abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36692282
quote:
Op woensdag 5 april 2006 18:22 schreef maartena het volgende:

[..]

Nee, de MID files zijn hetzelfde, je geluidskaart is alleen beter geworden en vertaald MID files beter dan de orginele SoundBlaster van creative.
Neeeehhhh..dakannie!
Ik ga ff mn originele TT opgraven dit weekend
  Lieve Belg woensdag 5 april 2006 @ 22:45:39 #202
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_36692336
quote:
Op woensdag 5 april 2006 22:44 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Neeeehhhh..dakannie!
Heb je die dan zo goed verstopt?
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wįy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_36692367
quote:
Op woensdag 5 april 2006 22:45 schreef Jump het volgende:

[..]

Heb je die dan zo goed verstopt?
Dat, en ik zit op kamers dus kan het niet eerder dan dit weekend
pi_36718750
Ik heb bij Openttd (ouwe nightly, met PBS ) een inline station. Het vervelende is alleen dat treinen niet binnen het station omdraaien als dat nodig is, maar aan de ene kant er in, en dan via het andere spoor terug. De seinen bij mijn station zijn die PBS-signalen, zodat er 2 treinen tegelijk een station in kunnen rijden
Hoe is dit op te lossen?
pi_36720858
One way signalen maken?
pi_36720958
quote:
Op donderdag 6 april 2006 21:11 schreef Nevermind het volgende:
One way signalen maken?
Dat kan juist niet met inline, want ze komen van allebei de kanten, en ze moeten ook allebei de kanten weer weg kunnen
pi_36721017
Sorry, ik moet echt leren lezen. In dat geval heb ik geen idee
pi_36721057
quote:
Op donderdag 6 april 2006 21:16 schreef Nevermind het volgende:
Sorry, ik moet echt leren lezen. In dat geval heb ik geen idee
Ik kan om mijn stations heen natuurlijk wel 2 sporen maken (one-way) als uitgangen, maar dat is niet helemaal de bedoeling
  vrijdag 7 april 2006 @ 00:33:18 #209
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36727162
OpenTTD ondersteund nog geen PBS signalen, maar dat komt in versie 0.5 volgens mij. (Of zoals Piles werken met een "nightly" alpha/beta versie.)

Ik denk dat je moet werken met waypoints. Zet een waypoint neer op de rails waar ie heen moet, dus aan de kant van het station dat je em uit wil laten rijden. Neem vervolgens het waypoint op in de orders van de trein.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_36727859
quote:
Op woensdag 5 april 2006 22:44 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Neeeehhhh..dakannie!

Denk dat het hetzelfde gaat klinken (zelfde midi files)
pi_36732549
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 00:33 schreef maartena het volgende:
Ik denk dat je moet werken met waypoints. Zet een waypoint neer op de rails waar ie heen moet, dus aan de kant van het station dat je em uit wil laten rijden. Neem vervolgens het waypoint op in de orders van de trein.
Dit is het probleem:

Ik heb de routes die de treinen willen even gekleurd. De groene trein komt nu dus de rode tegen, maar als de rode om zou draaien is er niets aan de hand.
Geel en blauw zitten elkaar op precies dezelfde manier in de weg
Waypoints helpen niet, tenminste niet als ik ze voorbij de kruising van het station zet.
Miisschien moet ik zorgen dat niet hoeven te draaien in zo'n station, maar alleen in een eindstation (met 1 ingang)

Jullie zullen je wel afvragen waarom mijn sporen geen eenrichtingsverkeer zijn, maar dat is in het echt ook niet
pi_36733009
quote:
Op donderdag 6 april 2006 20:12 schreef Piles het volgende:
Ik heb bij Openttd (ouwe nightly, met PBS ) een inline station. Het vervelende is alleen dat treinen niet binnen het station omdraaien als dat nodig is, maar aan de ene kant er in, en dan via het andere spoor terug. De seinen bij mijn station zijn die PBS-signalen, zodat er 2 treinen tegelijk een station in kunnen rijden
Hoe is dit op te lossen?
Ik zou gewoon je station groter maken en het verkeer splitsen.
pi_36733505
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 11:18 schreef dennisdotcom het volgende:

[..]

Ik zou gewoon je station groter maken en het verkeer splitsen.
Het is juist mijn bedoeling om het zo realistisch mogelijk te maken
Het is eenvoudig en snel op te lossen, maar zo is het in het echt ook niet
pi_36735285
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 11:39 schreef Piles het volgende:

[..]

Het is juist mijn bedoeling om het zo realistisch mogelijk te maken
Het is eenvoudig en snel op te lossen, maar zo is het in het echt ook niet
R'dam CS heeft toch ook niet maar 4 sporen?
Upon initial contact with ScareFreak
I had envisioned him to be an ill-mannered and psychologically unstable man
pi_36735670
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 12:50 schreef scarefreak het volgende:

[..]

R'dam CS heeft toch ook niet maar 4 sporen?
Rotterdam heeft in het echt toch ook geen 3500 inwoners
  vrijdag 7 april 2006 @ 16:44:06 #216
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36742863
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 10:59 schreef Piles het volgende:

[..]

Dit is het probleem:
[afbeelding]
Ik heb de routes die de treinen willen even gekleurd. De groene trein komt nu dus de rode tegen, maar als de rode om zou draaien is er niets aan de hand.
Waarom zit het spoorbochtje erin zodat rood KAN doorrijden en terug via het tweede spoor? Dat bochtje heeft verder geen enkel nut namelijk.
quote:
Jullie zullen je wel afvragen waarom mijn sporen geen eenrichtingsverkeer zijn, maar dat is in het echt ook niet
Alleen als het om 1 spoor gaat. Als er 2 sporen liggen, dan komt de trein 999 van de 1000 keer uit dezelfde richting. Uitzonderingen zijn er mischien zoals werkverkeer in het midden van de nacht ofzo....

Bij het station is er idd twee richtingsverkeer mogelijk, maar daar moet je in OpenTTD soms mee oppassen. Ik zou beginnen de rails zo te configureren dat een terug-draai-loopje niet altijd mogelijk is maar dat treinen nog wel normaal een perron binnen kunnen rijden.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 7 april 2006 @ 22:57:52 #217
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_36753747
er zit ergens in de opties "reverse at end of line only", zet die eens uit.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_36755476
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 13:01 schreef Piles het volgende:

[..]

Wel als je alleen de Nederlanders telt
  zaterdag 8 april 2006 @ 13:05:22 #219
138800 compier
This is Spartaaaaaaaa
pi_36763406
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 00:12 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Wel als je alleen de Nederlanders telt
dan haal je misschien de 350 net
Mijn usericon is mede mogelijk gemaakt door wonderer.
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!
  maandag 10 april 2006 @ 17:03:51 #220
39338 poehej
Tukker in hart en nieren.
pi_36827484
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 13:01 schreef Piles het volgende:

[..]

welk dorp van 3500 inwoners heeft nou een treinstation dan
  maandag 10 april 2006 @ 18:27:10 #221
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36830021
Wat helemaal leuk is, soms heb je een stad van 4000 inwoners ofzo, en heb je 4 busstations en bij elk busstation staan 1000 mensen te wachten....
-
pi_36831198
Een nieuwe Integrated Nightly komt eraan van OpenTTD, met onderandere dit:
  • PBS - old code updated to r4341. Many thanks to Thief^ and Splatman.
  • TerraGenesis Perlin - total rewrite of landscape generation. Includes latest 09/04 coastline mod.
  • Speed Signs - sort your mainlines by the speed of the trains
  • 6 New Airports - multi-helipads, multi-runways, 2 long thin airports in both directions (N/S, W/E).
  • PNGload v11
  • Dither Desert/Rocks (in scenario generator)
  • More diesel smoke
  • Improved Acceleration
  • More Responsive Economy
  • Planeset v1.2 (r4303)

Meer info hier, waarschijnlijk morgennacht te downloaden.
  •   maandag 10 april 2006 @ 19:27:23 #223
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_36831949
    Die New Terrain op dat plaatjje, ik zie niets? Wat houdt het in?
      maandag 10 april 2006 @ 20:00:21 #224
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_36833233
    De Nightly builds zijn altijd wel leuk, maar ze veranderen erg vaak. Mijn server blijft draaien op de officiele versies van het spel.
    -
    pi_36845549
    quote:
    Op maandag 10 april 2006 19:27 schreef allardh het volgende:
    Die New Terrain op dat plaatjje, ik zie niets? Wat houdt het in?
    quote:
    Op maandag 10 april 2006 20:00 schreef maartena het volgende:
    De Nightly builds zijn altijd wel leuk, maar ze veranderen erg vaak. Mijn server blijft draaien op de officiele versies van het spel.
    Dit is niet een gewone nightly he Allerlei geweldige nieuwe functies in één pakket. Hoop dingen waar ik al lang op zit te wachten (pbs en 6 new airports vooral)
      dinsdag 11 april 2006 @ 03:29:06 #226
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_36845663
    Mischien moest ik maar eens twee servers gaan draaien
    -
    pi_36862130
    Wow vet dat dit spel nog steeds bestaat. Heb het jaren terug ook uren gespeeld, ik zal eens kijken of ik dat openttd aan de praat krijg.

Ik ben benieuwd!
    pi_36862639
    Shit, dit gaat weer vele uren spelen worden.
      woensdag 12 april 2006 @ 18:45:01 #229
    130426 armmoetzaaier
    ik type me suf
    pi_36895218
    ja erg he het is mij ook overkomen. verschikkelijk spel
    ik type ook mar wat
    pi_36941819
    Die Integrated Nightly is geweldig!

sorry voor de jpg

PBS! En nu ook het signal type menuutje dat je op de screenshot ziet, inclusief autocompletion

Nieuwe brugbouw-tool, waarmee je duidelijk kunt zien waar de brug komt en of het mogelijk is om daar te bouwen

Waypoints stats, zodat je kunt zien wat de drukste lijnen zijn en je netwerk beter maken met die info

Overigens vind ik die electric rails maar een functie van niks. Het ziet er gewoon niet uit (zie 1e screenshot). Verder is het alleen maar meer moeite, maar goed. Je moet wat voor realisme over hebben blijkbaar.
    pi_36946852
    Kun je nu ook al bruggen bouwen over seinen heen? Over schuine stukken rails nog niet neem ik aan?
    pi_36951015
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 10:50 schreef Piles het volgende:
    Kun je nu ook al bruggen bouwen over seinen heen? Over schuine stukken rails nog niet neem ik aan?
    Nee, beide niet. Daarvoor moeten we wachten op de 'new map engine', of iets dergelijks. Dat lees ik erg vaak op tt-forums. Zou een geweldige toevoeging zijn, tunnels bouwen neemt gewoon teveel ruimte in
      vrijdag 14 april 2006 @ 13:22:19 #233
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_36951798
    Ook jammer dat je geen signals in tunnels kan bouwen.
      vrijdag 14 april 2006 @ 17:38:47 #234
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_36959652
    Werken die PBS signalen nu ook als pre-signal? Ik bedoel, als ik een zootje van die PBSjes neerzet voor 4 perrons, waarop 4 treinen staan.... wacht de 5e trein dan netjes voor een pre-signal totdat er een perron vrij is?
    -
    pi_36959685
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 17:38 schreef maartena het volgende:
    Werken die PBS signalen nu ook als pre-signal? Ik bedoel, als ik een zootje van die PBSjes neerzet voor 4 perrons, waarop 4 treinen staan.... wacht de 5e trein dan netjes voor een pre-signal totdat er een perron vrij is?
    Dat werkte altijd al toch?
      vrijdag 14 april 2006 @ 17:44:50 #236
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_36959811
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 17:40 schreef Piles het volgende:
    Dat werkte altijd al toch?
    Ja, maar daarvoor moest je pre-signals neerzetten. Als je alleen gewone signalen gebruikt zal een 5e trein een perron kiezen, en vlak achter een andere trein blijven wachten, en daarmee word de kans op een opstopping groot. Met pre-signals kun je dat voorkomen, en blijft de trein netjes wachten voor een signaal voor de wissels voor het station.

Ik heb nog nooit met PBS gewerkt, en ik snap het idee volledig, maar vraag me alleen af wat er dus gebeurd bij PBS als alle perronnen vol zijn en er komt een trein aan.
    -
    pi_36960342
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 17:44 schreef maartena het volgende:
    Ik heb nog nooit met PBS gewerkt, en ik snap het idee volledig, maar vraag me alleen af wat er dus gebeurd bij PBS als alle perronnen vol zijn en er komt een trein aan.
    Zo ver ik weet wacht ie dan
    In mijn nightly iig (r3464)
    pi_36960369
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 17:44 schreef maartena het volgende:

[..]

Ze wachten op de goede plek
      vrijdag 14 april 2006 @ 18:18:37 #239
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_36960695
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 18:05 schreef Nevermind het volgende:
    Ze wachten op de goede plek
    [afbeelding]
    Stoompluimpjes bij de stilstaande treinen!

Maar niet bij de trein die voor het signaal staat?
    -
      vrijdag 14 april 2006 @ 18:20:29 #240
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_36960747
    Mijn server is *net* herstart naar 1950 trouwens.... 2051 was bereikt.
    -
    pi_36985684
    HELP

Ik denk doe eens gek Harrie en ga ook eens aan de OpenTTD

Mooi, lachen leuk enzo maaaaaaaaaaaar.................

Nu ben ik al 2 dagen bezig om die seinen enzo te begrijpen en ik kom er niet uit.

Het gaat me nu even niet over efficient ofzo alleen over die signalering.

Stel ff dat ik een station heb met 4 sporen dan zet ik pre-signaling dingen neer en dan gaat trein 1 naar spoor 1 en 2 naar 2 enz.

dan doe ik exit signal aan het einde van dat perron en als trein 1 vertrekt gaan bij alle sporen die lampen mooi op rood gaat goed alleen die blijven dus op rood lijkt het en dat is niet goed

Dan zet ik nog een sein neer een eindje NA het station, gaat de trein daar langs springen alle sporen weer op groen, MOOI dat werkt alleen als de 2de trein vertrekt dan blijft die andere op rood staan, die trein wacht en wacht en wacht.

Ik heb al meer dan 50 pagina's in het engels zitten lezen over die dingen en ik kom er NIET meer uit.

Kan iemand mij ff in normaal Nederlands voor een TTD leek uitleggen hoe die basis princiepes werken

Ik wil dus 1 richting treinen spoor aan en spoor afvoer en dat alles gewoon doorloopt bedoel ik dus.

Ik heb even een plaatje gemaakt om het misschien een beetje duidelijk te maken.

Wat moet ik nu bij elke letter en cijfer voor een sein neerzetten en welke moeten er nog meer bij ???

pi_36985896
    A= het eerste sein (geel bordje)
    1,2,3,4 = tweede sein (wit bordje)
    5,6,7,8 = normaal sein

Maar dit kun je toch gewoon namaken uit de OP
    pi_36986013
    quote:
    Op zaterdag 15 april 2006 18:20 schreef Piles het volgende:
    A= het eerste sein (geel bordje)
    1,2,3,4 = tweede sein (wit bordje)
    5,6,7,8 = normaal sein

Maar dit kun je toch gewoon namaken uit de OP
    Nee want dan stoppen die klote treinen op een bepaald moment allemaal
      zaterdag 15 april 2006 @ 18:29:23 #244
    65252 Bart
    pi_36986082
    sein 1 2 3 en 4 moeten two-way seinen zijn
    dit stond ook al in de OP:
    pi_36986196
    maar dat two way, wil dat zeggen dat die trein daar 2 richtingen op mag dan ???
    pi_36987111
    quote:
    Op zaterdag 15 april 2006 18:35 schreef Harrie het volgende:
    In principe wel, maar omdat er van de andere kant geen treinen aankomen (de rest is wel allemaal one-way), heb je dat probleem niet
    pi_36987519
    quote:
    Op zaterdag 15 april 2006 18:35 schreef Harrie het volgende:
    Ik heb met hetzelfde ook nog een tijdje problemen gehad, dat kun je een paar pagina's terug nog wel lezen. Maar de samenvatting: Bij two-way signalen kiest de trein voor het beschikbare signaal, bij one-way signalen kiest de trein voor de kortste route. Waarom is me nog steeds een raadsel, maar op plekken waar je treinen wilt laten KIEZEN bou je dus two-way signalen.

Voor de ingang van je station een entrysignal (één keer controlclick), one-way, bij elk perron een exitsignal (twee keer controlclick), two-way.
      zaterdag 15 april 2006 @ 22:18:07 #248
    65252 Bart
    pi_36991699
    het waarom is dat dit de makkelijkste manier was voor de programmeurs om deze feature te implementeren
    pi_37023852
    Oke oke het begint langzaam, ik bedoel heeeeeeeeeeeel langzaam aan te werken.

maar ik kom er nog niet helemaal uit wat die verschillende seinen nu allemaal precies doen.

Ik krijg het rollend en zonder botsingen enzo maar ik heb hem nog niet door, kan iemand dat ff verhelderen ???
    pi_37024621
    Omdat ik in een behulpzame bui ben. Even een volledig overzicht voor de duidelijkheid:

Dit zijn dus de typen signalen. Er is ook nog een pbs-signaal, maar die is niet in huidige versies van OpenTTD.

Het standaardsignaal zet je overal op je lijn neer, zodat treinen dicht achter elkaar aan kunnen rijden. Mocht je het nog niet weten, je kunt signalen makkelijk plaatsen door een signaal neer te zetten, en met de sign-tool vanaf die sign over de rails te slepen. Je kunt de afstand tussen je signs instellen bij Kies patches -> Constructie. Ik vind 2 altijd prettig werken.

Entrysignals en exitsignals horen bij elkaar. Je plaatst de entrysignal op de plek waar de treinen een keuze moeten maken. Deze is meestal one-way. De exitsignals zet je neer op elke keuzemogelijkheid. Bij stations dus voor elk perron, bij kruizingen na elke afslag. De exitsignals moeten two-way zijn, dat is drie posts hierboven uitgelegd. De trein kiest nu voor de eerst beschikbare exitsignal. Als alle exitsignals op rood staan, blijft de trein voor de entrysignal wachten tot er een plek vrij is.

Het combosignal wordt hieronder uitgelegd.

Station 1 heeft capaciteit voor twee treinen. De trein kiest het vrije perron.
    Station 2 heeft capaciteit voor meer treinen. De trein kiest het vrije perron indien mogelijk, als alles bezet is wacht het voor de entrysignal.
    Station 3 heeft capaciteit voor nog meer treinen, en er kunnen meerdere treinen vlak achter elkaar het station binnen. Als er een rechter perron beschikbaar is en als er geen trein op spoor A rijdt, staat combo 2 op groen. Als er een linker perron beschikbaar is en als er geen trein op spoor B rijdt, staat combo 1 op groen. Als één van de twee combosignalen op groen staat, staat de entrysignal ook op groen. Een trein remt af een paar tiles voor het einde van het station. Bij dit stations storen treinen die afremmen voor een perron het andere spoor niet.

Nog een ander punt, handig om te weten, is welke bochten het best zijn:

90 graden bochten zijn, behalve onrealistisch, ook bijzonder onpraktisch. De trein remt af tot 61 km/h, en pas als de trein de bocht door is accelereert die weer. Vermijd deze dus altijd, tenzij het niet anders kan of de bocht aan een onbelangrijk spoor zit. 88km/h bochtjes zijn meestal niet te vermijden, maar probeer als het kan de laatste bocht zoveel mogelijk gebruiken. Als de trein korter is dan de lengte van de bocht, blijft die op topsnelheid rijden. Makkelijk om te onthouden is dat een trein nooit meer dan één knik mag hebben om op topsnelheid te blijven.

In de verre toekomst komt de waarschijnlijk wel de mogelijkheid om signs op bruggen en in tunnels te bouwen (er is nu al een patch voor), maar bij de huidige versie kan dat niet. Om een druk netwerk toch snel te houden kun je voor tunnels/bruggen die langer zijn dan de trein zelf presignals gebruiken, zodat treinen niet hoeven te wachten door het gebrek aan signals.

Als je het spel snel en goed wil leren moet je het eens online proberen
    We zitten met een groepje FOK!kers vaak op maarten(a)'s server. Zie daarover meer in dit topic. We zijn meestal niet te beroerd om wat hulp te bieden, dus als je vragen hebt kom eens langs, dan kunnen we direct je vragen te beantwoorden door het je te laten zien.

[ Bericht 3% gewijzigd door Nevermind op 17-04-2006 05:01:06 ]
    pi_37030196
    Mooie post
    Is het niet wat voor in de OP?
    pi_37038088
    Die is al vrij lang he Misschien kunnen we een stukje in de FOK!Wiki reserveren voor TT-uitleg. Of een linkje in de OP naar die post ofzo.
    pi_37042767
    Idd goede post! Zeker Wiki/OP-waardig
    pi_37044079
    een TTD wiki.. leuk idee
    dag
    pi_37045799
    Zoiets als http://wiki.openttd.org/
    Maar hier kan ie wel tussen: http://wiki.fok.nl/index.php/Categorie:Games
    pi_37057850
    Mooie uitleg, vanavond eens uitgebreid wat gaan proberen en ik zal me wel eens online komen melden

TNX
    pi_37075283
    Ik ben bezig met een uitgebreide Wiki op de FOK!Wiki. Duurt alleen erg lang omdat ik nog nooit met wiki's gewerkt heb. Kan iemand "tractive effort, friction, air drag," voor me vertalen? Dat zijn de factoren waar de realistische acceleratie in OpenTTD en TTDPatch de acceleratie mee berekend
    pi_37075436
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 21:07 schreef Nevermind het volgende:
    "tractive effort, friction, air drag,"
    (Op)trekkracht, wrijving, luchtweerstand...
    Die 1e weet ik niet zeker
    pi_37075528
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 21:11 schreef MaxMark het volgende:

[..]

(Op)trekkracht, wrijving, luchtweerstand...
    Die 1e weet ik niet zeker
    Dank u
    Leuke aan een Wiki is dat iemand het wel wijzigt als het niet klopt
      dinsdag 18 april 2006 @ 21:20:05 #260
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_37075806
    Ik wil best meewerken aan die Wiki! Staat ie al ergens online?
    -
    pi_37075917
    Argh! Heb ik een extreme lap tekst aan Wikistukje, crasht Firefox Gelukkig had ik een groot stuk in kladblok staan, daar ga ik het nu wel in afmaken. Over een kwartiertje heb ik het hoofdstukje wel klaar maarten. Lijkt me verstandig om alle bouwtips op andere pagina's te zetten
      Lieve Belg dinsdag 18 april 2006 @ 21:24:40 #262
    86282 Jump
    [Belg.] Jump (de ~ (m.))
    pi_37075971
    Als je wilt mag je ook de OP eens een grote opkuisbeurt geven
      dinsdag 18 april 2006 @ 21:28:07 #263
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_37076086
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 21:24 schreef Jump het volgende:
    Als je wilt mag je ook de OP eens een grote opkuisbeurt geven
    Had ik maar een EDIT knopje op de OP.....
    -
    pi_37076455
    Oke, de eerste opzet staat hier: http://wiki.fok.nl/index.php/Transport_Tycoon
    Het is iets kleiner geworden dan ik wou, want ik ben een hoop tekst kwijtgeraakt. Maar met wat extra links op die pagina lijkt het me wel voldoende uitleg, toch? Ik bedenk me net dat er ook links moeten komen naar de topics hier.

Het is dus de bedoeling dat we onder "Handleidingen" stukken gaan maken over efficiėnte netwerken bouwen, hoe de tools werken, en eigenlijk alles wat handig is om te weten, zowel voor een beginner als voor een gevorderde. Ben benieuwd wat er van terecht komt
    pi_37076516
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 21:20 schreef maartena het volgende:
    Ik wil best meewerken aan die Wiki! Staat ie al ergens online?
    http://wiki.fok.nl/index.php/Transport_Tycoon

Ik had m nog niet gezien, dus http://wiki.fok.nl/index.php/TransportTycoon al gemaakt, maar die verwijst nu door
      Lieve Belg dinsdag 18 april 2006 @ 21:40:47 #266
    86282 Jump
    [Belg.] Jump (de ~ (m.))
    pi_37076597
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 21:28 schreef maartena het volgende:

[..]

Had ik maar een EDIT knopje op de OP.....
    Je kan het altijd mailen in txt ofzo, of wachten tot het volgende topic er is. Zal neit al te lang meer duren denk ik
      dinsdag 18 april 2006 @ 21:42:52 #267
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_37076692
    Ik heb de introductie lichtelijk aangepast. Laat me weten of dat zo goed is
    -
    pi_37077027
    Maarten, Jump, kunnen jullie me dit misschien uitleggen?
      dinsdag 18 april 2006 @ 22:03:20 #269
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_37077672
    Hmm, het werkt bij mij prima .
    pi_37077815
    Dan mag je even dit toevoegen:
    1-weg ivm layout-

Boven het "Links"-stukje

[ Bericht 65% gewijzigd door Nevermind op 18-04-2006 22:17:45 ]
    pi_37078330
    Layout-verneuker

Ik zal binnenkort ook eens even een stukje gaan toevoegen
      dinsdag 18 april 2006 @ 22:15:52 #272
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_37078379
    Ik had dat al gedaan, maar dan alleen met de laatste link. Zo is het inderdaad beter. Ik heb trouwens ook de inleiding nog iets veranderd, ik ben een klein beetje een taalpurist .

Edit: Ik zal eens iets met steden verwijderen proberen.
      dinsdag 18 april 2006 @ 22:15:56 #273
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_37078382
    En ik heb deel 9 maar weer weggehaald, want die is hetzelfde als het openttd server topic
    -
    pi_37078646
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 22:15 schreef maartena het volgende:
    En ik heb deel 9 maar weer weggehaald, want die is hetzelfde als het openttd server topic
    d'oh!

Ik wil beginnen met wat handleidingen schrijven, maar is het zoals ik het op deze manier gelinkt heb goed? Dat elk artikel met TTD begint? Als we veel artikelen krijgen moet het eens onderverdeeld worden in categorieėn, maar nu we nog niks hebben kan het wel in lijstformaat lijkt me

En hoe link je uit een 'onderliggende' pagina terug naar het hoofdartikel? Door
    1[[categorie:Transport Tycoon]]

toe te voegen misschien?
      dinsdag 18 april 2006 @ 22:23:00 #275
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_37078708
    Trouwens, moet ik termen in het Nederlands of in het Engelss erneer zetten?
    pi_37079656
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 22:23 schreef allardh het volgende:
    Trouwens, moet ik termen in het Nederlands of in het Engelss erneer zetten?
    Termen als PBS, presignals, etc. moeten in het engels lijkt me. Maar dingen als 'Terreinvorming' / 'Terraforming' of 'Bribe the local authority' / 'Koop de gemeenteraad om' zou ik dan wel in het nederlands laten. Ik denk dat mensen die nederlands als taal gebruiken in het spel dat doen omdat ze niet goed engels kunnen, of omdat ze dat prettiger vinden. De mensen die engels gebruiken spreken beide talen, dus zullen niet zoveel moeite hebben met vertalen.

maar dat is mijn mening
      dinsdag 18 april 2006 @ 22:48:47 #277
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_37079976
    Grmbll, net 20 minuten lang een tekst zitten te typen, was er iemand tegelijk met mij bezig . Ik zal eens kijken wat ik daar nog aan toe te voegen heb.

[ Bericht 9% gewijzigd door allardh op 18-04-2006 22:57:15 ]
      dinsdag 18 april 2006 @ 22:50:47 #278
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_37080071
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 22:42 schreef Nevermind het volgende:

[..]

Termen als PBS, presignals, etc. moeten in het engels lijkt me. Maar dingen als 'Terreinvorming' / 'Terraforming' of 'Bribe the local authority' / 'Koop de gemeenteraad om' zou ik dan wel in het nederlands laten. Ik denk dat mensen die nederlands als taal gebruiken in het spel dat doen omdat ze niet goed engels kunnen, of omdat ze dat prettiger vinden. De mensen die engels gebruiken spreken beide talen, dus zullen niet zoveel moeite hebben met vertalen.
    Ik voel me aangesproken!
    -
    pi_37080194
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 22:48 schreef allardh het volgende:
    Grmbll, net 20 minuten lang een tekst zitten te typen, was er iemand tegelijk met mij bezig . Ik zal eens kijken wat ik daar nog aan toe te voegen heb.
    Mijn nederige excuses
    maar het is wel compleet he ik bedenk me net dat steden ook erg blij worden van goede passagierslijnen

In het vervolg moeten we maar even aankondigen waar we mee bezig gaan

Bij categorie staat alleen de Games en GAM-categorie. Lijkt me niet dat ze daar allemaal bij moeten, of wel?

Ik ga nu met de signalenFAQ-bezig
      dinsdag 18 april 2006 @ 22:57:50 #280
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_37080406
    Ik heb nog een stuk toegevoegd, ik zal ook wel even toevoegen dat steden happy worden van passagierslijnen en goodslijnen.
    pi_37080522
    Misschien een onderrubriek TTD maken, met daarin alle artikelen?
      dinsdag 18 april 2006 @ 23:01:55 #282
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_37080584
    Toegevoegd over die passagierslijnen.
      Lieve Belg dinsdag 18 april 2006 @ 23:11:30 #283
    86282 Jump
    [Belg.] Jump (de ~ (m.))
    pi_37080982
    http://wiki.fok.nl/index.php/OP/TransportTycoon

Heb de OP ook op de wiki geplaatst
    pi_37081221
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 22:48 schreef allardh het volgende:
    Misschien handig dat iedereen even het artikel ververst, vlak voordat je gaat wijzigen. Dan is de kans erg klein dat het toch nog misgaat, en hoef je niet telkens af te spreken wie wat doet
      dinsdag 18 april 2006 @ 23:20:20 #285
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_37081378
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 23:16 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Misschien handig dat iedereen even het artikel ververst, vlak voordat je gaat wijzigen. Dan is de kans erg klein dat het toch nog misgaat, en hoef je niet telkens af te spreken wie wat doet
    Had ik wel gedaan, ik typt gewoon sloom .
    pi_37081731
    ik blijf die error reading registry melding krijgen
    I got soul, but I'm not a soldier
      dinsdag 18 april 2006 @ 23:34:02 #287
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_37081965
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 23:28 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
    ik blijf die error reading registry melding krijgen
    Het orgineel van Transport Tycoon Windows werkt ook niet onder Windows XP.

Je dient TTDPatch of OpenTTD erbij te installeren. Ik raad OpenTTD aan vanwege de multiplayer optie
    -
      dinsdag 18 april 2006 @ 23:48:36 #289
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_37082527
    Nu staat alles inderdaad onder games. Lijkt me niet goed .

[ Bericht 61% gewijzigd door allardh op 19-04-2006 18:40:11 ]
    pi_37083030
    quote:
    Op dinsdag 18 april 2006 23:00 schreef Piles het volgende:
    Misschien een onderrubriek TTD maken, met daarin alle artikelen?
    Wel een goed plan, maar nu lijken die TTD's voor de titels een beetje dom Is het mogelijk om pagina's te hernoemen?
    -edit- al gevonden
    pi_37089858
    Nu staat alles weer in GAM, dat is toch niet de bedoeling?
    pi_37090773
    zijn er verder nog ergens how-to's te vinden, bijvoorbeeld wat de meest rendabele lijn is (olie over een lange afstand ofzo?) of hoe je kan voorkomen dat op het station van je concurrend bij hetzelfde bos meer hout terecht komt dan op je eigen station, ofwel hoe kan je het best je station plaatsen?
    pi_37091066
    quote:
    Op woensdag 19 april 2006 11:44 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
    zijn er verder nog ergens how-to's te vinden, bijvoorbeeld wat de meest rendabele lijn is (olie over een lange afstand ofzo?) of hoe je kan voorkomen dat op het station van je concurrend bij hetzelfde bos meer hout terecht komt dan op je eigen station, ofwel hoe kan je het best je station plaatsen?
    Ik weet zo even geen adresjes.. Maar voor je eerste vraag zit een hele grafiek in TTD gebouwd, kijk maar bij grafieken -> ladingprijzen. Daaruit blijkt dus dat kolen het meest rendabel is over lange afstand. En het antwoord op je tweede vraag heeft alles met je rating te maken. Als die hoger is dan die van je concurrent krijg je (meer) lading. Je rating wordt bepaald door hoe vaak de lading van het station gehaald wordt.
    pi_37091804
    quote:
    Op woensdag 19 april 2006 11:54 schreef Nevermind het volgende:
    En het antwoord op je tweede vraag heeft alles met je rating te maken. Als die hoger is dan die van je concurrent krijg je (meer) lading. Je rating wordt bepaald door hoe vaak de lading van het station gehaald wordt.
    Ok, thnx, kan je die rating ook ergens zien? Dan zal de waardering van een stadje ook te maken hebben met hoeveel pasagiers je krijgt enzo. Goods vanaf een fabriek is volgens mij ook een beetje bullshit. Dan moet je een stationnetje bouwen ergens waar het goods accepteerd en als dat niet meer zo is, heb je pech.
      woensdag 19 april 2006 @ 13:14:07 #295
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_37093067
    Klik op het station en dan onderaan op Ratings.
    Goods vanaf een fabriek leveren veel geld op! Je moet in het begin even kijken of het Goods blijf accepteren, maar de stad zal er door groeien en dan werkt het prima.
    De waardering van de stad heft volgens mij niets te maken met hoeveel passagiers er komen. Het ligt net zoals bij alle andere dingen aan de rating van je station.
    pi_37245239
    Begint nu langzaam aan zeker een duidelijke vorm te krijgen tussendoor veel zitten klooien maar toch weer een paar vraagjes

Hoe krijg ik het klaar om 2 sporen naast elkaar te gooien en dat ze niet allemaal hetzelfde spoor kiezen ? als er dan een trein kapot is dan heb je het probleem dat ze allemaal achter elkaar staan te wachten en dat kan NOOIT de bedoeling zijn

dan wil ik graag weten hoeveel van die Depot dingen ik moet plaatsen en waar ik ze het beste neer kan zetten.

en is het voor de Euri's interessanter om bijv kolen heel de map over te laten rijden of ze bij een dichter in de buurt gelegen energie centrale neer planten ???
      maandag 24 april 2006 @ 18:17:27 #297
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_37251396
    Hoe verder weg hoe beter bij kolen. Andere twee vragen wacht ik ook even af, want daar zit ik ook vaak mee te stuntelen.
      maandag 24 april 2006 @ 18:44:40 #298
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_37252142
    Over depots:

Ik bouw mijn depots altijd zo:

Op deze wijze kunnen treinen van en naar het depot gaan, zonder dat ze de overige treinen op de hoofdlijn dwarszitten. Met de "realistic acceleration" patch aangezet rijden alle treinen een stuk realistischer (o.a. veel sneller een heuvel op), maar ze gaan slechts met 61 km/u in en uit depots.

Als je nu een stel T.I.M. treinen hebt die met 230 km/u over je spoor razen, dan wil je niet dat ze moeten gaan zitten wachten op een trein die met 61 km/u op z'n dooie gemak een depot binnenrijdt. Op bovenstaande manier zal een trein op maximumsnelheid het zijspoor kiezen, en het doorgaande verkeer op je lijn ondervind geen last. Ook zal de trein op een veel hogere snelheid weer invoegen op de hoofdlijn.

Wat betrefd dubbele lijnen: Volgens mij is dat alleen echt goed mogelijk met Path Based Signaling (komt in de volgende versie van OpenTTD) en wissels op je lijnen. Ik zet zelf altijd breakdowns helemaal uit, dus ik heb er geen last van
    -
      maandag 24 april 2006 @ 22:06:18 #299
    60994 allardh
    Carpe diem
    pi_37260421
    Breakdowns zijn vreselijk, om de zoveel seconden gaat er wel wat kapot. Meteen uitgezet.
    pi_37261505
    quote:
    Op maandag 24 april 2006 14:59 schreef Harrie het volgende:

Hoe krijg ik het klaar om 2 sporen naast elkaar te gooien en dat ze niet allemaal hetzelfde spoor kiezen ? als er dan een trein kapot is dan heb je het probleem dat ze allemaal achter elkaar staan te wachten en dat kan NOOIT de bedoeling zijn
    Zoals maarten al zegt, je kan het alleen 'perfect' krijgen met pbs. Wat je wel kunt doen is met waypoints werken (dit knopje: ). Je kunt daarmee een heel efficiėnt netwerk bouwen met dubbele sporen, maar het kost een hoop moeite.

De #openttdcoop heeft wat documenten met handige tips. Het kan zijn dat dat iets boven je pet gaat, aangezien je net bent begonnen met TTD, maar misschien heb je er wat aan

-edit-
    Deze site biedt ook een hoop tips, aanrader!

[ Bericht 6% gewijzigd door Nevermind op 24-04-2006 22:40:20 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')