abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 maart 2006 @ 20:49:29 #101
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_35655719
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 20:17 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Wellicht moet je dan als cultuur toch echt klaar zijn voor democratie, voordat je 't door je strot geduwd krijgt
Waarom duiken dit soort "Uebermensch" theorieen toch elke keer weer op? En dan vooral uit linkse "conspiracy" hoek?
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
  donderdag 2 maart 2006 @ 20:54:01 #102
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_35655906
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 20:49 schreef klez het volgende:

Waarom duiken dit soort "Uebermensch" theorieen toch elke keer weer op? En dan vooral uit linkse "conspiracy" hoek?
Leg mij eens uit waarom je dit een ubermensch theorie noemt? Daar ben ik zeer benieuwd naar.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  donderdag 2 maart 2006 @ 21:14:12 #103
70154 klez
pi_35656695
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 20:54 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Leg mij eens uit waarom je dit een ubermensch theorie noemt? Daar ben ik zeer benieuwd naar.
Alsof de Irakis niet geschikt zouden voor democratie omdat een kleine minderheid de zaak loopt te verzieken. Als ik me niet vergis was het opkomstpercentage bij de verkiezingen hoger dan in Nederland.
pi_35656853
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 21:14 schreef klez het volgende:

[..]

Alsof de Irakis niet geschikt zouden voor democratie omdat een kleine minderheid de zaak loopt te verzieken. Als ik me niet vergis was het opkomstpercentage bij de verkiezingen hoger dan in Nederland.
Het gaat er niet om dat ze genetisch zo inferieur zijn dat ze democratie niet aankunnen, maar dat de politieke en sociale cultuur daar voor de nodige problemen zal zorgen als er een redelijke vorm van democratie wordt ge-introduceerd. En dat blijkt inderdaad. Niet in Iran, waar verkiezingen redelijk verlopen, niet in Libanon waar, ondanks een bezetting, toch al tientallen jaren verkiezingen worden gehouden.
  donderdag 2 maart 2006 @ 21:27:28 #106
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_35657219
quote:

Die kleine minderheid is anders onderdeel van de cultuur aldaar.

Laat het volk van Irak een grotere vuist maken tegen hen, laat hen vaker de straat op gaan, waarom doen ze dat niet? Bang om opgeblazen te worden? Jemig, dan niet, en dan worden ze uiteindelijk alsnog opgeblazen.

Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat men wel klaar is, en dat die aanslagen en dat gekibbel worden gesponsord door some kind of conspiracy, eh

Verder sluit ik me aan bij Monidique.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_35657286
Nou ja, ik denk daarentegen wel dat "ze" klaar zijn voor democratie. Democratie is een ieders recht.
  donderdag 2 maart 2006 @ 21:31:39 #108
70154 klez
pi_35657359
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 21:18 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het gaat er niet om dat ze genetisch zo inferieur zijn dat ze democratie niet aankunnen, maar dat de politieke en sociale cultuur daar voor de nodige problemen zal zorgen als er een redelijke vorm van democratie wordt ge-introduceerd. En dat blijkt inderdaad. Niet in Iran, waar verkiezingen redelijk verlopen, niet in Libanon waar, ondanks een bezetting, toch al tientallen jaren verkiezingen worden gehouden.
Tja. Wat is dat toch voor Europese welvaartsziekte dat men denkt dat orde en rust te preferen vallen boven vrijheid en democratie.
Dat het een moeizaam proces is moge duidelijk zijn; geen enkele reden om er daarom maar niet mee te beginnen.
pi_35657387
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 21:31 schreef klez het volgende:

[..]

Tja. Wat is dat toch voor Europese welvaartsziekte dat men denkt dat orde en rust te preferen vallen boven vrijheid en democratie.
Het is geen Europese welvaartsziekte. Waar jij op reageert heeft er niets mee te maken.
  donderdag 2 maart 2006 @ 21:34:14 #110
70154 klez
pi_35657442
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 21:29 schreef Monidique het volgende:
Nou ja, ik denk daarentegen wel dat "ze" klaar zijn voor democratie. Democratie is een ieders recht.
Begrijpen we elkaar uiteindelijk toch.
  donderdag 2 maart 2006 @ 21:55:38 #111
70154 klez
pi_35659335
quote:
In a communal civil war, however, rapid democratization can further polarize already antagonistic sectarian groups. In an immature polity with little history of compromise, demonizing traditional enemies is an easy -- and dangerous -- way to mobilize support from frightened voters. And as the political scientists Edward Mansfield and Jack Snyder have shown, although mature democracies rarely go to war with other democracies, emerging democracies are unusually bellicose. Political reform is critical to resolving communal wars, but only if it comes at the right time, after some sort of stable communal compromise has begun to take root.
Europese welvaartsziekte...
  donderdag 2 maart 2006 @ 22:46:14 #113
70154 klez
pi_35660349
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 22:20 schreef Monidique het volgende:

[..]

Europese welvaartsziekte...
Tja. Raken die Amerikanen ook al geinfecteerd.
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:47:08 #114
53211 Umm-Qasr
Fatality!!!
pi_35662640
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 21:27 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Die kleine minderheid is anders onderdeel van de cultuur aldaar.

Laat het volk van Irak een grotere vuist maken tegen hen, laat hen vaker de straat op gaan, waarom doen ze dat niet? Bang om opgeblazen te worden? Jemig, dan niet, en dan worden ze uiteindelijk alsnog opgeblazen.

Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat men wel klaar is, en dat die aanslagen en dat gekibbel worden gesponsord door some kind of conspiracy, eh

Verder sluit ik me aan bij Monidique.
Laat hier in Nederland maar eens een aanslag plaatsvinden met 50 doden en meer en zie dan hoe het land reageert.

Maar ff on-topic, ga ajb niet op zaken in die toch voor je een ver-weg-van-me-bed-show zijn. Dat een overweldigende meerderheid van de Iraakse bevolking het lef heeft gehad om naar de stembus te gaan onder de serieuze en werkelijke dreiging van terrorisme is alleen maar bewonderingswaardig te noemen.

Laat het volk een grotere vuist maken ...
Before all else, be armed.
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:51:56 #115
70154 klez
pi_35662817
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 23:47 schreef Umm-Qasr het volgende:

[..]

Laat hier in Nederland maar eens een aanslag plaatsvinden met 50 doden en meer en zie dan hoe het land reageert.

Maar ff on-topic, ga ajb niet op zaken in die toch voor je een ver-weg-van-me-bed-show zijn. Dat een overweldigende meerderheid van de Iraakse bevolking het lef heeft gehad om naar de stembus te gaan onder de serieuze en werkelijke dreiging van terrorisme is alleen maar bewonderingswaardig te noemen.

Laat het volk een grotere vuist maken ...
Nu ik er over na denk is zijn reactie inderdaad onbeschoft te noemen, kijkend naar wat de gemiddelde Irakees heeft moeten doorstaan de afgelopen 30 jaar.
pi_35663074
Lees nu weer dat het aantal schendingen van de mensenrechten in Iraq het niveau van dat onder Saddam heeft bereikt. Met dat verschil dat een veel groter deel van de bevolking daar nu onder te lijden heeft. (wel in het Duits:)
quote:
Die Menschenrechtsverletzungen im Irak haben nach Einschätzung des früheren Uno-Beauftragten John Pace inzwischen das gleiche Ausmaß erreicht wie unter der Herrschaft von Saddam Hussein. Betroffen sei jedoch nunmehr ein weit größerer Teil der Bevölkerung als unter dem von den USA gestürzten Regime, sagte Pace der Nachrichtenagentur AP in Sydney. Der Diplomat war bis Februar Direktor des Menschenrechtsbüros bei der Uno-Vertretung im Irak und ist jetzt als Dozent an der University of New South Wales in Sydney tätig.
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,404029,00.html
pi_35663301
quote:

[..]

Dat komt omdat de verkiezingen daar zijn genept. En nou zijn er mensen aan de macht die de boel lopen te verzieken;
quote:
Iraq's death squads: On the brink of civil war

Hundreds of Iraqis are being tortured to death or summarily executed every month in Baghdad alone by death squads working from the Ministry of the Interior, the United Nations' outgoing human rights chief in Iraq has revealed.

http://news.independent.co.uk/world/middle_east/article347806.ece
Wat toevallig weer
"You can never get enough of what you don't need to make you happy."
  † In Memoriam † vrijdag 3 maart 2006 @ 00:07:11 #118
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_35663514
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 18:02 schreef Sebastral het volgende:

[..]

Ik was er destijds 100% van overtuigd dat het niet om olie ging maar om het bevrijden van de irakezen .
quote:
Waarom mislukken? Een midden oosten dat etnisch en religieus verdeelt is kan je veel makkelijker leegzuigen . Bovendien zorgt dat voor meer boze moslims waarmee je de terrorisme-kaart kan spelen om niet failliet te gaan
Dit plan werd al decenia geleden gemaakt. "A Strategy for Israel in the Nineteen Eighties" beschrijft exact wat nu volop in werking is.

Israeli interests in Iraq is the dissolution of Iraq into a Shi'ite state, a Sunni state and the separation of the Kurdish part" (Ha'aretz, 2/6/1982).

Dezelfde strategie staat mogelijk voor de rest van het Midden Oosten gepland. Volgens hun eigen zeggen iig wel. Opbreken langs religieus en etnische grenzen door de partijen intern tegen elkaar op te zetten.

In diezelfde tijd werd in het westen de 'Clash of Civilizations' geintroduceerd en gepromoot. Wat gewoon dezelfde strategie beschrijft maar het dan als iets brengt wat 'onvermijdelijk' is. Met andere woorden, als het gebeurd is er niks aan de hand en is er geen sprake van een kunstmatig iets, nothing to see here, move along.

Een aantal hoofdpersonen die "A Clean Break: A New Strategy for Securing the Realm" schreven, Israels strategie in het MO, zaten later ook in de PNAC-groep. Dezelfde mensen die nu sleutelposities in Bush zijn regering innemen. In 'Rebuilding America’s Defenses' is een strategie bedacht die zowel het belang van Amerika als dat van Israel moet dienen. Daarom loopt het ook zo geweldig. Zoals de bijbel zegt, "Men kan geen twee Heeren dienen."

Maar ook als BushCo met zijn 34% approval rating het veld moet ruimen zal het niks veranderen. Het plan gaat gewoon door. "The real rulers in Washington are invisible, and exercise power from behind the scenes."

Of zoals Stalin zei: "It doesn't matter who the people voted for; they always vote for us."
  † In Memoriam † vrijdag 3 maart 2006 @ 01:47:29 #120
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_35666396
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 01:12 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Clash_of_civilizations

pi_35666640
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 00:07 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

[..]

Dit plan werd al decenia geleden gemaakt. "A Strategy for Israel in the Nineteen Eighties" beschrijft exact wat nu volop in werking is.

Israeli interests in Iraq is the dissolution of Iraq into a Shi'ite state, a Sunni state and the separation of the Kurdish part" (Ha'aretz, 2/6/1982).

Dezelfde strategie staat mogelijk voor de rest van het Midden Oosten gepland. Volgens hun eigen zeggen iig wel. Opbreken langs religieus en etnische grenzen door de partijen intern tegen elkaar op te zetten.

In diezelfde tijd werd in het westen de 'Clash of Civilizations' geintroduceerd en gepromoot. Wat gewoon dezelfde strategie beschrijft maar het dan als iets brengt wat 'onvermijdelijk' is. Met andere woorden, als het gebeurd is er niks aan de hand en is er geen sprake van een kunstmatig iets, nothing to see here, move along.

Een aantal hoofdpersonen die "A Clean Break: A New Strategy for Securing the Realm" schreven, Israels strategie in het MO, zaten later ook in de PNAC-groep. Dezelfde mensen die nu sleutelposities in Bush zijn regering innemen. In 'Rebuilding America’s Defenses' is een strategie bedacht die zowel het belang van Amerika als dat van Israel moet dienen. Daarom loopt het ook zo geweldig. Zoals de bijbel zegt, "Men kan geen twee Heeren dienen."

Maar ook als BushCo met zijn 34% approval rating het veld moet ruimen zal het niks veranderen. Het plan gaat gewoon door. "The real rulers in Washington are invisible, and exercise power from behind the scenes."

Of zoals Stalin zei: "It doesn't matter who the people voted for; they always vote for us."
It is also said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power .
  vrijdag 3 maart 2006 @ 09:33:10 #122
70154 klez
pi_35669363
quote:
De clash tussen deze religieuze sekte en beschaafde wereld kan inderdaad niet uitblijven (is al aan de gang).

Met jouw versie "Het sprookje van kwaadaardige blanke westerling en de onschuldige vredelievende Arabier, altijd achtergebleven en geknecht door het westen, maar vooral de Jood. " neem je als echte extremist in ieder geval geen blad voor de mond.

[ Bericht 18% gewijzigd door klez op 03-03-2006 09:48:58 ]
pi_35669650
Ik heb Huntington's boek zelfs gelezen, al verloor ik de draad een beetje toen hij al die statistieken begon op te sommen.
Hoe dan ook, stel je eens voor hoe de wereld eruit zou zien zonder de blanke man (en vrouw ).
Beetje rezzzzpect!!!
  vrijdag 3 maart 2006 @ 09:50:36 #124
70154 klez
pi_35669757
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 09:45 schreef Godslasteraar het volgende:
Ik heb Huntington's boek zelfs gelezen, al verloor ik de draad een beetje toen hij al die statistieken begon op te sommen.
Hoe dan ook, stel je eens voor hoe de wereld eruit zou zien zonder de blanke man (en vrouw ).
Dat is zijn streven. Het is tijd voor een nieuwe wind. Als we al die zielige Arabieren geen strobreed meer in de weg leggen zal de hele aardbol in het paradijs veranderen.
pi_35669975
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 09:50 schreef klez het volgende:

[..]

Dat is zijn streven. Het is tijd voor een nieuwe wind. Als we al die zielige Arabieren geen strobreed meer in de weg leggen zal de hele aardbol in het paradijs veranderen.
Ik ben ook zo benieuwd hoe men in de islamitische wereld gaat reageren als China een grootmacht blijkt te zijn. Ik verkneukel me al bij het vooruitzicht als het vliegdekschip Deng Xiao Ping voor de kust van Bin Ladistan ligt met een vriendelijk edoch nadrukkelijk verzoek de olieproductie te verhogen.
Sambal bij?
pi_35670075
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 21:55 schreef klez het volgende:

[..]

Uitstekend artikel waar ik nog over na ga denken.
Ja, ik vond het vrij verassend, mij leek die ïrakisering juist een uitstekend idee, er stond een tijdje geleden ook een uitgebreid artikel in Foreign Affairs van een oud kabinetslid van Nixon die verantwoordelijk was voor de Vietnamisering van het conflict in Vietnam onder Nixon. Al met al toch wat gecompliceerder dus, die overdracht van verantwoordelijkheid.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:13:55 #127
111206 achtbaan
There ain't no mountain h
pi_35670310
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 10:00 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Ik ben ook zo benieuwd hoe men in de islamitische wereld gaat reageren als China een grootmacht blijkt te zijn. Ik verkneukel me al bij het vooruitzicht als het vliegdekschip Deng Xiao Ping voor de kust van Bin Ladistan ligt met een vriendelijk edoch nadrukkelijk verzoek de olieproductie te verhogen.
Sambal bij? [afbeelding]
china heeft een dorstige economie en wil olie voor goede prijzen en continu toevoer. De amerikaanse politiek tegen iran en irak hebben als subdoel het afremmen van de groeiende chineze economie.
Daarnaast, er wonen rond 50-200 miljoen moslims in china. Deze staan net als de andere religieuze groepen daar onder de druk van het chineese politieke systeem. Maar de Chinezen hebben bijv israel niet uitgevonden en hebben geen islamistische land veroverd en het lijkt alsof china geen politieke groeperingen in de belangrijkste landen te financieren of helpen.
Op dat punt na (dus onderdrukking van islam in china), hebben de moslims verder geen vijandige gevoelens voor dat land en de polititi ervan.
maar aan de andere kant: china en indie werken samen op nucleair gebied en dat is gevaarlijk voor Pakistan. China verkoopt ook wapens aan israel.
Maar zolang de economie van CHina afhangt van olie, zullen de chinezen geen vijandige dingen declaren tegen de islam of moslims. Ze zullen juist bemiddelen tussen de VS en aangevallen islamistische landen als Syrie of Iran, puur om economische belangen. Maar van china mag je niet verwachten dat die bijv. Veto gebruikt tegen mogelijke VN-resoluties tegen Iran. Want de andere econmische belangen met de VS staan ook in de weg. Bovendien kan de VS china altijd pesten met die Taywan.

complex, maar goed.
There ain't no mountain high enough
Ain't no valley low enough
Ain't no river wide enough
To keep me from getting to you
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:20:33 #128
111206 achtbaan
pi_35670491
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 02:12 schreef Sebastral het volgende:

[..]

It is also said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power .
een van weinig keren dat radicale moslims en radicale joden het eens zijn over IRak. Alqaeda vindt irak voorlopig het beste land voor recrueren, financieren etc. En historisch gezien moet nu een einde gemaakt worden aan de 'verraders' van de islam (sjieten) en zorgen ervoor dat de moslims around the world in opstand komen tegen de 'kwade ' religieuze minderheden in islamistische landen. Dat houdt de democratie tegen voor zeker enkele decinna. Dus iets wat het westen helemaal niet wilt.

Israel wil zwakke minilandjes bij Irak en wil saudie en andere soennitische landen verzwaken door een vijand te creeren aan hun grenzen. Maar tot nu toe, de grootste bedrijging voor israel is geen LAND. Maar meer kleine maar goed georganiseerde organisaties die israel van binnen en buiten aanvallen.
Op korte termijn is een mogelijke oorlog in irak zeer voordelig voor israel. Maar op lange termijn, als de sjietische krachten in irak eindelijk opraken, zul je tegelijkertijd een toename van invloed van ideologien zoals die van Alkaida.
Trouwens, volgens bepaalde stromingen in de islam en vooral die actieve in saudie en midden ooste in het algemeen. is de sjiitische 'islam' een uitvinding van joden.
Dit kan weer gebruikt worden om op lange termijn oorlog tegen de vs en israel te rechtvaardigen en in principe tegen ieder land die israel steunt.
pi_35671284
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 10:13 schreef achtbaan het volgende:

[..]

china heeft een dorstige economie en wil olie voor goede prijzen en continu toevoer. De amerikaanse politiek tegen iran en irak hebben als subdoel het afremmen van de groeiende chineze economie.
Daarnaast, er wonen rond 50-200 miljoen moslims in china. .............
.....
mot nu weg, maar één opmerking, men schat dat 1 tot 2 % van de bevolking van China islamitisch is. Dus hoogstens zo'n 25 miljoen. En die hebben het niet beter of slechter dan andere inwoners van China, mits men geen politieke agenda heeft uiteraard. (en natuurlijk de regio, dat noord Westen heeft niet het meest aangename klimaat)
pi_35683327
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 20:27 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Depleted Uranium, The Gift that Keeps on Giving

Nucleair afval als grondstof voor wapens en munitie verkopen, briljant! Daar hebben een paar mensen heel veel dollars aan verdiend.

Beyond Treason

En niet alleen de bevolking van Irak is voor generaties vergiftigd. Na de 2e WO waren zo'n 5% van de veteranen ziek of arbeidsongeschikt, na Vietnam zo'n 10%. Bij de veteranen van de 1e Golfoorlog ligt het inmiddels al op 56%. (als we tenminste de 11.000 die overleden zijn niet meetellen).

Maar die 56% moet nog beter kunnen. Tijdens de oorlog van drie jaar geleden is minimaal zes keer zoveel DU gebruikt.

De volgende keer als de passaatwind deze kant opkomt, allemaal even naar buiten, kinderen mee, diep inademen en dan luidop 'dankjewel' zeggen.
De focking bureaucriminelen gaan gewoon door met inkopen .

Wij in het westen begaan geen misdaden tegen de menselijkheid zoals de moslimlanden dat doen .
pi_35713622
Irak zit nu in een heel moeilijke fase:
quote:
Kabinetsformatie Irak in de problemen

Door Bertus Hendriks

02-03-2006

De golf van geweld in Irak gaat onverminderd voort. Inmiddels zijn er, sinds het opblazen van het Sjiïetische heiligdom in Samarra vorige week, volgens de meest voorzichtige schattingen al meer dan 450 doden gevallen. Bij de alsmaar aanhoudende onveiligheid vragen de meeste Irakezen zich vertwijfeld af waar de regering blijft om het geweld te stoppen.

Ruim twee maanden na de verkiezingen is er nog steeds geen nieuwe regering. Het ziet er ook niet naar uit dat die er snel zal komen. Er is weliswaar een kandidaat-premier, de zittende premier Ibrahim Jaafari, maar tegen hem komen steeds meer bezwaren.

Gekrakeel
Je zou denken dat de Iraakse politieke partijen, tegen de achtergrond van een dreigende burgeroorlog, wel iets anders aan hun hoofd zouden hebben dan partijpolitiek gekrakeel over de vraag wie de nieuwe premier moet worden. Temeer daar het volgens de geldende regels aan de grootste partij is om een kandidaat voor het premierschap aan te wijzen. En die grootste partij, de Verenigde Iraakse Alliantie, het verbond van Sjiïtische partijen, heeft al meer dan twee weken geleden de zittende premier Ibrahim Jaafari voorgedragen. Dat gebeurde weliswaar met slechts één stem verschil bij de interne verkiezingen binnen de Alliantie, maar hij was daarmee wel officieel kandidaat.

Niet blij
De Koerdische en Soennitische partijen waren niet blij met die keuze. Ook de Amerikanen stonden niet te juichen. In zijn eerste ambtsperiode bleek Ibrahim Jaafari een weinig charismatische en weinig krachtige regeringsleider. Daarnaast vinden met name de Amerikanen dat Ibrahim Jaafari, van de Sjiïtische Da'wa partij, zijn oren te veel naar buurland Iran laat hangen. In dat land genoten hij en zijn partij tijdens het Saddam-regime ooit politiek asiel.

Dat geldt overigens ook voor die andere Sjiïtische partij, de SCIRI, wiens kandidaat Adel Abdul Mehdi het net niet haalde. Toch hadden de Amerikanen liever hem gehad.
Wanneer SCIRI de premier had geleverd, hadden ze het Ministerie van Binnenlandse Zaken moeten opgeven. Dat wordt nu nog geleid door SCIRI-minister Bayan Jabar. Hij heeft de politie en veiligheidstroepen van zijn ministerie bevolkt met leden van de Badr Brigade, de gewapende militie van de SCIRI. En die worden verantwoordelijk gehouden voor de zogenoemde doodseskaders: militieteams die in officiële politie-uniformen tal van Soennieten hebben gedood uit wraak voor de alsmaar aanhoudende aanslagen door Soennitische opstandelingen, waarbij voornamelijk Sjiïeten omkomen.

Dreigende burgeroorlog
Na het sektarische geweld van de afgelopen week, voelen de Soennieten zich op hun beurt massaal bedreigd. Zij hebben niet het gevoel dat de regering in staat of bereid is hen te beschermen. De dreigende burgeroorlog vraagt om een regering van nationale eenheid. Maar de Soennitische partijen willen alleen aan zo'n regering meedoen als de Sjiïeten met een andere premier komen en de veiligheidsministeries niet langer door partijpolitieke milities worden gerund.

Koerdische steun
De Soennieten lijken nu steun te krijgen van de Koerden. De Koerdische president Jalal Talabani uitte deze dagen felle kritiek op zittend premier Jaafari, omdat hij een bezoek aan Turkije niet eerst met de president zou hebben doorgesproken. Deze kritiek wordt algemeen gezien als aanwijzing dat ook de Koerden van Jaafari af willen en als druk op de Sjiïtische Verenigde Iraakse Alliantie (VIA) om met een andere kandidaat-premier te komen.
Maar dat zal niet makkelijk zijn. Jaafari werd op het nippertje voorgedragen dankzij de steun van die andere Sjiïetenleider Moqtada al Sadr. Die heeft ook zijn eigen militie, het Mahdi leger, en hij levert het grootste aantal parlementsleden binnen de VIA. Hij is ook de man die regelmatig oproept tot het vertrek van de Amerikanen.

Iyad Allawi
De Amerikanen zouden het liefst een nationale regering zien die wordt geleid door de voormalige premier Iyad Allawi, een seculiere Sjiïet, en ex-Baathist, die ook voor de Soennitische partijen aanvaardbaar is. Maar tenzij de Sjiïtische Alliantie uit elkaar valt, krijgt Allawi nooit voldoende steun in het parlement. Want Allawi is een gezworen vijand van Moqtada al Sadr, omdat hij als premier in 2004 het leger inzette tegen diens Mahdi militie.

Kortom, in plaats van op een regering van nationale eenheid, lijkt Irak eerder op een politieke crisis af te stevenen die een burgeroorlog alleen maar dichterbij kan brengen.
http://www.wereldomroep.n(...)formatie_irak_060302
  zaterdag 4 maart 2006 @ 18:57:46 #132
111206 achtbaan
pi_35717384
hoever zal Turkije zich gaan bemoeien met Irak? als de turken zich laten meeslepen naar de oorlog in irak, dan zullen ze nog 50 jaar moeten wachten voordat ze weer in Europa mogen..
Maar iemand die graag wil dat Turkije een partij wordt in die oorlog, wil zeker niet dat Turkije de EU binnentreedt. en daar zijn toch genoeg tegenstanders van...
  zaterdag 4 maart 2006 @ 19:03:05 #133
70154 klez
pi_35717503
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 18:57 schreef achtbaan het volgende:
hoever zal Turkije zich gaan bemoeien met Irak? als de turken zich laten meeslepen naar de oorlog in irak, dan zullen ze nog 50 jaar moeten wachten voordat ze weer in Europa mogen..
Maar iemand die graag wil dat Turkije een partij wordt in die oorlog, wil zeker niet dat Turkije de EU binnentreedt. en daar zijn toch genoeg tegenstanders van...
Kijk. Waarschijnlijk zit Europa dus achter het oplaaiende geweld in Irak.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 16:49:28 #134
70154 klez
pi_35813813
Het begin van het einde is wel nabij voor Al-Qaida in Irak als dit momentum gaat krijgen:
quote:
BAGHDAD, March 6 -- First they killed the chief of the Naim tribe and his son. Then they killed a top tribal sheik who headed the Fallujah city council. Then they assassinated the leader of the al-Jubur tribe.

And now the reported killers of all these men -- al-Qaeda in Iraq, the insurgent group of Abu Musab al-Zarqawi -- have a powerful new enemy.

Tribal chiefs in Iraq's western Anbar province and in an area near the northern city of Kirkuk, two regions teeming with insurgents, are vowing to strike back at al-Qaeda in Iraq, a Sunni Arab-led group that is waging war against Sunni tribal leaders who are cooperating with the Iraqi government and the U.S. military. Anbar tribes have formed a militia that has killed 20 insurgents from al-Qaeda in Iraq, leaders said.

Separately, more than 300 tribal chiefs, politicians, clerics, security officials and other community leaders met last week in Hawijah, about 35 miles southwest of Kirkuk, and "declared war" on al-Qaeda in Iraq. In a communique, the participants vowed "the shedding of blood" of anyone involved in "sabotage, killings, kidnappings, targeting police and army, attacking the oil and gas pipelines and their transporters, assassinating the religious and tribal figures, technicians, and doctors."
Iraqi Tribes Strike Back at Insurgents
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:17:45 #135
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_35814615
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 16:49 schreef klez het volgende:
Het begin van het einde is wel nabij voor Al-Qaida in Irak als dit momentum gaat krijgen:
[..]

Iraqi Tribes Strike Back at Insurgents
ach kijk, de mug heeft weer een vijand erbij.
Era Vulgaris
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:20:58 #136
70154 klez
pi_35814717
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:17 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

ach kijk, de mug heeft weer een vijand erbij.
Ja, heerlijk zo'n vijand waar je lekker op kan meppen.
In naam van alle Madrilenen, Londenaren en New Yorkers bij wier graven die woestijnrat van een Al-Zarqawi feest heeft staan vieren, gelegitimeerd door linkse Europeanen als jij.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 17:24:25 #137
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_35814848
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:20 schreef klez het volgende:

[..]

Ja, heerlijk zo'n vijand waar je lekker op kan meppen.
In naam van alle Madrilenen, Londenaren en New Yorkers bij wier graven die woestijnrat van een Al-Zarqawi feest heeft staan vieren, gelegitimeerd door linkse Europeanen als jij.
En zo ist maar net.
Era Vulgaris
  dinsdag 7 maart 2006 @ 18:04:29 #138
70154 klez
pi_35815915
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 17:24 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

En zo ist maar net.
pi_35844151
En in dit artikel, helemaal aan het eind, lees ik weer over een ontvoering van een Iraakse professor:

Gunmen kidnapped a prominent university professor. Ali Hussein Khafaji, dean of the engineering college at Mustansiriya University, was taken by two carloads of men as he left home.

http://www.latimes.com/ne(...)ll=la-home-headlines

Ik heb nu al meerdere keren opmerkingen in de pers voorbij zien komen dat in irak professoren, hoogleraren en docenten stelselmatig vermoord worden.
Iemand daar een artikel/rapport over gezien?
pi_35849143
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 14:14 schreef Godslasteraar het volgende:
En in dit artikel, helemaal aan het eind, lees ik weer over een ontvoering van een Iraakse professor:

Gunmen kidnapped a prominent university professor. Ali Hussein Khafaji, dean of the engineering college at Mustansiriya University, was taken by two carloads of men as he left home.

Ik heb nu al meerdere keren opmerkingen in de pers voorbij zien komen dat in irak professoren, hoogleraren en docenten stelselmatig vermoord worden.
Hier;
quote:
Caught in the crossfire

The events of the last week have created considerable uncertainty among Iraq-watchers about what is actually taking place on the ground. It is increasingly difficult to know who is generating the violence and why. Particularly puzzling, is trying to identify the motives behind the destruction of the Golden Dome Mosque and the massive reprisals that occurred with such astonishing speed that they seemed to be pre-arranged.

Were they?

Were the “grisly attacks and other sectarian violence unleashed by last week’s bombing” . . ."which killed more than 1,300 Iraqis” (Washington Post) merely a spontaneous reaction to the destruction of the Askariya Mosque, or were they part of a broader strategy to incite civil war?

And why were so many of those who were killed . . ."shot, knifed, garroted or suffocated by plastic bags over their heads.” (Washington Post) Many others were killed gangland-style with hands bound behind their backs and a gunshot wound to the head.

Is this the method of killing that we would normally expect from rampaging mobs, or is it more like a deliberate campaign of terror designed to spread fear throughout the community.

In Max Fuller’s seminal article, “For Iraq, ‘The Salvador Option,' becomes Reality,” Fuller points out that the Iraqi Interior Ministry’s death squads were, in fact, trained by agents from the CIA who had honed their skills in Vietnam and El Salvador. (Recently even the New York Times has admitted that these groups received American training) Fuller sees the same pattern appearing in Iraq as in other American-backed counterinsurgency operations.

[..]

Fuller states, “Behind every imperialist counter-insurgency war . . . lurks the reality of exploitation and class war, and, as successive imperialist powers have shown, the bottom line in combating the hopes and dreams of ordinary people is to resort to spreading terror through the application of extreme violence. In Iraq, the Salvador Option may mean returning home to find your entire family seated at a table with their own severed heads served to them and a bowl of blood for relish.”

So, how does Fuller’s theory square with the reality of this week’s violence in Iraq?

Well, for one thing, Iraqi-born novelist Haifa Zangana confirms that there is “a systematic assassination-campaign” directed at academics and human rights activists which is designed to “destroy intellectual life in Iraq.” Hundreds of Iraqi intellectuals have been killed without prompting even one investigation by occupation authorities.

Does that sound intentional?

[..]
  woensdag 8 maart 2006 @ 18:42:40 #142
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_35852539
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 16:45 schreef Sebastral het volgende:

[..]

Hier;
[..]

Amerika + de marionettenregering van Irak kan het dus wederom niets schelen wat er met het allerhoogst-opgeleid personeel gebeurt.
Era Vulgaris
  woensdag 8 maart 2006 @ 19:02:01 #143
70154 klez
pi_35853146
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 16:45 schreef Sebastral het volgende:

[..]

Hier;
[..]

Geweldig weer dit. Westerse landen die geleerden en wetenschappers opblazen; tenslotte hebben wij een lange traditie op dat gebied terwijl moslimfundamentalisten en extremisten bekend staan om de vrijhavens die ze bieden aan liberale, wetenschappelijke en humanistische denkers...
  woensdag 8 maart 2006 @ 19:03:58 #144
70154 klez
pi_35853228
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 14:14 schreef Godslasteraar het volgende:

Dit is standaardpraktijk voor extremistische moslims. Beetje zoals de kerk achter Galilei aanzat, niet?
pi_35856554
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 19:03 schreef klez het volgende:

[..]

Dit is standaardpraktijk voor extremistische moslims. Beetje zoals de kerk achter Galilei aanzat, niet?
Ik dacht dat ik ergens gehoord of gelezen had dat het meeste onderwijzend personeel al, of dood of de benen heeft genomen. En idd vanwege de extremisten. Gevolg zal zijn dat Irak straks alleen nog maar Madrassa's heeft, Pakistani style.
pi_35859230
quote:
Burgeroorlog

door onze redacteur Gerhard Wilts

Hoe moet het geweld in Irak worden geduid? Als stammenstrijd, als godsdienstoorlog of als een ordinair conflict om de macht?,,Het schisma dat zich nu ontwikkelt in Irak breidt zich in het Midden-Oosten uit over alle staten met sjiitische minderheden - van Saudi-Arabië tot Libanon'', schrijft Der Spiegel deze week.

De religieuze twist tussen soennieten en sjiïeten zal Irak in een burgeroorlog trekken, die uitwaaiert van Islamabad tot Tripoli. De aanwezigheid van de Amerikanen is in Irak nu al minder relevant dan de islamitische breuklijnen, aldus het Duitse weekblad. Beide partijen organiseren zich - al staan de soennieten nog op forse achterstand tegenover sjiitische groeperingen - en vormen eigen milities. ,,Het jaar 2006 wordt voor de VS beslissend'', haalt het blad Irak-expert Kenneth Pollack aan. ,,Washington heeft zes tot hooguit twaalf maanden om een burgeroorlog te voorkomen.''

Time is ronduit pessimistisch over de afloop: de VS zijn onmachtig de 'oog-om-oogcultuur' te veranderen. Het Amerikaanse magazine vroeg vier deskundigen over wat er werkelijk aan de hand is in Irak. ,,Een algemeen gevoel van onveiligheid, waardoor ieder naar bescherming in zijn eigen groep zoekt'', meent rechtsgeleerde Noah Feldman, die bijval krijgt van politicoloog James Fearon. ,,Een werelds gevecht om de macht'', zegt schrijver Vali Nasr, ,,die bij een burgeroorlog leidt tot bemoeienis van Iran, Saudi-Arabië, Syrië en Jordanië. Zij zullen hun religieuze medestanders beschermen en delen van Irak in hun macht proberen te krijgen.'' Alleen historicus Juan Cole benadrukt dat sjiieten en soennieten eeuwenlang vreedzaam hebben samengeleefd en ook dit geweld te boven zullen komen.

Volgens The Economist draait het in Irak meer om politieke belangen dan om godsdienstige doctrines. Maar de scheidslijn is dun, omdat religie en politiek vaak samenvallen. De soennitische moslimlanden zien immers een rivaliserende 'sjiitische as' in de Arabische wereld ontstaan. Een radicalisering onder soennitische moslims om de zuivere islam na te streven, zorgt voor toenemende wrijving met sjiitische groepen. Als voorbeeld wijst het blad op Osama bin Laden die bij zijn jihad altijd zorgvuldig afstand heeft gehouden van sjiieten. De lering moet zijn, aldus The Economist, dat in een islamitische smeltkroes als Irak moskee en staat gescheiden moeten blijven.

,,Het Westen wil zo graag een liberale democratie ingevoerd zien in Afrika, maar dat levert slechts dictators op'', belicht van een heel andere kant het blad Internationale Samenwerking de weerbarstigheid van politieke veranderingen. De Afrikaanse denker Francis Nyamnjoh kritiseert de westerse nadruk op rechten voor het individu. ,,In Afrika zijn we meer dan een individu, het gaat ook om gemeenschappelijke waarden.'' Democratisering hangt volgens hem af van een eerlijke pers en rechtvaardige leiders. Een corrupte overheid is een slecht voorbeeld voor de media. ,,Het Westen moet betere vragen stellen en niet altijd direct achter de journalist gaan staan'', aldus Nyamnjoh. ,,Als een journalist schreeuwt dat hem onrecht wordt aangedaan, vliegt Reporters sans frontières binnen ter verdediging zonder zich af te vragen wat er precies aan de hand is.''

De Internationale Spectator laat het oog vallen op Kosovo dat ,,waarschijnlijk een onafhankelijk land wordt''. Het 'Bosnië-model' van buitenlands bestuur, waarop de internationale gemeenschap inzet, zal niet werken, omdat Kosovo overwegend Albanees is en eigen baas wil zijn. Autonomie lijkt een recept dat nieuwe etnische spanningen op de Balkan creëert.
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=68904
pi_35865131
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 19:02 schreef klez het volgende:

[..]

Geweldig weer dit. Westerse landen die geleerden en wetenschappers opblazen; tenslotte hebben wij een lange traditie op dat gebied terwijl moslimfundamentalisten en extremisten bekend staan om de vrijhavens die ze bieden aan liberale, wetenschappelijke en humanistische denkers...
Lach maar . Zoals ik al eerder zei zijn de neocons geen haar beter. Wetenschappers die buiten hun lijn lopen worden de mond gesnoerd of vermoord.
quote:
Fuller points out that the Iraqi Interior Ministry’s death squads were, in fact, trained by agents from the CIA who had honed their skills in Vietnam and El Salvador. (Recently even the New York Times has admitted that these groups received American training) Fuller sees the same pattern appearing in Iraq as in other American-backed counterinsurgency operations.
Dus in opdracht van de iraakse regering wordt er gemoord en gemarteld door 'death squads' die getrained zijn door de CIA. Zie ook http://news.independent.co.uk/world/middle_east/article347806.ece
Wat mag dat betekenen dan?
quote:
He says, “In Iraq the war comes in two phases. The first phase is complete: the destruction of the existing state, which did not comply with the interests of British and American capital. The second phase consists of building a new state tied to those interests and smashing every dissenting sector of society.”

Fuller’s observations are consistent with what we already know about the deliberate destruction of Iraqi institutions, infrastructure, trade unions, peasant organizations and academics. The Iraqi state is being systematically decimated to pave the way for the new order.

Fuller states, “Behind every imperialist counter-insurgency war . . . lurks the reality of exploitation and class war, and, as successive imperialist powers have shown, the bottom line in combating the hopes and dreams of ordinary people is to resort to spreading terror through the application of extreme violence. In Iraq, the Salvador Option may mean returning home to find your entire family seated at a table with their own severed heads served to them and a bowl of blood for relish.”
De verspreiding van democratie door preventief oorlog voeren is imperialisme.
  donderdag 9 maart 2006 @ 08:57:57 #148
70154 klez
pi_35869403
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 00:03 schreef Sebastral het volgende:

[..]

Lach maar . Zoals ik al eerder zei zijn de neocons geen haar beter. Wetenschappers die buiten hun lijn lopen worden de mond gesnoerd of vermoord.
[..]

Dus in opdracht van de iraakse regering wordt er gemoord en gemarteld door 'death squads' die getrained zijn door de CIA. Zie ook http://news.independent.co.uk/world/middle_east/article347806.ece
Wat mag dat betekenen dan?
[..]

De verspreiding van democratie door preventief oorlog voeren is imperialisme.
Jou kun je echt alles wijsmaken...
pi_35870223
Wat er bij sommigen niet in wil is dat de VS geweldige averij heeft opgelopen in Iraq, en het Midden Oosten in het algemeen. Bush staat internationaal helemaal buiten spel, de dipshit van de wereld. En dankzij dat vacuum zijn zakkenwassers als Ahmehuppeldepup in staat het nieuws tot op zekere hoogte te bepalen.
De VS hebben het initiatief verloren, zitten tot hun neus in het moeras van Iraq, en zijn zelf tot speelbal geworden. Nog afgezien van alle interne problemen, de VS zijn geeneens meer in staat hun eigen infrastructuur te repareren, laat staan die van Iraq.
En dus zijn het islamitische extremisten, oftewel de groep die het meest bereid is tot offers en geweld, die de toekomst van Iraq zullen bepalen, en daar horen professoren en hoogleraren niet bij.
Welkom in Taliraq.

Bereid je maar vast voor op een koerswending van 180 graden als George of Arabia het veld ruimt.
pi_35870278
Trouwens, Paul Krugman, de gesel der neocons, is alive and kicking.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')