh..dakannie!quote:Op woensdag 5 april 2006 18:22 schreef maartena het volgende:
[..]
Nee, de MID files zijn hetzelfde, je geluidskaart is alleen beter geworden en vertaald MID files beter dan de orginele SoundBlaster van creative.
Heb je die dan zo goed verstopt?quote:Op woensdag 5 april 2006 22:44 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Neeeehhhh..dakannie!
Ik ga ff mn originele TT opgraven dit weekend
Dat, en ik zit op kamers dus kan het niet eerder dan dit weekendquote:
Dat kan juist niet met inline, want ze komen van allebei de kanten, en ze moeten ook allebei de kanten weer weg kunnenquote:Op donderdag 6 april 2006 21:11 schreef Nevermind het volgende:
One way signalen maken?
Ik kan om mijn stations heen natuurlijk wel 2 sporen maken (one-way) als uitgangen, maar dat is niet helemaal de bedoelingquote:Op donderdag 6 april 2006 21:16 schreef Nevermind het volgende:
Sorry, ik moet echt leren lezen. In dat geval heb ik geen idee
quote:Op woensdag 5 april 2006 22:44 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Neeeehhhh..dakannie!
Ik ga ff mn originele TT opgraven dit weekend
Dit is het probleem:quote:Op vrijdag 7 april 2006 00:33 schreef maartena het volgende:
Ik denk dat je moet werken met waypoints. Zet een waypoint neer op de rails waar ie heen moet, dus aan de kant van het station dat je em uit wil laten rijden. Neem vervolgens het waypoint op in de orders van de trein.
Ik zou gewoon je station groter maken en het verkeer splitsen.quote:Op donderdag 6 april 2006 20:12 schreef Piles het volgende:
Ik heb bij Openttd (ouwe nightly, met PBS ) een inline station. Het vervelende is alleen dat treinen niet binnen het station omdraaien als dat nodig is, maar aan de ene kant er in, en dan via het andere spoor terug. De seinen bij mijn station zijn die PBS-signalen, zodat er 2 treinen tegelijk een station in kunnen rijden
Hoe is dit op te lossen?
Het is juist mijn bedoeling om het zo realistisch mogelijk te makenquote:Op vrijdag 7 april 2006 11:18 schreef dennisdotcom het volgende:
[..]
Ik zou gewoon je station groter maken en het verkeer splitsen.
R'dam CS heeft toch ook niet maar 4 sporen?quote:Op vrijdag 7 april 2006 11:39 schreef Piles het volgende:
[..]
Het is juist mijn bedoeling om het zo realistisch mogelijk te maken
Het is eenvoudig en snel op te lossen, maar zo is het in het echt ook niet
Rotterdam heeft in het echt toch ook geen 3500 inwonersquote:Op vrijdag 7 april 2006 12:50 schreef scarefreak het volgende:
[..]
R'dam CS heeft toch ook niet maar 4 sporen?
Waarom zit het spoorbochtje erin zodat rood KAN doorrijden en terug via het tweede spoor? Dat bochtje heeft verder geen enkel nut namelijk.quote:Op vrijdag 7 april 2006 10:59 schreef Piles het volgende:
[..]
Dit is het probleem:
[afbeelding]
Ik heb de routes die de treinen willen even gekleurd. De groene trein komt nu dus de rode tegen, maar als de rode om zou draaien is er niets aan de hand.
Alleen als het om 1 spoor gaat. Als er 2 sporen liggen, dan komt de trein 999 van de 1000 keer uit dezelfde richting. Uitzonderingen zijn er mischien zoals werkverkeer in het midden van de nacht ofzo....quote:Jullie zullen je wel afvragen waarom mijn sporen geen eenrichtingsverkeer zijn, maar dat is in het echt ook niet
Wel als je alleen de Nederlanders teltquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:01 schreef Piles het volgende:
[..]
Rotterdam heeft in het echt toch ook geen 3500 inwoners
dan haal je misschien de 350 netquote:Op zaterdag 8 april 2006 00:12 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Wel als je alleen de Nederlanders telt
welk dorp van 3500 inwoners heeft nou een treinstation danquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:01 schreef Piles het volgende:
[..]
Rotterdam heeft in het echt toch ook geen 3500 inwoners
quote:Op maandag 10 april 2006 19:27 schreef allardh het volgende:
Die New Terrain op dat plaatjje, ik zie niets? Wat houdt het in?
Dit is niet een gewone nightly he Allerlei geweldige nieuwe functies in één pakket. Hoop dingen waar ik al lang op zit te wachten (pbs en 6 new airports vooral)quote:Op maandag 10 april 2006 20:00 schreef maartena het volgende:
De Nightly builds zijn altijd wel leuk, maar ze veranderen erg vaak. Mijn server blijft draaien op de officiele versies van het spel.
Nee, beide niet. Daarvoor moeten we wachten op de 'new map engine', of iets dergelijks. Dat lees ik erg vaak op tt-forums. Zou een geweldige toevoeging zijn, tunnels bouwen neemt gewoon teveel ruimte inquote:Op vrijdag 14 april 2006 10:50 schreef Piles het volgende:
Kun je nu ook al bruggen bouwen over seinen heen? Over schuine stukken rails nog niet neem ik aan?
Dat werkte altijd al toch?quote:Op vrijdag 14 april 2006 17:38 schreef maartena het volgende:
Werken die PBS signalen nu ook als pre-signal? Ik bedoel, als ik een zootje van die PBSjes neerzet voor 4 perrons, waarop 4 treinen staan.... wacht de 5e trein dan netjes voor een pre-signal totdat er een perron vrij is?
Ja, maar daarvoor moest je pre-signals neerzetten. Als je alleen gewone signalen gebruikt zal een 5e trein een perron kiezen, en vlak achter een andere trein blijven wachten, en daarmee word de kans op een opstopping groot. Met pre-signals kun je dat voorkomen, en blijft de trein netjes wachten voor een signaal voor de wissels voor het station.quote:Op vrijdag 14 april 2006 17:40 schreef Piles het volgende:
Dat werkte altijd al toch?
Zo ver ik weet wacht ie danquote:Op vrijdag 14 april 2006 17:44 schreef maartena het volgende:
Ik heb nog nooit met PBS gewerkt, en ik snap het idee volledig, maar vraag me alleen af wat er dus gebeurd bij PBS als alle perronnen vol zijn en er komt een trein aan.
Ze wachten op de goede plekquote:Op vrijdag 14 april 2006 17:44 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit met PBS gewerkt, en ik snap het idee volledig, maar vraag me alleen af wat er dus gebeurd bij PBS als alle perronnen vol zijn en er komt een trein aan.
Stoompluimpjes bij de stilstaande treinen!quote:Op vrijdag 14 april 2006 18:05 schreef Nevermind het volgende:
Ze wachten op de goede plek
[afbeelding]
Nee want dan stoppen die klote treinen op een bepaald moment allemaalquote:Op zaterdag 15 april 2006 18:20 schreef Piles het volgende:
A= het eerste sein (geel bordje)
1,2,3,4 = tweede sein (wit bordje)
5,6,7,8 = normaal sein
Maar dit kun je toch gewoon namaken uit de OP
In principe wel, maar omdat er van de andere kant geen treinen aankomen (de rest is wel allemaal one-way), heb je dat probleem nietquote:Op zaterdag 15 april 2006 18:35 schreef Harrie het volgende:
maar dat two way, wil dat zeggen dat die trein daar 2 richtingen op mag dan ???
Ik heb met hetzelfde ook nog een tijdje problemen gehad, dat kun je een paar pagina's terug nog wel lezen. Maar de samenvatting: Bij two-way signalen kiest de trein voor het beschikbare signaal, bij one-way signalen kiest de trein voor de kortste route. Waarom is me nog steeds een raadsel, maar op plekken waar je treinen wilt laten KIEZEN bou je dus two-way signalen.quote:Op zaterdag 15 april 2006 18:35 schreef Harrie het volgende:
maar dat two way, wil dat zeggen dat die trein daar 2 richtingen op mag dan ???
(Op)trekkracht, wrijving, luchtweerstand...quote:Op dinsdag 18 april 2006 21:07 schreef Nevermind het volgende:
"tractive effort, friction, air drag,"
Dank uquote:Op dinsdag 18 april 2006 21:11 schreef MaxMark het volgende:
[..]
(Op)trekkracht, wrijving, luchtweerstand...
Die 1e weet ik niet zeker
Had ik maar een EDIT knopje op de OP.....quote:Op dinsdag 18 april 2006 21:24 schreef Jump het volgende:
Als je wilt mag je ook de OP eens een grote opkuisbeurt geven
http://wiki.fok.nl/index.php/Transport_Tycoonquote:Op dinsdag 18 april 2006 21:20 schreef maartena het volgende:
Ik wil best meewerken aan die Wiki! Staat ie al ergens online?
Je kan het altijd mailen in txt ofzo, of wachten tot het volgende topic er is. Zal neit al te lang meer duren denk ikquote:Op dinsdag 18 april 2006 21:28 schreef maartena het volgende:
[..]
Had ik maar een EDIT knopje op de OP.....
1 |
d'oh!quote:Op dinsdag 18 april 2006 22:15 schreef maartena het volgende:
En ik heb deel 9 maar weer weggehaald, want die is hetzelfde als het openttd server topic
1 |
Termen als PBS, presignals, etc. moeten in het engels lijkt me. Maar dingen als 'Terreinvorming' / 'Terraforming' of 'Bribe the local authority' / 'Koop de gemeenteraad om' zou ik dan wel in het nederlands laten. Ik denk dat mensen die nederlands als taal gebruiken in het spel dat doen omdat ze niet goed engels kunnen, of omdat ze dat prettiger vinden. De mensen die engels gebruiken spreken beide talen, dus zullen niet zoveel moeite hebben met vertalen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 22:23 schreef allardh het volgende:
Trouwens, moet ik termen in het Nederlands of in het Engelss erneer zetten?
Ik voel me aangesproken!quote:Op dinsdag 18 april 2006 22:42 schreef Nevermind het volgende:
[..]
Termen als PBS, presignals, etc. moeten in het engels lijkt me. Maar dingen als 'Terreinvorming' / 'Terraforming' of 'Bribe the local authority' / 'Koop de gemeenteraad om' zou ik dan wel in het nederlands laten. Ik denk dat mensen die nederlands als taal gebruiken in het spel dat doen omdat ze niet goed engels kunnen, of omdat ze dat prettiger vinden. De mensen die engels gebruiken spreken beide talen, dus zullen niet zoveel moeite hebben met vertalen.
Mijn nederige excusesquote:Op dinsdag 18 april 2006 22:48 schreef allardh het volgende:
Grmbll, net 20 minuten lang een tekst zitten te typen, was er iemand tegelijk met mij bezig . Ik zal eens kijken wat ik daar nog aan toe te voegen heb.
Misschien handig dat iedereen even het artikel ververst, vlak voordat je gaat wijzigen. Dan is de kans erg klein dat het toch nog misgaat, en hoef je niet telkens af te spreken wie wat doetquote:Op dinsdag 18 april 2006 22:48 schreef allardh het volgende:
Grmbll, net 20 minuten lang een tekst zitten te typen, was er iemand tegelijk met mij bezig . Ik zal eens kijken wat ik daar nog aan toe te voegen heb.
Had ik wel gedaan, ik typt gewoon sloom .quote:Op dinsdag 18 april 2006 23:16 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Misschien handig dat iedereen even het artikel ververst, vlak voordat je gaat wijzigen. Dan is de kans erg klein dat het toch nog misgaat, en hoef je niet telkens af te spreken wie wat doet
Het orgineel van Transport Tycoon Windows werkt ook niet onder Windows XP.quote:Op dinsdag 18 april 2006 23:28 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
ik blijf die error reading registry melding krijgen
Wel een goed plan, maar nu lijken die TTD's voor de titels een beetje dom Is het mogelijk om pagina's te hernoemen?quote:Op dinsdag 18 april 2006 23:00 schreef Piles het volgende:
Misschien een onderrubriek TTD maken, met daarin alle artikelen?
Ik weet zo even geen adresjes.. Maar voor je eerste vraag zit een hele grafiek in TTD gebouwd, kijk maar bij grafieken -> ladingprijzen. Daaruit blijkt dus dat kolen het meest rendabel is over lange afstand. En het antwoord op je tweede vraag heeft alles met je rating te maken. Als die hoger is dan die van je concurrent krijg je (meer) lading. Je rating wordt bepaald door hoe vaak de lading van het station gehaald wordt.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:44 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
zijn er verder nog ergens how-to's te vinden, bijvoorbeeld wat de meest rendabele lijn is (olie over een lange afstand ofzo?) of hoe je kan voorkomen dat op het station van je concurrend bij hetzelfde bos meer hout terecht komt dan op je eigen station, ofwel hoe kan je het best je station plaatsen?
Ok, thnx, kan je die rating ook ergens zien? Dan zal de waardering van een stadje ook te maken hebben met hoeveel pasagiers je krijgt enzo. Goods vanaf een fabriek is volgens mij ook een beetje bullshit. Dan moet je een stationnetje bouwen ergens waar het goods accepteerd en als dat niet meer zo is, heb je pech.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:54 schreef Nevermind het volgende:
En het antwoord op je tweede vraag heeft alles met je rating te maken. Als die hoger is dan die van je concurrent krijg je (meer) lading. Je rating wordt bepaald door hoe vaak de lading van het station gehaald wordt.
Zoals maarten al zegt, je kan het alleen 'perfect' krijgen met pbs. Wat je wel kunt doen is met waypoints werken (dit knopje: ). Je kunt daarmee een heel efficiënt netwerk bouwen met dubbele sporen, maar het kost een hoop moeite.quote:Op maandag 24 april 2006 14:59 schreef Harrie het volgende:
Hoe krijg ik het klaar om 2 sporen naast elkaar te gooien en dat ze niet allemaal hetzelfde spoor kiezen ? als er dan een trein kapot is dan heb je het probleem dat ze allemaal achter elkaar staan te wachten en dat kan NOOIT de bedoeling zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |