ik ben blij voor jequote:ik herken me echter noch in het hoogebegaafde, noch in het depressieve.
je moet het koesteren wanneer je er goed mee om kunt gaan. zonder die controle heb je er eigenlijk helemaal niets aan. ik ben zelf ook hoger begaafd dan de gemiddelde mens (ik gebruik liever deze term), maar ik kan niet met mijn hoger begaafdheid omgaan. ik leid al 3 jaar aan onderpresteren en dat ben ik echt beu. liever gemiddeld van verstand dan weten dat je het moet kunnen en het niet waar kunnen maken...quote:op zondag 26 februari 2006 15:15 schreef ikiskoel het volgende:
ik kan me voorstellen dat je problemen hebt met je hoogbegaafdheid, maar is dat juist niet iets waar je trots op mag zijn en wat je moet koesteren? of zeg ik nu iets geks...
dat heb ik dus ook. niet dat ik mezelf zo goed vind, maar ik zou graag mensen willen ontmoeten met wie ik meer op 1 lijn zit i.p.v. me aan ze te ergeren ... (omdat het bijv. oppervlakkig gedoe is)quote:op zondag 26 februari 2006 15:34 schreef jehovaguerilla het volgende:
bijv. het buiten de groep vallen. ik ben iemand die ook te veel en te diep over alles nadenkt waardoor alles vanzelf iets farce-achtigs krijgt.
ik vind mensen over het algemeen ook zo ontzettend basic.
mensa al geprobeerd?quote:op zondag 26 februari 2006 15:40 schreef kloontje_ het volgende:
[..]
dat heb ik dus ook. niet dat ik mezelf zo goed vind, maar ik zou graag mensen willen ontmoeten met wie ik meer op 1 lijn zit i.p.v. me aan ze te ergeren ... (omdat het bijv. oppervlakkig gedoe is)
www.mensa.nl bedoel je?quote:
goed punt, maar dat is wel moeilijk. ik ben er immers van overtuigd dat hoofbegaafdheid indirect depressiviteit heeft mede-veroorzaakt, en ik heb het idee dat ik eerst precies moet analyseren waar het fout is gegaan, om dan te kunnen bepalen wat ik anders moet gaan doen.quote:op zondag 26 februari 2006 15:20 schreef thaleia het volgende:
conclusie, wat mij betreft: als er al een link bestaat tussen hoogbegaafdheid en depressiviteit is dat een heel minieme, en wie zich op die relatie focust zakt alleen maar verder in zijn depressiviteit. wil je je beter gaan voelen, dan raad ik je aan niet meer te focussen op de automatische link die jij legt tussen de twee verschijnselen, en je te richten op strategieen om uit je depressiviteit te komen. want hoe hoogbegaafd iemand ook mag zijn, een simpel iets als sporten in de frisse lucht helpt voor iedereen.
sta je wel in contact met je gevoel?quote:op zondag 26 februari 2006 15:49 schreef omnifacer het volgende:
helaas heb ik de neiging om altijd alles te analyseren,
volledig mee eens. ik durf het nooit te koesteren, want in nederland heerst echt die cultuur van dat maaiveld, enzo. ik heb wel eens het idee dat anderen het makkelijker accepteren wanneer je faalt dan wanneer je succes hebt.quote:op zondag 26 februari 2006 15:23 schreef joupee het volgende:
[..]
je moet het koesteren wanneer je er goed mee om kunt gaan. zonder die controle heb je er eigenlijk helemaal niets aan. ik ben zelf ook hoger begaafd dan de gemiddelde mens (ik gebruik liever deze term), maar ik kan niet met mijn hoger begaafdheid omgaan. ik leid al 3 jaar aan onderpresteren en dat ben ik echt beu. liever gemiddeld van verstand dan weten dat je het moet kunnen en het niet waar kunnen maken...
zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...quote:op zondag 26 februari 2006 15:40 schreef m.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
vooral op school datgene moeten leren wat je al kan, lezen schrijven en rekenen kon ik al voor groep drie. ik heb vaak moeite om contact te leggen met mensen, juist omdat het niveau zo verschilt. ik heb een aantal goede vrienden waarmee ik op niveau kan praten maar deze mensen ken ik stuk voor stuk al heel lang.
op lagere en middelbare school werd ik amper tot niet gestimuleerd, en haalde net de havo omdat de onderwerpen me echt niet interesseerden, en zo werd het ook erg moeilijk voor me om een vervolgopleiding te gaan doen, ik wist niet wat ik leuk vond.
inmiddels ben ik al bijna 4 jaar van de middelbare school af, en ik ben elk jaar een nieuwe opleiding begonnen. soms interesseerde me het niet, maar meestal kon ik geen connectie vinden in de klas en zat ik na een half jaar nog alleen in de aula mijn bammetjes te veroberen.
nu zit ik op een particuliere opleiding, waar ik niet gewoon een nummer ben maar waar goed op me gelet wordt, omdat ik maar havo heb gedaan is het hbo, en theoretisch kan ik het niveau goed aan, maar ik heb vaak last van 'angsten'. er zijn dagen dat ik bijvoorbeeld, zonder overigens duidelijk aanwijsbare reden, mijn bed niet uitdurf.
bij ons op school kennen ze het traject-op-maat project en daarmee willen ze de slimmere leerlingen regulieren lessen laten missen door ze iets aan te bieden wat wel hun interesse wekt. ik heb 1 jaar mogen meedoen, vervolgens vonden ze mijn cijfers te slecht om me door te laten gaan en het jaar erop blijf ik zitten. ik zou dat als een teken aan de wand zien, maar wat doet mijn school:quote:op zondag 26 februari 2006 15:55 schreef omnifacer het volgende:
[..]
volledig mee eens. ik durf het nooit te koesteren, want in nederland heerst echt die cultuur van dat maaiveld, enzo. ik heb wel eens het idee dat anderen het makkelijker accepteren wanneer je faalt dan wanneer je succes hebt.
een samenleving die zijn hoogbegaafden op een juiste manier behandelt kan daar zo veel profijt van hebben, zo veel creativiteit terugverwachten waar problemen mee opgelost kunnen worden vanuit een heel ander perspectief... nu staat hoogbegaafdheid bijna synoniem voor onderpresteren, waarmee een kennispotentieel onbenut blijft, en, heb ik het idee, soms zelfs genegeerd door instituties als het onderwijs...
vind jij dat gevoel ook zo verschrikkelijk? ik heb dat zo vaak gevoeld he, was ik maar normaal, dan had ik dat gezeik niet.quote:op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef misscleo het volgende:
ik zou dan ook veel liever normaal geweest zijn.
op mijn basisschool stimuleerden ze juist het vooruitwerken in de lagere klassen. ze stelden ook aan mijn ouders voor om mij een klas over te laten slaan, maar mijn ouders dachten dat dat niet goed voor mijn ontwikkeling als kind zou zijn. het gevolg was dat ik in groep 3 al bezig was met stof die in groep 5 behandeld werd. vervolgens heb ik dat tot eind groep 5 volgehouden en was ik toen halfverwege de stof van groep 8. in groep 6, 7 en 8 heb ik uit mijn neus lopen eten, omdat ik gewoon niet verder kon. nooit ook maar 1 boek hoeven open doen, ook niet in de 1e en 2e van de middelbare school, maar dat veranderde in de 3e. en juist op dat moment, als je het nodig hebt om in de boeken te kijken, dan kom je jezelf tegen. je weet niet hoe je moet beginnen, waar je moet beginnen. en op die resultaten word je veroordeeld.quote:op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef omnifacer het volgende:
[..]
zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...
zo dom is dat he, ah man toch, ik kan me daar echt woest om maken. je zit in een dalende lijn, en school verergert het alleen maar. die sukkels hebben hun sociaal-emotionele omgangsvormen uit een boekje gehaald, en elke afwijking wordt genegeerd, onder het tapijt geschoven, je kent het wel.quote:op zondag 26 februari 2006 16:09 schreef joupee het volgende:
[..]
bij ons op school kennen ze het traject-op-maat project en daarmee willen ze de slimmere leerlingen regulieren lessen laten missen door ze iets aan te bieden wat wel hun interesse wekt. ik heb 1 jaar mogen meedoen, vervolgens vonden ze mijn cijfers te slecht om me door te laten gaan en het jaar erop blijf ik zitten. ik zou dat als een teken aan de wand zien, maar wat doet mijn school:
je bent blijven zitten, je bent dus niet slim genoeg, dus je mag ook dit jaar niet meedoen aan het project. ik voel me nu ook genegeerd door school. het feit dat ik bleef zitten kwam juist doordat ik te weinig interesse voor de stof had. ik heb dan ook gevraagd waarom ze dat project nu eigenlijk hebben en ik wacht nog steeds op antwoord...
* joupee sluit zich hier volledig bij aanquote:op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef misscleo het volgende:
ik vraag me regelmatig af hoe ik het moet koesteren hoor. het gevoel da je nergens bijhoort, het moeilijk contact vinden met anderen, het buitengesloten worden omdat je andere interesses hebt... of inderdaad arrogant gevonden worden omdat je ergens iets van weet. nee sorry, daar zit ik niet op te wachten. ik zou dan ook veel liever normaal geweest zijn. al zou ik dan ook weer enorm veel gemist hebben in het leven. de nieuwsgierigheid en leergierigheid naar alles is gewoon grandioos. soms teveel overig....
ik heb er op school ook activiteiten bijgenomen, ik doe heel veel voor de leerlingenvereniging en we hebben sinds dit jaar ook een debat-team opgericht. ik verveel me nu niet meer op school en de lessen.. ja de lessen, die blijven hetzelfde.. leraren zijn zelfs zo dom om dezelfde toetsen te geven. ik heb juist de behoefte aan afwisseling. ik heb het geluk gehad dat in de klas waar ik nu in zit 2 jongens zitten, die dezelfde problemen hebben. daar heb ik wel veel aan. wel lastig voor de leraren, omdat we elkaars denkwijzen aanvullen en combineren, waardoor we vaak te diep gaan voor de docent. vervelend voor ons, omdat we geen antwoord krijgen op de vragen die we hebben...quote:op zondag 26 februari 2006 16:17 schreef omnifacer het volgende:
[..]
zo dom is dat he, ah man toch, ik kan me daar echt woest om maken. je zit in een dalende lijn, en school verergert het alleen maar. die sukkels hebben hun sociaal-emotionele omgangsvormen uit een boekje gehaald, en elke afwijking wordt genegeerd, onder het tapijt geschoven, je kent het wel.
bovendien, is blijven zitten een oplossing? nee! je hebt uitdaging nodig, om goed te presteren. denken ze dat je die haalt uit alles opnieuw doen, ofzo? tuurlijk niet! hadden ze je geen taak kunnen geven voor in de zomer, om die vakken die je niet gehaald had alsnog een keer te doen?sukkels. je moet dit echt niet pikken hoor, actie! ga een gesprek aan met het schoolhoofd! je moet het er echt niet bij laten zitten!
ja, op school is er veel begrip voor mijn situatie, en ik heb daar ook (net als de rest van de school overigens) een persoonlijke coach, die je studievoortgang in de gaten houdt en waarmee ik om de zoveel tijd (meestal een maandje ofzo) eens even bijpraat.quote:op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef omnifacer het volgende:
[..]
zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...
he maar die angsten joh, dat niet uit bed durven, dat heb ik ook man, en ik weet van mezelf hoe diep ik zat toen ik deze ontwikkelde. daarom vraag ik me af of t geen tijd wordt voor jou om actie te ondernemen?
ja dat ken ik. falen is extra erg want mensen verwachten meer van je. ik hed dus ook faalangst. en doordat ik faalangst heb durf ik eigenlijk nergens aan te beginnen en voel ik me vaak erg nutteloos omdat je dan bij voorbaat al gefaald hebt!quote:op zondag 26 februari 2006 16:10 schreef omnifacer het volgende:
[..]
vind jij dat gevoel ook zo verschrikkelijk? ik heb dat zo vaak gevoeld he, was ik maar normaal, dan had ik dat gezeik niet.
zo kut he... als klasgenootje een 4 haalde had hij er in ieder geval zijn best voor gedaan, maar ik moest me schamen, want je bent toch hoogbegaafd?. als dat maar vaak genoeg gezegd wordt en public in de klas, op feestjes door ooms die je eigenlijk toch al niet moet, door klasgenoten, etc., ga je erin geloven.
ik ben dus presteren als noodzaak voor persoonlijke waardering vergaren gaan zien, op elk vlak. voetballen, studie, maar ook op de meest belachelijke manieren. het meeste kunnen zuipen bijvoorbeeld... op een gegeven moment wordt presteren ook een vereiste voor zelfwaardering. en als dat presteren dan niet lukt, voel je je een mislukkeling.
ziehier de link tussen depressie en hoogbegaafdheid![]()
voor depressieve hbers is er nog minder hulp. want psychologen begrijpen ze niet.quote:op zondag 26 februari 2006 16:17 schreef baloetjuh het volgende:
misschien een verkeerde vraag in het goede topic.
maar voor de mensen die depressief zijn.
vooral dan de gene die hulp krijgen voor hun depressie.
vinden jullie dat er genoeg hulp is, en dat die hulp daadwerkelijk echt helpt.
zo ja waarom en zo nee ook waarom?
hier probeer ik al een tijdje achter te komen.
communiceren lukt de laatste tijd steeds beterquote:op zondag 26 februari 2006 16:41 schreef 50 het volgende:
skills die een hoog begaafd iemand volgensmij moet ontwikkellen is het kunnen inschatten van zijn omgeving en zijn ideeën op dat niveau presenteren. als ik in een bar of bij dansles tegen een vmbo meisje loop te ouwehoeren moet ik me aanpassen naar haar woordenschat, taalgebruik, denkwereld, maar eenmaal gedaan kan je ondanks het verschil hele leuke gesprekken hebben. je zal ipv op de achtergrond te blijven hangen discussies moeten leiden. iemand die leidt zal automatisch geaccepteerd, uitgedaagd en gerespecteerd worden.
exactly. het is belangrijk om te leren je niks aan te trekken van wat mensen verwachten, en bij te stellen wat je van jezelf verwacht. je moet doen waar je happy van wordt, niet waar anderen happy van worden.quote:op zondag 26 februari 2006 16:37 schreef misscleo het volgende:
[..]
ja dat ken ik. falen is extra erg want mensen verwachten meer van je. ik hed dus ook faalangst. en doordat ik faalangst heb durf ik eigenlijk nergens aan te beginnen en voel ik me vaak erg nutteloos omdat je dan bij voorbaat al gefaald hebt!
in principe ben ik het eens met wat je zegt, ware het niet dat één van de kenmerken (volgens mij, aangezien ik zo snel even geen onderzoek ernaar kan vinden) van hoogbegaafdheid de neiging om als zelfverdedigingsmechanisme te gaan rationaliseren is.quote:op zondag 26 februari 2006 16:33 schreef moonah het volgende:
ah, vooralsnog verloopt dit topic zoals ik had gedacht!
klagen, anderen de schuld geven (school) en elkaar bevestigen in de herkenning. niets mis met lotgenotencontact hoor. maar mag ik eea even relativeren?
iedereen in het leven krijgt te maken met tegenslag en nare dingen. de een omdat hij rood haar heeft, de ander omdat hij verkracht is op al dan niet jonge leeftijd. een volgende kan de dood van een geliefde niet goed verwerken en nummer 4 is hoogbegaafd en voelt zich anders. weer een ander raakt depressief omdat hij geen geliefde kan vinden en 'een slechte jeugd' staat zo'n beetje nummer één. kortom: ieder krijgt zijn/ haar portie ellende in het leven.
de kunst is te leren omgaan met tegenslag en trouw te blijven aan jezelf. depressies worden in het algemeen veroorzaakt door niet (adequaat) uiten van emoties. ik laat de puur klinische depressies even buiten beschouwing. wijzen naar anderen en naar de buitenwereld heeft weinig zin. de wereld draait gewoon door hoor, ondanks jouw ellendige gevoelens. go with the flow en vind je eigen draai. steek de hand in eigen boezem en kijk wat jíj aan je gedrag/ omgaan met je gevoelens kunt veranderen. wil je niet veranderen? dan voel je je kennelijk nog niet ellendig genoeg.
en fyi ik heb dus ook mijn portie gehad die zich heeft geuit in o.a. depressies.![]()
wat dat betrefd is een personalcoach geen gek idee. iemand die bij alles wat je doet vraagt wat je er nu eigenlijk mee wil bereiken en met jouw persoonlijke doelen voor de week/maand defineert.quote:exactly. het is belangrijk om te leren je niks aan te trekken van wat mensen verwachten, en bij te stellen wat je van jezelf verwacht. je moet doen waar je happy van wordt, niet waar anderen happy van worden.
je geeft hier niet echt een probleem aan. een docent kan je op zijn of haar vakgebied zoveel en gedetailleerd vragen als je wil. mijn ervaring met docenten is dat ze altijd tijd hebben/maken voor een geïnteresseerde student/scholier en mochten ze iets niet weten, dan weten ze iig waar je het antwoord vandaan kan halen.quote:communiceren lukt de laatste tijd steeds beter en ik ervaar dat ook als een punt waardoor ik het een stukje beter naar mijn zin heb op school nu. maar hoe moet ik dan de discussie met mijn docent inschatten? ik verwacht eigenlijk van een docent dat hij bekwaam is in zijn vak, anders hoor je toch niet voor een vwo 5 klas te staan? zelfde geldt voor de schoolleiding..
heeft iemand daar misschien tips voor, zodat ik daarmee aan de slag kan gaan..?
dat probleem werd al eerder in dit topic aangekaartquote:op zondag 26 februari 2006 16:59 schreef 50 het volgende:
[..]
je geeft hier niet echt een probleem aan. een docent kan je op zijn of haar vakgebied zoveel en gedetailleerd vragen als je wil. mijn ervaring met docenten is dat ze altijd tijd hebben/maken voor een geïnteresseerde student/scholier en mochten ze iets niet weten, dan weten ze iig waar je het antwoord vandaan kan halen.
op persoonlijk vlak zijn het verder gewoon mensen
daar ben ik ook mee opgehouden inderdaad. maar toch heb je verwachtingen aan jezelf. je wilt iets doen, je wilt iets kunnen!! voor mijzelf heb ik gefaald, dat gevoel heb ik de laatste tijd steeds meer, omdat ik vmbo gedaan heb. ik weet dat ik daar redenen voor had, maar zijn die redenen wel juist geweest? eigenlijk is het gewoon enorm dom geweest. ik had nu hbo of universiteit kunnen doen! maar nee, ik ben aan het werk....quote:op zondag 26 februari 2006 16:51 schreef toeps het volgende:
[..]
exactly. het is belangrijk om te leren je niks aan te trekken van wat mensen verwachten, en bij te stellen wat je van jezelf verwacht. je moet doen waar je happy van wordt, niet waar anderen happy van worden.
tja, geen idee, vond docenten op persoonlijk vlak niet echt interessant, genoeg leuke meiden in de klas namelijkquote:dat probleem werd al eerder in dit topic aangekaart
ze negeren mijn interesse op sommige gebieden.. en dat vind ik niet prettig, ik voel me genegeerd.
en dus vroeg ik naar tips omtrent deze problemen. omdat die deels ook in de communicatieve vaardigheden zouden kunnen liggen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |