ik ben blij voor jequote:ik herken me echter noch in het hoogebegaafde, noch in het depressieve.
je moet het koesteren wanneer je er goed mee om kunt gaan. zonder die controle heb je er eigenlijk helemaal niets aan. ik ben zelf ook hoger begaafd dan de gemiddelde mens (ik gebruik liever deze term), maar ik kan niet met mijn hoger begaafdheid omgaan. ik leid al 3 jaar aan onderpresteren en dat ben ik echt beu. liever gemiddeld van verstand dan weten dat je het moet kunnen en het niet waar kunnen maken...quote:op zondag 26 februari 2006 15:15 schreef ikiskoel het volgende:
ik kan me voorstellen dat je problemen hebt met je hoogbegaafdheid, maar is dat juist niet iets waar je trots op mag zijn en wat je moet koesteren? of zeg ik nu iets geks...
dat heb ik dus ook. niet dat ik mezelf zo goed vind, maar ik zou graag mensen willen ontmoeten met wie ik meer op 1 lijn zit i.p.v. me aan ze te ergeren ... (omdat het bijv. oppervlakkig gedoe is)quote:op zondag 26 februari 2006 15:34 schreef jehovaguerilla het volgende:
bijv. het buiten de groep vallen. ik ben iemand die ook te veel en te diep over alles nadenkt waardoor alles vanzelf iets farce-achtigs krijgt.
ik vind mensen over het algemeen ook zo ontzettend basic.
mensa al geprobeerd?quote:op zondag 26 februari 2006 15:40 schreef kloontje_ het volgende:
[..]
dat heb ik dus ook. niet dat ik mezelf zo goed vind, maar ik zou graag mensen willen ontmoeten met wie ik meer op 1 lijn zit i.p.v. me aan ze te ergeren ... (omdat het bijv. oppervlakkig gedoe is)
www.mensa.nl bedoel je?quote:
goed punt, maar dat is wel moeilijk. ik ben er immers van overtuigd dat hoofbegaafdheid indirect depressiviteit heeft mede-veroorzaakt, en ik heb het idee dat ik eerst precies moet analyseren waar het fout is gegaan, om dan te kunnen bepalen wat ik anders moet gaan doen.quote:op zondag 26 februari 2006 15:20 schreef thaleia het volgende:
conclusie, wat mij betreft: als er al een link bestaat tussen hoogbegaafdheid en depressiviteit is dat een heel minieme, en wie zich op die relatie focust zakt alleen maar verder in zijn depressiviteit. wil je je beter gaan voelen, dan raad ik je aan niet meer te focussen op de automatische link die jij legt tussen de twee verschijnselen, en je te richten op strategieen om uit je depressiviteit te komen. want hoe hoogbegaafd iemand ook mag zijn, een simpel iets als sporten in de frisse lucht helpt voor iedereen.
sta je wel in contact met je gevoel?quote:op zondag 26 februari 2006 15:49 schreef omnifacer het volgende:
helaas heb ik de neiging om altijd alles te analyseren,
volledig mee eens. ik durf het nooit te koesteren, want in nederland heerst echt die cultuur van dat maaiveld, enzo. ik heb wel eens het idee dat anderen het makkelijker accepteren wanneer je faalt dan wanneer je succes hebt.quote:op zondag 26 februari 2006 15:23 schreef joupee het volgende:
[..]
je moet het koesteren wanneer je er goed mee om kunt gaan. zonder die controle heb je er eigenlijk helemaal niets aan. ik ben zelf ook hoger begaafd dan de gemiddelde mens (ik gebruik liever deze term), maar ik kan niet met mijn hoger begaafdheid omgaan. ik leid al 3 jaar aan onderpresteren en dat ben ik echt beu. liever gemiddeld van verstand dan weten dat je het moet kunnen en het niet waar kunnen maken...
zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...quote:op zondag 26 februari 2006 15:40 schreef m.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
vooral op school datgene moeten leren wat je al kan, lezen schrijven en rekenen kon ik al voor groep drie. ik heb vaak moeite om contact te leggen met mensen, juist omdat het niveau zo verschilt. ik heb een aantal goede vrienden waarmee ik op niveau kan praten maar deze mensen ken ik stuk voor stuk al heel lang.
op lagere en middelbare school werd ik amper tot niet gestimuleerd, en haalde net de havo omdat de onderwerpen me echt niet interesseerden, en zo werd het ook erg moeilijk voor me om een vervolgopleiding te gaan doen, ik wist niet wat ik leuk vond.
inmiddels ben ik al bijna 4 jaar van de middelbare school af, en ik ben elk jaar een nieuwe opleiding begonnen. soms interesseerde me het niet, maar meestal kon ik geen connectie vinden in de klas en zat ik na een half jaar nog alleen in de aula mijn bammetjes te veroberen.
nu zit ik op een particuliere opleiding, waar ik niet gewoon een nummer ben maar waar goed op me gelet wordt, omdat ik maar havo heb gedaan is het hbo, en theoretisch kan ik het niveau goed aan, maar ik heb vaak last van 'angsten'. er zijn dagen dat ik bijvoorbeeld, zonder overigens duidelijk aanwijsbare reden, mijn bed niet uitdurf.
bij ons op school kennen ze het traject-op-maat project en daarmee willen ze de slimmere leerlingen regulieren lessen laten missen door ze iets aan te bieden wat wel hun interesse wekt. ik heb 1 jaar mogen meedoen, vervolgens vonden ze mijn cijfers te slecht om me door te laten gaan en het jaar erop blijf ik zitten. ik zou dat als een teken aan de wand zien, maar wat doet mijn school:quote:op zondag 26 februari 2006 15:55 schreef omnifacer het volgende:
[..]
volledig mee eens. ik durf het nooit te koesteren, want in nederland heerst echt die cultuur van dat maaiveld, enzo. ik heb wel eens het idee dat anderen het makkelijker accepteren wanneer je faalt dan wanneer je succes hebt.
een samenleving die zijn hoogbegaafden op een juiste manier behandelt kan daar zo veel profijt van hebben, zo veel creativiteit terugverwachten waar problemen mee opgelost kunnen worden vanuit een heel ander perspectief... nu staat hoogbegaafdheid bijna synoniem voor onderpresteren, waarmee een kennispotentieel onbenut blijft, en, heb ik het idee, soms zelfs genegeerd door instituties als het onderwijs...
vind jij dat gevoel ook zo verschrikkelijk? ik heb dat zo vaak gevoeld he, was ik maar normaal, dan had ik dat gezeik niet.quote:op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef misscleo het volgende:
ik zou dan ook veel liever normaal geweest zijn.
op mijn basisschool stimuleerden ze juist het vooruitwerken in de lagere klassen. ze stelden ook aan mijn ouders voor om mij een klas over te laten slaan, maar mijn ouders dachten dat dat niet goed voor mijn ontwikkeling als kind zou zijn. het gevolg was dat ik in groep 3 al bezig was met stof die in groep 5 behandeld werd. vervolgens heb ik dat tot eind groep 5 volgehouden en was ik toen halfverwege de stof van groep 8. in groep 6, 7 en 8 heb ik uit mijn neus lopen eten, omdat ik gewoon niet verder kon. nooit ook maar 1 boek hoeven open doen, ook niet in de 1e en 2e van de middelbare school, maar dat veranderde in de 3e. en juist op dat moment, als je het nodig hebt om in de boeken te kijken, dan kom je jezelf tegen. je weet niet hoe je moet beginnen, waar je moet beginnen. en op die resultaten word je veroordeeld.quote:op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef omnifacer het volgende:
[..]
zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...
zo dom is dat he, ah man toch, ik kan me daar echt woest om maken. je zit in een dalende lijn, en school verergert het alleen maar. die sukkels hebben hun sociaal-emotionele omgangsvormen uit een boekje gehaald, en elke afwijking wordt genegeerd, onder het tapijt geschoven, je kent het wel.quote:op zondag 26 februari 2006 16:09 schreef joupee het volgende:
[..]
bij ons op school kennen ze het traject-op-maat project en daarmee willen ze de slimmere leerlingen regulieren lessen laten missen door ze iets aan te bieden wat wel hun interesse wekt. ik heb 1 jaar mogen meedoen, vervolgens vonden ze mijn cijfers te slecht om me door te laten gaan en het jaar erop blijf ik zitten. ik zou dat als een teken aan de wand zien, maar wat doet mijn school:
je bent blijven zitten, je bent dus niet slim genoeg, dus je mag ook dit jaar niet meedoen aan het project. ik voel me nu ook genegeerd door school. het feit dat ik bleef zitten kwam juist doordat ik te weinig interesse voor de stof had. ik heb dan ook gevraagd waarom ze dat project nu eigenlijk hebben en ik wacht nog steeds op antwoord...
* joupee sluit zich hier volledig bij aanquote:op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef misscleo het volgende:
ik vraag me regelmatig af hoe ik het moet koesteren hoor. het gevoel da je nergens bijhoort, het moeilijk contact vinden met anderen, het buitengesloten worden omdat je andere interesses hebt... of inderdaad arrogant gevonden worden omdat je ergens iets van weet. nee sorry, daar zit ik niet op te wachten. ik zou dan ook veel liever normaal geweest zijn. al zou ik dan ook weer enorm veel gemist hebben in het leven. de nieuwsgierigheid en leergierigheid naar alles is gewoon grandioos. soms teveel overig....
ik heb er op school ook activiteiten bijgenomen, ik doe heel veel voor de leerlingenvereniging en we hebben sinds dit jaar ook een debat-team opgericht. ik verveel me nu niet meer op school en de lessen.. ja de lessen, die blijven hetzelfde.. leraren zijn zelfs zo dom om dezelfde toetsen te geven. ik heb juist de behoefte aan afwisseling. ik heb het geluk gehad dat in de klas waar ik nu in zit 2 jongens zitten, die dezelfde problemen hebben. daar heb ik wel veel aan. wel lastig voor de leraren, omdat we elkaars denkwijzen aanvullen en combineren, waardoor we vaak te diep gaan voor de docent. vervelend voor ons, omdat we geen antwoord krijgen op de vragen die we hebben...quote:op zondag 26 februari 2006 16:17 schreef omnifacer het volgende:
[..]
zo dom is dat he, ah man toch, ik kan me daar echt woest om maken. je zit in een dalende lijn, en school verergert het alleen maar. die sukkels hebben hun sociaal-emotionele omgangsvormen uit een boekje gehaald, en elke afwijking wordt genegeerd, onder het tapijt geschoven, je kent het wel.
bovendien, is blijven zitten een oplossing? nee! je hebt uitdaging nodig, om goed te presteren. denken ze dat je die haalt uit alles opnieuw doen, ofzo? tuurlijk niet! hadden ze je geen taak kunnen geven voor in de zomer, om die vakken die je niet gehaald had alsnog een keer te doen?sukkels. je moet dit echt niet pikken hoor, actie! ga een gesprek aan met het schoolhoofd! je moet het er echt niet bij laten zitten!
ja, op school is er veel begrip voor mijn situatie, en ik heb daar ook (net als de rest van de school overigens) een persoonlijke coach, die je studievoortgang in de gaten houdt en waarmee ik om de zoveel tijd (meestal een maandje ofzo) eens even bijpraat.quote:op zondag 26 februari 2006 16:02 schreef omnifacer het volgende:
[..]
zo fucking herkenbaar is dit he... ben ook aan mijn 4e opleiding bezig... boom-roos-vis moeten leren in groep 3 terwijl je al een jaar kunt lezen, en dan nog op je flikker krijgen ook want je moet niet denken dat je beter bent dan een ander...
he maar die angsten joh, dat niet uit bed durven, dat heb ik ook man, en ik weet van mezelf hoe diep ik zat toen ik deze ontwikkelde. daarom vraag ik me af of t geen tijd wordt voor jou om actie te ondernemen?
ja dat ken ik. falen is extra erg want mensen verwachten meer van je. ik hed dus ook faalangst. en doordat ik faalangst heb durf ik eigenlijk nergens aan te beginnen en voel ik me vaak erg nutteloos omdat je dan bij voorbaat al gefaald hebt!quote:op zondag 26 februari 2006 16:10 schreef omnifacer het volgende:
[..]
vind jij dat gevoel ook zo verschrikkelijk? ik heb dat zo vaak gevoeld he, was ik maar normaal, dan had ik dat gezeik niet.
zo kut he... als klasgenootje een 4 haalde had hij er in ieder geval zijn best voor gedaan, maar ik moest me schamen, want je bent toch hoogbegaafd?. als dat maar vaak genoeg gezegd wordt en public in de klas, op feestjes door ooms die je eigenlijk toch al niet moet, door klasgenoten, etc., ga je erin geloven.
ik ben dus presteren als noodzaak voor persoonlijke waardering vergaren gaan zien, op elk vlak. voetballen, studie, maar ook op de meest belachelijke manieren. het meeste kunnen zuipen bijvoorbeeld... op een gegeven moment wordt presteren ook een vereiste voor zelfwaardering. en als dat presteren dan niet lukt, voel je je een mislukkeling.
ziehier de link tussen depressie en hoogbegaafdheid![]()
voor depressieve hbers is er nog minder hulp. want psychologen begrijpen ze niet.quote:op zondag 26 februari 2006 16:17 schreef baloetjuh het volgende:
misschien een verkeerde vraag in het goede topic.
maar voor de mensen die depressief zijn.
vooral dan de gene die hulp krijgen voor hun depressie.
vinden jullie dat er genoeg hulp is, en dat die hulp daadwerkelijk echt helpt.
zo ja waarom en zo nee ook waarom?
hier probeer ik al een tijdje achter te komen.
communiceren lukt de laatste tijd steeds beterquote:op zondag 26 februari 2006 16:41 schreef 50 het volgende:
skills die een hoog begaafd iemand volgensmij moet ontwikkellen is het kunnen inschatten van zijn omgeving en zijn ideeën op dat niveau presenteren. als ik in een bar of bij dansles tegen een vmbo meisje loop te ouwehoeren moet ik me aanpassen naar haar woordenschat, taalgebruik, denkwereld, maar eenmaal gedaan kan je ondanks het verschil hele leuke gesprekken hebben. je zal ipv op de achtergrond te blijven hangen discussies moeten leiden. iemand die leidt zal automatisch geaccepteerd, uitgedaagd en gerespecteerd worden.
exactly. het is belangrijk om te leren je niks aan te trekken van wat mensen verwachten, en bij te stellen wat je van jezelf verwacht. je moet doen waar je happy van wordt, niet waar anderen happy van worden.quote:op zondag 26 februari 2006 16:37 schreef misscleo het volgende:
[..]
ja dat ken ik. falen is extra erg want mensen verwachten meer van je. ik hed dus ook faalangst. en doordat ik faalangst heb durf ik eigenlijk nergens aan te beginnen en voel ik me vaak erg nutteloos omdat je dan bij voorbaat al gefaald hebt!
in principe ben ik het eens met wat je zegt, ware het niet dat één van de kenmerken (volgens mij, aangezien ik zo snel even geen onderzoek ernaar kan vinden) van hoogbegaafdheid de neiging om als zelfverdedigingsmechanisme te gaan rationaliseren is.quote:op zondag 26 februari 2006 16:33 schreef moonah het volgende:
ah, vooralsnog verloopt dit topic zoals ik had gedacht!
klagen, anderen de schuld geven (school) en elkaar bevestigen in de herkenning. niets mis met lotgenotencontact hoor. maar mag ik eea even relativeren?
iedereen in het leven krijgt te maken met tegenslag en nare dingen. de een omdat hij rood haar heeft, de ander omdat hij verkracht is op al dan niet jonge leeftijd. een volgende kan de dood van een geliefde niet goed verwerken en nummer 4 is hoogbegaafd en voelt zich anders. weer een ander raakt depressief omdat hij geen geliefde kan vinden en 'een slechte jeugd' staat zo'n beetje nummer één. kortom: ieder krijgt zijn/ haar portie ellende in het leven.
de kunst is te leren omgaan met tegenslag en trouw te blijven aan jezelf. depressies worden in het algemeen veroorzaakt door niet (adequaat) uiten van emoties. ik laat de puur klinische depressies even buiten beschouwing. wijzen naar anderen en naar de buitenwereld heeft weinig zin. de wereld draait gewoon door hoor, ondanks jouw ellendige gevoelens. go with the flow en vind je eigen draai. steek de hand in eigen boezem en kijk wat jíj aan je gedrag/ omgaan met je gevoelens kunt veranderen. wil je niet veranderen? dan voel je je kennelijk nog niet ellendig genoeg.
en fyi ik heb dus ook mijn portie gehad die zich heeft geuit in o.a. depressies.![]()
wat dat betrefd is een personalcoach geen gek idee. iemand die bij alles wat je doet vraagt wat je er nu eigenlijk mee wil bereiken en met jouw persoonlijke doelen voor de week/maand defineert.quote:exactly. het is belangrijk om te leren je niks aan te trekken van wat mensen verwachten, en bij te stellen wat je van jezelf verwacht. je moet doen waar je happy van wordt, niet waar anderen happy van worden.
je geeft hier niet echt een probleem aan. een docent kan je op zijn of haar vakgebied zoveel en gedetailleerd vragen als je wil. mijn ervaring met docenten is dat ze altijd tijd hebben/maken voor een geïnteresseerde student/scholier en mochten ze iets niet weten, dan weten ze iig waar je het antwoord vandaan kan halen.quote:communiceren lukt de laatste tijd steeds beter en ik ervaar dat ook als een punt waardoor ik het een stukje beter naar mijn zin heb op school nu. maar hoe moet ik dan de discussie met mijn docent inschatten? ik verwacht eigenlijk van een docent dat hij bekwaam is in zijn vak, anders hoor je toch niet voor een vwo 5 klas te staan? zelfde geldt voor de schoolleiding..
heeft iemand daar misschien tips voor, zodat ik daarmee aan de slag kan gaan..?
dat probleem werd al eerder in dit topic aangekaartquote:op zondag 26 februari 2006 16:59 schreef 50 het volgende:
[..]
je geeft hier niet echt een probleem aan. een docent kan je op zijn of haar vakgebied zoveel en gedetailleerd vragen als je wil. mijn ervaring met docenten is dat ze altijd tijd hebben/maken voor een geïnteresseerde student/scholier en mochten ze iets niet weten, dan weten ze iig waar je het antwoord vandaan kan halen.
op persoonlijk vlak zijn het verder gewoon mensen
daar ben ik ook mee opgehouden inderdaad. maar toch heb je verwachtingen aan jezelf. je wilt iets doen, je wilt iets kunnen!! voor mijzelf heb ik gefaald, dat gevoel heb ik de laatste tijd steeds meer, omdat ik vmbo gedaan heb. ik weet dat ik daar redenen voor had, maar zijn die redenen wel juist geweest? eigenlijk is het gewoon enorm dom geweest. ik had nu hbo of universiteit kunnen doen! maar nee, ik ben aan het werk....quote:op zondag 26 februari 2006 16:51 schreef toeps het volgende:
[..]
exactly. het is belangrijk om te leren je niks aan te trekken van wat mensen verwachten, en bij te stellen wat je van jezelf verwacht. je moet doen waar je happy van wordt, niet waar anderen happy van worden.
tja, geen idee, vond docenten op persoonlijk vlak niet echt interessant, genoeg leuke meiden in de klas namelijkquote:dat probleem werd al eerder in dit topic aangekaart
ze negeren mijn interesse op sommige gebieden.. en dat vind ik niet prettig, ik voel me genegeerd.
en dus vroeg ik naar tips omtrent deze problemen. omdat die deels ook in de communicatieve vaardigheden zouden kunnen liggen..
hoe zou de samenleving de hoogbegaafden moeten behandelen volgens jou dan? vaak is het probleem dat het wederzijds respect ontbreekt. de hoogbegaafde denkt vaak dat ie meer is dan de middelmaat, voelt dat ie zich moet confirmeren, en de middelbegaafde kijkt teveel op naar de hoogbegaafde, voelt zich minderwaardig etc. in dat soort gevallen moet vooral de hoogbegaafde zich soms een beetje confirmeren, want in werk en studiesituaties komt het nou eenmaal vaak voor dat er verschillen in intelligentie zijn, ook als er niemand hoogbegaafd is. dus er zal van beide kanten een handreiking moeten komen zodat je met elkaar kunt samenwerken, en je niet jezelf buiten gaat sluiten van de groep.quote:op zondag 26 februari 2006 15:55 schreef omnifacer het volgende:
[..]
volledig mee eens. ik durf het nooit te koesteren, want in nederland heerst echt die cultuur van dat maaiveld, enzo. ik heb wel eens het idee dat anderen het makkelijker accepteren wanneer je faalt dan wanneer je succes hebt.
een samenleving die zijn hoogbegaafden op een juiste manier behandelt kan daar zo veel profijt van hebben, zo veel creativiteit terugverwachten waar problemen mee opgelost kunnen worden vanuit een heel ander perspectief... nu staat hoogbegaafdheid bijna synoniem voor onderpresteren, waarmee een kennispotentieel onbenut blijft, en, heb ik het idee, soms zelfs genegeerd door instituties als het onderwijs...
heel veel mensen, ook niet "hb'ers " gebruiken rationalisaties om hun gevoel te onderdrukken. en in contact raken met je gevoel valt heel goed te leren.quote:op zondag 26 februari 2006 16:53 schreef raistlin6 het volgende:
in principe ben ik het eens met wat je zegt, ware het niet dat één van de kenmerken (volgens mij, aangezien ik zo snel even geen onderzoek ernaar kan vinden) van hoogbegaafdheid de neiging om als zelfverdedigingsmechanisme te gaan rationaliseren is.
wat, zo moge duidelijk zijn, een adequate wijze van het uiten van emoties in de weg staat.
willen ligt imo aan de basis van kunnen. jezelf bewust zijn van je gedragspatronen is een eerste stap op weg naar verandering.quote:maar hoe groot is de afstand tussen iets willen en kunnen veranderen?
wat is daar ironisch aan dan? wordt een hoogbegaafd iemand geacht dat beter te kunnen dan een normaal mens, ofzo?quote:op zondag 26 februari 2006 16:50 schreef zyggie het volgende:
ironisch dat een hoogbegaafde zich niet kan aanpassen en juist depressief wordt. hier zit een andere gedragstoornis achter dan hoogbegaafdheid. ik heb in ieder geval nergens last van.![]()
dit topic.quote:op zondag 26 februari 2006 17:11 schreef moonah het volgende:
en omnifacer, ik vind het onzin om de schuld bij school te leggen. ik ben even op zoek naar een discussie in nws die gaat over het verzwaren van het basisonderwijs.
ik ben nu 21 en na 4 jaar "verspild" te hebben zit ik nu op het hbo. verspild tussen aanhalingstekens, want in die jaren heb ik erg veel geleerd over mezelf. mijn vriend is 24 en heeft nog niet eens de middelbare school afgemaakt, door faalangst. geeft niks.quote:op zondag 26 februari 2006 17:07 schreef misscleo het volgende:
[..]
daar ben ik ook mee opgehouden inderdaad. maar toch heb je verwachtingen aan jezelf. je wilt iets doen, je wilt iets kunnen!! voor mijzelf heb ik gefaald, dat gevoel heb ik de laatste tijd steeds meer, omdat ik vmbo gedaan heb. ik weet dat ik daar redenen voor had, maar zijn die redenen wel juist geweest? eigenlijk is het gewoon enorm dom geweest. ik had nu hbo of universiteit kunnen doen! maar nee, ik ben aan het werk....
om dit gevoel weg te nemen ga ik binnenkort wel weer aan een studie(tje) beginnen. naast mijn werk dus. ik kan niet stoppen aangezien ik op mezelf woon en studiefinanciering niet genoeg is...
klopt.quote:op zondag 26 februari 2006 17:11 schreef moonah het volgende:
soms moet je zo diep in de put geraken, dat je op de bodem belandt en weer vaste grond onder je voeten hebt om je af te zetten op weg naar boven.
dat mag jij vinden, mijn ervaring is helemaal anders. als je mijn eerdere posts leest kun je ook zien dat ik de schuld niet 100% bij het onderwijs leg, maar dat het een combinatie is tussen eigen gebrek aan veerkracht en onderwijs wat totaal niet op maat is.quote:en omnifacer, ik vind het onzin om de schuld bij school te leggen. ik ben even op zoek naar een discussie in nws die gaat over het verzwaren van het basisonderwijs.
slachtofferhouding.quote:op zondag 26 februari 2006 17:15 schreef zyggie het volgende:
dit riekt naar zelfmedelijden veroorzaakt door het eigen falen, waarbij tegelijkertijd de maatschappij, de opleidingen en de middelmatige groep de schuld krijgt.
ik ga sinds 2 jaar 3 keer per week naar een remedial teacher, maar die stimuleert mij alleen in het leren en het omgaan met mijn begaafdheid.. dat helpt welquote:op zondag 26 februari 2006 17:14 schreef omnifacer het volgende:
@joupee: kijk uit. ik ben vrij rancuneus, dus als ik merkte dat een leraar minder wist dan ik, primitief gezegd dat ik hem kon hebben, en hij zette me een keer voor lul in de klas, dan gingen alle remmen los en zette ik het zo iemand keihard betaald. dat werkt niet, want dan krijg je een machtsstrijd en leer je niks meer. mijn advies is dus: hou je een beetje op de vlakte. zoek inderdaad iemand, een soort coach ofzo, die je adviseert in dit soort dingen. gewoon een keer in de week even een minuut of 15 even overleggen, eventueel stoom afblazen, voor de rest niet te veel van voorstellen...
ah, ik ben bijna 21! maar goed, lichamelijk kan ik het niet aan om en een fulltime opleiding en een baan te hebben. momenteel werk ik 20 uur per week. dat is haalbaar. werk ik mer, dan ben ik lichamelijk helemaal uitgeput, ook al is het een uurtje per dag. dat is erg frustrerend trouwens. maar ik heb me erbij neergelegd. ik hoop alleen wel dat als ik zometeen met mijn cursus begin ik niet ook uitgeput raak...quote:op zondag 26 februari 2006 17:21 schreef toeps het volgende:
[..]
trouwens, ik woon ook op mezelf en ik heb stufi. basis, aanvullend en lening. verder werk ik een bijbaantje. het is erg druk maar wel te doen. da's dan weer een voordeel van hoogbegaafdheid, dat je minder tijd aan school hoeft te besteden dus kan werken.
uiteindelijk moet je toch op een plek terecht komen waar mensen zitten 'op jouw niveau'. aangezien je in alles geïnteresseerd bent: ga het moeilijkst mogelijke studeren (ik denk dat dat overeenkomt met wiskunde of theoretische natuurkunde.)quote:op zondag 26 februari 2006 15:02 schreef omnifacer het volgende:
maar wat is nou je probleem man?
door mijn hoogbegaafdheid heb ik een hoop problemen gehad, die uiteindelijk uitgemond zijn in een depressie. de problemen spelen zich op elk gebied af.overal ben je anders, denk je anders, voel je je niet als een onderdeel van de groep maar als ´anders´, uiteindelijk resulterend in jezelf een buitenbeentje volgen. dit overkomt me overal: op de sportschool, studie, voetbalvereniging, tussen vrienden, etc.
kritisch zijn op jezelf kan je aan werken. met argumenten als: "ik doe gvd al mn hele leven mn best, ik ga nu een half jaar bier drinken" moet je jezelf overtuigen.quote:relaties zijn per definitie problematisch, omdat ik altijd veel kritischer ben op mezelf en de ander als partners. ook bij vriendschappen is dit vaak een probleem.
eigenlijk hetzelfde als hierboven. je moet voor jezelf rechtvaardigen dat je niet altijd presteert. het belangrijkst is dat je gelukkig bent met jezelf. gun jezelf lol.quote:omdat je perfectionist bent leg je jezelf erg veel druk op. ik moet van mezelf niet afstuderen, maar binnen 4 jaar afstuderen, eigenlijk cum laude. wanneer ik er niet in slaag door mezelf gestelde doelen te halen, ga ik nog hogere doelen stellen om dit te compenseren. dit leidt ertoe dat ik mezelf belachelijke doelen ga stellen, deze niet haal, en mezelf dan een fluim ga vinden, funest voor je zelfbeeld.
jezelf aanpassen moet tot zekere hoogte. als je gelijk hebt, moet je gewoon je bek open trekken. niet altijd, dan ben je weer bijdehand. je hebt veel interesses, dus ben je geïnteresseerd in bv hobbies van mensen. mensen willen altijd over hun dingen praten, dus praat daarover met hen. zo leer je zelf iets over die hobby (je hang naar kennis wordt bevredigd), heb je sociaal contact (mooi) en ben je veelzijdiger bezig.quote:doordat de maatschappij is gebaseerd op de meerderheid van middelbegaafden moet ik me vaak conformeren aan de wil van de middelbegaafde, die meestal stukken minder doordacht, creatief en origineel is. de middelmaat regeert, waardoor je jezelf altijd anders moet voordoen dan je bent, je moet je hiernaar schikken. dit is funest voor mijn persoonlijke ontwikkeling geweest.
ik ben her hiermee oneens. je moet een juist evenwicht zoeken, dan kan je goed functioneren.quote:uiteindelijk moet hoogbegaafdheid net als laagbegaafdheid gezien worden als iets wat bediening op maat vereist. helaas kan dat niet, de hemel is net iets te laag. om hier verandering in te brengen: reageer...
ik denk dat sommige mensen creativiteit zien als mooi kunnen tekenen of beeldhouwen, of een boek schrijven. ze vergeten dan dat je ook iets hebt als creatief denken. het kunnen leggen van bepaalde verbanden, het bedenken van nieuwe mogelijkheden, etc.quote:op zondag 26 februari 2006 17:31 schreef 50 het volgende:
persoonlijk vind ik creativiteit een zeer sterke eis voor hoogbegaafdheid. creatieviteit is namelijk het uiten van het niet vast zitten in vaste patronen en het kunnen gebruiken van kennis op een hogerniveau.
in die context denk ik dat een hoop mensen die geen universiteit achter de rug hebben best weleens hoogbegaafd kunnen zijn. studeren is een keuze. jezelf ontwikkellen kan op vele manieren.
@topicstarter
het kunnen hebben van een docent is niet erg. ik ken genoeg studenten die dat op het vwo konden. huisgenoot van mij wist over de 2e wereldoorlog meer dan zijn geschiedenisdocent. mijn oom zijn topografische kennis overtrof die van zijn aardrijkskunde docent gigantisch. hoe je dit uit is aan jouw.
je kan hem in de les er persoonlijk op aanvallen en principieel bewijzen bij halen. je kan er na de les even op terugkomen. je kan het in de les zijdelings melden. je kan het negeren. wat je ook doet, je zal iemand in zijn waarde moeten laten wil je in de toekomst nog wat gedaan krijgen bij die persoon.
ik denk vooral een monsterlijke visie op eigen onvermogen.quote:op zondag 26 februari 2006 17:15 schreef zyggie het volgende:
ik ben een beetje bang dat je een nogal monsterlijke visie op je eigen kunnen heb gekregen.
dat eerste is wél zo, het tweede wat je zegt waag ik te betwijfelen (is eigenlijk niet relevant), en is totaal niet onderbouwd.quote:bijvoorbeeld creativiteit en hoogbegaafdheid hangen niet erg samen. tegelijkertijd is het potentiaal van hoogbegaafden niet zozeer hoger.
klopt echt voor geen meter. ik pleit voor meer begrip, en inderdaad ben ik kritisch over het onderwijssysteem. als je leest kun je ook zien dat ik de hand in eigen boezem steek. ik heb nergens een verwijt gemaakt naar de middelmatige groep, als ik die term wel gebruikt heb is dat eigenlijk best denigrerend van mezelf, maar ik heb die groep niks verweten.quote:dit riekt naar zelfmedelijden veroorzaakt door het eigen falen, waarbij tegelijkertijd de maatschappij, de opleidingen en de middelmatige groep de schuld krijgt.
wat voor beeld heb jij eigenlijk van hoogbegaafden? heb je je er eigenlijk wel eens in verdiept? het heeft niks te maken met dingen bereiken, hoge punten scoren etc. het gaat mij om de problemen die eruit voort kunnen komen als je geen begeleiding op maat krijgt en van jezelf al een twijfelaar bent.quote:een echte hoogbegaafde zonder andere geestelijke problemen zou hier zo door moeten kunnen kijken en een eigen pad kunnen uitstippelen. een dwingende vorm van perfectionisme kan hierbij alleen maar gebruikt worden.
er is m.i. wel een klein verschil. als je gepest wordt omdat je ziek, lelijk of dom bent, dan vindt men je zielig. als je slecht presteert omdat je ziek of dom bent, dan vindt men je zielig. als je niet al te snugger bent en je haalt een keer een acht, dan is het 'hee, goed zeg, je hebt een acht'. ik daarentegen ben nooit zielig gevonden, dat kan ik je wel vertellen. nee, als ik een acht haalde, dan was het, je bent toch hoogbegaafd, dan moet je toch alleen tienen halen? je bent toch zo slim, waarom kun je dat dan niet? (bijv. omdat ik totaal geen inzicht heb in wiskunde... als ik een test doe met alleen wiskunde en ruimtelijk inzicht scoor ik maar net boven het gemiddelde, maar dat wordt dan door een aantal mensen weer niet geaccepteerd). verder, als je dom bent gaat je docent echt niet opeens opscheppen dat ie vmbo heeft gedaan terwijl het havo was, in mijn geval had mijn docent zogenaamd opeens gymnasium gedaan.quote:op zondag 26 februari 2006 16:33 schreef moonah het volgende:
ah, vooralsnog verloopt dit topic zoals ik had gedacht!
klagen, anderen de schuld geven (school) en elkaar bevestigen in de herkenning. niets mis met lotgenotencontact hoor. maar mag ik eea even relativeren?
iedereen in het leven krijgt te maken met tegenslag en nare dingen. de een omdat hij rood haar heeft, de ander omdat hij verkracht is op al dan niet jonge leeftijd. een volgende kan de dood van een geliefde niet goed verwerken en nummer 4 is hoogbegaafd en voelt zich anders. weer een ander raakt depressief omdat hij geen geliefde kan vinden en 'een slechte jeugd' staat zo'n beetje nummer één. kortom: ieder krijgt zijn/ haar portie ellende in het leven.
nee, dat is geen gemak. dat is zoals jouw posts op mij overkomen.quote:op zondag 26 februari 2006 17:46 schreef omnifacer het volgende:
moonah gaat niet in op mijn laatste post, en noemt mijn uitleg voor het gemak slachtofferhouding. dat vind ik dan weer vrij teleurstellend voor iemand die zijn interesses in de richting van gezin, jeugd en pabo achtige dingen zoekt.
is 'zielig gevonden worden' een wenselijk iets?quote:op zondag 26 februari 2006 17:55 schreef maeghan het volgende:
er is m.i. wel een klein verschil. als je gepest wordt omdat je ziek, lelijk of dom bent, dan vindt men je zielig. als je slecht presteert omdat je ziek of dom bent, dan vindt men je zielig. als je niet al te snugger bent en je haalt een keer een acht, dan is het 'hee, goed zeg, je hebt een acht'. ik daarentegen ben nooit zielig gevonden, dat kan ik je wel vertellen.
gek misschien, maar als je compassie krijgt van mensen als je zielig bent, dan is dat zeker een voordeel.quote:op zondag 26 februari 2006 17:59 schreef thaleia het volgende:
is 'zielig gevonden worden' een wenselijk iets?
ja, heb je nou iets aan mijn tips?quote:op zondag 26 februari 2006 18:09 schreef omnifacer het volgende:
als dat zo op jouw overkomt, prima. ik kan je melden dat ik zeer zeker bereid ben tot verandering. ik heb alleen ook al gezegd dat je daar dan wel de energie voor moet hebben, en die heb ik niet elke dag evenveel. vaak heb ik niet eens energie om uit bed te komen. dat hebben depressieve mensen wel eens.
ik open dit topic ook niet in klb, maar in rp. ik doe dit dus niet om te klagen, maar om de situatie uit te leggen zoals die is, zodat ik misschien tips krijg van mensen, of ervaringen van anderen kan lezen waar ik van kan leren, of mensen mijn ervaringen kan laten lezen zodat zij daar iets aan hebben. dat het allemaal wat negatief overkomt kan ik me best voorstellen, ik ben niet echt de grootste positivo van het stel. niet zo heel verwonderlijk als je depressief bent.
waarom ga je nou de discussie weer aan? je verneukt je eigen topic.quote:maar als ik het goed begrijp vind jij het dus onzin als ik stel dat het onderwijssysteem bij kan dragen aan het geestelijk ongemak van hoogbegaafde kinderen?
ik niet, het onderwijssysteem heeft zeker wel bijgedragen aan mijn geestelijk ongemak, en aan het geestelijk ongemak van een heleboel mensen trouwens, niet alleen hoogbegaafden. zo zijn er in deze wereld heel veel dingen die bijdragen aan mijn geestelijk ongemak, het is aan mij in hoeverre ik die dingen mijn welbevinden laat beinvloeden.quote:op zondag 26 februari 2006 18:09 schreef omnifacer het volgende:
maar als ik het goed begrijp vind jij het dus onzin als ik stel dat het onderwijssysteem bij kan dragen aan het geestelijk ongemak van hoogbegaafde kinderen?
en dat maakt het terecht? moet het uniek zijn?quote:op zondag 26 februari 2006 18:14 schreef thaleia het volgende:
maeghan, dat er geen erkenning is voor problemen of moeilijkheden is bepaald niet uniek voor hoogbegaafden hoor.
hallo hee, ik zeg niet dat het terecht is dat iemand geen erkenning voor zijn problemen krijgt, ik zeg dat het in deze wereld heel veel mensen overkomt dat ze geen erkenning krijgen voor wat dan ook, en daar zullen ze mee moeten leren leven.quote:op zondag 26 februari 2006 18:16 schreef erikt het volgende:
en dat maakt het terecht? moet het uniek zijn?
nu begin ik zel ook weer
stop aub met deze discussie, of open er een apart topic over.
ontopic! ts moet uit zijn depressie.
zo had ik het niet bekekenquote:op zondag 26 februari 2006 18:19 schreef thaleia het volgende:
[..]
hallo hee, ik zeg niet dat het terecht is dat iemand geen erkenning voor zijn problemen krijgt, ik zeg dat het in deze wereld heel veel mensen overkomt dat ze geen erkenning krijgen voor wat dan ook, en daar zullen ze mee moeten leren leven.
dat lijkt me ontzettend ontopic, want de manier voor de ts om uit zijn depressie te komen is accepteren dat de wereld is zoals ie is, en dat ie het binnen die omstandigheden zo leuk mogelijk moet zien te maken.
je hebt gelijk. heeft geen zin. ik wilde me verdedigen, maar dat is niet nodig. bedankt.quote:op zondag 26 februari 2006 18:12 schreef erikt het volgende:
[..]
ja, heb je nou iets aan mijn tips?
[..]
waarom ga je nou de discussie weer aan? je verneukt je eigen topic.
wow, ik ben vereerd.quote:op zondag 26 februari 2006 18:26 schreef omnifacer het volgende:
ik heb zeker iets aan je tips, ik heb ze uitgeprint joh... sorry, had alleen nog geen tijd gehad om te reageren.
idd, op een gegeven moment moet je iets gaan doen. al is het maar om het doen. het hoeft niet eens meteen nuttig te zijn op lange termijn (studie). een tijdelijk baantje kan je ook weer op de rails helpen (lekker makkelijk, niet te inspannend, je kan bijna niet falen). daarna, als je weer energie en zelfvertrouwen hebt, verder gaan leren.quote:het is wel goed om te analyseren, maar het moet niet teveel gebeuren. op een gegeven moment moet je een streep trekken en gaan bouwen. ik probeer al maanden alle energie bij elkaar te schrapen om dat te doen, ik hoop dat het ook eindelijk eens lukt zonder eens terug te vallen.
dat is waar. wellicht kan de ts zich daar actief voor gaan inzettenquote:op zondag 26 februari 2006 18:23 schreef erikt het volgende:
maar de wereld kan ook een beetje veranderd worden (hoogbegaafden kunnen op scholen makkelijk anders behandeld worden, dat kan gewoon beter dan nu).
klinkt goed. maar is sociologie niet te makkelijk voor je? misschien een ideetje om er iets (moeilijkers) naast te doen? dat hoef je dan niet eens te halen, maar gewoon voor erbij. kost niks.quote:op zondag 26 februari 2006 18:35 schreef omnifacer het volgende:
misschien ga ik, als ik afgestudeerd ben, wel in de counceling ofzo. ik zou lotgenootjes wel willen coachen. dat lijkt me dankbaar, en leuk.
ik zie dat iemand anders dit ook een vreemde opmerking vond, en dat je ermee bedoelt dat je er maar mee zou moeten leren leven. persoonlijk kan ik het daar niet meer mee oneens zijn, ik vind dat men moet vechten voor wat men belangrijk vindt, dus ook erkenning voor problemen rond hoogbegaafdheid. als de zwarten hadden leren leven met een plaatsje achterin de bus, dan hadden ze daar nu nog steeds gezeten.quote:op zondag 26 februari 2006 18:14 schreef thaleia het volgende:
maeghan, dat er geen erkenning is voor problemen of moeilijkheden is bepaald niet uniek voor hoogbegaafden hoor.
als die zwarten zich hadden beperkt tot ellenlange postings op een internetforum over hoe vreselijk het allemaal wel niet was en dat het oh zo gemeen was en dat ze zich daarom zo ellendig voelden en dat dat logisch was en dat er meer erkenning voor zou moeten zijn, zaten ze er nu ook nog steeds. ik zeg dus ook dat de ts zich er wellicht voor kan gaan inzetten en niet moet blijven hangen in "wat ben ik vroeger toch kut behandeld".quote:op zondag 26 februari 2006 18:41 schreef maeghan het volgende:
als de zwarten hadden leren leven met een plaatsje achterin de bus, dan hadden ze daar nu nog steeds gezeten.
misschien zeg ik nu iets heel geks, en ik hoop niet dat het heel verkeerd overkomt, maar je haalt bijna al je voldoening uit dingen doen voor anderen. waar komt het dingen doen voor jezelf in je leven? waarom haal je voldoening uit dingen doen voor anderen? ik herken dit wel van vroeger, altijd maar met iedereen over z'n problemen praten, altijd maar iedereen helpen, een hart onder de riem steken, etc., maar het moet geen tactiek zijn om je gevoelens voor/over jezelf weg te moffelen. weet je zeker dat je het niet doet om jezelf te 'ontvluchten'?quote:op zondag 26 februari 2006 18:35 schreef omnifacer het volgende:
ik vind het vaak wel fijn om mensen ergens mee te kunnen helpen. vrienden van me, mijn ouders. daar haal ik altijd wel voldoening uit. sporten is relaxed, het is gezond voor je en het geeft me ook wel voldoening. ik ben alleen nooit tevreden maar ik zou alleen de positieve dingen noemen studeren idem dito.
ik ben op zich zelfs al blij dat ik eindelijk de moed heb gehad om dit topic te openen. ik zat er al weken tegenaan te hikken.
misschien ga ik, als ik afgestudeerd ben, wel in de counceling ofzo. ik zou lotgenootjes wel willen coachen. dat lijkt me dankbaar, en leuk.
dat was dus ook precies mijn punt. toen ik doorhad dat het zo niet langer meer kon ben ik gaan kijken naar de dingen die mij voor mijn gevoel tegenhielden om te zijn wie ik ben. eend aarvan was mijn vriend, maar goed, dat wilde ik niet zomaar opgeven. uiteindelijk heb ik dat wel gedaan omdat ik mijn huidige vriend tegenkwam, een geweldige jongen met wie ik vier jaar geleden al geweldig klikte. en hem wilde ik niet nog een keer laten schieten.quote:op zondag 26 februari 2006 18:45 schreef thaleia het volgende:
daarom is het mooi dat erikt en misscleo vragen naar wat de ts allemaal graag doet en zou willen doen, en dan kan hij actief worden in de dingen die hij graag wil en belangrijk vindt, en zo weer greep krijgen op zijn leven.
idd.quote:op zondag 26 februari 2006 18:38 schreef maeghan het volgende:verhaal
het klinkt alsof je denkt dat je een knopje om kan draaien en voila, je functioneert zoals je zou willen functioneren! vergeet niet dat het een proces van jaren wordt, misschien wel van een decennium. onderwijl leer je jezelf steeds meer kennen en leer je oude gedragspatronen, voornamelijk onbewust, te verplaatsen door nieuwe. er is niet zoiets als energie bij elkaar schrapen en er dan voor gaan, je komt jezelf geheid tegen.quote:het is wel goed om te analyseren, maar het moet niet teveel gebeuren. op een gegeven moment moet je een streep trekken en gaan bouwen. ik probeer al maanden alle energie bij elkaar te schrapen om dat te doen, ik hoop dat het ook eindelijk eens lukt zonder eens terug te vallen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |