Which language / Quelle language / cuál lenguaje / quale lingua / vilken språk / welche sprache?quote:
Engels. En 'witch' betekent 'heks', dus laten we het op 'which' houden.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:31 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Witch language / Quelle language / cuál lenguaje / quale lingua / vilken språk / welche sprache?. had voor de helft van de talen een woordenboek nodig ja
Heksentaal dus!quote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:38 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Engels. En 'witch' betekent 'heks', dus laten we het op 'which' houden.
Rowan Atkinson. Niet Mr. Bean (daar wordt vrij weinig in gesproken), maar zijn stand-up shows zijn goed te doen. Is het voor jezelf?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:39 schreef Sport_Life het volgende:
Weet iemand trouwens goede Britse/Amerikaanse caberetiers? Liefst goed verstaanbaar en niet te ingewikkeld qua Engels nivo.
Het is voor mezelf ja. Omdat mijn Engels nogal belabberd is leek het mij een puik plan om wat leuke Engelse cabaretiers op m'n mp3 speler te gooien. Beetje op een leuke manier aan Engels werken dusquote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Rowan Atkinson. Niet Mr. Bean (daar wordt vrij weinig in gesproken), maar zijn stand-up shows zijn goed te doen. Is het voor jezelf?
Vooral veel Engels lezen en BBC kijken (of andere Engelstalige programma's/films zonder Nederlandse ondertiteling).quote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:44 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Het is voor mezelf ja. Omdat mijn Engels nogal belabberd is leek het mij een puik plan om wat leuke Engelse cabaretiers op m'n mp3 speler te gooien. Beetje op een leuke manier aan Engels werken dus.
In Engeland is het redelijk gebruikelijk om een boek ook als 'audiobook' (ofwel: voorgelezen en op cd gezet) uit te brengen. Misschien is dat wat voor je?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:02 schreef Sport_Life het volgende:
Ben ik ook mee bezig. Maar voor de dooie momenten in de trein leek het mij wel handig.
Hoewel offtopic:quote:Op zaterdag 25 februari 2006 17:45 schreef lurkerdelurklurk het volgende:
Je kunt er op iTunes honderden vinden
De terugkomst van de Nederlandse olympische ploeg misschien?quote:Op maandag 27 februari 2006 13:13 schreef Molluck het volgende:
Ik moet voor Nederlands een beschouwing (spreekbeurt) houden.
Ik zoek nog een actueel onderwerp op niveau, ik heb alleen even geen inspiratie, vogelgriep en cartoonrellen zijn te afgezaagd.
Als je het niet aanbiedt is het legaal ja. Ik vraag me ook af hoe dat kan?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 19:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Hoewel offtopic:
Hoe werkt dit, en is dit legaal?
Ergens onder gebukt gaan.quote:Op dinsdag 7 maart 2006 08:51 schreef SupahFunk het volgende:
kan iemand mij helpen tien uitdrukkingen die te maken hebben met fysieke belastingen
als het volgende woord een klinker als beginklank heeft (apple, hour etc.) dan is het dus 'an'. Als het volgende woord een medeklinker als beginklank heeft (house, computer etc) dan is het gewoon 'a'.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:50 schreef Knakker het volgende:
Kan iemand me de precieze werking van het engelse woord "a" uitleggen? Het gaat om de gevallen waarin het volgende woord met een "h" begint.
Het "an hour", maar tegelijkertijd "a horse" en "a hotel". Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit of de h-klank als een nederlandse "h" wordt uitgesproken of weggelaten wordt in de uitspraak; maar ik wil dit graag even zeker weten.
Bedankt
Sorry. Ik vind de taalconstructie zoals je hierboven noemt erg interessant (en origineel), maar ik kan je er niet bij helpenquote:Op donderdag 9 maart 2006 16:08 schreef Viking84 het volgende:niemand die iets weet van het Zapotec dus. Cultuurbarbaren
![]()
Bij deze wat?quote:Op maandag 13 maart 2006 13:11 schreef trigt013 het volgende:
Kan ik in de onderstaande tekst nog dingen verbeteren,
"Ik zal je toch een beetje moeten helpen bij deze.
Doe wat dan ook? Van klein naar groot gaan? Onduidelijke zin zonder achtergrondinfoquote:Je weet zelf wel dat de wereld van klein naar groot gaat, doe dit dan ook.
quote:Dan had je zelf ook wel door dat dit een kinderlijk eenvoudige geheimtaal is met een Romaanse inslag. Maar neem dat laatste alsjeblieft toch niet letterlijk.
Ik ben een bekende, maar ik wil geen stalker zijn. Zie dit als een spel. Heb je geen zin in een spelletje maak dat dan gewoon bekend via mijn E-mail."
Naamvallen kloppen niet.quote:Op woensdag 8 maart 2006 00:19 schreef oling.org het volgende:
De casus is als volgt: samen met mijn huisgenoot gebruiken we de uitspraak "Dat zei mijn vrouw ook vannacht" geregeld. Aangezien we sinds een paar maanden samenhokken leek het ons een leuk idee om die tekst op de muur van ons appartement te schilderen, maar dan in het latijns. Na wat navraag hier en daar kwamen we op de volgende vertaling uit:
dixit meam feminam de nocte
Nu is mijn vraag aan jou, klopt deze vertaling in jouw ogen?
quote:Op maandag 13 maart 2006 14:39 schreef TheSilentEnigma het volgende:
@Trigt013:Heb je geen zin in een spelletje, maak het dan gewoon bekend via mijn E-mail
Nee de naamvallen kloppen inderdaad niet, ik vind Nederlands-Latijn veel moeilijker dan andersom, maar ik zal toch een poging doen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 00:19 schreef oling.org het volgende:
De casus is als volgt: samen met mijn huisgenoot gebruiken we de uitspraak "Dat zei mijn vrouw ook vannacht" geregeld. Aangezien we sinds een paar maanden samenhokken leek het ons een leuk idee om die tekst op de muur van ons appartement te schilderen, maar dan in het latijns. Na wat navraag hier en daar kwamen we op de volgende vertaling uit:
dixit meam feminam de nocte
Nu is mijn vraag aan jou, klopt deze vertaling in jouw ogen?
Hier zou je 'm moeten kunnen downloaden.quote:Op maandag 13 maart 2006 17:05 schreef alyel het volgende:
ik zoek een versie van "The Tempest" van Shakespeare in modern engels. Wie kan me helpen? (een samenvatting van het hele verhaal is ook goed)
betogend artikel (Nederlands):quote:Een zwart gat in de schijnwerpers
Stel je voor, je bent een ster. Je leven lang ben je bezig met stoffen omzetten. Waterstof in helium, helium in koolstof en dat doe je net zolang totdat je ijzer hebt. Op een dag, gebeurt er het vreemde. Je voelt je te zwaar van het vele ijzer, het liefst wil je uit elkaar barsten, dat gebeurt dan ook. Je veranderd in een supernova. Doordat de druk binnenin je zo goed als weg valt, trek je je samen. Alles in je omgeving wordt naar je toe getrokken, en dat blijf je doen. Dagen. Maanden. Jaren. Eeuwen. Millennia. Altijd.
Een zwart gat is eigenlijk een soort uitgebrande ster. Een ster die een enorme zwaartekracht heeft. Het is ontstaan doordat een ster waterstof heeft omgezet in andere stoffen zoals helium, zuurstof en ijzer. IJzer is een erg zwaar metaal, en juist doordat het zo zwaar is kan de ster het niet meer uithouden. Hij sterft. Dit gebeurt op een zeer spectaculaire manier. De ster explodeert en er komt een heleboel licht vrij. Dit heet een supernova. Hierna kan de ster weer in elkaar klappen en er een zwart gat ontstaan. Dit zwarte gat heeft een zeer hoge zwaartekracht die zelfs licht aan kan trekken. Dit licht kan niet ontsnappen aan de zwaartekracht en daarom kan je een zwart gat ook niet zien.
