ik ben blij voor jequote:ik herken me echter noch in het hoogebegaafde, noch in het depressieve.
je moet het koesteren wanneer je er goed mee om kunt gaan. zonder die controle heb je er eigenlijk helemaal niets aan. ik ben zelf ook hoger begaafd dan de gemiddelde mens (ik gebruik liever deze term), maar ik kan niet met mijn hoger begaafdheid omgaan. ik leid al 3 jaar aan onderpresteren en dat ben ik echt beu. liever gemiddeld van verstand dan weten dat je het moet kunnen en het niet waar kunnen maken...quote:op zondag 26 februari 2006 15:15 schreef ikiskoel het volgende:
ik kan me voorstellen dat je problemen hebt met je hoogbegaafdheid, maar is dat juist niet iets waar je trots op mag zijn en wat je moet koesteren? of zeg ik nu iets geks...
dat heb ik dus ook. niet dat ik mezelf zo goed vind, maar ik zou graag mensen willen ontmoeten met wie ik meer op 1 lijn zit i.p.v. me aan ze te ergeren ... (omdat het bijv. oppervlakkig gedoe is)quote:op zondag 26 februari 2006 15:34 schreef jehovaguerilla het volgende:
bijv. het buiten de groep vallen. ik ben iemand die ook te veel en te diep over alles nadenkt waardoor alles vanzelf iets farce-achtigs krijgt.
ik vind mensen over het algemeen ook zo ontzettend basic.
mensa al geprobeerd?quote:op zondag 26 februari 2006 15:40 schreef kloontje_ het volgende:
[..]
dat heb ik dus ook. niet dat ik mezelf zo goed vind, maar ik zou graag mensen willen ontmoeten met wie ik meer op 1 lijn zit i.p.v. me aan ze te ergeren ... (omdat het bijv. oppervlakkig gedoe is)
www.mensa.nl bedoel je?quote:
goed punt, maar dat is wel moeilijk. ik ben er immers van overtuigd dat hoofbegaafdheid indirect depressiviteit heeft mede-veroorzaakt, en ik heb het idee dat ik eerst precies moet analyseren waar het fout is gegaan, om dan te kunnen bepalen wat ik anders moet gaan doen.quote:op zondag 26 februari 2006 15:20 schreef thaleia het volgende:
conclusie, wat mij betreft: als er al een link bestaat tussen hoogbegaafdheid en depressiviteit is dat een heel minieme, en wie zich op die relatie focust zakt alleen maar verder in zijn depressiviteit. wil je je beter gaan voelen, dan raad ik je aan niet meer te focussen op de automatische link die jij legt tussen de twee verschijnselen, en je te richten op strategieen om uit je depressiviteit te komen. want hoe hoogbegaafd iemand ook mag zijn, een simpel iets als sporten in de frisse lucht helpt voor iedereen.
sta je wel in contact met je gevoel?quote:op zondag 26 februari 2006 15:49 schreef omnifacer het volgende:
helaas heb ik de neiging om altijd alles te analyseren,
volledig mee eens. ik durf het nooit te koesteren, want in nederland heerst echt die cultuur van dat maaiveld, enzo. ik heb wel eens het idee dat anderen het makkelijker accepteren wanneer je faalt dan wanneer je succes hebt.quote:op zondag 26 februari 2006 15:23 schreef joupee het volgende:
[..]
je moet het koesteren wanneer je er goed mee om kunt gaan. zonder die controle heb je er eigenlijk helemaal niets aan. ik ben zelf ook hoger begaafd dan de gemiddelde mens (ik gebruik liever deze term), maar ik kan niet met mijn hoger begaafdheid omgaan. ik leid al 3 jaar aan onderpresteren en dat ben ik echt beu. liever gemiddeld van verstand dan weten dat je het moet kunnen en het niet waar kunnen maken...
zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...quote:op zondag 26 februari 2006 15:40 schreef m.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
vooral op school datgene moeten leren wat je al kan, lezen schrijven en rekenen kon ik al voor groep drie. ik heb vaak moeite om contact te leggen met mensen, juist omdat het niveau zo verschilt. ik heb een aantal goede vrienden waarmee ik op niveau kan praten maar deze mensen ken ik stuk voor stuk al heel lang.
op lagere en middelbare school werd ik amper tot niet gestimuleerd, en haalde net de havo omdat de onderwerpen me echt niet interesseerden, en zo werd het ook erg moeilijk voor me om een vervolgopleiding te gaan doen, ik wist niet wat ik leuk vond.
inmiddels ben ik al bijna 4 jaar van de middelbare school af, en ik ben elk jaar een nieuwe opleiding begonnen. soms interesseerde me het niet, maar meestal kon ik geen connectie vinden in de klas en zat ik na een half jaar nog alleen in de aula mijn bammetjes te veroberen.
nu zit ik op een particuliere opleiding, waar ik niet gewoon een nummer ben maar waar goed op me gelet wordt, omdat ik maar havo heb gedaan is het hbo, en theoretisch kan ik het niveau goed aan, maar ik heb vaak last van 'angsten'. er zijn dagen dat ik bijvoorbeeld, zonder overigens duidelijk aanwijsbare reden, mijn bed niet uitdurf.
bij ons op school kennen ze het traject-op-maat project en daarmee willen ze de slimmere leerlingen regulieren lessen laten missen door ze iets aan te bieden wat wel hun interesse wekt. ik heb 1 jaar mogen meedoen, vervolgens vonden ze mijn cijfers te slecht om me door te laten gaan en het jaar erop blijf ik zitten. ik zou dat als een teken aan de wand zien, maar wat doet mijn school:quote:op zondag 26 februari 2006 15:55 schreef omnifacer het volgende:
[..]
volledig mee eens. ik durf het nooit te koesteren, want in nederland heerst echt die cultuur van dat maaiveld, enzo. ik heb wel eens het idee dat anderen het makkelijker accepteren wanneer je faalt dan wanneer je succes hebt.
een samenleving die zijn hoogbegaafden op een juiste manier behandelt kan daar zo veel profijt van hebben, zo veel creativiteit terugverwachten waar problemen mee opgelost kunnen worden vanuit een heel ander perspectief... nu staat hoogbegaafdheid bijna synoniem voor onderpresteren, waarmee een kennispotentieel onbenut blijft, en, heb ik het idee, soms zelfs genegeerd door instituties als het onderwijs...
vind jij dat gevoel ook zo verschrikkelijk? ik heb dat zo vaak gevoeld he, was ik maar normaal, dan had ik dat gezeik niet.quote:op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef misscleo het volgende:
ik zou dan ook veel liever normaal geweest zijn.
op mijn basisschool stimuleerden ze juist het vooruitwerken in de lagere klassen. ze stelden ook aan mijn ouders voor om mij een klas over te laten slaan, maar mijn ouders dachten dat dat niet goed voor mijn ontwikkeling als kind zou zijn. het gevolg was dat ik in groep 3 al bezig was met stof die in groep 5 behandeld werd. vervolgens heb ik dat tot eind groep 5 volgehouden en was ik toen halfverwege de stof van groep 8. in groep 6, 7 en 8 heb ik uit mijn neus lopen eten, omdat ik gewoon niet verder kon. nooit ook maar 1 boek hoeven open doen, ook niet in de 1e en 2e van de middelbare school, maar dat veranderde in de 3e. en juist op dat moment, als je het nodig hebt om in de boeken te kijken, dan kom je jezelf tegen. je weet niet hoe je moet beginnen, waar je moet beginnen. en op die resultaten word je veroordeeld.quote:op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef omnifacer het volgende:
[..]
zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...
zo dom is dat he, ah man toch, ik kan me daar echt woest om maken. je zit in een dalende lijn, en school verergert het alleen maar. die sukkels hebben hun sociaal-emotionele omgangsvormen uit een boekje gehaald, en elke afwijking wordt genegeerd, onder het tapijt geschoven, je kent het wel.quote:op zondag 26 februari 2006 16:09 schreef joupee het volgende:
[..]
bij ons op school kennen ze het traject-op-maat project en daarmee willen ze de slimmere leerlingen regulieren lessen laten missen door ze iets aan te bieden wat wel hun interesse wekt. ik heb 1 jaar mogen meedoen, vervolgens vonden ze mijn cijfers te slecht om me door te laten gaan en het jaar erop blijf ik zitten. ik zou dat als een teken aan de wand zien, maar wat doet mijn school:
je bent blijven zitten, je bent dus niet slim genoeg, dus je mag ook dit jaar niet meedoen aan het project. ik voel me nu ook genegeerd door school. het feit dat ik bleef zitten kwam juist doordat ik te weinig interesse voor de stof had. ik heb dan ook gevraagd waarom ze dat project nu eigenlijk hebben en ik wacht nog steeds op antwoord...
* joupee sluit zich hier volledig bij aanquote:op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef misscleo het volgende:
ik vraag me regelmatig af hoe ik het moet koesteren hoor. het gevoel da je nergens bijhoort, het moeilijk contact vinden met anderen, het buitengesloten worden omdat je andere interesses hebt... of inderdaad arrogant gevonden worden omdat je ergens iets van weet. nee sorry, daar zit ik niet op te wachten. ik zou dan ook veel liever normaal geweest zijn. al zou ik dan ook weer enorm veel gemist hebben in het leven. de nieuwsgierigheid en leergierigheid naar alles is gewoon grandioos. soms teveel overig....
ik heb er op school ook activiteiten bijgenomen, ik doe heel veel voor de leerlingenvereniging en we hebben sinds dit jaar ook een debat-team opgericht. ik verveel me nu niet meer op school en de lessen.. ja de lessen, die blijven hetzelfde.. leraren zijn zelfs zo dom om dezelfde toetsen te geven. ik heb juist de behoefte aan afwisseling. ik heb het geluk gehad dat in de klas waar ik nu in zit 2 jongens zitten, die dezelfde problemen hebben. daar heb ik wel veel aan. wel lastig voor de leraren, omdat we elkaars denkwijzen aanvullen en combineren, waardoor we vaak te diep gaan voor de docent. vervelend voor ons, omdat we geen antwoord krijgen op de vragen die we hebben...quote:op zondag 26 februari 2006 16:17 schreef omnifacer het volgende:
[..]
zo dom is dat he, ah man toch, ik kan me daar echt woest om maken. je zit in een dalende lijn, en school verergert het alleen maar. die sukkels hebben hun sociaal-emotionele omgangsvormen uit een boekje gehaald, en elke afwijking wordt genegeerd, onder het tapijt geschoven, je kent het wel.
bovendien, is blijven zitten een oplossing? nee! je hebt uitdaging nodig, om goed te presteren. denken ze dat je die haalt uit alles opnieuw doen, ofzo? tuurlijk niet! hadden ze je geen taak kunnen geven voor in de zomer, om die vakken die je niet gehaald had alsnog een keer te doen?sukkels. je moet dit echt niet pikken hoor, actie! ga een gesprek aan met het schoolhoofd! je moet het er echt niet bij laten zitten!
ja, op school is er veel begrip voor mijn situatie, en ik heb daar ook (net als de rest van de school overigens) een persoonlijke coach, die je studievoortgang in de gaten houdt en waarmee ik om de zoveel tijd (meestal een maandje ofzo) eens even bijpraat.quote:op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef omnifacer het volgende:
[..]
zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...
he maar die angsten joh, dat niet uit bed durven, dat heb ik ook man, en ik weet van mezelf hoe diep ik zat toen ik deze ontwikkelde. daarom vraag ik me af of t geen tijd wordt voor jou om actie te ondernemen?
ja dat ken ik. falen is extra erg want mensen verwachten meer van je. ik hed dus ook faalangst. en doordat ik faalangst heb durf ik eigenlijk nergens aan te beginnen en voel ik me vaak erg nutteloos omdat je dan bij voorbaat al gefaald hebt!quote:op zondag 26 februari 2006 16:10 schreef omnifacer het volgende:
[..]
vind jij dat gevoel ook zo verschrikkelijk? ik heb dat zo vaak gevoeld he, was ik maar normaal, dan had ik dat gezeik niet.
zo kut he... als klasgenootje een 4 haalde had hij er in ieder geval zijn best voor gedaan, maar ik moest me schamen, want je bent toch hoogbegaafd?. als dat maar vaak genoeg gezegd wordt en public in de klas, op feestjes door ooms die je eigenlijk toch al niet moet, door klasgenoten, etc., ga je erin geloven.
ik ben dus presteren als noodzaak voor persoonlijke waardering vergaren gaan zien, op elk vlak. voetballen, studie, maar ook op de meest belachelijke manieren. het meeste kunnen zuipen bijvoorbeeld... op een gegeven moment wordt presteren ook een vereiste voor zelfwaardering. en als dat presteren dan niet lukt, voel je je een mislukkeling.
ziehier de link tussen depressie en hoogbegaafdheid![]()
voor depressieve hbers is er nog minder hulp. want psychologen begrijpen ze niet.quote:op zondag 26 februari 2006 16:17 schreef baloetjuh het volgende:
misschien een verkeerde vraag in het goede topic.
maar voor de mensen die depressief zijn.
vooral dan de gene die hulp krijgen voor hun depressie.
vinden jullie dat er genoeg hulp is, en dat die hulp daadwerkelijk echt helpt.
zo ja waarom en zo nee ook waarom?
hier probeer ik al een tijdje achter te komen.
communiceren lukt de laatste tijd steeds beterquote:op zondag 26 februari 2006 16:41 schreef 50 het volgende:
skills die een hoog begaafd iemand volgensmij moet ontwikkellen is het kunnen inschatten van zijn omgeving en zijn ideeën op dat niveau presenteren. als ik in een bar of bij dansles tegen een vmbo meisje loop te ouwehoeren moet ik me aanpassen naar haar woordenschat, taalgebruik, denkwereld, maar eenmaal gedaan kan je ondanks het verschil hele leuke gesprekken hebben. je zal ipv op de achtergrond te blijven hangen discussies moeten leiden. iemand die leidt zal automatisch geaccepteerd, uitgedaagd en gerespecteerd worden.
exactly. het is belangrijk om te leren je niks aan te trekken van wat mensen verwachten, en bij te stellen wat je van jezelf verwacht. je moet doen waar je happy van wordt, niet waar anderen happy van worden.quote:op zondag 26 februari 2006 16:37 schreef misscleo het volgende:
[..]
ja dat ken ik. falen is extra erg want mensen verwachten meer van je. ik hed dus ook faalangst. en doordat ik faalangst heb durf ik eigenlijk nergens aan te beginnen en voel ik me vaak erg nutteloos omdat je dan bij voorbaat al gefaald hebt!
in principe ben ik het eens met wat je zegt, ware het niet dat één van de kenmerken (volgens mij, aangezien ik zo snel even geen onderzoek ernaar kan vinden) van hoogbegaafdheid de neiging om als zelfverdedigingsmechanisme te gaan rationaliseren is.quote:op zondag 26 februari 2006 16:33 schreef moonah het volgende:
ah, vooralsnog verloopt dit topic zoals ik had gedacht!
klagen, anderen de schuld geven (school) en elkaar bevestigen in de herkenning. niets mis met lotgenotencontact hoor. maar mag ik eea even relativeren?
iedereen in het leven krijgt te maken met tegenslag en nare dingen. de een omdat hij rood haar heeft, de ander omdat hij verkracht is op al dan niet jonge leeftijd. een volgende kan de dood van een geliefde niet goed verwerken en nummer 4 is hoogbegaafd en voelt zich anders. weer een ander raakt depressief omdat hij geen geliefde kan vinden en 'een slechte jeugd' staat zo'n beetje nummer één. kortom: ieder krijgt zijn/ haar portie ellende in het leven.
de kunst is te leren omgaan met tegenslag en trouw te blijven aan jezelf. depressies worden in het algemeen veroorzaakt door niet (adequaat) uiten van emoties. ik laat de puur klinische depressies even buiten beschouwing. wijzen naar anderen en naar de buitenwereld heeft weinig zin. de wereld draait gewoon door hoor, ondanks jouw ellendige gevoelens. go with the flow en vind je eigen draai. steek de hand in eigen boezem en kijk wat jíj aan je gedrag/ omgaan met je gevoelens kunt veranderen. wil je niet veranderen? dan voel je je kennelijk nog niet ellendig genoeg.
en fyi ik heb dus ook mijn portie gehad die zich heeft geuit in o.a. depressies.![]()
wat dat betrefd is een personalcoach geen gek idee. iemand die bij alles wat je doet vraagt wat je er nu eigenlijk mee wil bereiken en met jouw persoonlijke doelen voor de week/maand defineert.quote:exactly. het is belangrijk om te leren je niks aan te trekken van wat mensen verwachten, en bij te stellen wat je van jezelf verwacht. je moet doen waar je happy van wordt, niet waar anderen happy van worden.
je geeft hier niet echt een probleem aan. een docent kan je op zijn of haar vakgebied zoveel en gedetailleerd vragen als je wil. mijn ervaring met docenten is dat ze altijd tijd hebben/maken voor een geïnteresseerde student/scholier en mochten ze iets niet weten, dan weten ze iig waar je het antwoord vandaan kan halen.quote:communiceren lukt de laatste tijd steeds beter en ik ervaar dat ook als een punt waardoor ik het een stukje beter naar mijn zin heb op school nu. maar hoe moet ik dan de discussie met mijn docent inschatten? ik verwacht eigenlijk van een docent dat hij bekwaam is in zijn vak, anders hoor je toch niet voor een vwo 5 klas te staan? zelfde geldt voor de schoolleiding..
heeft iemand daar misschien tips voor, zodat ik daarmee aan de slag kan gaan..?
dat probleem werd al eerder in dit topic aangekaartquote:op zondag 26 februari 2006 16:59 schreef 50 het volgende:
[..]
je geeft hier niet echt een probleem aan. een docent kan je op zijn of haar vakgebied zoveel en gedetailleerd vragen als je wil. mijn ervaring met docenten is dat ze altijd tijd hebben/maken voor een geïnteresseerde student/scholier en mochten ze iets niet weten, dan weten ze iig waar je het antwoord vandaan kan halen.
op persoonlijk vlak zijn het verder gewoon mensen
daar ben ik ook mee opgehouden inderdaad. maar toch heb je verwachtingen aan jezelf. je wilt iets doen, je wilt iets kunnen!! voor mijzelf heb ik gefaald, dat gevoel heb ik de laatste tijd steeds meer, omdat ik vmbo gedaan heb. ik weet dat ik daar redenen voor had, maar zijn die redenen wel juist geweest? eigenlijk is het gewoon enorm dom geweest. ik had nu hbo of universiteit kunnen doen! maar nee, ik ben aan het werk....quote:op zondag 26 februari 2006 16:51 schreef toeps het volgende:
[..]
exactly. het is belangrijk om te leren je niks aan te trekken van wat mensen verwachten, en bij te stellen wat je van jezelf verwacht. je moet doen waar je happy van wordt, niet waar anderen happy van worden.
tja, geen idee, vond docenten op persoonlijk vlak niet echt interessant, genoeg leuke meiden in de klas namelijkquote:dat probleem werd al eerder in dit topic aangekaart
ze negeren mijn interesse op sommige gebieden.. en dat vind ik niet prettig, ik voel me genegeerd.
en dus vroeg ik naar tips omtrent deze problemen. omdat die deels ook in de communicatieve vaardigheden zouden kunnen liggen..
hoe zou de samenleving de hoogbegaafden moeten behandelen volgens jou dan? vaak is het probleem dat het wederzijds respect ontbreekt. de hoogbegaafde denkt vaak dat ie meer is dan de middelmaat, voelt dat ie zich moet confirmeren, en de middelbegaafde kijkt teveel op naar de hoogbegaafde, voelt zich minderwaardig etc. in dat soort gevallen moet vooral de hoogbegaafde zich soms een beetje confirmeren, want in werk en studiesituaties komt het nou eenmaal vaak voor dat er verschillen in intelligentie zijn, ook als er niemand hoogbegaafd is. dus er zal van beide kanten een handreiking moeten komen zodat je met elkaar kunt samenwerken, en je niet jezelf buiten gaat sluiten van de groep.quote:op zondag 26 februari 2006 15:55 schreef omnifacer het volgende:
[..]
volledig mee eens. ik durf het nooit te koesteren, want in nederland heerst echt die cultuur van dat maaiveld, enzo. ik heb wel eens het idee dat anderen het makkelijker accepteren wanneer je faalt dan wanneer je succes hebt.
een samenleving die zijn hoogbegaafden op een juiste manier behandelt kan daar zo veel profijt van hebben, zo veel creativiteit terugverwachten waar problemen mee opgelost kunnen worden vanuit een heel ander perspectief... nu staat hoogbegaafdheid bijna synoniem voor onderpresteren, waarmee een kennispotentieel onbenut blijft, en, heb ik het idee, soms zelfs genegeerd door instituties als het onderwijs...
heel veel mensen, ook niet "hb'ers " gebruiken rationalisaties om hun gevoel te onderdrukken. en in contact raken met je gevoel valt heel goed te leren.quote:op zondag 26 februari 2006 16:53 schreef raistlin6 het volgende:
in principe ben ik het eens met wat je zegt, ware het niet dat één van de kenmerken (volgens mij, aangezien ik zo snel even geen onderzoek ernaar kan vinden) van hoogbegaafdheid de neiging om als zelfverdedigingsmechanisme te gaan rationaliseren is.
wat, zo moge duidelijk zijn, een adequate wijze van het uiten van emoties in de weg staat.
willen ligt imo aan de basis van kunnen. jezelf bewust zijn van je gedragspatronen is een eerste stap op weg naar verandering.quote:maar hoe groot is de afstand tussen iets willen en kunnen veranderen?
wat is daar ironisch aan dan? wordt een hoogbegaafd iemand geacht dat beter te kunnen dan een normaal mens, ofzo?quote:op zondag 26 februari 2006 16:50 schreef zyggie het volgende:
ironisch dat een hoogbegaafde zich niet kan aanpassen en juist depressief wordt. hier zit een andere gedragstoornis achter dan hoogbegaafdheid. ik heb in ieder geval nergens last van.![]()
dit topic.quote:op zondag 26 februari 2006 17:11 schreef moonah het volgende:
en omnifacer, ik vind het onzin om de schuld bij school te leggen. ik ben even op zoek naar een discussie in nws die gaat over het verzwaren van het basisonderwijs.
ik ben nu 21 en na 4 jaar "verspild" te hebben zit ik nu op het hbo. verspild tussen aanhalingstekens, want in die jaren heb ik erg veel geleerd over mezelf. mijn vriend is 24 en heeft nog niet eens de middelbare school afgemaakt, door faalangst. geeft niks.quote:op zondag 26 februari 2006 17:07 schreef misscleo het volgende:
[..]
daar ben ik ook mee opgehouden inderdaad. maar toch heb je verwachtingen aan jezelf. je wilt iets doen, je wilt iets kunnen!! voor mijzelf heb ik gefaald, dat gevoel heb ik de laatste tijd steeds meer, omdat ik vmbo gedaan heb. ik weet dat ik daar redenen voor had, maar zijn die redenen wel juist geweest? eigenlijk is het gewoon enorm dom geweest. ik had nu hbo of universiteit kunnen doen! maar nee, ik ben aan het werk....
om dit gevoel weg te nemen ga ik binnenkort wel weer aan een studie(tje) beginnen. naast mijn werk dus. ik kan niet stoppen aangezien ik op mezelf woon en studiefinanciering niet genoeg is...
klopt.quote:op zondag 26 februari 2006 17:11 schreef moonah het volgende:
soms moet je zo diep in de put geraken, dat je op de bodem belandt en weer vaste grond onder je voeten hebt om je af te zetten op weg naar boven.
dat mag jij vinden, mijn ervaring is helemaal anders. als je mijn eerdere posts leest kun je ook zien dat ik de schuld niet 100% bij het onderwijs leg, maar dat het een combinatie is tussen eigen gebrek aan veerkracht en onderwijs wat totaal niet op maat is.quote:en omnifacer, ik vind het onzin om de schuld bij school te leggen. ik ben even op zoek naar een discussie in nws die gaat over het verzwaren van het basisonderwijs.
slachtofferhouding.quote:op zondag 26 februari 2006 17:15 schreef zyggie het volgende:
dit riekt naar zelfmedelijden veroorzaakt door het eigen falen, waarbij tegelijkertijd de maatschappij, de opleidingen en de middelmatige groep de schuld krijgt.
ik ga sinds 2 jaar 3 keer per week naar een remedial teacher, maar die stimuleert mij alleen in het leren en het omgaan met mijn begaafdheid.. dat helpt welquote:op zondag 26 februari 2006 17:14 schreef omnifacer het volgende:
@joupee: kijk uit. ik ben vrij rancuneus, dus als ik merkte dat een leraar minder wist dan ik, primitief gezegd dat ik hem kon hebben, en hij zette me een keer voor lul in de klas, dan gingen alle remmen los en zette ik het zo iemand keihard betaald. dat werkt niet, want dan krijg je een machtsstrijd en leer je niks meer. mijn advies is dus: hou je een beetje op de vlakte. zoek inderdaad iemand, een soort coach ofzo, die je adviseert in dit soort dingen. gewoon een keer in de week even een minuut of 15 even overleggen, eventueel stoom afblazen, voor de rest niet te veel van voorstellen...
ah, ik ben bijna 21! maar goed, lichamelijk kan ik het niet aan om en een fulltime opleiding en een baan te hebben. momenteel werk ik 20 uur per week. dat is haalbaar. werk ik mer, dan ben ik lichamelijk helemaal uitgeput, ook al is het een uurtje per dag. dat is erg frustrerend trouwens. maar ik heb me erbij neergelegd. ik hoop alleen wel dat als ik zometeen met mijn cursus begin ik niet ook uitgeput raak...quote:op zondag 26 februari 2006 17:21 schreef toeps het volgende:
[..]
trouwens, ik woon ook op mezelf en ik heb stufi. basis, aanvullend en lening. verder werk ik een bijbaantje. het is erg druk maar wel te doen. da's dan weer een voordeel van hoogbegaafdheid, dat je minder tijd aan school hoeft te besteden dus kan werken.
uiteindelijk moet je toch op een plek terecht komen waar mensen zitten 'op jouw niveau'. aangezien je in alles geïnteresseerd bent: ga het moeilijkst mogelijke studeren (ik denk dat dat overeenkomt met wiskunde of theoretische natuurkunde.)quote:op zondag 26 februari 2006 15:02 schreef omnifacer het volgende:
maar wat is nou je probleem man?
door mijn hoogbegaafdheid heb ik een hoop problemen gehad, die uiteindelijk uitgemond zijn in een depressie. de problemen spelen zich op elk gebied af.overal ben je anders, denk je anders, voel je je niet als een onderdeel van de groep maar als ´anders´, uiteindelijk resulterend in jezelf een buitenbeentje volgen. dit overkomt me overal: op de sportschool, studie, voetbalvereniging, tussen vrienden, etc.
kritisch zijn op jezelf kan je aan werken. met argumenten als: "ik doe gvd al mn hele leven mn best, ik ga nu een half jaar bier drinken" moet je jezelf overtuigen.quote:relaties zijn per definitie problematisch, omdat ik altijd veel kritischer ben op mezelf en de ander als partners. ook bij vriendschappen is dit vaak een probleem.
eigenlijk hetzelfde als hierboven. je moet voor jezelf rechtvaardigen dat je niet altijd presteert. het belangrijkst is dat je gelukkig bent met jezelf. gun jezelf lol.quote:omdat je perfectionist bent leg je jezelf erg veel druk op. ik moet van mezelf niet afstuderen, maar binnen 4 jaar afstuderen, eigenlijk cum laude. wanneer ik er niet in slaag door mezelf gestelde doelen te halen, ga ik nog hogere doelen stellen om dit te compenseren. dit leidt ertoe dat ik mezelf belachelijke doelen ga stellen, deze niet haal, en mezelf dan een fluim ga vinden, funest voor je zelfbeeld.
jezelf aanpassen moet tot zekere hoogte. als je gelijk hebt, moet je gewoon je bek open trekken. niet altijd, dan ben je weer bijdehand. je hebt veel interesses, dus ben je geïnteresseerd in bv hobbies van mensen. mensen willen altijd over hun dingen praten, dus praat daarover met hen. zo leer je zelf iets over die hobby (je hang naar kennis wordt bevredigd), heb je sociaal contact (mooi) en ben je veelzijdiger bezig.quote:doordat de maatschappij is gebaseerd op de meerderheid van middelbegaafden moet ik me vaak conformeren aan de wil van de middelbegaafde, die meestal stukken minder doordacht, creatief en origineel is. de middelmaat regeert, waardoor je jezelf altijd anders moet voordoen dan je bent, je moet je hiernaar schikken. dit is funest voor mijn persoonlijke ontwikkeling geweest.
ik ben her hiermee oneens. je moet een juist evenwicht zoeken, dan kan je goed functioneren.quote:uiteindelijk moet hoogbegaafdheid net als laagbegaafdheid gezien worden als iets wat bediening op maat vereist. helaas kan dat niet, de hemel is net iets te laag. om hier verandering in te brengen: reageer...
ik denk dat sommige mensen creativiteit zien als mooi kunnen tekenen of beeldhouwen, of een boek schrijven. ze vergeten dan dat je ook iets hebt als creatief denken. het kunnen leggen van bepaalde verbanden, het bedenken van nieuwe mogelijkheden, etc.quote:op zondag 26 februari 2006 17:31 schreef 50 het volgende:
persoonlijk vind ik creativiteit een zeer sterke eis voor hoogbegaafdheid. creatieviteit is namelijk het uiten van het niet vast zitten in vaste patronen en het kunnen gebruiken van kennis op een hogerniveau.
in die context denk ik dat een hoop mensen die geen universiteit achter de rug hebben best weleens hoogbegaafd kunnen zijn. studeren is een keuze. jezelf ontwikkellen kan op vele manieren.
@topicstarter
het kunnen hebben van een docent is niet erg. ik ken genoeg studenten die dat op het vwo konden. huisgenoot van mij wist over de 2e wereldoorlog meer dan zijn geschiedenisdocent. mijn oom zijn topografische kennis overtrof die van zijn aardrijkskunde docent gigantisch. hoe je dit uit is aan jouw.
je kan hem in de les er persoonlijk op aanvallen en principieel bewijzen bij halen. je kan er na de les even op terugkomen. je kan het in de les zijdelings melden. je kan het negeren. wat je ook doet, je zal iemand in zijn waarde moeten laten wil je in de toekomst nog wat gedaan krijgen bij die persoon.
ik denk vooral een monsterlijke visie op eigen onvermogen.quote:op zondag 26 februari 2006 17:15 schreef zyggie het volgende:
ik ben een beetje bang dat je een nogal monsterlijke visie op je eigen kunnen heb gekregen.
dat eerste is wél zo, het tweede wat je zegt waag ik te betwijfelen (is eigenlijk niet relevant), en is totaal niet onderbouwd.quote:bijvoorbeeld creativiteit en hoogbegaafdheid hangen niet erg samen. tegelijkertijd is het potentiaal van hoogbegaafden niet zozeer hoger.
klopt echt voor geen meter. ik pleit voor meer begrip, en inderdaad ben ik kritisch over het onderwijssysteem. als je leest kun je ook zien dat ik de hand in eigen boezem steek. ik heb nergens een verwijt gemaakt naar de middelmatige groep, als ik die term wel gebruikt heb is dat eigenlijk best denigrerend van mezelf, maar ik heb die groep niks verweten.quote:dit riekt naar zelfmedelijden veroorzaakt door het eigen falen, waarbij tegelijkertijd de maatschappij, de opleidingen en de middelmatige groep de schuld krijgt.
wat voor beeld heb jij eigenlijk van hoogbegaafden? heb je je er eigenlijk wel eens in verdiept? het heeft niks te maken met dingen bereiken, hoge punten scoren etc. het gaat mij om de problemen die eruit voort kunnen komen als je geen begeleiding op maat krijgt en van jezelf al een twijfelaar bent.quote:een echte hoogbegaafde zonder andere geestelijke problemen zou hier zo door moeten kunnen kijken en een eigen pad kunnen uitstippelen. een dwingende vorm van perfectionisme kan hierbij alleen maar gebruikt worden.
er is m.i. wel een klein verschil. als je gepest wordt omdat je ziek, lelijk of dom bent, dan vindt men je zielig. als je slecht presteert omdat je ziek of dom bent, dan vindt men je zielig. als je niet al te snugger bent en je haalt een keer een acht, dan is het 'hee, goed zeg, je hebt een acht'. ik daarentegen ben nooit zielig gevonden, dat kan ik je wel vertellen. nee, als ik een acht haalde, dan was het, je bent toch hoogbegaafd, dan moet je toch alleen tienen halen? je bent toch zo slim, waarom kun je dat dan niet? (bijv. omdat ik totaal geen inzicht heb in wiskunde... als ik een test doe met alleen wiskunde en ruimtelijk inzicht scoor ik maar net boven het gemiddelde, maar dat wordt dan door een aantal mensen weer niet geaccepteerd). verder, als je dom bent gaat je docent echt niet opeens opscheppen dat ie vmbo heeft gedaan terwijl het havo was, in mijn geval had mijn docent zogenaamd opeens gymnasium gedaan.quote:op zondag 26 februari 2006 16:33 schreef moonah het volgende:
ah, vooralsnog verloopt dit topic zoals ik had gedacht!
klagen, anderen de schuld geven (school) en elkaar bevestigen in de herkenning. niets mis met lotgenotencontact hoor. maar mag ik eea even relativeren?
iedereen in het leven krijgt te maken met tegenslag en nare dingen. de een omdat hij rood haar heeft, de ander omdat hij verkracht is op al dan niet jonge leeftijd. een volgende kan de dood van een geliefde niet goed verwerken en nummer 4 is hoogbegaafd en voelt zich anders. weer een ander raakt depressief omdat hij geen geliefde kan vinden en 'een slechte jeugd' staat zo'n beetje nummer één. kortom: ieder krijgt zijn/ haar portie ellende in het leven.
nee, dat is geen gemak. dat is zoals jouw posts op mij overkomen.quote:op zondag 26 februari 2006 17:46 schreef omnifacer het volgende:
moonah gaat niet in op mijn laatste post, en noemt mijn uitleg voor het gemak slachtofferhouding. dat vind ik dan weer vrij teleurstellend voor iemand die zijn interesses in de richting van gezin, jeugd en pabo achtige dingen zoekt.
is 'zielig gevonden worden' een wenselijk iets?quote:op zondag 26 februari 2006 17:55 schreef maeghan het volgende:
er is m.i. wel een klein verschil. als je gepest wordt omdat je ziek, lelijk of dom bent, dan vindt men je zielig. als je slecht presteert omdat je ziek of dom bent, dan vindt men je zielig. als je niet al te snugger bent en je haalt een keer een acht, dan is het 'hee, goed zeg, je hebt een acht'. ik daarentegen ben nooit zielig gevonden, dat kan ik je wel vertellen.
gek misschien, maar als je compassie krijgt van mensen als je zielig bent, dan is dat zeker een voordeel.quote:op zondag 26 februari 2006 17:59 schreef thaleia het volgende:
is 'zielig gevonden worden' een wenselijk iets?
ja, heb je nou iets aan mijn tips?quote:op zondag 26 februari 2006 18:09 schreef omnifacer het volgende:
als dat zo op jouw overkomt, prima. ik kan je melden dat ik zeer zeker bereid ben tot verandering. ik heb alleen ook al gezegd dat je daar dan wel de energie voor moet hebben, en die heb ik niet elke dag evenveel. vaak heb ik niet eens energie om uit bed te komen. dat hebben depressieve mensen wel eens.
ik open dit topic ook niet in klb, maar in rp. ik doe dit dus niet om te klagen, maar om de situatie uit te leggen zoals die is, zodat ik misschien tips krijg van mensen, of ervaringen van anderen kan lezen waar ik van kan leren, of mensen mijn ervaringen kan laten lezen zodat zij daar iets aan hebben. dat het allemaal wat negatief overkomt kan ik me best voorstellen, ik ben niet echt de grootste positivo van het stel. niet zo heel verwonderlijk als je depressief bent.
waarom ga je nou de discussie weer aan? je verneukt je eigen topic.quote:maar als ik het goed begrijp vind jij het dus onzin als ik stel dat het onderwijssysteem bij kan dragen aan het geestelijk ongemak van hoogbegaafde kinderen?
ik niet, het onderwijssysteem heeft zeker wel bijgedragen aan mijn geestelijk ongemak, en aan het geestelijk ongemak van een heleboel mensen trouwens, niet alleen hoogbegaafden. zo zijn er in deze wereld heel veel dingen die bijdragen aan mijn geestelijk ongemak, het is aan mij in hoeverre ik die dingen mijn welbevinden laat beinvloeden.quote:op zondag 26 februari 2006 18:09 schreef omnifacer het volgende:
maar als ik het goed begrijp vind jij het dus onzin als ik stel dat het onderwijssysteem bij kan dragen aan het geestelijk ongemak van hoogbegaafde kinderen?
en dat maakt het terecht? moet het uniek zijn?quote:op zondag 26 februari 2006 18:14 schreef thaleia het volgende:
maeghan, dat er geen erkenning is voor problemen of moeilijkheden is bepaald niet uniek voor hoogbegaafden hoor.
hallo hee, ik zeg niet dat het terecht is dat iemand geen erkenning voor zijn problemen krijgt, ik zeg dat het in deze wereld heel veel mensen overkomt dat ze geen erkenning krijgen voor wat dan ook, en daar zullen ze mee moeten leren leven.quote:op zondag 26 februari 2006 18:16 schreef erikt het volgende:
en dat maakt het terecht? moet het uniek zijn?
nu begin ik zel ook weer
stop aub met deze discussie, of open er een apart topic over.
ontopic! ts moet uit zijn depressie.
zo had ik het niet bekekenquote:op zondag 26 februari 2006 18:19 schreef thaleia het volgende:
[..]
hallo hee, ik zeg niet dat het terecht is dat iemand geen erkenning voor zijn problemen krijgt, ik zeg dat het in deze wereld heel veel mensen overkomt dat ze geen erkenning krijgen voor wat dan ook, en daar zullen ze mee moeten leren leven.
dat lijkt me ontzettend ontopic, want de manier voor de ts om uit zijn depressie te komen is accepteren dat de wereld is zoals ie is, en dat ie het binnen die omstandigheden zo leuk mogelijk moet zien te maken.
je hebt gelijk. heeft geen zin. ik wilde me verdedigen, maar dat is niet nodig. bedankt.quote:op zondag 26 februari 2006 18:12 schreef erikt het volgende:
[..]
ja, heb je nou iets aan mijn tips?
[..]
waarom ga je nou de discussie weer aan? je verneukt je eigen topic.
wow, ik ben vereerd.quote:op zondag 26 februari 2006 18:26 schreef omnifacer het volgende:
ik heb zeker iets aan je tips, ik heb ze uitgeprint joh... sorry, had alleen nog geen tijd gehad om te reageren.
idd, op een gegeven moment moet je iets gaan doen. al is het maar om het doen. het hoeft niet eens meteen nuttig te zijn op lange termijn (studie). een tijdelijk baantje kan je ook weer op de rails helpen (lekker makkelijk, niet te inspannend, je kan bijna niet falen). daarna, als je weer energie en zelfvertrouwen hebt, verder gaan leren.quote:het is wel goed om te analyseren, maar het moet niet teveel gebeuren. op een gegeven moment moet je een streep trekken en gaan bouwen. ik probeer al maanden alle energie bij elkaar te schrapen om dat te doen, ik hoop dat het ook eindelijk eens lukt zonder eens terug te vallen.
dat is waar. wellicht kan de ts zich daar actief voor gaan inzettenquote:op zondag 26 februari 2006 18:23 schreef erikt het volgende:
maar de wereld kan ook een beetje veranderd worden (hoogbegaafden kunnen op scholen makkelijk anders behandeld worden, dat kan gewoon beter dan nu).
klinkt goed. maar is sociologie niet te makkelijk voor je? misschien een ideetje om er iets (moeilijkers) naast te doen? dat hoef je dan niet eens te halen, maar gewoon voor erbij. kost niks.quote:op zondag 26 februari 2006 18:35 schreef omnifacer het volgende:
misschien ga ik, als ik afgestudeerd ben, wel in de counceling ofzo. ik zou lotgenootjes wel willen coachen. dat lijkt me dankbaar, en leuk.
ik zie dat iemand anders dit ook een vreemde opmerking vond, en dat je ermee bedoelt dat je er maar mee zou moeten leren leven. persoonlijk kan ik het daar niet meer mee oneens zijn, ik vind dat men moet vechten voor wat men belangrijk vindt, dus ook erkenning voor problemen rond hoogbegaafdheid. als de zwarten hadden leren leven met een plaatsje achterin de bus, dan hadden ze daar nu nog steeds gezeten.quote:op zondag 26 februari 2006 18:14 schreef thaleia het volgende:
maeghan, dat er geen erkenning is voor problemen of moeilijkheden is bepaald niet uniek voor hoogbegaafden hoor.
als die zwarten zich hadden beperkt tot ellenlange postings op een internetforum over hoe vreselijk het allemaal wel niet was en dat het oh zo gemeen was en dat ze zich daarom zo ellendig voelden en dat dat logisch was en dat er meer erkenning voor zou moeten zijn, zaten ze er nu ook nog steeds. ik zeg dus ook dat de ts zich er wellicht voor kan gaan inzetten en niet moet blijven hangen in "wat ben ik vroeger toch kut behandeld".quote:op zondag 26 februari 2006 18:41 schreef maeghan het volgende:
als de zwarten hadden leren leven met een plaatsje achterin de bus, dan hadden ze daar nu nog steeds gezeten.
misschien zeg ik nu iets heel geks, en ik hoop niet dat het heel verkeerd overkomt, maar je haalt bijna al je voldoening uit dingen doen voor anderen. waar komt het dingen doen voor jezelf in je leven? waarom haal je voldoening uit dingen doen voor anderen? ik herken dit wel van vroeger, altijd maar met iedereen over z'n problemen praten, altijd maar iedereen helpen, een hart onder de riem steken, etc., maar het moet geen tactiek zijn om je gevoelens voor/over jezelf weg te moffelen. weet je zeker dat je het niet doet om jezelf te 'ontvluchten'?quote:op zondag 26 februari 2006 18:35 schreef omnifacer het volgende:
ik vind het vaak wel fijn om mensen ergens mee te kunnen helpen. vrienden van me, mijn ouders. daar haal ik altijd wel voldoening uit. sporten is relaxed, het is gezond voor je en het geeft me ook wel voldoening. ik ben alleen nooit tevreden maar ik zou alleen de positieve dingen noemen studeren idem dito.
ik ben op zich zelfs al blij dat ik eindelijk de moed heb gehad om dit topic te openen. ik zat er al weken tegenaan te hikken.
misschien ga ik, als ik afgestudeerd ben, wel in de counceling ofzo. ik zou lotgenootjes wel willen coachen. dat lijkt me dankbaar, en leuk.
dat was dus ook precies mijn punt. toen ik doorhad dat het zo niet langer meer kon ben ik gaan kijken naar de dingen die mij voor mijn gevoel tegenhielden om te zijn wie ik ben. eend aarvan was mijn vriend, maar goed, dat wilde ik niet zomaar opgeven. uiteindelijk heb ik dat wel gedaan omdat ik mijn huidige vriend tegenkwam, een geweldige jongen met wie ik vier jaar geleden al geweldig klikte. en hem wilde ik niet nog een keer laten schieten.quote:op zondag 26 februari 2006 18:45 schreef thaleia het volgende:
daarom is het mooi dat erikt en misscleo vragen naar wat de ts allemaal graag doet en zou willen doen, en dan kan hij actief worden in de dingen die hij graag wil en belangrijk vindt, en zo weer greep krijgen op zijn leven.
idd.quote:op zondag 26 februari 2006 18:38 schreef maeghan het volgende:verhaal
het klinkt alsof je denkt dat je een knopje om kan draaien en voila, je functioneert zoals je zou willen functioneren! vergeet niet dat het een proces van jaren wordt, misschien wel van een decennium. onderwijl leer je jezelf steeds meer kennen en leer je oude gedragspatronen, voornamelijk onbewust, te verplaatsen door nieuwe. er is niet zoiets als energie bij elkaar schrapen en er dan voor gaan, je komt jezelf geheid tegen.quote:het is wel goed om te analyseren, maar het moet niet teveel gebeuren. op een gegeven moment moet je een streep trekken en gaan bouwen. ik probeer al maanden alle energie bij elkaar te schrapen om dat te doen, ik hoop dat het ook eindelijk eens lukt zonder eens terug te vallen.
knopje? was het maar zo'n feest! bij mij heeft het welgeteld een jaar geduurd voordat ik mezelf durfde te veranderen. ik wist dat het moest, maar ik wist niet hoe. ik ben nu zo'n drie maandjes bezig en het is nog steeds moeilijk. maar ik zie wel vooruitgang en ik zie zeker ook toekomst en daar doe je het voor! het heeft tijd nodig to, en de tijd die je in bed blijft liggen bang zijn is verspilling van tijd die je kunt gebruiken om ee geweldige toekomst tegemoet te gaan.quote:op zondag 26 februari 2006 18:59 schreef releaze het volgende:
het klinkt alsof je denkt dat je een knopje om kan draaien en voila, je functioneert zoals je zou willen functioneren! vergeet niet dat het een proces van jaren wordt, misschien wel van een decennium. onderwijl leer je jezelf steeds meer kennen en leer je oude gedragspatronen, voornamelijk onbewust, te verplaatsen door nieuwe. er is niet zoiets als energie bij elkaar schrapen en er dan voor gaan, je komt jezelf geheid tegen.
tjeempie!quote:op maandag 27 februari 2006 00:09 schreef thabit het volgende:
in de lijst van secundaire kenmerken ontbreekt nog "een beroerd handschrift".
hier ben ik gestopt.quote:op zondag 26 februari 2006 15:02 schreef omnifacer het volgende:
ik ben depressief, en ik haat het om van mezelf te zeggen. ik haat het ook om van mezelf te zeggen dat ik hoogbegaafd ben.
doordat waarschijnlijk met hoogbegaafdheid ook meteen het eisenpakket toeneemt dat je aan jezelf en ook aan anderen stelt ben je nog al eens snel teleurgesteld. met een uitkomst waar anderen tevreden mee zijn zie jij dat er nogal wat beter kan en dat irriteert. als je teveel aan dat soort gevoelens toegeeft dan wordt je er niet vrolijker op nee. je zult dus als je niet depressief wilt zijn je eigen denkwijzen bijstellen en dat kan vaak ook wel, het is alleen even zoeken naar de juiste balans.quote:op maandag 27 februari 2006 22:14 schreef dh het volgende:
ik ben zelf ook hoogbegaafd, ik snap dat je je een buitenbeentje voelt. ik ben ook altijd anders, en heb moeite met het onderhouden van contacten. ik kan niet zo goed zeggen waarom ik anders ben maar toch voel ik me nooit ergens thuis. ik denk ook altijd te veel, lig soms hele nachten te piekeren. in mijn studie is het handig dat ik de stof snel in mijn hoofd heb, aan de andere kant mis ik soms enorm de uitdaging waardoor ik soms heel slecht presteer (onderpresteren). daarnaast heb ik last van dwanggedachten en dwanghandelingen.
ik denk dat hoogbegaafdheid zeker in verband kan staan met een depressie. ik ben zelf een tijdje goed down (noem het liever zo) geweest en dat had zeker te maken met de hoogbegaafdheid. op het moment voel ik me redelijk. ik probeer me op mezelf te richten en ik probeer me niet meer bij de massa aan te passen.
niet mee oneens: ik zat in het bijzonder aan uitgaansgelegenheden te denken.quote:op maandag 27 februari 2006 22:27 schreef -scorpione- het volgende:
ik merk toch zeker wel dat als je niet tot de middelmaat in dit land behoort, voor wat voor reden dan ook, dat er dan weinig plaats voor je is binnen alle opgezette structuren.
dat ben je nietquote:op maandag 27 februari 2006 22:14 schreef dh het volgende:
ik ben zelf ook hoogbegaafd,
einstein is blijven zitten btwquote:op maandag 27 februari 2006 22:31 schreef mccarthy het volgende:
hoogbegaafdomdat je toevallig goed kan leren? omdat je een klas hebt overgeslagen? ga toch weg joh. hier op de tu zijn we dan allemaal hoogbegaafd.
grote genien als einstein en poincare, die zijn pas hoogbegaafd en dacht je echt dat die liepen te zeiken dat ze zo hoogbegaafd waren. ze haalden gewoon hun vakken, gingen over, op hun 18e (+ - i jaar) naar de uni.
quote:op maandag 27 februari 2006 22:40 schreef dickies het volgende:
erg makkelijk om je sociale problemen te schuiven op je zogenaamde hoogbegaafdheid. er is zo'n 'checklist' ofzo om hb aan te tonen. volgens die lijst was ik ook hb. goh nu durf ik gelijk m'n bed niet meer uit
het is eerder verkapte faalangst, of een vorm van autisme.
ik voel me ook wel eens onbegrepen, angstig, alleen, eenzaam, slimmer dan de rest. maar dat is verre van bijzonder. je bent niet bijzonder, je bent geen genie. begin eens met jezelf normaal te vinden.
en dan nog eens eindigen op de hboquote:op maandag 27 februari 2006 22:46 schreef dickies het volgende:
er zullen vast mensen hoogbegaafd zijn. net zoals er echt mensen zijn met borderline en adhd.
maar kom op, een pauper forum als fok en dan al zoveel hoogbegaafden die zich spontaan melden?
gelijk met termen als "autisme" strooien vind ik ook erg makkelijk imo.quote:op maandag 27 februari 2006 22:40 schreef dickies het volgende:
erg makkelijk om je sociale problemen te schuiven op je zogenaamde hoogbegaafdheid. er is zo'n 'checklist' ofzo om hb aan te tonen. volgens die lijst was ik ook hb. goh nu durf ik gelijk m'n bed niet meer uit
het is eerder verkapte faalangst, of een vorm van autisme.
ik voel me ook wel eens onbegrepen, angstig, alleen, eenzaam, slimmer dan de rest. maar dat is verre van bijzonder. je bent niet bijzonder, je bent geen genie. begin eens met jezelf normaal te vinden.
hoogbegaafd zijn ze iig niet.quote:op maandag 27 februari 2006 22:48 schreef mrbean het volgende:
[..]
gelijk met termen als "autisme" strooien vind ik ook erg makkelijk imo.
jij bent ook gemiddeld. alleen één klein eigenschapje van je is een uitschieter. dat maakt je nog niet überbijzonder.quote:op maandag 27 februari 2006 22:14 schreef dh het volgende:
ik ben zelf ook hoogbegaafd, ik snap dat je je een buitenbeentje voelt. ik ben ook altijd anders, en heb moeite met het onderhouden van contacten. ik kan niet zo goed zeggen waarom ik anders ben maar toch voel ik me nooit ergens thuis. ik denk ook altijd te veel, lig soms hele nachten te piekeren. in mijn studie is het handig dat ik de stof snel in mijn hoofd heb, aan de andere kant mis ik soms enorm de uitdaging waardoor ik soms heel slecht presteer (onderpresteren). daarnaast heb ik last van dwanggedachten en dwanghandelingen.
ik denk dat hoogbegaafdheid zeker in verband kan staan met een depressie. ik ben zelf een tijdje goed down (noem het liever zo) geweest en dat had zeker te maken met de hoogbegaafdheid. op het moment voel ik me redelijk. ik probeer me op mezelf te richten en ik probeer me niet meer bij de massa aan te passen.
ik denk dat iedereen die niet gemiddeld is het moeilijk heeft, dommer of slimmer... dikker of dunner...
ligt eraan wat je denktquote:op maandag 27 februari 2006 22:50 schreef kizzy het volgende:
ik denk ook altijd heel erg veel, ben ik nu ook hoogbegaafd?![]()
ik vind het veel logischer dan jezelf hoogbegaafd en depressief noemen, imo. want dat is ook erg makkelijk. kan je je lekker verschuilen achter een modewoord.quote:op maandag 27 februari 2006 22:48 schreef mrbean het volgende:
[..]
gelijk met termen als "autisme" strooien vind ik ook erg makkelijk imo.
tja daar ben ik het ook mee eens he.quote:op maandag 27 februari 2006 22:52 schreef dickies het volgende:
[..]
ik vind het veel logischer dan jezelf hoogbegaafd en depressief noemen, imo. want dat is ook erg makkelijk. kan je je lekker verschuilen achter een modewoord.
er zijn anders genoeg punten die overheen komen met autisme. misschien nog wel meer dan met hb. maar wie wilt zich nu verschuilen achter autisme. hb bekt beter.quote:op maandag 27 februari 2006 22:54 schreef mrbean het volgende:
ik vind het altijd zo raar dat er zo met het woord "autisme" gegooid wordt.
over alles!quote:
remedie is gewoon simpeler gaan denken en wat onverschilliger worden, helpt prima. het voelt even raar, maar dat gaat vanzelf over.quote:op maandag 27 februari 2006 23:06 schreef kizzy het volgende:
[..]
over alles!
ik kan gewoon niet slapen snachts ik sta denkend op en val denkend in slaap
het is vreselijk gewoon![]()
dat gaat niet!quote:op maandag 27 februari 2006 23:09 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
remedie is gewoon simpeler gaan denken en wat onverschilliger worden, helpt prima. het voelt even raar, maar dat gaat vanzelf over.
veel hoofbefaagden maken de school niet eens af!quote:op maandag 27 februari 2006 23:03 schreef -scorpione- het volgende:
hallo, havo (en eerder las ik al over een hbo opleiding) dan heb je het toch echt niet over hoogbegaafd als zoiets al bestaat.
wat is dat voor flutinstelling? als het mij lukt dan lukt het jou ookquote:op maandag 27 februari 2006 23:11 schreef kizzy het volgende:
[..]
dat gaat niet!
ook nare dingen lijken erger dan bij andere mensen te zijn
ik zie teveel, ervaar teveel, zoveel meer dan anderen
dit kun je niet zomaar stoppen!
geef me dan lesquote:op maandag 27 februari 2006 23:12 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
wat is dat voor flutinstelling? als het mij lukt dan lukt het jou ook![]()
joh.quote:op maandag 27 februari 2006 23:09 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
remedie is gewoon simpeler gaan denken en wat onverschilliger worden, helpt prima. het voelt even raar, maar dat gaat vanzelf over.
had ik ook moeten doenquote:op maandag 27 februari 2006 23:12 schreef kizzy het volgende:
[..]
veel hoofbefaagden maken de school niet eens af!
dit klinkt gewoon als een gebrek aan motivatie.quote:op maandag 27 februari 2006 23:12 schreef kizzy het volgende:
[..]
klinkt raar maar het gebeurd, desinteresse in de materie, te slim om zich in te zetten, het -waarom zou ik- gevoel
het maakt ook niets meer uit qua verdiensten momenteelquote:
wat motiveerd de mens?quote:op maandag 27 februari 2006 23:16 schreef mrbean het volgende:
[..]
dit klinkt gewoon als een gebrek aan motivatie.
dat is natuurlijk onzin, de mensen op de hoogste posities zijn vaak echt niet de slimsten. waar ik je wel gelijk aan geeft dat het raar is dat hoogbegaafden het altijd zover laten komen dat ze steeds tussen wal en schip eindigen.quote:op maandag 27 februari 2006 23:33 schreef #ANONIEM het volgende:
ts is niet hoogbegaafd. sorry men. mocht je hoogbegaafd zijn en enigszins intelligent dan weet je ook hoe je een goede carriere kan maken in plaats van de hele tijd tussen de middelmoot te blijven. om dat als reden te geven voor je onderontwikkeling daarvan geeft slechts aan dat je daar sowieso niet kan functioneren of gewoonweg de sociale vaardigheden niet hebt.
als die hoogbegaafden zo slim zijn dan moeten ze toch zeker waar wel een firma kunnen leiden e.d... net zoals die andere topzakenmannen... die zijn echt hoogbegaafd en weten daardoor hogerop te komen. lukt dat je niet dan is de kans groot dat je niet zo slim bent als je hoopt.
in de politiek niet de slimsten, in de zakenwereld wel. en ik heb het dan dus niet over posities zoals muzieksterren, tv sterren e.d. en dat is wat ik zeg. hoogbegaafden laten het niet tussen wal en schip eindigen, dat zijn namelijk de minder intelligente mensen die dat wel overkomt.quote:op maandag 27 februari 2006 23:38 schreef -scorpione- het volgende:
dat is natuurlijk onzin, de mensen op de hoogste posities zijn vaak echt niet de slimsten. waar ik je wel gelijk aan geeft dat het raar is dat hoogbegaafden het altijd zover laten komen dat ze steeds tussen wal en schip eindigen.
ook maar erg selectief.quote:op maandag 27 februari 2006 23:38 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
dat is natuurlijk onzin, de mensen op de hoogste posities zijn vaak echt niet de slimsten. waar ik je wel gelijk aan geeft dat het raar is dat hoogbegaafden het altijd zover laten komen dat ze steeds tussen wal en schip eindigen.
maar als ze 'm afmaken, dan ook op het hoogste niveau. dat redt een echt slim iemand namelijk met nietsdoen ook gemakkelijk. als iemands vermeende 'onderpresteren' ertoe leidt dat hij z'n vwo niet meer redt en op havo-niveau of lager moet gaan zitten kan ie nooit zo bijzonder hoogbegaafd geweest zijn.quote:op maandag 27 februari 2006 23:12 schreef kizzy het volgende:
klinkt raar maar het gebeurd, desinteresse in de materie, te slim om zich in te zetten, het -waarom zou ik- gevoel
ik denk dat het punt gewoon is dat het woord "hoogbegaafd" een beetje verkeerd gekozen is.quote:op maandag 27 februari 2006 23:42 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
in de politiek niet de slimsten, in de zakenwereld wel. en ik heb het dan dus niet over posities zoals muzieksterren, tv sterren e.d. en dat is wat ik zeg. hoogbegaafden laten het niet tussen wal en schip eindigen, dat zijn namelijk de minder intelligente mensen die dat wel overkomt.
hmm nou ja, ik heb het gevoel dat die mensen die het verkeerd gebruiken (vanwege die omstandigheden van mijn part) gewoon niet zo intelligent zijn. als je echt intelligent bent weet je ook hoe je de informatie moet gebruiken. zo kan iedereen wel zeggen dat ze intelligent zijn alleen bepaalde onderdelen van de intelligentie missen.quote:op maandag 27 februari 2006 23:50 schreef mrbean het volgende:
ik denk dat het punt gewoon is dat het woord "hoogbegaafd" een beetje verkeerd gekozen is.
en over jouw post: volgens mij zie jij het woord intelligent een beetje verkeerd. je kan best een goed denkvermogen hebben, maar ze toch helemaal verkeerd gebruiken (vanwege andere factoren).
volgens mij verwar jij "intelligent" met "psychisch gezond".quote:op maandag 27 februari 2006 23:57 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
hmm nou ja, ik heb het gevoel dat die mensen die het verkeerd gebruiken (vanwege die omstandigheden van mijn part) gewoon niet zo intelligent zijn. als je echt intelligent bent weet je ook hoe je de informatie moet gebruiken. zo kan iedereen wel zeggen dat ze intelligent zijn alleen bepaalde onderdelen van de intelligentie missen.
maar ik denk toch wel dat dit de werkelijkheid is. de één is sociaal slim, de ander kan goed rekenen.quote:op maandag 27 februari 2006 23:57 schreef #ANONIEM het volgende:
zo kan iedereen wel zeggen dat ze intelligent zijn alleen bepaalde onderdelen van de intelligentie missen.
http://www.platovisit.nl/ntk/hoogbegaafd.htmquote:op maandag 27 februari 2006 23:49 schreef thaleia het volgende:
[..]
maar als ze 'm afmaken, dan ook op het hoogste niveau. dat redt een echt slim iemand namelijk met nietsdoen ook gemakkelijk. als iemands vermeende 'onderpresteren' ertoe leidt dat hij z'n vwo niet meer redt en op havo-niveau of lager moet gaan zitten kan ie nooit zo bijzonder hoogbegaafd geweest zijn.
quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:00 schreef black_tulip het volgende:
wat een zegen is dit topic. ik begin me gelijk gelukkiger te voelen over mijn eigen leventje
het zit namelijk zo: ik ben vanwege andere redenen jarenlang door de psychologische molen gehaald en heb ook een behoorlijke hoeveelheid iq-testen moeten maken. daar kwam steeds uitrollen dat ik of net hoogbegaafd was of net niet. in plaats van met dat etiketje op gaan lopen, heb ik gewoon steeds gedaan wat er van me gevraagd werd en om een of andere reden lag mijn tempo ook niet zoveel hoger dan dat van de rest; ik was alleen altijd beter. ik heb bijvoorbeeld bijna gelijktijdig met de rest van de klas leren lezen en schrijven, maar opdrachten maakte ik altijd (vrijwel) foutloos. op de basisschool heb ik nooit iets sneller of wat meer gedaan dan de rest, maar wat ik deed, deed ik goed.
op de middelbare school was het ongeveer hetzelfde verhaal, alhoewel zeker in de tweede fase soms de verveling genadeloos toesloeg en ik een tijd geen flikker aan mijn huiswerk deed met, slechte cijfers en wanhoop tot gevolg. sommige vakken vond ik ook niet interessant, daar deed ik maar net genoeg voor en dan haalde ik zessen. ook goed. uiteindelijk heb ik gewoon mijn examen vwo gehaald in de 6 jaar die ervoor staat, met goede (maar geen uitzonderlijk hoge) cijfers.
nu studeer ik. ik heb mijn prop in 1 jaar gehaald en in het tweede jaar ben ik extra vakken gaan doen omdat ik me kwantitatief niet voldoende voelde uitgedaagd. dat is ondanks de stress goed verlopen en ik heb bijna al mijn punten gehaald.
moraal van dit verhaal: niet lullen, maar werken. wat ook helpt is om anderen geen gelegenheid te geven om een stickertje te plakken. goed zijn is geen zonde. doe gewoon je ding, blink uit in waar je goed in bent en faal hopeloos in waar je slecht in bent, dan kunnen anderen je helpen en weten zij ook dat je mens bent. waar mensen echt een hekel aan hebben is als het lijkt alsof je erin wil wrijven dat je zoveel slimmer bent. bewust te koop gaan lopen met het stickertje hoogbegaafdheid (ook als je bent gediagnosticeerd) is echt geen goed idee.
zal best, maar dit is eigenlijk dat je je kop niet boven het maaiveld uit mag steken. het is ook aan de grijze middelmaat om maar eens wat meer respect te hebben voor mensen die net iets meer kunnen op bepaalde gebieden en daar de maatschappij van laten profiteren.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:00 schreef black_tulip het volgende:
waar mensen echt een hekel aan hebben is als het lijkt alsof je erin wil wrijven dat je zoveel slimmer bent. bewust te koop gaan lopen met het stickertje hoogbegaafdheid (ook als je bent gediagnosticeerd) is echt geen goed idee.
ondanks je prachtige op, heb je voor nergens mij kunnen aantonen wat het verband is tussen jouw zogenaamde hoogbegaafdheid en iets wat jij een depressie noemt.quote:op zondag 26 februari 2006 15:02 schreef omnifacer het volgende:
ik ben depressief, en ik haat het om van mezelf te zeggen. ik haat het ook om van mezelf te zeggen dat ik hoogbegaafd ben. omdat een en ander met elkaar samenhangt, ontkom ik er niet aan dit onder ogen te zien.
ja man! einstein heeft gewoon z'n school afgemaakt en universiteit gedaanquote:op maandag 27 februari 2006 22:38 schreef mccarthy het volgende:
einstein blijven zitten ? bron!
wanneer ben je dan hoogbegaafd? als je op je 10e symfonien schrijft. als je op je 19e een 2000 jaar oud wiskundig probleem oplost. dan pas ben je hoogbegaafd als het aan mij ligt.
hij mist een intelligente kijk op het leven!quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:06 schreef golfer het volgende:
[..]
ondanks je prachtige op, heb je voor nergens mij kunnen aantonen wat het verband is tussen jouw zogenaamde hoogbegaafdheid en iets wat jij een depressie noemt.
valt mee. mensen die slim zijn blijven psychisch ook wel redelijk gezond meestal omdat ze hun eigen problemen op kunnen lossen en beredeneren.quote:op maandag 27 februari 2006 23:58 schreef mrbean het volgende:
volgens mij verwar jij "intelligent" met "psychisch gezond".
daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. het enige probleem is dat zodra je het waagt om je kop boven het maaiveld uit te steken, je heel erg moet gaan letten op je houding, omdat je immers nu voor iedereen zichtbaar bent. als je ook maar enige schijn vertoont van arrogantie (of, ook belangrijk, de verwachting dat mensen je eens wat meer moeten respecteren omdat je zo mooi boven dat maaiveld uitsteekt), dan halen ze je weer neer. je kunt best gerespecteerd worden voor goede prestaties, maar een goede prestatie staat niet op zichzelf. je moet er ook een acceptabele houding bij hebben, en dan bedoel ik niet valse bescheidenheid, want daar prikken mensen zo doorheen.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:05 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
zal best, maar dit is eigenlijk dat je je kop niet boven het maaiveld uit mag steken. het is ook aan de grijze middelmaat om maar eens wat meer respect te hebben voor mensen die net iets meer kunnen op bepaalde gebieden en daar de maatschappij van laten profiteren.
kom op golfer...die jongen heeft moeite om sociale contacten te leggen omdat hij op een bepaalde manier anders is. vervolgens komt hij zichzelf tegen en heeft weinig om op terug te vallen -> depressie. zo lastig is het allemaal ook niet.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:06 schreef golfer het volgende:
[..]
ondanks je prachtige op, heb je voor nergens mij kunnen aantonen wat het verband is tussen jouw zogenaamde hoogbegaafdheid en iets wat jij een depressie noemt.
jij hebt cijfers die (laag) iq relateren met kans op psychische problemen? dit is echt één van de domste opmerkingen tot nu in dit topic, en dat is aardig knap.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:12 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
valt mee. mensen die slim zijn blijven psychisch ook wel redelijk gezond meestal omdat ze hun eigen problemen op kunnen lossen en beredeneren.
ik snap zijn 'anders zijn'-gevoel heel goed, alleen ontgaat mij het verband tussen hoogbegaaftheid en zijn depressieve gevoelen.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:13 schreef erikt het volgende:
kom op golfer...die jongen heeft moeite om sociale contacten te leggen omdat hij op een bepaalde manier anders is. vervolgens komt hij zichzelf tegen en heeft weinig om op terug te vallen -> depressie. zo lastig is het allemaal ook niet.
ik heb het idee dat hij niet zozeer bedoelt dat slimme mensen minder kans hebben op psychische problemen, maar eerder dat ze sneller weer uit de put vandaan komen.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:14 schreef erikt het volgende:
[..]
jij hebt cijfers die (laag) iq relateren met kans op psychische problemen? dit is echt één van de domste opmerkingen tot nu in dit topic, en dat is aardig knap.
ligt ook aan je karakter, dus of je je zo makkelijk laat neerhalen. het is dus ook een kwestie van voor jezelf opkomen. en nee, het is ook niet heel slim om constant je kop er boven uit te steken.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:13 schreef black_tulip het volgende:
[..]
daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. het enige probleem is dat zodra je het waagt om je kop boven het maaiveld uit te steken, je heel erg moet gaan letten op je houding, omdat je immers nu voor iedereen zichtbaar bent. als je ook maar enige schijn vertoont van arrogantie (of, ook belangrijk, de verwachting dat mensen je eens wat meer moeten respecteren omdat je zo mooi boven dat maaiveld uitsteekt), dan halen ze je weer neer. je kunt best gerespecteerd worden voor goede prestaties, maar een goede prestatie staat niet op zichzelf. je moet er ook een acceptabele houding bij hebben, en dan bedoel ik niet valse bescheidenheid, want daar prikken mensen zo doorheen.
want...als je slim bent en je legt je hele leven moeilijk sociale contacten, dan is dit makkelijker op te lossen dan als je dom bent? ts geeft al aan dat het probleem is dat hij te veel naar zijn ratio luistert, dat moet hij met ratio oplossen? ik weet het niet hoor... ik zou echt niet weten waarom het makkelijker zou moeten zijn voor slimmere mensen. ze doorzien trucjes van hulpverleners, denken dat ze het zelf op kunnen lossen, etc etcquote:op dinsdag 28 februari 2006 00:18 schreef black_tulip het volgende:
ik heb het idee dat hij niet zozeer bedoelt dat slimme mensen minder kans hebben op psychische problemen, maar eerder dat ze sneller weer uit de put vandaan komen.
en daar kan hij best wel eens gelijk in hebben..
het is geen domme opmerking van mij. en ja daar zijn cijfers over bekend. varierend van de problemen van personen met laag iq waardoor ze meer financiele problemen e.d. hebben (en daarmee gepaard gaande psychische problemen) en ook wanneer ze gesteld worden voor ingewikkelder werk of zelf hun problemen moeten oplossen (ook psychisch). slimmere mensen zijn daar beter in. domme opmerking hequote:op dinsdag 28 februari 2006 00:14 schreef erikt het volgende:
jij hebt cijfers die (laag) iq relateren met kans op psychische problemen? dit is echt één van de domste opmerkingen tot nu in dit topic, en dat is aardig knap.
spijker-kop!quote:
ik wil ze wel zien die cijfers. dan leer ik ook nog eens wat vanavond.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:21 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
het is geen domme opmerking van mij. en ja daar zijn cijfers over bekend. varierend van de problemen van personen met laag iq waardoor ze meer financiele problemen e.d. hebben (en daarmee gepaard gaande psychische problemen) en ook wanneer ze gesteld worden voor ingewikkelder werk of zelf hun problemen moeten oplossen (ook psychisch). slimmere mensen zijn daar beter in. domme opmerking he
ik dacht dat we het hadden over psychische problemen? waaronder ik overigens vooral depressiviteit versta.. het is een kwestie van problemen analyseren en er vervolgens met de juiste middelen en met frisse moed er tegenaan gaan.. en nee, je hebt gelijk, met alleen analyseren kom je er niet, maar het punt is dus dat als je echt slim bent, je dat door hebt en dus ook wat meer gaat luisteren naar je gevoel..quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:21 schreef erikt het volgende:
[..]
want...als je slim bent en je legt je hele leven moeilijk sociale contacten, dan is dit makkelijker op te lossen dan als je dom bent? ts geeft al aan dat het probleem is dat hij te veel naar zijn ratio luistert, dat moet hij met ratio oplossen? ik weet het niet hoor... ik zou echt niet weten waarom het makkelijker zou moeten zijn voor slimmere mensen. ze doorzien trucjes van hulpverleners, denken dat ze het zelf op kunnen lossen, etc etc
volgens mij ben jij hoogbegaafdquote:op dinsdag 28 februari 2006 00:28 schreef johnny_footballhero het volgende:
ik ben zo onbegrepen altijd. zijn jullie dat nou ook?
nee, jouw probleem begrijp ik nu juist wel weer.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:28 schreef johnny_footballhero het volgende:
ik ben zo onbegrepen altijd. zijn jullie dat nou ook?
waar dan en wie? toe dan golfer, help me eens?quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:31 schreef golfer het volgende:
[..]
nee, jouw probleem begrijp ik nu juist wel weer.
noemt men: compensatiegedrag voor een extreem klein piemeltje en enorm minderwaardigheidscomplex.
maar troost je: ook voor jou zijn er wel therapeuten te vinden.
ik ben depressief. gelieve me er niet mee te pesten. ik ben er in m'n jeugd jarenlang mee gepest, omdat ik onbegrepen ben.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:30 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
volgens mij ben jij hoogbegaafd![]()
wij begrijpen jou wel hoorquote:op dinsdag 28 februari 2006 00:34 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
ik ben depressief. gelieve me er niet mee te pesten. ik ben er in m'n jeugd jarenlang mee gepest, omdat ik onbegrepen ben.
omdat jullie hoogbegaafd zijn.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:37 schreef vitalogy het volgende:
[..]
wij begrijpen jou wel hoor
heaumeau
het is de houding die telt en het blijkt dat vooral met die houding heel veel mis is. de hoogbegaafde in kwestie vreet uit zijn neus omdat ie het allemaal toch wel aan kan en haalt tienen op een rij. leraren zijn verbijsterd en verhogen hun verwachtingen, medeleerlingen zijn jaloers. op een dag presteert de hoogbegaafde minder goed en haalt die een 1. vervolgens krijgt ie shit over zich heen van zowel de leraren als de leerlingen, omdat die hoge verwachtingen niet zijn waargemaakt. waar blijven immers die prestaties, hij deed vroeger toch geen fikker, waarom haalt 'ie nu plotseling een 1? de hoogbegaafde zit vervolgens diep in de put en legt de lat hoger om vervolgens nog meer te falen, nog meer shit over zich heen te krijgen en zich nog depressiever te voelen.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:21 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
ligt ook aan je karakter, dus of je je zo makkelijk laat neerhalen. het is dus ook een kwestie van voor jezelf opkomen. en nee, het is ook niet heel slim om constant je kop er boven uit te steken.
ik ben niet hoogbegaafd. ik heb het syndroom van artisjokken.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:38 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
omdat jullie hoogbegaafd zijn.
halleluja.![]()
ik kan de cijfers nu niet vinden maar heb nog wel dit gevonden:quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:27 schreef erikt het volgende:
ik wil ze wel zien die cijfers. dan leer ik ook nog eens wat vanavond.
overigens zouden die cijfers niet wegnemen dat de problemen van ts reëel zijn, maar dat terzijde. ik zal graag mijn ongelijk toegeven.
http://72.14.207.104/search?q=cache:cxcwmhmrutgj:www.nexus.edu.au/quote:in the study on children's problem solving, the gifted child made observations that showed that she understood her own strengths and weaknesses. she used this understanding of herself to regulate her behaviour so that she did not rush her work. she checked it and she changed perspective if she struck difficulty. when working on the problem it was evident that she questioned herself and suggested ideas to herself. she understood, monitored and controlled her thinking. she was managing her cognitive processes.
dat referentiekader heb je voor jezelf bedacht. helaas kent de rest van de wereld toch echt andere voorwaarden.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:44 schreef johnny_footballhero het volgende:
hoogbegaafdheid bestaat niet eens. is slechts verzamelnaam voor een ieder die zich intellectueel verheven voelt in combinatie met een chronisch aandachtstekort.
men is wèl, of niet praktisch intelligent. en praktisch intelligent is je goed kunnen handhaven binnen de maatschappij.
quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:44 schreef johnny_footballhero het volgende:
hoogbegaafdheid bestaat niet eens. is slechts verzamelnaam voor een ieder die zich intellectueel verheven voelt in combinatie met een chronisch aandachtstekort.
men is wèl, of niet praktisch intelligent. en praktisch intelligent is je goed kunnen handhaven binnen de maatschappij.
omdat het niet bestaat. het is een flauwekul begrip met een flink snobistische inslag.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:44 schreef she het volgende:
wat ik alleen niet van je begrijp, johnny, is waarom je het zo luidkeels belachelijk wil maken.
ik bedoel..wat is je motivatie om er quasi grappig over te doen? het zelfs een beetje te bagetalliseren? het lijkt wel een misplaatste afgunst...terwijl je denk ik in je eigen ongefundeerde mening aan het feit voorbij gaat dat veel " echte " geniale mensen dood en doodongelukkig zijn en dit niet zozeer een gave hoeft te zijn, maar een zware last.
misschien vat ik je postings helemaal verkeerd op hoor, maar ik ben wel vaker onbegrepen![]()
ik ben dat ook. ik zag het staan en dacht "hey, hier moet ik zijn!"quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:48 schreef hijodedios het volgende:
als ik alleen depressief ben, mag ik me dan ook melden?
het is gewoon vastgesteld in onze taalgeving dat we mensen met een iq boven de zoveel de naam hoogbegaafd geven. simpel zat.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:48 schreef johnny_footballhero het volgende:
omdat het niet bestaat. het is een flauwekul begrip met een flink snobistische inslag.
ik strijd al jaren tegen dat woord.![]()
wat een onzin. het is gewoon een feit dat er een kleine groep mensen is die op school niet uitgedaagd worden, van wie belachelijk veel verwacht wordt en ook nog eens alle sociale gevolgen door het 'de beste zijn' etc etc. dit geeft gewoon problemen. kan je wel gaan ontkennen, maar daarmee los je het probleem niet op.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:48 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
omdat het niet bestaat. het is een flauwekul begrip met een flink snobistische inslag.
ja, maar dat vind ik dus vreemd hè. tenminste, wat jij nu zegt niet; maar ik denk dat het niet op prijs wordt gesteld als je je hier meldt als je enkel depressief bent. daarintegen; als je hoogbegaafd bent en niet depressief, dan kan het weer wel.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:49 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
ik ben dat ook. ik zag het staan en dacht "hey, hier moet ik zijn!"
dat is aan jou goed te zien ja. jij hangt hier zo'n beetje iedereen aan de pijp voor aandacht.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:45 schreef she het volgende:
[..]
dat referentiekader heb je voor jezelf bedacht. helaas kent de rest van de wereld toch echt andere voorwaarden.
of is iedereen gek en ben jij snugger?
over misplaatste verhevenheid gesproken![]()
ok, daar is op zich niets mis mee, ware het niet dat deze mening alsnog ongefundeerd is.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:48 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
het zou terecht zijn dat je dit aankaart, ware het niet dat de poster waar je op reageert volgens mij helemaal niet depressief is.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:51 schreef hijodedios het volgende:
[..]
ja, maar dat vind ik dus vreemd hè. tenminste, wat jij nu zegt niet; maar ik denk dat het niet op prijs wordt gesteld als je je hier meld als je enkel depressief bent. daarintegen; als je hoogbegaafd bent en niet depressief, dan kan het weer wel.
gek hè?
ik begrijp je echt wel hoor, maar waarom probeer je niet in dit, toch min-of-meer serieus geopende topic, dan met argumenten te komen, i.p.v. met semi-grappig bedoelde posts?quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:48 schreef johnny_footballhero het volgende:
iq is variabel. aan te leren. beinvloedbaar.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:50 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
het is gewoon vastgesteld in onze taalgeving dat we mensen met een iq boven de zoveel de naam hoogbegaafd geven. simpel zat.
het gaat om de samenhang tussen depressiviteit en hoogbegaafdheid. op die manier kan je ook wel bij een discussie over de zwaartekracht gaan beginnen over het ecosysteem van de aarde omdat daar ook zwaartekracht op van toepassing is...quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:51 schreef hijodedios het volgende:
ja, maar dat vind ik dus vreemd hè. tenminste, wat jij nu zegt niet; maar ik denk dat het niet op prijs wordt gesteld als je je hier meldt als je enkel depressief bent. daarintegen; als je hoogbegaafd bent en niet depressief, dan kan het weer wel.
gek hè?
virtuele aandacht lijkt me weinig effectief. in de drang naar aandacht zou het veel effectiever zijn, om nakend de horlepiep te dansen op de dam.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:51 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
dat is aan jou goed te zien ja. jij hangt hier zo'n beetje iedereen aan de pijp voor aandacht.
aandacht, dat is het sleutelwoord. aandachtstekort.
daar zeg ik ook niks over. doet nog niks af aan de definitie en dat slechts enkele personen het zijn.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:53 schreef johnny_footballhero het volgende:
iq is variabel. aan te leren. beinvloedbaar.![]()
ts vroeg terecht naar lotgenoten en hoe zij het hebben opgelost. je gaat toch ook niet aan een voetballer vragen hoe je sneller kan schaatsen?quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:53 schreef #ANONIEM het volgende:
het gaat om de samenhang tussen depressiviteit en hoogbegaafdheid.
ik wil maar even zeggen. da vinci en beethoven zijn duidelijk hoog begaafd op bepaalde terreinen. ze zouden echter een minimaal iq hebben.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:54 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
daar zeg ik ook niks over. doet nog niks af aan de definitie en dat slechts enkele personen het zijn.
staaf dat eens met feiten?quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:53 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
iq is variabel. aan te leren. beinvloedbaar.![]()
quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:55 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
ik wil maar even zeggen. da vinci en beethoven zijn duidelijk hoog begaafd op bepaalde terreinen. ze zouden echter een minimaal iq hebben.
ja, dat kan, dat kan. stel je voor dat het omhoog zou regenen zeg.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:53 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
het gaat om de samenhang tussen depressiviteit en hoogbegaafdheid. op die manier kan je ook wel bij een discussie over de zwaartekracht gaan beginnen over het ecosysteem van de aarde omdat daar ook zwaartekracht op van toepassing is...
dat is inderdaad de essentie van de ts en die is mij nog steeds onduidelijk.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:53 schreef #ANONIEM het volgende:
het gaat om de samenhang tussen depressiviteit en hoogbegaafdheid.
muziek zie ik altijd nog als een meer gevoelsmatige intelligentie. een goed gevoel voor ritme en klank maakt men nog niet intelligent..quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:55 schreef johnny_footballhero het volgende:
ik wil maar even zeggen. da vinci en beethoven zijn duidelijk hoog begaafd op bepaalde terreinen. ze zouden echter een minimaal iq hebben.
de beter bedeelden? spreek je nu namens jezelf?quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:53 schreef she het volgende:
[..]
virtuele aandacht lijkt me weinig effectief. in de drang naar aandacht zou het veel effectiever zijn, om nakend de horlepiep te dansen op de dam.
dat bedoel ik, ik verdenk jou ervan niet echt in staat te zijn om heel logisch na te denken en derhalve de beter bedeelden af te zeiken.
dat noemen ze onmacht
aandacht is ok
nou, ik had laatst weer zo'n test, toen kwam de vraag: 'noem de laatste vijf presidenten van de verenigde staten.' dat zou da vinci mooi niet hebben geweten.quote:
gevoelsmatige intelligentie?quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:57 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
muziek zie ik altijd nog als een meer gevoelsmatige intelligentie. een goed gevoel voor ritme en klank maakt men nog niet intelligent..
dan zouden de vogels vaak nat worden van onder.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:56 schreef hijodedios het volgende:
ja, dat kan, dat kan. stel je voor dat het omhoog zou regenen zeg..
ja weet ik veelquote:op dinsdag 28 februari 2006 00:57 schreef hijodedios het volgende:
gevoelsmatige intelligentie?
nee, waarop baseer je die wonderbaarlijke conclusie?quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:57 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
de beter bedeelden? spreek je nu namens jezelf?![]()
klopt.quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:55 schreef hijodedios het volgende:
overigens ben ik natuurlijk ook hoogbegaafd. en joods. en homofiel. kom nou, wie niet!
quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:56 schreef golfer het volgende:
[..]
dat is inderdaad de essentie van de ts en die is mij nog steeds onduidelijk.
ondanks alle uitleggen over het begrip iq en hoogdbegaafdheid.
laat staan over het begrip depressiviteit.
quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:55 schreef erikt het volgende:
[..]
ts vroeg terecht naar lotgenoten en hoe zij het hebben opgelost. je gaat toch ook niet aan een voetballer vragen hoe je sneller kan schaatsen?
daar doelde ik eigenlijk niet zo op. 't was meer om te zeggen van...quote:
namens wie denk jij allemaal te spreken? ik ben benieuwd onder welk gezelschap jij jezelf schaart. de hoogbegaafden?quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:59 schreef she het volgende:
[..]
nee, waarop baseer je die wonderbaarlijke conclusie?
vooralsnog strooi je rijkelijk met behoorlijk beroerde oneliners en heb ik nog geen enkel argument kunnen teruglezen voor je vrij krachtige overtuigingen.
kom op, laat ons eens even lezen waarom jij de wijsheid in pacht hebt. ik leer graag
ik ben ajax-supporter..en (terecht) depressief.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:02 schreef hijodedios het volgende:
zo ken ik er dus nog wel tien. ken jij er nog een?ik ben... en depressief.
ik help je wel even..and i quote:quote:op dinsdag 28 februari 2006 00:59 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
ja weet ik veelgewoon dat je wel goed dat soort dingen weet te doen
![]()
stel je niet aan, stel je eens voor hoe het is om elke week naar den haag te moeten.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:04 schreef golfer het volgende:
[..]
ik ben ajax-supporter..en (terecht) depressief.
ik spreek namens mezelf en voor niemand. ik noem hoogbegaafden, beter bedeelden...dat lijkt me geen misdaad? dat is mijn mening.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:02 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
namens wie denk jij allemaal te spreken? ik ben benieuwd onder welk gezelschap jij jezelf schaart. de hoogbegaafden?
je bent wel de koningin van de dooddoeners hè...uit onderzoek is gebleken...het schijnt zo te zijn...onderbewuste behoeften...quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:04 schreef she het volgende:
[..]
ik help je wel even..and i quote:
uit hersenonderzoeken is gebleken, dat bij musicerende kinderen de rechter hersenhelft (gevoelstoestand) en de linker hersenhelft (spraak en intellect) sterker met elkaar verbonden raken dan bij niet-musicerende kinderen.deze resultaten ontstaan, doordat muziek maken een positieve en stimulerende werking heeft op de neuronale verbindingen. de neuronen worden geactiveerd waardoor er minder afsterven en er betere verbindingen ontstaan -zij vormen uiteindelijk het totaal van de intelligentie.
het schijnt dus ook zo te zijn, dat " intelligente " mensen, onbewust de behoefte hebben zich met muziek bezig te houden. dit omdat de neuronen om die stimulatie vragen
quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:04 schreef she het volgende:
het schijnt dus ook zo te zijn, dat " intelligente " mensen, onbewust de behoefte hebben zich met muziek bezig te houden. dit omdat de neuronen om die stimulatie vragen
soa-tests schijnen niet mee te tellen.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:06 schreef she het volgende:
[..]
ik scoor hoog op diverse tests, doe het ook meer dan goed in de maatschappij, maar kan daarnaast zo vreselijk dom zijn, dat ik er niet teveel waarde aan hecht.
dooddoeners?quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:07 schreef hijodedios het volgende:
[..]
je bent wel de koningin van de dooddoeners hè...uit onderzoek is gebleken...het schijnt zo te zijn...onderbewuste behoeften...
met de argumentatie wil het nog niet echt lukken he?quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:10 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
soa-tests schijnen niet mee te tellen.![]()
ahahaha je begint ook steeds moeilijkere woorden- en zinnen te gebruiken. je bent bang dat je een domme indruk wekt hè.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:11 schreef she het volgende:
[..]
dooddoeners?
ja, voor hen die niet in staat zijn een argument te staven met feiten, zijn zulke zaken wellicht een dooddoener.
als er wetenschappelijke ondersteuning voor is, dan kun je het als feit interpreteren. jij noemt het een dooddoener, ik noem het een gedegen onderbouwing.
iets wat ik bij geen van jullie beiden terug heb kunnen vinden.
oh en voor jan de voetbalheld, inzake davinci:
http://home.versatel.nl/meegeren_genootschap/davinci/davinci.htm
het was idd een grote mongool
ja, dat zijn dus dooddoeners, gedegen onderbouwingen (voor zover je onderbouwingen gedegen vallen te noemen, dan.) ik dacht dat internetfora voor ongenuanceerde, botte, ietwat dommige pseudo-discussies. daarom zit ik hier ook. alstjeblieft, ga weg met je onderbouwingen en feiten. schreeuw de onzin van de daken zeg ik je.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:11 schreef she het volgende:
[..]
dooddoeners?
ja, voor hen die niet in staat zijn een argument te staven met feiten, zijn zulke zaken wellicht een dooddoener.
als er wetenschappelijke ondersteuning voor is, dan kun je het als feit interpreteren. jij noemt het een dooddoener, ik noem het een gedegen onderbouwing.
iets wat ik bij geen van jullie beiden terug heb kunnen vinden.
oh en voor jan de voetbalheld, inzake davinci:
http://home.versatel.nl/meegeren_genootschap/davinci/davinci.htm
het was idd een grote mongool
waar zie jij moeilijke woorden?quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:13 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
ahahaha je begint ook steeds moeilijkere woorden- en zinnen te gebruiken. je bent bang dat je een domme indruk wekt hè.
en wat is dat voor onnodige link. waar is het antwoord op mijn vraag.
interessante vraag. antwoord is ja.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:14 schreef hijodedios het volgende:
[..]
volgende punt. met dat onderpresteren van hoogbegaafden omdat dingen niet uitdagend te zijn...zouden hoogbegaafden dan ook niet heel laag moeten scoren op iq-testen?
een mongool, dus.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:16 schreef she het volgende:
[..]
waar zie jij moeilijke woorden?![]()
en die " onnodige " link geeft helemaal antwoord op jouw vraag.
ik nok er trouwens mee, want ik heb echt het idee dat ik met iemand van doen heb die zowel een numerieke als structurele chromosomale afwijking heeft
ahahahahahaquote:op dinsdag 28 februari 2006 01:16 schreef she het volgende:
[..]
waar zie jij moeilijke woorden?![]()
en die " onnodige " link geeft helemaal antwoord op jouw vraag.
ik nok er trouwens mee, want ik heb echt het idee dat ik met iemand van doen heb die zowel een numerieke als structurele chromosomale afwijking heeft
nou, die dingen zijn toch vrij veel werk altijd (de ietwat degelijkere testen althans.). ik zou er in ieder geval geen zin in hebben, om fuckin' drie uur lang rijtjes nummertjes en tekeningetjes en onzin te ontcijferen omdat the man (the man, he put me down the man, imma gonna fight the man!) dat zo graag ziet.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:16 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
interessante vraag. antwoord is ja.
welke hoogbegaafde hier kan me vertellen waarom?
onz is een stukje verderop, dus als je zo graag de lolbroek had willen uithangen, waarom hier?quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:17 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
ahahahahaha![]()
![]()
wat sla jij een belachelijk figuur zeg. je bent kennelijk zo slim dat je niet eens door hebt, dat ik maar wat onzin uit loop te kramen. de woorden worden nu met de minuut moeilijker. je hebt naast de prisma nederlands nu ook al de medische encyclopedie van readers digest liggen?![]()
het is ook nutteloos. waarom zou je.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:19 schreef hijodedios het volgende:
[..]
nou, die dingen zijn toch vrij veel werk altijd (de ietwat degelijkere testen althans.). ik zou er in ieder geval geen zin in hebben, om fuckin' drie uur lang rijtjes nummertjes en tekeningetjes en onzin te ontcijferen omdat the man (the man, he put me down the man, imma gonna fight the man!) dat zo graag ziet.
ik weet het niet hoor. zou pim dat hebben gedacht?quote:
vind je me grappig dan?quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:19 schreef she het volgende:
[..]
onz is een stukje verderop, dus als je zo graag de lolbroek had willen uithangen, waarom hier?
en nee, ik google mijn repliek![]()
ik weet het ook niet.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:20 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
het is ook nutteloos. waarom zou je.
waarom zou je je intelligentie numeriek moeten onderbouwen?
omdat dagelijkse werkzaamheden inhoudelijk niet te vergelijken zijn met iq testen.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:16 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
interessante vraag. antwoord is ja.
welke hoogbegaafde hier kan me vertellen waarom?
ga verder.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:24 schreef meurdoos het volgende:
heh wat een eye opener ts...dit verklaart een boel
of beter nog, een fles lauwwarme bushmills en een dikke lijn cocaquote:op dinsdag 28 februari 2006 01:22 schreef hijodedios het volgende:
[..]
ik weet het ook niet.
kijk, ik ga niet ontkennen dat er bepaalde problematieken bij zogezegde hoogbegaafdheid kunnen ontstaan. maar het lijkt me toch echt dat de problematiek (zoals motivatiestoornissen, depressie, etc. etc.) behandeld dient te worden en niet de intelligentie zelf. dus of iemand nou echt zo verdomd intelligent is of niet, dat maakt voor de behandelingen niet zoveel uit. ofwel; als iemand zijn school (wat vaak wordt aangehaald) niet interessant vindt, dan geef je hem iets leukers te doen. voilà, zo simpel is het.
mijn recept: een fles kentucky straight bourbon whiskey. dat helpt zowel tegen depressiviteit als motivatiestoornis. en op de langere termijn ook tegen intelligentie..
juist. kijk, dat getuigt nu van praktische intelligentie.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:27 schreef she het volgende:
[..]
of beter nog, een fles lauwwarme bushmills en een dikke lijn coca![]()
geneest alles !!
@ johnny whatever: nee, dat staat er ook niet
ach, het komt tegenwoordig gewoon veel te vaak voor dat mensen die wel eens een 10 op wiskunde b hebben gehaald en een potje triviant hebben gewonnen, die toevallig niet helemaal lekker in hun vel zitten, dat op de modische term hoogbegaafdheid gooien. ze maken een testje op internet, waar een score uit verschijnt. die score wordt gebaseerd op de gemiddelde score van het stereotiep, wereldvreemde amerikaanse college-domkop die de tests ooit een keer experimenteel gemaakt hebben.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:22 schreef hijodedios het volgende:
[..]
ik weet het ook niet.
kijk, ik ga niet ontkennen dat er bepaalde problematieken bij zogezegde hoogbegaafdheid kunnen ontstaan. maar het lijkt me toch echt dat de problematiek (zoals motivatiestoornissen, depressie, etc. etc.) behandelt dient te worden en niet de intelligentie zelf. dus of iemand nou echt zo verdomd intelligent is of niet, dat maakt voor de behandelingen niet zoveel uit.
mijn recept: een fles kentucky straight bourbon whiskey. dat helpt zowel tegen depressiviteit als motivatiestoornis. en op de langere termijn ook tegen intelligentie..
daar gaat het om!quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:29 schreef hijodedios het volgende:
[..]
juist. kijk, dat getuigt nu van praktische intelligentie..
nou ik heb ook al de beschreven dingen ervaren, ben positief getest. heb last van mezelf zo nu en dan, maar probeer mijn redeneringscapaciteit aan te wenden om mezelf in het sociaal krachtenveld te bewegen. ik moet dankzij m'n handicap helaas heel berekenend te werk gaan, helaas, maar het helpt me wel om overeind te blijven.quote:
positief getest, jezus. 't is niet alsof je aids hebt hoor.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:30 schreef meurdoos het volgende:
[..]
nou ik heb ook al de beschreven dingen ervaren, ben positief getest. heb last van mezelf zo nu en dan, maar probeer mijn redeneringscapaciteit aan te wenden om mezelf in het sociaal krachtenveld te bewegen. ik moet dankzij m'n handicap helaas heel berekenend te werk gaan, helaas, maar het helpt me wel om overeind te blijven.
een van de grote problemen van het onderwerp is inderdaad de inmens (immens?) grote groep self-proclaimed gifted-people.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:29 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
ach, het komt tegenwoordig gewoon veel te vaak voor dat mensen die wel eens een 10 op wiskunde b hebben gehaald en een potje triviant hebben gewonnen, die toevallig niet helemaal lekker in hun vel zitten, dat op de modische term hoogbegaafdheid gooien. ze maken een testje op internet, waar een score uit verschijnt. die score wordt gebaseerd op de gemiddelde score van het stereotiep, wereldvreemde amerikaanse college-domkop die de tests ooit een keer experimenteel gemaakt hebben.
dat zal voor veel mensen inderdaad gelden, toch bestaat er zoiets als bovengemiddelde intelligentie. het bestaan van het eerste dient niet te worden toegepast als een generalisatie van het laatste.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:29 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
ach, het komt tegenwoordig gewoon veel te vaak voor dat mensen die wel eens een 10 op wiskunde b hebben gehaald en een potje triviant hebben gewonnen, die toevallig niet helemaal lekker in hun vel zitten, dat op de modische term hoogbegaafdheid gooien. ze maken een testje op internet, waar een score uit verschijnt. die score wordt gebaseerd op de gemiddelde score van het stereotiep, wereldvreemde amerikaanse college-domkop die de tests ooit een keer experimenteel gemaakt hebben.
ja en daar heb ik dus zo'nquote:op dinsdag 28 februari 2006 01:32 schreef hijodedios het volgende:
[..]
een van de grote problemen van het onderwerp is inderdaad de inmens (immens?) grote groep self-proclaimed gifted-people.
of hoe heet dat in 't engels?
self-proclaimed-gifted-people.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:32 schreef hijodedios het volgende:
[..]
een van de grote problemen van het onderwerp is inderdaad de inmens (immens?) grote groep self-proclaimed gifted-people.
of hoe heet dat in 't engels?
ja, ik ken zoveel mooie woorden, god, dat houd je niet voor mogelijk. hazchem kwam ik vandaag nog tegen.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:34 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
self-proclaimed-gifted-people.
mooi woord. het klinkt geloofwaardig.![]()
maar neemt niet weg dat er ook mensen echt gifted zijn. en dat die er problemen mee hebben. onder andere door nitwits die er niet juist mee omgaan zoals jij.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:34 schreef johnny_footballhero het volgende:
self-proclaimed-gifted-people.
mooi woord. het klinkt geloofwaardig.![]()
gastquote:op dinsdag 28 februari 2006 01:35 schreef hijodedios het volgende:
[..]
ja, ik ken zoveel mooie woorden, god, dat houd je niet voor mogelijk. hazchem kwam ik vandaag nog tegen.
gast dat is hippie turbo-taal (tuta)quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:35 schreef hijodedios het volgende:
[..]
ja, ik ken zoveel mooie woorden, god, dat houd je niet voor mogelijk. hazchem kwam ik vandaag nog tegen.
hazardous chemicals.
ik denk dat als je ergens voldoening in weet te vinden, dat je er dan juist mee omgaat.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:35 schreef erikt het volgende:
[..]
maar neemt niet weg dat er ook mensen echt gifted zijn. en dat die er problemen mee hebben. onder andere door nitwits die er niet juist mee omgaan zoals jij.
precies, iedereen moet dit zelf uitvinden, maar met lotgenoten discussieren helpt mssquote:op dinsdag 28 februari 2006 01:38 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
ik denk dat als je ergens voldoening in weet te vinden, dat je er dan juist mee omgaat.
want wat is juist? er bestaat geen standaard. ik denk dat een ieder dat voor zichzelf beslist.
nou, het lijkt me niet dat hoogdbegaafdheidsproblematiek ook maar iets te maken heeft met wat mensen op internetfora roepen over mensen die zichzelf tot hoogbegaafde bombarderen.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:35 schreef erikt het volgende:
[..]
maar neemt niet weg dat er ook mensen echt gifted zijn. en dat die er problemen mee hebben. onder andere door nitwits die er niet juist mee omgaan zoals jij.
nee inderdaad, ik hou er niet van om met mijn kennis te strooien. sommigen noemen dat een gebrek aan ambitie, maar ik hou het op bescheidenheid.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:39 schreef hijodedios het volgende:
[..]
nou, het lijkt me niet dat hoogdbegaafdheidsproblematiek ook maar iets te maken heeft met wat mensen op internetfora roepen over mensen die zichzelf tot hoogbegaafde bombarderen.
ik wil er nog aan toevoegen, dat de grootste vijand van zo'n hoogbegaafd iemand, onbegrip moet zijn.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:39 schreef meurdoos het volgende:
[..]
precies, iedereen moet dit zelf uitvinden, maar met lotgenoten discussieren helpt mss
dit soort reacties komen hoogbegaafden in de echte wereld ook tegen hoor. en dat is wel degelijk een probleem voor die mensen.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:39 schreef hijodedios het volgende:
[..]
nou, het lijkt me niet dat hoogdbegaafdheidsproblematiek ook maar iets te maken heeft met wat mensen op internetfora roepen over mensen die zichzelf tot hoogbegaafde bombarderen.
heh lol daar zat ik ook ..quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:41 schreef speth het volgende:
overigens heb ik ook een hekel aan het hoogbegaafden-subcultuurtje... ik werd door leerkrachten op mijn 10e doorgestuurd naar facta
met lotgenoten discusseren zorgt alleen maar voor lekker gezamelijk zwelgen in 't verdriet. er zijn drie dingen die je kan doen. of je zet je computer uit, loopt naar buiten en gaat leven, of je koopt een goede fles kentucky straight bourbon whiskey, of je loopt bij holland spoor het perron af om de thalys naar parijs een goede kopstoot te verkopen. dat gelul allemaal is weinig, heel weinig constructief.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:39 schreef meurdoos het volgende:
[..]
precies, iedereen moet dit zelf uitvinden, maar met lotgenoten discussieren helpt mss
quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:43 schreef hijodedios het volgende:
[..]
met lotgenoten discusseren zorgt alleen maar voor lekker gezamelijk zwelgen in 't verdriet. er zijn drie dingen die je kan doen. of je zet je computer uit, loopt naar buiten en gaat leven, of je koopt een goede fles kentucky straight bourbon whiskey, of je loopt bij holland spoor het perron af om de thalys naar parijs een goede kopstoot te verkopen. dat gelul allemaal is weinig, heel weinig constructief.
ik heb toch wel moeite gehad met mezelf een weg te banen door het leven dankzij het sociale aspect van hb. ik sta dus wel open om mensen die er moeite mee hebben van repliek te voorzien.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:43 schreef hijodedios het volgende:
[..]
met lotgenoten discusseren zorgt alleen maar voor lekker gezamelijk zwelgen in 't verdriet.
dat is het grote probleem, het accent in de discussie ligt volkomen scheef. zeg me nu, wat is het probleem, de boven modale intelligentie, of de depressie, motivatiestoornis, whatever? waar moet het om gaan?quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:42 schreef erikt het volgende:
[..]
dit soort reacties komen hoogbegaafden in de echte wereld ook tegen hoor. en dat is wel degelijk een probleem voor die mensen.
en flauw dat je nu weer begint over 'zichzelf tot hoogbegaafd bombarderen'.
voor dat laatste hebben we dus kentucky straight bourbon whiskey.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:48 schreef meurdoos het volgende:
het is geen depressiviteit, maar iets wat daar sterk op lijkt. je hebt het vermogen jezelf uit de knoop te redeneren, doe dat dan!
alleen die motivatie wil af en toe ook niet komen![]()
depressiviteit is voor zover ik weet gewoon het gevolg van een gebrek aan endorfinen, "leven" en dingen ondernemen is waarschijnlijk een betere remedie dan je tijd verdoen door erover na te denken.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:48 schreef meurdoos het volgende:
het is geen depressiviteit, maar iets wat daar sterk op lijkt. je hebt het vermogen jezelf uit de knoop te redeneren, doe dat dan!
da's goei spul, gosjemikkie!quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:49 schreef hijodedios het volgende:
[..]
voor dat laatste hebben we dus kentucky straight bourbon whiskey.
ik kan 't weten. van de week voelde ik me weer eens futloos dus toen heb ik een paar glazen achterover gewerkt. later op de avond had ik een proces verbaal voor vernieling op zak. de drie uur daartussen bespaar ik jullie, maar het schortte me in ieder geval niet aan motivatie kan ik jullie zeggen!quote:
volledig herkenbaarquote:op dinsdag 28 februari 2006 01:51 schreef omnifacer het volgende:
ik zal enkele dingen uitleggen, voor de mensen die het nog steeds niet snappen.
- hb heeft niks met schoolprestaties te maken
- hb heeft alles met zaken als onderpresteren te maken
- veel hb-ers kampen met problemen
- het is helemaal niet zo dat het iets is wat ik graag wil zijn, pertinent niet, maar het is op dit moment een van de belangrijkste factoren in mijn leven, omdat ik tegen zo veel zaken aanloop die er het gevolg van zijn...
jezelf moedwillig dom laten spuitenquote:op dinsdag 28 februari 2006 01:53 schreef johnny_footballhero het volgende:
het lijkt wel een obsessie voor je.
wel eens aan professionele hulp gedacht?
domheid is een zegen joh. echt. die mensen zijn sneller gelukkig.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:55 schreef meurdoos het volgende:
[..]
jezelf moedwillig dom laten spuiten![]()
niet perse, er zijn veel vormen van depressie.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:50 schreef speth het volgende:
[..]
depressiviteit is voor zover ik weet gewoon het gevolg van een gebrek aan endorfinen, "leven" en dingen ondernemen is waarschijnlijk een betere remedie dan je tijd verdoen door erover na te denken.
of je slikt het in pilvorm, chemisch vrolijk is ook vrolijk.
dat is zo goed als nooit de oorzaak. er is meestal een probleem. dat kan niet altijd worden opgelost, wat betekent dat je ermee om moet leren gaan.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:56 schreef she het volgende:
[..]
niet perse, er zijn veel vormen van depressie.
depressie kan ook een gevolg zijn van een te hoge (werk) druk of een traumatische ervaring. let wel zelfs verhuizingen/begravenissen/relatie die stuk gaat..etc etc, ziet men in de psychologie allemaal als " trauma "
een chronisch laag serontonine peil is dus niet per definitie de oorzaak. overigens is dat juist de meest makkelijke vorm van depressie omdat deze met chemicalieen gecorrigeerd kan worden.
ignorance is bliss. er zit een kern van waarheid in.quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:56 schreef johnny_footballhero het volgende:
[..]
domheid is een zegen joh. echt. die mensen zijn sneller gelukkig.![]()
nergens zal ik ontkennen dat er geen verband is tussen hoogbegaafdheid en problematiek, maar om dat zo ongenuanceerd te laten en voorbij te gaan aan het feit dat er heel veel, maar dan ook echt heel veel self-proclaimed hb'ers rondlopen met self-proclaimed problematiek. een vraag die hier centraal zou moeten staan is, is hoe problematisch de problematiek van de mensen alhier allemaal wel niet eens. laten we eerlijk zijn, wie heeft hier nu professionele hulp moeten zoeken, wie zit er in aan de zoloft, wie heeft zelfmoordpogingen ondernomen? het is juist dat eeuwige geneuzel van 'ja, ik herken me erin, ja ik heb het ook', dat ervoor zorgt dat men dit onderwerp maar al te vaak (en vaak terecht) belachelijk maakt.quote:
ok, i stand corrected... ik kan natuurlijk ook niet alles weten, misschien heb ik meer een idiot savant syndroom..?quote:op dinsdag 28 februari 2006 01:56 schreef she het volgende:
[..]
niet perse, er zijn veel vormen van depressie.
depressie kan ook een gevolg zijn van een te hoge (werk) druk of een traumatische ervaring. let wel zelfs verhuizingen/begravenissen/relatie die stuk gaat..etc etc, ziet men in de psychologie allemaal als " trauma "
een chronisch laag serontonine peil is dus niet per definitie de oorzaak. overigens is dat juist de meest makkelijke vorm van depressie omdat deze met medicijnen gecorrigeerd kan worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |