wijze woorden !quote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:49 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het lijkt me beter te kijken naar persoonlijke achtergrond en mentaliteit, dan nationaliteit.
Sterker nog:quote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:42 schreef qwerty_x het volgende:
in dat geval: een mexicaan is dus niet-westers en een noordamerikaan (wonend aan de grens) wel ?
Dat hoef je niet te controleren. Een blik op de site van de svb leert ons het volgende :quote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:49 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Kinderbijslag voor dertien kinderen in Marokko. Hoe controleer je dat in een land zonder serieuze burgelijke stand?
Wat is jouw definitie van integratie?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:45 schreef PJORourke het volgende:
Mexicanen komen uit de christelijke traditie en integreren prima.
Amerika heeft ook geen burgerlijke stand. En zodra Mexicanen hier hun Social Security Check ontvangen van de regering als ze werkloos zijn, is het eerste wat ze doen naar de eerste de beste Western Union stappen om geld over te maken naar hun familie in Mexico.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:49 schreef PJORourke het volgende:
Kinderbijslag voor dertien kinderen in Marokko. Hoe controleer je dat in een land zonder serieuze burgelijke stand?
Nee, mijn punt was dat Mexicanen zich hier prima aanpassen. Jij haalt de VS er bij.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:49 schreef gelly het volgende:
Ja, en Vlaams is ook Nederlands. Je punt was dat Mexicanen zich zo voorbeeldig aanpassen in de VS en dat men in de VS geen enkele moeite met Mexicanen heeft. Dat getuigt van een enorm gebrekkig inzicht en kennis.
Dus hiermee maak je een duidelijk verschil tussen "zwart" en "blank"?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:40 schreef DaveM het volgende:
Mensen met (verre) Europese wortels.
Wiens voorouders nog deel uitmaakten van de Kelten, Germanen, Franken enz.
Heb jij bronnen waarom Mexicanen zich in Nederland beter zouden aanpassen dan in de VS?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:12 schreef PJORourke het volgende:
Nee, mijn punt was dat Mexicanen zich hier prima aanpassen. Jij haalt de VS er bij.
bronnen niet. Maar ik denk dat het argument "birds of a feather..." op gaat.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:17 schreef maartena het volgende:
Heb jij bronnen waarom Mexicanen zich in Nederland beter zouden aanpassen dan in de VS?
Niet alleen. Ook Irak, Iran, Egypte, Tunesie etc.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:23 schreef Yildiz het volgende:
Waar het echt, even zonder om eromheen te draaien, op neerkomt, zijn natuurlijk de landen Marokko en Turkije. Maar dat is hypocriet om dat te beweren.
So I did.
Antillen, Pakistan en Afghanistan. En dan heb je wel zo'n beetje waar het de meesten om gaat, in de definitie 'niet Westers'. Daarmee bedoeld men: 'niet aangepast aan onze maatstaven, volgens onze mening'. Nu kan ik wel heel ethisch gaan doen dat de Westerse wereld komt uit de G8, 'de commonwealth', de Engels sprekende landen, en landen met cultuur wat ons aanstaat, maar dat doe ik niet. Misschien straks, eerst het topic doorlezen.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:24 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Niet alleen. Ook Irak, Iran, Egypte, Tunesie etc.
Hey, apart, Bali is zo ineens westerse wereld. En Zuid-Korea niet. En Hong Kong ook niet. Best vreemd.quote:Westerse allochtoon
Allochtoon met als herkomstgroepering een van de landen in de werelddelen Europa (excl. Turkije), Noord-Amerika en Oceanië of Indonesië of Japan.
Op grond van hun sociaal-economische en sociaal-culturele positie worden allochtonen uit Indonesië en Japan tot de westerse allochtonen gerekend. Het gaat vooral om mensen die in het voormalig Nederlands-Indië zijn geboren en werknemers van Japanse bedrijven met hun gezin.
quote:Niet-westerse allochtoon
Allochtoon met als herkomstgroepering een van de landen in de werelddelen Afrika, Latijns-Amerika en Azië (excl. Indonesië en Japan) of Turkije.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Westerse_wereldquote:Volgens de oorspronkelijke betekenis heeft het Westen betrekking op West-Europa en haar genealogische en filosofische erfgenamen in voornamelijk West-Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Oceanië.
Ik kan je wel een verklaring geven, en ik denk dat je die zelf ook wel kan bedenken trouwens..... Integratie komt in aantallen. Hoe groter de groep die aan eigen normen en waarden vasthoudt, hoe moeilijker een integratie.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:18 schreef PJORourke het volgende:
bronnen niet. Maar ik denk dat het argument "birds of a feather..." op gaat.
Het gaat Wilders voornamelijk om Islamieten. Waar ze precies vandaan komen is hem om het even, maar om ze maar even "niet westers" te noemen is dan wel zo gemakkelijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:23 schreef Yildiz het volgende:
Waar het echt, even zonder om eromheen te draaien, op neerkomt, zijn natuurlijk de landen Marokko en Turkije. Maar dat is hypocriet om dat te beweren.
Hier als in hier op het forum over het algemeen. Dat hij, terwijl hij in Californië woont, de moeite neemt om op een Nederlands forum te posten. Dat waardeer ik.quote:
Ik noem dat haast dehumanisering. Vroeger, 10 jaar geleden noemden we de mensen in Irak soldaten van Saddam, of de vijand. Sinds een tijdje heb ik echter het idee dat sindsdien ze terroristen genoemd worden, het een stuk makkelijker is voor de menselijke geest om ze om te brengen. Ik denk dat dat te maken heeft met de associaties met de laatste 3 grote aanslagen, ook al is er totaal geen verband tussen 9/11 en Irak. Noem ze beiden terroristen, en de rest gaat vanzelf. Maar dat is heel erg offtopic.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:40 schreef maartena het volgende:
[..]
Het gaat Wilders voornamelijk om Islamieten. Waar ze precies vandaan komen is hem om het even, maar om ze maar even "niet westers" te noemen is dan wel zo gemakkelijk.
deze begrijp ik even nietquote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:41 schreef Yildiz het volgende:
maartena, ik waardeer je toewijding om hier te berichten vanuit Californië echt, dat mag wel eens gezegd worden.
Dat is precies wat ik bedoelde, alleen is de fundamentalistische component van de Mexicanen er niet, en is er een stuk minder cultuurrelativisme in de VS. Rellen om cartoons, kan jij je dat onder Mexicanen voorstellen?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:37 schreef maartena het volgende:
Ik kan je wel een verklaring geven, en ik denk dat je die zelf ook wel kan bedenken trouwens..... Integratie komt in aantallen. Hoe groter de groep die aan eigen normen en waarden vasthoudt, hoe moeilijker een integratie.
De moslim bevolking in de VS is eigenlijk maar heel erg klein, en ze zijn ook nog eens heel erg verspreid. Ze passen heel goed in de Amerikaanse maatschappij, spreken goed Engels, sturen hun kinderen naar een Engelse school. De Mexicanen zitten voornamelijk op een kluitje in de grote steden, willen hun eigen scholen en verenigingen, eigen kerken etc.
Draai die twee groepen eens om in Nederland? Er zijn maar een kleine hoeveelheid Mexicanen in Nederland, dus passen ze zich beter aan. Er zijn echter veel grotere groepen Turken en Marokkanen in Nederland, en dus weten ze veel beter hun eigen cultuur vast te houden.
Wat krijg je als je een druppel blauw gooit in de rode verf? Nauwelijks verschil.
Wat krijg je echter als je 10% blauw en 90% rood mixed? Inderdaad, het word al wat paarser....
De Islam heeft er echt helemaal NIETS mee te maken. Godsdienst zowiezo niet. In de VS trekken de Mexicanen bij elkaar in dezelfde wijken, in Nederland trekken Turken en Marokkanen bij elkaar in dezelfde wijken.
De overeenkomsten zijn een STUK groter dan je denkt.....
quote:Op vrijdag 24 februari 2006 20:31 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
ja, ik ben er zelf eentje
hoezo ?
Nee. Maar dat neemt niet weg dat erg geen sociale problemen zijn. Zo kunnen zwarte Amerikanen en mexicaanse Amerikanen elkaar niet uitstaan. D.w.z. niet in de normale omgangswereld, maar er heerste een enorme rivaliteit tussen Zwarte gangs en Latino gangs. Vroeger had je de Bloods en de Crips, nu heb je dus gang wars tussen zwarten en latinos.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 20:08 schreef PJORourke het volgende:
Dat is precies wat ik bedoelde, alleen is de fundamentalistische component van de Mexicanen er niet, en is er een stuk minder cultuurrelativisme in de VS. Rellen om cartoons, kan jij je dat onder Mexicanen voorstellen?
"Gringo is een term die in Spaans- en Portugeessprekende landen wordt gebruikt om een inwoner van de Verenigde Staten mee aan te duiden. Afhankelijk van de context kan het een negatieve connotatie hebben. De vrouwelijke versie van gringo is gringa.quote:
Klopt hoor. Qwerty_x is een Nederlander die in Brazilië woont. En voor Brazilianen zijn alle buitenlanders "Gringo's" dus ook Qwerty_x.quote:
San Fransisco.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 20:56 schreef Yildiz het volgende:
Ik zit nu n film te kijken hé. En ik bedacht me ineens, totaal ironisch.
Los Angeles.
San Diego.
Dat klinkt niet echt Engels. Sterker nog, eerder Spaans.
In principe zijn delen van de Afro-Afrikaanse gemeenschap ook Westers (ik heb het over de Oprah's en Condoleeza's en niet over de gemiddelde rapper), daar heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:16 schreef maartena het volgende:
[..]
Dus hiermee maak je een duidelijk verschil tussen "zwart" en "blank"?
En kun jij me uitleggen waarom een zwarte Amerikaan die al sinds 6 generaties in de Verenigde Staten woont, alleen nog maar Engels spreekt, geboren is als een Amerikaan, niet westers zou zijn?
Quatsch...quote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:08 schreef DaveM het volgende:
[..]
In principe zijn delen van de Afro-Afrikaanse gemeenschap ook Westers (ik heb het over de Oprah's en Condoleeza's en niet over de gemiddelde rapper), daar heb je gelijk in.
Ik had niet aan deze groep gedacht (en Geert Wilders waarschijnlijk ook niet).
Schrijf ik net dat ik ook zwarte Afrikanen als Westerling zie, weet jij geen beter antwoord dan het R-woord.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:11 schreef gelly het volgende:
Dus je bent gewoon een dom racistje.
Kerel, het feit alleen al dat je onderscheid maakt tussen een blanke en een negroide Amerikaanquote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:22 schreef DaveM het volgende:
[..]
Schrijf ik net dat ik ook zwarte Afrikanen als Westerling zie, weet jij geen beter antwoord dan het R-woord.
Vandaar dat primitieve pimpgedrag natuurlijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Quatsch...
De gemiddelde zwarte of blanke amerikaanse rapper is net zo amerikaans als Oprah.
Verschillen in huidskleur/ras en sociale status hoort bij Amerika, dus westers..
Klopt... westerse traditie dus...quote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:32 schreef DaveM het volgende:
Vandaar dat primitieve pimpgedrag natuurlijk.
Laag bij de grondse reaktie.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:26 schreef gelly het volgende:
[..]
Kerel, het feit alleen al dat je onderscheid maakt tussen een blanke en een negroide Amerikaan
Negers mogen er niet in, omdat je ergens een grens wil trekken.
Wat maakt jou dat ? Ga dan niet lopen huilebalken als iemand zegt wat je bent.
Afrikaners krijgen meestal zo een paspoort omdat hun voorouders hier vandaan kwamen.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:47 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad het idee dat Wilders' z'n definitie van "Niet Westers" niet Argentijnen, Chinezen, of blanke Zuid Afrikanen inhoud.....
Dit opent ook weer een intressante discussie: In Zuid Afrika hebben ze altijd (in ieder geval voor de blanken) een goede medische infrastructuur gehad, en omdat er in Nederland in de jaren 90 een tekort was aan goed opgeleide verplegers/sters, haalden ze die uit Zuid Afrika, omdat verpleegsters die daar Afrikaans spraken met een 1 jarige omscholingscursus heel gemakkelijk geintroduceerd konden worden in de Nederlandse ziekenhuizen. Hun opleiding was al kwalitatief goed, een verpleegster in Zuid Afrika mag zelfs meer doen dan in Nederland, en als je Afrikaans spreekt is Nederlands heel makkelijk te leren.
Tot nu toe is het als Zuid Afrikaanse verpleegser/ster nog makkelijk om in het Nederlandse zorgstelsel in te treden. Ik kende in Nederland twee Zuid Afrikaanse verpleegsters die in twee ziekenhuizen in Utrecht werkten bijvoorbeeld, en een maat van me die mannelijke verpleger was in Rotterdam vertelde ook dat er een Zuid Afrikaanse op zijn afdeling werkte.
Zou Wilders dat dan ook de grond in willen drukken?
Wat maakt een engelstalige ganstah rapper van de straat die net als zijn overgrootouders in de USA geboren worden minder westers dan oprah winfrey?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:08 schreef DaveM het volgende:
In principe zijn delen van de Afro-Afrikaanse gemeenschap ook Westers (ik heb het over de Oprah's en Condoleeza's en niet over de gemiddelde rapper), daar heb je gelijk in.
Ik had niet aan deze groep gedacht (en Geert Wilders waarschijnlijk ook niet).
Het feit alleen al dat je voor zwarte Amerikanen een "uitzondering" wil maken zegt mij dat jij in eerste instantie simpelweg iets tegen mensen met een zwarte huidskleur.quote:Maar als je met alle uitzonderingsgevallen rekening moet houden kun je natuurlijk nooit een standpunt innemen, dus ik vind dit eigenlijk een beetje gemiereneuk. (niet persoonlijk bedoeld hoor)
raˇcisˇme (het ~)quote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:50 schreef DaveM het volgende:
En ja, mensen met een bepaalde afkomst/cultuur zijn voor mij meer welkom dan anderen.
Dat maakt mij nog geen racist.
Nee, je schrijft dat je zwarte Amerikanen (niet Afrikanen) als uitzonderingsgeval ziet. En daarbij alleen de rijken en welgestelden, want de rappers tel je daar weer niet bij mee.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:22 schreef DaveM het volgende:
Schrijf ik net dat ik ook zwarte Afrikanen als Westerling zie, weet jij geen beter antwoord dan het R-woord.
quote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:32 schreef DaveM het volgende:
Vandaar dat primitieve pimpgedrag natuurlijk.
Yip... strikte scheidingen zijn niet mogelijk.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:03 schreef MrX1982 het volgende:
Hoewel in het in de theorie makkelijker is dan in de praktijk.
Er is geen duidelijke definitie mogelijk, aangezien we met deze termen op een nieuw dieptepunt in de politieke wereld terecht zijn gekomen.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:24 schreef maartena het volgende:
Er gaan in diverse topics altijd stemmen op over "Westerse" en "Niet-Westerse" immigranten. Momenteel heeft Wilders als platform bijvoorbeeld dat hij de immigratie uit "Niet Westerse" landen aan banden wil leggen, maar ik heb nog ergens een echt duidelijke definitie kunnen vinden van een "Niet Westers" land of wie nou een "Niet Westerse" immigrant is.
Is een Surinamer nu "Westers" of "Niet-Westers?"
Is een inwoner uit het buurland van Suriname, Brazilie nou "Westers" of "Niet Westers"?
Is een Marokkaan die in Frankrijk is geboren en een Frans paspoort draagt nu "Westers" of "Niet Westers"?
Is een zwarte Amerikaan die lid is van de Nation of Islam (Een Amerikaanse Islam groepering voor zwarten) nu een "westerse" of een "niet westerse" immigrant?
Is een blanke van Franse oorsprong die in Marokko of Algerije is geboren nu een "westerse" of "niet westerse" immigrant?
En een Chinees? Een Cambodjaan? Een Blanke Zuid Afrikaan? Een Zwarte Zuid Afrikaan?
En wellicht de belangrijkste vraag, hoe leg je zoiets vast in wetten? Als Wilders zou willen dat er verschil komt tussen westerse, en niet westerse immigratie, dan dient toch een zeer duidelijke defenitie van wat westers en niet westers is.
Wie kan er een duidelijke definitie geven?
z'n primitieve gedrag.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:27 schreef maartena het volgende:
[..]
Wat maakt een engelstalige ganstah rapper van de straat die net als zijn overgrootouders in de USA geboren worden minder westers dan oprah winfrey?
Dat zijn jouw woorden, op zich heb ik helemaal niks tegen mensen met een zwarte huidskleur.quote:Het feit alleen al dat je voor zwarte Amerikanen een "uitzondering" wil maken zegt mij dat jij in eerste instantie simpelweg iets tegen mensen met een zwarte huidskleur.
Dat is geen minachting, dat is het hebben van een voorkeur.quote:raˇcisˇme (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat
2 rassentheorie
Lees die eerste regel eens goed. Als je geen bepaalde minachting had voor andere rassen, dan had het jou ook niet uitgemaakt of een stel Chinezen bij jou in de straat komen wonen.....
Ik maak me grote zorgen voor als ze nog meer invloed gaan krijgen.quote:Wat vind jij trouwens wat er met de 1 miljoen moslims in Nederland, 6 miljoen moslims in Frankrijk, de 4 miljoen moslims in Duitsland, en de 4 miljoen moslims in Engeland moet gebeuren? (En de miljoenen die elders in Europa wonen?)
Zie uitleg hierboven.quote:Nee, je schrijft dat je zwarte Amerikanen (niet Afrikanen) als uitzonderingsgeval ziet. En daarbij alleen de rijken en welgestelden, want de rappers tel je daar weer niet bij mee.
Maar dan zijn die Nederlandse voetbalsupporters ook niet "westers" want die zijn minstens net zo primitief bezig als een Amerikaanse rapper.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 01:26 schreef DaveM het volgende:
z'n primitieve gedrag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |