abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 februari 2006 @ 15:02:50 #1
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_35510943
dit is het eerste door mij geopende topic, dus het kan zijn dat het niet helemaal pro forma is... ik heb even gezocht, maar kon geen dergelijk topic vinden. het is een flinke lap tekst, maar ik wil zo volledig mogelijk zijn. ik heb geprobeerd het zo overzichtelijk mogelijk te maken.

ik ben depressief, en ik haat het om van mezelf te zeggen. ik haat het ook om van mezelf te zeggen dat ik hoogbegaafd ben. omdat een en ander met elkaar samenhangt, ontkom ik er niet aan dit onder ogen te zien. ik worstel er heel erg mee, en heb het idee dat het me kan helpen wanneer ik met lotgenoten kan communiceren.

eerst even definieren

wat is hoogbegaafdheid
whitmore onderscheidt primaire identificatie-elementen en secundaire identificatie-elementen.

primaire identificatie-elementen:
  • het kind leert snel en gemakkelijk, zodra het geïnteresseerd is.
  • toont uitzonderlijke cognitieve kracht om te leren, te onthouden en de kennisinformatie te gebruiken.
  • gevorderde behendigheid bij het oplossen van problemen, wordt uitgedaagd door problemen die moeten opgelost worden, gebruikt verworven kennis en hogerstaande redeneringstechnieken om complexe praktische en theoretische vraagstukken te benaderen en op te lossen.
  • de spraak bevat een gevorderd vocabularium, dat op een aangepaste wijze gebruikt wordt in een complexe taalstructuur.
  • ongebruikelijk begrip van complexe en abstracte ideeën, ontwikkelt en werkt ideeën uit op een onverwacht niveau.
  • hoog niveau van onderzoek, de kwalitatieve natuur van opgeworpen vragen en onderwerpen die interesse wekken en een volgehouden nieuwsgierigheid.
  • uitzonderlijke denkkwaliteit zoals ze geopenbaard wordt door de taal en de vaardigheid tot het oplossen van problemen, merkwaardige manipulatie van abstracte symbolen en ideeën, inbegrepen het waarnemen en het manipuleren van de betrekkingen tussen ideeën, gebeurtenissen, mensen; formuleert beginselen en veralgemeningen door overdracht van het aangeleerde doorheen situaties en gebeurtenissen, denkt en redeneert om inzicht te verwerven en oplossingen voort te brengen.

    secundaire identificatie-elementen
  • hoogcreatief gedrag bij het voortbrengen van ideeën, dingen, oplossingen; kan merkbaar creatief zijn en inventief (originaliteit); is gefascineerd door het spelen met ideeën.
  • een breed spectrum van interesse, in de grond zeer nieuwsgierig.
  • een diep, soms uitputtend interesse in één of meer gebieden van intellectueel onderzoek.
  • een intens verlangen naar kennen en begrijpen, naar het meesterschap van vaardigheden en interessante problemen.
  • toont initiatief in het nastreven van "outside"-projecten en kan uitgewerkte hobby’s hebben die het zelf gekozen heeft, vertoont vindingrijkheid en een merkwaardige capaciteit tot zelfgestuurd leren, en dat mogelijkerwijze alleen in buitenschoolse activiteiten.
  • geniet van zelfexpressie, bijzonder door discussie, maar ook soms doorheen de kunst.
  • vertoont onafhankelijkheid in het oordeel, een tendens tot non-conformisme.
  • vraagt de redenen of de uitleg voor gestelde eisen, limieten, ongewenste gebeurtenissen.
  • neigt tot perfectionisme, tot strenge autokritiek, streeft naar hoge standaards voor prestaties, wenst uit te blinken en voort te brengen.
  • toont een grote gevoeligheid en een hoger bewustzijn tegenover zichzelf, de anderen, wereldproblemen, kan menselijke zwakheden moeilijk verdragen.
    bron: http://users.skynet.be/sky50779/begaafd.htm

    wat is depressie?
    de criteria volgens de dsm-iv zijn te vinden op http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/depressie.htm#dsm. ik ga ze hier niet wegzetten, de symptomen zijn relevanter

    a. psychologische symptomen
    • depressieve stemming
    neerslachtigheid, bedroefdheid, somberheid, hopeloosheid, gedeprimeerdheid; soms is die verlaagde
    stemming 's ochtend het ergste ("dagschommelingen")
    • anergie
    vermoeidheid, verlies van energie, initiatief en kracht
    • gevoel
    angst is vaak een kenmerkend gevoel bij een depressie; soms is er sprake van een sterke
    afvlakking van gevoelsleven: men voelt niets meer, geen verdriet, vreugde, angst of blijheid.
    • formele denkstoornissen (stoornissen van de vorm van het denken)
    problemen met concentreren en geheugen, denkremming en besluiteloosheid
    • inhoudelijke denkstoornissen
    gedachten over schuld, zelfverwijt, waardeloosheid en verlies van zelfrespect

    b. gedragsmatige symptomen
    • sociaal terugtrekgedrag, verlies van interesse in de omgeving
    • anhedonie
    verlies van het vermogen plezier te beleven
    • psychomotore agitatie of remming
    onrustig of juist geremd gedrag
    • verminderde productiviteit
    • suïcidaliteit
    • huilbuien

    c. functionele symptomen (vitale of biologische functies)
    • eetstoornissen
    afgenomen (meestal) of toegenomen eetlust
    • slaapstoornissen
    in- en of doorslaapstoornissen, vroeg wakker worden, of juist slaapzucht
    • seksuele stoornissen
    verminderde behoefte (libidoverlies)
    • lichamelijke klachten
    obstipatie (meestal) of diaree

    d. psychotische symptomen
    in 10 à 15% van de depressies is er sprake van psychotische kenmerken, d.w.z. er is een gestoorde toetsing van de realiteit. dit uit zich bij een psychotische depressie meestal in wanen (oncorrigeerbare gedachtedwalingen). meestal is de inhoud van die wanen in overeenstemming met de depressieve stemming (stemmingscongruent): de thema's staan in het teken van persoonlijke tekortkomingen, falen, schuld, dood, straf of nihilisme. vroeger werd een dergelijke psychotische depressie ook wel een melancholie genoemd.

    maar wat is nou je probleem man?
    door mijn hoogbegaafdheid heb ik een hoop problemen gehad, die uiteindelijk uitgemond zijn in een depressie. de problemen spelen zich op elk gebied af.
  • overal ben je anders, denk je anders, voel je je niet als een onderdeel van de groep maar als ´anders´, uiteindelijk resulterend in jezelf een buitenbeentje volgen. dit overkomt me overal: op de sportschool, studie, voetbalvereniging, tussen vrienden, etc.

  • relaties zijn per definitie problematisch, omdat ik altijd veel kritischer ben op mezelf en de ander als partners. ook bij vriendschappen is dit vaak een probleem.

  • omdat je perfectionist bent leg je jezelf erg veel druk op. ik moet van mezelf niet afstuderen, maar binnen 4 jaar afstuderen, eigenlijk cum laude. wanneer ik er niet in slaag door mezelf gestelde doelen te halen, ga ik nog hogere doelen stellen om dit te compenseren. dit leidt ertoe dat ik mezelf belachelijke doelen ga stellen, deze niet haal, en mezelf dan een fluim ga vinden, funest voor je zelfbeeld.

  • doordat de maatschappij is gebaseerd op de meerderheid van middelbegaafden moet ik me vaak conformeren aan de wil van de middelbegaafde, die meestal stukken minder doordacht, creatief en origineel is. de middelmaat regeert, waardoor je jezelf altijd anders moet voordoen dan je bent, je moet je hiernaar schikken. dit is funest voor mijn persoonlijke ontwikkeling geweest.

    dit is slechts een greep uit de vele problemen die ik tegenkom. ik ben depressief, bah. tijdje suïcidaal geweest, maar dat is nu gelukkig grotendeels weg. ik ben ervan overtuigd dat er veel meer zijn die te kampen hebben met de combinatie van depressie en hoogbegaafdheid.

    belangrijk: hoogbegaafdheid is geen dood gegeven, het is een factor die mijn cognities grotendeels bepaalt. het is ook geen waardeoordeel. ik voel me niet beter dan een niet-hoogbegaafd iemand, ik ben niet arrogant, en als ik zou mogen kiezen zou ik liever normaal zijn.

    dit topic is uitdrukkelijk niet bedoeld voor:
  • zeiken over hoe arrogant die hoogbegaafden wel niet zijn, dat ze niet moeten zeiken, etc.
  • mierenneuken over definities, criteria, iq-scores op tests, etc.
  • du$h! !k d#nk d4t 1k hoogbugaaft ben khad een tien voor wizzzkund3 m44t !!!iiiii!!
  • klagen dat je depressief bent omdat je met je verkeerde been uti bent gestapt



    herken je iets in dit topic? ben jij hoogbegaafd en depressief? heb je behoefte om te reageren, je eigen verhaal te doen, tips te geven, doe het vooral, zodat dit topic misschien als hulpstuk kan dienen voor velen.


    uiteindelijk moet hoogbegaafdheid net als laagbegaafdheid gezien worden als iets wat bediening op maat vereist. helaas kan dat niet, de hemel is net iets te laag. om hier verandering in te brengen: reageer...

    btw kan iemand ff de topictitel fatsoeneren
  •   zondag 26 februari 2006 @ 15:08:07 #2
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_35511152
    tt gefatsoeneerd.
    mooie op, omnifacer.
    ik herken me echter noch in het hoogebegaafde, noch in het depressieve .
    heb je professionele bijstand?
    Curiosity cultured the cat
    Hoge dames vangen veel wind
    Whadda ya hear! Whadda ya say!
    What is any ocean but a multitude of drops?
    pi_35511212
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:08 schreef copycat het volgende:

    heb je professionele bijstand?
    dat is ook mijn vraag inderdaad.
    It is your friends who make your world!
      zondag 26 februari 2006 @ 15:12:16 #4
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_35511286
    dank je...

    ja, bijstand bij ggz. is gewoon noodzakelijk, en ondanks de bureaucratische shitloads daar helpt het wel, zij het kleine beetjes.
    quote:
    ik herken me echter noch in het hoogebegaafde, noch in het depressieve .
    ik ben blij voor je
    pi_35511448
    heb je ook problemen met je overgeven aan je psycholoog? kijk, als je zelf niet open staat voor hulp is het voor de hulpverlener ook moeilijk om echt tot je door te dringen...

    ik kan me voorstellen dat je problemen hebt met je hoogbegaafdheid, maar is dat juist niet iets waar je trots op mag zijn en wat je moet koesteren? of zeg ik nu iets geks...
    It is your friends who make your world!
    pi_35511549
    ik las hoogbejaard
    God created the world, but the Dutch created The Netherlands.
    Sadly the Dutch didn't expand their motorways, maybe God will one day
    pi_35511640
    ik herken wel iets in het topic, want in de bovenbouw middelbare school was ik aardig depressief, en blowde en spijbelde. omdat ik als ik wel aanwezig was in de les uit het raam staarde en toch negens haalde, dacht de schoolpsycholoog dat mijn problemen voortkwamen uit hoogbegaafdheid, hij hing dat hele verhaal op dat jij hierboven ook hebt opgehangen, over de ellende van voortdurend omringd worden door middelmatige mensen en al het andere dat je hierboven hebt ingetypt. na niet al te lange tijd hing ik datzelfde verhaal op.

    inmiddels ben ik een heleboel jaren verder, en weet dat iedereen, hoe middelmatig of laagbegaafd ook, in de problemen kan komen door perfectionisme of "zich niet op zijn plek voelen". tevens weet ik dat mijn depressiviteit van toen voor het overgrote deel werd veroorzaakt door 1) puberen (hoe oud ben jij momenteel?) en 2) moeilijke thuissituatie. als hoogbegaafdheid er al een rol in heeft gespeeld, dan een minimale.
    daarnaast ken ik inmiddels een heleboel mensen die oneindig veel slimmer zijn dan ik, niet depressief zijn en het ook nooit zijn geweest.

    conclusie, wat mij betreft: als er al een link bestaat tussen hoogbegaafdheid en depressiviteit is dat een heel minieme, en wie zich op die relatie focust zakt alleen maar verder in zijn depressiviteit. wil je je beter gaan voelen, dan raad ik je aan niet meer te focussen op de automatische link die jij legt tussen de twee verschijnselen, en je te richten op strategieen om uit je depressiviteit te komen. want hoe hoogbegaafd iemand ook mag zijn, een simpel iets als sporten in de frisse lucht helpt voor iedereen.
      zondag 26 februari 2006 @ 15:23:42 #8
    111773 Monocultuur
    3,68 Kills per Minute
    pi_35511751
    het klinkt dus meer alsof je iemand anders wil zijn dan je nu bent.

    waarom? vraag ik me dan af. ben je liever zo'n grijze duif, zo'n schaap die mooi in de rest van de kudde past? ik denk dat je nog niet eens zoveel anders bent, misschien is een oplossing je te gaan bevinden tussen ook dezelfde soort intelligente/intuitieve personen waarbij je opeens merkt dat je juist perfect in die groep thuishoort. dit komt wel goed als je afgestudeerd bent en gaat werken...

    ik weet niet hoe oud je bent, maar in het begin van je leven begeef je je automatisch meer tussen mensen die niet zo als jij zijn.
    Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
      zondag 26 februari 2006 @ 15:23:52 #9
    124802 joupee
    dat spreek je uit als zjoepee
    pi_35511755
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:15 schreef ikiskoel het volgende:
    ik kan me voorstellen dat je problemen hebt met je hoogbegaafdheid, maar is dat juist niet iets waar je trots op mag zijn en wat je moet koesteren? of zeg ik nu iets geks...
    je moet het koesteren wanneer je er goed mee om kunt gaan. zonder die controle heb je er eigenlijk helemaal niets aan. ik ben zelf ook hoger begaafd dan de gemiddelde mens (ik gebruik liever deze term), maar ik kan niet met mijn hoger begaafdheid omgaan. ik leid al 3 jaar aan onderpresteren en dat ben ik echt beu. liever gemiddeld van verstand dan weten dat je het moet kunnen en het niet waar kunnen maken...
    pi_35511863
    hoe oud ben je trouwens, omnifacer
    It is your friends who make your world!
      zondag 26 februari 2006 @ 15:34:47 #11
    108856 jehovaguerilla
    Huilie counter @ 263
    pi_35512112
    ik wil niet zeggen dat ik hoogbegaafd ben maar ik herken hier wel wat van mezelf in.
    bijv. het buiten de groep vallen. ik ben iemand die ook te veel en te diep over alles nadenkt waardoor alles vanzelf iets farce-achtigs krijgt.
    ik vind mensen over het algemeen ook zo ontzettend basic.
    ik neig er altijd naar het grotere plaatje te bekijken ,ook al is dat grotere plaatje niet van toepassing.
    ik kijk op bepaalde vlakken ook dwars door mensen heen dwz. ik zie meteen de motivatie van iemands gedrag (eigenbelang ,territoriumdrift etc.)
    ik vergelijk de meeste mensen ook gewoon met dieren
    ik speel het spelletje wel mee zolang het leuk is ,daarna trek ik me terug.
    en depressief is iedereen wel eens denk ik ,ik neig er toch naar om altijd met zware onderwerpen bezig te zijn dus misschien is het een vorm van zelfkastijding.
    The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
    pi_35512238
    ik ben niet hoogbegaafd maar depressief vraag ik me steeds vaker af. ik ben me bewust dat sommige mensen het aangrijpen omdat het een 'trend' is, als ik dat zo mag noemen - net als bijv. rsi bijv - maar ik probeer het toch objectief te bekijken.

    ik weet dat het hier over ts gaat, maar ik herken zó veel dingen onder het kopje depressief.

    depressieve stemming, anergie, concentratieverlies en ik onthoud steeds minder, besluiteloos, zelfverwijt en afwezigheid zelfrespect, sociaal terugtrekgedrag, verlies van interesse in de omgeving (het boeit me idd heel weinig meer) , verlies van het vermogen plezier te beleven, verminderde productiviteit (op m'n werk steeds meer aan het prutsen..) en huilbuien.

    de hamvraag ... wat te doen? afspreken met vrienden heb ik onlangs weer gedaan maar het nam niet het slechte gevoel weg, terwijl het wel gezellig was.
      zondag 26 februari 2006 @ 15:40:03 #13
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_35512299
    je geeft zelf al aan waar het hem in zit:
    -je voelt je anders
    -je bent te kritisch naar jezelf
    -je legt de lat te hoog
    -je doet je anders voor dan je bent

    dus, oplossing:
    leer jezelf accepteren en van jezelf houden zoals je bent en leg de lat minder hoog.

    en met mijn niet-officieel-hoogbegaafde geest zal ik eea vast erg simplificeren, maar ik denk wel dat het hem daar in zit.
    "Bloemen zijn rood jongeman... "
    Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
    pi_35512305
    dus,

    ik herken een heleboel in je verhaal. vooral op school datgene moeten leren wat je al kan, lezen schrijven en rekenen kon ik al voor groep drie. ik heb vaak moeite om contact te leggen met mensen, juist omdat het niveau zo verschilt. ik heb een aantal goede vrienden waarmee ik op niveau kan praten maar deze mensen ken ik stuk voor stuk al heel lang.

    op lagere en middelbare school werd ik amper tot niet gestimuleerd, en haalde net de havo omdat de onderwerpen me echt niet interesseerden, en zo werd het ook erg moeilijk voor me om een vervolgopleiding te gaan doen, ik wist niet wat ik leuk vond.
    inmiddels ben ik al bijna 4 jaar van de middelbare school af, en ik ben elk jaar een nieuwe opleiding begonnen. soms interesseerde me het niet, maar meestal kon ik geen connectie vinden in de klas en zat ik na een half jaar nog alleen in de aula mijn bammetjes te veroberen.

    nu zit ik op een particuliere opleiding, waar ik niet gewoon een nummer ben maar waar goed op me gelet wordt, omdat ik maar havo heb gedaan is het hbo, en theoretisch kan ik het niveau goed aan, maar ik heb vaak last van 'angsten'. er zijn dagen dat ik bijvoorbeeld, zonder overigens duidelijk aanwijsbare reden, mijn bed niet uitdurf.

    je mooie op heeft voor mij een paar dingen zeker duidelijker gemaakt, het is altijd fijn om te lezen dat je niet de enige ben.
    Ever noticed how people who believe in creationism look really unevolved
    Misleidende TT"s
    Mooie auto!
    pi_35512329
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:34 schreef jehovaguerilla het volgende:
    bijv. het buiten de groep vallen. ik ben iemand die ook te veel en te diep over alles nadenkt waardoor alles vanzelf iets farce-achtigs krijgt.
    ik vind mensen over het algemeen ook zo ontzettend basic.
    dat heb ik dus ook. niet dat ik mezelf zo goed vind, maar ik zou graag mensen willen ontmoeten met wie ik meer op 1 lijn zit i.p.v. me aan ze te ergeren ... (omdat het bijv. oppervlakkig gedoe is)
    pi_35512357
    wel hb, maar niet depressief meer. wel een hele tijd geweest maar toen was ik het zo ongeveer zat en heb ik wat dingen in mijn leven omgedraait. ik vond dat ik de dingen maar wat positiever moest bekijken, ik heb een nieuwe uitdaging gezocht en mijn vrienden een beetje ingeruild...
    Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben
    Vul je zakken met niets doen op het internet!
    pi_35512386
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:40 schreef kloontje_ het volgende:

    [..]

    dat heb ik dus ook. niet dat ik mezelf zo goed vind, maar ik zou graag mensen willen ontmoeten met wie ik meer op 1 lijn zit i.p.v. me aan ze te ergeren ... (omdat het bijv. oppervlakkig gedoe is)
    mensa al geprobeerd?
    Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben
    Vul je zakken met niets doen op het internet!
    pi_35512489
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:42 schreef misscleo het volgende:
    [..]
    mensa al geprobeerd?
    www.mensa.nl bedoel je?
    audiofielen-sig spreekt me wel aan.

    maar ik ben niet hoogbegaafd, wel een piekeraar.
      zondag 26 februari 2006 @ 15:49:49 #19
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_35512667
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:20 schreef thaleia het volgende:
    conclusie, wat mij betreft: als er al een link bestaat tussen hoogbegaafdheid en depressiviteit is dat een heel minieme, en wie zich op die relatie focust zakt alleen maar verder in zijn depressiviteit. wil je je beter gaan voelen, dan raad ik je aan niet meer te focussen op de automatische link die jij legt tussen de twee verschijnselen, en je te richten op strategieen om uit je depressiviteit te komen. want hoe hoogbegaafd iemand ook mag zijn, een simpel iets als sporten in de frisse lucht helpt voor iedereen.
    goed punt, maar dat is wel moeilijk. ik ben er immers van overtuigd dat hoofbegaafdheid indirect depressiviteit heeft mede-veroorzaakt, en ik heb het idee dat ik eerst precies moet analyseren waar het fout is gegaan, om dan te kunnen bepalen wat ik anders moet gaan doen.

    helaas heb ik de neiging om altijd alles te analyseren, van de manier waarop iemand zijn sigarettenrook uitblaast tot waarom ze bin laden nog niet hebben, en dat werkt wel eens vermoeiend.

    overigens ben ik 22.
    pi_35512799
    even een tvp

    oh, en wat voor bijstand krijg je dan van ggz?
    "Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
      zondag 26 februari 2006 @ 15:54:29 #21
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_35512825
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:49 schreef omnifacer het volgende:
    helaas heb ik de neiging om altijd alles te analyseren,
    sta je wel in contact met je gevoel?
    "Bloemen zijn rood jongeman... "
    Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
      zondag 26 februari 2006 @ 15:55:23 #22
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_35512857
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:23 schreef joupee het volgende:

    [..]

    je moet het koesteren wanneer je er goed mee om kunt gaan. zonder die controle heb je er eigenlijk helemaal niets aan. ik ben zelf ook hoger begaafd dan de gemiddelde mens (ik gebruik liever deze term), maar ik kan niet met mijn hoger begaafdheid omgaan. ik leid al 3 jaar aan onderpresteren en dat ben ik echt beu. liever gemiddeld van verstand dan weten dat je het moet kunnen en het niet waar kunnen maken...
    volledig mee eens. ik durf het nooit te koesteren, want in nederland heerst echt die cultuur van dat maaiveld, enzo. ik heb wel eens het idee dat anderen het makkelijker accepteren wanneer je faalt dan wanneer je succes hebt.

    een samenleving die zijn hoogbegaafden op een juiste manier behandelt kan daar zo veel profijt van hebben, zo veel creativiteit terugverwachten waar problemen mee opgelost kunnen worden vanuit een heel ander perspectief... nu staat hoogbegaafdheid bijna synoniem voor onderpresteren, waarmee een kennispotentieel onbenut blijft, en, heb ik het idee, soms zelfs genegeerd door instituties als het onderwijs...
    pi_35513067
    ik vraag me regelmatig af hoe ik het moet koesteren hoor. het gevoel da je nergens bijhoort, het moeilijk contact vinden met anderen, het buitengesloten worden omdat je andere interesses hebt... of inderdaad arrogant gevonden worden omdat je ergens iets van weet. nee sorry, daar zit ik niet op te wachten. ik zou dan ook veel liever normaal geweest zijn. al zou ik dan ook weer enorm veel gemist hebben in het leven. de nieuwsgierigheid en leergierigheid naar alles is gewoon grandioos. soms teveel overig....
    Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben
    Vul je zakken met niets doen op het internet!
      zondag 26 februari 2006 @ 16:02:33 #24
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_35513087
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:40 schreef m.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
    vooral op school datgene moeten leren wat je al kan, lezen schrijven en rekenen kon ik al voor groep drie. ik heb vaak moeite om contact te leggen met mensen, juist omdat het niveau zo verschilt. ik heb een aantal goede vrienden waarmee ik op niveau kan praten maar deze mensen ken ik stuk voor stuk al heel lang.

    op lagere en middelbare school werd ik amper tot niet gestimuleerd, en haalde net de havo omdat de onderwerpen me echt niet interesseerden, en zo werd het ook erg moeilijk voor me om een vervolgopleiding te gaan doen, ik wist niet wat ik leuk vond.
    inmiddels ben ik al bijna 4 jaar van de middelbare school af, en ik ben elk jaar een nieuwe opleiding begonnen. soms interesseerde me het niet, maar meestal kon ik geen connectie vinden in de klas en zat ik na een half jaar nog alleen in de aula mijn bammetjes te veroberen.

    nu zit ik op een particuliere opleiding, waar ik niet gewoon een nummer ben maar waar goed op me gelet wordt, omdat ik maar havo heb gedaan is het hbo, en theoretisch kan ik het niveau goed aan, maar ik heb vaak last van 'angsten'. er zijn dagen dat ik bijvoorbeeld, zonder overigens duidelijk aanwijsbare reden, mijn bed niet uitdurf.
    zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...

    he maar die angsten joh, dat niet uit bed durven, dat heb ik ook man, en ik weet van mezelf hoe diep ik zat toen ik deze ontwikkelde. daarom vraag ik me af of t geen tijd wordt voor jou om actie te ondernemen?
    pi_35513142
    ik weet hoe ontzettend rot je je kan voelen dus sterkte in ieder geval...
    - God's only excuse is the fact that He doesn't exist -
      zondag 26 februari 2006 @ 16:09:55 #26
    124802 joupee
    dat spreek je uit als zjoepee
    pi_35513333
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 15:55 schreef omnifacer het volgende:

    [..]

    volledig mee eens. ik durf het nooit te koesteren, want in nederland heerst echt die cultuur van dat maaiveld, enzo. ik heb wel eens het idee dat anderen het makkelijker accepteren wanneer je faalt dan wanneer je succes hebt.

    een samenleving die zijn hoogbegaafden op een juiste manier behandelt kan daar zo veel profijt van hebben, zo veel creativiteit terugverwachten waar problemen mee opgelost kunnen worden vanuit een heel ander perspectief... nu staat hoogbegaafdheid bijna synoniem voor onderpresteren, waarmee een kennispotentieel onbenut blijft, en, heb ik het idee, soms zelfs genegeerd door instituties als het onderwijs...
    bij ons op school kennen ze het traject-op-maat project en daarmee willen ze de slimmere leerlingen regulieren lessen laten missen door ze iets aan te bieden wat wel hun interesse wekt. ik heb 1 jaar mogen meedoen, vervolgens vonden ze mijn cijfers te slecht om me door te laten gaan en het jaar erop blijf ik zitten. ik zou dat als een teken aan de wand zien, maar wat doet mijn school:
    je bent blijven zitten, je bent dus niet slim genoeg, dus je mag ook dit jaar niet meedoen aan het project. ik voel me nu ook genegeerd door school. het feit dat ik bleef zitten kwam juist doordat ik te weinig interesse voor de stof had. ik heb dan ook gevraagd waarom ze dat project nu eigenlijk hebben en ik wacht nog steeds op antwoord...

    wat ik ook vrij hatelijk vind dat er soms in de te maken opgaven van die domme redeneringen gebruikt worden. als ik daar dan naar vraag, omdat die redenering echt niet klopt (als je verder denkt) dan zuchten ze, halen de schouders op en gaan verder met de les, omdat je anders de de rest van de klas ophoudt in hun vorderingen. vraag je het dan na de les nog een keer, dan antwoorden dat ze naar de volgende les moeten en ze er wel eens over zullen nadenken.
    moedeloos word ik ervan...
      zondag 26 februari 2006 @ 16:10:09 #27
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_35513345
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef misscleo het volgende:
    ik zou dan ook veel liever normaal geweest zijn.
    vind jij dat gevoel ook zo verschrikkelijk? ik heb dat zo vaak gevoeld he, was ik maar normaal, dan had ik dat gezeik niet.

    zo kut he... als klasgenootje een 4 haalde had hij er in ieder geval zijn best voor gedaan, maar ik moest me schamen, want je bent toch hoogbegaafd?. als dat maar vaak genoeg gezegd wordt en public in de klas, op feestjes door ooms die je eigenlijk toch al niet moet, door klasgenoten, etc., ga je erin geloven.

    ik ben dus presteren als noodzaak voor persoonlijke waardering vergaren gaan zien, op elk vlak. voetballen, studie, maar ook op de meest belachelijke manieren. het meeste kunnen zuipen bijvoorbeeld... op een gegeven moment wordt presteren ook een vereiste voor zelfwaardering. en als dat presteren dan niet lukt, voel je je een mislukkeling.

    ziehier de link tussen depressie en hoogbegaafdheid
      zondag 26 februari 2006 @ 16:16:24 #28
    124802 joupee
    dat spreek je uit als zjoepee
    pi_35513579
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef omnifacer het volgende:

    [..]

    zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...
    op mijn basisschool stimuleerden ze juist het vooruitwerken in de lagere klassen. ze stelden ook aan mijn ouders voor om mij een klas over te laten slaan, maar mijn ouders dachten dat dat niet goed voor mijn ontwikkeling als kind zou zijn. het gevolg was dat ik in groep 3 al bezig was met stof die in groep 5 behandeld werd. vervolgens heb ik dat tot eind groep 5 volgehouden en was ik toen halfverwege de stof van groep 8. in groep 6, 7 en 8 heb ik uit mijn neus lopen eten, omdat ik gewoon niet verder kon. nooit ook maar 1 boek hoeven open doen, ook niet in de 1e en 2e van de middelbare school, maar dat veranderde in de 3e. en juist op dat moment, als je het nodig hebt om in de boeken te kijken, dan kom je jezelf tegen. je weet niet hoe je moet beginnen, waar je moet beginnen. en op die resultaten word je veroordeeld.
    school...
    pi_35513611
    misschien een verkeerde vraag in het goede topic.
    maar voor de mensen die depressief zijn.
    vooral dan de gene die hulp krijgen voor hun depressie.
    vinden jullie dat er genoeg hulp is, en dat die hulp daadwerkelijk echt helpt.
    zo ja waarom en zo nee ook waarom?
    hier probeer ik al een tijdje achter te komen.

    ik ben dus van mening dat er te weinig goede hulp is voor depressieve mensen.
    en heb van verschillende mensen gehoord, dat ze er met een psych niet over willen/ kunnen praten.
    maar met wie dan wel, en wat helpt jou uit je depressie?
    of beter nog wat heeft jou uit je depressie geholpen?

    veel mensen zeggen dat het een ziekte is, maar ik geloof dat het vooral bij je zelf ligt (ook dat je, je zelf zwaar depressief kan maken als jij je zo voelt)

    en ik ben het met de ts eens.
    je kan heel erg depressief worden, van iets wat je dacht dat je kon (of je had het anders verwacht) en het lukt niet (komt anders uit)
    maar hoe los je het op?

    de lat lager leggen??? hoe dan als je al zo veel van je zelf verwacht.
    je zelf leren respecteren? hoe dan als dat juist het probleem is. en je daarom de lat zo hoog legt.
    je denkt dat je meer aan kan, het lukt niet. waardoor je iets nieuws probeerd wat nog moeilijker is.
    zo blijf je door gaan.
    waarom halen mensen het onmogelijke uit zich zelf, en zijn ze niet tevreden met wat ze hebben en kunnen.

    daar komt het "probleem" hoogbegaafd om de hoek kijken, mensen die hoogbegaafd zijn vinden dat zij met alles hoger moeten presteren, van zich zelf.
    maar dat je hoogbegaafd bent zegt nog niet dat je in alles beter bent, en dat je alles beter kan.
    je bent goed in het een, en wat slechter in het andere. waarom moet je dan het onmogelijke proberen, als je meer kan uitblinken in het andere?.

    hoe anders ben jij, nu je zelf er achter bent gekomen dat je depressief bent?

    misschien dat jullie dit maar raar gelul vinden, maar reageer er dan maar niet op. als ik het over dit onderwerp heb, komt alles in me op. zodat ik alles door elkaar lul.
    dus sorry als het niet te begrijpen is.
    Trotse mama van Dylan en Sennah!
    05-09-2006!
      zondag 26 februari 2006 @ 16:17:27 #30
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_35513617
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:09 schreef joupee het volgende:

    [..]

    bij ons op school kennen ze het traject-op-maat project en daarmee willen ze de slimmere leerlingen regulieren lessen laten missen door ze iets aan te bieden wat wel hun interesse wekt. ik heb 1 jaar mogen meedoen, vervolgens vonden ze mijn cijfers te slecht om me door te laten gaan en het jaar erop blijf ik zitten. ik zou dat als een teken aan de wand zien, maar wat doet mijn school:
    je bent blijven zitten, je bent dus niet slim genoeg, dus je mag ook dit jaar niet meedoen aan het project. ik voel me nu ook genegeerd door school. het feit dat ik bleef zitten kwam juist doordat ik te weinig interesse voor de stof had. ik heb dan ook gevraagd waarom ze dat project nu eigenlijk hebben en ik wacht nog steeds op antwoord...
    zo dom is dat he, ah man toch, ik kan me daar echt woest om maken. je zit in een dalende lijn, en school verergert het alleen maar. die sukkels hebben hun sociaal-emotionele omgangsvormen uit een boekje gehaald, en elke afwijking wordt genegeerd, onder het tapijt geschoven, je kent het wel.

    bovendien, is blijven zitten een oplossing? nee! je hebt uitdaging nodig, om goed te presteren. denken ze dat je die haalt uit alles opnieuw doen, ofzo? tuurlijk niet! hadden ze je geen taak kunnen geven voor in de zomer, om die vakken die je niet gehaald had alsnog een keer te doen?sukkels. je moet dit echt niet pikken hoor, actie! ga een gesprek aan met het schoolhoofd! je moet het er echt niet bij laten zitten!
      zondag 26 februari 2006 @ 16:18:12 #31
    124802 joupee
    dat spreek je uit als zjoepee
    pi_35513657
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef misscleo het volgende:
    ik vraag me regelmatig af hoe ik het moet koesteren hoor. het gevoel da je nergens bijhoort, het moeilijk contact vinden met anderen, het buitengesloten worden omdat je andere interesses hebt... of inderdaad arrogant gevonden worden omdat je ergens iets van weet. nee sorry, daar zit ik niet op te wachten. ik zou dan ook veel liever normaal geweest zijn. al zou ik dan ook weer enorm veel gemist hebben in het leven. de nieuwsgierigheid en leergierigheid naar alles is gewoon grandioos. soms teveel overig....
    * joupee sluit zich hier volledig bij aan
      zondag 26 februari 2006 @ 16:22:45 #32
    124802 joupee
    dat spreek je uit als zjoepee
    pi_35513850
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:17 schreef omnifacer het volgende:

    [..]

    zo dom is dat he, ah man toch, ik kan me daar echt woest om maken. je zit in een dalende lijn, en school verergert het alleen maar. die sukkels hebben hun sociaal-emotionele omgangsvormen uit een boekje gehaald, en elke afwijking wordt genegeerd, onder het tapijt geschoven, je kent het wel.

    bovendien, is blijven zitten een oplossing? nee! je hebt uitdaging nodig, om goed te presteren. denken ze dat je die haalt uit alles opnieuw doen, ofzo? tuurlijk niet! hadden ze je geen taak kunnen geven voor in de zomer, om die vakken die je niet gehaald had alsnog een keer te doen?sukkels. je moet dit echt niet pikken hoor, actie! ga een gesprek aan met het schoolhoofd! je moet het er echt niet bij laten zitten!
    ik heb er op school ook activiteiten bijgenomen, ik doe heel veel voor de leerlingenvereniging en we hebben sinds dit jaar ook een debat-team opgericht. ik verveel me nu niet meer op school en de lessen.. ja de lessen, die blijven hetzelfde.. leraren zijn zelfs zo dom om dezelfde toetsen te geven. ik heb juist de behoefte aan afwisseling. ik heb het geluk gehad dat in de klas waar ik nu in zit 2 jongens zitten, die dezelfde problemen hebben. daar heb ik wel veel aan. wel lastig voor de leraren, omdat we elkaars denkwijzen aanvullen en combineren, waardoor we vaak te diep gaan voor de docent. vervelend voor ons, omdat we geen antwoord krijgen op de vragen die we hebben...
    pi_35514081
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef omnifacer het volgende:

    [..]

    zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...

    he maar die angsten joh, dat niet uit bed durven, dat heb ik ook man, en ik weet van mezelf hoe diep ik zat toen ik deze ontwikkelde. daarom vraag ik me af of t geen tijd wordt voor jou om actie te ondernemen?
    ja, op school is er veel begrip voor mijn situatie, en ik heb daar ook (net als de rest van de school overigens) een persoonlijke coach, die je studievoortgang in de gaten houdt en waarmee ik om de zoveel tijd (meestal een maandje ofzo) eens even bijpraat.
    ook ben ik met mijn ouders op zoek naar een goede psychiator of -loog.
    ik weet zelf ook wel dat het de verkeerde kant op gaat, maar ik ben zo vaak tegen de muur opgerent dat ik heel voorzichtig ben gaan lopen,om het zo maar te zeggen.
    Ever noticed how people who believe in creationism look really unevolved
    Misleidende TT"s
    Mooie auto!
    pi_35514144
    het zit hem toch heel erg in hoe je zelf met dingen omgaat hoor...kijk je kunt niet verwachten dat alle mensen en instanties even vaardig en kundig met je hoogbegaafdheid omgaan....iedereen heeft zijn beperkingen en bovendien ben jij niet het centrum van de wereld. het lijkt me bepaald geen positief effect hebben op je depressies om nu nog met heel veel frustratie terug te kijken op je schooltijd. als ik terugdenk aan dat basisschooltje waar ik zat....hoe het er daar aan toe ging is zo triest dat het bijna lachwekkend is. maar ik denk er weinig aan terug, want ik leef nu.

    het voordeel van geen kind meer zijn is dat je alle vrijheid hebt om jezelf te ontwikkelen in elke richting die je wilt en zo ver als je wilt. als jij je door denigrerende opmerkingen ervan laat weerhouden je kop boven het maaiveld uit te steken doe je dat helemaal zelf, en dat is goed nieuws, want dat betekent dat je het kunt veranderen. "de maatschappij" kun je niet veranderen, maar dat hoeft ook helemaal niet: er zijn genoeg uitblinkers te vinden op allerlei terreinen die zich door een eventuele maaiveldcultuur totaal niet laten weerhouden. dat hoef jij dus ook niet. hoera!
      zondag 26 februari 2006 @ 16:33:34 #35
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_35514221
    ah, vooralsnog verloopt dit topic zoals ik had gedacht!
    klagen, anderen de schuld geven (school) en elkaar bevestigen in de herkenning. niets mis met lotgenotencontact hoor. maar mag ik eea even relativeren?

    iedereen in het leven krijgt te maken met tegenslag en nare dingen. de een omdat hij rood haar heeft, de ander omdat hij verkracht is op al dan niet jonge leeftijd. een volgende kan de dood van een geliefde niet goed verwerken en nummer 4 is hoogbegaafd en voelt zich anders. weer een ander raakt depressief omdat hij geen geliefde kan vinden en 'een slechte jeugd' staat zo'n beetje nummer één. kortom: ieder krijgt zijn/ haar portie ellende in het leven.

    de kunst is te leren omgaan met tegenslag en trouw te blijven aan jezelf. depressies worden in het algemeen veroorzaakt door niet (adequaat) uiten van emoties. ik laat de puur klinische depressies even buiten beschouwing. wijzen naar anderen en naar de buitenwereld heeft weinig zin. de wereld draait gewoon door hoor, ondanks jouw ellendige gevoelens. go with the flow en vind je eigen draai. steek de hand in eigen boezem en kijk wat jíj aan je gedrag/ omgaan met je gevoelens kunt veranderen. wil je niet veranderen? dan voel je je kennelijk nog niet ellendig genoeg.

    en fyi ik heb dus ook mijn portie gehad die zich heeft geuit in o.a. depressies.
    "Bloemen zijn rood jongeman... "
    Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
      zondag 26 februari 2006 @ 16:34:11 #36
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_35514243
    wat thaleia zegt dus.
    "Bloemen zijn rood jongeman... "
    Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
    pi_35514367
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:10 schreef omnifacer het volgende:

    [..]

    vind jij dat gevoel ook zo verschrikkelijk? ik heb dat zo vaak gevoeld he, was ik maar normaal, dan had ik dat gezeik niet.

    zo kut he... als klasgenootje een 4 haalde had hij er in ieder geval zijn best voor gedaan, maar ik moest me schamen, want je bent toch hoogbegaafd?. als dat maar vaak genoeg gezegd wordt en public in de klas, op feestjes door ooms die je eigenlijk toch al niet moet, door klasgenoten, etc., ga je erin geloven.

    ik ben dus presteren als noodzaak voor persoonlijke waardering vergaren gaan zien, op elk vlak. voetballen, studie, maar ook op de meest belachelijke manieren. het meeste kunnen zuipen bijvoorbeeld... op een gegeven moment wordt presteren ook een vereiste voor zelfwaardering. en als dat presteren dan niet lukt, voel je je een mislukkeling.

    ziehier de link tussen depressie en hoogbegaafdheid
    ja dat ken ik. falen is extra erg want mensen verwachten meer van je. ik hed dus ook faalangst. en doordat ik faalangst heb durf ik eigenlijk nergens aan te beginnen en voel ik me vaak erg nutteloos omdat je dan bij voorbaat al gefaald hebt!
    Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben
    Vul je zakken met niets doen op het internet!
    pi_35514439
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:17 schreef baloetjuh het volgende:
    misschien een verkeerde vraag in het goede topic.
    maar voor de mensen die depressief zijn.
    vooral dan de gene die hulp krijgen voor hun depressie.
    vinden jullie dat er genoeg hulp is, en dat die hulp daadwerkelijk echt helpt.
    zo ja waarom en zo nee ook waarom?
    hier probeer ik al een tijdje achter te komen.
    voor depressieve hbers is er nog minder hulp. want psychologen begrijpen ze niet.
    dus dan moet je op zoek naar een (liefst zelf hb) psycholoog die ervaring heeft met hbers.
    en die zijn erg moeilijk te vinden en daarnaast ook nog erg duur!!
    Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben
    Vul je zakken met niets doen op het internet!
    pi_35514470
    het valt me in het algemeen op dat hoogbegaafden eigenlijk alleen problemen ondervinden omdat er een miscommunicatie met de omgeving is. (het onbegrip van je omgeving zie ik hier indirect ook als communicatie) in mijn optiek is dit onderdeel ook te leren. communiceren is niets anders dan een gegeven set van gebaren en teksten waar je zeker positief invloed op kan uitoefenen.

    zelf heb ik mijn vwo afgerond met het 3e hoogste gemiddelde van de school. ik waande een beetje hoogbegaafd, tot ik in delft ging studeren en kwam ik er achter dat er altijd mensen zijn die nog beter presteren. opvallend was de verenigingscultuur waar al die hoogbegaafde (naja, toch zeker de top 3% intelligentia van nederland) mensen zich eigenlijk volledig vestigen op communicatie. (debating, borrels, sponsoring, bestuurtjes, etc etc)

    skills die een hoog begaafd iemand volgensmij moet ontwikkellen is het kunnen inschatten van zijn omgeving en zijn ideeën op dat niveau presenteren. als ik in een bar of bij dansles tegen een vmbo meisje loop te ouwehoeren moet ik me aanpassen naar haar woordenschat, taalgebruik, denkwereld, maar eenmaal gedaan kan je ondanks het verschil hele leuke gesprekken hebben. je zal ipv op de achtergrond te blijven hangen discussies moeten leiden. iemand die leidt zal automatisch geaccepteerd, uitgedaagd en gerespecteerd worden.

    als ik het zo terug lees heb ik een redelijke zwart wit blik op je situatie, sorry
    - = Whats the point in living, if you won't be rembered? = -
    pi_35514691
    ik ben ook een tijd depressief geweest. ik ben erg perfectionistisch.

    ik denk dat veel hoogbegaafde mensen niet goed geleerd hebben om met tegenslagen om te gaan, omdat ze meestal even hun best doen en alles kunnen. als je dan ineens niet kan, dan voelt dat extra kut. ook veel ouders hebben hoge verwachtingen, omdat hun kind hoogbegaafd is. "goed genoeg" is dan niet meer goed genoeg.

    bij mij was het vaak zo dat familie meteen begon te vragen naar mijn cijfers, en zo kreeg ik het idee dat ik daaruit mijn waardering kon halen. ik kan het nog steeds moeilijk hebben als iemand beter is. niet dat ik arrogant ben en de beste wil zijn, juist omdat ik onzeker ben, en het gevoel heb dat er van mij verwacht wordt dat ik de beste ben, en dat ik iedereen teleurstel als ik het niet goed blijk te kunnen.

    gelukkig heb ik geleerd dingen te relativeren en stil te staan bij de dingen die ik zelf belangrijk vind. ik ga niet meer voor de 10en op school, ik vind het leuker om meer tijd aan mijn hobbies en vrienden te besteden. maar soms voelt het nog wel eens rot, omdat ik dan het gevoel heb dat ik niet goed genoeg mijn best doe.
      zondag 26 februari 2006 @ 16:49:08 #41
    124802 joupee
    dat spreek je uit als zjoepee
    pi_35514733
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:41 schreef 50 het volgende:

    skills die een hoog begaafd iemand volgensmij moet ontwikkellen is het kunnen inschatten van zijn omgeving en zijn ideeën op dat niveau presenteren. als ik in een bar of bij dansles tegen een vmbo meisje loop te ouwehoeren moet ik me aanpassen naar haar woordenschat, taalgebruik, denkwereld, maar eenmaal gedaan kan je ondanks het verschil hele leuke gesprekken hebben. je zal ipv op de achtergrond te blijven hangen discussies moeten leiden. iemand die leidt zal automatisch geaccepteerd, uitgedaagd en gerespecteerd worden.
    communiceren lukt de laatste tijd steeds beter en ik ervaar dat ook als een punt waardoor ik het een stukje beter naar mijn zin heb op school nu. maar hoe moet ik dan de discussie met mijn docent inschatten? ik verwacht eigenlijk van een docent dat hij bekwaam is in zijn vak, anders hoor je toch niet voor een vwo 5 klas te staan? zelfde geldt voor de schoolleiding..
    heeft iemand daar misschien tips voor, zodat ik daarmee aan de slag kan gaan..?
    pi_35514784
    ts, jij onderscheidt jezelf van andere mensen. andere mensen zijn normaal en jij niet, dus jij bent een buitenbeentje.

    maar zo is het niet. ieder mens is uniek en onderscheidt zich op minimaal een paar fronten van de definitie 'normaal'. iedereen probeert bij de groep te horen en te voldoen aan de (hoge) normen en waarden die in de betreffende groep gesteld worden. de één gaat 't wat makkelijker af. dat houdt dus in dat hij/zij weet hoe je de schijn bij anderen op kunt wekken dat het volgen van de normen en waarden hem/haar makkelijk afgaat. met de nadruk op 'schijn', want niet zelden moeten ze er veel meer moeite voor doen dan ze voor anderen (en zichzelf) willen toegeven.

    wat ik al zei, ieder mens is uniek. zodoende gaat ieder mens een uniek leven leiden. met zijn/haar sterke punten én zwakheden. maar wat alle mensen hebben is een onuitputtelijke verbeteringsdrang, oftewel ambitie. en zodoende kunnen zwakheden opeens sterke punten worden. een mens ontwikkelt zich en verandert gedurende zijn/haar leven.

    ik kan me voorstellen dat je last hebt van het stempel 'hoogbegaafdheid'. mensen begrijpen je niet en nemen daarom vaak gewoon aan dat jij een soort van 'superhuman' bent. dat alles je gemakkelijk afgaat. misschien zijn ze wel jaloers op je en nemen ze wraak op jou bij elke fout die jij maakt. maar jij bent veel meer dan alleen maar hoogbegaafd. ooit zullen ze daar achterkomen, omdat ze er tevens achterkomen dat het leven complexer is dan ze altijd hadden aangenomen.

    iedereen worstelt met zijn leven. iedereen gaat weleens door diepe dalen, maar ook hoge pieken zullen komen. en die pieken maken het leven leuk.

    ik geef je nog één tip. wees altijd eerlijk tegen jezelf. helemaal als je bijvoorbeeld hulp zoekt bij een psycholoog, therapeut of een ander iemand waar je bij aanklopt. zie je zwakheden onder ogen - hoe moeilijk dat ook is. wat ik al reeds zei, je kan je zwakheden veranderen in je sterke punten, maar dat lukt alleen als je ze eerst als zwakheden erkent.

    ik ben weer 's 'übervaag'. ik kan niet altijd uit mijn woorden komen zoals ik zou willen. maar ik hoop toch dat je 't één en ander begrijpt.
      zondag 26 februari 2006 @ 16:50:58 #43
    140724 Zyggie
    Geweldenaar.
    pi_35514790
    ironisch dat een hoogbegaafde zich niet kan aanpassen en juist depressief wordt. hier zit een andere gedragstoornis achter dan hoogbegaafdheid. ik heb in ieder geval nergens last van.
    Zyggie.
    pi_35514792
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:37 schreef misscleo het volgende:

    [..]

    ja dat ken ik. falen is extra erg want mensen verwachten meer van je. ik hed dus ook faalangst. en doordat ik faalangst heb durf ik eigenlijk nergens aan te beginnen en voel ik me vaak erg nutteloos omdat je dan bij voorbaat al gefaald hebt!
    exactly. het is belangrijk om te leren je niks aan te trekken van wat mensen verwachten, en bij te stellen wat je van jezelf verwacht. je moet doen waar je happy van wordt, niet waar anderen happy van worden.
      zondag 26 februari 2006 @ 16:53:29 #45
    69315 raistlin6
    Met dank aan Olga (heldin)
    pi_35514875
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:33 schreef moonah het volgende:
    ah, vooralsnog verloopt dit topic zoals ik had gedacht!
    klagen, anderen de schuld geven (school) en elkaar bevestigen in de herkenning. niets mis met lotgenotencontact hoor. maar mag ik eea even relativeren?

    iedereen in het leven krijgt te maken met tegenslag en nare dingen. de een omdat hij rood haar heeft, de ander omdat hij verkracht is op al dan niet jonge leeftijd. een volgende kan de dood van een geliefde niet goed verwerken en nummer 4 is hoogbegaafd en voelt zich anders. weer een ander raakt depressief omdat hij geen geliefde kan vinden en 'een slechte jeugd' staat zo'n beetje nummer één. kortom: ieder krijgt zijn/ haar portie ellende in het leven.

    de kunst is te leren omgaan met tegenslag en trouw te blijven aan jezelf. depressies worden in het algemeen veroorzaakt door niet (adequaat) uiten van emoties. ik laat de puur klinische depressies even buiten beschouwing. wijzen naar anderen en naar de buitenwereld heeft weinig zin. de wereld draait gewoon door hoor, ondanks jouw ellendige gevoelens. go with the flow en vind je eigen draai. steek de hand in eigen boezem en kijk wat jíj aan je gedrag/ omgaan met je gevoelens kunt veranderen. wil je niet veranderen? dan voel je je kennelijk nog niet ellendig genoeg.

    en fyi ik heb dus ook mijn portie gehad die zich heeft geuit in o.a. depressies.
    in principe ben ik het eens met wat je zegt, ware het niet dat één van de kenmerken (volgens mij, aangezien ik zo snel even geen onderzoek ernaar kan vinden) van hoogbegaafdheid de neiging om als zelfverdedigingsmechanisme te gaan rationaliseren is.
    wat, zo moge duidelijk zijn, een adequate wijze van het uiten van emoties in de weg staat. zelf heb ik ook last van beide zaken die ts stelt in openingspost, met uitzondering dat ik absoluut niet anders zou willen zijn dan dat ik nu ben, elk klein onderdeel van ontwikkeling en externe factoren maken immers wie je bent en wie je hebt leren kennen als jezelf, maar ik voel niet de drang om dit verder uit te werken en/of uit te leggen op een openbaar forum.

    nog even over het rationaliseren, je hebt het over willen veranderen en ik begrijp dat jouw reactie algemener moet worden bekeken dan dat ik nu doe, maar wanneer er bewustwording is van hoe alles bij jou werkt, van overmatig analyseren tot mogelijke gedragsstructuren, is een logische gevolgstap om dit te willen veranderen (niemand houdt van nare gevoelens (met opzet overdreven subjectief).
    maar hoe groot is de afstand tussen iets willen en kunnen veranderen? denk dat dat interessant is om te kijken, wat zijn de barrieres in jezelf of in omgeving die verandering in de weg staan.

    hmm anyway, de angst voor de grote boze wereld is mij niet onbekend, maar kan zo 1, 2, 3, de samenhang tussen hoogbegaafdheid en die angst niet zien.

    tevens tvp.

    [ Bericht 0% gewijzigd door raistlin6 op 26-02-2006 17:05:42 ]
    Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
      zondag 26 februari 2006 @ 16:53:47 #46
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_35514891
    jullie hebben zeker gelijk. de pest is alleen dat ik het ergens wel weet, maar dat ik het niet ´zie´. als ik naar een bekend origineel, creatief iemand kijk, dan weet ik ook wel dat het wel kan. ik weet alleen ook hoeveel onbegrip zo iemand op zijn pad heeft gehad, en daar kijk ik zo tegenop, omdat ik van mezelf weet dat ik hier niet mee om kan gaan.

    natuurlijk wil ik wel veranderen, wat denk jij dan? dat ik hier tot mijn honderdste mee wil blijven zitten? je moet alleen wel de kracht hebben om iets positiever te zien, laat staan om echt iets te veranderen. en die heb ik op dit moment niet. willen en kunnen zijn twee verschillende dingen.

    ik ben inderdaad niet het centrum van de wereld. maar 2% van 16.000.000 mensen is 320.000 mensen. dat is een dusdanig grote groep dat ik vind dat daar beter mee omgegaan moet kunnen worden in bijvoorbeeld het onderwijs. kinderen die moeite hebben met lezen of rekenen kunnen toch ook bijles krijgen?

    waarom de combinatie depressie-hoogbegaafd gevaarlijk is, is omdat je als je hoogbegaafd bent je dus veel klein en groot onbegrip en ongemak meemaakt, en wanneer je depressief bent kun je hier minder goed mee omgaan. ikzelf kan er helemaal niet mee omgaan, zelfs.

    dus ik weet wat ik moet veranderen, ik moet een beetje een olifantenhuid creëeren, proberen minder gevoelig te reageren op allerlei stimuli, dus ook op onbegrip of afkeur. dat neemt niet weg dat ik vind dat o.a. in het onderwijs best wat meer, of misschien zelfs veel meer, gedaan zou moeten worden om ervoor te zorgen dat een hoogbegaafd kind beter begeleid wordt.
    pi_35515056
    quote:
    exactly. het is belangrijk om te leren je niks aan te trekken van wat mensen verwachten, en bij te stellen wat je van jezelf verwacht. je moet doen waar je happy van wordt, niet waar anderen happy van worden.
    wat dat betrefd is een personalcoach geen gek idee. iemand die bij alles wat je doet vraagt wat je er nu eigenlijk mee wil bereiken en met jouw persoonlijke doelen voor de week/maand defineert.
    quote:
    communiceren lukt de laatste tijd steeds beter en ik ervaar dat ook als een punt waardoor ik het een stukje beter naar mijn zin heb op school nu. maar hoe moet ik dan de discussie met mijn docent inschatten? ik verwacht eigenlijk van een docent dat hij bekwaam is in zijn vak, anders hoor je toch niet voor een vwo 5 klas te staan? zelfde geldt voor de schoolleiding..
    heeft iemand daar misschien tips voor, zodat ik daarmee aan de slag kan gaan..?
    je geeft hier niet echt een probleem aan. een docent kan je op zijn of haar vakgebied zoveel en gedetailleerd vragen als je wil. mijn ervaring met docenten is dat ze altijd tijd hebben/maken voor een geïnteresseerde student/scholier en mochten ze iets niet weten, dan weten ze iig waar je het antwoord vandaan kan halen.
    op persoonlijk vlak zijn het verder gewoon mensen
    - = Whats the point in living, if you won't be rembered? = -
      zondag 26 februari 2006 @ 17:06:01 #48
    124802 joupee
    dat spreek je uit als zjoepee
    pi_35515259
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:59 schreef 50 het volgende:

    [..]

    je geeft hier niet echt een probleem aan. een docent kan je op zijn of haar vakgebied zoveel en gedetailleerd vragen als je wil. mijn ervaring met docenten is dat ze altijd tijd hebben/maken voor een geïnteresseerde student/scholier en mochten ze iets niet weten, dan weten ze iig waar je het antwoord vandaan kan halen.
    op persoonlijk vlak zijn het verder gewoon mensen
    dat probleem werd al eerder in dit topic aangekaart
    ze negeren mijn interesse op sommige gebieden.. en dat vind ik niet prettig, ik voel me genegeerd.
    en dus vroeg ik naar tips omtrent deze problemen. omdat die deels ook in de communicatieve vaardigheden zouden kunnen liggen..
    pi_35515312
    quote:
    op zondag 26 februari 2006 16:51 schreef toeps het volgende:

    [..]

    exactly. het is belangrijk om te leren je niks aan te trekken van wat mensen verwachten, en bij te stellen wat je van jezelf verwacht. je moet doen waar je happy van wordt, niet waar anderen happy van worden.
    daar ben ik ook mee opgehouden inderdaad. maar toch heb je verwachtingen aan jezelf. je wilt iets doen, je wilt iets kunnen!! voor mijzelf heb ik gefaald, dat gevoel heb ik de laatste tijd steeds meer, omdat ik vmbo gedaan heb. ik weet dat ik daar redenen voor had, maar zijn die redenen wel juist geweest? eigenlijk is het gewoon enorm dom geweest. ik had nu hbo of universiteit kunnen doen! maar nee, ik ben aan het werk....

    om dit gevoel weg te nemen ga ik binnenkort wel weer aan een studie(tje) beginnen. naast mijn werk dus. ik kan niet stoppen aangezien ik op mezelf woon en studiefinanciering niet genoeg is...
    Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben
    Vul je zakken met niets doen op het internet!
    pi_35515344
    quote:
    dat probleem werd al eerder in dit topic aangekaart
    ze negeren mijn interesse op sommige gebieden.. en dat vind ik niet prettig, ik voel me genegeerd.
    en dus vroeg ik naar tips omtrent deze problemen. omdat die deels ook in de communicatieve vaardigheden zouden kunnen liggen..
    tja, geen idee, vond docenten op persoonlijk vlak niet echt interessant, genoeg leuke meiden in de klas namelijk

    maar serieus, je kan niet verwachten dat iedereen jouw interesses deelt. vaak zijn mensen pas ook geïnteresseerd in jouw als jij interesse in hun getoond hebt. als ik tegen iemand vanuit het niets mijn bezigheden ga vertellen zal die persoon niet luisteren. vraag ik daarentegen wat hem of haar bezighoudt is er de kans dat ik de vraag teruggespeeld krijgt.
    interesse in je eigen verhaal is afhankelijk van de manier waarop je jezelf presenteerd. humor, begrijpelijkheid, kom je vlot over, lichaamstaal. kijk voor de grap is in de klas naar het gedrag van mensen met een hoog sociaal aanzien en vraag je af hoe ze de grootste onzin weten te verkopen.

    [ Bericht 36% gewijzigd door 50 op 26-02-2006 17:16:30 ]
    - = Whats the point in living, if you won't be rembered? = -
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')