Vroeger betwijfelden mensen of er wel zwarte gaten zouden bestaan. De meeste wetenschappers zeiden dat het onzin was, en zodoende werden de wetenschappers die beweerden dat zwarte gaten wel bestonden, ook voor gek verklaard. Hoe kon iets nou bestaan als je het niet kon zien? Tegenwoordig weten de wetenschappers dat zwarte gaten echt bestaan. Als twee sterren dicht bij elkaar staan, en één van die twee wordt een zwart gat, dan kan het gas van die ster naar het zwarte gat getrokken worden. Wetenschappers verdiepten zich in het feit dat er gas verdween in het niets.
[insert plaatje]
• Een zwart gat dat gas van een nabijgelegen ster aantrekt. Het gas draait in een zogenaamde acretieschijf steeds sneller naar het zwarte gat toe.
Ze kwamen tot de conclusie dat er wel degelijk zwarte gaten moesten bestaan. Dit werd ook bevestigt toen men ontdekte dat er vanuit de acretieschijf röntgen straling kwam. Een acretieschijf is een baan waarlangs bijvoorbeeld het gas van een ster langs gaat als het aangetrokken wordt door het zwarte gat.
Er zijn verschillende soorten zwarte gaten. Er zijn vier soorten: miniatuur, stellaire, middeltypen en superzware. De miniatuur zwarte gaten zijn maar heel minuscuul. Ze zijn kleiner dan een proton (10 -15 meter ). De andere drie soorten zijn veel groter en zwaarder. Naar de miniatuur zwarte gaten wordt in Geneve onderzoek gedaan. Men is bezig een deeltjesversneller te bouwen. Daarin laten ze atomen met lichtsnelheid op elkaar botsen, waarbij verwacht wordt dat er een miniatuur zwart gat kan ontstaan. Hierdoor probeert men onder andere meer te weten te komen over hoe atomen in elkaar zitten.
Dat zwarte gaten bestaan is ondertussen wel bekend, maar men is nog lang niet klaar met het onderzoeken van zwarte gaten.. Men weet al dat een zwart gat een voormalige ster is die een enorme zwaartekracht heeft. Deze is zo sterk dat alle materie en zelfs licht er naartoe wordt getrokken. Daardoor kun je het niet zien en heet het een zwart gat.
quote:Zwart gat zuigt geld op!
Of toch niet?
De mensheid is van nature uit al erg nieuwsgierig. Tegenwoordig valt er op de aarde niet zo heel veel nieuws meer te onderzoeken dus zoeken we het wat verder op. We gaan op zoek in de ruimte en vinden daar sterren, planeten en zwarte gaten. We gaan ons daar op concentreren en vinden nieuwe theorieën die de al bestaande theorieën aanvullen of compleet veranderen. Voor dat onderzoeken wordt veel geld uit gegeven. De NASA geeft alleen al naar het onderzoek naar zwarte gaten $85.400.000 uit per jaar. Maar is dit het wel waard? Hebben we dit niet harder nodig voor andere doelen?
In arme landen zoals Sudan komen jaarlijks miljoenen mensen om het leven door de honger. Om deze mensen van voedsel te voorzien is volgens Unicef 805 miljoen dollar aan voedsel nodig. Maar om dit geld zomaar naar die landen toe te sturen is niet erg verstandig. Als dat gedaan wordt zal het overgrote deel naar de al rijke toplaag en naar de rebellen gaan. Er moet dus op een andere manier ingegrepen worden. Je kan bijvoorbeeld met een kraampje op de markt gaan zitten en borden soep weg geven, maar daar heeft de arme samenleving geen voordeel aan. Hun magen zullen wel niet meer knorren van de honger maar ze kunnen niet op zich zelf leven. Als de steun wegvalt, dan zullen de mensen weer hongeren en moet er weer steun komen. Het land zal steeds in armoede blijven leven zonder enige verbetering. Geen hulp sturen zou eigenlijk het beste zijn. Dan leert de bevolking een eigen bestaan op te bouwen en zal binnen de kortste tijd ook hier de armoede verdwenen zijn.
Het onderzoek naar zwarte gaten heeft al verschillende belangrijke theorieën opgeleverd die voorheen nog niet bekend waren. Een daarvan is de relativiteitstheorie van Albert Einstein. Die zegt dat een voorwerp dat sneller beweegt dan de lichtsnelheid sterker wordt aangetrokken door een zwart gat. En er is nog geen enkel bewijs dat dit niet klopt. Nu probeert men de kwantummechanica en de relativiteitstheorie te combineren, waardoor er één theorie ontstaat die zowel de kosmische en atomaire structuren kan verklaren. Dit is tot op heden helaas nog niet gebeurd. Men probeert door allerlei objecten in de ruimte het ontstaan van het leven en andere fenomenen te verklaren. Hierdoor kunnen natuurrampen die de complete aarde vernietigd worden voorkomen worden.
Het onderzoeken is niet alleen van belang voor de kennis die opgedaan kan worden. Ook worden er steeds betere meetapparatuur geproduceerd die ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden. Ook wordt de economie beïnvloed. De wetenschapper verrichten toch een flinke baan en worden daar ook flink voor betaald. Dit kunnen ze weer uitgeven en dat is ten goede van de economie.
Het is zeker geen geldverspilling om geld in het onderzoeken van zwarte gaten te stoppen. Het is juist van belang dat er onderzoek gedaan wordt. De mensheid zal er kennis van opdoen en zal dit ook kunnen gebruiken om de mensheid te beschermen.
Ok, dus het moet dixit mea femina de nocte worden, waarbij alleen het woord 'femina' nog verandert moet worden de partner vorm. Iemand enig idee hoe dat zit?quote:Op maandag 13 maart 2006 17:00 schreef Molluck het volgende:
[..]
Nee de naamvallen kloppen inderdaad niet, ik vind Nederlands-Latijn veel moeilijker dan andersom, maar ik zal toch een poging doen.
'dixit' kan, dat is perfectum en betekent heel letterlijk '(hij/zij/het) heeft gezegd' maar wordt net zo vaak gewoon als onvoltooid verleden tijd gebruikt. (imperfectum is hier absoluut niet nodig, maar zou 'dicebat' worden)
'meam feminam' is de verkeerde naamval. Mijn vrouw is hier onderwerp en hoort dus in de nominativus, niet in de accusativus. Het wordt dan dus 'mea femina', maar 'femina' betekent echt letterlijk vrouw, er zijn ookl woorden die veel specifieker op vrouw als levenspartner duiden.
'de nocte' betekent ''s nachts', maar kan ook op deze manier gebruikt worden.
waarom moet je zo nodig een latijnse spreuk aan de muur hebben als je niet eens goed Latijn kentquote:Op woensdag 15 maart 2006 10:57 schreef oling.org het volgende:
[..]
Ok, dus het moet dixit mea femina de nocte worden, waarbij alleen het woord 'femina' nog verandert moet worden de partner vorm. Iemand enig idee hoe dat zit?
Het gaat er meer om dat het een taal is die maar weinig van mijn vrienden kennen en dus zullen kunnen ontcijferen. En nee, ik heb geen bevestiging nodig van mijn intelligentiequote:Op woensdag 15 maart 2006 11:05 schreef Viking84 het volgende:
[..]
waarom moet je zo nodig een latijnse spreuk aan de muur hebben als je niet eens goed Latijn kentBeetje patserig hoor. Zo van: kijk mij eens intelligent zijn
![]()
Ik vind het ook een beetje vreemd, maar ik heb het even opgezocht en je kan er 'mea uxor' van maken.quote:Op donderdag 16 maart 2006 01:09 schreef oling.org het volgende:
[..]
Het gaat er meer om dat het een taal is die maar weinig van mijn vrienden kennen en dus zullen kunnen ontcijferen. En nee, ik heb geen bevestiging nodig van mijn intelligentie
I was sleeping when he phoned me -> ik was aan het slapen toen hij mij belde.quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:27 schreef Piles het volgende:
In een te schrijven engels verhaaltje moet ik een combinatie tussen Past Simple en Past Continuous gebruiken. Heeft iemand daar een voorbeeldje vanIk ken de vormen wel, maar ik snap niet hoe je ze combineert
![]()
Je moet er maar op komenquote:Op donderdag 16 maart 2006 19:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
I was sleeping when he phoned me -> ik was aan het slapen toen hij mij belde.
Als je de 2 tijden combineert kan je bijvoorbeeld aangeven dat je iets aan het doen was, toen iets anders gebeurde.
Bedankt, dan zal ik de definitieve text dixit mea uxor de nocte maar op de muur gaan kladderenquote:Op donderdag 16 maart 2006 17:21 schreef Molluck het volgende:
[..]
Ik vind het ook een beetje vreemd, maar ik heb het even opgezocht en je kan er 'mea uxor' van maken.
Die tweede is nog minder orgineel, die heeft de docent zelfs voorgesteld...quote:Op maandag 20 maart 2006 14:26 schreef Litso het volgende:
Tja, je kan natuurlijk een stelling nemen als "Voor dyslecten zou geen uitzondering moeten worden gemaakt" maar erg origineel is dat niet...
Of iets over verloedering/verrijking van de Nederlandse taal door de grote hoeveelheid buitenlandse jongeren in met name de randstad / grote steden?
Wil je het echt over taalgebruik hebben? Of is bijv Nederlandse literatuur ook goed?quote:Op maandag 20 maart 2006 14:28 schreef OoAstridoO het volgende:
[..]
Die tweede is nog minder orgineel, die heeft de docent zelfs voorgesteld...ik wil ook scoren met iets interessants
Het moet betrekking hebben op taalgebruik, taalbeheersing die dingenquote:Op maandag 20 maart 2006 14:30 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Wil je het echt over taalgebruik hebben? Of is bijv Nederlandse literatuur ook goed?
Dan zou je het bijv kunnen hebben over het enorme gezever over literatuur met een grote L van de laatste tijd.
Heeft iemand nog tips over wat ik moet veranderen of over wat ik nog kan toevoegen? En hoe kan ik me het beste voorbereiden op een dergelijke discussie?quote:At 30 september last year, the Danish newspaper Jyllands-Posten published its twelve Muhammad cartoons. For months after publication, no mainstream media said anything about the cartoons, but when they decide to divide some attention to the case, there was a lot of protest against Denmark. Islamic people decide tot boycott Danish products and they set Danish flags on fire. Main question now is: Did Europian newspaper make the right decision when the choose to publicate the cartoons again?
Many people asked what’s wrong with the cartoons. They say that it is just a freedom of expression to publicise the cartoons. Muslims said that the cartoons might not be publicised because in the Koran stands that it is forbidden to depict Mohammed. Some people react on that by saying that nowhere was said that it was Mohammed on the cartoons.
The people who published the cartoons said that they just want to "break the Taboo of Islam" and to "enforce the Muslims". But why do they publish it to enforce the Muslims? What’s the main idea of this? In my opinion there is no reason to enforce a group. The only result is that there is a lot of protest against Denmark. And why should people try to break the Taboo of the Islam. It is not our religion so why should we try to break the Taboo of Islam? I think that it must me there own choose if they want to do things who do not fit with the Koran.
A big problem is that Muslims try to impose their rules and laws wherever they settle in Europe. Muslim culture simply seems to be incompatible with European way of life. A lot of secular Muslims do integrate (a minority), but the great majority just don't fit it.
Een aantal fouten verbeterd, maar ook een aantal suggesties gegeven wat betreft zinsconstructiequote:Op woensdag 22 maart 2006 14:17 schreef _superboer_ het volgende:
At 30 september 30 last year, the Danish newspaper Jyllands-Posten published its twelve Muhammad cartoons. For months after publication, none of the mainstream media said anything about the cartoons, but when they decided to dividepay some attention to the case, there was a lot of protest against Denmark. Islamic peopleMuslims decided tot boycott Danish products and they set Danish flags on fire. The main question now is: Did the European newspapers make the right decision when the chooseby choosing to publicate the cartoons again?
Many people asked what’s wrong with the cartoons. They say that it is just a freedom of expression gives them the right to to publicisepublish the cartoons. Muslims said that the cartoons might not be published because in the Koran stands it says that it is forbidden to depict Mohammed. Some people reacted on that by saying that nowhere was said that it was Mohammed on the cartoons.
The people who published the cartoons said that they just want to "break the Taboo of Islam" and to "enforce the Muslims". But why do they publish it to enforce the Muslims? What’s the main idea of this? In my opinion there is no reason to enforce a group. The only result is that there is a lot of protest against Denmark. And why should people try to break the Taboo of the Islam. It is not our religion so why should we try to break the Taboo of Islam? I think that it must be there their own choosechoice if they want to do things who do not fit with the Koran.
A big problem is that Muslims try to impose their rules and laws wherever they settle in Europe. Muslim culture simply seems to be incompatible with European way of life. A lot of secular Muslims do integrate (a minority), but the great majority just don't fit it.
Goei aanvullingen iddquote:Op woensdag 22 maart 2006 18:09 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Paar korte aanvullingen:
Noem de beste profeet óf Muhammad óf Mohammed.
.Muslims said that the cartoons might not be published because in the Koran it says that it is forbidden to depict Mohammed: might vervangen door should, 'because the Koran says'
And why should people try to break the Taboo of the Islam. It is not our religion so why should we try to break the Taboo of Islam: deze zin is nogal dubbel op. Ook moet er een '?' na de 1e Islam.
I think that it must be there their own choice if they want to do things who do not fit with the Koran:
Must vervangen door should, who vervangen door 'that'.
de manier waarop je het nu hebt geschreven is goed..quote:Op donderdag 23 maart 2006 10:55 schreef superhero87 het volgende:
Hoe zeg je schommelen in de zin:
De cijfers schommelden nogal tussen 1993 en 1995
Ik bedoelde in het engelsquote:Op donderdag 23 maart 2006 13:09 schreef Quistis het volgende:
[..]
de manier waarop je het nu hebt geschreven is goed..![]()
"schommelden"
Een voorpagina is de voorkant, en een titelpagina het 1e blad waar de titel, auteur en eventueel uitgever en/of datum op staat.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:09 schreef superhero87 het volgende:
[..]
Ik bedoelde in het engels![]()
Maar ik heb weer een vraag
Wat is het verschil tussen een titel pagina en een voorpagina?
Je moet context verschaffen. Wat wil je? Een wiel dat aanloopt? Iemand die rood aanloopt van woede? Het Brabantse 'ik kom zo aanlopen?' Bonken? Slaan? Geslachtsgemeenschap hebben? Kraken? Een sleutel of codering kraken? IJs dat kraakt? Huizen kraken? Iemand afkraken? Een bottenkraker kraakt je botten.quote:Op maandag 3 april 2006 14:14 schreef Jvvianen het volgende:
mogeh
heb wat vertalingen nodig van NL naar EN, voor mn werk...
aanlopen
bonken
kraken
alvast bedankt
een vliegwiel dat aanlooptquote:Op maandag 3 april 2006 14:28 schreef Nekto het volgende:
[..]
Je moet context verschaffen. Wat wil je? Een wiel dat aanloopt? Iemand die rood aanloopt van woede? Het Brabantse 'ik kom zo aanlopen?' Bonken? Slaan? Geslachtsgemeenschap hebben? Kraken? Een sleutel of codering kraken? IJs dat kraakt? Huizen kraken? Iemand afkraken? Een bottenkraker kraakt je botten.
Struikgewas, uilenballen, gedoornte (?).quote:Op dinsdag 4 april 2006 11:48 schreef DutchBlood het volgende:
Iemand die me op weg zou kunnen helpen met de betekenis van de volgende Duitse woorden?
Gesträuche
Gewölle
Gedörne
Ik kan ze als zelfstandig naamwoord niet in m'n pocketwoordenboek vinden. Iemand enig idee hoe het dan wel zit?
Wat jij en ik mooi vinden, bepaalt nog niet of iets goed of slecht Nederlands is.quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:16 schreef Nekto het volgende:
Het kan wel vanwege de vormingsregels, maar het klinkt me als iets naars in de oren. Als een slecht-dichtelijke omschrijving van een veldje met rozenstruiken: ‘Het gedoornte’, naar analogie van het geboomte of het gebladerte. Maar wellicht dat Gedörne wel even krakkemikkig Duits is, het lijkt ook niet zoveel voor te komen.Dus wat dat betreft kan het wel, maar mooi vind ik anders.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |